Jij een lidmaatschap? Nooit gedacht.quote:Op zaterdag 9 november 2013 13:35 schreef Ryon het volgende:
Ik heb mijn lidmaatschap ook weer opgezegd. Het bleek toch gewoon een maatje te groot te zijn voor de internetboys. Ook de beloofde radioprogramma's zijn nooit goed van de grond gekomen. Talkradio naar Amerikaans voorbeeld zou geweldig zijn geweest.
Dat lijkt mij ook geweldig. Zeker als het zonder het verplichte uurlijkse journaaltje en zonder reclame is.quote:Op zaterdag 9 november 2013 13:35 schreef Ryon het volgende:
Ik heb mijn lidmaatschap ook weer opgezegd. Het bleek toch gewoon een maatje te groot te zijn voor de internetboys. Ook de beloofde radioprogramma's zijn nooit goed van de grond gekomen. Talkradio naar Amerikaans voorbeeld zou geweldig zijn geweest.
Oorspronkelijk niet (Luxemburg). Ik weet niet zeker waar ze nu zijn gevestigd.quote:
Om heel eerlijk te zijn had ik geen idee, op de belofte van de talkradio na dan en dat was de 5.17 wel waard. Wat vrienden van mij waren er zijdelings bij betrokken en de hoop was dat er een beetje rebelse en studentikoze tv gemaakt kon worden. Het zou fantastisch zijn als er weer een goed nachtprogramma a la midden in de nacht Rick (van radio 538) zou komen. Maar het nachtprogramma van Powned dat uiteindelijk kwam zuigt best wel ballen. Niettemin wel het hitje dat ze hebben.quote:Op zaterdag 9 november 2013 20:10 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Jij een lidmaatschap? Nooit gedacht.
Wat hoopte je eigenlijk vooral te zien?
Dan ga je er van uit dat dat model dermate goed is dat het het kijkgedrag van vele miljoenen gezinnen (meer dan 6 sowieso) via slechts ongeveer 1000 kastjes gerepresenteerd krijgt. Dat vind ik uiterst ongeloofwaardig. Om te beginnen lijkt het mij sterk dat er zo weinig diversiteit is in sociaaleconomische milieus, leeftijd, geslacht etc. dat elk van die groepen voldoende sterk vertegenwoordigd is bij die 1000 gezinnen. Je moet niet 1 kastje per groep hebben maar bijv. meer dan 10 kastjes per groep alvorens de rol van het toeval voldoende klein is. Zelfs als dit wel zou kunnen dan moet het model nog voldoende goed zijn dat je überhaupt dat allemaal goed in kaart wordt gebracht. Grove zelfoverschatting van deze sociologen?quote:Op donderdag 7 november 2013 14:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Omdat je daar niets aan hebt. Niemand is echt geïnteresseerd in hoeveel mensen precies naar programma X kijken, maar wel welke mensen en in welke hoeveelheid naar programma X hebben gekeken. De onderzoeksmarkt heeft verschillende methodes omdat te achterhalen, maar het systeem met de kastjes voorziet verreweg het beste in de vraag. Dit is echt een specialiteit van GFK en zij zullen ook nog wel een tijdje marktleider erin blijven.
Die kastjes zijn namelijk verdeeld op grond van een steekproef en van de socio-economische kenmerken. Men weet precies wat voor een type mens (of eigenlijk huishouden) achter welk kastje schuilt en men kan ook uitrekenen wat dat zegt over het kijkgedrag van de totale populatie. Dat is waanzinnig interessant.
Het gebeurt hier niet vaak dat wij het zo sterk eens zijn met elkaar.quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik zie Powned ook een beetje als waakhond voor bestuurlijke arrogantie. Zoals ze afgelopen week al die Amsterdamse parkeerwachters die zelf massaal fout blijken te parkeren gingen aanpakken was daar weer aardig typerend voor. Vind het goed voor de democratie als er omroepen zijn die tegen de heilige huisjes aan durven te schoppen.
Dat er zoveel tegenstanders zijn komt doordat mensen met een ander gevoel voor humor totaal niet doorhebben welk gedeelte ze met een korrel zout moeten nemen bij het kijken van Powned en omdat ze - om het maar oneerbiedig te zeggen - nog een beetje van de oude stempel zijn en derhalve geloven dat politici heren van stand zijn die het allemaal goed met ons voor hebben en dus ook te allen tijde buitengewoon respectvol aangesproken dienen te worden.
Eigenlijk is het enkele feit dat de omroep bij zoveel mensen weerstand en discussie oproept op zichzelf al genoeg reden om het als een toevoeging aan de publieke omroep te beschouwen.
Er spelen natuurlijk een aantal factoren mee die de keuze voor het huidige kastjessysteem rechtvaardigen. Een hele belangrijke is dat het gaat om commercieel onderzoek (van een onafhankelijke marktpartij) en geen wetenschappelijk onderzoek. Dat betekent dat er een aantal andere verwachtingen gesteld worden aan de gegevens. Foutmarges worden geaccepteerd, zolang men maar met de gegevens uit de voeten kan. Belangrijke eisen zijn:quote:Op zaterdag 9 november 2013 21:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan ga je er van uit dat dat model dermate goed is dat het het kijkgedrag van vele miljoenen gezinnen (meer dan 6 sowieso) via slechts ongeveer 1000 kastjes gerepresenteerd krijgt. Dat vind ik uiterst ongeloofwaardig. Om te beginnen lijkt het mij sterk dat er zo weinig diversiteit is in sociaaleconomische milieus, leeftijd, geslacht etc. dat elk van die groepen voldoende sterk vertegenwoordigd is bij die 1000 gezinnen. Je moet niet 1 kastje per groep hebben maar bijv. meer dan 10 kastjes per groep alvorens de rol van het toeval voldoende klein is. Zelfs als dit wel zou kunnen dan moet het model nog voldoende goed zijn dat je überhaupt dat allemaal goed in kaart wordt gebracht. Grove zelfoverschatting van deze sociologen?
Anderzijds heb je inderdaad meer nodig dan enkel het aantal kijkers en de waardering, de betrokken partijen willen ook graag weten wat voor kijker kijkt en dan zal je toch vragenlijsten nodig hebben, dat is waar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/RTL_Nederlandquote:
Daar zit op zich wel iets in, maar dan is het wel een knap valse waakhond. Zo eentje die ook de peuter van de buren aanvalt en verminkt. Hebben we dergelijke stuitende 'journalistieke' arrogantie nodig om tegen bestuurlijke arrogantie beschermd te worden?quote:Op vrijdag 8 november 2013 16:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik zie Powned ook een beetje als waakhond voor bestuurlijke arrogantie.
Het heeft deze week wel geholpen. De Amsterdamse parkeerwachters die zelf compleet lak aan parkeerregels hebben en vervolgens wel iedereen )behalve zichzelf) op de bon slingeren worden nu aangepakt door de Amsterdamse lokale politici en wethouders.quote:Op zondag 10 november 2013 11:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar zit op zich wel iets in, maar dan is het wel een knap valse waakhond. Zo eentje die ook de peuter van de buren aanvalt en verminkt. Hebben we dergelijke stuitende 'journalistieke' arrogantie nodig om tegen bestuurlijke arrogantie beschermd te worden?
We zijn het op genoeg punten eens joh, we moeten gewoon wat minder vaak over nivellering en de optimale grootte van de overheid lullen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het gebeurt hier niet vaak dat wij het zo sterk eens zijn met elkaar.
Hulde, AT5 of stadsblad de echo had het niet beter kunnen doen om deze afschuwelijke misstand te verhelpen.quote:Op zondag 10 november 2013 12:44 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het heeft deze week wel geholpen. De Amsterdamse parkeerwachters die zelf compleet lak aan parkeerregels hebben en vervolgens wel iedereen )behalve zichzelf) op de bon slingeren worden nu aangepakt door de Amsterdamse lokale politici en wethouders.
En die worden dan weer aangepakt op hun gebrek aan fatsoen door figuren die uitblinken in gebrek aan fatsoen.... In die zin zijn Powned en de Amsterdamse parkeerwachters elkaars spiegelbeeld, ze nemen anderen een maat die niet voor henzelf geldt.quote:Op zondag 10 november 2013 12:44 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het heeft deze week wel geholpen. De Amsterdamse parkeerwachters die zelf compleet lak aan parkeerregels hebben en vervolgens wel iedereen )behalve zichzelf) op de bon slingeren worden nu aangepakt door de Amsterdamse lokale politici en wethouders.
Zo zie ik dat dus absoluut niet, enige wat Pownews doet is brutaal genoeg zijn om bloot te durven leggen hoe ambtenaren - wat toch dienaren van de wet zouden moeten zijn - zich daar zelf niet aan houden. Waar houdt Pownews zich niet aan de wet? Zie bovendien een groot verschil tussen je niet overdreven fatsoenlijk opstellen en mensen die echt iets aantoonbaar fouts doen.quote:Op zondag 10 november 2013 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En die worden dan weer aangepakt op hun gebrek aan fatsoen door figuren die uitblinken in gebrek aan fatsoen.... In die zin zijn Powned en de Amsterdamse parkeerwachters elkaars spiegelbeeld, ze nemen anderen een maat die niet voor henzelf geldt.
Belediging, smaad, laster, lokaalvredebreuk... Maar het gaat me niet om de wet, ik zie een overeenkomst in en een verband tussen de verhuftering van parkeerwachters en televisiemakers. In mijn optiek zijn het gewoon de 'volwassen' varianten van puberale pestkoppen, die hebben ook wel eens een punt of geven iemand zijn verdiende loon. Alleen als het plezier van pesten het motief is, heeft dat nauwelijks waarde en maakt het veel minder indruk dan wanneer je even brutaal opkomt voor wat juist is.quote:Op zondag 10 november 2013 12:59 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Zo zie ik dat dus absoluut niet, enige wat Pownews doet is brutaal genoeg zijn om bloot te durven leggen hoe een ambtenaren - wat toch dienaren van de wet zouden moeten zijn - zich daar zelf niet aan houden. Waar houdt Pownews zich niet aan de wet? Zie bovendien een groot verschil tussen je niet overdreven fatsoenlijk opstellen en mensen die echt iets aantoonbaar fouts doen.
Die vond ik ook wel erg leuk, al vraag ik me af hoeveel mensen de pun zien.quote:Op zondag 10 november 2013 13:41 schreef luxerobots het volgende:
De echt interessante scoops zijn moeilijk te vinden, de neger omdat het moet vond ik wel sterk.
Het hoeft van mij allemaal niet zo serieus, maar die parkeerwachten lijken mij onderdeel van een veel groter probleem, namelijk het totaal ontbreken van het concept van 'dienstbaarheid' binnen de overheid en algemeen besef van 'dat doe je niet', practice what you preach. Ze parkeren fout omdat ze ermee wegkomen, dat verandert niet doordat Powned ze er niet mee weg laat komen, hoewel dat op zich een goede actie is.quote:Ik had liever een zwaarder opzet gezien, echte deskundigen in de studio, echt inhoudelijke journalisten.
Het punt is dat de mensen die een rechts geluid willen horen vooral een rechts geluid willen laten horen wanneer het om serieuze programma's gaat, ze kijken zelf niet naar een rechtser buitenhof. Het neoliberale gif wordt elke ochtend bij niet zo uitgeslapen Nederland ingespoten, maar dat moet dan heel stiekempjes en achterbaks verpakt als oppervlakkigheid en tussen het shownieuws door. Dít rechts, het rechts waar we het nu over hebben en niet al het rechts, bestaat juist in oppervlakkigheid en bij gratie van zeer korte concentratiespannes.quote:En bijvoorbeeld talkradio naar Amerikaans model. Als ze hadden gekozen voor een rechtse omroep hadden ze inderdaad het bestel een ruk naar rechts kunnen geven. Natuurlijk waren er dan meer tegenstanders geweest, maar hadden ze ook kunnen werken aan een achterban. Nu opereren ze nog steeds binnen de kaders van de publieke omroep en is het vooral een soort BNN met een politiek randje.
Dat is waarschijnlijk waar.quote:Op zondag 10 november 2013 12:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
We zijn het op genoeg punten eens joh, we moeten gewoon wat minder vaak over nivellering en de optimale grootte van de overheid lullen.
In dit geval heiligt het doel de middelen aangezien hier sprake is van een autoriteit die zijn macht (in dit geval het feit dat ze niet bekeurd kan worden aangezien ze zelf de bekeurders zijn) misbruikt, in zo'n geval is veel verantwoord, behalve natuurlijk fysiek geweld of iets dergelijks. Helaas blijkt het moeilijker te zijn om de buitenlandse diplomaten en hun aanverwanten het licht te doen zien. Wat dat betreft vind ik het ook mooi dat GeenStijl af en toe de politie aanpakt als zij zich niet aan de wetgeving houdt, ik denk bijv. aan een audio-opname waaruit blijkt dat de politie weigert om aangifte op te nemen (illegaal!), het verspreiden van een filmpje waaruit blijkt dat een journalist die op de openbare weg filmt wordt geintimideerd door de politie (een filearrestatie, op zichzelf al een walgelijk misbruik van middelen als je het mij vraagt gezien de overlast en de kosten voor de maatschappij) en het laten zien hoe politieagenten een verdachte/arrestant mishandelen. Ook een goed voorbeeld van het aanpakken van machtsmisbruik: het in beeld brengen als de overheid niet (fatsoenlijk) een WOB-verzoek afhandelt.quote:Op zondag 10 november 2013 12:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Hulde, AT5 of stadsblad de echo had het niet beter kunnen doen om deze afschuwelijke misstand te verhelpen.
De medewerkers van PowNed deden niets verkeerd. Ze brachten slechts in beeld wat er gebeurde, ze spraken wat foutparkeerders aan en misschien plaatsten ze een wielklem (ik herinner me niet of dat ze dat toen ook deden). Big deal.quote:Op zondag 10 november 2013 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En die worden dan weer aangepakt op hun gebrek aan fatsoen door figuren die uitblinken in gebrek aan fatsoen.... In die zin zijn Powned en de Amsterdamse parkeerwachters elkaars spiegelbeeld, ze nemen anderen een maat die niet voor henzelf geldt.
Nee, ze hadden een rechts tintje toegevoegd aan het bestel, het bestel zelf is niet links of rechts.quote:Op zondag 10 november 2013 13:41 schreef luxerobots het volgende:
Als ze hadden gekozen voor een rechtse omroep hadden ze inderdaad het bestel een ruk naar rechts kunnen geven.
Een neuslengte verder zijn er nog meer afleveringen van Powned.quote:Op zondag 10 november 2013 18:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De medewerkers van PowNed deden niets verkeerd. Ze brachten slechts in beeld wat er gebeurde, ze spraken wat foutparkeerders aan en misschien plaatsten ze een wielklem (ik herinner me niet of dat ze dat toen ook deden). Big deal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |