abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:04:24 #51
181126 MouzurX
Misschien?
pi_126362834
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:02 schreef Maanlander het volgende:

[..]

Ik geloof, maar ik weet het niet zeker, dat het onafhankelijk is gebeurd.
Sommige mensen waren immers nog een soort beesten, toen ze zich ergens gingen settelen.
Ik heb er geen expertise in maar het lijkt me aannemelijker dat toen de mens puur alleen nog in afrika voorkwam er toen al vormen van geloof aanwezig waren.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:04:34 #52
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_126362843
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:03 schreef highender het volgende:

[..]

Zeker genoeg om er geen rekening mee te houden.
Dat wel, helemaal mee eens.
Spatieboos
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:06:11 #53
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126362925
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:03 schreef highender het volgende:

[..]

Zeker genoeg om er geen rekening mee te houden.
Het grappige is dat iedereen dat wel verwacht, in elk geval met het mogelijke bestaan van goden, maar niet met zaken zoals smurfen en elfjes. :)

Niemand zal me ooit vragen of ik een agnost ben met betrekking tot het bestaan van smurfen. (Of ben ik toch een asmurfist? Of wellicht asmurfist en smurf-agnost? etc etc.)

Edit:

Sam Harris verwoordde dit probleem met het begrip 'atheïsme' heel goed:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_126363001
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:04 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ik heb er geen expertise in maar het lijkt me aannemelijker dat toen de mens puur alleen nog in afrika voorkwam er toen al vormen van geloof aanwezig waren.
Maar er zitten wel grote verschillen in verschillende soorten godsdiensten. Sommigen hebben geeneens goden. Het grappige is dat de mensen die die goddeloze godsdiensten aanhangen er zelf wel weer allerlei geesten en goden bijhalen of de bedenkers van het geloof goddelijkheid toekennen. Bijvoorbeeld in het boeddhisme.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:09:46 #55
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126363055
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:04 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Het is vrijwel onmogelijk om het vast te stellen, maar het lijkt me redelijk plausibel. (Zeker in het licht van wat Andy Thomson vertelt.)
pi_126363395
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is vrijwel onmogelijk om het vast te stellen, maar het lijkt me redelijk plausibel. (Zeker in het licht van wat Andy Thomson vertelt.)
En als het zo zou zijn, is het dan het vermogen in een god te geloven wat aanwezig was of een daadwerkelijke religie die zich over de wereld heeft verspreid, en in diverse vormen is ontwikkeld?

En omdat het menselijk brein constant in ontwikkeling is, denk je dan ook dat dat gedeelte in het brein wat zorgt voor existentiele vraagstukken ook zal ontwikkelen en absurde dingen als religie uit gaat sluiten bij de mens? Je ziet immers nu al dat goden worden afgezworen en men het geloven toepast in de wetenschap, door met allerlei theorieen te komen, bij voorkeur over het heelal, die we voor waar moeten aannemen.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:23:57 #57
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126363603
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:18 schreef Maanlander het volgende:

[..]

En als het zo zou zijn, is het dan het vermogen in een god te geloven wat aanwezig was of een daadwerkelijke religie die zich over de wereld heeft verspreid, en in diverse vormen is ontwikkeld?
Beide, met het laatste als gevolg van het eerste.

De evolutiestamboom van religie ziet er ongeveer zo uit:

Alles ouder dan dat weten we betrekkelijk weinig van. Maar Andy Thomson houdt zeker een goed pleidooi voor de gedachte dat mensen van nature een 'talent' voor religie hebben.

quote:

En omdat het menselijk brein constant in ontwikkeling is, denk je dan ook dat dat gedeelte in het brein wat zorgt voor existentiele vraagstukken ook zal ontwikkelen en absurde dingen als religie uit gaat sluiten bij de mens?
Zoals het altijd gaat in de evolutie: alleen wanneer de nadelen voldoende groter zijn dan de voordelen. Het is buitengewoon lastig om als bioloog een inschatting te maken van de voor- en nadelen van religie. Dat is buitengewoon complexe materie.

Dennett heeft wel een aantal interessante ideeën ten aanzien van hoe religie zich zou kunnen ontwikkelen:

quote:

Je ziet immers nu al dat goden worden afgezworen en men het geloven toepast in de wetenschap, door met allerlei theorieen te komen, bij voorkeur over het heelal, die we voor waar moeten aannemen.
Als je denkt dat dat op dit moment leidt tot een netto secularisatie in de wereld dan heb je het helaas mis. Jazeker, het rijke westen wordt steeds ongeloviger. Maar ons aandeel in de wereld wordt steeds kleiner. Op de wereldbevolking als geheel is er geen enkele sprake van secularisatie.
pi_126363874
Andy Thompson met z'n "it's natural to think about disembodied minds, because it would be dangerous to require a body to think about a mind." :D

Zo'n beetje vergelijkbaar met, "it's natural to think about cars without gasoline, because it would be dangerous to require gasoline to think about cars"
pi_126363893
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:23 schreef Molurus het volgende:
Als je denkt dat dat op dit moment leidt tot een netto secularisatie in de wereld dan heb je het helaas mis. Jazeker, het rijke westen wordt steeds ongeloviger. Maar ons aandeel in de wereld wordt steeds kleiner. Op de wereldbevolking als geheel is er geen enkele sprake van secularisatie.
Ik zou dat geen secularisatie willen noemen maar een verschuiving binnen de geloofsbehoefte. Kijk maar eens naar het aantal mensen dat gelooft in bijvoorbeeld de theorie van de oerknal. Of meer banaal; in buitenaardse wezens die al dan niet onze planeet bezoeken.
pi_126364015
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals het altijd gaat in de evolutie: alleen wanneer de nadelen voldoende groter zijn dan de voordelen. Het is buitengewoon lastig om als bioloog een inschatting te maken van de voor- en nadelen van religie. Dat is buitengewoon complexe materie.
Hoe kan religie evolutie beïnvloeden? Evolutie vindt niet (of: niet zichtbaar) plaats op de tijdsschaal waarin geloof dat doet. Geen geloof bestaat vele duizenden jaren, laat staan honderdduizenden of nog langer. :P
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:34:29 #61
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364039
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:30 schreef Maanlander het volgende:

[..]

Ik zou dat geen secularisatie willen noemen maar een verschuiving binnen de geloofsbehoefte. Kijk maar eens naar het aantal mensen dat gelooft in bijvoorbeeld de theorie van de oerknal. Of meer banaal; in buitenaardse wezens die al dan niet onze planeet bezoeken.
Er komen nog steeds nieuwe religies bij. Inderdaad zo'n 100 miljoen Amerikanen die geloven dat we worden bezocht door aliens. Dan heb je nog de mormonen...

Wat de oerknal hiermee te maken heeft is me overigens een raadsel. :P
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:36:09 #62
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364097
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:34 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe kan religie evolutie beïnvloeden? Evolutie vindt niet (of: niet zichtbaar) plaats op de tijdsschaal waarin geloof dat doet. Geen geloof bestaat duizenden jaren, laat staan honderdduizenden of nog langer. :P
Genetische evolutie is niet de enige vorm van evolutie. het is culturele evolutie geweest dat ons spreekwoordelijk van holbewoners in ruimtereizigers heeft veranderd. De mens is in die tijd genetisch niet noemenswaardig veranderd.
pi_126364152
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Genetische evolutie is niet de enige vorm van evolutie. het is culturele evolutie geweest dat ons spreekwoordelijk van holbewoners in ruimtereizigers heeft veranderd. De mens is in die tijd genetisch niet noemenswaardig veranderd.
Dan bedoel je dus geen evolutie in de biologische zin, maar gewoon culturele verandering? :P
pi_126364208
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:34 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe kan religie evolutie beïnvloeden? Evolutie vindt niet (of: niet zichtbaar) plaats op de tijdsschaal waarin geloof dat doet. Geen geloof bestaat vele duizenden jaren, laat staan honderdduizenden of nog langer. :P
Ik heb eens ergens gelezen dat de hersenen van de moderne mens zich in -relatief- rap tempo ontwikkelen.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:38:45 #65
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364209
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan bedoel je dus geen evolutie in de biologische zin, maar gewoon culturele verandering? :P
Ik bedoel culturele evolutie. ;) Het mechanisme is exact hetzelfde als genetische evolutie. Mutatie en selectie van cultuur.

Voor de details, zie lezing door Dennett. ;)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:39:32 #66
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364248
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:38 schreef Maanlander het volgende:

[..]

Ik heb eens ergens gelezen dat de hersenen van de moderne mens zich in -relatief- rap tempo ontwikkelen.
Hm, als je daar een bron van hebt (niet om iets te bewijzen ofzo), dan zou ik dat best wel interessant vinden.
pi_126364266
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik bedoel culturele evolutie. ;) Het mechanisme is exact hetzelfde als genetische evolutie. Mutatie en selectie van cultuur.

Voor de details, zie lezing door Dennett. ;)
Oh ja religie zorgt natuurlijk ook voor etnische scheiding.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:40:32 #68
224960 highender
Travellin' Light
pi_126364296
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:30 schreef Maanlander het volgende:

[..]

Mwah, geloven dat er buitenaardse wezens onze planeet bezoeken is toch van een heel andere orde dan wat er normaal gesproken onder een religie wordt verstaan. Voor zover ik weet komen deze buitenaardsen niet met een bijbehorende moraal en allerlei beloftes waar dan rekening mee wordt gehouden.

De oerknal theorie heeft niets met geloof te maken.
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:41:46 #69
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364361
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:39 schreef Maanlander het volgende:

[..]

Oh ja religie zorgt natuurlijk ook voor etnische scheiding.
Klinkt plausibel.. en ook positief nuttig voor een genenpool. Het is sowieso niet verrassend dat mensen meer waarde hechten aan anderen naarmate ze dichter bij hen staan. Familie, mensen uit dezelfde stad, zelfde land, zelfde cultuur.

Hoewel het tegenwoordig heel correct is om te doen alsof je net zoveel waarde hecht aan kindertjes in Ethiopië... het komt bijna niet voor.

Of een recent voorbeeld: Amerikanen huilen nu nog steeds om de 3000 doden van 11 september, maar intussen zijn er in de resulterende oorlogen aan de andere kant van de wereld een veelvoud daarvan aan onschuldige slachtoffers gevallen.
pi_126364384
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hm, als je daar een bron van hebt (niet om iets te bewijzen ofzo), dan zou ik dat best wel interessant vinden.
Nee helaas, ergens gelezen. Het ging over makkeljker overleven, meer tijd hebben om na te denken, betere voeding etc. Misschien stond het in een boek, of in de quest in de wachtkamer bij de tandarts. En daarnaast, als het ergens gedrukt staat is het dan waar? ;)
pi_126364445
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:40 schreef highender het volgende:

[..]

Mwah, geloven dat er buitenaardse wezens onze planeet bezoeken is toch van een heel andere orde dan wat er normaal gesproken onder een religie wordt verstaan. Voor zover ik weet komen deze buitenaardsen niet met een bijbehorende moraal en allerlei beloftes waar dan rekening mee wordt gehouden.

Het was wel een jesuïet die de theorie bedacht ;)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:43:40 #72
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364454
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:42 schreef Maanlander het volgende:

[..]

Nee helaas, ergens gelezen. Het ging over makkeljker overleven, meer tijd hebben om na te denken, betere voeding etc. Misschien stond het in een boek, of in de quest in de wachtkamer bij de tandarts. En daarnaast, als het ergens gedrukt staat is het dan waar? ;)
Alleen als het ergens op gebaseerd is. ;)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 21:47:49 #73
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126364682
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:30 schreef meth1745 het volgende:
Andy Thompson met z'n "it's natural to think about disembodied minds, because it would be dangerous to require a body to think about a mind." :D

Zo'n beetje vergelijkbaar met, "it's natural to think about cars without gasoline, because it would be dangerous to require gasoline to think about cars"
Dat vond ik ook minder sterk ja. Hij heeft daar wel iets van een punt, maar hij brengt het nogal klungelig.
pi_126365020
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:40 schreef highender het volgende:

[..]

Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Religie zie ik als bijzaak van geloof. Het kan dienen als bindmiddel, of als machtsmiddel. Het werkelijke geloof zit diep van binnen, dat komt voort uit het existentiële vraagstuk.

Nu een hoop westerse mensen wel overtuigd zijn door de wetenschap van het hoe en waarom (Ik noem een Darwin, die had ook een baard) blijven er toch vragen over.

Ja maar. Waar komt de Aarde dan vandaan? Hoe groot is het Heelal? Zijn wij de enigen in deze oneindige ruimte?

O ja en die oerknal, daar schijnen de meningen nogal over verdeeld te zijn. Komt alles voort uit de oerknal? Of alleen ons zonnestelsel? Wanneer vond deze plaats? Vond die wel plaats? Sommige mensen zijn nogal stellig dat de oerknal het begin van alles is. Wetenschappers die er neventheoriVen op na houden worden verketterd. Het heeft wel wat weg van de middeleeuwse discussie over de Aarde. Was die nu plat, of rond?
  zaterdag 11 mei 2013 @ 22:02:26 #75
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_126365529
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 21:53 schreef Maanlander het volgende:

Sommige mensen zijn nogal stellig dat de oerknal het begin van alles is. Wetenschappers die er neventheoriVen op na houden worden verketterd. Het heeft wel wat weg van de middeleeuwse discussie over de Aarde. Was die nu plat, of rond?
Er zijn veel verschillende hypothesen over de origine van de oerknal. Zelfs de meest wilde slechts op theoretische wiskunde gebaseerde modellen worden nog niet verketterd. Sterker nog. Zelfs modellen die stellen dat de oerknal niet eens per se het absolute beginpunt is binnen ons universum hoeven niet op verkettering te rekenen.

Het enige wat hoongelach uitlokt is als mensen (soms op slinkse wijze) de christelijke, islamitische of zelfs deistische god proberen te postuleren als actor op die plek. Ja dat zullen wetenschappers niet serieus nemen. En dat heeft goede redenen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')