Gewoon, dat wij keuzes maken, en dat wij in de meeste gevallen vrij zijn om die keuzes te maken in die zin dat we niet tot die keuzes worden gedwongen door onze omgeving. Niets meer en niets minder.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:49 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Welke definitie is dat dan precies? (die waar compatibilisme op leunt)
Ja. De enige reden dat mensen hier de wenkbrauwen bij optrekken is dat een schaakcomputer gegeven *precies* dezelfde uitgangssituatie altijd dezelfde keuze zal maken, maar dat is voor mensen niet anders.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:49 schreef Jace_TBL het volgende:
En kunnen we, uitgaande van die definitie van vrije wil, zeggen dat een schaakcomputer ook een vrije wil heeft?
Het normale begrip daarvoor is vrijheid van handelen.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:53 schreef Molurus het volgende:
Gewoon, dat wij keuzes maken, en dat wij in de meeste gevallen vrij zijn om die keuzes te maken in die zin dat we niet tot die keuzes worden gedwongen door onze omgeving. Niets meer en niets minder.
Zo zou je het ook kunnen omschrijven ja. Keuzes maken is een deelverzameling van handelen.quote:Op zondag 28 juli 2013 00:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het normale begrip daarvoor is vrijheid van handelen.
Je mag het van mij een keuze noemen. Het is wel zo dat de hersenen anders werken dan een hedendaagse computer.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:33 schreef Jace_TBL het volgende:
Vind je dat een schaakcomputer keuzes maakt? In sommige stellingen zijn misschien wel 100 zetten mogelijk. Dat ding maakt toch een keuze om één specifieke zet te doen, en niet al die andere. Vrije wil?
Als je zegt dat vrijheid van handelen compatibel is met determinisme is iedereen het met je eens.quote:Op zondag 28 juli 2013 00:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo zou je het ook kunnen omschrijven ja. Keuzes maken is een deelverzameling van handelen.
Sja, die wil is uiteindelijk al dan niet een feit. Tenzij je genoegen neemt met een oneindige regressie aan wilsverklaringen.quote:Op zondag 28 juli 2013 00:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je zegt dat vrijheid van handelen compatibel is met determinisme is iedereen het met je eens.
Je bent dan vrij om te handelen naar je eigen wil (of je eigen interne algoritme als je een computer bent). Maar wat je wilt, is geen keuze en niet vrij. Je wilt, wat je wilt en iets anders. Als je hetero seksueel bent wil je seks met iemand van de andere sekse. Als je homoseksueel bent wil je seks met iemand van je eigen sekse.
De wil is gedeeltelijk een feit. Het is alleen omdat de mens niet uit een stuk is, dat het vaak een afweging wordt tussen voor en nadelen. Je bent hetero, maar getrouwd. Je ziet een aantrekkelijke partner, maar je wilt geen overspel plegen. Maar wel binnen bepaalde grenzen, want een mogelijkheid die alleen nadelen heeft in iemands ogen, die wil hij niet.quote:Op zondag 28 juli 2013 00:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, die wil is uiteindelijk al dan niet een feit. Tenzij je genoegen neemt met een oneindige regressie aan wilsverklaringen.
Maar je bent er dan wel vrij in, hetgeen je eventueel tegen houd zijn je overtuigingen en sociaal gewenste richtlijnen. Samen met de biologische, in hoeverre je daar van kan spreken, voorkeur.quote:Op zondag 28 juli 2013 00:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wil is gedeeltelijk een feit. Het is alleen omdat de mens niet uit een stuk is, dat het vaak een afweging wordt tussen voor en nadelen. Je bent hetero, maar getrouwd. Je ziet een aantrekkelijke partner, maar je wilt geen overspel plegen.
Je behoud dus een vrijheid van handelen. De consequenties daarvan, spelen een rol in de afweging of je handelt of niet. Als je omgeving aan bepaalde keuzes sancties verbindt dan wordt je vrijheid van handelen belemmerd. Vrijheid van handelen wordt in iedere samenleving gereguleerd. Moorden mag bijvoorbeeld niet.quote:Op zondag 28 juli 2013 00:48 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Maar je bent er dan wel vrij in, hetgeen je eventueel tegen houd zijn je overtuigingen en sociaal gewenste richtlijnen. Samen met de biologische, in hoeverre je daar van kan spreken, voorkeur.
Klopt, vandaar dat de term vrijheid eigenlijk misleidend is. En de discussie leuk , maar zinloos. Omdat vrije wil een illusie is binnen de geldende regels.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je behoud dus een vrijheid van handelen. De consequenties daarvan, spelen een rol in de afweging of je handelt of niet. Als je omgeving bepaalde keuze afstraft dan wordt je vrijheid van handelen belemmerd. Vrijheid van handelen wordt in iedere samenleving gereguleerd. Moorden mag bij voorbeeld niet.
F&L / Kan de mens zijn eigen wil sturen?quote:Op zondag 28 juli 2013 01:06 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Klopt, vandaar dat de term vrijheid eigenlijk misleidend is. En de discussie leuk , maar zinloos. Omdat vrije wil een illusie is binnen de geldende regels.
En tegelijkertijd toch fascinerend omdat het niet te vatten zou zijn als het compleet voorgeprogrammeerd zou zijn met de illusie van stuurbaarheid en vrijheid. In die zin zijn we dan niet meer dan een bewuste manifestatie van de creatie, ook mooi, de scheppende kracht aanschouwt zichzelf..
Interessant deelnemer!quote:Op zondag 28 juli 2013 01:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
F&L / Kan de mens zijn eigen wil sturen?
Ik ben geen beroepsmatig filosoof.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:14 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Interessant deelnemer!
Ben je zelf toevallig ook beroepsmatig filosoof of iets dergelijks, of is het hobby voor erbij
Wat ben je dan wel beroepsmatig? Je kunt gemakkelijk op ieder terrein mee, en dat kunnen er niet zoveel, vandaar de vraag.quote:
Theoretische natuurkunde.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:16 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Wat ben je dan wel beroepsmatig? Je kunt gemakkelijk op ieder terrein mee, en dat kunnen er niet zoveel, vandaar de vraag.
Ahh oké. Leuk dat je er bent in ieder geval, altijd leuk als er mensen zijn die goed kunnen en willen uitleggen hoe zaken werken.quote:
Mooi, meestal zeggen Fokkers dat ik er niets van begrijpquote:Op zondag 28 juli 2013 01:20 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ahh oké. Leuk dat je er bent in ieder geval, altijd leuk als er mensen zijn die goed kunnen en willen uitleggen hoe zaken werken.
Nou ik loop al best een tijdje mee hier, maar dat zal dan toch voornamelijk aan de ander partij liggen heb ik het idee.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mooi, meestal zeggen Fokkers dat ik er niets van begrijp
Dat is een kwestie waar we hier zelden uitkomen.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:26 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Of ik begrijp het zelf niet natuurlijk... En de rest heeft gelijk...
Ach, dat houd het leuk zullen we maar zeggen anders wordt het maar saai hier als we het allemaal eens zijn. Dan worden we allemaal passief.quote:Op zondag 28 juli 2013 01:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een kwestie waar we hier zelden uitkomen.
Is er een fundamenteel verschil? Hersenen zijn complexer, maar is dat iets anders dan een hedendaagse moderne supercomputer die complexer is dan een computer uit 1970?quote:Op zondag 28 juli 2013 00:26 schreef deelnemer het volgende:
Je mag het van mij een keuze noemen. Het is wel zo dat de hersenen anders werken dan een hedendaagse computer.
Dat lijkt mij ten zeerste de vraag. Kun je handelen naar je eigen wil, of moet je? (onbewust gedwongen door allerlei elementaire hersenprocessen waar je je niet bewust van bent)quote:Op zondag 28 juli 2013 00:39 schreef deelnemer het volgende:
Je bent dan vrij om te handelen naar je eigen wil (of je eigen interne algoritme als je een computer bent).
Men heeft inmiddels wel systemen gebouwd die meer lijken op de werking van hersenen (een neuraal netwerk). Dit soort systemen zijn flexibeler dan normale computer algoritmen en kunnen leren.quote:Op zondag 28 juli 2013 14:23 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Is er een fundamenteel verschil? Hersenen zijn complexer, maar is dat iets anders dan een hedendaagse moderne supercomputer die complexer is dan een computer uit 1970?
Je wil is een resultante van een onderliggende organisatie. De wil is dus niet elementair of simpelquote:Dat lijkt mij ten zeerste de vraag. Kun je handelen naar je eigen wil, of moet je? (onbewust gedwongen door allerlei elementaire hersenprocessen waar je je niet bewust van bent)
Het kan wel mechanistisch zijn, maar het is veel subtieler dan een gewoon computer algoritme. Denk aan:quote:Op donderdag 25 juli 2013 23:24 schreef deelnemer het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat ons vermogen om keuzes te maken samenhangt met een ontkoppeling van de mechanische basis, via lagen van organisatie. Het resultaat is geen absolute vrijheid, maar wel een flexibel systeem, met input vanuit diverse modulen die tegen elkaar afgewogen wordt.
Ik ben zeer bekend met neurale netwerken, maar dat zijn ook gewoon algoritmen. Sommige algoritmen vertonen dynamischer, flexibeler of ogenschijnlijk 'slimmer' gedrag dan andere, maar het blijven natuurlijk gewoon 100% voorgeprogrammeerde, voorspelbare processen. Met dien verstande dat de uitkomst wel mede afhangt van de input en eerdere sessies.quote:Op zondag 28 juli 2013 16:09 schreef deelnemer het volgende:
Men heeft inmiddels wel systemen gebouwd die meer lijken op de werking van hersenen (een neuraal netwerk). Dit soort systemen zijn flexibeler dan normale computer algoritmen en kunnen leren.
Mee eens, dat is ook wat ik bedoelde met 'onbewust gedwongen door'. Als een computer een briljante schaakzet doet is dat ook niet elementair of simpel, maar -via een lange keten van abstractielagen- uiteindelijk wel het resultaat van (dat is inderdaad een betere uitdrukking dan 'gedwongen door') een verzameling elementaire of simpele stappen.quote:Je wil is een resultante van een onderliggende organisatie. De wil is dus niet elementair of simpel
Dat eerste is nog de vraag. Het feit dat wij het per definitie niet kunnen voorspellen (Heisenbergprincipe) sluit zeker niet uit dat het 'achter de schermen' alsnog deterministisch is. Denk aan Einstein die zei "God dobbelt niet".quote:Het kan wel mechanistisch zijn, maar het is veel subtieler dan een gewoon computer algoritme. Denk aan:
- de invloed van toeval (dat op het meest fundamentele niveau in de QM aanwezig is)
- het lerende karakter van neurale netwerken (zie hierboven)
- de organisatie in lagen (reflectie mogelijkheden bovenop de primaire werking)
Ja inderdaad. Voor mij blijft dan altijd een raadsel hoe zielgelovers precies het 'ingrijpen in de natuur' voor zich zien. Ik bedoel: zonder dat 'iets' zouden de atomen in en rondom je hersenen bepaald mechanisch natuurlijk gedrag vertonen, wat leidt tot je denken, doen en laten (inclusef het maken van keuzes). Maar blijkbaar grijpt dat 'iets' dan in, waardoor die atomen hier en daar ander gedrag vertonen dan je op basis van de natuurwetten zou verwachten.quote:Maar dat alles bij elkaar vormt een systeem dat uiteindelijk doet wat het doet. Er is daarbuiten niet nog een 'iets' dat onafhankelijk daarvan de beslissing neemt (tenzij je een zielgelover bent, want dit is een rol die zielgelovers aan de ziel toekennen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |