abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126895967
Is het mogelijk om tijdens het studeren al op jezelf te gaan wonen, een huurwoning bv?

Ik zou graag op mijzelf willen gaan wonen, maar ik weet niet welke mogelijkheden hiervoor zich voordoen? Want stel dat ik ga studeren... heb ik een bijbaan, studiefinanciering en een lening.

Ik moet dan ook nog eens rekening houden met een limiet van bijverdienen.

Weet iemand hoe ik op mezelf kan gaan wonen?

Overigens heb ik nog geen bijbaan, maar ben ik hard op zoek.

Er komen ook nog eens kosten bij, behalve opbrengsten.

Studiekosten, verzekering, huur, eten, elektriciteit, gas en water. Zuinig zijn kan ik wel, dus dat is geen probleem.
pi_126895996
Waarom zou dat niet kunnen? :?
pi_126896012
Gewoon inschrijven bij een woningbouwver.
pi_126896035
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Te hoge kosten die ik niet kan betalen ofzo..?
pi_126896068
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:22 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Daar kies je zelf voor.
pi_126896081
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:22 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Dan moet je voldoende werken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_126896165
Anders begin je gewoon met een kamer te huren (of studentenwoning) net als iedereen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_126896169
Tsja, alles is mogelijk. Eisen bijstellen, inschrijven bij woningbouwvereniging, prioriteiten weten te stellen om aan je financiële verplichtingen te voldoen én je studie gewoon normaal te kunnen doen maar ook kritisch kijken naar je studielast: als er van jou wordt verwacht dat je 32 uur per week aan hoor- en werkcolleges hebt zul je wat je nog werkt en moet studeren in de avonden moeten doen. Het kan allemaal, als je maar wilt.
Ja doei.
pi_126896225
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:25 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, alles is mogelijk. Eisen bijstellen, inschrijven bij woningbouwvereniging, prioriteiten weten te stellen om aan je financiële verplichtingen te voldoen én je studie gewoon normaal te kunnen doen maar ook kritisch kijken naar je studielast: als er van jou wordt verwacht dat je 32 uur per week aan hoor- en werkcolleges hebt zul je wat je nog werkt en moet studeren in de avonden moeten doen. Het kan allemaal, als je maar wilt.
Het is een voltijdse studie. Ik verwacht sowieso vrij op 1 dag, zover ik begrepen had. Dus 1 dag doordeweeks vrij en het weekend.
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:28:01 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_126896250
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
omdat legio wbv's dat niet goedkeuren. Daarnaast zit je met een inkomenseies waaraan je moet voldoen. En je stufi telt daarvoor niet mee.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_126896365
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:27 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Het is een voltijdse studie. Ik verwacht sowieso vrij op 1 dag, zover ik begrepen had. Dus 1 dag doordeweeks vrij en het weekend.
Voltijdse studie zegt niet zoveel. Voor de ene opleiding wordt er meer zelfstudie van je verwacht dan van anderen. Ik was met mijn opleiding uiteindelijk ook wel rond de 35-40 uur per week bezig, maar had maar 18 contacturen en kon dus m'n studie-uren en werkuren makkelijk verdelen. Voltijds betekent alleen dat je in principe een 40-50urige studieweek hebt (afhankelijk van de opleiding), met een mix van college en zelfstudie. Per opleiding verschillen de verhoudingen echter.
Ja doei.
pi_126896401
Als je huursubsidie kunt ontvangen hoeft het niet eens duurder te zijn dan een kamer huren.

Voor huursubsidie kom je in aanmerking als:
Je 18 jaar of ouder bent en jonger dan 23: Je huur mag maximaal 222 euro bedragen
Ben je 23 jaar of ouder: De huur mag maximaal 681 bedragen.

Sociale huurwoningen hebben alleen een maximum inkomen eis. (Waar je toch niet aan komt)
Particuliere verhuurders/gewone verhuurbedrijven hebben wel een minimale inkomens eis maar soms kunnen je ouders garant staan.
pi_126896572
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:31 schreef jatochneetoch het volgende:
Als je huursubsidie kunt ontvangen hoeft het niet eens duurder te zijn dan een kamer huren.

Voor huursubsidie kom je in aanmerking als:
Je 18 jaar of ouder bent en jonger dan 23: Je huur mag maximaal 222 euro bedragen
Ben je 23 jaar of ouder: De huur mag maximaal 681 bedragen.

Sociale huurwoningen hebben alleen een maximum inkomen eis. (Waar je toch niet aan komt)
Particuliere verhuurders/gewone verhuurbedrijven hebben wel een minimale inkomens eis maar soms kunnen je ouders garant staan.

Ohja de huurtoeslag krijg ik erbij he... dus het is gelukkig mogelijk. Is dat bij elke wbv zo, dat je een minimale inkomen moet hebben?

Pff het wordt wel lastig gemaakt voor studenten die op hun zelf willen gaan wonen.

Wel begrijpelijk, om wanbetaling te voorkomen, maar toch.
pi_126896602
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:35 schreef Sucuk het volgende:
Ohja de huurtoeslag krijg ik erbij he... dus het is gelukkig mogelijk. Is dat bij elke wbv zo, dat je een minimale inkomen moet hebben?

Pff het wordt wel lastig gemaakt voor studenten die op hun zelf willen gaan wonen.

Wel begrijpelijk, om wanbetaling te voorkomen, maar toch.
Bij sociale huurwoningen heb je geen minimale inkomens eis alleen maximaal.
Zoek ff op "sociale huurwoning <jou plaats>"
pi_126896696
Overigens werken die sociale huurwoning stichtingen/coöperaties vaak met een punten systeem of een loting systeem. Het kan dus even duren voordat je een woning toegewezen krijgt.
pi_126896722
Waar wil je gaan huren?

De meeste plaatsen waar je kunt studeren hebben enorme wachttijden voor goedkope huurwoningen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:41:56 #17
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126896798
Aangezien je waarschijnlijk niet genoeg inkomen zult hebben zul je iemand moeten vragen om garant te staan voor de huur. Verder vergeet je de gemeentelijke + waterschapsbelastingen die in veel steden in totaal zo'n 400 euro per jaar zijn, eventueel reiskosten, en geld voor overige zaken zoals kleding e.d.
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:45:12 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_126896916
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:35 schreef Sucuk het volgende:
Het is voor een student net zo lastig om een woning te huren als een werkende.

In de particuliere sector boeit het de verhuurder niet hoe jij aan je geld komt, zolang jij hem maar kan betalen. Als bijvoorbeeld je ouders garant willen staan, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Of als jij genoeg vast inkomen kan generen is dat ook probleem.

De sociale woningbouw hanteert allerlei regels die wettelijk zijn vast gelegd, maar de uitvoering kan per gemeente verschillen. Meer info kan je krijgen bij je lokale woningbouw. Je kan je ook gewoon inschrijven, dan zie je vanzelf wel of ze een woning voor je hebben.
So we just called him Fred
pi_126896982
Houd ook rekening met belastingen die je moet gaan betalen als je een huis huurt.
Riool en afval enzo..
Is antikraak geen optie?
Heb ik zelf gedaan, 200 euro inclusief gwl en ik had een mega groot huis met balkon en grote tuin..
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:50:45 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126897124
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:45 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het is voor een student net zo lastig om een woning te huren als een werkende.

In de particuliere sector boeit het de verhuurder niet hoe jij aan je geld komt, zolang jij hem maar kan betalen. Als bijvoorbeeld je ouders garant willen staan, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Of als jij genoeg vast inkomen kan generen is dat ook probleem.

De sociale woningbouw hanteert allerlei regels die wettelijk zijn vast gelegd, maar de uitvoering kan per gemeente verschillen. Meer info kan je krijgen bij je lokale woningbouw. Je kan je ook gewoon inschrijven, dan zie je vanzelf wel of ze een woning voor je hebben.
In de grote studentensteden worden studenten bewust geweerd uit de particuliere sector door gebruik te maken van inkomenseisen en dergelijke waar stufi en bijdrage van ouders niet in worden meegenomen. Ondanks dat een studentikoos huishouden veel meer te besteden heeft dan een regulier gezin.

Het plan om met drie vrienden een appartement in Amsterdam te huren (1200 euro per maand gedeeld door 4) waar praktisch elke 18 jarige mee op de proppen komt sterft in de meeste gevallen dan ook een vrije vroege dood.

Als je als student op jezelf wil wonen en je hebt geen inschrijftijd voor een zelfstandige (studenten)woning of ouders die een appartement voor je kunnen kopen zul je net zoals de andere 95% van de uitwonende studenten op kamers moeten. Waar ook weinig mis mee is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_126897139
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:41 schreef CherryOnTop het volgende:
Aangezien je waarschijnlijk niet genoeg inkomen zult hebben zul je iemand moeten vragen om garant te staan voor de huur. Verder vergeet je de gemeentelijke + waterschapsbelastingen die in veel steden in totaal zo'n 400 euro per jaar zijn, eventueel reiskosten, en geld voor overige zaken zoals kleding e.d.
Huh, waterschapsbelasting is in principe toch gewoon gelijk aan je waterverbruik? Hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt?
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:52:17 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126897169
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:51 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Huh, waterschapsbelasting is in principe toch gewoon gelijk aan je waterverbruik? Hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt?
Nee, het waterschap gaat niet zozeer over het drinkwater maar is verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de beheer van de dijken. Daar mogen zij apart belasting voor heffen zodat jij droge voeten behoudt.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:52:47 #23
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126897186
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:51 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Voorbeeld van tarieven van lukraak een gemeente:
http://www.gblt.nl/images/tarieven/Tarieven_2013.pdf
pi_126897324
Ik woon ook al masterstudent op mezelf en het is niet significant veel duurder dan een studentenhuis/kamer hoor (mijn woonlasten, alles inbegrepen (gwl, internet, belastingen) zijn misschien 500 euro per maand, thank god voor huursubsidie). Hier in Amsterdam kost een studentenkamer dat ook al snel. De grootste investering is het huis vol krijgen met meubels, een wasmachine kopen, alle muren verven, etc. Evt. wat klussen, want de goedkope (sociale) huurwoningen zijn vaak wel redelijk uitgewoond.

Ben wel begonnen in een studiehuis en had al op mezelf gewoond in het buitenland. Als je niet extreem sociaal en assertief ben zou ik niet als 18/19 jarige alleen op een appartementje gaan zitten.
pi_126897628
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:57 schreef Fides het volgende:
Ik woon ook al masterstudent op mezelf en het is niet significant veel duurder dan een studentenhuis/kamer hoor (mijn woonlasten, alles inbegrepen (gwl, internet, belastingen) zijn misschien 500 euro per maand, thank god voor huursubsidie). Hier in Amsterdam kost een studentenkamer dat ook al snel. De grootste investering is het huis vol krijgen met meubels, een wasmachine kopen, alle muren verven, etc. Evt. wat klussen, want de goedkope (sociale) huurwoningen zijn vaak wel redelijk uitgewoond.

Ben wel begonnen in een studiehuis en had al op mezelf gewoond in het buitenland. Als je niet extreem sociaal en assertief ben zou ik niet als 18/19 jarige alleen op een appartementje gaan zitten.
Sociaal en assertief ben ik wel. Maar vanwaar de opmerking? Ben wel benieuwd.
pi_126897675
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:05 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Overigens zie ik veel kale huurwoningen voor zelfs 234 euro per maand.
omdat je snel een kluizenaar wordt anders..
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:07:29 #27
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126897680
quote:

[..]

Dat zijn dan weer wel vaak woningen waar continu gebreken aan zijn en je als een gek moet stoken om het warm te krijgen/houden. Ze zijn niet voor niets goedkoop ;)

Verder denk ik dat hij bedoelt dat je al snel kunt vereenzamen als je alleen woont en ook nog eens niet heel erg sociaal bent.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:09:03 #28
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126897735
quote:

[..]

Sociale huur of particulier en in welk gebied? Sociale huur zit tussen de 200 en 681¤. Afhankelijk van de regio heb je tussen de 2 en 8 jaar wachttijd nodig om kans te maken.

Sociale huur in het kader van studentenwoningen (gaan via een aparte aanbieder en hebben over het algemeen de voorzieningen gedeeld) zitten tussen de 250 en 600¤ all inclusief. Niet in elke regio wordt aangeboden, maar afhankelijk van het type woning heb je een wachttijd van een paar maanden tot zes jaar nodig.
--
pi_126897801
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:07 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Dat zijn dan weer wel vaak woningen waar continu gebreken aan zijn en je als een gek moet stoken om het warm te krijgen/houden. Ze zijn niet voor niets goedkoop ;)

Verder denk ik dat hij bedoelt dat je al snel kunt vereenzamen als je alleen woont en ook nog eens niet heel erg sociaal bent.
Oh nee daar heb ik geen last van. Toch bedankt voor de tip. :)

Ik weet niet voor hoeveel ik maximaal kan huren? Met een inkomsten van 400 per maand van DUO en nog desnoods een bijbaan waar ik dan 200 verdien, samen 600.. pff.
pi_126897820
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:09 schreef Ryon het volgende:

[..]

Sociale huur of particulier en in welk gebied? Sociale huur zit tussen de 200 en 681¤. Afhankelijk van de regio heb je tussen de 2 en 8 jaar wachttijd nodig om kans te maken.

Sociale huur in het kader van studentenwoningen (gaan via een aparte aanbieder en hebben over het algemeen de voorzieningen gedeeld) zitten tussen de 250 en 600¤ all inclusief. Niet in elke regio wordt aangeboden, maar afhankelijk van het type woning heb je een wachttijd van een paar maanden tot zes jaar nodig.
Rotterdam.
pi_126897826
quote:

[..]

Omdat op jezelf wonen (met name in een nieuwe stad, en met een drukke studie+baantje) er wel voor kans zorgen dat je je een beetje isoleert. Als je dan dus een beetje teruggetrokken/introvert ben kan het ervoor zorgen dat je je huisje amper mee uit komt. Als je in een studentenhuis woont is de gezelligheid makkelijker op te zoeken.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:14:38 #32
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126897950
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:10 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik weet niet voor hoeveel ik maximaal kan huren? Met een inkomsten van 400 per maand van DUO en nog desnoods een bijbaan waar ik dan 200 verdien, samen 600.. pff.
Ik neem aan dat je onder de 23 bent? Dan is de maximale huur (als je in aanmerking wil komen voor huurtoeslag) ¤ 374,44.

Let trouwens op dat een WBV studiefinanciering e.d. NIET als inkomen ziet. Je inkomen zou voor hen dus 200 euro zijn.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:15:20 #33
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126897975
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:10 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Dat is heel krap. Naast je vaste lasten zul je ook veel kosten hebben aan levensonderhoud en studiekosten. Die 400¤ stufi suggereert dat je een aanvullende beurs krijgt, waardoor ik het vermoeden heb dat jouw ouders je waarschijnlijk ook weinig kunnen steunen.
--
pi_126898007
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is heel krap. Naast je vaste lasten zul je ook veel kosten hebben aan levensonderhoud en studiekosten. Die 400¤ stufi suggereert dat je een aanvullende beurs krijgt, waardoor ik het vermoeden heb dat jouw ouders je waarschijnlijk ook weinig kunnen steunen.
Inclusief lening is dat. Het grootste gedeelte bestaat uit een extra lening, omdat de stufi extreem laag is.
pi_126898040
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:14 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je onder de 23 bent? Dan is de maximale huur (als je in aanmerking wil komen voor huurtoeslag) ¤ 374,44.

Let trouwens op dat een WBV studiefinanciering e.d. NIET als inkomen ziet. Je inkomen zou voor hen dus 200 euro zijn.
Onder de 23 ben ik inderdaad.
pi_126898073
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:11 schreef Fides het volgende:

[..]

Omdat op jezelf wonen (met name in een nieuwe stad, en met een drukke studie+baantje) er wel voor kans zorgen dat je je een beetje isoleert. Als je dan dus een beetje teruggetrokken/introvert ben kan het ervoor zorgen dat je je huisje amper mee uit komt. Als je in een studentenhuis woont is de gezelligheid makkelijker op te zoeken.
Gezelligheid is leuk, maar als je kijkt naar de gemiddelde studentenwoningen is het een rotzooitje.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:17:54 #37
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126898079
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:16 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Inclusief lening is dat. Het grootste gedeelte bestaat uit een extra lening, omdat de stufi extreem laag is.
Dus 265¤ + 135 euro lening? Je krijgt als uitwonende student een hogere basisbeurs.
--
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:18:27 #38
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126898097
Je gaat op 200 euro inkomsten in ieder geval geen contract kunnen tekenen voor een huurwoning vrees ik. Kunnen je ouders garant staan voor de huur eventueel?
pi_126898112
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dus 265¤ + 135 euro lening? Je krijgt als uitwonende student een hogere basisbeurs.
100 stufi en 300 lening.. tegen de tijd dat ik begin met studie ben ik al nog thuiswonend.
pi_126898133
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:17 schreef Sucuk het volgende:
Gezelligheid is leuk, maar als je kijkt naar de gemiddelde studentenwoningen is het een rotzooitje.
Mwah, ligt er maar net aan. Genoeg studentenhuizen (helemaal als het particulier en niet via een vereniging is) die vrij netjes zijn hoor.
pi_126898143
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:18 schreef CherryOnTop het volgende:
Je gaat op 200 euro inkomsten in ieder geval geen contract kunnen tekenen voor een huurwoning vrees ik. Kunnen je ouders garant staan voor de huur eventueel?
Geen idee, maar ik ga er niet van uit... helaas..
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:20:17 #42
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126898174
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:18 schreef Sucuk het volgende:

[..]

100 stufi en 300 lening.. tegen de tijd dat ik begin met studie ben ik al nog thuiswonend.
Je krijgt dus +/- 265 als je uitwonend bent, in plaats van 100.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:21:09 #43
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126898210
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:19 schreef Fides het volgende:

[..]

Mwah, ligt er maar net aan. Genoeg studentenhuizen (helemaal als het particulier en niet via een vereniging is) die vrij netjes zijn hoor.
:Y Inderdaad.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:21:10 #44
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126898212
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:18 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ja, maar dan hoef je ook geen huur te betalen ;) Als je uitwonend bent krijg je dan 565¤ en van dat geld kan je huren. Met 200 euro bijbaan erbij zit je op het minimum. Maar dan moet je wel op zoek gaan naar een vrij goedkope kamer. In Rotterdam is dat nog wel te doen.
--
pi_126898583
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:20 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Je krijgt dus +/- 265 als je uitwonend bent, in plaats van 100.
Zou ik dan tegen die tijd, moeten aangeven dat ik uitwonend ben zodat ze het bedrag wijzigen of kan dat niet meer?
pi_126898604
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:31 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Zou ik dan tegen die tijd, moeten aangeven dat ik uitwonend ben zodat ze het bedrag wijzigen of kan dat niet meer?
Ja. Tuurlijk moet je dat aangeven. Dat kunnen ze niet ruiken.
Ja doei.
pi_126898605
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:21 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar dan hoef je ook geen huur te betalen ;) Als je uitwonend bent krijg je dan 565¤ en van dat geld kan je huren. Met 200 euro bijbaan erbij zit je op het minimum. Maar dan moet je wel op zoek gaan naar een vrij goedkope kamer. In Rotterdam is dat nog wel te doen.
Ja inderdaad. De bijstand is ook rond de 700-800 en dat is inderdaad ook een minimum.. flat/appartement is wel mogelijk dus?
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:37:17 #48
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126898786
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:32 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ja inderdaad. De bijstand is ook rond de 700-800 en dat is inderdaad ook een minimum.. flat/appartement is wel mogelijk dus?
Alleen als iemand garant kan staan voor de huur, jouw inkomen in de ogen van de WBV is namelijk in tegenstelling tot iemand in de bijstand maar 200 euro. Of je moet een particuliere verhuurder vinden die wel akkoord gaat met een 'inkomen' dat voornamelijk bestaat uit stufi.
pi_126898965
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:37 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Alleen als iemand garant kan staan voor de huur, jouw inkomen in de ogen van de WBV is namelijk in tegenstelling tot iemand in de bijstand maar 200 euro. Of je moet een particuliere verhuurder vinden die wel akkoord gaat met een 'inkomen' dat voornamelijk bestaat uit stufi.
Raar dat stufi niet tot inkomen behoort? Het is inprincipe een overdrachtsinkomen en je bent er zeker van dat je het elke maand ontvangt.
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:46:09 #50
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126899145
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:41 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Raar dat stufi niet tot inkomen behoort? Het is inprincipe een overdrachtsinkomen en je bent er zeker van dat je het elke maand ontvangt.
Het verschil is dat jij relatief veel geld kwijt bent aan een studie waar mensen in de bijstand dat niet zijn, om maar even een voorbeeld te noemen. Je uitwonende beurs ben je elke maand zo'n beetje kwijt aan collegegeld en boeken.
pi_126899518
In rotterdam heb je op de kop van zuid leuke studios in een studentenflat. Weet niet hoe de wachttijden zijn, maar als je het met name gaat om de voorzieningen delen, zal je heel blij zijn met 30m2 :)
pi_126900765
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:46 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Het verschil is dat jij relatief veel geld kwijt bent aan een studie waar mensen in de bijstand dat niet zijn, om maar even een voorbeeld te noemen. Je uitwonende beurs ben je elke maand zo'n beetje kwijt aan collegegeld en boeken.
Boeken schaf je toch eenmalig aan voordat de studie begint?
  donderdag 23 mei 2013 @ 13:58:49 #53
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126901825
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:30 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Dat hangt van de studie af. Bij veel hbo/wo opleidingen is het niet ongebruikelijk dat men per blok de boeken aanschaft.

Het is zonder meer mogelijk om met 800 euro in de maand rond te komen hoewel dit absoluut geen vetpot is. Vanuit mijn gezichtspunt is het zelfs het praktisch minimum, maar theoretisch kan het altijd goedkoper. Het merendeel van het inkomen ben je kwijt aan je vaste lasten en onkosten en je zal dus, net als de meeste andere studenten, moeten leren hoe je verantwoordelijk met geld omgaat en hoe je zuinig leeft.

Hoe realistisch is het dat je een eigen betaalbare flat kan krijgen in Rotterdam? Zonder netwerk, flinke ondersteuning van je ouders en wachttijd is die kans klein. Bedenk wel: anders waren er nauwelijks studenten op kamers gegaan en had iedereen een eigen flat gehuurd of deze met elkaar gedeeld zodat mensen praktisch voor nop wonen. Studenten betalen niet echt voor hun plezier 250 tot 500 euro per maand voor een kamer.
--
pi_126901834
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:30 schreef Sucuk het volgende:

[..]

If only :')

"oooowh, hier wil ik meer over weten voor m'n scriptie/essay..."

*zoek op amazon*

*click, add to basket*
*click, add to basket*
*click, add to basket*
*click, add to basket*
*click, add to basket*

Ad infinitum.

Maar dat zal ik wel weer zijn.
Ja doei.
  donderdag 23 mei 2013 @ 14:57:46 #55
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126904357
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:59 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

If only :')

"oooowh, hier wil ik meer over weten voor m'n scriptie/essay..."

*zoek op amazon*

*click, add to basket*
*click, add to basket*
*click, add to basket*
*click, add to basket*
*click, add to basket*

Ad infinitum.

Maar dat zal ik wel weer zijn.
Nee hoor :P En ik neem aan dat elke student die een beetje interesse heeft in z'n eigen studiegebied dat doet. Hoewel er tegenwoordig wellicht veel gratis gedownload wordt in plaats van gekocht.
pi_126904632
Als je bereid bent om in Tilburg te wonen lukt het makkelijk. Mijn vriendin en ik wonen allebei in een aparte studio waarvoor we beiden (in totaal) minder betalen dan studenten die op kamers zitten in Utrecht of Amsterdam. Sommige woningcorporaties werken via een lotingmodel, waarbij je met een beetje geluk aan een zelfstandige, goedkope woning kan komen. In Rotterdam deed Woonnet Rijnmond er ook aan geloof ik (voor zeer beperkt aantal woningen).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2013 15:03:57 ]
pi_126908739
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 15:03 schreef Friek_ het volgende:
Als je bereid bent om in Tilburg te wonen lukt het makkelijk. Mijn vriendin en ik wonen allebei in een aparte studio waarvoor we beiden (in totaal) minder betalen dan studenten die op kamers zitten in Utrecht of Amsterdam. Sommige woningcorporaties werken via een lotingmodel, waarbij je met een beetje geluk aan een zelfstandige, goedkope woning kan komen. In Rotterdam deed Woonnet Rijnmond er ook aan geloof ik (voor zeer beperkt aantal woningen).
Helaas veel te ver..
pi_126909258
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 16:26 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Helaas veel te ver..
http://www.cite-rotterdam.nl/
Deze bedoelde ik. Had er graag gewoond als student :)
pi_126909318
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 16:38 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

http://www.cite-rotterdam.nl/
Deze bedoelde ik. Had er graag gewoond als student :)
Wow... en hoe werkt dat? Dat is een studio toch? Maar hoe is dat? Want hoor voor het eerst de naam ''studio''.
  donderdag 23 mei 2013 @ 16:44:59 #60
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126909595
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 16:39 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Wow... en hoe werkt dat? Dat is een studio toch? Maar hoe is dat? Want hoor voor het eerst de naam ''studio''.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Studio_(appartement)
pi_126981535
Jatochneetoch, volgens mij is de minimale huur ¤222 euro, de maximale huur voor huursubsidie onder 23 is ¤375. De belastingen kun je zeer waarschijnlijk kwijtgescholden krijgen, is behoorlijk wat papierwerk maar het scheelt inderdaad wel zo'n ¤400.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')