FOK!forum / Examenforum / [VWO] Scheikunde
franckribery22vrijdag 24 mei 2013 @ 17:31
Examen is op vrijdag 24 mei om 13:30 tot 16:30.

Materiaal:
• Pen
• Gum
• Tekenpotlood
• Blauw kleurpotlood
• Rood kleurpotlood
• Geometrische driehoek
• Grafische rekenmachine
• Binas 5e druk

Eventueel een woordenboek.

Onderwerpen:
• Stoffen, structuur en binding.
• Koolstofchemie.
• Biochemie.
• Kenmerken van reacties.
• Chemische techniek.
• Zuren en basen.
• Redox.

Veel succes allemaal. :)
SiIkvrijdag 24 mei 2013 @ 17:32
Ik miste wel een hoop biochemie trouwens. Biochemie _O_
franckribery22vrijdag 24 mei 2013 @ 17:33
Shit he, paar punten gemist door falen bij lezen :') Maar toch 66/67 punten, prima voor een aankomend Scheikunde student denk ik zo :D
Neraicevrijdag 24 mei 2013 @ 17:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:33 schreef franckribery22 het volgende:
Shit he, paar punten gemist door falen bij lezen :') Maar toch 66/67 punten, prima voor een aankomend Scheikunde student denk ik zo :D
Echt? Netjes man!
Miousanavrijdag 24 mei 2013 @ 17:33
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:32 schreef SiIk het volgende:
Ik miste wel een hoop biochemie trouwens. Biochemie _O_
Ja eiwitjes tekenen, aminozuurtjes ontcijferen enz. ;(
Miousanavrijdag 24 mei 2013 @ 17:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:33 schreef franckribery22 het volgende:
Shit he, paar punten gemist door falen bij lezen :') Maar toch 66/67 punten, prima voor een aankomend Scheikunde student denk ik zo :D
Nice!!! :D
franckribery22vrijdag 24 mei 2013 @ 17:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:33 schreef Neraice het volgende:

[..]

Echt? Netjes man!
M'n docent hoopte op een 10, meer dan ik eigenlijk, dus ik stel hem teleur _O-
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 17:35
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:32 schreef SiIk het volgende:
Ik miste wel een hoop biochemie trouwens. Biochemie _O_
Ja, zat er amper in. Beetje jammer.
ShortyGirlvrijdag 24 mei 2013 @ 17:35
Het waren 69 punten :P Ik heb er 59 trouwens, maar ga nog ff natelen
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 17:35
Dat schema was trouwens wel erg makkelijk dit jaar.
ShortyGirlvrijdag 24 mei 2013 @ 17:37
Hadden ze niet ff erbij kunnen zetten dat je moest zeggen welk C atoom. Ik wou het nog tekenen maar dacht nee dat slaat nergens op xD bij die vraag over A-symmetrisch C atoom.
RicoM95vrijdag 24 mei 2013 @ 17:38
Inderdaad erg weinig biochemie. Wel een beetje jammer aangezien dat voor een groot deel afkijken is uit binas en een beetje tekenen. Gratis puntjes dus
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 17:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:37 schreef ShortyGirl het volgende:
Hadden ze niet ff erbij kunnen zetten dat je moest zeggen welk C atoom. Ik wou het nog tekenen maar dacht nee dat slaat nergens op xD bij die vraag over A-symmetrisch C atoom.
Asymmetrisch C-atoom? Wat? Waar?
ShortyGirlvrijdag 24 mei 2013 @ 17:41
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:39 schreef Rezania het volgende:
Asymmetrisch C-atoom? Wat? Waar?
vraag 11
rubensantivrijdag 24 mei 2013 @ 17:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:37 schreef ShortyGirl het volgende:
Hadden ze niet ff erbij kunnen zetten dat je moest zeggen welk C atoom. Ik wou het nog tekenen maar dacht nee dat slaat nergens op xD bij die vraag over A-symmetrisch C atoom.
Inderdaad, ik heb gewoon gezegd dat er een assymetrisch c atoom aanwezig was.
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 17:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:41 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

vraag 11
Die over fenylalanine?
rubensantivrijdag 24 mei 2013 @ 17:43
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

Die over fenylalanine?
Ja
Neraicevrijdag 24 mei 2013 @ 17:43
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:42 schreef Rezania het volgende:

[..]

Die over fenylalanine?
Ja met die twee vormen. Dat was asymmetrie.
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 17:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:43 schreef rubensanti het volgende:

[..]

Ja
Niet eens aan een asymmetrisch C-atoom gedacht daar. :') Maar nu bedenk ik me wel dat je mijn antwoord zo zou kunnen samenvatten. _O-
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 18:02
n-term van 1-1,3?
ZaroXvrijdag 24 mei 2013 @ 18:03
Ik sta een 5,9 voor Scheikunde en ik heb het Scheikunde Pilot examen echt verneukt met ongeveer 36 punten.
Gooien we dat in een rekenmachine omdat ik geen zin heb om het uit te rekenen:

64271728.png

Ik ben tevreden met een n-term > 0.4 voor de Scheikunde Pilot. Dat moet toch lukken?
undifined1vrijdag 24 mei 2013 @ 18:11
Ging niet heel lekker, maar een 5je zal er wel inzitten, helemaal niet erg want ik sta een 7.6 en ga toch elektrotechniek studeren, dus die hele scheikunde kan ik mooi uit mn hoofdje verbannen als ik slaag.
Nafivrijdag 24 mei 2013 @ 18:20
Jeetje, 55 punten als ik een beetje normaal reken, had dit echt niet verwacht! :D
Hopen dat m'n docent soepel rekent en de n-term hoog wordt, misschien zit er dan nog een 9 gemiddeld in :X
remcoPvrijdag 24 mei 2013 @ 18:21
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 17:32 schreef SiIk het volgende:
Ik miste wel een hoop biochemie trouwens. Biochemie _O_
Ik heb geen bio, was dus wel blij. :P
Verder was het eigenlijk een prima examen. Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Eigenlijk het beste examen van de afgelopen twee weken. Gok dan ook op een n-term van precies 1,0
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 18:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:21 schreef remcoP het volgende:

[..]

Ik heb geen bio, was dus wel blij. :P
Heeft eigenlijk zeer weinig met biologie als vak te maken. :+
franckribery22vrijdag 24 mei 2013 @ 18:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:11 schreef undifined1 het volgende:
Ging niet heel lekker, maar een 5je zal er wel inzitten, helemaal niet erg want ik sta een 7.6 en ga toch elektrotechniek studeren, dus die hele scheikunde kan ik mooi uit mn hoofdje verbannen als ik slaag.
krijg je dan geen elektrochemische cellen :X
CWAVvrijdag 24 mei 2013 @ 18:26
Ik vond 'm pittig maar toch rond de 7. Ik ben tevreden :)
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 18:30
bij de verhouding van etanoaat en ethaanzuur had ik het dus uitgerekend, en de verhouding goed gedaan, maar ik heb het niet doorgewerkt naar bijvoorbeeld 1:..
dus de verhoudingen zo gelaten van hoe ze zijn als jullie me een beetje snappen.

neem aan dat dit goed is aangezien ze gewoon om verhoudingen vragen en er niet bijstaat dat het in de vorm van 1:.. moet staan
ShortyGirlvrijdag 24 mei 2013 @ 18:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:30 schreef kimm2013 het volgende:
bij de verhouding van etanoaat en ethaanzuur had ik het dus uitgerekend, en de verhouding goed gedaan, maar ik heb het niet doorgewerkt naar bijvoorbeeld 1:..
dus de verhoudingen zo gelaten van hoe ze zijn als jullie me een beetje snappen.

neem aan dat dit goed is aangezien ze gewoon om verhoudingen vragen en er niet bijstaat dat het in de vorm van 1:.. moet staan
Ik denk dat je daar een punt minder krijgt
Rezaniavrijdag 24 mei 2013 @ 18:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:30 schreef kimm2013 het volgende:
bij de verhouding van etanoaat en ethaanzuur had ik het dus uitgerekend, en de verhouding goed gedaan, maar ik heb het niet doorgewerkt naar bijvoorbeeld 1:..
dus de verhoudingen zo gelaten van hoe ze zijn als jullie me een beetje snappen.

neem aan dat dit goed is aangezien ze gewoon om verhoudingen vragen en er niet bijstaat dat het in de vorm van 1:.. moet staan
Ze zeiden erbij dat je het in een bepaalde vorm moest noteren, dus ik denk dat je een punt minder krijgt.
wim209vrijdag 24 mei 2013 @ 18:39
Kom met vrij streng rekenen op 35 punten uit... In ieder geval een 5 gelukkig. Wel echt een kut toets zeg, vooral de verdeling van onderwerpen was ronduit dramatisch. Als je niet goed was in redox kon je nog net een 3 halen...
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 18:44
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:36 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar een punt minder krijgt
maar er staat, geef de verhouding...

als iets bjvoorbeeld zo verhoudt 2:6

dan is dat toch het zelfde als 1:3?

er staat niet bij op wat voor manier je het moet noteren?
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 18:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:39 schreef wim209 het volgende:
Kom met vrij streng rekenen op 35 punten uit... In ieder geval een 5 gelukkig. Wel echt een kut toets zeg, vooral de verdeling van onderwerpen was ronduit dramatisch. Als je niet goed was in redox kon je nog net een 3 halen...
ja de makers van de examens van dit jaar hebben echt slechte verdeling gedaan.

nederlands teveel open vragen
natuurkunde (geen 1 radioactiviteit terwijl dit grootste onderwerp is!)
en nu weer scheikunde met veel redox en niks van dna en eiwitten helaas
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 18:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:38 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ze zeiden erbij dat je het in een bepaalde vorm moest noteren, dus ik denk dat je een punt minder krijgt.
nee er staat noteer je antwoord zo ...:...
ebriovrijdag 24 mei 2013 @ 19:02
Ik heb gelukkig wiskunde, Duits en Engels ver boven mijn doen gemaakt (alle drie een 7-8), dus ik kan deze hebben. Biologie een 3 of hoger halen en ik zit zo goed als in Groningen w/
OudeBokvrijdag 24 mei 2013 @ 19:08
Oh trouwens @ iedereen die zegt dat ze slecht verdelen en zulks.. Waarschijnlijk maken ze met opzet alles lastiger en lastiger. Komen nieuwe examenprogramma's aan.
Scheikunde, meh.. Zal een 5 inzitten denk ik. Poetst die wss 2,5 van Grieks mooi weg :) icm de rest van m'n cijfers :)>
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 19:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:08 schreef OudeBok het volgende:
Oh trouwens @ iedereen die zegt dat ze slecht verdelen en zulks.. Waarschijnlijk maken ze met opzet alles lastiger en lastiger. Komen nieuwe examenprogramma's aan.
Scheikunde, meh.. Zal een 5 inzitten denk ik. Poetst die wss 2,5 van Grieks mooi weg :) icm de rest van m'n cijfers :)>
wat bedoel je precies met je laatste twee zinnetjes?
OudeBokvrijdag 24 mei 2013 @ 19:12
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:11 schreef kimm2013 het volgende:

[..]

wat bedoel je precies met je laatste twee zinnetjes?
Is het zo lastig eruit te halen dat ik waarschijnlijk een 5 heb voor Scheikunde, die m'n waarschijnlijke 2,5 in combinatie met m'n andere cijfers weer enigszins goed maakt ?
Neraicevrijdag 24 mei 2013 @ 19:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:12 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Is het zo lastig eruit te halen dat ik waarschijnlijk een 5 heb voor Scheikunde, die m'n waarschijnlijke 2,5 in combinatie met m'n andere cijfers weer enigszins goed maakt ?
Slechte dag gehad m'n jong?
kimm2013vrijdag 24 mei 2013 @ 19:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:12 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Is het zo lastig eruit te halen dat ik waarschijnlijk een 5 heb voor Scheikunde, die m'n waarschijnlijke 2,5 in combinatie met m'n andere cijfers weer enigszins goed maakt ?
je gaat een 5 toch niet gebruiken om een 2,5 voor grieks te compenseren? zit je nog lang niet in de buurt van een 5,5

dan moet je die andere vakken wel heel erg goed hebben gemaakt
Quaresma7vrijdag 24 mei 2013 @ 20:23
Wat denken jullie van de normering? (veel) hoger dan 1,0?
remcoPvrijdag 24 mei 2013 @ 20:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 20:23 schreef Quaresma7 het volgende:
Wat denken jullie van de normering? (veel) hoger dan 1,0?
Denk eigenlijk precies 1,0. Was gewoon een goede toets.
TanteSidoniavrijdag 24 mei 2013 @ 21:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:11 schreef undifined1 het volgende:
Ging niet heel lekker, maar een 5je zal er wel inzitten, helemaal niet erg want ik sta een 7.6 en ga toch elektrotechniek studeren, dus die hele scheikunde kan ik mooi uit mn hoofdje verbannen als ik slaag.
waar?
belkiss944vrijdag 24 mei 2013 @ 22:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 18:11 schreef undifined1 het volgende:
Ging niet heel lekker, maar een 5je zal er wel inzitten, helemaal niet erg want ik sta een 7.6 en ga toch elektrotechniek studeren, dus die hele scheikunde kan ik mooi uit mn hoofdje verbannen als ik slaag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrochemie
OudeBokvrijdag 24 mei 2013 @ 22:24
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:19 schreef kimm2013 het volgende:

[..]

je gaat een 5 toch niet gebruiken om een 2,5 voor grieks te compenseren? zit je nog lang niet in de buurt van een 5,5

dan moet je die andere vakken wel heel erg goed hebben gemaakt
Nee, joh.
2,5
5,7
4
7
7
5,6
5

7,9

is genoeg om te slagen met een 5,6 gemiddeld voor CE en dan uiteindelijk een 6,2 gemiddeld voor CE+SE. Cijfers zijn prognoses van de tot nu toe behaalde examencijfers.
OudeBokvrijdag 24 mei 2013 @ 22:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 20:25 schreef remcoP het volgende:

[..]

Denk eigenlijk precies 1,0. Was gewoon een goede toets.
Dit denk ik ook!
TanteSidoniavrijdag 24 mei 2013 @ 22:34
quote:
wauw, één korte pagina op wikipedia over elektrochemie, dat zal vast een goed beeld schetsen over de relatie tussen scheikunde en elektrotechniek wat betreft een studie elektrotechniek :')

Ik snap je punt, maar je weet ook dat scheikunde geen eens een verplicht vak is voor elektro he? Voor geen enkele technische studie trouwens, behalve scheikundige technologie natuurlijk (en enkele andere mss)

Waarom reageer ik hierop?
Ga zelf automotive studeren (een richting binnen elektro) en ben zelf ook niet bepaald de beste in scheikunde :D

en om even OT te gaan, vond het echt een onduidelijke kut toets ;(
Die van 2012 was zo heilig _O_ _O_ _O_
undifined1vrijdag 24 mei 2013 @ 22:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 21:21 schreef TanteSidonia het volgende:

[..]

waar?
Enschede. En die redox dingen en accu's enzo kan ik wel, alleen die koolstof chemie en naamgeving en die structuurformules vind ik moeilijker, dat lijkt me niet echt nodig voor Electrical Engineering. Waar jij?
#ANONIEMvrijdag 24 mei 2013 @ 22:44
Ik vond hem veel te lang, met veel vragen waar je veel moest doen voor maar 2 of 3 punten.

En ik had bij die vraag over de frequentie met c=f*l de frequentie van de elektromagnetische trilling uitgerekend, blijkt dat je gewoon het golfgetal op mocht schrijven.

Vergeleken met de oefenexamens die ik heb gemaakt was dit toch wel echt pittig.
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 22:45
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 20:40 schreef Tiezol het volgende:

[..]

Waarom? Omdat ik een vraag kan stellen of het giftig is ofzo begrijp ik de stof? Heeft volgens mij vrij weinig te maken met Redox-reacties opstellen en dat soort gein waar de voorafgaande vragen over gingen.
omdat het inzichtelijke vragen zijn met het oog op praktische toepasbaarheid van het molecuul/complex dat is onderzocht. de vragen die je stelt of kunt stellen hebben betrekking op het onderzoek en/of de praktische toepasbaarheid daarvan, en niet zozeer op de reacties an sich.

de voorgaande vragen zijn samen met 99% van de toetsvragen de basiskennis die iedereen in dit vakgebied beheerst (en waar jullie nu op getoetst worden). niemand ter wereld gaat vragen stellen over hoe een bepaalde reductie of oxidatie werkt, omdat je dat moet weten (of weet hoe je het kunt opzoeken), en alleen als je dat beheerst kun je zinnige vragen stellen over producten (deels) vervaardigd via deze reacties/methode.

tevens is er de verwachting dat jullie van het gepresenteerde molecuul aan de hand van de opgenomen/geleerde kennis een beeld kunnen vormen van zowel de voordelen als de mogelijke complicaties, wat gelijk een goede voorbereiding is voor academici 'in spe'.

dit zijn de vragen waaruit blijkt in hoeverre de scholier inzicht heeft in de toetsstof van chemie wanneer dit ook werkelijk in de praktijk wordt gebracht. want zoals je misschien weet liggen chemie en fysica aan de basis van uitvindingen, en eigenlijk alle producten die kunstmatig zijn vervaardigd en in onze maatschappij belanden, waardoor het meer is dan alleen reacties opschrijven en domweg formules in je hoofd stampen.

edit:
overigens zou de beste opmerking zijn dat studenten die op grote schaal het broeikaseffect willen bestrijden, dat zij de oplossing het best bij de bron kunnen zoeken, dan pogen dit te forceren via een massale interventie met nog meer kunstmatige producten

[ Bericht 3% gewijzigd door Keith_Bakker op 24-05-2013 22:56:32 ]
TanteSidoniavrijdag 24 mei 2013 @ 22:46
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:41 schreef undifined1 het volgende:

[..]

Enschede. En die redox dingen en accu's enzo kan ik wel, alleen die koolstof chemie en naamgeving en die structuurformules vind ik moeilijker, dat lijkt me niet echt nodig voor Electrical Engineering. Waar jij?
hehe dat was mijn laatste keuze :+
Zat eerst nog te twijfelen tussen delft en eindhoven maar heb nu voor automotive in eindhoven gekozen, is een speciale richting binnen elektro :)
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 22:47
quote:
2012:
Beschrijf een experiment waarmee je kunt onderzoeken of bacteriën betrokken
zijn bij de stroomgeleiding.


2011:
Beschrijf een experiment dat kan worden uitgevoerd om de juistheid van het
antwoord van de fabrikant na te gaan.


deze?

eerste wat je moet weten is dat men niet verwacht dat jij een complete researchlijn opzet. globaal de mogelijkheden tot onderzoek uiteenzetten is meer dan voldoende. zal zo de toets ook even doornemen :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Keith_Bakker op 24-05-2013 22:53:41 ]
belkiss944vrijdag 24 mei 2013 @ 22:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:46 schreef TanteSidonia het volgende:

[..]

hehe dat was mijn laatste keuze :+
Zat eerst nog te twijfelen tussen delft en eindhoven maar heb nu voor automotive in eindhoven gekozen, is een speciale richting binnen elektro :)
Automotive? Is dat geen hbo opleiding :')
TanteSidoniavrijdag 24 mei 2013 @ 22:50
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:49 schreef belkiss944 het volgende:

[..]

Automotive? Is dat geen hbo opleiding :')
nope
Neraicevrijdag 24 mei 2013 @ 23:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:44 schreef koningjim het volgende:
Ik vond hem veel te lang, met veel vragen waar je veel moest doen voor maar 2 of 3 punten.

En ik had bij die vraag over de frequentie met c=f*l de frequentie van de elektromagnetische trilling uitgerekend, blijkt dat je gewoon het golfgetal op mocht schrijven.

Vergeleken met de oefenexamens die ik heb gemaakt was dit toch wel echt pittig.
Had ik ook gedaan ja. cm-1 is toch geen frequentie man :(
Individuovrijdag 24 mei 2013 @ 23:29
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:02 schreef ebrio het volgende:
Ik heb gelukkig wiskunde, Duits en Engels ver boven mijn doen gemaakt (alle drie een 7-8), dus ik kan deze hebben. Biologie een 3 of hoger halen en ik zit zo goed als in Groningen w/
Hey nice, ik ga ook naar Groningen, natuurkunde doen. Wat ga jij studeren?

Het scheikunde examen viel mij erg mee eigenlijk, weinig directe kennisvragen gelukkig :)
undifined1vrijdag 24 mei 2013 @ 23:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:46 schreef TanteSidonia het volgende:

[..]

hehe dat was mijn laatste keuze :+
Zat eerst nog te twijfelen tussen delft en eindhoven maar heb nu voor automotive in eindhoven gekozen, is een speciale richting binnen elektro :)
Eindhoven was mijn laatste keuze :-D
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 23:34
quote:
2011:
Beschrijf een experiment dat kan worden uitgevoerd om de juistheid van het
antwoord van de fabrikant na te gaan.


de juistheid van de fabrikant staan in beginsel al ter discussie :P

pigmentatie wordt veroorzaakt door vormen van melaninen geproduceerd door melanocyten via melanogenese uit tyrosine. de mate hiervan wordt bepaald door tyrosinase-activiteit en de melanine-transfer (incorporatie) naar keratinocyten. naarmate men ouder wordt, of hoge mate van (oxidatieve) stress geniet, degeneren melanocyten, waardoor minder melaninen worden geproduceerd en overgedragen naar de keratinocyten, bij de wortel van het haar in dit geval.

het product van de fabrikant heeft dus eigenlijk niks met lichaamsbeharing te maken. ook is het mechanisme achter de kunstmatige kleuring onbekend bij de fabrikant zelf. het is gewoon toevallig een complex die bij mensen met wit- of grijskleuring van het hoofdhaar een kleurend effect heeft. een heel erg discutabel product dat ik zelf nimmer aan zou raken.
na het behalen van de toets chemie moeten jullie allemaal weten dat 99% van de haarproducten en 99,9999% van de cosmetica kankerzooi is, waaronder ongetwijfeld dit product.

maar om even terug te komen op de vraag zelf:

er wordt niet verwacht dat je een mysterie ontrafelt, dat ten eerste. de fabrikant weet het zelf ook niet, dus het beste dat jij als scholier (zonder verdere mysterieuze voorkennis over pigmentatie en effecten van cosmetica daarop) kunt voorstellen als onderzoek is datgene wat de fabrikant zelf al aangeeft.

je kunt in vitro 'haarkleuring' uitvoeren om maar wat te noemen; werk alle overige factoren en mogelijke foutbronnen weg, zodat alleen datgene wat de fabrikant in zijn antwoord vermeldt aanwezig is in de bepaling; je stelt het werkende component van het product bloot aan de stoffen waarvan de fabrikant vermoedt dat die de reactie veroorzaken of katalyseren. als het werkt zoals de fabrikant beweert vindt er een verandering van aspect plaats, en het aspect kun je meten.
dit is natuurlijk erg vaag, alleen al omdat je een mogelijk essentieel matrixeffect wegwerkt, plus het feit dat de fabrikant zelf ook een nogal vaag antwoord geeft.
Nafivrijdag 24 mei 2013 @ 23:45
^ wat is deze? ..
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 23:45
wut?
BeyondTheGreenvrijdag 24 mei 2013 @ 23:46
Prima te doen. Kwam wel in tijdnood, dus heb niet alles kunnen maken. Ik hoop op een 7,5. Lijkt me ook realistisch als ik het inschat (zonder na te kijken)
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 23:49
Wat trouwens erg loont bij het zelf bedenken van een mini-onderzoek is veel creativiteit! Je kunt gerust zelf een gelabeld enzym bedenken/ontwerpen dat alleen actief is in omgeving X, zelfs als die niet bestaat. Of een zelf uitgevonden micropartikel of nanobot die specifiek is voor een bepaald 'iets', als je het maar goed omschrijft.

Waar het om draait is of je de mogelijkheden tot onderzoek begrijpt :)
Nafivrijdag 24 mei 2013 @ 23:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:28 schreef Neraice het volgende:

[..]

Had ik ook gedaan ja. cm-1 is toch geen frequentie man :(
Erg verwarrende en rare vraag inderdaad, wel iets dat een klacht verdiend. Heb er zojuist een opgestuurd.

'Gevraagd wordt om de frequentie terwijl het gaat om het (reciproke) golfgetal. Dit is verwarrend en wekt de indruk bij kandidaten dat zij een natuurkundige berekening moeten uitvoeren met behulp van de (licht)snelheid, hetgeen een vaardigheid is die niet tot het examenprogramma scheikunde behoort. Het zou niet onredelijk zijn hiervoor, ongeacht het antwoord, alle punten aan toe te kennen.' Zo iets.
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 23:49
de shift-toets werkt weer
Keith_Bakkervrijdag 24 mei 2013 @ 23:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:49 schreef belkiss944 het volgende:

[..]

Automotive? Is dat geen hbo opleiding :')
dikke care, er zijn zelfs genoeg mlo-vakspecialisten in de chemie die van hoger niveau zijn dan de gemiddelde chemicus (wo) binnen dat vakgebied
Fox.zaterdag 25 mei 2013 @ 00:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:44 schreef koningjim het volgende:
Ik vond hem veel te lang, met veel vragen waar je veel moest doen voor maar 2 of 3 punten.

En ik had bij die vraag over de frequentie met c=f*l de frequentie van de elektromagnetische trilling uitgerekend, blijkt dat je gewoon het golfgetal op mocht schrijven.

Vergeleken met de oefenexamens die ik heb gemaakt was dit toch wel echt pittig.
Inderdaad, vond het ook al raar om de frequentie te moeten uitrekenen aangezien de data 1/λ betrof. Toch maar gedaan aan de hand van de inverse en vervolgens de lichtsnelheid. Vond het ook maar raar dat je iets moest omcirkelen uit een vorige vraag, nog nooit zoiets gezien op een ander examen. Ik zou de vraag wel gewoon helemaal goed hebben als de corrector mijn omrekening naar Hz links laat.

Zeer slordige vraagstelling, dit is nou echt een vraag die foutief is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fox. op 25-05-2013 00:18:28 ]
De-Haaszaterdag 25 mei 2013 @ 00:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 00:06 schreef Fox. het volgende:

[..]

Inderdaad, vond het ook al raar om de frequentie te moeten uitrekenen aangezien de data 1/λ betrof. Toch maar gedaan aan de hand van de inverse en vervolgens de lichtsnelheid. Vond het ook maar raar dat je iets moest omcirkelen uit een vorige vraag, nog nooit zoiets gezien op een ander examen. Ik zou de vraag wel gewoon helemaal goed hebben als de corrector mijn omrekening naar Hz links laat.

Zeer slordige vraagstelling, dit is nou echt een vraag die foutief is.
Ja ik heb dat ook gedaan. Maar dat kunnen ze toch nooit fout rekenen? Is gewoon iets extra's.
Nafizaterdag 25 mei 2013 @ 00:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 00:06 schreef Fox. het volgende:

[..]

Inderdaad, vond het ook al raar om de frequentie te moeten uitrekenen aangezien de data 1/λ betrof. Toch maar gedaan aan de hand van de inverse en vervolgens de lichtsnelheid. Vond het ook maar raar dat je iets moest omcirkelen uit een vorige vraag, nog nooit zoiets gezien op een ander examen. Ik zou de vraag wel gewoon helemaal goed hebben als de corrector mijn omrekening naar Hz links laat.

Zeer slordige vraagstelling, dit is nou echt een vraag die foutief is.
Ja ik heb dat ook in m'n klacht verwerkt. Ik had de structuurformule totaal fout maar heb wel een C-H aangegeven, waarschijnlijk wordt dat niet goed gerekend nu.

Klagen!
Fox.zaterdag 25 mei 2013 @ 00:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 00:15 schreef Nafi het volgende:

[..]

Ja ik heb dat ook in m'n klacht verwerkt. Ik had de structuurformule totaal fout maar heb wel een C-H aangegeven, waarschijnlijk wordt dat niet goed gerekend nu.

Klagen!
Je zou elke vraag in een examen losstaand van elkaar moeten kunnen maken, zo'n vraagstelling hoort eigenlijk niet in een examen te komen.
De-Haaszaterdag 25 mei 2013 @ 00:30
Hoe schatten jullie de kans op een nterm van minstens 1,2 in? Die heb ik namelijk nodig.
Neraicezaterdag 25 mei 2013 @ 00:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 00:30 schreef De-Haas het volgende:
Hoe schatten jullie de kans op een nterm van minstens 1,2 in? Die heb ik namelijk nodig.
Best mogelijk denk ik.
De-Haaszaterdag 25 mei 2013 @ 00:54
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 00:49 schreef Neraice het volgende:

[..]

Best mogelijk denk ik.
Oke, hoe ging het bij jou?
Neraicezaterdag 25 mei 2013 @ 00:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 00:54 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Oke, hoe ging het bij jou?
Best aardig volgens mij, die 6.6 is sowieso in de pocket :)
Keith_Bakkerzaterdag 25 mei 2013 @ 01:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 23:49 schreef Nafi het volgende:

[..]

Erg verwarrende en rare vraag inderdaad, wel iets dat een klacht verdiend. Heb er zojuist een opgestuurd.

'Gevraagd wordt om de frequentie terwijl het gaat om het (reciproke) golfgetal. Dit is verwarrend en wekt de indruk bij kandidaten dat zij een natuurkundige berekening moeten uitvoeren met behulp van de (licht)snelheid, hetgeen een vaardigheid is die niet tot het examenprogramma scheikunde behoort. Het zou niet onredelijk zijn hiervoor, ongeacht het antwoord, alle punten aan toe te kennen.' Zo iets.
Het is wel een leuke vraag die als filter dient.

Degene die de stof daadwerkelijke begrijpen beredeneren de vraagstelling vanuit de context van alle informatie die wordt gegeven, en vullen in wat er eigenlijk gevraagd had moeten worden (eventueel met toelichting). Degene die het niet begrijpen kunnen daar overheen lezen en vullen het antwoord op een foute vraag in.

Maar inderdaad niet helemaal eerlijk. Als men iemand toets op kennis mag worden verwacht dat hij deze zelf ook beheerst.

Aan de andere kant is frequentie niet inherent aan de natuurkunde natuurlijk. Frequentie is hoe vaak iets voorkomt binnen een bepaalde tijdseenheid, afstand en/of beweging. Een hoeveel-hoevaak-wanneer-uitdrukking van een gebeuren. De natuurkunde heeft een eigen formule voor frequentie voor golven die is uitgdrukt in hertz. Golfgetal is ook een frequentie, maar op basis van een andere definitie/eenheden.
Keith_Bakkerzaterdag 25 mei 2013 @ 01:07
Waarom zou c=f*l hier niet bij horen? Die moet je wel weten hoor.
De-Haaszaterdag 25 mei 2013 @ 01:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 01:07 schreef Keith_Bakker het volgende:
Waarom zou c=f*l hier niet bij horen? Die moet je wel weten hoor.
Ja ik dat heb ook gewoon behandeld gehad in de scheikunde lessen over IR-spectometrie. Ik heb daarom ook gewoon meteen de frequentie in hertz uitgerekend maar ja. Ik heb ook het golfgetal gegeven dus denk dat ik wel gewoon de volle punten krijg.
Keith_Bakkerzaterdag 25 mei 2013 @ 01:20
en klagen, dan krijgt iedereen misschien alle punten :P altijd klagen
Keith_Bakkerzaterdag 25 mei 2013 @ 01:22
toetsvragen moeten sowieso eenduidig zijn
BeyondTheGreenzaterdag 25 mei 2013 @ 08:52
Ik heb ook een klacht ingediend over vraag 24. Mijn eerste klacht van de zeven examens die ik heb gemaakt.
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 10:07
Ik heb ook over vraag 24 een kacht ingediend. Ook over 26 trouwens, want de kleur van ZilverChloride staat nergens in BINAS.
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:07 schreef remcoP het volgende:
Ik heb ook over vraag 24 een kacht ingediend. Ook over 26 trouwens, want de kleur van ZilverChloride staat nergens in BINAS.
ZilverCloride slaat neer en daardoor is die troebel, t gaat niet om de kleur :)
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 10:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:09 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

ZilverCloride slaat neer en daardoor is die troebel, t gaat niet om de kleur :)
Maar Zilverchloride zou toch ook een kleur kunnen hebben? En dat staat nergens vermeld.
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:14 schreef remcoP het volgende:

[..]

Maar Zilverchloride zou toch ook een kleur kunnen hebben? En dat staat nergens vermeld.
Nee, maar dat stond van wel meer stoffen niet vermeld, dus als je die vraag zo benaderd zou die helemaal nergens op slaan (waar ik het niet mee eens ben).
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 10:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:15 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

Nee, maar dat stond van wel meer stoffen niet vermeld, dus als je die vraag zo benaderd zou die helemaal nergens op slaan (waar ik het niet mee eens ben).
Van alle stoffen stond verder de kleur vermeld. :Y
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:19 schreef remcoP het volgende:

[..]

Van alle stoffen stond verder de kleur vermeld. :Y
waar zie jij AgNO3 staan?
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:25
Ik heb t nog een keer nagekeken en kom uit op 53 punten, haat mezelf echt snapte alles op 1 vraag na, maar gewoon domme en slordige antwoorden gegeven >.<
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 10:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:23 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

waar zie jij AgNO3 staan?
Je moet zelf weten (examenstof!) dat alle stoffen met NO3goed oplossen en dus losse Ag+ en NO3- ionen vormt. Ook examenstof is dan dat je dient te weten dat deze oplossing kleurloos is. Het gaat hier juist om neergeslagen stoffen die wel een kleur kunnen hebben.
[edit] Ook weet je dat de AgNO3 oplossing zodra hij in de erlenmeyer komt meteen regeert waardoor AgCl neerslaat. De oplossingen buiten de erlenmeyer tellen niet mee.
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:25 schreef remcoP het volgende:

[..]

Je moet zelf weten (examenstof!) dat alle stoffen met NO3goed oplossen en dus losse Ag+ en NO3- ionen vormt. Ook examenstof is dan dat je dient te weten dat deze oplossing kleurloos is. Het gaat hier juist om neergeslagen stoffen die wel een kleur kunnen hebben.
[edit] Ook weet je dat de AgNO3 oplossing zodra hij in de erlenmeyer komt meteen regeert waardoor AgCl neerslaat. De oplossingen buiten de erlenmeyer tellen niet mee.
Het is geen examen stof om te weten dat een oplossing van Ag+ kleurloos is(volgens jou). Er zijn genoeg oplossingen die dat niet zijn. En er wordt een overmaat AgNO3 toegevoegd wat betreft de AgCl neerslag ;) En het gaat niet alleen om de neergeslagen stoffen die een kleur kunnen hebben het gaat ook om de oplossingen.
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 10:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:35 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

Het is geen examen stof om te weten dat een oplossing van Ag+ kleurloos is(volgens jou). Er zijn genoeg oplossingen die dat niet zijn. En er wordt een overmaat AgNO3 toegevoegd wat betreft de AgCl neerslag ;) En het gaat niet alleen om de neergeslagen stoffen die een kleur kunnen hebben het gaat ook om de oplossingen.
Er is helemaal geen overmaat. Eerst slaat AgCl neer daarna Ag2CrO4. De titratie is dan afgelopen en al het Ag is dan omgezet. Je hebt dan geen losse Ag+ ionen. Alleen losse K+ en NO3-
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:38 schreef remcoP het volgende:

[..]

Er is helemaal geen overmaat. Eerst slaat AgCl neer daarna Ag2CrO4. De titratie is dan afgelopen en al het Ag is dan omgezet. Je hebt dan geen losse Ag+ ionen. Alleen losse K+ en NO3-
Jij ben echt eigenwijs zeg, die AgCrO4 (ofzo) slaat na de titratie neer. Dus tijdens de titratie zijn er nog losse Ag+ ionen
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:38 schreef remcoP het volgende:

[..]

Er is helemaal geen overmaat. Eerst slaat AgCl neer daarna Ag2CrO4. De titratie is dan afgelopen en al het Ag is dan omgezet. Je hebt dan geen losse Ag+ ionen. Alleen losse K+ en NO3-
Voor een deel is deze vraag klakkeloos uit binas overschrijven, maar je moet zelf ook een beetje nadenken. En ik denk dat je die laatste stap heb gemist.
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 10:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:40 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

Jij ben echt eigenwijs zeg, die AgCrO4 (ofzo) slaat na de titratie neer. Dus tijdens de titratie zijn er nog losse Ag+ ionen
Nee die slaan als AgCl neer
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 10:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:46 schreef remcoP het volgende:

[..]

Nee die slaan als AgCl neer
Tijdens deze titratie slaat zilverchloride neer. Nadat alle
aanwezige chloride als zilverchloride is neergeslagen, slaat
zilverchromaat (Ag2CrO4) neer.
remcoPzaterdag 25 mei 2013 @ 11:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:47 schreef ShortyGirl het volgende:

[..]

Tijdens deze titratie slaat zilverchloride neer. Nadat alle
aanwezige chloride als zilverchloride is neergeslagen, slaat
zilverchromaat (Ag2CrO4) neer.
Dan slaan toch tijdens de titratie alle zilverionen neer?
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 11:03
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:02 schreef remcoP het volgende:

[..]

Dan slaan toch tijdens de titratie alle zilverionen neer?
Nee -.-
Quaresma7zaterdag 25 mei 2013 @ 11:13
Vraag 1 is toch ook niet helemaal eerlijk? In voorgaande examens gaven ze altijd precies aan wat er in de halfreactie moest, of ze gaven aan wat er 'onder andere' in moest. Nu stond er " Geef de vergelijking van de halfreactie voor de omzetting van H2S totS2 (2–). In de vergelijking van deze halfreactie komt behalve H2S en S2 (2–) ook H+ voor."

Nergens wordt er gesproken over 'onder andere' deze stoffen, dus zou e- er niet in voor moeten komen.. Dus ik vind het vrij triest, dacht aan voorgaande examens, dus e- komt er niet in voor. Klacht waard?

Daarnaast vond ik hem aan de lange kant en de verdeling van de onderwerpen was niet eerlijk, ja in mijn nadeel helaas ja...
ShortyGirlzaterdag 25 mei 2013 @ 11:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:13 schreef Quaresma7 het volgende:
Vraag 1 is toch ook niet helemaal eerlijk? In voorgaande examens gaven ze altijd precies aan wat er in de halfreactie moest, of ze gaven aan wat er 'onder andere' in moest. Nu stond er " Geef de vergelijking van de halfreactie voor de omzetting van H2S totS2 (2–). In de vergelijking van deze halfreactie komt behalve H2S en S2 (2–) ook H+ voor."

Nergens wordt er gesproken over 'onder andere' deze stoffen, dus zou e- er niet in voor moeten komen.. Dus ik vind het vrij triest, dacht aan voorgaande examens, dus e- komt er niet in voor. Klacht waard?

Daarnaast vond ik hem aan de lange kant en de verdeling van de onderwerpen was niet eerlijk, ja in mijn nadeel helaas ja...
een halfreactie zonder elektronen? dat bestaat niet. Maar t was wel aardiger geweest als ze het erbij hadden gezet ja.
Miousanazaterdag 25 mei 2013 @ 11:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:13 schreef Quaresma7 het volgende:
Vraag 1 is toch ook niet helemaal eerlijk? In voorgaande examens gaven ze altijd precies aan wat er in de halfreactie moest, of ze gaven aan wat er 'onder andere' in moest. Nu stond er " Geef de vergelijking van de halfreactie voor de omzetting van H2S totS2 (2–). In de vergelijking van deze halfreactie komt behalve H2S en S2 (2–) ook H+ voor."

Nergens wordt er gesproken over 'onder andere' deze stoffen, dus zou e- er niet in voor moeten komen.. Dus ik vind het vrij triest, dacht aan voorgaande examens, dus e- komt er niet in voor. Klacht waard?

Daarnaast vond ik hem aan de lange kant en de verdeling van de onderwerpen was niet eerlijk, ja in mijn nadeel helaas ja...
Sorry hoor, maar je had toch echt moeten weten dat in elke halfreactie elektronen voorkomen. Dat hoeven ze echt niet erbij te zetten omdat het gewoon voor zichzelf spreekt.
CWAVzaterdag 25 mei 2013 @ 11:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:16 schreef Miousana het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je had toch echt moeten weten dat in elke halfreactie elektronen voorkomen. Dat hoeven ze echt niet erbij te zetten omdat het gewoon voor zichzelf spreekt.
Dit :) helaas, niet klachtwaardig dus
Quaresma7zaterdag 25 mei 2013 @ 11:19
Toch is het tegenstrijdig met voorgaande examens.
De-Haaszaterdag 25 mei 2013 @ 12:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:13 schreef Quaresma7 het volgende:
Vraag 1 is toch ook niet helemaal eerlijk? In voorgaande examens gaven ze altijd precies aan wat er in de halfreactie moest, of ze gaven aan wat er 'onder andere' in moest. Nu stond er " Geef de vergelijking van de halfreactie voor de omzetting van H2S totS2 (2–). In de vergelijking van deze halfreactie komt behalve H2S en S2 (2–) ook H+ voor."

Nergens wordt er gesproken over 'onder andere' deze stoffen, dus zou e- er niet in voor moeten komen.. Dus ik vind het vrij triest, dacht aan voorgaande examens, dus e- komt er niet in voor. Klacht waard?

Daarnaast vond ik hem aan de lange kant en de verdeling van de onderwerpen was niet eerlijk, ja in mijn nadeel helaas ja...
Als je de ladingen aan beide kanten had vergeleken was je al tot de conclusie gekomen dat het niet klopt zonder elektronen. Daarbij dien je ook te weten dat er in een halfreactie altijd elektronen staan.
Individuozaterdag 25 mei 2013 @ 12:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 12:09 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Als je de ladingen aan beide kanten had vergeleken was je al tot de conclusie gekomen dat het niet klopt zonder elektronen. Daarbij dien je ook te weten dat er in een halfreactie altijd elektronen staan.
Daarnaast zijn elektronen geen stof
Keith_Bakkerzaterdag 25 mei 2013 @ 13:15
-

[ Bericht 53% gewijzigd door Keith_Bakker op 25-05-2013 13:17:44 ]
Individuozaterdag 25 mei 2013 @ 13:18
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 13:15 schreef Keith_Bakker het volgende:

[..]

wel met betrekking tot redoxreacties

of bedoel je niet examenstof¿
Haha nee ik bedoel dat elektronen geen scheikundige stof zijn maar elementaire deeltjes :P http://nl.wikipedia.org/wiki/Stof_(scheikunde)
Quaresma7zaterdag 25 mei 2013 @ 13:46
Ik begrijp het, het is gewoon dom, alleen jammer dat zo'n retard als ik daardoor aan het twijfelen wordt gebracht, omdat de examenmakers er normaal wel 'onder andere' bij zetten, of precies wat er in moet.
#ANONIEMzaterdag 25 mei 2013 @ 14:29
Ik vind dat die vraag met de frequentie een aanleiding moet zijn voor een hoge n-term, omdat veel mensen er toch tijd mee kwijt zijn geraakt door de daadwerkelijke frequentie. Dat je daar geen extra punten voor kan krijgen snap ik.
Iedereen alle punten geven is ook niet eerlijk, want dan word je dus benadeeld als je wel de frequentie hebt berekend. Heb je dat voor niets gedaan.
Ascaronazaterdag 25 mei 2013 @ 16:05
Ben ik de enige die hem niet op tijd af kreeg? Ik heb 1 vraag niet en 1 vraag maar voor de helft kunnen maken. Het ging voor me gevoel wel gruwelijk lekker trouwens :P.
Keith_Bakkerzaterdag 25 mei 2013 @ 23:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 14:29 schreef koningjim het volgende:
Ik vind dat die vraag met de frequentie een aanleiding moet zijn voor een hoge n-term, omdat veel mensen er toch tijd mee kwijt zijn geraakt door de daadwerkelijke frequentie. Dat je daar geen extra punten voor kan krijgen snap ik.
Iedereen alle punten geven is ook niet eerlijk, want dan word je dus benadeeld als je wel de frequentie hebt berekend. Heb je dat voor niets gedaan.
je wordt helemaal niet benadeeld als iedereen de punten krijgt
#ANONIEMzaterdag 25 mei 2013 @ 23:29
Jawel. Als je de frequentie hebt berekend staat het goede antwoord (nl. het golfgetal) sowieso op je papier, want dat heb je nodig voor de berekening. Ik ga er van uit dat een docent hier gewoon punten voor geeft.
Waar het mij om gaat is dat er om iets gevraagd wordt waarvan later blijkt dat er iets anders bedoeld werd. Hierdoor kan je tijd verspild hebben aan een berekening - en bij dit lange examen had je je tijd zeker nodig -, waar je geen punten voor krijgt.
Als iedereen alle punten krijgt maakt het voor degenen die de frequentie hebben berekend niet uit, want zij krijgen die punten toch wel. Maar daardoor kan de N-term wel laag uitpakken. Dat is een nadeel.
Neraicezaterdag 25 mei 2013 @ 23:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 23:29 schreef koningjim het volgende:
Jawel. Als je de frequentie hebt berekend staat het goede antwoord (nl. het golfgetal) sowieso op je papier, want dat heb je nodig voor de berekening. Ik ga er van uit dat een docent hier gewoon punten voor geeft.
Waar het mij om gaat is dat er om iets gevraagd wordt waarvan later blijkt dat er iets anders bedoeld werd. Hierdoor kan je tijd verspild hebben aan een berekening - en bij dit lange examen had je je tijd zeker nodig -, waar je geen punten voor krijgt.
Als iedereen alle punten krijgt maakt het voor degenen die de frequentie hebben berekend niet uit, want zij krijgen die punten toch wel. Maar daardoor kan de N-term wel laag uitpakken. Dat is een nadeel.
Met die extra verbruikte tijd heb je wel een punt, zat daar nog best even mee te kloten.
Nafizaterdag 25 mei 2013 @ 23:51
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 23:29 schreef koningjim het volgende:
Jawel. Als je de frequentie hebt berekend staat het goede antwoord (nl. het golfgetal) sowieso op je papier, want dat heb je nodig voor de berekening. Ik ga er van uit dat een docent hier gewoon punten voor geeft.
Waar het mij om gaat is dat er om iets gevraagd wordt waarvan later blijkt dat er iets anders bedoeld werd. Hierdoor kan je tijd verspild hebben aan een berekening - en bij dit lange examen had je je tijd zeker nodig -, waar je geen punten voor krijgt.
Als iedereen alle punten krijgt maakt het voor degenen die de frequentie hebben berekend niet uit, want zij krijgen die punten toch wel. Maar daardoor kan de N-term wel laag uitpakken. Dat is een nadeel.
Zouden ze bij de bepaling van de n-term geen rekening houden met goedgekeurde vragen?
Fox.dinsdag 28 mei 2013 @ 15:46
Onderhand nog geen enkel woord over deze beschamende fout, maar wel een reactie op iets wat gewoon heel duidelijk in het examen stond. Zullen ze deze fout nog gaan erkennen?
CWAVdonderdag 30 mei 2013 @ 19:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 15:46 schreef Fox. het volgende:
Onderhand nog geen enkel woord over deze beschamende fout, maar wel een reactie op iets wat gewoon heel duidelijk in het examen stond. Zullen ze deze fout nog gaan erkennen?
LAKStweets twitterde op donderdag 30-05-2013 om 14:32:18 Leerlingen VWO Scheikunde opgelet: deskundigen kunnen het over sommige vragen (ook) niet eens worden, de normering zal wss hoog uitvallen! reageer retweet
Nafidonderdag 30 mei 2013 @ 20:17
Ik hoop op verhoging van de normering in plaats van een aanvulling op het CV :D
Spiritsouldonderdag 30 mei 2013 @ 20:47
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 19:31 schreef CWAV het volgende:

[..]

LAKStweets twitterde op donderdag 30-05-2013 om 14:32:18 Leerlingen VWO Scheikunde opgelet: deskundigen kunnen het over sommige vragen (ook) niet eens worden, de normering zal wss hoog uitvallen! reageer retweet
_O_ _O_
Quaresma7donderdag 30 mei 2013 @ 20:54
Wat verstaan ze onder een hoge n-term? Heb een n-term van 1,5 nodig..
Nafidonderdag 30 mei 2013 @ 20:55
Ik vertrouw er trouwens niet op, zijn maar een paar scholiertjes daar die denken slim te zijn. Zou me niks verbazen als die opeens onder de 1 ligt :')
Festa94donderdag 30 mei 2013 @ 21:42
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 20:54 schreef Quaresma7 het volgende:
Wat verstaan ze onder een hoge n-term? Heb een n-term van 1,5 nodig..
Voor een 8?
Broodje_Koedonderdag 30 mei 2013 @ 22:11
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 20:55 schreef Nafi het volgende:
Ik vertrouw er trouwens niet op, zijn maar een paar scholiertjes daar die denken slim te zijn. Zou me niks verbazen als die opeens onder de 1 ligt :')
Dit dus. Ik stond op m'n SE's 3.8 voor sk en heb voor dit CE rond 4.5. Hij was echt te doen vind ik. Er waren ongeveer 3 à 4 echt pittige opgaven maar als ik zelfs een 4.5 kan halen dan was hij niet onmogelijk. N term rond 0.9-1.1 gok ik.
#ANONIEMdonderdag 30 mei 2013 @ 23:27
Zeker wel boven de 1.0. Hij was gewoon lastiger dan andere jaren, en er zaten een paar vreemde vragen in. Reden genoeg voor een hoge N.
samthegreat5zondag 9 juni 2013 @ 01:43
En nu allemaal biologie in Nijmegen komen studeren omdat biochemie zo tof is! *)
ulqzondag 9 juni 2013 @ 10:50
quote:
14s.gif Op zondag 9 juni 2013 01:43 schreef samthegreat5 het volgende:
En nu allemaal biologie in Nijmegen komen studeren omdat biochemie zo tof is! *)
haha waarom zit jij dit in allemaal ouwe EXA-topics te posten? wordt je studie gesloten als er niet genoeg aanmeldingen zijn oid? :P
samthegreat5zondag 9 juni 2013 @ 11:33
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 10:50 schreef ulq het volgende:

[..]

haha waarom zit jij dit in allemaal ouwe EXA-topics te posten? wordt je studie gesloten als er niet genoeg aanmeldingen zijn oid? :P
Weunie, had niks te doen kwam even in EXA kijken :P