Ze noemen zichzelf meestal liever atheïsten omdat het onderscheid met niet-atheïstische agnosten veel relevanter is: kennelijk verwerpen die de godshypothese niet.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:47 schreef Spatieloos het volgende:
[..]
Ok, nu snap ik het, dus eigenlijk zijn de meeste Atheïsten gewoon agnostisch, en ik maar denken dat het allemaal sterke Atheïsme waren.
Ja zoiets denk ik ook, maar het is toch geen 100%quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En bij welke mate van zekerheid mag je van 'zekerheid' spreken? Ik vind 99,99999999% eigenlijk wel genoeg.
Sja, we kunnen wel a la Descartes gaan twijfelen aan alles (ik denk dus ik besta, enzo). Maar voor je het weet verdwaal je in een oneindig universum van mogelijke Matrix-achtige werelden. Het lijkt me persoonlijk niet erg constructief.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:49 schreef Spatieloos het volgende:
[..]
Ja zoiets denk ik ook, maar het is toch geen 100%
En bij agnosten ga ik er vanuit dat ze de kans op een god in de tientallen procenten schatten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:49 schreef Spatieloos het volgende:
[..]
Ja zoiets denk ik ook, maar het is toch geen 100%
Ja, ik ben ook gestopt met denken van wat er ZOU KUNNEN, maar het zou wel kunnen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, we kunnen wel a la Descartes gaan twijfelen aan alles (ik denk dus ik besta, enzo). Maar voor je het weet verdwaal je in een oneindig universum van mogelijke Matrix-achtige werelden. Het lijkt me persoonlijk niet erg constructief.
Belangrijk detail.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
God bestaat?
Agnost: weet ik niet.
Atheïst: nee, want... < er is nog geen claim neergelegd die op harde bewijzen is gebouwd>
Het gaat bij het antwoord 'nee' eigenlijk al fout. Ongeacht de toelichting is dat een claim ten aanzien van het bestaan van goden. Een claim die atheïsten helemaal niet doen, of ieg niet per se.quote:
Dat is inderdaad nog correcter ja.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het gaat bij het antwoord 'nee' eigenlijk al fout. Ongeacht de toelichting is dat een claim ten aanzien van het bestaan van goden. Een claim die atheïsten helemaal niet doen, of ieg niet per se.
Hey wat gaaf. Zo is god ook ontsprongen aan het menselijk brein. Gewoon, het niet aankunnen van hetgeen dat zich buiten het menselijk denkvermogen bevindt. De mens heeft een raamwerk nodig, een houvast. Vandaar dat overal ter wereld, mensen, toen zij hun denkvermogen ontwikkelden, onafhankelijk van elkaar godheden hebben bedacht. Dit kan je opvatten als een argument tegen een eventueel opperwezen, maar ook ervoor. Want hoe kan het dat iedereen, onafhankelijk van elkaar, met een of meerdere goden op de proppen kwam?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, we kunnen wel a la Descartes gaan twijfelen aan alles (ik denk dus ik besta, enzo). Maar voor je het weet verdwaal je in een oneindig universum van mogelijke Matrix-achtige werelden. Het lijkt me persoonlijk niet erg constructief.
Is dit onafhankelijk van elkaar gebeurt of gebeurde dit al in afrika en daarop zijn de huidige (en oude) geloven gebouwd?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:56 schreef Maanlander het volgende:
[..]
Hey wat gaaf. Zo is god ook ontsprongen aan het menselijk brein. Gewoon, het niet aankunnen van hetgeen dat zich buiten het menselijk denkvermogen bevindt. De mens heeft een raamwerk nodig, een houvast. Vandaar dat overal ter wereld, mensen, toen zij hun denkvermogen ontwikkelden, onafhankelijk van elkaar godheden hebben bedacht. Dit kan je opvatten als een argument tegen een eventueel opperwezen, maar ook ervoor. Want hoe kan het dat iedereen, onafhankelijk van elkaar, met een of meerdere goden op de proppen kwam?
Ik heb me wel eens wijs laten maken dat er in het menselijk brein een bepaald deel te vinden is dat verantwoordelijk is voor het bedenken van at soort dingen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:56 schreef Maanlander het volgende:
[..]
Hey wat gaaf. Zo is god ook ontsprongen aan het menselijk brein. Gewoon, het niet aankunnen van hetgeen dat zich buiten het menselijk denkvermogen bevindt. De mens heeft een raamwerk nodig, een houvast. Vandaar dat overal ter wereld, mensen, toen zij hun denkvermogen ontwikkelden, onafhankelijk van elkaar godheden hebben bedacht. Dit kan je opvatten als een argument tegen een eventueel opperwezen, maar ook ervoor. Want hoe kan het dat iedereen, onafhankelijk van elkaar, met een of meerdere goden op de proppen kwam?
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:56 schreef Maanlander het volgende:
[..]
Je weet niet of god bestaat, maar je weet wel dat het een hij is?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:58 schreef Spatieloos het volgende:
Conclusie, We weten niet of god bestaat, maar we vinden het maar allemaal onwaarschijnlijk.
Nou ja.... Ik weet op dezelfde manier zeker dat god niet bestaat als ik zeker weet dat ik morgenochtend geen miljard euro op de bank heb staan.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:58 schreef Spatieloos het volgende:
Conclusie, We weten niet of god bestaat, maar we vinden het maar allemaal onwaarschijnlijk.
Hersenen?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb me wel eens wijs laten maken dat er in het menselijk brein een bepaald deel te vinden is dat verantwoordelijk is voor het bedenken van at soort dingen.
Ja maar het is niet onmogelijk dat je ineens morgen een miljard euro op je bank hebt staan, het is gewoon heeeeeeeeel onwaarschijnlijk. of te wel, je weet het niet zeker.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja.... Ik weet op dezelfde manier zeker dat god niet bestaat als ik zeker weet dat ik morgenochtend geen miljard euro op de bank heb staan.
En daarmee voornamelijk een god die "actief" zou zijn. De kans is groter op een god die op de een of andere manier alles heeft gemaakt en toen niks meer heeft gedaan.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:58 schreef Spatieloos het volgende:
Maar als iemand me vraagt of ik morgenochtend een miljard euro op de bank heb staan, dan zeg ik : "Nee. Natuurlijk niet."quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:00 schreef Spatieloos het volgende:
[..]
Ja maar het is niet onmogelijk dat je ineens morgen een miljard euro op je bank hebt staan, het is gewoon heeeeeeeeel onwaarschijnlijk. of te wel, je weet het niet zeker.
Waar zeg ik dat het een hij is?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:59 schreef Maanlander het volgende:
[..]
Je weet niet of god bestaat, maar je weet wel dat het een hij is?
Hij heeft zeker ook een baard, die god van jouw?
Ik geloof, maar ik weet het niet zeker, dat het onafhankelijk is gebeurd.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:58 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Is dit onafhankelijk van elkaar gebeurt of gebeurde dit al in afrika en daarop zijn de huidige (en oude) geloven gebouwd?
Zeker genoeg om er geen rekening mee te houden.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:00 schreef Spatieloos het volgende:
[..]
Ja maar het is niet onmogelijk dat je ineens morgen een miljard euro op je bank hebt staan, het is gewoon heeeeeeeeel onwaarschijnlijk. of te wel, je weet het niet zeker.
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 21:02 schreef Spatieloos het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het een hij is?ik zeg toch het?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |