franckribery22 | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:31 |
Examen is op vrijdag 24 mei om 13:30 tot 16:30. Materiaal: • Pen • Gum • Tekenpotlood • Blauw kleurpotlood • Rood kleurpotlood • Geometrische driehoek • Grafische rekenmachine • Binas 5e druk Eventueel een woordenboek. Onderwerpen: • Stoffen, structuur en binding. • Koolstofchemie. • Biochemie. • Kenmerken van reacties. • Chemische techniek. • Zuren en basen. • Redox. Veel succes allemaal. ![]() | |
SiIk | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:32 |
Ik miste wel een hoop biochemie trouwens. Biochemie ![]() | |
franckribery22 | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:33 |
Shit he, paar punten gemist door falen bij lezen ![]() ![]() | |
Neraice | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:33 |
Echt? Netjes man! | |
Miousana | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:33 |
Ja eiwitjes tekenen, aminozuurtjes ontcijferen enz. ![]() | |
Miousana | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:34 |
Nice!!! ![]() | |
franckribery22 | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:34 |
M'n docent hoopte op een 10, meer dan ik eigenlijk, dus ik stel hem teleur ![]() | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:35 |
Ja, zat er amper in. Beetje jammer. | |
ShortyGirl | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:35 |
Het waren 69 punten ![]() | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:35 |
Dat schema was trouwens wel erg makkelijk dit jaar. | |
ShortyGirl | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:37 |
Hadden ze niet ff erbij kunnen zetten dat je moest zeggen welk C atoom. Ik wou het nog tekenen maar dacht nee dat slaat nergens op xD bij die vraag over A-symmetrisch C atoom. | |
RicoM95 | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:38 |
Inderdaad erg weinig biochemie. Wel een beetje jammer aangezien dat voor een groot deel afkijken is uit binas en een beetje tekenen. Gratis puntjes dus | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:39 |
Asymmetrisch C-atoom? Wat? Waar? | |
ShortyGirl | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:41 |
vraag 11 | |
rubensanti | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:41 |
Inderdaad, ik heb gewoon gezegd dat er een assymetrisch c atoom aanwezig was. | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:42 |
Die over fenylalanine? | |
rubensanti | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:43 |
Ja | |
Neraice | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:43 |
Ja met die twee vormen. Dat was asymmetrie. | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 17:44 |
Niet eens aan een asymmetrisch C-atoom gedacht daar. ![]() ![]() | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:02 |
n-term van 1-1,3? | |
ZaroX | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:03 |
Ik sta een 5,9 voor Scheikunde en ik heb het Scheikunde Pilot examen echt verneukt met ongeveer 36 punten. Gooien we dat in een rekenmachine omdat ik geen zin heb om het uit te rekenen: ![]() Ik ben tevreden met een n-term > 0.4 voor de Scheikunde Pilot. Dat moet toch lukken? | |
undifined1 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:11 |
Ging niet heel lekker, maar een 5je zal er wel inzitten, helemaal niet erg want ik sta een 7.6 en ga toch elektrotechniek studeren, dus die hele scheikunde kan ik mooi uit mn hoofdje verbannen als ik slaag. | |
Nafi | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:20 |
Jeetje, 55 punten als ik een beetje normaal reken, had dit echt niet verwacht! ![]() Hopen dat m'n docent soepel rekent en de n-term hoog wordt, misschien zit er dan nog een 9 gemiddeld in ![]() | |
remcoP | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:21 |
Ik heb geen bio, was dus wel blij. ![]() Verder was het eigenlijk een prima examen. Niet te moeilijk, niet te makkelijk. Eigenlijk het beste examen van de afgelopen twee weken. Gok dan ook op een n-term van precies 1,0 | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:24 |
Heeft eigenlijk zeer weinig met biologie als vak te maken. ![]() | |
franckribery22 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:25 |
krijg je dan geen elektrochemische cellen ![]() | |
CWAV | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:26 |
Ik vond 'm pittig maar toch rond de 7. Ik ben tevreden ![]() | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:30 |
bij de verhouding van etanoaat en ethaanzuur had ik het dus uitgerekend, en de verhouding goed gedaan, maar ik heb het niet doorgewerkt naar bijvoorbeeld 1:.. dus de verhoudingen zo gelaten van hoe ze zijn als jullie me een beetje snappen. neem aan dat dit goed is aangezien ze gewoon om verhoudingen vragen en er niet bijstaat dat het in de vorm van 1:.. moet staan | |
ShortyGirl | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:36 |
Ik denk dat je daar een punt minder krijgt | |
Rezania | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:38 |
Ze zeiden erbij dat je het in een bepaalde vorm moest noteren, dus ik denk dat je een punt minder krijgt. | |
wim209 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:39 |
Kom met vrij streng rekenen op 35 punten uit... In ieder geval een 5 gelukkig. Wel echt een kut toets zeg, vooral de verdeling van onderwerpen was ronduit dramatisch. Als je niet goed was in redox kon je nog net een 3 halen... | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:44 |
maar er staat, geef de verhouding... als iets bjvoorbeeld zo verhoudt 2:6 dan is dat toch het zelfde als 1:3? er staat niet bij op wat voor manier je het moet noteren? | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:55 |
ja de makers van de examens van dit jaar hebben echt slechte verdeling gedaan. nederlands teveel open vragen natuurkunde (geen 1 radioactiviteit terwijl dit grootste onderwerp is!) en nu weer scheikunde met veel redox en niks van dna en eiwitten helaas | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 18:58 |
nee er staat noteer je antwoord zo ...:... | |
ebrio | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:02 |
Ik heb gelukkig wiskunde, Duits en Engels ver boven mijn doen gemaakt (alle drie een 7-8), dus ik kan deze hebben. Biologie een 3 of hoger halen en ik zit zo goed als in Groningen ![]() | |
OudeBok | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:08 |
Oh trouwens @ iedereen die zegt dat ze slecht verdelen en zulks.. Waarschijnlijk maken ze met opzet alles lastiger en lastiger. Komen nieuwe examenprogramma's aan. Scheikunde, meh.. Zal een 5 inzitten denk ik. Poetst die wss 2,5 van Grieks mooi weg ![]() ![]() | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:11 |
wat bedoel je precies met je laatste twee zinnetjes? | |
OudeBok | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:12 |
Is het zo lastig eruit te halen dat ik waarschijnlijk een 5 heb voor Scheikunde, die m'n waarschijnlijke 2,5 in combinatie met m'n andere cijfers weer enigszins goed maakt ? | |
Neraice | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:17 |
Slechte dag gehad m'n jong? | |
kimm2013 | vrijdag 24 mei 2013 @ 19:19 |
je gaat een 5 toch niet gebruiken om een 2,5 voor grieks te compenseren? zit je nog lang niet in de buurt van een 5,5 dan moet je die andere vakken wel heel erg goed hebben gemaakt | |
Quaresma7 | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:23 |
Wat denken jullie van de normering? (veel) hoger dan 1,0? | |
remcoP | vrijdag 24 mei 2013 @ 20:25 |
Denk eigenlijk precies 1,0. Was gewoon een goede toets. | |
TanteSidonia | vrijdag 24 mei 2013 @ 21:21 |
waar? | |
belkiss944 | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:00 |
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrochemie | |
OudeBok | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:24 |
Nee, joh. 2,5 5,7 4 7 7 5,6 5 7,9 is genoeg om te slagen met een 5,6 gemiddeld voor CE en dan uiteindelijk een 6,2 gemiddeld voor CE+SE. Cijfers zijn prognoses van de tot nu toe behaalde examencijfers. | |
OudeBok | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:24 |
Dit denk ik ook! | |
TanteSidonia | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:34 |
wauw, één korte pagina op wikipedia over elektrochemie, dat zal vast een goed beeld schetsen over de relatie tussen scheikunde en elektrotechniek wat betreft een studie elektrotechniek ![]() Ik snap je punt, maar je weet ook dat scheikunde geen eens een verplicht vak is voor elektro he? Voor geen enkele technische studie trouwens, behalve scheikundige technologie natuurlijk (en enkele andere mss) Waarom reageer ik hierop? Ga zelf automotive studeren (een richting binnen elektro) en ben zelf ook niet bepaald de beste in scheikunde ![]() en om even OT te gaan, vond het echt een onduidelijke kut toets ![]() Die van 2012 was zo heilig ![]() ![]() ![]() | |
undifined1 | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:41 |
Enschede. En die redox dingen en accu's enzo kan ik wel, alleen die koolstof chemie en naamgeving en die structuurformules vind ik moeilijker, dat lijkt me niet echt nodig voor Electrical Engineering. Waar jij? | |
#ANONIEM | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:44 |
Ik vond hem veel te lang, met veel vragen waar je veel moest doen voor maar 2 of 3 punten. En ik had bij die vraag over de frequentie met c=f*l de frequentie van de elektromagnetische trilling uitgerekend, blijkt dat je gewoon het golfgetal op mocht schrijven. Vergeleken met de oefenexamens die ik heb gemaakt was dit toch wel echt pittig. | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:45 |
omdat het inzichtelijke vragen zijn met het oog op praktische toepasbaarheid van het molecuul/complex dat is onderzocht. de vragen die je stelt of kunt stellen hebben betrekking op het onderzoek en/of de praktische toepasbaarheid daarvan, en niet zozeer op de reacties an sich. de voorgaande vragen zijn samen met 99% van de toetsvragen de basiskennis die iedereen in dit vakgebied beheerst (en waar jullie nu op getoetst worden). niemand ter wereld gaat vragen stellen over hoe een bepaalde reductie of oxidatie werkt, omdat je dat moet weten (of weet hoe je het kunt opzoeken), en alleen als je dat beheerst kun je zinnige vragen stellen over producten (deels) vervaardigd via deze reacties/methode. tevens is er de verwachting dat jullie van het gepresenteerde molecuul aan de hand van de opgenomen/geleerde kennis een beeld kunnen vormen van zowel de voordelen als de mogelijke complicaties, wat gelijk een goede voorbereiding is voor academici 'in spe'. dit zijn de vragen waaruit blijkt in hoeverre de scholier inzicht heeft in de toetsstof van chemie wanneer dit ook werkelijk in de praktijk wordt gebracht. want zoals je misschien weet liggen chemie en fysica aan de basis van uitvindingen, en eigenlijk alle producten die kunstmatig zijn vervaardigd en in onze maatschappij belanden, waardoor het meer is dan alleen reacties opschrijven en domweg formules in je hoofd stampen. edit: overigens zou de beste opmerking zijn dat studenten die op grote schaal het broeikaseffect willen bestrijden, dat zij de oplossing het best bij de bron kunnen zoeken, dan pogen dit te forceren via een massale interventie met nog meer kunstmatige producten [ Bericht 3% gewijzigd door Keith_Bakker op 24-05-2013 22:56:32 ] | |
TanteSidonia | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:46 |
hehe dat was mijn laatste keuze ![]() Zat eerst nog te twijfelen tussen delft en eindhoven maar heb nu voor automotive in eindhoven gekozen, is een speciale richting binnen elektro ![]() | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:47 |
2012: Beschrijf een experiment waarmee je kunt onderzoeken of bacteriën betrokken zijn bij de stroomgeleiding. 2011: Beschrijf een experiment dat kan worden uitgevoerd om de juistheid van het antwoord van de fabrikant na te gaan. deze? eerste wat je moet weten is dat men niet verwacht dat jij een complete researchlijn opzet. globaal de mogelijkheden tot onderzoek uiteenzetten is meer dan voldoende. zal zo de toets ook even doornemen ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Keith_Bakker op 24-05-2013 22:53:41 ] | |
belkiss944 | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:49 |
Automotive? Is dat geen hbo opleiding ![]() | |
TanteSidonia | vrijdag 24 mei 2013 @ 22:50 |
nope | |
Neraice | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:28 |
Had ik ook gedaan ja. cm-1 is toch geen frequentie man ![]() | |
Individuo | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:29 |
Hey nice, ik ga ook naar Groningen, natuurkunde doen. Wat ga jij studeren? Het scheikunde examen viel mij erg mee eigenlijk, weinig directe kennisvragen gelukkig ![]() | |
undifined1 | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:31 |
Eindhoven was mijn laatste keuze :-D | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:34 |
2011: Beschrijf een experiment dat kan worden uitgevoerd om de juistheid van het antwoord van de fabrikant na te gaan. de juistheid van de fabrikant staan in beginsel al ter discussie ![]() pigmentatie wordt veroorzaakt door vormen van melaninen geproduceerd door melanocyten via melanogenese uit tyrosine. de mate hiervan wordt bepaald door tyrosinase-activiteit en de melanine-transfer (incorporatie) naar keratinocyten. naarmate men ouder wordt, of hoge mate van (oxidatieve) stress geniet, degeneren melanocyten, waardoor minder melaninen worden geproduceerd en overgedragen naar de keratinocyten, bij de wortel van het haar in dit geval. het product van de fabrikant heeft dus eigenlijk niks met lichaamsbeharing te maken. ook is het mechanisme achter de kunstmatige kleuring onbekend bij de fabrikant zelf. het is gewoon toevallig een complex die bij mensen met wit- of grijskleuring van het hoofdhaar een kleurend effect heeft. een heel erg discutabel product dat ik zelf nimmer aan zou raken. na het behalen van de toets chemie moeten jullie allemaal weten dat 99% van de haarproducten en 99,9999% van de cosmetica kankerzooi is, waaronder ongetwijfeld dit product. maar om even terug te komen op de vraag zelf: er wordt niet verwacht dat je een mysterie ontrafelt, dat ten eerste. de fabrikant weet het zelf ook niet, dus het beste dat jij als scholier (zonder verdere mysterieuze voorkennis over pigmentatie en effecten van cosmetica daarop) kunt voorstellen als onderzoek is datgene wat de fabrikant zelf al aangeeft. je kunt in vitro 'haarkleuring' uitvoeren om maar wat te noemen; werk alle overige factoren en mogelijke foutbronnen weg, zodat alleen datgene wat de fabrikant in zijn antwoord vermeldt aanwezig is in de bepaling; je stelt het werkende component van het product bloot aan de stoffen waarvan de fabrikant vermoedt dat die de reactie veroorzaken of katalyseren. als het werkt zoals de fabrikant beweert vindt er een verandering van aspect plaats, en het aspect kun je meten. dit is natuurlijk erg vaag, alleen al omdat je een mogelijk essentieel matrixeffect wegwerkt, plus het feit dat de fabrikant zelf ook een nogal vaag antwoord geeft. | |
Nafi | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:45 |
^ wat is deze? .. | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:45 |
wut? | |
BeyondTheGreen | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:46 |
Prima te doen. Kwam wel in tijdnood, dus heb niet alles kunnen maken. Ik hoop op een 7,5. Lijkt me ook realistisch als ik het inschat (zonder na te kijken) | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:49 |
Wat trouwens erg loont bij het zelf bedenken van een mini-onderzoek is veel creativiteit! Je kunt gerust zelf een gelabeld enzym bedenken/ontwerpen dat alleen actief is in omgeving X, zelfs als die niet bestaat. Of een zelf uitgevonden micropartikel of nanobot die specifiek is voor een bepaald 'iets', als je het maar goed omschrijft. Waar het om draait is of je de mogelijkheden tot onderzoek begrijpt ![]() | |
Nafi | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:49 |
Erg verwarrende en rare vraag inderdaad, wel iets dat een klacht verdiend. Heb er zojuist een opgestuurd. 'Gevraagd wordt om de frequentie terwijl het gaat om het (reciproke) golfgetal. Dit is verwarrend en wekt de indruk bij kandidaten dat zij een natuurkundige berekening moeten uitvoeren met behulp van de (licht)snelheid, hetgeen een vaardigheid is die niet tot het examenprogramma scheikunde behoort. Het zou niet onredelijk zijn hiervoor, ongeacht het antwoord, alle punten aan toe te kennen.' Zo iets. | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:49 |
de shift-toets werkt weer | |
Keith_Bakker | vrijdag 24 mei 2013 @ 23:53 |
dikke care, er zijn zelfs genoeg mlo-vakspecialisten in de chemie die van hoger niveau zijn dan de gemiddelde chemicus (wo) binnen dat vakgebied | |
Fox. | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:06 |
Inderdaad, vond het ook al raar om de frequentie te moeten uitrekenen aangezien de data 1/λ betrof. Toch maar gedaan aan de hand van de inverse en vervolgens de lichtsnelheid. Vond het ook maar raar dat je iets moest omcirkelen uit een vorige vraag, nog nooit zoiets gezien op een ander examen. Ik zou de vraag wel gewoon helemaal goed hebben als de corrector mijn omrekening naar Hz links laat. Zeer slordige vraagstelling, dit is nou echt een vraag die foutief is. [ Bericht 4% gewijzigd door Fox. op 25-05-2013 00:18:28 ] | |
De-Haas | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:14 |
Ja ik heb dat ook gedaan. Maar dat kunnen ze toch nooit fout rekenen? Is gewoon iets extra's. | |
Nafi | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:15 |
Ja ik heb dat ook in m'n klacht verwerkt. Ik had de structuurformule totaal fout maar heb wel een C-H aangegeven, waarschijnlijk wordt dat niet goed gerekend nu. Klagen! | |
Fox. | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:21 |
Je zou elke vraag in een examen losstaand van elkaar moeten kunnen maken, zo'n vraagstelling hoort eigenlijk niet in een examen te komen. | |
De-Haas | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:30 |
Hoe schatten jullie de kans op een nterm van minstens 1,2 in? Die heb ik namelijk nodig. | |
Neraice | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:49 |
Best mogelijk denk ik. | |
De-Haas | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:54 |
Oke, hoe ging het bij jou? | |
Neraice | zaterdag 25 mei 2013 @ 00:58 |
Best aardig volgens mij, die 6.6 is sowieso in de pocket ![]() | |
Keith_Bakker | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:03 |
Het is wel een leuke vraag die als filter dient. Degene die de stof daadwerkelijke begrijpen beredeneren de vraagstelling vanuit de context van alle informatie die wordt gegeven, en vullen in wat er eigenlijk gevraagd had moeten worden (eventueel met toelichting). Degene die het niet begrijpen kunnen daar overheen lezen en vullen het antwoord op een foute vraag in. Maar inderdaad niet helemaal eerlijk. Als men iemand toets op kennis mag worden verwacht dat hij deze zelf ook beheerst. Aan de andere kant is frequentie niet inherent aan de natuurkunde natuurlijk. Frequentie is hoe vaak iets voorkomt binnen een bepaalde tijdseenheid, afstand en/of beweging. Een hoeveel-hoevaak-wanneer-uitdrukking van een gebeuren. De natuurkunde heeft een eigen formule voor frequentie voor golven die is uitgdrukt in hertz. Golfgetal is ook een frequentie, maar op basis van een andere definitie/eenheden. | |
Keith_Bakker | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:07 |
Waarom zou c=f*l hier niet bij horen? Die moet je wel weten hoor. | |
De-Haas | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:16 |
Ja ik dat heb ook gewoon behandeld gehad in de scheikunde lessen over IR-spectometrie. Ik heb daarom ook gewoon meteen de frequentie in hertz uitgerekend maar ja. Ik heb ook het golfgetal gegeven dus denk dat ik wel gewoon de volle punten krijg. | |
Keith_Bakker | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:20 |
en klagen, dan krijgt iedereen misschien alle punten ![]() | |
Keith_Bakker | zaterdag 25 mei 2013 @ 01:22 |
toetsvragen moeten sowieso eenduidig zijn | |
BeyondTheGreen | zaterdag 25 mei 2013 @ 08:52 |
Ik heb ook een klacht ingediend over vraag 24. Mijn eerste klacht van de zeven examens die ik heb gemaakt. | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:07 |
Ik heb ook over vraag 24 een kacht ingediend. Ook over 26 trouwens, want de kleur van ZilverChloride staat nergens in BINAS. | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:09 |
ZilverCloride slaat neer en daardoor is die troebel, t gaat niet om de kleur ![]() | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:14 |
Maar Zilverchloride zou toch ook een kleur kunnen hebben? En dat staat nergens vermeld. | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:15 |
Nee, maar dat stond van wel meer stoffen niet vermeld, dus als je die vraag zo benaderd zou die helemaal nergens op slaan (waar ik het niet mee eens ben). | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:19 |
Van alle stoffen stond verder de kleur vermeld. ![]() | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:23 |
waar zie jij AgNO3 staan? | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:25 |
Ik heb t nog een keer nagekeken en kom uit op 53 punten, haat mezelf echt snapte alles op 1 vraag na, maar gewoon domme en slordige antwoorden gegeven >.< | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:25 |
Je moet zelf weten (examenstof!) dat alle stoffen met NO3goed oplossen en dus losse Ag+ en NO3- ionen vormt. Ook examenstof is dan dat je dient te weten dat deze oplossing kleurloos is. Het gaat hier juist om neergeslagen stoffen die wel een kleur kunnen hebben. [edit] Ook weet je dat de AgNO3 oplossing zodra hij in de erlenmeyer komt meteen regeert waardoor AgCl neerslaat. De oplossingen buiten de erlenmeyer tellen niet mee. | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:35 |
Het is geen examen stof om te weten dat een oplossing van Ag+ kleurloos is(volgens jou). Er zijn genoeg oplossingen die dat niet zijn. En er wordt een overmaat AgNO3 toegevoegd wat betreft de AgCl neerslag ![]() | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:38 |
Er is helemaal geen overmaat. Eerst slaat AgCl neer daarna Ag2CrO4. De titratie is dan afgelopen en al het Ag is dan omgezet. Je hebt dan geen losse Ag+ ionen. Alleen losse K+ en NO3- | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:40 |
Jij ben echt eigenwijs zeg, die AgCrO4 (ofzo) slaat na de titratie neer. Dus tijdens de titratie zijn er nog losse Ag+ ionen | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:42 |
Voor een deel is deze vraag klakkeloos uit binas overschrijven, maar je moet zelf ook een beetje nadenken. En ik denk dat je die laatste stap heb gemist. | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:46 |
Nee die slaan als AgCl neer | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 10:47 |
Tijdens deze titratie slaat zilverchloride neer. Nadat alle aanwezige chloride als zilverchloride is neergeslagen, slaat zilverchromaat (Ag2CrO4) neer. | |
remcoP | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:02 |
Dan slaan toch tijdens de titratie alle zilverionen neer? | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:03 |
Nee -.- | |
Quaresma7 | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:13 |
Vraag 1 is toch ook niet helemaal eerlijk? In voorgaande examens gaven ze altijd precies aan wat er in de halfreactie moest, of ze gaven aan wat er 'onder andere' in moest. Nu stond er " Geef de vergelijking van de halfreactie voor de omzetting van H2S totS2 (2–). In de vergelijking van deze halfreactie komt behalve H2S en S2 (2–) ook H+ voor." Nergens wordt er gesproken over 'onder andere' deze stoffen, dus zou e- er niet in voor moeten komen.. Dus ik vind het vrij triest, dacht aan voorgaande examens, dus e- komt er niet in voor. Klacht waard? Daarnaast vond ik hem aan de lange kant en de verdeling van de onderwerpen was niet eerlijk, ja in mijn nadeel helaas ja... | |
ShortyGirl | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:16 |
een halfreactie zonder elektronen? dat bestaat niet. Maar t was wel aardiger geweest als ze het erbij hadden gezet ja. | |
Miousana | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:16 |
Sorry hoor, maar je had toch echt moeten weten dat in elke halfreactie elektronen voorkomen. Dat hoeven ze echt niet erbij te zetten omdat het gewoon voor zichzelf spreekt. | |
CWAV | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:17 |
Dit ![]() | |
Quaresma7 | zaterdag 25 mei 2013 @ 11:19 |
Toch is het tegenstrijdig met voorgaande examens. | |
De-Haas | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:09 |
Als je de ladingen aan beide kanten had vergeleken was je al tot de conclusie gekomen dat het niet klopt zonder elektronen. Daarbij dien je ook te weten dat er in een halfreactie altijd elektronen staan. | |
Individuo | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:13 |
Daarnaast zijn elektronen geen stof | |
Keith_Bakker | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:15 |
- [ Bericht 53% gewijzigd door Keith_Bakker op 25-05-2013 13:17:44 ] | |
Individuo | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:18 |
Haha nee ik bedoel dat elektronen geen scheikundige stof zijn maar elementaire deeltjes ![]() | |
Quaresma7 | zaterdag 25 mei 2013 @ 13:46 |
Ik begrijp het, het is gewoon dom, alleen jammer dat zo'n retard als ik daardoor aan het twijfelen wordt gebracht, omdat de examenmakers er normaal wel 'onder andere' bij zetten, of precies wat er in moet. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 mei 2013 @ 14:29 |
Ik vind dat die vraag met de frequentie een aanleiding moet zijn voor een hoge n-term, omdat veel mensen er toch tijd mee kwijt zijn geraakt door de daadwerkelijke frequentie. Dat je daar geen extra punten voor kan krijgen snap ik. Iedereen alle punten geven is ook niet eerlijk, want dan word je dus benadeeld als je wel de frequentie hebt berekend. Heb je dat voor niets gedaan. | |
Ascarona | zaterdag 25 mei 2013 @ 16:05 |
Ben ik de enige die hem niet op tijd af kreeg? Ik heb 1 vraag niet en 1 vraag maar voor de helft kunnen maken. Het ging voor me gevoel wel gruwelijk lekker trouwens ![]() | |
Keith_Bakker | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:10 |
je wordt helemaal niet benadeeld als iedereen de punten krijgt | |
#ANONIEM | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:29 |
Jawel. Als je de frequentie hebt berekend staat het goede antwoord (nl. het golfgetal) sowieso op je papier, want dat heb je nodig voor de berekening. Ik ga er van uit dat een docent hier gewoon punten voor geeft. Waar het mij om gaat is dat er om iets gevraagd wordt waarvan later blijkt dat er iets anders bedoeld werd. Hierdoor kan je tijd verspild hebben aan een berekening - en bij dit lange examen had je je tijd zeker nodig -, waar je geen punten voor krijgt. Als iedereen alle punten krijgt maakt het voor degenen die de frequentie hebben berekend niet uit, want zij krijgen die punten toch wel. Maar daardoor kan de N-term wel laag uitpakken. Dat is een nadeel. | |
Neraice | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:30 |
Met die extra verbruikte tijd heb je wel een punt, zat daar nog best even mee te kloten. | |
Nafi | zaterdag 25 mei 2013 @ 23:51 |
Zouden ze bij de bepaling van de n-term geen rekening houden met goedgekeurde vragen? | |
Fox. | dinsdag 28 mei 2013 @ 15:46 |
Onderhand nog geen enkel woord over deze beschamende fout, maar wel een reactie op iets wat gewoon heel duidelijk in het examen stond. Zullen ze deze fout nog gaan erkennen? | |
CWAV | donderdag 30 mei 2013 @ 19:31 |
| |
Nafi | donderdag 30 mei 2013 @ 20:17 |
Ik hoop op verhoging van de normering in plaats van een aanvulling op het CV ![]() | |
Spiritsoul | donderdag 30 mei 2013 @ 20:47 |
![]() ![]() | |
Quaresma7 | donderdag 30 mei 2013 @ 20:54 |
Wat verstaan ze onder een hoge n-term? Heb een n-term van 1,5 nodig.. | |
Nafi | donderdag 30 mei 2013 @ 20:55 |
Ik vertrouw er trouwens niet op, zijn maar een paar scholiertjes daar die denken slim te zijn. Zou me niks verbazen als die opeens onder de 1 ligt ![]() | |
Festa94 | donderdag 30 mei 2013 @ 21:42 |
Voor een 8? | |
Broodje_Koe | donderdag 30 mei 2013 @ 22:11 |
Dit dus. Ik stond op m'n SE's 3.8 voor sk en heb voor dit CE rond 4.5. Hij was echt te doen vind ik. Er waren ongeveer 3 à 4 echt pittige opgaven maar als ik zelfs een 4.5 kan halen dan was hij niet onmogelijk. N term rond 0.9-1.1 gok ik. | |
#ANONIEM | donderdag 30 mei 2013 @ 23:27 |
Zeker wel boven de 1.0. Hij was gewoon lastiger dan andere jaren, en er zaten een paar vreemde vragen in. Reden genoeg voor een hoge N. | |
samthegreat5 | zondag 9 juni 2013 @ 01:43 |
En nu allemaal biologie in Nijmegen komen studeren omdat biochemie zo tof is! ![]() | |
ulq | zondag 9 juni 2013 @ 10:50 |
haha waarom zit jij dit in allemaal ouwe EXA-topics te posten? wordt je studie gesloten als er niet genoeg aanmeldingen zijn oid? ![]() | |
samthegreat5 | zondag 9 juni 2013 @ 11:33 |
Weunie, had niks te doen kwam even in EXA kijken ![]() |