Dit, maar ik denk dat ts meer doelt op de ziel en dan vooral je identiteit.quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:15 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Gedachte en gevoelens worden opgeslagen in de hersenen, die zijn dan weg ja.
Een harde schijf is nog weer te gebruiken zodra je er stroom op zet.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 00:14 schreef datismijnmening het volgende:
Zie het gewoon als een harde schijf zonder stroom
Als die er wel is, dan vind ik het aannemelijk dat een hond ook een ziel heeft. Bewustzijn en keuzes maken, lijkt nog het meest op een ziel. Maar honden kunnen dat ook, al lijkt het wat beperkter.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 01:29 schreef man1986 het volgende:
Dus volgens sommige van jullie is er dus geen 'ghost in the machine'?
Klopt, en vooralsnog kunnen we dat nog niet doen bij organismesquote:Op vrijdag 3 mei 2013 00:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een harde schijf is nog weer te gebruiken zodra je er stroom op zet.
Gedachten ná je dood? Dood is dood. Een ziel? Is dat een wetenschappelijke vraag die ontspruit of een religieuze vooringenomenheid. Er is geen leven ná de dood ontdekt dus waarom vraag je het? Misschien zou je het eens aan Dick Swaab moeten vragen. Maar goed, gezien je avatar zal jij het allemaal perfect weten en is je vraag er gewoon één om zieltjes te winnen voor jouw geloof in pratende slangen, pratende braamstruiken, pratende ezels, magische wandelstokken, splijtende zeeën, mannen die in een vis leven, drijvende bijlen, regenbuien van manna, stoute nieuwsgierige vrouwen die in een zoutpilaar worden veranderd en een opgestane Jezus die op een wolk door de lucht vliegt en terugkomt om niet-christenen, dus eigenlijk iederéén (je buren, collega's, vrienden, sportmaten, in een eeuwigdurend Auschwitz te smijten zodat jij straks "nadenkt" na je dood waarom je in Godsnaam Jezus voeten tot in alle eeuwigheid moet kussen als dank terwijl tegelijkertijd al je vrienden dienen als eeuwige brandstof om de hemelse kroonluchters te doen oplichten. heb jij het dan wel naar je zin daar in die klote hemel? Ik noem religie simpelweg een "algemeen geaccepteerde schizofrenie" waar je hopelijk een keer van zult genezen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Wat gebeurt er met je gedachten na je dood?
Eindigt alles met de dood, inclusief je gedachten en herinneringen?
Deze redenering kan ik niet volgen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Om deze vragen te beantwoorden voor mezelf moet ik eerst nagaan of er een 'ziel' bestaat.
Vanuit dat beginpunt concludeer ik dan dat 'ik' een 'ziel' ben
Kan je niet geloven of wil je niet geloven ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.
Tevens denk ik dat dieren ook een ziel hebben.
Op het moment dat je in diepe slaap bent is er toch ook geen bewustzijn of beleving? In dat geval weliswaar tijdelijk. Maar kennelijk doet iets wat je niet kunt geloven / wat er bij jou niet ingaat zich dagelijks voor.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.
Er komen steeds meer mensen. Er komen dus ook steeds meer zielen en hoe ontstaan die dan?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Tevens denk ik dat dieren ook een ziel hebben.
Kunnen of willen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik kan het niet bevatten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:03 schreef DoubleRainbows het volgende:
[..]
Kan je niet geloven of wil je niet geloven ?
Daarnaast wat wil je met die beleving doen als je doodgaat? Wat gebeurd er met die ''ziel'' ?
Als je van mening bent dat je opnieuw geboren word met die ziel dan is je beleving van je vorige leven ook weg en is er dus eigenlijk geen beleving meer na je dood.
Alleen een lege ziel en tot hoeverre ben je dan nog die ziel van je vorige leven ? Ben je dan niet gewoon iets totaal nieuws ? Je gedachte en belevingen die je maken wie je was zijn immers weg.
Droom jij niet dan? Er is wel zeker bewustzijn als je slaapt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op het moment dat je in diepe slaap bent is er toch ook geen bewustzijn of beleving? In dat geval weliswaar tijdelijk. Maar kennelijk doet iets wat je niet kunt geloven / wat er bij jou niet ingaat zich dagelijks voor.
Tijdens de rem-slaap ja. Het grootste deel van je slaap ben je totaal buiten bewustzijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:22 schreef Fera het volgende:
[..]
Droom jij niet dan? Er is wel zeker bewustzijn als je slaapt.
Reïncarnatie zou ook kunnen. Maar ik weet niet hoe ze ontstaan, ik werk niet in een zielenfabriek.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er komen steeds meer mensen. Er komen dus ook steeds meer zielen en hoe ontstaan die dan?
Logisch gezien zouden het er steeds meer moeten worden, toch? Of er moet een enorme wachtlijst zijn in die andere dimensie.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:24 schreef Fera het volgende:
[..]
Reïncarnatie zou ook kunnen. Maar ik weet niet hoe ze ontstaan, ik werk niet in een zielenfabriek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |