abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126003822
Wat gebeurt er met je gedachten na je dood?
Eindigt alles met de dood, inclusief je gedachten en herinneringen?
Of ben je van mening dat er een continuïteit bestaat en dat gedachten na de dood niet ophouden, maar zich verder ontwikkelen tot andere vormen van bestaan?

Om deze vragen te beantwoorden voor mezelf moet ik eerst nagaan of er een 'ziel' bestaat.
Vanuit dat beginpunt concludeer ik dan dat 'ik' een 'ziel' ben en dat deze ziel, in tegenstelling tot mijn lichaam, wél in staat zou kunnen zijn om de dood van het lichaam te overleven.

Ik kan mijn eigen bestaan niet ontkennen, want dat zou paradoxaal enkel je eigen bestaan bevestigen.
Dat 'iets' in mij heeft de stempel van eeuwigheid in zich, terwijl het tegelijkertijd bewust is van de sterfelijkheid van het lichaam. Een onsterfelijke ziel opgesloten in een sterfelijke lichaam.

Hoe zie jij het allemaal?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_126003895
Gedachte en gevoelens worden opgeslagen in de hersenen, die zijn dan weg ja.
I dare you all to write one more thing that you won't say to my face. - Marilyn Manson
pi_126004015
Voor mij is de dood het einde, letterlijk.
Maar ook weer niet iets om je erg druk over te maken, het komt voor iedereen.

Het meeste op aarde is nodig om hier te overleven en voort te planten, een ziel of hiernamaals heeft geen toegevoegde waarde, vooral omdat we niet meer zijn dan een product van de evolutie tot mens.
pi_126004061
Ze zijn niet meteen weg, maar ze zijn wel dood.

Wel eens een dood vogeltje gezien? Dacht ie nog aan wegvliegen?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:36:44 #5
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_126005296
quote:
7s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:15 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Gedachte en gevoelens worden opgeslagen in de hersenen, die zijn dan weg ja.
Dit, maar ik denk dat ts meer doelt op de ziel en dan vooral je identiteit.
Na je dood laat je je lichaam achter maar wat er nou met het "persoon" (naam)
pi_126006981
Zie het gewoon als een harde schijf zonder stroom :)
-XOXO-
pi_126007608
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:14 schreef datismijnmening het volgende:
Zie het gewoon als een harde schijf zonder stroom :)
Een harde schijf is nog weer te gebruiken zodra je er stroom op zet.

Ik hou het op DDR3 geheugen zonder stroom.
pi_126007746
Enerzijds is te zeggen dat er een dualiteit bestaat tussen de ziel en het lichaam en dat bij de dood het lichaam zich scheidt van de ziel. In dit model is de ziel onsterfelijk en is het lichaam slechts een machine dat zorgt voor ervaringen en in stand houding van de machine.

Aan de andere kant zijn er filosofen en wetenschappers die zeggen dat er geen ziel is en dat bewustzijn een product is van onze lichamelijke werkingen. Bewustzijn is een product van neuronen die met elkaar communiceren en daarbij als bijproduct bewustzijn produceren. Als de machine kapot gaat of onze hersenen dan stopt ons bewustzijn en onze gedachten.

Al deze theorieën gaan uit van een wereld waarin de wereld die we ervaren werkelijk bestaat. De wereld kan ook een product zijn van een kwade genie met het doel om ons te misleiden of we kunnen hersenen zijn in een laboratorium waar een wetenschapper de wereld als simulatie produceert in ons brein. Wat we zien als leven kan slechts een simulatie zijn en ons lichaam kan zich buiten de waarneembare wereld bevinden waardoor de dood in een simulatie slechts het beëindigen van de simulatie is.

Historisch hebben filosofen zoals Aristoteles, Plato, Socrates, Descartes en vele anderen het idee aangehangen dat de ziel onsterfelijk. De neurowetenschap neigt meer naar de ziel of wat we noemen als ziel als product van ons brein.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 00:53:54 #9
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126008307
The view from nowhere.
pi_126009212
Dus volgens sommige van jullie is er dus geen 'ghost in the machine'?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  vrijdag 3 mei 2013 @ 02:12:24 #11
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_126009915
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 01:29 schreef man1986 het volgende:
Dus volgens sommige van jullie is er dus geen 'ghost in the machine'?
Als die er wel is, dan vind ik het aannemelijk dat een hond ook een ziel heeft. Bewustzijn en keuzes maken, lijkt nog het meest op een ziel. Maar honden kunnen dat ook, al lijkt het wat beperkter.
The view from nowhere.
pi_126010321
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een harde schijf is nog weer te gebruiken zodra je er stroom op zet.
Klopt, en vooralsnog kunnen we dat nog niet doen bij organismes ;(

Dus nee, je gedachten houden op zodra je hersenen stoppen.
Conscience do cost.
pi_126010392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Wat gebeurt er met je gedachten na je dood?
Eindigt alles met de dood, inclusief je gedachten en herinneringen?
Gedachten ná je dood? Dood is dood. Een ziel? Is dat een wetenschappelijke vraag die ontspruit of een religieuze vooringenomenheid. Er is geen leven ná de dood ontdekt dus waarom vraag je het? Misschien zou je het eens aan Dick Swaab moeten vragen. Maar goed, gezien je avatar zal jij het allemaal perfect weten en is je vraag er gewoon één om zieltjes te winnen voor jouw geloof in pratende slangen, pratende braamstruiken, pratende ezels, magische wandelstokken, splijtende zeeën, mannen die in een vis leven, drijvende bijlen, regenbuien van manna, stoute nieuwsgierige vrouwen die in een zoutpilaar worden veranderd en een opgestane Jezus die op een wolk door de lucht vliegt en terugkomt om niet-christenen, dus eigenlijk iederéén (je buren, collega's, vrienden, sportmaten, in een eeuwigdurend Auschwitz te smijten zodat jij straks "nadenkt" na je dood waarom je in Godsnaam Jezus voeten tot in alle eeuwigheid moet kussen als dank terwijl tegelijkertijd al je vrienden dienen als eeuwige brandstof om de hemelse kroonluchters te doen oplichten. heb jij het dan wel naar je zin daar in die klote hemel? Ik noem religie simpelweg een "algemeen geaccepteerde schizofrenie" waar je hopelijk een keer van zult genezen.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  vrijdag 3 mei 2013 @ 08:32:49 #14
365231 Fera
Fire & Blood
pi_126011143
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.

Tevens denk ik dat dieren ook een ziel hebben. :Y
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:54:23 #15
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126014024
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Om deze vragen te beantwoorden voor mezelf moet ik eerst nagaan of er een 'ziel' bestaat.
Vanuit dat beginpunt concludeer ik dan dat 'ik' een 'ziel' ben
Deze redenering kan ik niet volgen.

Je gaat na of er een ziel bestaat en vanuit dat beginpunt(?) concludeer je dat je een ziel bent. :?

Ofwel je hebt een ziel omdat je nagaat of je een ziel hebt?
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:03:53 #16
401811 DoubleRainbows
NO WAY..It's a.. Doublera
pi_126014333
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.

Kan je niet geloven of wil je niet geloven ?
Daarnaast wat wil je met die beleving doen als je doodgaat? Wat gebeurd er met die ''ziel'' ?
Als je van mening bent dat je opnieuw geboren word met die ziel dan is je beleving van je vorige leven ook weg en is er dus eigenlijk geen beleving meer na je dood.

Alleen een lege ziel en tot hoeverre ben je dan nog die ziel van je vorige leven ? Ben je dan niet gewoon iets totaal nieuws ? Je gedachte en belevingen die je maken wie je was zijn immers weg.
pi_126014362
Op zich een leuke gedachte natuurlijk, maar wat zou jou collectie van gedachten en herinneringen dan moeten vasthouden, aangezien het medium dus sterft bij je dood.

Ik meen ergens eens iets te hebben gehoord over behoud van informatie? Misschien dat iemand hier er meer over weet te vertellen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:06:38 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126014415
quote:
Op het moment dat je in diepe slaap bent is er toch ook geen bewustzijn of beleving? In dat geval weliswaar tijdelijk. Maar kennelijk doet iets wat je niet kunt geloven / wat er bij jou niet ingaat zich dagelijks voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:11:30 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126014580
quote:

Er komen steeds meer mensen. Er komen dus ook steeds meer zielen en hoe ontstaan die dan?
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:12:26 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_126014605
hee een lege post
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:22:01 #21
365231 Fera
Fire & Blood
pi_126014913
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:03 schreef DoubleRainbows het volgende:

[..]

Kan je niet geloven of wil je niet geloven ?
Daarnaast wat wil je met die beleving doen als je doodgaat? Wat gebeurd er met die ''ziel'' ?
Als je van mening bent dat je opnieuw geboren word met die ziel dan is je beleving van je vorige leven ook weg en is er dus eigenlijk geen beleving meer na je dood.

Alleen een lege ziel en tot hoeverre ben je dan nog die ziel van je vorige leven ? Ben je dan niet gewoon iets totaal nieuws ? Je gedachte en belevingen die je maken wie je was zijn immers weg.
Kunnen of willen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik kan het niet bevatten.

Theorieën over wat er mee gebeurd heb ik ook niet, maar ik denk dat je bewustzijn er nog wel is mocht er sprake zijn van reïncarnatie. De herinneringen zijn er niet meer, maar de beleving van het heden wel, denk ik.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:22:59 #22
365231 Fera
Fire & Blood
pi_126014948
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op het moment dat je in diepe slaap bent is er toch ook geen bewustzijn of beleving? In dat geval weliswaar tijdelijk. Maar kennelijk doet iets wat je niet kunt geloven / wat er bij jou niet ingaat zich dagelijks voor.
Droom jij niet dan? Er is wel zeker bewustzijn als je slaapt. :)
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:23:50 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126014977
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:22 schreef Fera het volgende:

[..]

Droom jij niet dan? Er is wel zeker bewustzijn als je slaapt. :)
Tijdens de rem-slaap ja. Het grootste deel van je slaap ben je totaal buiten bewustzijn.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:24:09 #24
365231 Fera
Fire & Blood
pi_126014990
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er komen steeds meer mensen. Er komen dus ook steeds meer zielen en hoe ontstaan die dan?
Reïncarnatie zou ook kunnen. Maar ik weet niet hoe ze ontstaan, ik werk niet in een zielenfabriek. :D
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:25:20 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126015039
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:24 schreef Fera het volgende:

[..]

Reïncarnatie zou ook kunnen. Maar ik weet niet hoe ze ontstaan, ik werk niet in een zielenfabriek. :D
Logisch gezien zouden het er steeds meer moeten worden, toch? Of er moet een enorme wachtlijst zijn in die andere dimensie. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')