abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126895967
Is het mogelijk om tijdens het studeren al op jezelf te gaan wonen, een huurwoning bv?

Ik zou graag op mijzelf willen gaan wonen, maar ik weet niet welke mogelijkheden hiervoor zich voordoen? Want stel dat ik ga studeren... heb ik een bijbaan, studiefinanciering en een lening.

Ik moet dan ook nog eens rekening houden met een limiet van bijverdienen.

Weet iemand hoe ik op mezelf kan gaan wonen?

Overigens heb ik nog geen bijbaan, maar ben ik hard op zoek.

Er komen ook nog eens kosten bij, behalve opbrengsten.

Studiekosten, verzekering, huur, eten, elektriciteit, gas en water. Zuinig zijn kan ik wel, dus dat is geen probleem.
pi_126895996
Waarom zou dat niet kunnen? :?
pi_126896012
Gewoon inschrijven bij een woningbouwver.
pi_126896035
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Te hoge kosten die ik niet kan betalen ofzo..?
pi_126896068
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:22 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Daar kies je zelf voor.
pi_126896081
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:22 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Dan moet je voldoende werken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_126896165
Anders begin je gewoon met een kamer te huren (of studentenwoning) net als iedereen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_126896169
Tsja, alles is mogelijk. Eisen bijstellen, inschrijven bij woningbouwvereniging, prioriteiten weten te stellen om aan je financiële verplichtingen te voldoen én je studie gewoon normaal te kunnen doen maar ook kritisch kijken naar je studielast: als er van jou wordt verwacht dat je 32 uur per week aan hoor- en werkcolleges hebt zul je wat je nog werkt en moet studeren in de avonden moeten doen. Het kan allemaal, als je maar wilt.
Ja doei.
pi_126896225
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:25 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, alles is mogelijk. Eisen bijstellen, inschrijven bij woningbouwvereniging, prioriteiten weten te stellen om aan je financiële verplichtingen te voldoen én je studie gewoon normaal te kunnen doen maar ook kritisch kijken naar je studielast: als er van jou wordt verwacht dat je 32 uur per week aan hoor- en werkcolleges hebt zul je wat je nog werkt en moet studeren in de avonden moeten doen. Het kan allemaal, als je maar wilt.
Het is een voltijdse studie. Ik verwacht sowieso vrij op 1 dag, zover ik begrepen had. Dus 1 dag doordeweeks vrij en het weekend.
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:28:01 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_126896250
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:21 schreef RolStaart-Beer het volgende:
omdat legio wbv's dat niet goedkeuren. Daarnaast zit je met een inkomenseies waaraan je moet voldoen. En je stufi telt daarvoor niet mee.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_126896365
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:27 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Het is een voltijdse studie. Ik verwacht sowieso vrij op 1 dag, zover ik begrepen had. Dus 1 dag doordeweeks vrij en het weekend.
Voltijdse studie zegt niet zoveel. Voor de ene opleiding wordt er meer zelfstudie van je verwacht dan van anderen. Ik was met mijn opleiding uiteindelijk ook wel rond de 35-40 uur per week bezig, maar had maar 18 contacturen en kon dus m'n studie-uren en werkuren makkelijk verdelen. Voltijds betekent alleen dat je in principe een 40-50urige studieweek hebt (afhankelijk van de opleiding), met een mix van college en zelfstudie. Per opleiding verschillen de verhoudingen echter.
Ja doei.
pi_126896401
Als je huursubsidie kunt ontvangen hoeft het niet eens duurder te zijn dan een kamer huren.

Voor huursubsidie kom je in aanmerking als:
Je 18 jaar of ouder bent en jonger dan 23: Je huur mag maximaal 222 euro bedragen
Ben je 23 jaar of ouder: De huur mag maximaal 681 bedragen.

Sociale huurwoningen hebben alleen een maximum inkomen eis. (Waar je toch niet aan komt)
Particuliere verhuurders/gewone verhuurbedrijven hebben wel een minimale inkomens eis maar soms kunnen je ouders garant staan.
pi_126896572
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:31 schreef jatochneetoch het volgende:
Als je huursubsidie kunt ontvangen hoeft het niet eens duurder te zijn dan een kamer huren.

Voor huursubsidie kom je in aanmerking als:
Je 18 jaar of ouder bent en jonger dan 23: Je huur mag maximaal 222 euro bedragen
Ben je 23 jaar of ouder: De huur mag maximaal 681 bedragen.

Sociale huurwoningen hebben alleen een maximum inkomen eis. (Waar je toch niet aan komt)
Particuliere verhuurders/gewone verhuurbedrijven hebben wel een minimale inkomens eis maar soms kunnen je ouders garant staan.

Ohja de huurtoeslag krijg ik erbij he... dus het is gelukkig mogelijk. Is dat bij elke wbv zo, dat je een minimale inkomen moet hebben?

Pff het wordt wel lastig gemaakt voor studenten die op hun zelf willen gaan wonen.

Wel begrijpelijk, om wanbetaling te voorkomen, maar toch.
pi_126896602
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:35 schreef Sucuk het volgende:
Ohja de huurtoeslag krijg ik erbij he... dus het is gelukkig mogelijk. Is dat bij elke wbv zo, dat je een minimale inkomen moet hebben?

Pff het wordt wel lastig gemaakt voor studenten die op hun zelf willen gaan wonen.

Wel begrijpelijk, om wanbetaling te voorkomen, maar toch.
Bij sociale huurwoningen heb je geen minimale inkomens eis alleen maximaal.
Zoek ff op "sociale huurwoning <jou plaats>"
pi_126896696
Overigens werken die sociale huurwoning stichtingen/coöperaties vaak met een punten systeem of een loting systeem. Het kan dus even duren voordat je een woning toegewezen krijgt.
pi_126896722
Waar wil je gaan huren?

De meeste plaatsen waar je kunt studeren hebben enorme wachttijden voor goedkope huurwoningen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:41:56 #17
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126896798
Aangezien je waarschijnlijk niet genoeg inkomen zult hebben zul je iemand moeten vragen om garant te staan voor de huur. Verder vergeet je de gemeentelijke + waterschapsbelastingen die in veel steden in totaal zo'n 400 euro per jaar zijn, eventueel reiskosten, en geld voor overige zaken zoals kleding e.d.
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:45:12 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_126896916
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:35 schreef Sucuk het volgende:
Het is voor een student net zo lastig om een woning te huren als een werkende.

In de particuliere sector boeit het de verhuurder niet hoe jij aan je geld komt, zolang jij hem maar kan betalen. Als bijvoorbeeld je ouders garant willen staan, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Of als jij genoeg vast inkomen kan generen is dat ook probleem.

De sociale woningbouw hanteert allerlei regels die wettelijk zijn vast gelegd, maar de uitvoering kan per gemeente verschillen. Meer info kan je krijgen bij je lokale woningbouw. Je kan je ook gewoon inschrijven, dan zie je vanzelf wel of ze een woning voor je hebben.
So we just called him Fred
pi_126896982
Houd ook rekening met belastingen die je moet gaan betalen als je een huis huurt.
Riool en afval enzo..
Is antikraak geen optie?
Heb ik zelf gedaan, 200 euro inclusief gwl en ik had een mega groot huis met balkon en grote tuin..
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:50:45 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126897124
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:45 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het is voor een student net zo lastig om een woning te huren als een werkende.

In de particuliere sector boeit het de verhuurder niet hoe jij aan je geld komt, zolang jij hem maar kan betalen. Als bijvoorbeeld je ouders garant willen staan, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Of als jij genoeg vast inkomen kan generen is dat ook probleem.

De sociale woningbouw hanteert allerlei regels die wettelijk zijn vast gelegd, maar de uitvoering kan per gemeente verschillen. Meer info kan je krijgen bij je lokale woningbouw. Je kan je ook gewoon inschrijven, dan zie je vanzelf wel of ze een woning voor je hebben.
In de grote studentensteden worden studenten bewust geweerd uit de particuliere sector door gebruik te maken van inkomenseisen en dergelijke waar stufi en bijdrage van ouders niet in worden meegenomen. Ondanks dat een studentikoos huishouden veel meer te besteden heeft dan een regulier gezin.

Het plan om met drie vrienden een appartement in Amsterdam te huren (1200 euro per maand gedeeld door 4) waar praktisch elke 18 jarige mee op de proppen komt sterft in de meeste gevallen dan ook een vrije vroege dood.

Als je als student op jezelf wil wonen en je hebt geen inschrijftijd voor een zelfstandige (studenten)woning of ouders die een appartement voor je kunnen kopen zul je net zoals de andere 95% van de uitwonende studenten op kamers moeten. Waar ook weinig mis mee is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_126897139
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:41 schreef CherryOnTop het volgende:
Aangezien je waarschijnlijk niet genoeg inkomen zult hebben zul je iemand moeten vragen om garant te staan voor de huur. Verder vergeet je de gemeentelijke + waterschapsbelastingen die in veel steden in totaal zo'n 400 euro per jaar zijn, eventueel reiskosten, en geld voor overige zaken zoals kleding e.d.
Huh, waterschapsbelasting is in principe toch gewoon gelijk aan je waterverbruik? Hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt?
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:52:17 #22
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_126897169
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:51 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Huh, waterschapsbelasting is in principe toch gewoon gelijk aan je waterverbruik? Hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt?
Nee, het waterschap gaat niet zozeer over het drinkwater maar is verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de beheer van de dijken. Daar mogen zij apart belasting voor heffen zodat jij droge voeten behoudt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 23 mei 2013 @ 11:52:47 #23
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_126897186
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:51 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Voorbeeld van tarieven van lukraak een gemeente:
http://www.gblt.nl/images/tarieven/Tarieven_2013.pdf
pi_126897324
Ik woon ook al masterstudent op mezelf en het is niet significant veel duurder dan een studentenhuis/kamer hoor (mijn woonlasten, alles inbegrepen (gwl, internet, belastingen) zijn misschien 500 euro per maand, thank god voor huursubsidie). Hier in Amsterdam kost een studentenkamer dat ook al snel. De grootste investering is het huis vol krijgen met meubels, een wasmachine kopen, alle muren verven, etc. Evt. wat klussen, want de goedkope (sociale) huurwoningen zijn vaak wel redelijk uitgewoond.

Ben wel begonnen in een studiehuis en had al op mezelf gewoond in het buitenland. Als je niet extreem sociaal en assertief ben zou ik niet als 18/19 jarige alleen op een appartementje gaan zitten.
pi_126897628
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:57 schreef Fides het volgende:
Ik woon ook al masterstudent op mezelf en het is niet significant veel duurder dan een studentenhuis/kamer hoor (mijn woonlasten, alles inbegrepen (gwl, internet, belastingen) zijn misschien 500 euro per maand, thank god voor huursubsidie). Hier in Amsterdam kost een studentenkamer dat ook al snel. De grootste investering is het huis vol krijgen met meubels, een wasmachine kopen, alle muren verven, etc. Evt. wat klussen, want de goedkope (sociale) huurwoningen zijn vaak wel redelijk uitgewoond.

Ben wel begonnen in een studiehuis en had al op mezelf gewoond in het buitenland. Als je niet extreem sociaal en assertief ben zou ik niet als 18/19 jarige alleen op een appartementje gaan zitten.
Sociaal en assertief ben ik wel. Maar vanwaar de opmerking? Ben wel benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')