henkde_j | woensdag 22 mei 2013 @ 19:01 |
De afgelopen dagen heb ik aardig wat kilometers afgelegd binnen Nederland. Nu viel het mij op hoeveel mensen hun knipperlicht onjuist gebruiken. Het meest ergerlijke: Figuren die hun knipperlicht aangooien terwijl je ze aan het inhalen bent. Je rijdt dus naast hun auto en dan gooien ze dus hun knipperlicht al aan. Dan is het altijd maar de vraag of ze je wel gezien hebben en hun auto opzij gooien. Hoe moeilijk is het om pas je knipperlicht aan te zetten wanneer je ook daadwerkelijk van richting kunt veranderen? ![]() Extra klacht: Remmen op de snelweg. 90% van de gevallen onnodig ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door henkde_j op 22-05-2013 19:20:30 ] | |
Dieter_Dengler | woensdag 22 mei 2013 @ 19:05 |
Wat is daar verkeerd aan? Zo kunnen andere automobilisten zien dat je van baan wilt verwisselen. Ik rij zo'n 50000 per jaar en stoor me juist aan mensen die pas op het laatste moment hun richtingaanwijzer aanzetten. | |
henkde_j | woensdag 22 mei 2013 @ 19:06 |
Naar mijn weten doe je pas je knipperlicht aan wanneer je van baan kunt wisselen. Niet om een plek af te dwingen. | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:10 |
Jullie hebben beide een punt, soms kan het handig om alvast te laten zien waar je heen wilt, zeker op plekken waar het druk is met in/uitvoegen. Aan de andere kant heb je van die figuren die de knipperlichten gebruiken om ruimte af te dwingen. Maar volgens de regels hoor je pas te knipperen wanneer je ook daadwerkelijk van richting veranderd. | |
practics | woensdag 22 mei 2013 @ 19:10 |
Naah neem de midden weg, zo gauw de inhalende auto op je eigen hoogte is, kun je prima je knipperlicht uit doen alvast. De persoon die jou inhaalt weet 100% zeker dat jij hem gezien hebt. Daarbij zou die vaak niet eens zien dat jij knipperlicht uitdoet omdat je naast elkaar rijd. En mensen achter je kunnen ruim op tijd zien dat jij van baan willen wisselen.. | |
mstx | woensdag 22 mei 2013 @ 19:10 |
Wat heb je er dan aan? Je richtingaanwijzer gebruik je om aan te geven wat je van plan bent, als je al van baan aan het verwisselen bent zie ik dat ook wel doordat je auto naar links of rechts gaat. | |
Dieter_Dengler | woensdag 22 mei 2013 @ 19:10 |
Niet om af te dwingen, maar om te informeren? Ik heb al een hele poos mijn rijbewijs, dus ben niet meer zo van de regeltjes op de hoogte ![]() | |
bonke | woensdag 22 mei 2013 @ 19:11 |
lees de op nog es goed ![]() | |
Innisdemon | woensdag 22 mei 2013 @ 19:11 |
Inderdaad. Knipperlicht gebruik je om aan te geven wat je van plan bent, niet om aan te geven wat je doet, dat ziet men zo ook wel ![]() | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:11 |
Exact, het kan heel handig zijn om te laten zien waar je heen wilt. Irritant wordt het bijvoorbeeld als iemand op de rechterrijbaan een paar honderd meter met zijn knipperlicht aan rijdt omdat hij er graag tussen wilt maar er geen ruimte is op de linkerbaan. | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:13 |
Je bent van plan om van baan te wisselen en dat geef je aan zodra je de mogelijkheid hebt. Knipperen en gaan heb je als goed is geleerd bij je rijlessen. | |
henkde_j | woensdag 22 mei 2013 @ 19:14 |
Precies. Dit is zoals het hoort. | |
Gebraden_Wombat | woensdag 22 mei 2013 @ 19:15 |
Terechte klacht. Ik ben een keer op de Autobahn bijna tot een dubbeltje geplet omdat een vrachtwagenchauffeur het niet nodig vond om in zijn spiegels te kijken voor hij naar links ging. Zijn knipperlichten deed hij dan wel weer erg behulpzaam aan. Iedereen die dat dus nu bij me doet triggert de reactie "shit hij gaat". | |
HCFeestbeest | woensdag 22 mei 2013 @ 19:16 |
dus in Afrika klagen ze omdat ze 80 kilometer moeten lopen voor een glaasje vuil water, en jij loopt hier te zeiken dat sommige mensen hun knipperlicht te vroeg aanzetten? | |
henkde_j | woensdag 22 mei 2013 @ 19:16 |
En dat is precies de angst die er achter zit ![]() | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:18 |
Dat is dus precies de reden waarom we allemaal hebben geleerd dat je pas gaat knipperen als je daadwerkelijk kan gaan. | |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:20 |
Het is een informatiemiddel, geen dwangmiddel. | |
budvar | woensdag 22 mei 2013 @ 19:20 |
Veel mensen hebben ook geen idee wat ze met knipperlichten op rotondes moeten doen ![]() Knipperlicht voor de rotonde op links en dan rechtdoor gaan ![]() | |
-_Guitarist_- | woensdag 22 mei 2013 @ 19:21 |
Valt mij de laatste tijd op dat heel veel mensen gewoon geen richting meer aangeven. Waar dan ook. ![]() | |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:21 |
Voor de rotonde knipperen is niet verplicht....het is een beleefdheidsvorm, je hoeft enkel te knipperen als je eraf gaat. | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:22 |
Dus is het extra dom/gevaarlijk om te knipperen dat je naar links gaat voor een rotonde en dan rechtdoor te rijden. | |
#ANONIEM | woensdag 22 mei 2013 @ 19:22 |
Mijn bloeddruk stijgt altijd enorm in dit soort situatie's, dat ze je ook echt vollop laten remmen om vervolgens zonder richting snel af te slaan ![]() ![]() | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:23 |
Ik snap dat ook niet, ik geef altijd mijn richting aan. Ook wanneer er in geen velden of wegen iemand te bekennen is. Het is ook gewoon een automatisme. | |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:24 |
Hoezo gevaarlijk.....je zit erachter en houdt afstand...de persoon op de rotonde zal op zijweg 1 er niets van merken omdat hij toch altijd zou passeren. Op zijweg 2 & 3 kruisen ze hem geeneens. | |
-_Guitarist_- | woensdag 22 mei 2013 @ 19:25 |
Ja, inderdaad. Auto's die uit het niets (dus zonder richting aan te geven) vol in de ankers gaan omdat ze rechtsaf willen slaan.. Die komen ineens erg dichtbij als je 80 rijdt, | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:25 |
Omdat als je erachter zit je verwacht dat iemand 3/4 rond gaat en niet ineens bij de 2e afslag eraf gaat. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren omdat degene achter je wellicht wat minder goed oplet en bijna bovenop je knalt. | |
RetepV | woensdag 22 mei 2013 @ 19:26 |
Ontzettend terechte klacht. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Op de snelweg mag je niet eens remmen, tenzij het verkeer je er toe dwingt. Hoe vaak ik wel niet mensen zonder reden op hun rem zie trappen op de snelweg... Als je dat meer dan twee keer doet vind ik dat een Artikel 5 waard. | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:27 |
Zo heb ik ook ooit nog eens een idioot gehad die knipperde dat hij de rotonde wilde gaan verlaten, wil ik de rotonde oprijden besloot hij toch maar om de volgende afslag te nemen. Dan schrik je je ook kapot. | |
DarkY.NL | woensdag 22 mei 2013 @ 19:27 |
zoals anderen het al aangegeven hebben, je knippert asap en je gaat als het kan. In Duitsland is het wel zo, knipperen en gaan ![]() | |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:28 |
Is dat niet een beetje meer de schuld van de bumperklever? Bumper kleven is een gevaarlijkere handeling dan verkeerd knipperen wat geeneens strafbaar is gesteld. | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:28 |
Dat is dus fout, volgens de regels knipper je niet van tevoren. Je knippert wanneer je de mogelijkheid hebt om te gaan. Pak er maar eens een theorieboek bij. | |
RetepV | woensdag 22 mei 2013 @ 19:28 |
Nee. EERST in je spiegel kijken of je wel van baan kan wisselen. En als dat kan, DAN pas knipperlicht aan. | |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:29 |
Jawel hoor....niet strafbaar. | |
eP2e | woensdag 22 mei 2013 @ 19:29 |
Ik ben al blij als mensen überhaupt het knipperlichtje gebruiken. | |
DarkY.NL | woensdag 22 mei 2013 @ 19:30 |
Op een rotonde moeten ze het verbieden om je knipperlicht naar links te gooien. Ooit nagedacht wie dat allemaal zien dat je links wil en waar je links wil. Net alsof iedereen onthoudt waar je de rotonde bent opgegaan. Daarom stel ik dan ook voor ![]() | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:30 |
Het feit dat je het woordje 'meer' gebruikt zegt al genoeg, je moet vermijden gevaarlijke situaties te veroorzaken. Je hoeft niet eens per se een bumperklever te zijn, je hoeft maar 1 seconde niet op te letten omdat je denk dat degene voor je toch de volgende afslag neemt en als die dan ineens remt knal je erbovenop. Dus ja, naar links knipperen en rechtdoor gaan vind ik potentieel gevaarlijk. | |
Cactus1 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:30 |
Terechte klacht. Schrik me ook altijd de pleuris als iemand opeens zijn knipperlicht aangooit als ik er nog niet eens voorbij ben. | |
spierbal | woensdag 22 mei 2013 @ 19:31 |
Of ze zetten hun knipperlicht aan als ze aan begonnen zijn met invoegen. Of ze vergeten hun knipperlicht uit te zetten. Of ze gebruiken hem helemaal niet. use that magic stick please | |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:31 |
Je moet wettelijk 2 seconden afstand minimaal houden.... | |
Dennis101 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:32 |
Toch leuk dat je me of niet snapt of je ongelijk niet durft toe te geven. Klaar maar weer. | |
budvar | woensdag 22 mei 2013 @ 19:32 |
Bijna alle bestuurders die ik tegenkom rijden stapvoets op een rotonde dus al heb je zelfs maar 1 meter afstand is het nog geen bumperkleven. Al is het misschien niet strafbaar, verkeerd of geen gebruik van knipperlicht staat heel hoog in het lijstje ergenissen in het verkeer bij mij. | |
henkde_j | woensdag 22 mei 2013 @ 19:33 |
Daarmee sluit je uit dat andere weggebruikers denken dat je niet knippert. Bete te duidelijk dan onduidelijk. | |
DarkY.NL | woensdag 22 mei 2013 @ 19:33 |
ja inderdaad... moeten we dan gelijk maar recht zetten. Ik had het over stap 2 en 3, jij over 1 en 2. Dus voor de lezers hierna hoe het echt moet: 1. kijken als het kan 2. lichtje 3. gaan | |
eP2e | woensdag 22 mei 2013 @ 19:34 |
| |
trigt013 | woensdag 22 mei 2013 @ 19:35 |
2 seconden is 2 seconden. | |
RetepV | woensdag 22 mei 2013 @ 19:35 |
En: Van baan verwisselen is een byzondere verrichting. Bij byzondere verrichtingen moet je iedereen voorrang geven. Zo staat dat in de wet. | |
RetepV | woensdag 22 mei 2013 @ 19:39 |
Vroeger stond dat in ieder geval in de wet dat het strafbaar was om onnodig op de autosnelweg te remmen. Misschien hebben ze dat afgeschaft met het afschaffen van de minimumsnelheid op de autosnelweg. Je mocht bijvoorbeeld pas in de remmen als je OP de uitvoegstrook bent. Hele volksstammen doen dat verkeerd. Maar als een politieauto jou een paar keer onnodig op de snelweg ziet remmen, zullen ze je met zekerheid even langs de kant zetten om eens een gesprekje met je te hebben. In ieder geval zullen ze checken of je aan het telefoneren was. | |
henkde_j | woensdag 22 mei 2013 @ 20:47 |
Zo wordt het gelukkig nog wel altijd geleerd | |
Pino112 | woensdag 22 mei 2013 @ 21:08 |
PTA / Irritaties op de weg #43 Boksende kiddo's![]() | |
GhpH | woensdag 22 mei 2013 @ 21:31 |
groot gelijk. mensen die gewoon die theorie kennen weten: binnen, buiten, overschouder, dan pas richting (als er daadwerkelijk niets is). Terechte klacht ![]() | |
KreKkeR | woensdag 22 mei 2013 @ 21:47 |
Zoals TS het zegt, zo leert men het tijdens de rijlessen en ik denk dat het ook zo in de CBR-boekjes staat. Het is natuurlijk niet altijd even praktisch, maar de gedachte erachter is dat je pas van baan verandert wanneer en ruimte is. Pas op dat moment gebruik je de richtingaanwijzer om kenbaar te maken wat je van plan bent. Op het moment dat je de richtingaanwijzer al aanzet wanneer er eigenlijk nog niet voldoende ruimte is, wordt dit beschouwd als 'afdwingen' van een plek. |