http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1002273quote:UTRECHT - Bij het stadhuis in Utrecht zijn krakers in opstand gekomen tegen de uitspraak van het gerechtshof in Arnhem dat de zogeheten Ubicapanden ontruimd moet worden. De politie heeft het plein afgezet en de M.E. is met spoed opgeroepen. Ook hangt er een politiehelikopter boven de stad.
De onrust begon volgens omstanders toen enkele krakers een bank in brand hadden gezet. Toen de agenten wilden ingrijpen, werd met vuurwerk en verf naar de politiemensen gegooid.
In de Ubicapanden aan de Ganzenmarkt in Utrecht wonen al twintig jaar krakers. De omstreden huisbaas Wim Vloet heeft de huizen onlangs verkocht aan een ondernemer die er een hotel in wil vestigen.
Daarop begon hij een procedure om de krakers uit te kunnen zetten en die heeft hij dus zeer tegen de zin van de krakers gewonnen.
De krakers zeggen dat ze niet willen vertrekken omdat ze bang zijn dat Vloet de panden lang leeg laat staan. De huisbaas zei tijdens een eerder kort geding dat hij de panden toch niet wil verkopen. Volgens het gerechtshof is er wel degelijk een koopovereenkomst met de ondernemer gesloten.
Dat dus en honden loslaten en wat nog minimaal op knieën kan lopen met scherp beschietenquote:Op zaterdag 25 mei 2013 00:16 schreef Woestijnvos het volgende:
Zet dan het leger in om dat tuig te verjagen.
Oh voor ik het vergeet (en totaal off-topic): toen jij als eerste het topic opende over de aanslag in Londen viel zowat heel FOK! over je heen, inclusief sommige moderators, om je met de grond gelijk te maken. Inmiddels zitten we alweer aan het 11e deel en was je topic weldegelijk urgent.quote:
Dankje, dat waardeer ik zeer.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 00:25 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Oh voor ik het vergeet (en totaal off-topic): toen jij als eerste het topic opende over de aanslag in Londen viel zowat heel FOK! over je heen, inclusief sommige moderators, om je met de grond gelijk te maken. Inmiddels zitten we alweer aan het 11e deel en was je topic weldegelijk urgent.
Goed werk man, van Fokkers zoals jou moeten we het hebben: laat je niet gek maken.![]()
Is er iets te zien? Ben nu even te lui om naar het centrum te fietsen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 00:25 schreef Paul het volgende:
Livestream: http://www.pinknoise.puscii.nl/live/
De politie kan ook gewoon met scherp schieten.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 00:16 schreef Woestijnvos het volgende:
Zet dan het leger in om dat tuig te verjagen.
politie? is gewoon een civiel zaakjequote:Op zaterdag 25 mei 2013 00:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
D
[..]
De politie kan ook gewoon met scherp schieten.
he ho wacht, krakers zwartmaken, niet de melkertsquote:Op zaterdag 25 mei 2013 00:26 schreef SlaadjeBla het volgende:
Huisbaas Wim Vloet.Die naam ken ik ergens van...
ah... De terroriserende huisjesmelker.
http://www.duic.nl/nieuws(...)nden-achter-tralies/
twitter:rtvutrecht twitterde op zaterdag 25-05-2013 om 01:23:33M.E. BESTORMT UBICAPANDEN #krakersrellen #ubica reageer retweet
Jammer dat er geen fatsoenlijke stream is...quote:Op zaterdag 25 mei 2013 01:29 schreef YazooW het volgende:
twitter:rtvutrecht twitterde op zaterdag 25-05-2013 om 01:23:33M.E. BESTORMT UBICAPANDEN #krakersrellen #ubica reageer retweet
ja geloof het wel.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:38 schreef Sjors_Peter het volgende:
Zende alle 3 de streams nou t zelfde uit of niet?
Het is compleet van de ratten besnuffeld. Het gaat die krakers geen donder aan wat de eigenaar van die panden doet met zijn panden. Ze hebben gewoon op te rotten.quote:De krakers zeggen dat ze niet willen vertrekken omdat ze bang zijn dat Vloet de panden lang leeg laat staan.
Dus dat, ze zaten der al 20 jaar ofzo?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is compleet van de ratten besnuffeld. Het gaat die krakers geen donder aan wat de eigenaar van die panden doet met zijn panden. Ze hebben gewoon op te rotten.
Dit soort zaken wordt al veel te lang getolereerd in Nederland. Het is goed dat de ME voortvarend optreedt. Oppakken, dat tuig. En flinke boetes of celstraffen graag.
Ook al zaten ze er 200 jaar. Die panden zijn niet hun eigendom. Ze hebben geen enkel recht om daar te verblijven of zich daar te verschansen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:43 schreef Sjors_Peter het volgende:
[..]
Dus dat, ze zaten der al 20 jaar ofzo?
Dat bedoel ik juist, als ik 20 jaar midden in de binnenstad kon wonen had ik t huis netjes schoon gemaakt voor ik weg gingquote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ook al zaten ze er 200 jaar. Die panden zijn niet hun eigendom. Ze hebben geen enkel recht om daar te verblijven of zich daar te verschansen.
Dat tuig niet. Dat meent rechten te hebben. Dat meent zeggenschap te hebben over wat de eigenaar doet met de panden waar zij jarenlang ten onrechte verbleven. Compleet verknipt volk vind ik het.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:45 schreef Sjors_Peter het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist, als ik 20 jaar midden in de binnenstad kon wonen had ik t huis netjes schoon gemaakt voor ik weg ging
pas sinds het kraakverbod zitten ze daar onrechtmatig.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:46 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat tuig niet. Dat meent rechten te hebben. Dat meent zeggenschap te hebben over wat de eigenaar doet met de panden waar zij jarenlang ten onrechte verbleven. Compleet verknipt volk vind ik het.
dat en aansprakelijk stellen voor de schadequote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is compleet van de ratten besnuffeld. Het gaat die krakers geen donder aan wat de eigenaar van die panden doet met zijn panden. Ze hebben gewoon op te rotten.
Dit soort zaken wordt al veel te lang getolereerd in Nederland. Het is goed dat de ME voortvarend optreedt. Oppakken, dat tuig. En flinke boetes of celstraffen graag.
Onzin. Dat er eerder niet een expliciet kraakverbod van kracht was, wil niet zeggen dat hun verblijf op dat moment rechtmatig was.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:50 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
pas sinds het kraakverbod zitten ze daar onrechtmatig.
en zonder krakers had dat monumentale pand allang niet meer bestaan, want dat stond op instorten toen het werdt gekraakt, 20 jaar geleden.
Gewoon een paar extra sloten aan vast zetten, zodat hij zichzelf niet meer kan bevrijden. Eens kijken hoe lang ze het dan nog leuk vinden...quote:
toch wel. kraken was legaal, volledig legaal. niet semi-legaal of getolereerd, gewoon 100% legaal.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Onzin. Dat er eerder niet een expliciet kraakverbod van kracht was, wil niet zeggen dat hun verblijf op dat moment rechtmatig was.
Ook het lot van dat pand doet totaal niet ter zake. Het is aan de eigenaar - eventueel in samenspraak met de gemeente - om te bepalen of zo'n pand bewaard moet blijven, of dat het wordt gesloopt. Dat is NIET aan een stel krakers die andermans eigendom inpikken.
En doorgaans is het ook nog eens zo dat vertrekkende krakers een smerige en ranzige ravage achterlaten.
Dan nog: het is al jaren illegaal en strafbaar. En die wetswijziging is ruim van tevoren aangekondigd. Als er geen krakers in een pand zijn, wil dat niet zeggen dat de overheid niet voor het behoud van dat pand kan zorgen. Het is niet alsof je daar krakers voor nodig hebt.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:19 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
toch wel. kraken was legaal, volledig legaal. niet semi-legaal of getolereerd, gewoon 100% legaal.
en het is wel degelijk de taak van een eigenaar om een monumentaal pand te behouden.
en rkakers pikken niet, die gebruiken een pand. als een rechter bepaald dat er vertrokken moet worden, gaan in bijna alle gevallen de krakers netjes weg. alleen lokken ze nu een ontruiming uit, uit protest tegen de belachelijke rechtzaak, die alleen maar zal leiden tot verdere leegstand en waarschijnlijk het einde van dit pand, sloop en dan doorverkopen van de grond voor nieuwbouw. wat de huisbaas al die tijd al wou.
kennelijk wel dus. die invloed dwingen ze af. dat is een verschil van inzicht over wat democratie precies is, tussen jouw idee en dat van hen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dan nog: het is al jaren illegaal en strafbaar. En die wetswijziging is ruim van tevoren aangekondigd. Als er geen krakers in een pand zijn, wil dat niet zeggen dat de overheid niet voor het behoud van dat pand kan zorgen. Het is niet alsof je daar krakers voor nodig hebt.
Wat die krakers wel of niet pikken, is niet relevant. Ze hebben daar niks te zoeken; ze zijn geen partij in deze kwestie. De eigenaar en de gemeente bepalen langs democratische weg wat de toekomst van het pand is. Niet een stel werkschuwe krakers.
Een democratische rechtsstaat kent wet- en regelgeving, die op iedereen van toepassing is. Ook op krakers. Dat is niet mijn "idee" of mening, maar gewoon een feit.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:31 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
kennelijk wel dus. die invloed dwingen ze af. dat is een verschil van inzicht over wat democratie precies is, tussen jouw idee en dat van hen.
en je zegt kunnen voor behoud zorgen, dat kan inderdaad ja. maar er is niets wat erop wijst dat dat gaat gebeuren. ondanks dat er net gerechtelijk naar is gekeken. dat is toch wel triest, toch?
Het blijft een probleem, het spul gaat toch weer ergens anders heen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
Zijn die doucheschuwe uitkeringstrekkerts al verwijderd?
Maar laten zitten is ook geen optie.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:42 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het blijft een probleem, het spul gaat toch weer ergens anders heen.
Tsja maar wat moet je ermee met dat obstinaat werkschuw tuig?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 06:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Maar laten zitten is ook geen optie.Blijven opjagen die gasten. Goede training voor de ME.
Zijn vrouw zal niet blij geweest zijn.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 07:06 schreef Paul het volgende:
Filmpje met die verf ME-er
http://www.rtvutrecht.nl/(...)onbaar.html#Carousel
quote:Op zaterdag 25 mei 2013 07:13 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zijn vrouw zal niet blij geweest zijn.
ohquote:Op zaterdag 25 mei 2013 07:27 schreef Apuleius het volgende:
[..]
Die schietgrage gast uit Police Academy.
Het is nog wel een verschil of het werk is of prive.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 07:37 schreef Apuleius het volgende:
Je moet wel akelig sterk in je schoenen staan om iemand niet helemaal aan pulp te hengsten als ze je zo toetakelen.
Joh.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 07:40 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het is nog wel een verschil of het werk is of prive.
Hopelijk terug naar Spanje.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 03:42 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het blijft een probleem, het spul gaat toch weer ergens anders heen.
deze krakers zijn geen corpsballen, ook geen spanjaarden of halve zwervers.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 09:30 schreef El_Matador het volgende:
Volgens mij ben ik in dat pand geweest. Ik weet het niet meer zeker (te lang in Utrecht gestudeerd![]()
![]()
), maar volgens mij woonden daar juist ballen. Een gekraakt corpshuis ofzo. Geen vieze dreads.
Als ze er echt een hotel zouden neerzetten zou ik het toejuichen en moeten die lui eruit. Het is leuk geweest, die 20 jaar.
Als ze het zoals de krakers stellen weer leeg laten staan zonder er iets mee te doen, moeten die jongens juist blijven. Ze doen er niemand kwaad en op wat dronken studentenzooi na is het pand in veilige handen.
Kee, dank je.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
deze krakers zijn geen corpsballen, ook geen spanjaarden of halve zwervers.
ideologische krakers.
er is gewoon 20 jaar gewoond door een grote groep mensen, er was een bakfietsen verhuur en een gratis internet cafe, onderandere. 1 keer per jaar hadden ze een groot feest, met veel punkbandjes enzo.
Kantoorpanden kraken is dankzij allerlei vage wetgeving altijd al erg lastig geweest.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:40 schreef speknek het volgende:
Ik heb an sich ook niks tegen het principe van kraken. Huisbaas Vloet irriteren zou zelfs subsidie moeten krijgen. Ik denk alleen niet dat er nog echt noodzaak toe is, met de huidige prijzen is er zo goed als geen leegstand meer (hooguit in kantoorpanden, maar dat is een ander probleem), en een groot gedeelte van de krakers komt uit het buitenland als een soort internationale levensstijl, niet om een specifiek probleem aan te pakken. Er is woningnood, dus we halen Spanjaarden hierheen om het probleem te vergroten, hmmkay.
Genoeg prima en gezellige antikraakwoningen daar.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:14 schreef sig000 het volgende:
[..]
Kantoorpanden kraken is dankzij allerlei vage wetgeving altijd al erg lastig geweest.
Waarom staan er zoveel leeg dan?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Genoeg prima en gezellige antikraakwoningen daar.
Waarom zijn de bananen krom?quote:
De bananeneters hebben nog een woning, het is de vraag hoelang ze het nog kunnen betalen?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:19 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waarom zijn de bananen krom?
Het gaat niet erg best met de economie in Nederland, heb ik vernomen....
Zolang de huizenmarkt niet instort gaat Nederland economisch niet groeien. Dus op het dieptepunt zal alles samenkomen denk ik zo.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:21 schreef sig000 het volgende:
[..]
De bananeneters hebben nog een woning, het is de vraag hoelang ze het nog kunnen betalen?
Zweden zou een waarschuwing moeten zijn maar ik denk dat kop in 't zand krachtiger is.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zolang de huizenmarkt niet instort gaat Nederland economisch niet groeien. Dus op het dieptepunt zal alles samenkomen denk ik zo.
Zorg, transport en woning worden te duur, dan klapt alles.
Zweden, Parijs, Brussel, Londen, Luik, Athene, Schilderswijk...quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:27 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zweden zou een waarschuwing moeten zijn maar ik denk dat kop in 't zand krachtiger is.
Wat doen al die andere landen? Kop indrukken en proberen het onder de tafel houden toch? Maakt niet zoveel uit welk land je woont.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zweden, Parijs, Brussel, Londen, Luik, Athene, Schilderswijk...
De waarschuwingen vliegen om je oren en je doet niks? Dit mag een modern, "veilig" land toch niet toestaan?
Dat is het ergste. Die "beroemde Europese samenwerking"... Gegevens van criminelen worden niet eens behoorlijk gedeeld, terwijl je wel -terecht- de grenzen binnen Europa goed openzet.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:32 schreef sig000 het volgende:
[..]
Wat doen al die andere landen? Kop indrukken en proberen het onder de tafel houden toch? Maakt niet zoveel uit welk land je woont.
Hoe zit het met de Latijns Amerikaanse samenwerking?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:34 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat is het ergste. Die "beroemde Europese samenwerking"... Gegevens van criminelen worden niet eens behoorlijk gedeeld, terwijl je wel -terecht- de grenzen binnen Europa goed openzet.
Sukkels, echt waar.
Ook niet zo best, maar de grenzen zijn hier niet zo open en de problematiek meer lokaal dan internationaal.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:35 schreef sig000 het volgende:
[..]
Hoe zit het met de Latijns Amerikaanse samenwerking?
Nederland heeft natuurlijk wel voordeel van al die open grenzen hier alleen al de wietexport.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ook niet zo best, maar de grenzen zijn hier niet zo open en de problematiek meer lokaal dan internationaal.
Drugssmokkel natuurlijk. Maar als die lijnen door de jungle lopen zou je er weinig last van moeten hebben.
Schengen binnen Europa is geniaal, het probleem ligt aan de buitengrenzen.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:40 schreef sig000 het volgende:
[..]
Nederland heeft natuurlijk wel voordeel van al die open grenzen hier alleen al de wietexport.
En ze maken Europa te groot.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Schengen binnen Europa is geniaal, het probleem ligt aan de buitengrenzen.
Te snel vooral. Die landen zijn er nog niet klaar voor.quote:
Het begin was nieteens zo slecht maar het begint nu wat onbeheersbaar te worden.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 11:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Te snel vooral. Die landen zijn er nog niet klaar voor.
Zolang er woningnood is (en die is er) vind ik dat de belangen van het collectief boven die van de eigenaar staan. Panden zijn in eerste instantie een gebruiksvoorwerp. Speculatie levert de wereld genoeg ellende op.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 02:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |