abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 23 mei 2013 @ 13:56:32 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_126901740


De kalender voor het jaar 2013 inclusief tabel met betrekking tot live-uitzendingen:


Teams:

- Ferrari
- Force India
- Lotus F1 Team
- McLaren
- Mercedes AMG
- Red Bull Racing
- Sauber
- Scuderia Toro Rosso
- Caterham F1 Team
- Marussia F1 Team
- Williams

Wie staan er in 2013 aan de start:


WCC 2012
Chassis/Motor: RB9 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
01. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12
02. Mark Webber


Chassis/Motor: Ferrari F138 - Ferrari V8 Type 056
KERS: Ja
03. Fernando Alonso WDC 2005/06
04. Felipe Massa


Chassis/Motor: McLaren MP4-28 - Mercedes-Benz FO 108F
KERS: Ja
05. Jenson Button WDC 2009
06. Sergio Perez


Chassis/Motor: Lotus E21 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
07. Kimi Räikkönen WDC 2007
08. Romain Grosjean


Chassis/Motor: Mercedes F1 W04 - Mercedes-Benz FO 108F
KERS: Ja
09. Nico Rosberg
10. Lewis Hamilton WDC 2008


Chassis/Motor: Sauber C32 - Ferrari V8 Type 056
KERS: Ja
11. Nico Hulkenberg
12. Esteban Gutiérrez


Chassis/Motor: Force India VJM06 - Mercedes-Benz FO 108F
KERS: Ja
14. TBA (zeer waarschijnlijk Paul Di Resta)
15. TBA


Chassis/Motor: Williams FW35 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
16. Pastor Maldonado
17. Valteri Bottas


Chassis/Motor: Toro Rosso STR8 - Ferrari V8 Type 056
KERS: Ja
18. Jean-Éric Vergne
19. Daniel Ricciardo


Chassis/Motor: Caterham CT03 - Renault RS27-2013
KERS: Ja
20. Charles Pic
21. Giedo van der Garde


Chassis/Motor: Marussia MR-02 - Cosworth CA2013
KERS: Ja
22. Jules Bianchi
23. Max Chilton

Voor meer info zie het [F1] Silly season 2012-topic.

F1 nieuws portal:
- FOK!sport, Formule 1-gedeelte
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule1.nl
- F1 Racing
- F1 Today
- Autosport.com
- Blog James Allen
- Auto Motor und Sport
- BBC F1

(Aankomende) Nederlandse coureurs:
- Ho-Pin Tung
- Beitske Visser
- Giedo van der Garde
- Nigel Melker
- Robin Frijns
- Max & Jos Verstappen
- Nyck de Vries
- Jeroen Slaghekke
- Kelvin Snoeks
- Daniël de Jong

Zie verder het topic over Nederlandse Talenten.

Official F1 Sites:
- The Official Formula 1 Site
- FIA
- Live Timing (F1.com)

Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices)
Regulations pagina van FIA

Testschema 2013


Informatie omtrent samenvattingen en rechtstreekse verslaggeving:




Uitzendingen van BBC:
Tv-gids voor BBC One.
Overzicht van Upcoming Formula 1 Events.
Denk aan het uur verschil met Engeland!
Op het open net gaat BBC alle Formule 1-races in samenvatting uitzenden. De GP's die live worden uitgezonden door de BBC:

CHINA 14 April
SPAIN 12 May
CANADA 9 June
BRITAIN 30 June
TBA* 21 July
BELGIUM 25 August
ITALY 8 September
JAPAN 13 October
INDIA 27 October
BRAZIL 24 November



(Live-)Uitzendingen van Veronica:

De Formule 1 krijgt in Nederland een constructie die vrijwel gelijk is aan die in het Verenigd Koninkrijk. Op het open net gaat Veronica alle Formule 1-races in samenvatting uitzenden. De Grand Prixs van Canada, Brazilië en Amerika zullen rechtstreeks op Veronica worden uitgezonden.

9 juni 2013 , Canada, Montreal
17 november 2013, Verenigde Staten, Circuit of the Americas
24 november 2013, Brazilië, Interlagos



Live-uitzendingen op RTL Deutschland:

Alle races die op de kalender staan worden door RTL Deutschland rechtstreeks uitgezonden.


Live-uitzendingen op Sport1:

Alle Formule 1-races zijn de komende drie jaar achter de decoder bij betaalzender Sport1 te bekijken. De betaalzender meldt dat er een definitieve overeenkomst met rechtenhouder FOM over de uitzendrechten is. Het abonnement kan maandelijks opgezegd worden bij de meeste aanbieders.

4.gif *onder voorbehoud van wijzigingen

FOK!sport F1-gedeelte

FOK! Formule 1-manager 2013

De OP is hier te vinden

Zeer interesante uitleg over de werking van coanda-uitlaten in F1:



_O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_126907603
Force India tegen verandering van de banden
quote:
May 23 (GMM) Force India will oppose any move to alter Pirelli's existing 2013 tyres.

It has emerged in the Monaco paddock that, following the controversial reaction to its planned significant changes for Canada and beyond, the Italian supplier now intends only to tweak the rear tyres.

Germany's Auto Motor und Sport said the change would be only to the steel lining underneath the tread, which was overheating and causing delaminations.

Pirelli wants to revert to the kevlar lining of 2012.

"This would not change the shape of the tyre, so the teams would not have to change their aerodynamics," said Paul Hembery.

Correspondent Michael Schmidt, however, thinks the change could alter slightly the behaviour of the tyre, because temperatures would drop by up to ten degrees and reduce graining.

But motor sport director Hembery insists: "This change would not punish those who are already doing well with these tyres."

Nevertheless, Pirelli will struggle to get the change through.

"We will not agree to any change," said Force India's sporting director Otmar Szafnauer.

"Pirelli needs unanimity, and so nothing is going to change," he promised.

"We built our car based on the specifications given to us by Pirelli in September 2012.

"Changing the steel ring for kevlar changes the dynamics of the tyre, which some teams might prefer.

"We don't see why Pirelli should intervene just because a few teams are having problems. They should change their cars instead," added Szafnauer.

He also does not sympathise with Pirelli wanting to make the change to stop rear tyre deliminations.

"The tyres are safe," he said, "because when they are damaged they are still inflated. It just looks stupid, but we don't agree to the change just so Pirelli can have a better image."
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 23 mei 2013 @ 16:15:11 #3
131800 Tarado
capô de fusca
pi_126940135
Pirelli wacht nog steeds op deal voor 2014
quote:
Pirelli motor sport boss Paul Hembery has made clear his company’s frustration at the lack of an agreement to continue as F1’s sole tyre supplier in 2014 after its initial three-year deal runs out at the end of this season.

Pirelli has been under pressure from all sides regarding its role in how races unfold in 2013, and the uncertainty over the future has created extra pressure.

The added complication for Pirelli is that the turbo cars will have very different requirements, and until a deal is agreed the company is not in a position to push ahead with R&D.

“Apparently on the first of September we’re supposed to tell them everything that they need to know for the tyres for next season,” said Hembery today.

“We’re now mid-May, so you can imagine how ludicrous that is when we haven’t even got contracts in place. Maybe we won’t be here, anyway.”

Asked whether the chance of the ‘maybe’ had grown since the last race in Spain he said: “Well two weeks have passed, so it’s grown. At a certain point somebody’s got to make a decision.”

Hembery made it clear that without any testing with the new turbo cars it won’t be easy to get the 2014 tyres right.

“I won’t say it will be guesswork. You can get some indications that the power delivery will be very different, the top speed will be different, the aero loads will be dramatically different. There’s a big question on the correct tyre sizes for next year, you’ll have less aero downforce, so maybe you need wider tyres to create grip. There’s a risk of having excessive wheelspin.

“So there’s a lot of parameters there that would create quite a lot of concern, so you’d have to take from my point of a view a very conservative approach, so we’ll be back to no pit stops or one if you need to, and talk about other things.

“The changes are so dramatic, if you go round the teams and ask the teams how they perceive the cars next year you’ll have 11 different answers.”
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_126941884
'Williams in 2014 met Mercedes motoren'

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport zal Williams volgend jaar met Mercedes motoren gaan rijden. De deal zal dit weekend bekend gemaakt gaan worden. Dit zal voor Williams de vijfde motorwissel zijn sinds BMW de renstal verliet in 2005.

Voor Mercedes betekent het een klant meer, naast het eigen Formule 1 team, McLaren en Force India dus ook Williams. In 2015 zullen het er weer 3 worden als McLaren overstapt naar Honda motoren.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_126990401
Ferrarineus zonder de vanity/modesty panel:

VT3 - Monaco:

  zaterdag 25 mei 2013 @ 18:24:44 #7
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_126992801
adamcooperf1 twitterde op zaterdag 25-05-2013 om 17:51:19 #F1 Also Toto Wolff formally confirmed 2014 Merc engine discussions with Williams. Meanwhile N Lauda is telling people the deal is done reageer retweet
Jawadde, wat is 't nu :')
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zondag 26 mei 2013 @ 10:51:40 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_127015861
Mercedes in 'secret' Pirelli Formula 1 tyre test row
By Jonathan Noble Sunday, May 26th 2013, 08:26 GMT

quote:
Mercedes is at the centre of a growing controversy ahead of the Monaco Grand Prix after it emerged the team had conducted a 'secret' 1000 kilometre tyre test at Barcelona after the last race.

The Brackley-based outfit has struggled to work out why its race form is no match for its qualifying efforts this season, having now secured four consecutive pole positions but struggled with tyre wear in the races.

AUTOSPORT can reveal that rival outfits have been left deeply unhappy that Mercedes was given a golden chance to boost its understanding of the issue with a private test at Barcelona last week.

Although in-season testing is banned, it is understood that Mercedes was requested by Pirelli to help work through the issues that the Italian tyre manufacturer has experienced in the last few races.

According to sources at Mercedes, the test was allowed because Pirelli can call upon one outfit for a private test to help it with products if circumstances dictate.

Mercedes is adamant that its running at Barcelona was totally within the regulations, but high-level sources have revealed that other teams are not convinced and the matter has now been taken up with the FIA.

Team principal Ross Brawn said that his outfit had worked tirelessly on the tyre issue since Barcelona - but did not make reference to the test when asked about what the team had done since the Spanish GP.

"I think when we got back from Barcelona we had some pretty long and deep meetings and decided a course of action," he explained.

"There were a lot of things going on already, so I don't want to create the impression that we got back and all of a sudden we started work. There was a lot of work going on already.

"I think some of the work was refocused in areas that we thought were maybe more relevant and in the last couple of weeks, Bob [Bell] has been directing all the engineering team to make sure that they focus on the areas that we felt were most important.

"We have come here with changes, and it is almost impossible at Monaco to judge those changes but we believe that they are relevant and give another snap shot of that at Montreal.

"But it won't be until we get to Silverstone that I think we can judge where we stand and there are more changes that we are trying - and trying to establish those changes in the best possible way with the limitations of going to races."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/107671
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 mei 2013 @ 11:09:05 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127016161
boefjes zijn het
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127016948
Ik ben benieuwd wat voor straf Mercedes krijgt. De omwonende en de mensen die op de circuit werken wisten het al langer waarom komt het zo laat naar buiten gebracht. De FIA wist dit ook langer.

Blijkbaar mag dit anders had Mercedes allang een boete of een schorsing gehad.
Als Mercedes een oude auto heeft ingezet dan mag dit gewoon.
  zondag 26 mei 2013 @ 12:47:36 #11
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_127018724
Waarom laten ze niet een derde auto in zetten (bereden door een rookie) op de vrijdag.
Kunnen ze testen en zoveel meer geld kost het niet want heel het team is er toch al...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  zondag 26 mei 2013 @ 20:18:55 #13
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_127038023
adamcooperf1 twitterde op zondag 26-05-2013 om 20:15:50 #F1 Confirmation from the FIA Stewards that the Mercedes test saga will be passed onto a higher authority: http://t.co/g4i4QEX2Uu reageer retweet
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 mei 2013 @ 20:20:40 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127038121
terecht besluit. De stewards in Monaco kunnen er zelf niks mee, omdat het niets met de race te maken had.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 mei 2013 @ 20:22:10 #15
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_127038195
quote:
14s.gif Op zondag 26 mei 2013 20:20 schreef Peterselieman het volgende:
terecht besluit. De stewards in Monaco kunnen er zelf niks mee, omdat het niets met de race te maken had.
Idd, Ik snap ook helemaal niet waarom ze zich vandaag daar überhaupt moesten verantwoorden. Imo hadden ze beter direct doorverwezen moeten worden naar Parijs.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zondag 26 mei 2013 @ 20:27:32 #16
332574 µ
alt-m
pi_127038494
Over twee weken live op veronica :)
జ్ఞ‌ా
  zondag 26 mei 2013 @ 20:45:39 #17
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_127039585
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 20:27 schreef µ het volgende:
Over twee weken live op veronica :)
krijgen we dan eigenlijk olav als commentator?
dan kijk ik hem tussen de reclames door ook wel daar denk ik :)
blablablablablablablablablablablablablabla
  zondag 26 mei 2013 @ 21:02:32 #18
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_127040826
Leuk, die inside info :P

Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_127046530
Lijkt me ook wel even handig dat je als Pirelli en Mercedes de FIA even inlicht over de plannen en testdatum en op een akkoord wacht.

Misschien dachten ze dat FIA al stilzwijgend akkoord was gegaan maar ik blijf dit toch een rare gang van zaken vinden, ook als je de reacties van andere teams hoort en wat er door Pirelli gesuggereerd werd over het aan elk team aanbieden van de test.

http://adamcooperf1.com/2(...)form-us-fia-confirms
pi_127046936
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 22:27 schreef LWD-Godius het volgende:
Lijkt me ook wel even handig dat je als Pirelli en Mercedes de FIA even inlicht over de plannen en testdatum en op een akkoord wacht.

Misschien dachten ze dat FIA al stilzwijgend akkoord was gegaan maar ik blijf dit toch een rare gang van zaken vinden, ook als je de reacties van andere teams hoort en wat er door Pirelli gesuggereerd werd over het aan elk team aanbieden van de test.

http://adamcooperf1.com/2(...)form-us-fia-confirms
Pirellli zegt zich aan de regels gehouden te hebben door ook andere teams te vragen en al eerder met andere teams dit soort testen hebben uitgevoerd.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  zondag 26 mei 2013 @ 22:39:16 #21
34586 kepler
No bounce, no play
pi_127047126
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 22:35 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Pirellli zegt zich aan de regels gehouden te hebben door ook andere teams te vragen en al eerder met andere teams dit soort testen hebben uitgevoerd.
Lijkt me handig als ze dan zeggen met welk team ze deze test al hebben uitgevoerd en ik heb ook zo'n idee dat ze niet elk team gevraagd hebben. Dit verhaal krijgt nog een vervelend staartje...
The line is a dot to you!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 mei 2013 @ 22:42:30 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127047275
quote:
2s.gif Op zondag 26 mei 2013 22:39 schreef kepler het volgende:

[..]

Lijkt me handig als ze dan zeggen met welk team ze deze test al hebben uitgevoerd en ik heb ook zo'n idee dat ze niet elk team gevraagd hebben. Dit verhaal krijgt nog een vervelend staartje...
Als het goed is was dat Ferrari na de race in Bahrein
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 26 mei 2013 @ 22:51:33 #23
34586 kepler
No bounce, no play
pi_127047675
quote:
14s.gif Op zondag 26 mei 2013 22:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als het goed is was dat Ferrari na de race in Bahrein
Maar Ferrari heeft toch juist bezwaar ingediend? Vreemd :D
The line is a dot to you!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 mei 2013 @ 22:58:26 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127048092
quote:
1s.gif Op zondag 26 mei 2013 22:51 schreef kepler het volgende:

[..]

Maar Ferrari heeft toch juist bezwaar ingediend? Vreemd :D
ja, maar dat is Formule 1 he
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_127049479
Ik vraag me uberhaupt af of Mercedes hier wel iets aan kan doen als ze door Pirelli gevraagd worden en het volgens Pirelli volgens de regels is. Als het al fout is lijkt me het de schuld van Pirelli die dit niet aan andere teams heeft gevraagd, dan de schuld van Mercedes die alleen maar gedaan hebben wat ze mogen doen. Pirelli helpen bij het testen van hun banden, omdat zij een van de teams zijn die dat hebben aangegeven wel te willen, toen Pirelli dit aan alle teams vroeg.

Nu Mercedes een van de teams is met problemen me de loslatende loopvlakken en Pirelli naast de banden voor 2014 ook de banden voor de volgende GP wil testen lijkt het me logisch dat ze een team vragen die er problemen mee heeft.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  maandag 27 mei 2013 @ 00:06:40 #26
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_127051388
quote:
14s.gif Op zondag 26 mei 2013 21:02 schreef Sinister-D- het volgende:
Leuk, die inside info :P

[ afbeelding ]
Lijkt me door een spindokter uitgedacht
Wie dit leest is gek
pi_127062236
quote:
14s.gif Op zondag 26 mei 2013 22:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Als het goed is was dat Ferrari na de race in Bahrein
Klopt, maar dat was met een 2011 auto. Mercedes gebruikte de huidige auto met de huidige coureurs.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_127062265
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 12:49 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Klopt, maar dat was met een 2011 auto. Mercedes gebruikte de huidige auto met de huidige coureurs.
Zijn de huidige coureurs gebruikt? Dat mocht niet toch? Alleen de auto en geen personeel verder van het team dacht ik.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 27 mei 2013 @ 12:52:57 #29
131800 Tarado
capô de fusca
pi_127062327
quote:
7s.gif Op maandag 27 mei 2013 12:50 schreef vosss het volgende:

[..]

Zijn de huidige coureurs gebruikt? Dat mocht niet toch? Alleen de auto en geen personeel verder van het team dacht ik.
Dat laatste kan niet eens
pi_127062455
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 12:52 schreef Tarado het volgende:

[..]

Dat laatste kan niet eens
Ja nouja met minimale bemoeienis van het team dan had ik begrepen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_127067147
Steeds meer nieuws komt er naar buiten over de test van Mercedes. Zo zouden zowel Ferrari als Red Bull de test hebben afgewezen en zou de FIA op de hoogte zijn en zelfs een afgevaardigde naar de test hebben gestuurd.

quote:
...
And Mercedes chairman Niki Lauda insisted: "When we were asked to do this, our team boss Ross Brawn called Charlie Whiting and asked if a test is compatible with the sporting regulations.

"Charlie consulted with the FIA lawyers and gave us the green light.

"Moreover, Pirelli didn't just ask us, but Red Bull as well."

Christian Horner confirmed that Red Bull was asked by Pirelli. "We declined," he said, "because we are of the opinion that such a test violates the regulations."

...
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_127067505
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:14 schreef sasquatsch het volgende:
Steeds meer nieuws komt er naar buiten over de test van Mercedes. Zo zouden zowel Ferrari als Red Bull de test hebben afgewezen en zou de FIA op de hoogte zijn en zelfs een afgevaardigde naar de test hebben gestuurd.

[..]

Bottom Line, FIA is hypocriet bezig door nu een onderzoek te beginnen.
pi_127069207
jamesallenonf1: What was behind Mercedes and Pirelli secret F1 tyre test?

quote:
The issues here are: 1. Why was there no transparency? 2. Why did Mercedes use a 2013 car for an extended test? 3. Did Mercedes gain any competitive advantage for this years championship by doing this? 4. What exactly did the FIA sign off on and how much of their plans for this test did Pirelli and Mercedes share with the FIA?

{...}

The FIA F1 Sporting Regulations clearly state that teams are not allowed to test current F1 cars during the season, except for straight line aerodynamic tests and the Young Drivers test. They are allowed to run cars that are two years old or more.

{...}

The FIA says it was not aware that Mercedes would use a current car for this amount of running; it signed up for 100kms only. It was also not aware it would be conducted by its current race drivers and states that its approval was conditional upon the test being run by Pirelli, not the team.
pi_127070276
quote:
Nu wordt het interessant want ofwel de FIA liegt (wss) ofwel Mercedes en Pirelli liegen (Mercedes zou kunnen maar welk belang heeft Pirelli om te liegen).
  Redactie Games maandag 27 mei 2013 @ 16:53:28 #35
206706 crew  Racerblade
pi_127071098
Mercedes warned in 2012 there was no scope for F1 in-season testing
quote:
Mercedes was warned last year that there was no scope in the Formula 1 regulations for any private in-season testing.

As the Brackley-based team awaits news from the FIA about whether or not its recent Pirelli tyre test is to be investigated further, it has emerged that an email clarifying the testing situation was sent in April last year.

Addressed to all the teams, the FIA and Pirelli and written by the Formula One Teams' Association (FOTA), the email makes it clear that a tyre test can only take place if there is unanimous support among the teams.

The email, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, states that following discussions with the FIA, it is clear that in-season tyre testing for Pirelli by a single team cannot take place.

"Pirelli is entitled under the terms of their agreement with the FIA to offer teams 1000km of tyre testing, subject to each team being treated equally," said the email.

"However there are no provisions within the Sporting Regulations for such testing to take place in-season.

Pirelli F1 2013"[FOTA has] spoken with Charlie [Whiting] to confirm the process going forward, and there are two options: 1. ALL teams want to take up Pirelli's offer and this is communicated to the FIA who will amend the Sporting Regulations; or 2. The test takes place out of season (and then the testing agreement comes into play)."

One month before the FOTA clarification, Pirelli wrote to the teams explaining that there was the possibility for 1000km of testing.

It was in this letter, sent by Pirelli to the teams, Bernie Ecclestone and the FIA, that the initial offer for teams to take part in such a test was made.

"Within our agreement with the FIA there is a provision to invite all teams to perform 1000km of tyre testing," wrote Pirelli motorsport chief Paul Hembery.

"If this is something your team would be interested in pursuing, please advise your interest so an eventual test date could be set. We would provide the track and service support."

Mercedes is adamant that it had more recent authority from the FIA to run its 2013 car at the Barcelona test, which took place in the week after the Spanish Grand Prix.

However, a statement issued by the FIA on Sunday night suggested that its approval for the test was conditional on all teams being invited to take part, and the car being run by Pirelli rather than Mercedes.

Following a protest by Red Bull and Ferrari over the matter, the Monaco GP race stewards are preparing a report for the FIA to judge whether or not the matter warrants a hearing.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/107726

Hieruit lijkt me dat de test illegaal zou zijn geweest. Het enige punt is dat de FIA later alsnog goedkeuring schijnt te hebben gegeven.
pi_127072651
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 20:27 schreef µ het volgende:
Over twee weken live op veronica :)
En zonder reclame ik hoop dat Olav Mol commentaar gaat verzorgen.
pi_127072986
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 17:41 schreef Breaker.Faker het volgende:

[..]

En zonder reclame ik hoop dat Olav Mol commentaar gaat verzorgen.
gewoon van dam . Ze zenden de sport 1 uitzending uit namelijk .
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  maandag 27 mei 2013 @ 23:12:04 #38
34586 kepler
No bounce, no play
pi_127090647
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 15:24 schreef dz5b604 het volgende:

[..]

Bottom Line, FIA is hypocriet bezig door nu een onderzoek te beginnen.
Nee, zijn ze verplicht omdat Ferrari en Red Bull protest hebben aangetekend :)
The line is a dot to you!
pi_127094535
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2013 23:12 schreef kepler het volgende:

[..]

Nee, zijn ze verplicht omdat Ferrari en Red Bull protest hebben aangetekend :)
Ze zijn dus dom bezig geweest door tegen Mercedes te zeggen is goed jong, doe maar.

Benieuwd hoe dit afloopt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 00:57:07 #40
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_127094600
quote:
15s.gif Op maandag 27 mei 2013 17:49 schreef Joene het volgende:

[..]

gewoon van dam . Ze zenden de sport 1 uitzending uit namelijk .
oh. dan kijk ik wel een andere zender
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_127094615
Mochten de mannen van Mercedes vanaf Canada ook ineens vooraan te vinden zijn de hele race dan denk ik dat je toch wel kan stellen dat ze er wel degelijk voordeel van gehad hebben.

Tuurlijk, de Q ging al goed een paar races, maar in de race was het gewoon ouderwets huilen met de pet op en rond P5-P8 rondbungelen. Net als de laatste jaren met Schumacher.

In Monaco is inhalen lastig, dus ik geef ze nog even het voordeel van de twijfel.

Mochten ze in Canada ook gewoon de hele race meestrijden om het podium dan denk ik toch dat ze er iets aan gehad hebben.En dan is het dus dom geweest van de FIA om toestemming gegeven te hebben.

We zien wel.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_127094650
Zou gewoon te toevallig zijn. Jaren al P5 P6 en dan na zo een test ineens vooraan meedoen consequent.

:X :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 00:59:15 #43
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_127094656
wat zou de straf kunnen zijn?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_127096342
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 00:59 schreef Schunckelstar het volgende:
wat zou de straf kunnen zijn?
Waar rijders soms wel eens een DQ krijgen, een geldboete of een race niet mee mogen doen en soms straffen worden uitgedeeld voor een iets teveel afgesleten onderdeel of een net iets te brede voorvleugel is het bij het moedwillig beïnvloeden van resultaten een heel ander verhaal. Wat zo gauw in me opkomt qua teamstraffen zijn die toch niet mis.

In 1984 werd Tyrrell voor de laatste 3 races geweerd en over het gehele seizoen gediskwalificeerd omdat ze een watertanksysteem hadden waarmee ze onder het minimum toegestane gewicht konden rijden (na de race werd het systeem gevuld met water en loden balletjes zodat de auto's weer zwaar genoeg waren).

In 2005 is BAR 3 races geschorst omdat ze een tweede benzinetank hadden en zo onder het minimum toegestane gewicht konden rijden.

in 2007? is McLaren voor het hele seizoen gediskwalificeerd vanwege het spionageschandaal.

Ik weet niet in hoeverre die situaties vergelijkbaar zijn, maar als ze de test uiteindelijk moedwillig misbruikt hebben om betere prestaties te kunnen leveren, dan zullen ze er denk ik niet met een geldboete vanaf komen. En dan maakt het niet hoe goed of slecht ze presteren, volgens mij had BAR ook nog geen punten voordat ze gepakt werden. Maar als de FIA compleet op de hoogte was en de andere teams zijn ook gevraagd dan is het denk ik weer een heel ander verhaal en dan zullen ze wel gewoon door kunnen gaan. Want anders slaat de FIA ook weer zo'n flater..
pi_127096517
F1-fan had geheime test van Mercedes reeds opgemerkt

Met filmpjes en een paar (hele) vage foto's.
Dat is een Mercedes. Goed te zien ondanks vaagheid alom.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 08:06:34 #46
390833 HerrFritz
Mit ein Schnurrbart
pi_127097199
Denk wel dat als Mercedes in overtreding is de hoogst baas van ze niet blij zal zijn met de straf en dan moeten we vrezen voor geen Mercedes meer in de f1
Pg_up: "hey homo, zeg eens wat. Ben je bot ofzo?"
Verdammte Hüte
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 mei 2013 @ 08:41:37 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_127097557
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 08:06 schreef HerrFritz het volgende:
Denk wel dat als Mercedes in overtreding is de hoogst baas van ze niet blij zal zijn met de straf en dan moeten we vrezen voor geen Mercedes meer in de f1
denk dat het zo'n vaart niet gaat lopen, maar de uitkomst in deze zaak is in ieder geval erg ongewis, omdat het alle kanten op kan gaan nu.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:07:06 #48
131800 Tarado
capô de fusca
pi_127098016
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 00:57 schreef vosss het volgende:
Mochten de mannen van Mercedes vanaf Canada ook ineens vooraan te vinden zijn de hele race dan denk ik dat je toch wel kan stellen dat ze er wel degelijk voordeel van gehad hebben.

Tuurlijk, de Q ging al goed een paar races, maar in de race was het gewoon ouderwets huilen met de pet op en rond P5-P8 rondbungelen. Net als de laatste jaren met Schumacher.

In Monaco is inhalen lastig, dus ik geef ze nog even het voordeel van de twijfel.

Mochten ze in Canada ook gewoon de hele race meestrijden om het podium dan denk ik toch dat ze er iets aan gehad hebben.En dan is het dus dom geweest van de FIA om toestemming gegeven te hebben.

We zien wel.

:)
Ze hebben er hoe dan ook wat aangehad want ze hebben data kunnen verzamelen, wat ze er dan mee doen doet er gewoon niet toe.
pi_127098835
Mercedes heeft gewoon goede resultaten nodig, anders gaan ze zeker weten weg.

En ook fijn om een ander team vooraan te zien, goed voor t kampioenschap.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 09:43:43 #50
131800 Tarado
capô de fusca
pi_127098896
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 09:41 schreef JohnB52 het volgende:
Mercedes heeft gewoon goede resultaten nodig, anders gaan ze zeker weten weg.

En ook fijn om een ander team vooraan te zien, goed voor t kampioenschap.
Ik heb niet de indruk dat ze het lek nu boven hebben, verder wel met je eens hoor, hoe meer teams mee doen bovenin hoe beter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')