abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127122836
Echt, je kan de ontwikkeling van de huizenprijzen niet voorspellen. Niemand die in 1998 dacht dat de prijzen in 2008 zo hoog zouden zijn gestegen. Niemand die in 2008 dacht dat de huizenprijzen in 2013 zo "ver" zouden dalen.

't Is een gok, je kan misgokken, je kan een goede gok doen.

Je kan ook rekenwerk doen (mijn vak) en kijken wat huren + huurverhogingen zijn resp. worden en wat de kosten (alle) van een koopwoning zijn. Maar dan nog zijn er grote onzekerheden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:51:58 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127122846
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Inflatiecorrectie koop je natuurlijk niks voor.

Als ik jou iets voor 100 aanbied (nu), of je mag het morgen voor 102 kopen, maar de inflatie was 3, was je in de werkelijke wereld toch beter af nu voor 100.
Het heeft wel invloed op de betaalbaarheid. Het zou raar zijn deze helemaal buiten beschouwing te laten. Anders lijkt het alsof huizenprijzen écht altijd stijgen.

Verder heeft het vooral nut als jouw loon wel inflatie-gecorrigeerd wordt. Dat is bij mij nu al 5 jaar niet het geval. Dus huizen zijn voor mij wat dat betreft niet goedkoper geworden, nee. Voor de meesten denk ik echter wel.
The End Times are wild
pi_127122853
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:50 schreef Northside het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen beredeneren dat dat juist de tijd is om je slag te slaan.
Zelfs de NVM is stil, er kan nog best 10% vanaf maar voordat je doorhebt dat de bodem er staat zit die 10% er ook zo weer bij.
Voor mij is de bel gegaan.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:53:36 #254
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_127122920
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:52 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Zelfs de NVM is stil, er kan nog best 10% vanaf maar voordat je doorhebt dat de bodem er staat zit die 10% er ook zo weer bij.
Voor mij is de bel gegaan.
Jij hebt in principe gewoon slim gespeeld. En je 'winst' is binnen.
The End Times are wild
pi_127122932
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het heeft wel invloed op de betaalbaarheid. Het zou raar zijn deze helemaal buiten beschouwing te laten. Anders lijkt het alsof huizenprijzen écht altijd stijgen.

Verder heeft het vooral nut als jouw loon wel inflatie-gecorrigeerd wordt. Dat is bij mij nu al 5 jaar niet het geval. Dus huizen zijn voor mij wat dat betreft niet goedkoper geworden, nee. Voor de meesten denk ik echter wel.
Ik betaal echt liever 100 nu, dan 102 morgen, ongeacht hoeveel de inflatie is. Dat is misschien mijn boerenmores, maar 100 is betaalbaarder dan 102 (fictief voorbeeld he)
pi_127122933
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:52 schreef fedsingularity het volgende:

.......er kan nog best 10% vanaf maar voordat je doorhebt dat de bodem er staat zit die 10% er ook zo weer bij.
Dat dus. De bodem weet je pas als je er een stuk boven zit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_127123004
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik betaal echt liever 100 nu, dan 102 morgen,
En als er nou 2 jaar tussen zit??
pi_127123277
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]

En als er nou 2 jaar tussen zit??
Dat maakt niet uit, dan is 100 nog steeds goedkoper dan 102.

Als je het met eigen geld financieert zou dat zou wat uitmaken als je die centen op de bank zou kunnen zetten en daar een netto rentevergoeding op zou kunnen krijgen plus de inflatie. Nou, als je dat vandaag de dag risicoloos wil doen, moet je al blij zijn als je na belasting quite speelt (zonder inflatievergoeding)

Als je het financieert, heb heb ook liever een hypotheek van 100 dan 102.

Dat inflatiegecorrigeerd denken is een drogreden imho.
pi_127123333
Wat ik ook zorgelijk vind is dat de corporaties zo goed als uitgescheten zijn door hun mismanagement en niets meer bouwen. Particuliere investeerders staan ook op de rem.
Het duurt jaren voor projecten tot wasdom komen dus de komende 10-15 jaar verwacht ik een flinke schaarste op de woningmarkt.
Hoe het gaat aflopen met cashende babyboomers is de vraag maar als je denkt dat je die voor een prikkie kunt overnemen zal je merken dat je de boot gemist hebt.
Mijn makelaar heeft net een AFM vergunning gehad om huizen van boomers op te kopen tegen executiewaarde en ze vervolgens weer aan de ex-eigenaar te verhuren.
Ze kopen nu met een discount van 25-30% en de huurder kan naar vadertje staat voor huursubsidie.
Dat de overheid dit toelaat vind ik behoorlijk discutabel, het zit vrije prijsvorming in de weg en het kost weer van alles aan subsidie terwijl ze totaal geen controle heeft over de huurprijs die gehanteerd wordt.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_127123537
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:01 schreef fedsingularity het volgende:
Mijn makelaar heeft net een AFM vergunning gehad om huizen van boomers op te kopen tegen executiewaarde en ze vervolgens weer aan de ex-eigenaar te verhuren.
Ze kopen nu met een discount van 25-30% en de huurder kan naar vadertje staat voor huursubsidie.
Dat de overheid dit toelaat vind ik behoorlijk discutabel, het zit vrije prijsvorming in de weg en het kost weer van alles aan subsidie terwijl ze totaal geen controle heeft over de huurprijs die gehanteerd wordt.
Onvoorstelbaar. Wat me in dit verhaal vooral zorgen baart, is dat een commerciële partij met dubieuze belangen op deze wijze bezit op de woningmarkt verwerft mét staatssteun en potentiëel zwakkeren als huurders heeft.

Vragen om moeilijkheden.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 28-05-2013 21:10:43 ]
pi_127123638
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Onvoorstelbaar. Wat me in dit verhaal vooral zorgen baart, is dat een commerciële partij met dubieuze belangen op deze wijze bezit op de woningmarkt verwert mét staatsteun en potentiëel zwakkeren als huurders heeft.

Vragen om moeilijkheden.
Klopt. Volgens die makelaar was er zeer veel vraag naar omdat mensen met een "op-eet hypotheek' nu de lasten niet meer kunnen dragen en weinig pensioen hebben.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:08:08 #262
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_127123732
quote:
Wat ik ook zorgelijk vind is dat de corporaties zo goed als uitgescheten zijn door hun mismanagement en niets meer bouwen. Particuliere investeerders staan ook op de rem.
Het duurt jaren voor projecten tot wasdom komen dus de komende 10-15 jaar verwacht ik een flinke schaarste op de woningmarkt.
Hoe het gaat aflopen met cashende babyboomers is de vraag maar als je denkt dat je die voor een prikkie kunt overnemen zal je merken dat je de boot gemist hebt.
Onzin voor huursubsidie geldt een vermogens grens
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_127123821
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:06 schreef fedsingularity het volgende:
Volgens die makelaar was er zeer veel vraag naar omdat mensen met een "op-eet hypotheek' nu de lasten niet meer kunnen dragen en weinig pensioen hebben.
Dat ook nog......... dank zij de "deskundige hypotheekadviseur" de mensen met zo'n monsterlijk product nu de zure vruchten laten plukken, 't Is ook één pot nat.........
pi_127123851
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Onzin voor huursubsidie geldt een vermogens grens
Na wat hypotheekverhogingen voor consumptie en een dalende woningmarkt zal er weinig vermogen overblijven. Een wurgcontract als je het mij vraagt.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:11:23 #265
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_127123890
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:10 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Na wat hypotheekverhogingen voor consumptie en een dalende woningmarkt zal er weinig vermogen overblijven. Een wurgcontract als je het mij vraagt.
Maar waarom heeft die makelaar een afm vergunning nodig?
Speelt hij voor bank?
Want het aankopen en verhuren van huizen kan zonder zo'n vergunning.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_127124026
Voor de constructie had hij die vergunning nodig, ik zal nog eens wat wat meer details vragen als ik hem weer spreek.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:17:18 #267
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_127124252
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:13 schreef fedsingularity het volgende:
Voor de constructie had hij die vergunning nodig, ik zal nog eens wat wat meer details vragen als ik hem weer spreek.
Dankje kan ook via PM.
Ben wel geinteresseert had er ook aan gedacht en kan de oplossing zijn voor verzorgingshuizen.
pi_127124351
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het wenselijk dat we het hier zou houden of moet het polarisatie gedrag van de anderen hier weer terug?
Ik lees hier voornamelijk, post hier weinig. Het lezen is er een stuk aangenamer door geworden op deze manier.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 21:19:13 #269
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_127124371
quote:
zo is het maar net hoe je het uitlegt... schaarste... al die babyboomers gaan de pijp uit of gaan richting het verzorgingstehuis...veels te veel aanbod.
pi_127124372
quote:
Ik vermoed dat dat een lijfrenteachtige structuur is, en niet een recht-toe-recht aan koop/verhuur.
pi_127124381
quote:
Graag.

Overigens heb ik eerder meegemaakt dat dergelijke partijen "op koopjesjacht gingen". Dat was in de jaren '87 - '90 van de vorige eeuw. Dergelijke lieden hebben een "neus" voor koopjes en potentiële winst. Dus zou kunnen betekenen dat die aankoopsprijs een bodem in de matkt bereikt.....l'histoire se repète.
pi_127124523
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Graag.

Overigens heb ik eerder meegemaakt dat dergelijke partijen "op koopjesjacht gingen". Dat was in de jaren '87 - '90 van d evorige eeuw. Dergelijke lieden hebben een "neus" voor koopjes en potentiéle winst. Dus zou kunnen betkenen dat die aankoopsprijs een bodem in de matkt bereikt.....l'histoire se repète.
Zo leggen ze inderdaad een onzichtbaar vloertje onder de markt.
Aan de andere kant zijn er nog best veel overprijsde objecten met hallucigene vraagprijzen, daar kan nog best wat af.
pi_127124885
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:22 schreef fedsingularity het volgende:
Zo leggen ze inderdaad een onzichtbaar vloertje onder de markt.
En zetten ze een laddertje neer.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:22 schreef fedsingularity het volgende:

Aan de andere kant zijn er nog best veel overprijsde objecten met hallucigene vraagprijzen, daar kan nog best wat af.
Ik ken een (groen) dorp waar twee makelaars de markt in handen hebben. Hun positie buiten ze uit door voor alle "objecten" een exorbitante prijs te handhaven. Er is gewoon niet tussen te komen als je een lagere vraagprijs probeert.
pi_127125049
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:28 schreef blomke het volgende:

Ik ken een (groen) dorp waar twee makelaars de markt in handen hebben. Hun positie buiten ze uit door voor alle "objecten" een exorbitante prijs te handhaven. Er is gewoon niet tussen te komen als je een lagere vraagprijs probeert.
Hoezo, dat bepalen de eigenaren toch, niet de makelaars? Die laatsten hebben daar niks over te zeggen. Zeggen ze dan, als je te weinig voor je pand vraagt, dan verkoop ik het niet? :D
pi_127125408
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hoezo, dat bepalen de eigenaren toch, niet de makelaars? Die laatsten hebben daar niks over te zeggen. Zeggen ze dan, als je te weinig voor je pand vraagt, dan verkoop ik het niet? :D
Weet je hoe makelaars werken? Ze paaien je met een (te) hoge vraagprijs en allerlei slijmelarij. Vervolgens wordt het huis (en alle huizen in het dorp) zo duur op funda gezet (ook een kanaal war machtswellust en alleenheerschappij regeren) dat potentiële kopers het gevoel krijgen "blijkbaar is het dorp zo byzonder dat je er wel zo veel voor moet betalen; alle huizen zijn er zo duur". Da's weer de perceptie die om de hoek komt kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')