twitter:JorisNOS twitterde op zaterdag 04-05-2013 om 16:12:40Twee doden, 14 gewonden in Wetteren na ontploffing goederenwagons. Mensen behandeld voor ademhalingsmoeilijkheden na giftige dampen. reageer retweet
Vraag 1: hoe komt het dat de damp uit het riool komt? Betekent het dat er wat van die chemische troep het riool is ingelopen?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:29 schreef trainfreak het volgende:
Veiligheidszone is zeer raar opgesteld.
Het centrum van Wetteren is deels ontruimd, maar totaal niet aan de kant van het ongeval ..
Correctie: die straten zijn ontruimd omdat daar de dampen via de riolering terug naar boven komen.
De rook zou niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, maar de dampen die omhoog komen wel...
Ze gaan de wagons nu gecontroleerd laten uitbranden en hopen dat dit tegen vanavond is gebeurd.
Hoe zit dat precies?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:51 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Vraag 1: hoe komt het dat de damp uit het riool komt? Betekent het dat wat van die chemische troep het riool is ingelopen?
Vraag 2: waarom is die rook niet schadelijk maar de dampen wel? Beide zijn toch afkomstig uit die wagons en bevatten dus die chemische stoffen?
1- dat moet wel en verspreidt zich nu op die manier.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:51 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Vraag 1: hoe komt het dat de damp uit het riool komt? Betekent het dat er wat van die chemische troep het riool is ingelopen?
Vraag 2: waarom is die rook niet schadelijk maar de dampen wel? Beide zijn toch afkomstig uit die wagons en bevatten dus die chemische stoffen?
Vaak niet met water. Veel chemicalien drijven op water en komen zo in het riool/milieu.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe blus je zulke branden? Met poeder of schuim zeker? En daar heb je dan zoveel van nodig, dat is niet te doen. Vandaar dat gecontroleerd uit laten branden waarschijnlijk.
Ik woon in het gebied ( dordt) waar dat soort treinen dagelijks langskomen, maar ik mag toch hopen dat bij dit soort ongevallen we hier in Nederland wel íets ruimer evacueren?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:16 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Vaak niet met water. Veel chemicalien drijven op water en komen zo in het riool/milieu.
Zoals bij Chemiepack is gebeurd...
Ja,ik zit bij de brandweer
Is dat een plaatje van vandaag?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:04 schreef Wokkel het volgende:
Hoe heet dit en hebben wij dat in NL ook?
[ afbeelding ]
Dat mag ik hopen idd.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:19 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik woon in het gebied ( dordt) waar dat soort treinen dagelijks langskomen, maar ik mag toch hopen dat bij dit soort ongevallen we hier in Nederland wel íets ruimer evacueren?
In Rotterdam staat wel leuk spul:quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:04 schreef Wokkel het volgende:
Hoe heet dit en hebben wij dat in NL ook?
[ afbeelding ]
Er was een "watergordijn" opgetrokken, dus er kan best wel het nodige zijn weggelekt met dat water. En omdat die acrylonitril niet bijster goed oplosbaar is in water (10x minder dan keukenzout), gaat een gedeelte drijven op water en dampt dan weg.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dat een plaatje van vandaag?
En gebruiken ze daar nou water?
Edit: lijkt meer op poeder oid.
Dat is volgens mij dat "watergordijn" dat ze hebben gebruikt om te voorkomen dat een woning daar vlakbij in vlammen zou opgaan.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dat een plaatje van vandaag?
En gebruiken ze daar nou water?
Edit: lijkt meer op poeder oid.
Ik hoop wel dat die 17 "gewonden", zoals het genoemd wordt, mensen met ademhalingsproblemen zijn door de dampen. Anders ziet het er wel slecht uit.quote:Na het ongeluk met een goederentrein in Wetteren is er 1 dode gevallen. Er raakten ook 17 mensen gewond. Zaterdagnamiddag meldde gouverneur Jan Briers van Oost-Vlaanderen dat er 2 doden te betreuren waren na het ongeluk met de trein met chemische producten, maar dat klopt dus niet. Waaraan het ene slachtoffer precies overleden is, wordt nog onderzocht. Het is nog niet zeker of dat overlijden rechtstreeks verband houdt met het treinongeluk.
De goederentrein met 13 wagons reed rond 2 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag 1 kilometer buiten het station van Schellebelle in de richting van Wetteren. Ter hoogte van de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan kwamen zes wagons naast de sporen terecht, twee zijn gekanteld en drie vlogen in brand. Aan boord waren chemisch ontvlambare en giftige stoffen, zo verklaarde de brandweer. Het gaat onder meer om acrylnitril, een licht ontvlambare vloeistof die kankerverwekkend is bij chronische blootstelling aan de stof.
Het provinciaal rampenplan werd afgekondigd.
Uitbranden
De brandweer koos er voor om de wagons met acrylnitril gecontroleerd te laten uitbranden. Dat is de meest veilige optie omdat blussen nog meer dampen zou kunnen vrijmaken. Gouverneur Jan Briers vermoedt dat het gecontroleerd leegbranden van de wagons nog zeker tot zaterdagavond zal duren.
Een deel van die vloeistof kwam tijdens het blussen in de riolen terecht. Die moesten dan ook gespoeld worden. Op sommige plaatsen kwamen daardoor dampen vrij, waardoor sommige mensen misselijk werden.
Verwarring over slachtoffers
Er werd snel een perimeter van 500 meter ingesteld en er zijn zo'n 300 tot 500 buurtbewoners geëvacueerd. Aan bewoners binnen een straal van 500 meter tot 1 kilometer rond de plaats van het ongeval werd gevraagd om binnen te blijven.
Een gezin dat zich in een perimeter van 1.000 meter rond het ongeval bevond, raakte onwel en werd naar het ziekenhuis overgebracht. Zaterdag werd in de loop van de dag gemeld dat een van hen overleden was, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Het dodelijke slachtoffer is iemand die gevonden werd binnen de perimeter, maar het is nog onduidelijk wat de precieze doodsoorzaak is en het staat dus nog niet vast of dit overlijden (rechtstreeks) verband houdt met het ongeluk.
Oorzaak
Het ongeval met de goederentrein in Wetteren gebeurde na het overschakelen van het ene naar het andere spoor, voorbij een werfzone.
Over de oorzaak van het ongeval wil de woordvoerder van spoorbeheerder Infrabel, Frédéric Petit, geen uitspraken doen. 'Het is bij een wissel verkeerd gelopen, maar waar het fout ging, moet nog worden onderzocht. Wel zijn er sterke aanwijzingen dat de Nederlandse machinist die de Duitse goederentrein bestuurde, geen fout treft.'
Ja is plaatje van die ramp. Er is trouwens gewoon met water geblust zie http://www.hln.be/hln/nl/(...)-binnenblijven.dhtmlquote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is dat een plaatje van vandaag?
En gebruiken ze daar nou water?
Edit: lijkt meer op poeder oid.
Moerdijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 18:19 schreef arjan1212 het volgende:
is dit nou netzoiets als toen vorig jaar die chemicaliën fabriek in Moerwijk in de hens stond enzo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |