Dit, maar ik denk dat ts meer doelt op de ziel en dan vooral je identiteit.quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:15 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Gedachte en gevoelens worden opgeslagen in de hersenen, die zijn dan weg ja.
Een harde schijf is nog weer te gebruiken zodra je er stroom op zet.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 00:14 schreef datismijnmening het volgende:
Zie het gewoon als een harde schijf zonder stroom
Als die er wel is, dan vind ik het aannemelijk dat een hond ook een ziel heeft. Bewustzijn en keuzes maken, lijkt nog het meest op een ziel. Maar honden kunnen dat ook, al lijkt het wat beperkter.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 01:29 schreef man1986 het volgende:
Dus volgens sommige van jullie is er dus geen 'ghost in the machine'?
Klopt, en vooralsnog kunnen we dat nog niet doen bij organismesquote:Op vrijdag 3 mei 2013 00:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een harde schijf is nog weer te gebruiken zodra je er stroom op zet.
Gedachten ná je dood? Dood is dood. Een ziel? Is dat een wetenschappelijke vraag die ontspruit of een religieuze vooringenomenheid. Er is geen leven ná de dood ontdekt dus waarom vraag je het? Misschien zou je het eens aan Dick Swaab moeten vragen. Maar goed, gezien je avatar zal jij het allemaal perfect weten en is je vraag er gewoon één om zieltjes te winnen voor jouw geloof in pratende slangen, pratende braamstruiken, pratende ezels, magische wandelstokken, splijtende zeeën, mannen die in een vis leven, drijvende bijlen, regenbuien van manna, stoute nieuwsgierige vrouwen die in een zoutpilaar worden veranderd en een opgestane Jezus die op een wolk door de lucht vliegt en terugkomt om niet-christenen, dus eigenlijk iederéén (je buren, collega's, vrienden, sportmaten, in een eeuwigdurend Auschwitz te smijten zodat jij straks "nadenkt" na je dood waarom je in Godsnaam Jezus voeten tot in alle eeuwigheid moet kussen als dank terwijl tegelijkertijd al je vrienden dienen als eeuwige brandstof om de hemelse kroonluchters te doen oplichten. heb jij het dan wel naar je zin daar in die klote hemel? Ik noem religie simpelweg een "algemeen geaccepteerde schizofrenie" waar je hopelijk een keer van zult genezen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Wat gebeurt er met je gedachten na je dood?
Eindigt alles met de dood, inclusief je gedachten en herinneringen?
Deze redenering kan ik niet volgen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Om deze vragen te beantwoorden voor mezelf moet ik eerst nagaan of er een 'ziel' bestaat.
Vanuit dat beginpunt concludeer ik dan dat 'ik' een 'ziel' ben
Kan je niet geloven of wil je niet geloven ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.
Tevens denk ik dat dieren ook een ziel hebben.
Op het moment dat je in diepe slaap bent is er toch ook geen bewustzijn of beleving? In dat geval weliswaar tijdelijk. Maar kennelijk doet iets wat je niet kunt geloven / wat er bij jou niet ingaat zich dagelijks voor.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.
Er komen steeds meer mensen. Er komen dus ook steeds meer zielen en hoe ontstaan die dan?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.
Tevens denk ik dat dieren ook een ziel hebben.
Kunnen of willen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik kan het niet bevatten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:03 schreef DoubleRainbows het volgende:
[..]
Kan je niet geloven of wil je niet geloven ?
Daarnaast wat wil je met die beleving doen als je doodgaat? Wat gebeurd er met die ''ziel'' ?
Als je van mening bent dat je opnieuw geboren word met die ziel dan is je beleving van je vorige leven ook weg en is er dus eigenlijk geen beleving meer na je dood.
Alleen een lege ziel en tot hoeverre ben je dan nog die ziel van je vorige leven ? Ben je dan niet gewoon iets totaal nieuws ? Je gedachte en belevingen die je maken wie je was zijn immers weg.
Droom jij niet dan? Er is wel zeker bewustzijn als je slaapt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op het moment dat je in diepe slaap bent is er toch ook geen bewustzijn of beleving? In dat geval weliswaar tijdelijk. Maar kennelijk doet iets wat je niet kunt geloven / wat er bij jou niet ingaat zich dagelijks voor.
Tijdens de rem-slaap ja. Het grootste deel van je slaap ben je totaal buiten bewustzijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:22 schreef Fera het volgende:
[..]
Droom jij niet dan? Er is wel zeker bewustzijn als je slaapt.
Reïncarnatie zou ook kunnen. Maar ik weet niet hoe ze ontstaan, ik werk niet in een zielenfabriek.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er komen steeds meer mensen. Er komen dus ook steeds meer zielen en hoe ontstaan die dan?
Logisch gezien zouden het er steeds meer moeten worden, toch? Of er moet een enorme wachtlijst zijn in die andere dimensie.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:24 schreef Fera het volgende:
[..]
Reïncarnatie zou ook kunnen. Maar ik weet niet hoe ze ontstaan, ik werk niet in een zielenfabriek.
Betekent niet dat het er niet is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tijdens de rem-slaap ja. Het grootste deel van je slaap ben je totaal buiten bewustzijn.
Dat is wat "buiten bewustzijn" betekent: "geen bewustzijn". Ja, dat betekent wel degelijk dat het er niet is.quote:
Ik zou eerder denken dat het dan uit staat.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is wat "buiten bewustzijn" betekent: "geen bewustzijn". Ja, dat betekent wel degelijk dat het er niet is.
Wat bedoel je met beleving van het heden ? Als het geen herrineringen zijn wat dan wel?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:22 schreef Fera het volgende:
De herinneringen zijn er niet meer, maar de beleving van het heden wel, denk ik.
Een bewustzijn dat "uit" staat is op dat moment geen bewustzijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:27 schreef Fera het volgende:
[..]
Ik zou eerder denken dat het dan uit staat.
Dat is een leuke vraag eigenlijk want 'wie' reïncarneert er dan? Als je weer deel uit zou gaan maken op een zeker moment van dit leven of het leven wat er tegen die tijd weer is, en je je daar weer bewust van bent, ben jij het dan weer?quote:Theorieën over wat er mee gebeurd heb ik ook niet, maar ik denk dat je bewustzijn er nog wel is mocht er sprake zijn van reïncarnatie. De herinneringen zijn er niet meer, maar de beleving van het heden wel, denk ik.
Sinds wanneer heeft een steen geen bewustzijn ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een bewustzijn dat "uit" staat is op dat moment geen bewustzijn.Simpel gezegd: wat het ook is dat bewustzijn voortbrengt, op dat moment is het zich nergens van bewust.
Een mens in diepe slaap heeft net zo min een bewustzijn als een steen.
Bij deze mijn excuses aan alles stenen die ik hiermee mogelijk zou hebben beledigd.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:00 schreef Jappie het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft een steen geen bewustzijn ?
Waarom denk je überhaupt dat er zoiets als een ziel bestaatquote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:32 schreef Fera het volgende:
Dit vraag ik me al mijn hele leven af. Mensen die zeggen dat er gewoon helemaal niets meer is, die kan ik niet geloven. Het wil er bij mij gewoon niet in dat je bewustzijn verdwijnt. Alles gaat via je eigen beleving, ik kan me niet voorstellen dat die beleving er niet meer is.
Tevens denk ik dat dieren ook een ziel hebben.
Dit zijn mogelijke aanwijzingen: F&L / Gedachten na je doodquote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:15 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom denk je überhaupt dat er zoiets als een ziel bestaat
Of ze "spacede" gewoon. Er valt niet echt een conclusie aan te binden.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
Mensen die een BDE hebben gehad melden dat het leven wel degelijk doorgaat hierna. Je staat gewoon op uit je lichaam, dat leg je af als een oude jas, en je staat op met je hele geest, je herinneringen, je bewustzijn, je waarneming.
Nuh, dat is nogal natte vingerwerk allemaal. Als dat echt zo zou zijn was daar al een stuk meer over bekend.quote:Ook waarnemingen tijdens regressie geven aan dat er wel degelijk sprake is van reincarnatie. Zo zijn er bijvoorbeeld kinderen die precies kunnen aangeven waar ze in een vorig leven geleefd hebben, wie daar hun (nog levende, dus verifieerbaar) kinderen waren, waarbij ze dingen weten te vertellen die niemand anders kon weten.
Neequote:Maar ook als je zelf nadenkt over de zin van alles is er geen andere conclusie mogelijk dan dat het leven gewoon verder gaat.
Daar zijn net zo goed geen aanwijzingen voor.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:24 schreef ems. het volgende:
Of ze "spacede" gewoon. Er valt niet echt een conclusie aan te binden.
Is ook, het wordt alleen niet wetenschappelijk erkend. Het zou ook nogal wat implicaties geven op religieus gebied.quote:Nuh, dat is nogal natte vingerwerk allemaal. Als dat echt zo zou zijn was daar al een stuk meer over bekend.
Waar leid je dat uit af? Op basis van dat je niet meer kent dan wat je nu weet?quote:NeeWaarom? Er is geen zin van het leven.
De zin van het leven kan sowieso alleen gevonden worden in jouw beleving ervan anders is het niet langer jouw zin maar die van iets of iemand anders. Of er nog bewustzijn is na de dood doet daar niets aan af. Voor mij leidt dat tot de conclusie dat de zin van het leven het leven zelf is maar goed dat is mijn zingeving.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Waar leid je dat uit af? Op basis van dat je niet meer kent dan wat je nu weet?
Ik kan inderdaad niets zeggen over wat anderen vinden, iedereen is een individu en als zodanig kunnen we niet andermans waarnemingen adopteren, alleen interpreteren.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:37 schreef Jappie het volgende:
[..]
De zin van het leven kan sowieso alleen gevonden worden in jouw beleving ervan anders is het niet langer jouw zin maar die van iets of iemand anders. Of er nog bewustzijn is na de dood doet daar niets aan af. Voor mij leidt dat tot de conclusie dat de zin van het leven het leven zelf is maar goed dat is mijn zingeving.
Ik laat het niet alleen open ik ben er van overtuigd dat het bewustzijn in zijn algemeenheid alsook het individuele aspect ervan welke wij ervaren gewoon doorgaat.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik kan inderdaad niets zeggen over wat anderen vinden, iedereen is een individu en als zodanig kunnen we niet andermans waarnemingen adopteren, alleen interpreteren.
Maar ik begrijp dat je de mogelijkheid van bewustzijn na de dood open laat?
Waar ligt voor jou de grens tussen het algemene en het individuele aspect? Kan dat niet gewoon alleen zo zijn als alles 'een' is?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:48 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik laat het niet alleen open ik ben er van overtuigd dat het bewustzijn in zijn algemeenheid alsook het individuele aspect ervan welke wij ervaren gewoon doorgaat.
Juist, daarom kan je het beste concluderen dat je vooralsnog geen waardeoordelen aan de zgn BDE's kan meegeven.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Daar zijn net zo goed geen aanwijzingen voor.
Het wordt niet wetenschappelijk erkend omdat er niets over te zeggen valt. Ik vraag me vooral af wat de connectie is tussen BDE's en reïncarnatie.quote:Is ook, het wordt alleen niet wetenschappelijk erkend. Het zou ook nogal wat implicaties geven op religieus gebied.
Waar leid jij het uit af dat er wel zoiets bestaat als een zin van het leven? "Zingeving" is een menselijke constructie.quote:Waar leid je dat uit af? Op basis van dat je niet meer kent dan wat je nu weet?
Ik ervaar mezelf iig toch als een individualisatie van het bewustzijn en ik denk dat die individualisatie ervan zal blijven bestaan zolang ik me daarvan bewust ben. Wanneer ik nadenk over dat bewustzijn en toesta dat de werkelijkheid zoals ik die nu ervaar als individueel (afgescheiden maar verbonden) bewustzijn in stand wordt gehouden door mijn bewustzijn zelf dan kan ik mij ook voorstellen dat ik dat gevoel van afgescheidenheid zou kunnen loslaten en dan als het ware het grotere bewustzijn realiseer.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Waar ligt voor jou de grens tussen het algemene en het individuele aspect? Kan dat niet gewoon alleen zo zijn als alles 'een' is?
Dat snap ik niet. Op basis van empirische waarnemingen en getuigenissen lijken BDE's toch in de richting van een leven na de dood te wijzen. Waarom ga je uitsluitend uit van een 'niet aanwezig tot het bewezen is', als het wellicht niet te bewijzen valt (onzekerheidsprincipe), terwijl het aan de output kant wel op een positieve uitkomst wijst?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:51 schreef ems. het volgende:
Juist, daarom kan je het beste concluderen dat je vooralsnog geen waardeoordelen aan de zgn BDE's kan meegeven.
Een BDE geeft aan dat het leven niet ophoudt na de lichamelijke dood. Reincarnatie wijst op hetzelfde.quote:Het wordt niet wetenschappelijk erkend omdat er niets over te zeggen valt. Ik vraag me vooral af wat de connectie is tussen BDE's en reïncarnatie.
Waar zouden we zijn zonder een zin van het leven?quote:Waar leid jij het uit af dat er wel zoiets bestaat als een zin van het leven? "Zingeving" is een menselijke constructie.
Same here.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 00:53 schreef deelnemer het volgende:
F&L / Ben u een zielgelover of een procesgelover?
Ik ben een procesgelover.
Welke 'empirisiche waarnemening' en getuigenissen danquote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Op basis van empirische waarnemingen en getuigenissen lijken BDE's toch in de richting van een leven na de dood te wijzen. Waarom ga je uitsluitend uit van een 'niet aanwezig tot het bewezen is', als het wellicht niet te bewijzen valt (onzekerheidsprincipe), terwijl het aan de output kant wel op een positieve uitkomst wijst?
Help me even: "Bijna dood ervaring", als in bijna dood. Dat is niet klinisch/lichamelijk dood. Reïncarnatie is nog steeds niets anders dan speculatie en een correlatie met 'bijna dood' is er niet.quote:Een BDE geeft aan dat het leven niet ophoudt na de lichamelijke dood. Reincarnatie wijst op hetzelfde.
Hierquote:Waar zouden we zijn zonder een zin van het leven?
Geen droom, want er is vastgesteld dat in dergelijke situaties geen hersenactiviteit plaatsvindt. Dan zou er ook sprake zijn van slaap.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:05 schreef ems. het volgende:
Welke 'empirisiche waarnemening' en getuigenissen danBDE kan net zo goed een droom zijn. En de connectie met reïncarnatie (waar nog helemaal geen greintje bewijs voor is) zie ik eigenlijk niet.
De situatie waarin bijvoorbeeld het hart stilstaat en de hersenen geen activiteit meer vertonen, dacht ik. Ik weet het niet precies, ik ben geen medisch genie.quote:Help me even: "Bijna dood ervaring", als in bijna dood. Dat is niet klinisch/lichamelijk dood. Reïncarnatie is nog steeds niets anders dan speculatie en een correlatie met 'bijna dood' is er niet.
Ja hehequote:Hier
Kale informatie, zoals het totaal aantal bits op een CD. Geen behoud van de structuur en dus al helemaal geen behoud van betekenissen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:04 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Op zich een leuke gedachte natuurlijk, maar wat zou jou collectie van gedachten en herinneringen dan moeten vasthouden, aangezien het medium dus sterft bij je dood.
Ik meen ergens eens iets te hebben gehoord over behoud van informatie? Misschien dat iemand hier er meer over weet te vertellen.
Bedankt deelnemer, dat dacht ik namelijk al wel maar kon het zo snel niet vinden meer. Dus zou je gelijk net zo goed de lijn door kunnen trekken en zeggen dat een ziel met herrineringen in ieder geval theoretisch niet mogelijk is. Als er namelijk geen structuur meer in de informatie zit is het gewoon verloren.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kale informatie, zoals het totaal aantal bits op een CD. Geen behoud van de structuur en dus al helemaal geen behoud van betekenissen.
Droom was wellicht het verkeerd woord. Wellicht komt 'psychose' meer in de buurt. Wat het ook is: Waarom niet gewoon concluderen dat het vooralsnog onduidelijk is? Waarom iets metafysisch als reincarnatie er met haren bijslepen?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Geen droom, want er is vastgesteld dat in dergelijke situaties geen hersenactiviteit plaatsvindt. Dan zou er ook sprake zijn van slaap.
Wat heeft een BDE nou kernachtig te maken met dat "het leven niet ophoudt"? Jij zegt dat een BDE dat aangeeft, waarom?quote:De situatie waarin bijvoorbeeld het hart stilstaat en de hersenen geen activiteit meer vertonen, dacht ik. Ik weet het niet precies, ik ben geen medisch genie.
Waarom niet?quote:Ja heheMaar ik bedoel vanuit een filosofisch oogpunt. Je accepteert dat je hier en nu bent, je doet je dagelijkse ding, maar waarom? Wat is het grotere geheel?
Ik doe niet aan bevredigend of niet bevredigendquote:Accepteren dat dit alles is en dat er geen groter geheel is kan natuurlijk, mijn andere topic over determinisme gaat daarover, maar voor mij is dat te onbevredigend.
Dat is een vreemde gedachte, aangezien het hele universum een grote structuur is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kale informatie, zoals het totaal aantal bits op een CD. Geen behoud van de structuur en dus al helemaal geen behoud van betekenissen.
Maar ja hersenactiviteit is er dan niet. Terwijl het bewustzijn wel dingen waarneemt. Zelfs zaken die met de normale zintuigen niet waargenomen kunnen worden. Zo is er het voorbeeld van het kunstgebit dat bij een 'overleden' persoon werd weggenomen en geplaatst op een plek waar hij het onmogelijk kon hebben gezien, en waarvan de teruggekomen persoon precies wist te vertellen waar het gelegd was. En zo zijn er meer voorbeelden, van bijvoorbeeld uittredingen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:32 schreef ems. het volgende:
Droom was wellicht het verkeerd woord. Wellicht komt 'psychose' meer in de buurt. Wat het ook is: Waarom niet gewoon concluderen dat het vooralsnog onduidelijk is? Waarom iets metafysisch als reincarnatie er met haren bijslepen?
Reincarnatie geeft toch aan dat het niet ophoudt na lichamelijke dood? Door BDE of reincarnatie, beiden wijzen op hetzelfde.quote:Wat heeft een BDE nou kernachtig te maken met dat "het leven niet ophoudt"? Jij zegt dat een BDE dat aangeeft, waarom?
Okee, maar dan sluit je jezelf dus af van de werkelijkheid omdat je denkt dat die eng is, terwijl dat helemaal niet zo is.quote:Waarom niet?Dood is eng en onbekend dus daar blijf ik nog even bij uit de buurt. Dat is eigenlijk mijn enige 'richtlijn' in het leven, ja. Als ik dood ben ben ik dood en na een tijdje ben ik vergeten. Prima, lijkt me.
Ik doe niet aan bevredigend of niet bevredigend
Maar wel een die constant aan het veranderen is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is een vreemde gedachte, aangezien het hele universum een grote structuur is.
Dat, maar er zal altijd een structuur zijn. Dus geen losse ongeorganiseerde informatie. Dat bedoelde ik.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:47 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Maar wel een die constant aan het veranderen is.
Dat zijn allemaal hele interssante voorbeelden maar nergens wordt geconcludeerd dat hij klinisch dood is. Dus om dan maar te concluderen dat hij 'dood is en toch dingen doet' lijkt me nogal een stretch.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:46 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar ja hersenactiviteit is er dan niet. Terwijl het bewustzijn wel dingen waarneemt. Zelfs zaken die met de normale zintuigen niet waargenomen kunnen worden. Zo is er het voorbeeld van het kunstgebit dat bij een 'overleden' persoon werd weggenomen en geplaatst op een plek waar hij het onmogelijk kon hebben gezien, en waarvan de teruggekomen persoon precies wist te vertellen waar het gelegd was. En zo zijn er meer voorbeelden, van bijvoorbeeld uittredingen.
BDE heeft niets te maken met klinisch dood zijn. Reincarnatie gaat om leven na de dood. Ik zie geen correlatie, maar probeer het me vooral te laten zienquote:Reincarnatie geeft toch aan dat het niet ophoudt na lichamelijke dood? Door BDE of reincarnatie, beiden wijzen op hetzelfde.
Waarom sluit ik mezelf af van de werkelijkheidquote:Okee, maar dan sluit je jezelf dus af van de werkelijkheid omdat je denkt dat die eng is, terwijl dat helemaal niet zo is.
Dit zijn ziekenhuisvoorbeelden he. Waar werd geconstateerd dat bijvoorbeeld het hart was gestopt en/of er geen hersenactiviteit meer was.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:52 schreef ems. het volgende:
Dat zijn allemaal hele interssante voorbeelden maar nergens wordt geconcludeerd dat hij klinisch dood is. Dus om dan maar te concluderen dat hij 'dood is en toch dingen doet' lijkt me nogal een stretch.
Ik denk dat ik wel snap waar je heen wilt. De B in BDE zou erop duiden dat je nog niet 'de grens' overgestapt bent. Dat er geen weg meer terug is. In werkelijkheid is het echter een grijs gebied waarin terugkeer nog mogelijk is.quote:BDE heeft niets te maken met klinisch dood zijn. Reincarnatie gaat om leven na de dood. Ik zie geen correlatie, maar probeer het me vooral te laten zien
Je geeft aan dat je het eng vindt. Nu kan jij een andere werkelijkheid hebben dan ik, maar volgens wat ik concludeer is dat we gewoon doorleven. Er is geen dood in de zin van geen bewustzijn meer hebben.quote:Waarom sluit ik mezelf af van de werkelijkheid
Uiteraard, maar dat heeft niets met een vergankelijke ziel te maken dan. Ook niet met behoud van informatie dus in de zin waarin het bedoelt was.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat, maar er zal altijd een structuur zijn. Dus geen losse ongeorganiseerde informatie. Dat bedoelde ik.
Alles komt toch voort uit de oerknal? Wij toch ook? Wij maken dus deel uit van die structuur. Waarom zou onze informatiestructuur dan verdwijnen?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:01 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat heeft niets met een vergankelijke ziel te maken dan. Ook niet met behoud van informatie dus in de zin waarin het bedoelt was.
De structuur is geen behouden grootheid. Dat lijkt me evident. Bak je een ei dan wordt het daarna nooit meer het ei dat je uit de koelkast haalde. De 2e hoofdwet van de thermodynamica stelt zelfs dat de ultieme recycling onmogelijk is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is een vreemde gedachte, aangezien het hele universum een grote structuur is.
Het verandert, zoals hierboven werd gesteld. Maar ook een gebakken ei is nog steeds een structuur. De vraag is waaruit een structuur dan bestaat. Er wordt steeds meer aangenomen dat een structuur ook uit informatie bestaat. Dus waarom dan de informatie van ons bewustzijn zou vergaan is me onduidelijk.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De structuur is geen behouden grootheid. Dat lijkt me evident. Bak je een ei dan wordt het daarna nooit meer het ei dat je uit de koelkast haalde. De 2e hoofdwet van de thermodynamica stelt zelfs dat de ultieme recycling onmogelijk is.
Je moet eerst definieren wat je bedoelt met structuur, en wat ervan behouden blijft. De definitie waar het idee van behoud van informatie op gebaseerd is, is het aantal mogelijk toestanden van het systeem. Niet het behoud van een specifieke toestand. Zo is het aan bits op een recordabel CD behouden, maar je kunt er allerlei informatie op branden. De liedjes die erop staan kun je ook overschrijven met andere informatie.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het verandert, zoals hierboven werd gesteld. Maar ook een gebakken ei is nog steeds een structuur. De vraag is waaruit een structuur dan bestaat. Er wordt steeds meer aangenomen dat een structuur ook uit informatie bestaat. Dus waarom dan de informatie van ons bewustzijn zou vergaan is me onduidelijk.
Ik snap waar je heen wilt. Desondanks lijkt het erop dat het lichaam niet de drager van het bewustzijn is. Het lichaam zou alleen functioneren als een auto, waar je uit kunt stappen als je op het eind bent.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je moet eerst definieren wat je bedoelt met structuur, en wat ervan behouden blijft. De definitie waar het idee van behoud van informatie op gebaseerd is, is het aantal mogelijk toestanden van het systeem. Niet het behoud van een specifieke toestand. Zo is het aan bits op een recordabel CD behouden, maar je kunt er allerlei informatie op branden. De liedjes die erop staan kun je ook overschrijven met andere informatie.
Zo kan een mens na zijn dood volledig uit elkaar vallen en daarna kunnen de bestanddelen (moleculen) overal in terecht komen: aarde, planten, lucht etc. Omgekeerd worden alle atomen in je lichaam continu vervangen door andere atomen, maar de integriteit / structuur van het lichaam blijft grotendeels behouden. Dat is een actieve functie van het lichaam, maar dat houdt op met de lichamelijk dood.
Dat lijkt me niet juist.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik snap waar je heen wilt. Desondanks lijkt het erop dat het lichaam niet de drager van het bewustzijn is. Het lichaam zou alleen functioneren als een auto, waar je uit kunt stappen als je op het eind bent.
Maar drugs en dergelijke hebben alleen invloed op je lichaam. Dat heeft niets met je bewustzijn te maken. Ik denk dat je het bewustzijn verwart met de geest? Welke verantwoordelijk is voor de aansturing van het lichaam.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet juist.
De uitbreiding van de mens, met de voorstelling van een interne bestuurder die losstaat van het lichaam, lijkt logisch consistent, maar is een overbodige verdubbeling. Feiten, zoals de invloed van drug op een gebruiker, wijzen erop dat de interne bestuurder niet losstaat van het lichaam. Hoe kun je dit testen? Probeer binnen 2 uur een literfles jenever leeg te drinken. Als je de volgende ochtend krakkemikkig wakker wordt en weer een beetje bij je positieven komt, weet je één ding zeker. Het bewustzijn achter je gedachten en gevoelens kan slecht tegen jenever.
Je neemt aan dat het bewustzijn los staat van het lichaam. Je kunt wel geloven dat bv een narcose slechts het contact verbreekt tussen het lichaam en het bewustzijn, maar dan zou je toch nog een vorm van bewustzijn moeten overhouden. Mensen die onder narcose worden gebracht zijn echt helemaal weg, zoals in een diepe slaap. Je kunt veronderstellen dat dit een gevolg is van het ontbreken van herinneringen. Herinneringen worden aantoonbaar aangemaakt in het lichaam. Maar herinneringen zijn zo fundamenteel voor je identiteit dat zonder deze daar nauwelijks meer iets van overblijft. Dan kun je nog betogen dat het abstracte bewustzijn toch los van alles bestaat, maar dan is het zozeer niet specifiek dat je het eerder als een soort grondstof moet zien, zoals energie.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maar drugs en dergelijke hebben alleen invloed op je lichaam. Dat heeft niets met je bewustzijn te maken. Ik denk dat je het bewustzijn verwart met de geest? Welke verantwoordelijk is voor de aansturing van het lichaam.
Waarom dan een lichaam om dat bewustzijn heen, wel volgens de filosofische theorieen om oorzaak-gevolg situaties mogelijk te maken en daarin actief deel te nemen. Maar die vraag ligt in de richting van vragen als 'waarom leven we' en dat kan ik dus niet beantwoorden.
En je gaat ervan uit dat die energie de informatie niet kan dragen?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je neemt aan dat het bewustzijn los staat van het lichaam. Je kunt wel geloven dat bv een narcose slechts het contact verbreekt tussen het lichaam en het bewustzijn, maar dan zou je toch nog een vorm van bewustzijn moeten overhouden. Mensen die onder narcose worden gebracht zijn echt helemaal weg, zoals in een diepe slaap. Je kunt veronderstellen dat dit een gevolg is van het ontbreken van herinneringen. Herinneringen worden aantoonbaar aangemaakt in het lichaam. Maar herinneringen zijn zo fundamenteel voor je identiteit dat zonder deze daar nauwelijks meer iets van overblijft. Dan kun je nog betogen dat het abstracte bewustzijn toch los van alles bestaat, maar dan is het zozeer niet specifiek dat je het eerder als een soort grondstof moet zien, zoals energie.
Nee, ik ga ervan uit dat het bewustzijn voortvloeit uit het samenspel binnen het lichaam. De basis categorieen, zoals energie, zijn aspecifiek. Het bewustzijn is volgens mij geen basis categorie. Informatie / structuur wel. Structuur en energie kunnen niet los van elkaar bestaan. Het zijn conceptuele onderscheidingen, geen fundamentele.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En je gaat ervan uit dat die energie de informatie niet kan dragen?
Heb je zelf enig idee hoe energie informatie zou kunnen bevatten?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 15:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En je gaat ervan uit dat die energie de informatie niet kan dragen?
In dat geval, hoe verklaar je buitenlichamelijke waarnemingen dan?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, ik ga ervan uit dat het bewustzijn voortvloeit uit het samenspel binnen het lichaam. De basis categorieen, zoals energie, zijn aspecifiek. Het bewustzijn is volgens mij geen basis categorie. Informatie / structuur wel. Structuur en energie kunnen niet los van elkaar bestaan. Het zijn conceptuele onderscheidingen, geen fundamentele.
Als onjuiste interpretaties, zoals hekserij in de middeleeuwen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
In dat geval, hoe verklaar je buitenlichamelijke waarnemingen dan?
Mja, maar als je in een buitenlichamelijke waarneming ziet dat je kunstgebit uit je mond wordt gehaald en dat op een plek wordt gelegd die onmogelijk waar te nemen is, en dat klopt inderdaad achteraf, dan is er toch wel wat meer aan de hand. Er is in elk geval niet niets aan de hand, zoals nu verondersteld wordt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als onjuiste interpretaties, zoals hekserij in de middeleeuwen.
Dan kan er alsnog zoveel aan de hand zijn. De vraag blijft waarom er iets als reincarnatie bij betrokken wordtquote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dit zijn ziekenhuisvoorbeelden he. Waar werd geconstateerd dat bijvoorbeeld het hart was gestopt en/of er geen hersenactiviteit meer was.
Dan is het geen grijs gebied lijkt me, dan ben je gewoon nog levend.quote:Ik denk dat ik wel snap waar je heen wilt. De B in BDE zou erop duiden dat je nog niet 'de grens' overgestapt bent. Dat er geen weg meer terug is. In werkelijkheid is het echter een grijs gebied waarin terugkeer nog mogelijk is.
Ik vind het 'eng' als in dat ik liever niet dood ga. Ik neem aan dat, ondanks jouw geloof in een blijvend bewustzijn, jij ook liever niet vandaag van een brug afspringt? Wat dat betreft verschillen we niet hoor.quote:Je geeft aan dat je het eng vindt. Nu kan jij een andere werkelijkheid hebben dan ik, maar volgens wat ik concludeer is dat we gewoon doorleven. Er is geen dood in de zin van geen bewustzijn meer hebben.
Als je Beppie op een bezemsteel ziet rondvliegen, is het toch ook duidelijk dat heksen bestaan. Weinig is zo onbetrouwbaar als de verhalen van mensen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:27 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Mja, maar als je in een buitenlichamelijke waarneming ziet dat je kunstgebit uit je mond wordt gehaald en dat op een plek wordt gelegd die onmogelijk waar te nemen is, en dat klopt inderdaad achteraf, dan is er toch wel wat meer aan de hand. Er is in elk geval niet niets aan de hand, zoals nu verondersteld wordt.
Daarom neem ik bijv jouw empirische uitleg ook met een korrel zout.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 17:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je Beppie op een bezemsteel ziet rondvliegen, is het toch ook duidelijk dat heksen bestaan. Weinig is zo onbetrouwbaar als de verhalen van mensen.
Dat de wetenschap zelf ook onvolledig is, is juist. De poging om te komen tot een objectieve voorstelling van de werkelijkheid sluit al veel uit van wat mensen belangrijk vinden.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:17 schreef Jappie het volgende:
[..]
Daarom neem ik bijv jouw empirische uitleg ook met een korrel zout.
Ik heb zelf net te veel onverklaarbare dingen van dichtbij mogen aanschouwen die buiten het gebied of zicht van de wetenschap vallen maar tegelijkertijd keihard worden afgedaan als fantasie of verkeerde interpretatie dat het voor mij een zekerheid is dat er veel meer gaande is dan jij, ik of de wetenschap kunnen bewijzen anders dan door persoonlijke ervaring.
Het is nu juist deze zelfde ervaring die wordt afgedaan als een soort kortsluiting in de hersenen of anderszins naar het land der fabelen gewezen die maakt dat er zo weinig serieus onderzoek naar gedaan wordt. Op zich wel logisch daar je in de wereld van de wetenschap al gauw niet serieus meer genomen wordt wanneer je je met metafysica gaat bezig houden en de gemiddelde mens en dus ook wetenschapper wil toch wel erg graag serieus genomen worden.
Zij die de ballen hebben om zich niets aan te trekken van de goegemeente zijn het die dit gebied onderzoeken en met opmerkelijke bevindingen resultaten of conclusies komen maar tegelijkertijd zullen zij door de aard van het te onderzoeken gebied welke slecht bewijsbaar is zelden of nooit hoge ogen gooien binnen wetenschappelijke kring.
Toch is er wel een vreemde contradictie binnen het gebied van de wetenschap, zo worden er bijvoorbeeld miljarden uitgegeven aan onderzoek naar neutrino's; higgs deeltjes; zwarte gaten; snaartheorie etcetera terwijl de empirische basis om hier naar op zoek te gaan relatief mager genoemd mag worden. Wellicht dat een wetenschapper hier wat meer licht over kan laten schijnen?
Mijn stelling of levenshouding is iig vrij simpel, ik leef op basis van mijn ervaringen en waarnemingen en ook al zou mijn waarneming compleet tegenovergesteld zijn aan wat de rest van de wereld waarneemt dan nog is het mijn waarneming of geloof in anderen hun afwijkende waarneming wat mijn leven inhoud geeft. Iedereen mag mij van alles wijsmaken maar uiteindelijk ben ik degene die het allemaal een plaats moet geven en orkestreren en niet die ander.
De vraag die je je dan kunt stellen is welke waarheid meer waarde heeft; mijn subjectieve waarheid welke zich steeds aan mij opdringt of de evt objectieve waarheid die van mij een valse waarnemer maakt ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:31 schreef deelnemer het volgende:
Maar als mensen zelf de rol van wetenschapper aannemen en hun eigen modellen en verklaringen opstellen, dan zijn zij daar zelden veel beter in. Het is dus niet zo dat iemand die zijn eigen verhaal construeert wel automatisch gelijk heeft. De keerzijde is dat er veel ellende gepaard gaat met allerlei vormen van bijgeloof.
Ik denk dat daar direct al een kernprobleem zit; wanneer je uitsluitend kunt voortborduren op iets waar je pas in gelooft op het moment dat het zich voordoet dan zul je nooit deelgenoot worden van datgene wat nu juist het geloof en vertrouwen vereist om zich überhaupt te manifesteren. Wanneer je dit gebied wil onderzoeken zul je noodgedwongen een grens over moeten welke iig door de wetenschap niet graag of snel genomen wordt zoals ik al eerder stelde.quote:Wat de wetenschap nodig heeft is een solide fenomeen dat niet binnen de bestaande wetenschap verklaard kan worden. Een fenomeen is optimaal solide als je het betrouwbaar kan reproduceren en toegankelijk is voor anderen. Dan hoeft het maar een klein lullig verschijnsel te zijn en kan het toch uitgroeien tot een hele nieuwe zienswijze.
Ik denk dat je niet moet kiezen tussen deze twee mogelijkheden. Er is een objectieve en een subjectieve voorstelling van zaken. Het is beter om deze twee uit elkaar te houden en te kunnen switchen tussen deze twee perspectieven als dat nodig is. Het objectieve perspectief is nodig om te komen tot een gemeenschappelijk voorstelling van zaken. Het subjectieve perspecptief is nodig om je eigen keuze te kunnen maken.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
De vraag die je je dan kunt stellen is welke waarheid meer waarde heeft; mijn subjectieve waarheid welke zich steeds aan mij opdringt of de evt objectieve waarheid die van mij een valse waarnemer maakt ?
De wetenschap houd zich bezig met de objectieve voorstelling van zaken en zal daarom nooit deze grens oversteken. Wij hebben er allemaal belang bij, dat er ook een voorstelling van zaken is die zich beperkt tot wat objectief kan worden aangetoond.quote:Ik denk dat daar direct al een kernprobleem zit; wanneer je uitsluitend kunt voortborduren op iets waar je pas in gelooft op het moment dat het zich voordoet dan zul je nooit deelgenoot worden van datgene wat nu juist het geloof en vertrouwen vereist om zich überhaupt te manifesteren. Wanneer je dit gebied wil onderzoeken zul je noodgedwongen een grens over moeten welke iig door de wetenschap niet graag of snel genomen wordt zoals ik al eerder stelde.
Het enige probleem wat ik nu nog overhoud is de onmogelijkheid om zeker te weten dat de gemeten objectieve waarneming ook daadwerkelijk objectief is. Ik kan de waarneming immers alleen doen binnen de grenzen van een onzekere objectieve omgeving nl de empirische.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 19:13 schreef deelnemer het volgende:
De wetenschap houd zich bezig met de objectieve voorstelling van zaken en zal daarom nooit deze grens oversteken. Wij hebben er allemaal belang bij, dat er ook een voorstelling van zaken is die zich beperkt tot wat objectief kan worden aangetoond.
Dat is een goed punt. Hoe definieer je deze zogenaamde objectiviteit? Iedereen is gebonden aan een gezichtspunt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:11 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het enige probleem wat ik nu nog overhoud is de onmogelijkheid om zeker te weten dat de gemeten objectieve waarneming ook daadwerkelijk objectief is. Ik kan de waarneming immers alleen doen binnen de grenzen van een onzekere objectieve omgeving nl de empirische.
Het klinkt een beetje als "wij van WC eend........." als je begrijpt wat ik bedoel ?
Neenee, ik maak een duidelijk onderscheid tussen een bde en reincarnatie.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Dan kan er alsnog zoveel aan de hand zijn. De vraag blijft waarom er iets als reincarnatie bij betrokken wordt
Dat is ook zo. Maar om precies dezelfde reden kan je niet uitsluiten dat het niet bestaat.quote:Het is een beetje alsof iemand 'ongeneselijk ziek' is en dan weer gezond wordt. Daar wordt ook vaak allerlei metafysica bij betrokken. Waarom niet gewoon concluderen dat je het vooralsnog wellicht niet helemaal kan verklaren?
Volgens de definitie van de artsen nietquote:Dan is het geen grijs gebied lijkt me, dan ben je gewoon nog levend.
Nee, want dan weet je dat het er aan zit te komen. Je overlevingsmechanisme is toch heel sterk. Maar dat wil niet zeggen dat ik bang ben voor wat er achter de dood is.quote:Ik vind het 'eng' als in dat ik liever niet dood ga. Ik neem aan dat, ondanks jouw geloof in een blijvend bewustzijn, jij ook liever niet vandaag van een brug afspringt? Wat dat betreft verschillen we niet hoor.
Ondanks dat ik volkomen mee kan gaan in hetgeen ik nu weggeknipt hebt in jouw reactie denk ik wel dat het essentieel is voor de waardebepaling ervan om je te realiseren dat al die formuleringen al die modellen en wat niet al meer slechts kunnen bestaan vanaf de prepositie dat de meetbare wereld ook echt bestaansrecht heeft als objectieve autoriteit . Ik ontken niet dat dit waar zou kunnen zijn maar ik vraag me af in hoeverre de wetenschap na vele jaren onderzoek niet inmiddels verblind is door continu te werken vanuit die invalshoek. Met andere woorden in hoeverre realiseert men zich nog dat het niets meer of minder is dan werken vanuit die prepositie ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een goed punt. Hoe definieer je deze zogenaamde objectiviteit? Iedereen is gebonden aan een gezichtspunt.
-knip-
Ik schenk mijn gedachten aan de wetenschap. Al zullen sommige gedachten wel ergens heen gaan, want ze luisteren nooit naar wat ik zegquote:Op donderdag 2 mei 2013 23:14 schreef man1986 het volgende:
Wat gebeurt er met je gedachten na je dood?
Eindigt alles met de dood, inclusief je gedachten en herinneringen?
Of ben je van mening dat er een continuïteit bestaat en dat gedachten na de dood niet ophouden, maar zich verder ontwikkelen tot andere vormen van bestaan?
Om deze vragen te beantwoorden voor mezelf moet ik eerst nagaan of er een 'ziel' bestaat.
Vanuit dat beginpunt concludeer ik dan dat 'ik' een 'ziel' ben en dat deze ziel, in tegenstelling tot mijn lichaam, wél in staat zou kunnen zijn om de dood van het lichaam te overleven.
Ik kan mijn eigen bestaan niet ontkennen, want dat zou paradoxaal enkel je eigen bestaan bevestigen.
Dat 'iets' in mij heeft de stempel van eeuwigheid in zich, terwijl het tegelijkertijd bewust is van de sterfelijkheid van het lichaam. Een onsterfelijke ziel opgesloten in een sterfelijke lichaam.
Hoe zie jij het allemaal?
Ik lees nu pas de overige reacties, en die tonen weer precies aan wat ik hier al schreef. Men vecht elkaar bijna de tent uit om iets wat men pas na de dood zeker kan weten. Zo jammer dat mensen een mening hebben maar die mening niet zien als iets persoonlijks of privematig. Maar dat ze de ander moeten overtuigen van hun gelijk. In mijn ogen een zwaktebod. Enkel mensen die niet zeker weten proberen een ander te overtuigen (want ze denken dat de meerderheid gelijk heeft, wat natuurlijk niet altijd zo is). De waarheid past zich nooit aan aan de meerderheid, of er moet een collectief gebeuren zijn dat zich aanpast aan de meerderheid (wat enkel kan als we in een simulatie leven). Maar ook dat is iets waar mensen over kunnen discussiëren tot ze een ons wegen (of gewoon de pijp uitgaan). Laten we elkaar dus gewoon respecteren en niet meteen de ander voor bijgelovig verslijten als ze iets geloven wat jij niet gelooft. Of als materialist als de ander niet gelooft wat jij wel gelooft.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 22:37 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ik schenk mijn gedachten aan de wetenschap. Al zullen sommige gedachten wel ergens heen gaan, want ze luisteren nooit naar wat ik zeg
De rest van de ts is iets wat we pas zeker weten na de dood (of niet als de materialisten gelijk hebben). Er nu over discussiëren heeft dan ook weinig tot geen zin.
Daar heb je gelijk in. Het objectieve wereldbeeld kan dit alleen maar verklaren door alle begrippen in jouw post te vertalen in objectieve termen. Zelfverzekerdheid zou men kunnen vertalen in termen van patronen in je neuronen, neurotransmittors, hormonen etc... Of dat lukt is een tweede.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 21:38 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ondanks dat ik volkomen mee kan gaan in hetgeen ik nu weggeknipt hebt in jouw reactie denk ik wel dat het essentieel is voor de waardebepaling ervan om je te realiseren dat al die formuleringen al die modellen en wat niet al meer slechts kunnen bestaan vanaf de prepositie dat de meetbare wereld ook echt bestaansrecht heeft als objectieve autoriteit . Ik ontken niet dat dit waar zou kunnen zijn maar ik vraag me af in hoeverre de wetenschap na vele jaren onderzoek niet inmiddels verblind is door continu te werken vanuit die invalshoek. Met andere woorden in hoeverre realiseert men zich nog dat het niets meer of minder is dan werken vanuit die prepositie ?
Wellicht is het handig om mijn "subjectieve" model van zijn er eens bij te pakken. In mijn model bestaat de empirische wereld bij de gratie van mijn staat van zijn. Veranderd mijn staat van zijn dan veranderd automatisch die empirische wereld en wat ik er in tegenkom en ervaar met mijn staat van zijn mee.
Neem nu eens iets ongrijpbaars als "zelfvertrouwen" ; je zult het met me eens zijn dat de belevingswereld plus de mogelijkheden binnen de empirische wereld van iemand met veel zelfvertrouwen een compleet andere is dan die van een persoon met weinig zelfvertrouwen.
Voor de een is de wereld een groot feest met plenty opportunities en voor de ander is het een groot langgerekt tranendal vol oneerlijkheid. De een heeft zogezegd de mazzel aan zijn kont hangen en bij de ander mislukt elk initiatief nog voor het ook maar gelanceerd is.
Nochtans is het ogenschijnlijk exact dezelfde empirische wereld.
Wanneer ik nu tegen alle logica in mezelf ( vanuit de basis een onzeker persoon ) presenteer als vol zelfvertrouwen en hier naar ga leven dan wordt deze nieuwe vorm van zijn op een gegeven moment mijn nieuwe natuur. De juiste manier van "zijn" bepaalt daarmee voor een groot deel zowel mijn gevoel van geluk/succes/rijkdom (het innerlijk zijn) als het uiterlijk van mijn bestaan. (voorspoed/succes/rijkdom). Zou ik echter zijn afgegaan op mijn oorspronkelijke uiterlijke omstandigheden en innerlijk voelen welke meetbaar waren dan zou er geen verandering hebben plaatsgevonden.
Nu is dit slechts een voorbeeld van een deelaspect van het zijn maar je kunt je hoop ik voorstellen dat dit principe op meerdere aspecten van het zijn toepasbaar zou kunnen zijn. Ik zeg bewust niet dat het een zekerheid is maar juist dat het een mogelijkheid is die geleend vanuit de psychologie wellicht op veel meer gebieden zijn werking zou kunnen hebben.
Mijn inziens iig meer dan de moeite van het onderzoeken waard ondanks het probleemgebied van de bewijsbaarheid.
Dat model spreekt zichzelf tegen in de termen en ook op praktische wijze. Empirie gaat immers uit van een wereld waarin alle kennis is aangeleerd en niet is aangeboren. Alles wat we weten en kennen, zelfs wiskunde is een product van impressies die we ooit in onze leven hebben opgedaan.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 21:38 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wellicht is het handig om mijn "subjectieve" model van zijn er eens bij te pakken. In mijn model bestaat de empirische wereld bij de gratie van mijn staat van zijn. Veranderd mijn staat van zijn dan veranderd automatisch die empirische wereld en wat ik er in tegenkom en ervaar met mijn staat van zijn mee.
Het is wat lastig om op een specifiek gebied een antwoord te geven zonder in de valkuil te lopen dat wat je hebt opgeschreven ruimte over laat voor misinterpretatie. In mijn model van hoe zijn werkt zit bijvoorbeeld ook verweven dat wij allen deel uitmaken van een groter "zijn" (dat wat ik doorgaans God noem) het collectief bewust zijn kan daarmee prima een wereld creeren zonder dat ik daar met mijn huidige bewustzijn oorzaak van ben geweest.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 23:56 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Dat model spreekt zichzelf tegen in de termen en ook op praktische wijze. Empirie gaat immers uit van een wereld waarin alle kennis is aangeleerd en niet is aangeboren. Alles wat we weten en kennen, zelfs wiskunde is een product van impressies die we ooit in onze leven hebben opgedaan.
De dingen in de wereld bestaan onafhankelijk van de waarneming.
Op het moment dat een persoon aanneemt dat de wereld afhankelijk is van iemands staat van zijn, dan is een ding dat bestaat niet onafhankelijk van de waarneming. Het ding is namelijk afhankelijk van iemands staat van zijn De wereld als onafhankelijke dingen kunnen pas bestaan als jij bestaat en dat zou inhouden dat de wereld niet bestond voordat jij geboren was.
Je verward objectiviteit met het collectief / de groep. De groep is niet de maatstaf in de wetenschap. De cultuur heeft wel invloed. Maar die is het minst als je objectieve criteria centraal stelt.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 09:50 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het is wat lastig om op een specifiek gebied een antwoord te geven zonder in de valkuil te lopen dat wat je hebt opgeschreven ruimte over laat voor misinterpretatie. In mijn model van hoe zijn werkt zit bijvoorbeeld ook verweven dat wij allen deel uitmaken van een groter "zijn" (dat wat ik doorgaans God noem) het collectief bewust zijn kan daarmee prima een wereld creeren zonder dat ik daar met mijn huidige bewustzijn oorzaak van ben geweest.
Vervolgens wordt ik geboren in die "gecreerde wereld" en moet of mag ik mijn weg zien te vinden op zoek naar wie ik eigenlijk ben. In eerste instantie zal ik mij moeten verlaten op datgene wat het collectief voor mij heeft achtergelaten en vervolgens kan ik daar zelf bewust mee aan de slag.
Ik als individu kan vervolgens nadenken over hoe ik mijn wereld vorm kan en wil geven en ongeacht hoe klein of hoe groot mijn bijdrage aan het collectieve bewustzijn is blijft het ten alle tijde mijn wereld vanuit mijn waarneming ervan.
Wellicht handig om te vermelden is dat niets wat ik zeg berust op enig weten. Ik hoor geen stemmen ik heb geen rechtstreeks lijntje met de allerhoogste niets van dat al. Ik ga uit van eigen en door anderen opgeschreven ervaringen en probeer de puzzel kloppend te krijgen. Ik kan mij bijvoorbeeld ook heel goed voorstellen dat de empirische wereld een noodzakelijk kwaad is/was om een habitat te hebben om het individuele bewustzijn te kunnen ontwikkelen.
Grappig woord btw ...ont-wikkelen , voorwaarts in de zin van educatie en achterwaarts in de zin van ontrafelen van iets wat al bestaat.
Wellicht, maar je doet wel alsof er een heel duidelijke link is tussen de twee. Ik vind dat wat voorbarig.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Neenee, ik maak een duidelijk onderscheid tussen een bde en reincarnatie.
Onzichtbare-roze-olifanten-argument.quote:Dat is ook zo. Maar om precies dezelfde reden kan je niet uitsluiten dat het niet bestaat.
Ik ben ook niet bang voor wat er na de dood komt (wat hopelijk niet veel is), alleen het doodgaan zelf lijkt me niet prettig. Het lijkt me juist een heel prettig idee om maar één leven te hebben en om daarna compleet te verdwijnen.quote:Nee, want dan weet je dat het er aan zit te komen. Je overlevingsmechanisme is toch heel sterk. Maar dat wil niet zeggen dat ik bang ben voor wat er achter de dood is.
Klopt. Dat wordt pas interessant als er een goed argument is om te veronderstellen dat de Bijbel daar iets interessants over te zeggen heeft.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:26 schreef bianconeri het volgende:
Niet dat velen het kan schelen, maar de Bijbel zegt er het volgende over
Het was meer in antwoord op superdrufus waarin hij stelde dat de fysische realiteit niet met mijn geboorte of bewustzijn ervan begonnen is (al zou je uiteraard kunnen stellen dat dat voor mij persoonlijk wel geldt) mijn uitleg waarom dat mogelijk is verwijst naar de mogelijkheid van een collectief in stand houden van die fysische wereld op basis van het bewustzijn van het collectief.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:37 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je verward objectiviteit met het collectief / de groep. De groep is niet de maatstaf in de wetenschap. De cultuur heeft wel invloed. Maar die is het minst als je objectieve criteria centraal stelt.
Tsja zoals ik al eerder stelde blijf je altijd aanlopen tegen interpretaties van anderen zodra je iets opschrijft. Wanneer ik zeg op zoek naar je zelf bedoel ik daar je spirituele zelf mee en of het wel of niet een trend is is voor mij niet echt relevant. In verschillende periodes in de geschiedenis van de mens is er meer of minder animo geweest voor het metafysische en idd ook vandaag de dag vind er op dat gebied ook een soort van revival plaats in de vorm van allerlei new age gedachten.quote:Op zoek gaan naar wie je eigenlijk bent, is ook een illusie. Als je onveranderlijk was, dan kan ik me daar iets bij voorstellen, maar de mens is flexibel. Er is weinig aan de mens veranderd sinds de laatste 10,000 jaar. Blijkbaar kunnen we ons aanpassen aan wijdt uiteenlopende situaties en culturen.
Je neiging tot individualisme is eerder de hedendaagse trend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |