Jeezus, dat is een aardige brandquote:Op zaterdag 4 mei 2013 07:12 schreef trainfreak het volgende:
In het Oost-Vlaamse Wetteren zijn rond 2 uur vannacht goederenwagons met chemische producten ontploft. Bij het ongeval zelf is niemand gewond geraakt. Verschillende brandweerkorpsen bestreden de vlammen, die over een lengte van vijfhonderd meter tekeergingen. Intussen is het vuur onder controle, maar de provinciale fase van het rampenplan blijft van kracht. Bekijk het filmpje onderaan voor de beelden.
Geëvacueerden worden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal.
Verschillende straten in een straal van 500 meter werden geëvacueerd. De ruim 250 mensen werden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal en bij de brandweer.
Aan de inwoners die tussen 500 meter en 1 kilometer van de plaats van het treinongeval wonen wordt gevraagd om binnen te blijven. Inwoners van Wetteren, Serskamp en Schellebelle moeten ramen en deuren dichthouden.
Zeven wagons in brand
Aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan zijn zes van de dertien wagons ontspoord. Twee zijn daarbij gekanteld en drie in brand gevlogen. Die bevatten de giftige stof acrylnitryl.
De brandweer kon voorkomen dat een huis vlakbij mee in vlammen opging door een watergordijn op te trekken. Tijdens het blussen ging wel een gastank de lucht in. Aan boord waren chemisch ontvlambare producten.
Vervangbussen en -treinen
De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het
treinverkeer op de spoorlijnen van Denderleeuw naar Gent-Sint-Pieters en van Dendermonde naar Gent-Sint-Pieters is onderbroken. Dat zal ook in de ochtend zo zijn.
De NMBS zet daarom vervangbussen in tussen Gent-Sint-Pieters en Aalst en tussen Gent-Sint-Pieters en Dendermonde. De treinen tussen De Panne en Brussel-Noord zullen omgeleid worden via de lijn 50A, net als die van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Nationaal-Luchthaven. Omdat het treinverkeer tussen Kortrijk en Mechelen onderbroken is, zullen er pendeltreinen rijden tussen Kortrijk en Gent-Sint-Pieters en tussen Dendermonde en Mechelen.
Filmpje:
Ik ga straks naar daar, mijn ouders wonen daar in de buurt ..
Bewoners van de omliggende dorpen wordt ook gevraagd om ramen en deuren dicht te houden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 07:58 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind ramen en deuren dichthouden tussen 500 en 1000 meter van het ongeluk wel weinig als je de omvang van de brand ziet en bedenkt dat het om een giftige stof gaat.
Hangt van de stof af en welke verbrandingproducten daarbij vrij komen .quote:Op zaterdag 4 mei 2013 07:58 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind ramen en deuren dichthouden tussen 500 en 1000 meter van het ongeluk wel weinig als je de omvang van de brand ziet en bedenkt dat het om een giftige stof gaat.
Nou, maar toch...quote:Op zaterdag 4 mei 2013 08:21 schreef trainfreak het volgende:
Eerste testen: rook boven Wetteren niet schadelijk
Toch al iets positiever nieuws
Er staan ook amper huizen in die buurt.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 09:08 schreef Elan het volgende:
Lijkt mee te vallen geen doden of ernstig gewonden. Wel enorme milieuschade.
Klopt. Ramen en deuren dichthouden, en niet naar buiten gaan. De exacte inhoud weten we ook nog niet, maar gevaar voor de volksgezondheid is er nooit geweest.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 09:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
We weten allemaal dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Ik herhaal, er is géén gevaar voor de volksgezondheid.
Onzin. Elke rook is schadelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 08:21 schreef trainfreak het volgende:
Eerste testen: rook boven Wetteren niet schadelijk
Toch al iets positiever nieuws
De rook raakt vermengd met de lucht. Het kan goed zijn dat de toxische concentraties dan niet meer worden gehaald.quote:
Dus als we maar ver genoeg van de vervuiling meten kun we eigenlijk wel stellen dat niets giftig is.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:32 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De rook raakt vermengd met de lucht. Het kan goed zijn dat de toxische concentraties dan niet meer worden gehaald.
In feite wel, maar dat is niet waar het om draait.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus als we maar ver genoeg van de vervuiling meten kun we eigenlijk wel stellen dat niets giftig is.
quote:Op zaterdag 4 mei 2013 07:12 schreef trainfreak het volgende:
Filmpje:
Ik ga straks naar daar, mijn ouders wonen daar in de buurt ..
quote:How can you tell that this happened somewhere else than Murica? There's no one screaming oh my god, oh my god, oh my god over the video.
twitter:JorisNOS twitterde op zaterdag 04-05-2013 om 16:12:40Twee doden, 14 gewonden in Wetteren na ontploffing goederenwagons. Mensen behandeld voor ademhalingsmoeilijkheden na giftige dampen. reageer retweet
Vraag 1: hoe komt het dat de damp uit het riool komt? Betekent het dat er wat van die chemische troep het riool is ingelopen?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:29 schreef trainfreak het volgende:
Veiligheidszone is zeer raar opgesteld.
Het centrum van Wetteren is deels ontruimd, maar totaal niet aan de kant van het ongeval ..
Correctie: die straten zijn ontruimd omdat daar de dampen via de riolering terug naar boven komen.
De rook zou niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, maar de dampen die omhoog komen wel...
Ze gaan de wagons nu gecontroleerd laten uitbranden en hopen dat dit tegen vanavond is gebeurd.
Hoe zit dat precies?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:51 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Vraag 1: hoe komt het dat de damp uit het riool komt? Betekent het dat wat van die chemische troep het riool is ingelopen?
Vraag 2: waarom is die rook niet schadelijk maar de dampen wel? Beide zijn toch afkomstig uit die wagons en bevatten dus die chemische stoffen?
1- dat moet wel en verspreidt zich nu op die manier.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:51 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Vraag 1: hoe komt het dat de damp uit het riool komt? Betekent het dat er wat van die chemische troep het riool is ingelopen?
Vraag 2: waarom is die rook niet schadelijk maar de dampen wel? Beide zijn toch afkomstig uit die wagons en bevatten dus die chemische stoffen?
Vaak niet met water. Veel chemicalien drijven op water en komen zo in het riool/milieu.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe blus je zulke branden? Met poeder of schuim zeker? En daar heb je dan zoveel van nodig, dat is niet te doen. Vandaar dat gecontroleerd uit laten branden waarschijnlijk.
Ik woon in het gebied ( dordt) waar dat soort treinen dagelijks langskomen, maar ik mag toch hopen dat bij dit soort ongevallen we hier in Nederland wel íets ruimer evacueren?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:16 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Vaak niet met water. Veel chemicalien drijven op water en komen zo in het riool/milieu.
Zoals bij Chemiepack is gebeurd...
Ja,ik zit bij de brandweer
Is dat een plaatje van vandaag?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:04 schreef Wokkel het volgende:
Hoe heet dit en hebben wij dat in NL ook?
[ afbeelding ]
Dat mag ik hopen idd.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:19 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik woon in het gebied ( dordt) waar dat soort treinen dagelijks langskomen, maar ik mag toch hopen dat bij dit soort ongevallen we hier in Nederland wel íets ruimer evacueren?
In Rotterdam staat wel leuk spul:quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:04 schreef Wokkel het volgende:
Hoe heet dit en hebben wij dat in NL ook?
[ afbeelding ]
Er was een "watergordijn" opgetrokken, dus er kan best wel het nodige zijn weggelekt met dat water. En omdat die acrylonitril niet bijster goed oplosbaar is in water (10x minder dan keukenzout), gaat een gedeelte drijven op water en dampt dan weg.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dat een plaatje van vandaag?
En gebruiken ze daar nou water?
Edit: lijkt meer op poeder oid.
Dat is volgens mij dat "watergordijn" dat ze hebben gebruikt om te voorkomen dat een woning daar vlakbij in vlammen zou opgaan.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dat een plaatje van vandaag?
En gebruiken ze daar nou water?
Edit: lijkt meer op poeder oid.
Ik hoop wel dat die 17 "gewonden", zoals het genoemd wordt, mensen met ademhalingsproblemen zijn door de dampen. Anders ziet het er wel slecht uit.quote:Na het ongeluk met een goederentrein in Wetteren is er 1 dode gevallen. Er raakten ook 17 mensen gewond. Zaterdagnamiddag meldde gouverneur Jan Briers van Oost-Vlaanderen dat er 2 doden te betreuren waren na het ongeluk met de trein met chemische producten, maar dat klopt dus niet. Waaraan het ene slachtoffer precies overleden is, wordt nog onderzocht. Het is nog niet zeker of dat overlijden rechtstreeks verband houdt met het treinongeluk.
De goederentrein met 13 wagons reed rond 2 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag 1 kilometer buiten het station van Schellebelle in de richting van Wetteren. Ter hoogte van de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan kwamen zes wagons naast de sporen terecht, twee zijn gekanteld en drie vlogen in brand. Aan boord waren chemisch ontvlambare en giftige stoffen, zo verklaarde de brandweer. Het gaat onder meer om acrylnitril, een licht ontvlambare vloeistof die kankerverwekkend is bij chronische blootstelling aan de stof.
Het provinciaal rampenplan werd afgekondigd.
Uitbranden
De brandweer koos er voor om de wagons met acrylnitril gecontroleerd te laten uitbranden. Dat is de meest veilige optie omdat blussen nog meer dampen zou kunnen vrijmaken. Gouverneur Jan Briers vermoedt dat het gecontroleerd leegbranden van de wagons nog zeker tot zaterdagavond zal duren.
Een deel van die vloeistof kwam tijdens het blussen in de riolen terecht. Die moesten dan ook gespoeld worden. Op sommige plaatsen kwamen daardoor dampen vrij, waardoor sommige mensen misselijk werden.
Verwarring over slachtoffers
Er werd snel een perimeter van 500 meter ingesteld en er zijn zo'n 300 tot 500 buurtbewoners geëvacueerd. Aan bewoners binnen een straal van 500 meter tot 1 kilometer rond de plaats van het ongeval werd gevraagd om binnen te blijven.
Een gezin dat zich in een perimeter van 1.000 meter rond het ongeval bevond, raakte onwel en werd naar het ziekenhuis overgebracht. Zaterdag werd in de loop van de dag gemeld dat een van hen overleden was, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Het dodelijke slachtoffer is iemand die gevonden werd binnen de perimeter, maar het is nog onduidelijk wat de precieze doodsoorzaak is en het staat dus nog niet vast of dit overlijden (rechtstreeks) verband houdt met het ongeluk.
Oorzaak
Het ongeval met de goederentrein in Wetteren gebeurde na het overschakelen van het ene naar het andere spoor, voorbij een werfzone.
Over de oorzaak van het ongeval wil de woordvoerder van spoorbeheerder Infrabel, Frédéric Petit, geen uitspraken doen. 'Het is bij een wissel verkeerd gelopen, maar waar het fout ging, moet nog worden onderzocht. Wel zijn er sterke aanwijzingen dat de Nederlandse machinist die de Duitse goederentrein bestuurde, geen fout treft.'
Ja is plaatje van die ramp. Er is trouwens gewoon met water geblust zie http://www.hln.be/hln/nl/(...)-binnenblijven.dhtmlquote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dat een plaatje van vandaag?
En gebruiken ze daar nou water?
Edit: lijkt meer op poeder oid.
Moerdijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:19 schreef arjan1212 het volgende:
is dit nou netzoiets als toen vorig jaar die chemicaliën fabriek in Moerwijk in de hens stond enzo?
Zou dus best kunnen dat daar een heleboel mensen giftig spul hebben binnengekregen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:17 schreef trainfreak het volgende:
Ik heb nog gelezen dat er bij de 17 gewonden 3 kritiek zouden zijn.
quote:Op zaterdag 4 mei 2013 09:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
We weten allemaal dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Ik herhaal, er is géén gevaar voor de volksgezondheid.
Daar hadden we het pas nog over, na de explosie bij die kunstmestfabriek, daar was het dan 'als het een paar uur later was gebeurd'. Soms lijkt het echt alsof er hele kuddes beschermengelen aan het werk zijn ..quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:41 schreef trainfreak het volgende:
Hier staan amper huizen in de omgeving van het ongeval.
Had het een paar honderd meter verder gebeurd dan was de schade aanzienlijk groter geweest.
Ik woon dicht aan het spoor, dit treintje is rond middernacht hier dus nog voorbij gereden op, wat zal het zijn, 100 meter afstand.. Best raar om dan die beelden te zien op het nieuws.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
Fijne gedachte dat dit soort treinen dagelijks door het centrum van allerlei grote steden mag rijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |