Hier weer verderquote:Met dank aan Jopiede
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FX4CW8AIBH3I.8xp
Het is trouwens wel een groot bestand, wat dus een groot deel van je ram geheugen in gebruik zal nemen.
Stuur het eerst op naar je archief
Via [ 2nd + ] > [Mem Mgmt/del] > All > hier kun je hem verplaatsen van je archief naar je ram.
Dit is trouwens de .GRC (die kun je zelf eventueel nog aanpassen) in Gr programma generator
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SXS6SPMGGECY.grc
Ze doen het al weerquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:08 schreef Ensemble het volgende:
Die links voor de samenvattingen doen het niet meer, dus dan maar hier:
http://www.schoolsamenvat(...)tting-eindexamen.pdf
http://acredactie.files.wordpress.com/2012/05/acg-eksamenvatting-economie-vwo-2012-versie-2-0.pdf
Focus veel te veel op eco nuquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:10 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Hoe gaat t met Latijn? Of focus je alleen op economie?
ZZP'ers vallen niet onder werknemers, maar onder diensten van derden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:11 schreef chapel24 het volgende:
Ik snap vraag 20 van 2011-2 niet;
Leg uit wat er als gevolg van het vervangen van werknemers door zzp’ers in een bedrijf gebeurt met de loonquote van dat bedrijf. Betrek in het antwoord zowel de teller als de noemer.
Ik had als antwoord dat de lonen zullen stijgen (Want zoals in de tekst: Het bruto-inkomen van een zzp’er die werkzaam is voor een bedrijf, ligt hoger dan de loonkosten van een werknemer die in dienst van dit bedrijf hetzelfde werk doet.) en dat toegevoegde waarde zal stijgen omdat zzp-ers harder werken omdat se van hun eigen verdiensten afhankelijk zijn hoeveel ze verdienen, antwoord zoals op vraag 19.
Waarom is dit dan het antwoord??
Een antwoord waaruit blijkt dat de loonquote daalt doordat de loonsom (de teller) daalt met het bedrag dat de zzp’ers ontvangen, terwijl de toegevoegde waarde / de som van de primaire inkomens (de noemer) met hetzelfde bedrag daalt.
Ja dat heb ik dus ook.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:11 schreef Neraice het volgende:
[..]
Focus veel te veel op eco nu. Moet echt nog wat aan Latijn gaan doen.
Uitgaven aan zpp'ers tellen niet als loonkosten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:11 schreef chapel24 het volgende:
Ik snap vraag 20 van 2011-2 niet;
Leg uit wat er als gevolg van het vervangen van werknemers door zzp’ers in een bedrijf gebeurt met de loonquote van dat bedrijf. Betrek in het antwoord zowel de teller als de noemer.
Ik had als antwoord dat de lonen zullen stijgen (Want zoals in de tekst: Het bruto-inkomen van een zzp’er die werkzaam is voor een bedrijf, ligt hoger dan de loonkosten van een werknemer die in dienst van dit bedrijf hetzelfde werk doet.) en dat toegevoegde waarde zal stijgen omdat zzp-ers harder werken omdat se van hun eigen verdiensten afhankelijk zijn hoeveel ze verdienen, antwoord zoals op vraag 19.
Waarom is dit dan het antwoord??
Een antwoord waaruit blijkt dat de loonquote daalt doordat de loonsom (de teller) daalt met het bedrag dat de zzp’ers ontvangen, terwijl de toegevoegde waarde / de som van de primaire inkomens (de noemer) met hetzelfde bedrag daalt.
Had je wel al teksten bekeken? Ik echt nog bijna niks. Had gelukkig een 7,4 voor het laatste SE dus ben een beetje overmoedigquote:
Ja zeg, hoe moet ik dat wetenquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:12 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
ZZP'ers vallen niet onder werknemers, maar onder diensten van derden.
Dus het aantal werknemers daalt, en dus ook de loonquote.
De toegevoegde waarde wordt daarentegen ook kleiner, omdat diensten van derden niet tot de toegevoegde waarde gerekend wordt.
Zelfde vraag een uur geleden hier gesteld.
Ik merk juist dat ik te veel antwoorden realistisch beredeneer ipv modellistisch.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:15 schreef chapel24 het volgende:
[..]
Ja zeg, hoe moet ik dat weten. Sorry, had net even 3uur lang heel dat examen gemaakt dus ben niet alle paginas doorgespit
. 5,5 gehaald trouwens, meeste punten gemist door het niet goed lezen van de vraag of door niet precies antwoord te geven op de vraag. Bv, ze vragen iets per jaar en ik geef antwoord per maand. Doe ik het x12 ishet helemaal goed...
Ja ben ongeveer op 1/3 met teksten, ik had op mn laatste SE 7.2 (9 voor het verklaren 5.4 voor vertalenquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:14 schreef Neraice het volgende:
[..]
Had je wel al teksten bekeken? Ik echt nog bijna niks. Had gelukkig een 7,4 voor het laatste SE dus ben een beetje overmoedig.
Hoop het ook. Ik had 8 voor het verklaren en 6,7 voor het vertalen. Hoop gewoon dat de vertaling te doen is dat scheelt al een hoop.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:18 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja ben ongeveer op 1/3 met teksten, ik had op mn laatste SE 7.2 (9 voor het verklaren 5.4 voor vertalen) dus ik hoop dat verklaren weer zo goed gaat.
Ja, had je die van 2008 gezien? Best veel stukken waarbij je als je verkeerde betekenis van 1 woord uit woordenboek kiest gewoon 0 punten krijgt voor een zin van 2 puntenquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:19 schreef Neraice het volgende:
[..]
Hoop het ook. Ik had 8 voor het verklaren en 6,7 voor het vertalen. Hoop gewoon dat de vertaling te doen is dat scheelt al een hoop.
Nachtrust zal wel goed zitten. Het examen begint pas 13:30.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:15 schreef Rave_NL het volgende:
Net 2011-II gemaakt, 42 punten streng gerekend.
Vanavond nog 2012-I maken, en dan een goede nachtrust pakken voor morgen.
Meen je dat? Ik dacht dat je juist punten kreeg voor goede dingen, niet dat er punten werden afgetrokken voor foute dingen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:21 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja, had je die van 2008 gezien? Best veel stukken waarbij je als je verkeerde betekenis van 1 woord uit woordenboek kiest gewoon 0 punten krijgt voor een zin van 2 punten
http://static.examenblad.nl/9336108/d/ex2008/800025-1-003c.pdfquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:21 schreef Neraice het volgende:
[..]
Meen je dat? Ik dacht dat je juist punten kreeg voor goede dingen, niet dat er punten werden afgetrokken voor foute dingen.
Niet als ik om half 8 nog een afspraak heb bij de fysio.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:21 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Nachtrust zal wel goed zitten. Het examen begint pas 13:30.
2011-II was wel te doen. Norm is 1.6 dus je cijfer zal wel ergens bij de 8 of hoger liggen. Ik kwam trouwens op 37 punten en dat is een 7.5
Holy shit. Volgens mij doen ze het tegenwoordig anders: http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1010-a-12-1-c.pdfquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:22 schreef De-Haas het volgende:
[..]
http://static.examenblad.nl/9336108/d/ex2008/800025-1-003c.pdf
Ziet er wel gunstiger uit, maar misschien komt het omdat Livius moeilijker is dan Seneca.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:24 schreef Neraice het volgende:
[..]
Holy shit. Volgens mij doen ze het tegenwoordig anders: http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1010-a-12-1-c.pdf
Vertel!quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:26 schreef nuckythompson het volgende:
De verloren GR-app van vorig jaar is gevonden!
quote:
quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:02 schreef Kloktijd het volgende:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FX4CW8AIBH3I.8xp
Het is trouwens wel een groot bestand, wat dus een groot deel van je ram geheugen in gebruik zal nemen.
Stuur het eerst op naar je archief
Via [ 2nd + ] > [Mem Mgmt/del] > All > hier kun je hem verplaatsen van je archief naar je ram.
Dit is trouwens de .GRC (die kun je zelf eventueel nog aanpassen) in Gr programma generator
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SXS6SPMGGECY.grc
Alstu
Die van 2008 was ook n-term 1,7 dus...quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:24 schreef Neraice het volgende:
[..]
Holy shit. Volgens mij doen ze het tegenwoordig anders: http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1010-a-12-1-c.pdf
Hopen op het beste dusquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:29 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Die van 2008 was ook n-term 1,7 dus...
Ga je alleen maar onnodig tijd verspillen doordat je het toch voor de zekerheid nog even wilt opzoeken.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:32 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik denk toch dat ik het niet doe. Het zit er allemaal wel goed in bij.
Ja mag gewoonquote:Op donderdag 16 mei 2013 15:33 schreef chapel24 het volgende:
Het is dus echt legaal om bestanden/samenvattingen te hebben op je GR? In de voorschriften staat dat het niet nodig is om bestanden in de GR vantevoren te wissen maar dat betekent niet dat het magWeet iemand dit, zul je morgen zien dat een docent kijkt en je het jaar opnieuw kan doen ofzo haha.
Ik hoop gewoon dat er 1 opgaven is die ik helemaal snap. Ik haal altijd wel wat puntjes maar als ik bij 1 opgaven gewoon 9/10 punten al heb dan maakt het voor mij ook voor de rest niet meer zoveel uit.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:39 schreef Ensemble het volgende:
Ik begin nu wel zenuwachtig te worden. Ben bang dat het zwaar tegen gaat vallen morgen.
Komt echt goed!quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:39 schreef Ensemble het volgende:
Ik begin nu wel zenuwachtig te worden. Ben bang dat het zwaar tegen gaat vallen morgen.
maak me nou niet bang!quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:39 schreef Ensemble het volgende:
SPOILER: FigurenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leg uit dat uit de combinatie van figuur 3 en figuur 4 jobless recovery is af te leiden
Nou had ik wel 1+4 gekozen, eveneens het antwoord. Maar hoe kom je d'r eigenlijk achter. Ik had dit gewoon op goed gevoel gekozen.
Oh en ik haat dit soort vragen:
"Onder welke voorwaarde is de conclusie van de econoom juist? Verklaar het antwoord."
quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:42 schreef Miss_Lioness het volgende:
Een Amerikaanse econoom stelt dat op basis van figuur 3 in combinatie met figuur 4 kan worden afgeleid dat er sprake was van ‘jobless recovery’. Verder concludeert deze econoom op basis van de figuren 1 en 2: “Vanaf 2001 is de werkloosheid in personen in de VS gedaald.”Het heeft er mee te maken dat de werkgelegenheid daalt terwijl het BBP stijgt. Dus de economie groeit terwijl het aantal banen afneemt.SPOILER: FigurenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou had ik wel 1+4 gekozen, eveneens het antwoord. Maar hoe kom je d'r eigenlijk achter. Ik had dit gewoon op goed gevoel gekozen.
"Onder welke voorwaarde is de conclusie van de econoom juist? Verklaar het antwoord."
quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:42 schreef Miss_Lioness het volgende:
Een Amerikaanse econoom stelt dat op basis van figuur 3 in combinatie met figuur 4 kan worden afgeleid dat er sprake was van ‘jobless recovery’. Verder concludeert deze econoom op basis van de figuren 1 en 2: “Vanaf 2001 is de werkloosheid in personen in de VS gedaald.”Het BBP steeg en de werkgelegenheid daalde. Er is dus wel herstel maar dat gaat niet gepaard met banengroei. Tweede vraag zou ik niet weten.SPOILER: FigurenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou had ik wel 1+4 gekozen, eveneens het antwoord. Maar hoe kom je d'r eigenlijk achter. Ik had dit gewoon op goed gevoel gekozen.
Misschien kan je proberen eerst de vergelijkingen op te schrijven die je denkt nodig te hebben? Dan wordt het model al iets kleiner en dan kan je makkelijker iets uitrekenen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:50 schreef crentist het volgende:
Heeft iemand van jullie tips hoe ik beter kan worden met die modellen:(?? oefenen doe ik al maar op de een of andere manier kies ik altijd de verkeerde weg in de formules als ik iets moet uitrekenen zoals inverdieneffect etc..
Schrijf de eindvergelijking op die je nodig hebt. Kijk van daar uit wat je steeds nodig hebt.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:50 schreef crentist het volgende:
Heeft iemand van jullie tips hoe ik beter kan worden met die modellen:(?? oefenen doe ik al maar op de een of andere manier kies ik altijd de verkeerde weg in de formules als ik iets moet uitrekenen zoals inverdieneffect etc..
oke dat is wel een goeie! bedankt.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:53 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Misschien kan je proberen eerst de vergelijkingen op te schrijven die je denkt nodig te hebben? Dan wordt het model al iets kleiner en dan kan je makkelijker iets uitrekenen.
Ik zou die zinnen onder de modellen goed lezen. Soms staat er O=B en er is spraken van een begrotingsevenwicht.quote:
Dit ja. Vaak is er een korte manier om de Y te berekenen. En je moet ook goed met multipliers kunnen werken.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:56 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
Ik zou die zinnen onder de modellen goed lezen. Soms staat er O=B en er is spraken van een begrotingsevenwicht.
Als je dan weet dat:
O= 150
B= 0.25 Y +50
Dan weet je dat 0.25 Y = 100
Y=400
Het zijn vaak maar hele kleine dingen die je goed moet doen.
Economie1,2 2008-II opgave 6 is met multipliers in ieder geval.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:59 schreef Miss_Lioness het volgende:
Kan iemand even herhalen welk examen + opgave met multipliers zijn? Ben er niet erg goed in doordat het nogal laat kwam =X
Nee, dat is SE stof.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:03 schreef Curuu het volgende:
Moet je ook dingen zoals oligopolie kennen?
is SE-stofquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:08 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Het enige wat ik nog mis is de shitzooi over MK, TK TO etc...
Wel handig om nog even door te nemen maar een beetje veel om in je GR te zetten. Ook best onnodig (dingen als prijs omhoog dus vraag omlaag enz).quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:10 schreef Ensemble het volgende:
Als iemand echt veel moeite heeft met redeneren zou ik dit in je GR zetten.
http://economie.dse.nl/V6/diverse/diverse.html en dan die causale verbanden downloaden. Alle mogelijke verbanden staan er zo'n beetje in. En onderin staat de uitleg van alle afkortingen.
Volgens mij is dat hetzelfde.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:14 schreef jamie12345 het volgende:
Wat is het verschil tussen het secundair/besteedbaar inkomen en het netto inkomen? volgens samengevat (p.85) zit het hem in de 'sociale uitkeringen' maar ik snap het nog steeds niet. Want in het netto inkomen zitten de sociale uitkeringen toch ook verwerkt of niet?
Netto inkomen is je inkomen na belastingafdracht. Als je niks verdient is dat volgens mij gewoon nul toch? En je secundair inkomen is je netto inkomen + uitkering denk ik.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:14 schreef jamie12345 het volgende:
Wat is het verschil tussen het secundair/besteedbaar inkomen en het netto inkomen? volgens samengevat (p.85) zit het hem in de 'sociale uitkeringen' maar ik snap het nog steeds niet. Want in het netto inkomen zitten de sociale uitkeringen toch ook verwerkt of niet?
2008 is niet hetzelfde als de huidige ce stof.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:18 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Ik zie het anders in Examen 2008-I Opgave 4 =/ Tenzij ze het eruit hebben gehaald xD
Oh dammit, kun je me dan even een hint geven welke vragen dan te vermijden =3. Dankje =Dquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:19 schreef Thezeurminator het volgende:
[..]
2008 is niet hetzelfde als de huidige ce stof.
http://economie.dse.nl/examenstof/examenstof.htmlquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:19 schreef Miss_Lioness het volgende:
[..]
Oh dammit, kun je me dan even een hint geven welke vragen dan te vermijden =3. Dankje =D
Hij leent op 1-6 16280 miljoen JPY.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:16 schreef Tiezol het volgende:
Vraag 8 van 2011-1.
Wie kan dit uitleggen?
Ik ken de vraag niet maar ik kan het toch volgen, top uitgelegd!quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:31 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Hij leent op 1-6 16280 miljoen JPY.
Hij wisselt dat naar NZD tegen een koers van 1 NZD = 88 JPY.
Dus 16280 miljoen JPY / 88 JPY = 185 miljoen NZD
Hij zet dus 185 miljoen NZD op een spaarrekening voor 4 maanden.
Aan het eind van die 4 maanden krijgt hij 6,6%/3 =2,2% rente.
Dus 185 * 0,022 = 4,07 miljoen NZD rente.
In totaal dus 189,07 miljoen neemt hij op vanaf zijn spaarrekening.
De koers op 1-10 is 1 NZD = 83 JPY ( zie vraag 7)
Dus als hij die 189,07 miljoen weer omwisselt naar JPY krijgt hij 15692,81 miljoen JPY.
Hij moet over die 16280 miljoen JPY die hij heeft geleend 0,6%/3=0,2% rente betalen. Dit is:
16280*0,002=32,56 miljoen JPY.
Zijn schuld is dus 16280 + 32,56 miljoen JPY = 16312,56 miljoen JPY.
Dat is dus een verlies van 16312,56 - 15692,81 = 5619,75 miljoen JPY.
Het antwoord moet in NZD, dus 617,58/83 JPY = 7,47 miljoen NZD verlies.
Factoren als milieu, landschap, status van de verzorgingsstaat.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:37 schreef Ac1995 het volgende:
Weet iemand hoe belangrijk hoofdstuk 6+7 zijn van Modellen? Ben die afgelopen examens eigenlijk niet echt tegengekomen!
En kan iemand mij nog vertellen wat precies het verschil is tussen welvaart in ruime en in enge zin? welvaart in enge zin is toch nationaal product/inkomen gecorrigeerd door inflatie, je kijkt niet naar andere factoren, maar welke factoren?
En nog 1 vraag;
Welke dingen/begrippen hebben jullie nog extra geleerd die er vaak inkomen?
Ik heb tot nu toe op mijn lijstje;
- welvaart enge zin/ruime zin
- welvaartsvast/waardevast
- omslagstelsel/kapitaaldekkingsstelsel
- beroepsbevolking/beroepsgeschikte bevolking
- loonruimte
- vrijhandelszone/douane unie/gemeenschappelijke markt/economische unie/EMU
- ...
Ik vond 2012 tijdvak 2 kut.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:43 schreef Statiegeld het volgende:
Nog iemand tips welk examens ik vanavond zou maken, nog geen gemaakt dus welke was de moeilijkste ?
In enge zin reken je geen kwaliteitsfactoren zoals het milieu mee. Gaat dus puur om de productie.quote:
Ja, maar ik heb de keuze uit de omzet en de bruto toegevoegde waarde, dus ik weet niet welke ik moet nemen als productie.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:43 schreef Ac1995 het volgende:
Arbeidsproductiviteit is toch productie gedeeld door werkgelegenheid?
Ik vond tijdvak 1 van 2012 het moeilijkstquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:43 schreef Statiegeld het volgende:
Nog iemand tips welk examen ik vanavond zou maken, nog geen gemaakt dus welk examen was de moeilijkste ?
Economie1,2 2009-II heeft norm 2,0. Maar niet alle opgaven zijn relevant. Dus je kan een deel gaan maken.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:43 schreef Statiegeld het volgende:
Nog iemand tips welk examen ik vanavond zou maken, nog geen gemaakt dus welk examen was de moeilijkste ?
Qua berekenen snap ik het, maar niet waarom.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:31 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dus 185 miljoen NZD * 0,022 = 4,07 miljoen NZD rente.
In totaal dus 189,07 miljoen NZD neemt hij op vanaf zijn spaarrekening.
Dus als hij die 189,07 miljoen weer omwisselt naar JPY krijgt hij 15692,81 miljoen JPY.
Hij moet over die 16280 miljoen JPY die hij heeft geleend 0,6%/3=0,2% rente betalen. Dit is:
16280 miljoen JPY * 0,002 = 32,56 miljoen JPY.
Zijn schuld is dus 16280 miljoen + 32,56 miljoen JPY = 16312,56 miljoen JPY.
Dat is dus een verlies van 16312,56 miljoen JPY - 15692,81 miljoen JPY = 617,58 miljoen JPY.
Het antwoord moet in NZD, dus 617,58 miljoen JPY /83 JPY = 7,47 miljoen NZD verlies.
Je mist die 4 maanden. En heb je op het eind wel de nieuwe koers gebruikt?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:51 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Qua berekenen snap ik het, maar niet waarom.
Dit was mijn stappenplan in grote lijnen:
Hij leent 16280 Yen. 4 maanden die 0,6% rente. Dus hij moet 32,56 Yen betalen voor dat lenen.
16280 Yen wisselt hij voor NZD= 185 Miljoen NZD.
6,6% voor 4 maanden NZD= 4,07 NZD winst.
32,56Yen=0,28 miljoen NZD verlies.
Dus volgens mijn berekening maakt hij winst.
Kun je mijn stappen volgen? Waar ga ik de fout in?
Hij maakt juist verlies omdat hij minder yen kan krijgen voor zijn nzd met die nieuwe wisselkoers.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:51 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Hij leent 16280 Yen. 4 maanden die 0,6% rente. Dus hij moet 32,56 Yen betalen voor dat lenen.
Dus:quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:51 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Hmmm oke. Toch wel vrij ingewikkeld. Vond mijn manier ook wel logisch klinken haha.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:55 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Hij maakt juist verlies omdat hij minder yen kan krijgen voor zijn nzd met die nieuwe wisselkoers.
Die 185 + 4,07 moet je dus eerst omrekenen naar JPY volgens de nieuwe wisselkoers. Want hij moet in JPY de lening terugbetalen. Hij mag de rente niet in NZD betalen. Je moet alles van NZD weer omrekenen naar JPY, in JPY het verlies bepalen, en dan weer terug naar NZD.
Wisselkoersen is lastig inderdaad.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:00 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Hmmm oke. Toch wel vrij ingewikkeld. Vond mijn manier ook wel logisch klinken haha.
Bedankt!
Is die vraag uit een oud examen?quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:45 schreef Heliosphan het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb de keuze uit de omzet en de bruto toegevoegde waarde, dus ik weet niet welke ik moet nemen als productie.
Op toetsen deed ik het wel altijd goed. Ik dacht dat ik er geen moeite mee had.quote:
Daar heb ik serieus 3 kwartier aan gewerkt en 3 kantjes vol geschreven en alsnog was het fout.quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:31 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dus 185 miljoen NZD * 0,022 = 4,07 miljoen NZD rente.
In totaal dus 189,07 miljoen NZD neemt hij op vanaf zijn spaarrekening.
16280 miljoen JPY * 0,002 = 32,56 miljoen JPY.
Zijn schuld is dus 16280 miljoen + 32,56 miljoen JPY = 16312,56 miljoen JPY.
Dat is dus een verlies van 16312,56 miljoen JPY - 15692,81 miljoen JPY = 617,58 miljoen JPY.
Het antwoord moet in NZD, dus 617,58 miljoen JPY /83 JPY = 7,47 miljoen NZD verlies.
Geloof ik best. Toen ik dat aan het typen was maakte ik zelfs met de uitwerkingen er bij nog drie fouten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:08 schreef Etsu het volgende:
[..]
Daar heb ik serieus 3 kwartier aan gewerkt en 3 kantjes vol geschreven en alsnog was het fout.Was ook de moeilijkste vraag uit dat examen vond ik.
Mooi, dan ligt het niet heeeeeel erg aan mijquote:Op donderdag 16 mei 2013 17:12 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Geloof ik best. Toen ik dat aan het typen was maakte ik zelfs met de uitwerkingen er bij nog drie fouten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |