Ik had het toch over die monsanto shit, dat noemde ik toch echt vrij specifiek, heb zelfs al meerdere keren gezegd dat ik niet in zijn algemeenheid tegen gm gewassen ben.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:20 schreef kets70 het volgende:
[..]
OK laten we de discussie duidelijk houden dan - bij round-up ready krijg je superonkruid, terwijl je bt-resistente insecten krijgt bij bt-gewassen. Dat round-up ook toxische effecten heeft voor insecten, of dat sommige gewassen round-up ready en bt zijn, betekent nog niet dat we het allemaal op een hoop moeten gooien.
De tering zeg, jij weet het beter dan al die boeren, die nu door monsanto betaald worden om naast round up ook andere middelen te gebruiken ok?quote:Op donderdag 20 juni 2013 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kletskoek
men kan tientallen andere middelen gebruiken, dat is naar keuze van de farmer
Roundup hoef NIET gebruikt te worden , maar kan wel
http://www.deoosteindeonl(...)mt87cCFQeS3god51EAQg
Ik vind resistentie tegen antibiotica een veel groter probleem dan van een enkel bestrijdingsmidel tegen onkruidquote:Op donderdag 20 juni 2013 21:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik had het toch over die monsanto shit, dat noemde ik toch echt vrij specifiek, heb zelfs al meerdere keren gezegd dat ik niet in zijn algemeenheid tegen gm gewassen ben.
In dit geval is het gewoon heel erg vaak een combi van round up ready en bt gewas, hier in europa komt dat misschien wat minder voor, maar op andere plekken zoals amerika hebben we het dan over het merendeel van de katoen en de mais. Ook soja wordt op veel plekken op deze manier geteeld, round up ready en bt.
Dus dat is voor een fiks deel 1 grote hoop, kan je niet zomaar los van elkaar zien.
Al met al leid het dus tot resisentie, wat volgens de heren wetenschappers met slecht beleid in 2 jaar kan gebeuren, maar zelfs met een perfect beleid toch echt een feit gaat worden. Wat hebben we er dan aan, behalve op een de korte termijn?
Dat vind ik ook een probleem, maar hoe heeft dat te maken met deze topic? Behalve dan dat het de zoveelste poging is van je om de boel af te leiden omdat blijkt dat je het toch niet helemaal ged had?quote:Op donderdag 20 juni 2013 21:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik vind resistentie tegen antibiotica een veel groter probleem dan een bestrijdingsmidel tegen onkruid
ik heb tientallen jaren in de tuinbouw gewerkt en ook op honderden bedrijven geweest en zie geen enkel probleem, het zit allemaal in jouw hoofdquote:Op donderdag 20 juni 2013 21:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat vind ik ook een probleem, maar hoe heeft dat te maken met deze topic? Behalve dan dat het de zoveelste poging is van je om de boel af te leiden omdat blijkt dat je het toch niet helemaal ged had?
quote:Bescherming gewassen
Op een aantal manieren kunnen gewassen worden beschermd met genetische modificatie:
Sommige gewassen worden zo gemodificeerd dat de vrucht na rijping langer vers blijft
Sommige gewassen worden zo gemodificeerd dat ze niet gevoelig zijn voor sommige bestrijdingsmiddelen. Deze bestrijdingsmiddelen kunnen dan bij de teelt worden ingezet tegen onkruid.
Sommige gewassen worden zo gemodificeerd dat ze zelf antibiotica of schimmelwerende eiwitten maken zodat ze minder vatbaar zijn voor veel voorkomende plantenziekten.
Onderzoek naar de mogelijke gevaren die kunnen optreden bij het gebruik van genetisch gemodificeerde gewassen hebben verschillende uitkomsten gegeven. Soms is er achteruitgang in de plaatselijke biodiversiteit, maar soms ook niet.
Toelating nieuwe rassen
Sinds 2004 is het mogelijk om in de Europese Unie genetisch gemodificeerde rassen te verbouwen van o.a. aardappels, suikerbiet en maďs
Golden rice maakt beta caroteen aan, dat omgezet wordt in vitamine A. De genen voor beta caroteen zijn erin gezet via GM.quote:Op donderdag 20 juni 2013 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
Het is een suppletie vitamine A dacht ik he ?
Is het nogsteeds niet tot je doorgedrongen dat ik echt al meerdere keren heb gezegd dat ik niet tegen alle gm ben(en veredeling zelfs erg mooi vind), maar dat ik monsanto een kut bedrijf vind en dat round up ready gewas en dat bt gewas meer dan twijvelachtig vind?quote:Op donderdag 20 juni 2013 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb tientallen jaren in de tuinbouw gewerkt en ook op honderden bedrijven geweest en zie geen enkel probleem, het zit allemaal in jouw hoofd
Ik weet wel dat er steeds andere en beter rassen gevonden worden en dat moet ook doorgaan om het gebruik van bestrijdingsmiddelen te verminderen
je weet niet hoe wortels of bieten of fruit van 50 jaar gelden eruit zagen
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Genetische-modificatie-1.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biotechnologie
[..]
Je moet juist niet alles op een grote hoop gooien. Het mechanisme van BT gewassen en round-up ready gewassen is heel anders, Monsanto heeft ze wel allebei gemaakt, maar de risico's zijn volkomen verschillend. Die moeten dus ook heel anders gemanaged worden.quote:Op donderdag 20 juni 2013 21:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik had het toch over die monsanto shit, dat noemde ik toch echt vrij specifiek, heb zelfs al meerdere keren gezegd dat ik niet in zijn algemeenheid tegen gm gewassen ben.
In dit geval is het gewoon heel erg vaak een combi van round up ready en bt gewas, hier in europa komt dat misschien wat minder voor, maar op andere plekken zoals amerika hebben we het dan over het merendeel van de katoen en de mais. Ook soja wordt op veel plekken op deze manier geteeld, round up ready en bt.
Dus dat is voor een fiks deel 1 grote hoop, kan je niet zomaar los van elkaar zien.
Al met al leid het dus tot resisentie, wat volgens de heren wetenschappers met slecht beleid in 2 jaar kan gebeuren, maar zelfs met een perfect beleid toch echt een feit gaat worden. Wat hebben we er dan aan, behalve op een de korte termijn?
Een aparte truc, inderdaad.quote:Op donderdag 20 juni 2013 04:12 schreef kets70 het volgende:
[..]
Hij gebruikte inderdaad zijn eigen zaden. Monsanto canola pollen van de buren was in zijn gewassen gewaaid. Daarna had hij een deel van zijn eigen planten met Round-Up besproeid, en de zaden van de overlevende planten daarvan gebruikt. Toch wel behoorlijk verdacht van hem hoor.
Nou en? Daar komt ook snel verandering en terecht.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
op jouw kleding staat ook niet dat het nachts door kleine kindjes gemaakt is
Ze werken mee en er zijn slimme trucjes voor om de wetenschappers er in te luizen. Zoals hen het werk laten doen en zelf met de patenten gaan strijken. Wetenschappers en zakenlieden denken heel verschillend, is mijn ervaring.quote:Op donderdag 20 juni 2013 08:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zo is dat, en de onderzoekers van Wageningen willen hier een dictatuur vestigen, de schoften
afschieten die rotlui
Maar ik ben het wel met je eens dat patenten op voedsel en ook medicijnen niet zo lang moeten duren
Maar misschien hadden ze, gezien de risico's, gewoon niet uit de fabriek moeten komen!quote:Op donderdag 20 juni 2013 21:56 schreef kets70 het volgende:
[..]
Je moet juist niet alles op een grote hoop gooien. Het mechanisme van BT gewassen en round-up ready gewassen is heel anders, Monsanto heeft ze wel allebei gemaakt, maar de risico's zijn volkomen verschillend. Die moeten dus ook heel anders gemanaged worden.
Die genen verspreiden zich natuurlijk als je ervoor gaat selecteren - ik denk dat niemand ooit zo'n scenario zou ontkennen. Het grote bezwaar waar jij het over hebt is volgens mij dat het zich ongecontroleerd in wilde rassen verspreid die evt. de basis kunnen vormen van nieuwe varieteiten - en daar is hier natuurlijk geen sprake van.quote:Op donderdag 20 juni 2013 23:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een aparte truc, inderdaad.
Maar hij heeft en passant wel bewezen, dat het verhaal dat de GM-genen heus echt waar niet zich zullen verspreiden onzin is. Daarmee is een van de grote bezwaren tegen GM dus bevestigd.
Dat hij daar dan met een slimme truc gebruik van maakt, gun ik hem wel. Fout van Monsanto is gebleken, dus Monsanto met daar dan ook maar de consequenties van dragen.
Ik vind het eigenlijk een soort genetische inbreuk van Monsanto op het buurgewas.
Als de genen zich ongecontroleerd in de gewassen van een boer vestigen, dan ook in wilde gewassen. En dat heeft minstens twee nadelen: er ontstaan nieuwe variëteiten van wilde gewassen en onkruid wordt resistent tegen bestrijdingsmiddelen. En idem voor bt-gewassen. Daarbij is er voor wilde gewassen zelfs een evolutionair voordeel.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:13 schreef kets70 het volgende:
[..]
Die genen verspreiden zich natuurlijk als je ervoor gaat selecteren - ik denk dat niemand ooit zo'n scenario zou ontkennen. Het grote bezwaar waar jij het over hebt is volgens mij dat het zich ongecontroleerd in wilde rassen verspreid die evt. de basis kunnen vormen van nieuwe varieteiten - en daar is hier natuurlijk geen sprake van.
Verder: als je een patent hebt, dan moet je het natuurlijk ook het recht hebben het te beschermen. Anders is je patent systeem niks waard. Als iemand denkt daar met een slim trucje onderuit te komen, moet je hem aanpakken.
En wat betreft de genetische inbreuk - dat is toch niet anders dan pollen van een conventionele kruising die jouw gewassen op komen waaien? Die kunnen ook eigenschappen hebben die jij niet wil. Ga je dat dan ook aanpakken?
Als er toevallig wilde soja naast staat, ja absoluut. Maar soja komt uit Azie. Misschien iets verwants ook, dat weet ik niet bij soja. Als er niet verwante soorten naast staan, dan vraag ik me het echt heel sterk af of die stap gemaakt wordt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als de genen zich ongecontroleerd in de gewassen van een boer vestigen, dan ook in wilde gewassen. En dat heeft minstens twee nadelen: er ontstaan nieuwe variëteiten van wilde gewassen en onkruid wordt resistent tegen bestrijdingsmiddelen.
bt moet je wat mij betreft inderdaad veel meer oppassen.Als dat uit het veld ontsnapt heb je veel makkelijker half-wilde soorten die inderdaad een evolutionair voordeel hebben.quote:En idem voor bt-gewassen. Daarbij is er voor wilde gewassen zelfs een evolutionair voordeel.
Die nadelen zijn wel degelijk gebagatelliseerd. Hoewel er toch wel soorten zijn met erg flexibele soortgrenzen.
Waarom niet, het is toch een uitvinding? Het is echt niet vergelijkbaar met een BRCA Myriad patent.quote:Inbreuk op patent moet je natuurlijk tegengaan. Maar de vraag is of je hier patent op moet kunnen krijgen.
Wel als je weet dat die elektrische tandenborstel gepatenteerd is, en je gaat hem bewust toch gebruiken in je tandartsen praktijk.quote:En in dit geval is de gepatenteerde contraptie buiten de wil van de aangeklaagde hem opgedrongen. Stel dat ik tegen elektrische tandenborstels ben en iemand stopt die toch stiekem een in mijn zak. Ben ik dan strafbaar?
Dat weet ik. Waar beweer ik andersom? Trouwens, de boer is veroordeeld, hij kreeg alleen een minimale boete.quote:Je draait de zaak om: niet de boer klaagde Monsanto aan, maar Monsanto de boer.
Als die boer geen gepatenteerd zaad kan kopen dan geef ik niet veel voor zijn kredietwaardigheid, dus vandaar een minimale boetequote:Op vrijdag 21 juni 2013 04:22 schreef kets70 het volgende:
Dat weet ik. Waar beweer ik andersom? Trouwens, de boer is veroordeeld, hij kreeg alleen een minimale boete.
Nou dat vindt ik een vreemde aanname, wetenschappers moeten ook leven en misschien heeft MS hun patent gekocht of hun eigen wetenschappers zijn er mee aan de slag gewest, ik denk het laatstequote:Op vrijdag 21 juni 2013 00:05 schreef Kees22 het volgende:
Nog los van het feit dat Monsanto de wetenschappers de vrucht van hun onderzoek afpakt en de boeren dwingt tot afhankelijkheid.
The creators of Agent Orange strike once again. Mooi spul wat Monsanto maakt. Niks aan de hand mensen, incidentje.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 14:16 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.secretsofthefe(...)iscovered-in-oregon/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |