abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 mei 2013 @ 14:16:11 #1
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_126346416
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat is bewustzijn? Iedereen heeft het over bewustzijn, over verlicht zijn, etc. Maar waar hebben ze het dan over? Wat bedoelen ze er mee dan? bewustzijn in de spirituele zin. Ik weet dat het moeilijk is om te definiëren, maar wat bedoelen ze er mee dan?

Tot nu toe ben ik erachter gekomen dat het een soort"awareness/perspectief" is. Bijvoorbeeld je loopt op straat en je gaat altijd door de zelfde route en je zag nooit de boom die er was geplant. En op een gegeven moment zie je die boom wel en wist je niet dat die er altijd was. En vanaf dat moment weet je hé we hebben op straat een boom. Dan ben je bewust van een boom in je straat.

Of een betere voorbeeld te geven, vroeger was je beeld altijd de mens is slecht en doet het altijd voor zijn eigenbelang. Maar op het moment dat je focust op het goede en je dus bewust wordt van het goede en onzelfzuchtigheid en je vanuit dat perspectief de wereld om je heen ziet dan zie je dat de wereld goed is, dat de mensen het niet uit eigenbelang doen. Om het te proberen te verhelderen:

Stel er zitten 2 personen in een restaurant aan tafel(Jan en Peter) ze worden geholpen door een ober. Vanuit de perspectief/bril van Jan dient hij de mensen omdat hij dat leuk vindt om de mensen te plezieren, dus niet vanuit eigenbelang. Vanuit de perspectief van Peter doet de ober dat zodat hij geld kan verdienen en dus voor eigen belang. Het bewustzijn van Jan is:"de wereld is zelfzuchtig". Het bewustzijn van Peter is:"de wereld is onzelfzuchtig"

Is dat wat bewustzijn is? een soort bril die je op hebt? Een perspectief van waaruit je kijkt?

Graag met voorbeelden verhelderen :)
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
pi_126346510
Het is een tool die je in staat stelt om complexe beslissingen te nemen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_126347284
Je hebt veel vragen en dit is heel complex onderwerp. Ik raad je aan om de serie spirit science te kijken of/en naar Bashar te luisteren.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  zaterdag 11 mei 2013 @ 16:27:50 #4
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_126351512
Bewustzijn: je bewust zjin van je omgeving, van wat er speelt.
Hoe je die gebeurtenissen interpreteert, is voor iedereen persoonlijk.

Bewustzijn = verlicht zijn? Dat heb nooit iemand horen beweren. Maar nu het te sprake komt: nee, da zie ik helemaal niet zo.
(Un)masking for the greater good.
pi_126362429
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 14:16 schreef Selfless het volgende:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat is bewustzijn? Iedereen heeft het over bewustzijn, over verlicht zijn, etc. Maar waar hebben ze het dan over? Wat bedoelen ze er mee dan? bewustzijn in de spirituele zin. Ik weet dat het moeilijk is om te definiëren, maar wat bedoelen ze er mee dan?

Tot nu toe ben ik erachter gekomen dat het een soort"awareness/perspectief" is. Bijvoorbeeld je loopt op straat en je gaat altijd door de zelfde route en je zag nooit de boom die er was geplant. En op een gegeven moment zie je die boom wel en wist je niet dat die er altijd was. En vanaf dat moment weet je hé we hebben op straat een boom. Dan ben je bewust van een boom in je straat.

Of een betere voorbeeld te geven, vroeger was je beeld altijd de mens is slecht en doet het altijd voor zijn eigenbelang. Maar op het moment dat je focust op het goede en je dus bewust wordt van het goede en onzelfzuchtigheid en je vanuit dat perspectief de wereld om je heen ziet dan zie je dat de wereld goed is, dat de mensen het niet uit eigenbelang doen. Om het te proberen te verhelderen:

Stel er zitten 2 personen in een restaurant aan tafel(Jan en Peter) ze worden geholpen door een ober. Vanuit de perspectief/bril van Jan dient hij de mensen omdat hij dat leuk vindt om de mensen te plezieren, dus niet vanuit eigenbelang. Vanuit de perspectief van Peter doet de ober dat zodat hij geld kan verdienen en dus voor eigen belang. Het bewustzijn van Jan is:"de wereld is zelfzuchtig". Het bewustzijn van Peter is:"de wereld is onzelfzuchtig"

Is dat wat bewustzijn is? een soort bril die je op hebt? Een perspectief van waaruit je kijkt?

De twee personen uit je voorbeeld zijn zich allebei van zichzelf bewust. Ze hebben een verschillend perspectief. Dat zijn toch twee verschillende dingen, zou je denken?
  zaterdag 11 mei 2013 @ 22:58:23 #6
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_126368435
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 14:16 schreef Selfless het volgende:
Hallo allemaal,

Het word ook wel ontwaken genoemd , ascentie of bewustzijnsverschuiving , er word ook weleens gesproken over de sluier die word opgelicht van de wereld . Het leuke is dat dit wereldwijd plaatsvind op dit moment . Dit is een leuke site met misschien herkenbare punten http://www.in5d.com/spiritual-awakening.html

Ik zie bewustzijn ook als een bril of perspectief van waaruit je de wereld waarneemt . Volgens mij is het ongeveer de verschuiving op de afbeelding . Dat uit zich bijv in de wereld als 1 zien ipv in landen en in grenzen of in rassen , je gaat beseffen dat dat maar een illusie is die jou zelf niet dient en de wereld ook niet . Dit is 1 aarde waarop 1 volk woont .

De term verlichting komt denk ik omdat je veel zaken gaat loslaten die je bij je ware zelf hebben weggehouden je hele leven , het huidige systeem waar we in leven is bijna alleen maar gericht op groeien door de macht weg te geven en macht buiten jezelf te leggen en juist iets toe te voegen aan jezelf om waarde te hebben . Het is gericht op afscheiding en ongelijkheid . Het is juist omgekeerd en je moet vele lagen en overtuigingen weghalen om weer jezelf te zijn .

THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_126378227
Heeft de TS met bovenstaande voorbeeld genoeg antwoorden op zijn vragen gekregen of is er een behoefte aan meer uitleg met dito voorbeelden?

TS?
  zondag 12 mei 2013 @ 11:24:08 #8
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_126378645
Lees consciousness explained van daniel dennett
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_126391639
Bewustzijn is het gevolg van karma. Wanneer dat ten einde komt, dan spreekt men van nirvana. Elke gedachte is een uiting van het bewustzijn van de mens; daartussen, daar ligt nirvana. Het is de onderliggende stilte aan alles, de vrede, de leegte; het iets uit het niets. Bewustzijn is hoe het niets zichzelf ervaart en verrijkt; het universum is een symfonie, het geluid van een enkele hand die klapt.
O~)
pi_126397289
quote:
3s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:54 schreef Gray het volgende:
Bewustzijn is het gevolg van karma. Wanneer dat ten einde komt, dan spreekt men van nirvana. Elke gedachte is een uiting van het bewustzijn van de mens; daartussen, daar ligt nirvana. Het is de onderliggende stilte aan alles, de vrede, de leegte; het iets uit het niets. Bewustzijn is hoe het niets zichzelf ervaart en verrijkt; het universum is een symfonie, het geluid van een enkele hand die klapt.
O~)
Knielt _O_

(8>
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126398672
quote:
10s.gif Op zondag 12 mei 2013 19:08 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Knielt _O_

(8>
Niet doen, niet doen! :o
  zondag 12 mei 2013 @ 21:20:24 #12
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_126404888
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:58 schreef Summers het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Hmm een sluier die wordt opgelicht, dat herken ik in mijn eigen geloof. En het klopt dat alles één is. Dat lees ik ook uit mystieke ervaringen. Ze hebben het dan over dat alles verbonden is alles is één en uit bekende parabels blijkt dat ook. Die afbeelding van ego en ziel herken ik ook in mijn geloof.
Dus jij ziet het bewustzijn ook als perspectief. Ik herken veel van wat je zegt :)
quote:
6s.gif Op zondag 12 mei 2013 11:06 schreef Iwanius het volgende:
Heeft de TS met bovenstaande voorbeeld genoeg antwoorden op zijn vragen gekregen of is er een behoefte aan meer uitleg met dito voorbeelden?

TS?
Het liefst meer voorbeelden, want hier op Fok! lees ik verschillende meningen
quote:
3s.gif Op zondag 12 mei 2013 16:54 schreef Gray het volgende:
O~)
Ok ik geloof niet in karma, maar jij zegt dus dat tussen 2 gedachte in ligt nirvana(verlichting), dus als je gedachten stil zijn. Ok interessant.... volgens jouw heeft het dus niets te maken met perspectief?
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
  zondag 12 mei 2013 @ 21:27:26 #13
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_126405316
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 20:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

De twee personen uit je voorbeeld zijn zich allebei van zichzelf bewust. Ze hebben een verschillend perspectief. Dat zijn toch twee verschillende dingen, zou je denken?
Dat weet ik dus niet. Volgens mij wordt met bewustzijn perspectief bedoelt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 14:38 schreef Fusions het volgende:
Je hebt veel vragen en dit is heel complex onderwerp. Ik raad je aan om de serie spirit science te kijken of/en naar Bashar te luisteren.
Heb je een link daarvan?
pi_126405698
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:20 schreef Selfless het volgende:

[..]

Ok ik geloof niet in karma, maar jij zegt dus dat tussen 2 gedachte in ligt nirvana(verlichting), dus als je gedachten stil zijn. Ok interessant.... volgens jouw heeft het dus niets te maken met perspectief?
Met karma bedoel ik 'actie', zoals het woord zo goed als letterlijk betekent. Actie als in alles dat vanaf het begin van het universum heeft geleid tot dit moment, waar wij ons bewust van zijn en waar ons bewustzijn een stap van is.

Nirvana is geen locatie zoals bijvoorbeeld de hemel zou zijn; het is een staat van bewustzijn, of misschien beter gezegd, non-bewustzijn. Nirvana is een staat waarin aan concepten niet gehecht wordt, zodat ook het concept van nirvana niet eens bestaat voor iemand die zich daarin bevindt. Nirvana is die stilte tussen de noten van de muziek, maar ook de stilte die bestaat onder die noten.

Op zich zou je best kunnen zeggen dat het een bepaald perspectief is, omdat voor en na verlichting de wereld nog steeds de wereld is, ondanks dat deze ogenschijnlijk helemaal op zijn kop staat, of stond.

Nisargadatta Maharaj (geen boeddhist) legt het mooi uit:
quote:
Watch your mind, how it comes into being, how it operates. As you watch your mind, you discover your self as the watcher. When you stand motionless, only watching, you discover your self as the light behind the watcher. The source of light is dark, unknown is the source of knowledge. That source alone is. Go back to that source and abide there.

- Nisargadatta Maharaj
Een prachtige ervaring, welke net als elke ervaring gaat zoals ie komt. Daaraan vasthouden is het kwijt raken, alsof je de regen probeert te grijpen.

Ter afsluiting van deze post een klein verhaaltje uit de zenstroming:

quote:
One day the Master announced that a young monk had reached an advanced state of enlightment. The news caused some stir. Some of the monks went to see the young monk. "We heard you are enlightened. Is that true?" they asked.
"It is," he replied.

"And how do you feel?"

"As miserable as ever," said the monk.

http://users.rider.edu/~suler/zenstory/enlightened.html
:s)
pi_126408724
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:27 schreef Selfless het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet. Volgens mij wordt met bewustzijn perspectief bedoelt.

[..]

Heb je een link daarvan?
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
  maandag 13 mei 2013 @ 12:56:48 #16
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_126425839
  maandag 13 mei 2013 @ 13:06:16 #17
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_126426107
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 14:18 schreef teknomist het volgende:
Het is een tool die je in staat stelt om complexe beslissingen te nemen.
Volgens mij is dit meer je hersens. Je hersens helpen je om complexe beslissingen te nemen doordat je alles goed kan analyseren, kansberekening erop los laten, etc.

Bewustzijn is meer inderdaad een persectief. Ik zie het als wijsheid. Hoe meer bewustzijn je hebt hoe wijzer je bent.
Feyenoord!
pi_126445935
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:06 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Volgens mij is dit meer je hersens. Je hersens helpen je om complexe beslissingen te nemen doordat je alles goed kan analyseren, kansberekening erop los laten, etc.

Bewustzijn is meer inderdaad een persectief. Ik zie het als wijsheid. Hoe meer bewustzijn je hebt hoe wijzer je bent.
Ik weet niet of je, naarmate je wijzer wordt, je bewustzijn groeit.
Ik denk wel dat bewustzijn en perspectief samenvallen, of iig zelfbeeld en perspectief.
Als je geen zelfbeeld hebt, ben je je dan nog wel bewust? En stel dat je alles zou kwijtraken, je bezittingen, je vrienden en familie, je eigen naam en ook je geheugen. Wat ben je dan nog?
pi_126446284
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik weet niet of je, naarmate je wijzer wordt, je bewustzijn groeit.
Ik denk wel dat bewustzijn en perspectief samenvallen, of iig zelfbeeld en perspectief.
Als je geen zelfbeeld hebt, ben je je dan nog wel bewust? En stel dat je alles zou kwijtraken, je bezittingen, je vrienden en familie, je eigen naam en ook je geheugen. Wat ben je dan nog?
Je bent bewust van je zintuigen. Dat is wat je nu ook al bent. Ben jij je vrienden, je huis? Nee. 'Trying to identify yourself is like trying to bite your own teeth' - Alan Watts
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126446430
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:20 schreef Fusions het volgende:

[..]

Je bent bewust van je zintuigen. Dat is wat je nu ook al bent. Ben jij je vrienden, je huis? Nee. 'Trying to identify yourself is like trying to bite your own teeth' - Alan Watts
Nee, je bent je vrienden en je huis niet.. maar daaraan ontleen je wel een stuk eigen identiteit. Dat was mijn punt, eigenlijk. Wat ben je zonder dat?
En je zintuigen, ok.. Stel dat je die input ook niet meer zou hebben. Wat ben je dan nog?
pi_126446926
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nee, je bent je vrienden en je huis niet.. maar daaraan ontleen je wel een stuk eigen identiteit. Dat was mijn punt, eigenlijk. Wat ben je zonder dat?
En je zintuigen, ok.. Stel dat je die input ook niet meer zou hebben. Wat ben je dan nog?
Je spirit, dan verblijf je in de spirit realm, aka de astral plane. http://en.wikipedia.org/wiki/Astral_plane
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126447040
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:31 schreef Fusions het volgende:

[..]

Je spirit, dan verblijf je in de astral realm.
Hmm.. Verondersteld dat dat bestaat dan.
Verblijven demente mensen daar dan ook?
pi_126447294
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Alleen wanneer ze dromen/
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_126454733
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:31 schreef Fusions het volgende:

[..]

Je spirit, dan verblijf je in de spirit realm, aka de astral plane. http://en.wikipedia.org/wiki/Astral_plane
Alleen is dat hypothetisch niveau gebouwd op de volgende aanname:
quote:
Plato and Aristotle taught that the stars were composed of a type of matter different from the four earthly elements - a fifth, ethereal element or quintessence. In the "astral mysticism" of the classical world the human psyche was composed of the same material, thus accounting for the influence of the stars upon human affairs.
Hiervan weten we inmiddels dat het niet klopt. Je kan hoogstens zeggen dat mensen uit bouwstenen bestaan afkomstig van de sterren. Maar dan moet je dat ook zeggen over alle andere elementen op aarde. ;)
  dinsdag 14 mei 2013 @ 01:40:08 #25
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_126463871
Dit is wel even grappig om het verschil te zien en te horen als hij niet channeld .

dinsdag 14 mei 2013 @ 01:43:33 #26
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_126463895
.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 01:55:13 #27
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_126463969
Mensen hebben hersenen ontwikkeld om na te denken over dingen, we zijn daar als soort erg goed in.

Verlichting is meer cultureel, cultuur verandert hoe we kijken naar de wereld om ons heen. Voor elke tijd is er een op dat moment juiste manier van denken.
pi_126584851
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 01:55 schreef Mishu het volgende:
Mensen hebben hersenen ontwikkeld om na te denken over dingen, we zijn daar als soort erg goed in.
We hebben geen hersenen ontwikkeld, dat is zo geëvolueerd. :P Maar wat interessant is om over na te denken is hoe zoiets als bewustzijn kan ontstaan uit wat we doorgaans levenloos materiaal noemen, zoals de elementen waaruit we zijn opgebouwd. Kan het zijn dat alles een bepaalde vorm van bewustzijn heeft, maar dat het pas bij een zekere complexiteit leidt tot een vorm als de onze?

quote:
Verlichting is meer cultureel, cultuur verandert hoe we kijken naar de wereld om ons heen. Voor elke tijd is er een op dat moment juiste manier van denken.
Hoe is dat verlichting?
  donderdag 16 mei 2013 @ 15:41:27 #29
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_126585108
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2013 15:35 schreef Gray het volgende:

[..]

We hebben geen hersenen ontwikkeld, dat is zo geëvolueerd. :P Maar wat interessant is om over na te denken is hoe zoiets als bewustzijn kan ontstaan uit wat we doorgaans levenloos materiaal noemen, zoals de elementen waaruit we zijn opgebouwd. Kan het zijn dat alles een bepaalde vorm van bewustzijn heeft, maar dat het pas bij een zekere complexiteit leidt tot een vorm als de onze?

[..]

Hoe is dat verlichting?
Omdat het een sociale constructie is. We hebben als westerse gemeenschap ooit bedacht dat wij een vaag iets als 'verlichting' willen. Andere culturen hebben wellicht maling aan verlichting.
pi_126585507
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 15:41 schreef Mishu het volgende:

[..]

Omdat het een sociale constructie is. We hebben als westerse gemeenschap ooit bedacht dat wij een vaag iets als 'verlichting' willen. Andere culturen hebben wellicht maling aan verlichting.
Hummm, verlichting is een oosters iets. Verlichting in het westen wordt gebruikt om een bepaalde stroming/periode aan te duiden. Daarbij werd rede als het hoogste goed gezien, terwijl dat in de oosterse spiritualiteit een meer beperkte rol heeft. Die twee zijn nauwelijks te vergelijken. :{w
  donderdag 16 mei 2013 @ 15:51:05 #31
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_126585539
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2013 15:50 schreef Gray het volgende:

[..]

Hummm, verlichting is een oosters iets. Verlichting in het westen wordt gebruikt om een bepaalde stroming/periode aan te duiden. Daarbij werd rede als het hoogste goed gezien, terwijl dat in de oosterse spiritualiteit een meer beperkte rol heeft. Die twee zijn nauwelijks te vergelijken. :{w
Toch is het een culturele constructie en zit het niet in de biologische aard van de mens.
pi_126585851
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 15:51 schreef Mishu het volgende:

[..]

Toch is het een culturele constructie en zit het niet in de biologische aard van de mens.
En toch zijn er mensen die bepaalde staten van bewustzijn aannemen, die als momenten van verlichting benoemd kunnen worden, en dat onder invloed van bepaalde gebruiken (meditatie etc) of drugs (ayahuasca etc). Biologie speelt blijkbaar wel een rol.

Hoe weet jij zo zeker dat het niet in de biologische aard van de mens zit?
  donderdag 16 mei 2013 @ 15:59:00 #33
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_126585909
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2013 15:57 schreef Gray het volgende:

[..]

En toch zijn er mensen die bepaalde staten van bewustzijn aannemen, die als momenten van verlichting benoemd kunnen worden, en dat onder invloed van bepaalde gebruiken (meditatie etc) of drugs (ayahuasca etc). Biologie speelt blijkbaar wel een rol.

Hoe weet jij zo zeker dat het niet in de biologische aard van de mens zit?
Is dat verlichting puur an sich of omdat mensen aan een staat van vergiftiging buitennatuurlijke krachten toekennen?

Bijv. paddo's is eigenlijk gewoon vergiftiging van het lichaam, de betekenis die wij vervolgens aan een paddo-ervaring geven is puur van onszelf.
pi_126586155
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 15:59 schreef Mishu het volgende:

[..]

Is dat verlichting puur an sich of omdat mensen aan een staat van vergiftiging buitennatuurlijke krachten toekennen?
Ligt er maar net aan wat je onder verlichting verstaat. Het kan evengoed beide zijn in dit voorbeeld.

quote:
Bijv. paddo's is eigenlijk gewoon vergiftiging van het lichaam, de betekenis die wij vervolgens aan een paddo-ervaring geven is puur van onszelf.
De betekenis die wij geven aan het innemen van stoffen met een bepaalde werking op onze biologische matrix is alleen al puur van onszelf. Zo kan water evengoed een gif wezen, zelfs al kunnen we niet zonder. ;)

Overigens zijn paddo's nauwelijks giftig. Een fles drank, dat is pas giftig. Maar een stuk minder heftig wat betreft spirituele ervaringen, dus toxiciteit is geen goede maatstaf daarvoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door Gray op 16-05-2013 16:27:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')