abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:43:35 #176
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129328360
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:31 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Dit geldt dus ook voor schaakcomputers he. Waarbij 'bestraft' dan geïnterpreteerd kan worden als het verliezen van een schaakpartij, en het programma er op is afgesteld om dat als negatief te evalueren en te proberen dat te vermijden door er lering uit te trekken voor toekomstige situaties.

Net zoals mensen er op zijn afgesteld om 'straf' (ongemak, pijn, beperking, of andere zaken die wij als negatief ervaren) te vermijden door er lering uit te trekken voor toekomstige situaties.
Noch vrij , noch goed.
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:44:27 #177
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129328393
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Jij gebruikt waarschijnlijk andere naampjes zoals: causaliteit, objectiviteit etc...
Het is in elk geval glashelder wat het probleem van de vrije wil is. En ik constateer het volgende:

- als het universum niet deterministisch is bestaat het probleem nog steeds
- labels als 'buiten de wereld' en 'bovennatuurlijk' lossen het probleem ook niet op. Labels lossen in het algemeen niets op.

Je kunt mij toch niet verwijten dat mijn interpretatie van 'ziel' het probleem niet oplost als het volstrekt onduidelijk is of en hoe de christelijke interpretatie het probleem oplost. :)

Laat dan eerst maar zien hoe de christelijke interpretatie het probleem wel oplost, dan praten we verder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:04:15 #178
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129329261
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is in elk geval glashelder wat het probleem van de vrije wil is. En ik constateer het volgende:

- als het universum niet deterministisch is bestaat het probleem nog steeds
Klopt.
quote:
- labels als 'buiten de wereld' en 'bovennatuurlijk' lossen het probleem ook niet op. Labels lossen in het algemeen niets op.
Ieder wereldbeeld of logisch systeem heeft uitgangpunten die voor waar gehouden worden, maar niet bewijsbaar zijn
quote:
Je kunt mij toch niet verwijten dat mijn interpretatie van 'ziel' het probleem niet oplost als het volstrekt onduidelijk is of en hoe de christelijke interpretatie het probleem oplost. :)

Laat dan eerst maar zien hoe de christelijke interpretatie het probleem wel oplost, dan praten we verder.
Het is per definitie een eigenschap van de ziel om vrije keuzes te kunnen maken.

quote:
World view

A comprehensive world view (or worldview) is the fundamental cognitive orientation of an individual or society encompassing the entirety of the individual or society's knowledge and point-of-view, including natural philosophy; fundamental, existential, and normative postulates; or themes, values, emotions, and ethics.[1] The term is a calque of the German word Weltanschauung [ˈvɛlt.ʔanˌʃaʊ.ʊŋ] ( listen), composed of Welt ('world') and Anschauung ('view' or 'outlook').[2] It is a concept fundamental to German philosophy and epistemology and refers to a wide world perception. Additionally, it refers to the framework of ideas and beliefs through which an individual, group or culture interprets the world and interacts with it.

The philosophical importance of worldviews became increasingly clear during the 20th Century for a number of reasons, such as increasing contact between cultures, and the failure of some aspects of the Enlightenment project, such as the rationalist project of attaining all truth by reason alone. Mathematical logic showed that fundamental choices of axioms were essential in deductive reasoning[14] and that, even having chosen axioms not everything that was true in a given logical system could be proven.[15]

Assessment and comparison of different worldviews

One can think of a worldview as comprising a number of basic beliefs which are philosophically equivalent to the axioms of the worldview considered as a logical theory. These basic beliefs cannot, by definition, be proven (in the logical sense) within the worldview precisely because they are axioms, and are typically argued from rather than argued for.[18] However their coherence can be explored philosophically and logically.

bron
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:09:11 #179
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129329458
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:04 schreef deelnemer het volgende:

Het is per definitie een eigenschap van de ziel om vrije keuzes te kunnen maken.
Sja... dit is eenvoudig veronderstellen dat het probleem een oplossing heeft, we noemen de oplossing 'X' ('ziel'), en doen daarmee alsof het probleem is opgelost.

In geen enkele andere context dan een religieuze context zou iemand dit serieus nemen.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:13:13 #180
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129329599
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja... dit is eenvoudig veronderstellen dat het probleem een oplossing heeft, we noemen de oplossing 'X' ('ziel'), en doen daarmee alsof het probleem is opgelost.

In geen enkele andere context dan een religieuze context zou iemand dit serieus nemen.
Vergelijk het met causaliteit. Dat is per definitie een relatie tussen twee opeenvolgende gebeurtenissen. Dat wordt gebruikt om te verklaren waarom dingen gaan zoals zij gaan. Maar je heb niets verklaard. Je hebt het alleen een naam gegeven.

Waarom is een vrije keuze niet serieus te nemen en causaliteit wel? Je gebruikt causaliteit om een vrije keuze te ontmaskeren als onbestaanbaar? Hoe geloofwaardig is dat?
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:18:34 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129329784
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Vergelijk het met causaliteit. Dat is per definitie een relatie tussen twee opeenvolgende gebeurtenissen. Dat wordt gebruikt om te verklaren waarom dingen gaan zoals zij gaan. Maar je heb niets verklaard. Je hebt het alleen een naam gegeven.

Waarom is een vrije keuze niet serieus te nemen en causaliteit wel? Je gebruikt causaliteit om een vrije keuze te ontmaskeren als onbestaanbaar? Hoe geloofwaardig is dat?
Ik geloof niet dat ik causaliteit heb gebruikt als argument?

Zoals vele filosofen terecht hebben opgemerkt is causaliteit inherent onaantoonbaar. Gelukkig is causaliteit helemaal niet nodig voor wetenschappelijke modellen. Correlatie volstaat.

Los daarvan is er met betrekking tot causaliteit geen vergelijkbaar probleem. En al was dat er wel dan is dat nog steeds geen argument voor de ziel als oplossing van dit probleem. Op zijn best heb je dan twee vergelijkbare problemen in plaats van 1.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 25-07-2013 14:25:58 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:29:04 #182
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129330160
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ik causaliteit heb gebruikt als argument?

Zoals vele filosofen terecht hebben opgemerkt is causaliteit inherent onaantoonbaar. Gelukkig is causaliteit helemaal niet nodig voor wetenschappelijke modellen. Correlatie volstaat.
Correlatie is geen verklaring. Er kan een correlatie bestaan tussen twee trends, zonder dat de twee trends ook maar iets met elkaar te maken hebben.

Zonder causaliteit is er geen determinisme. Het idee dat alles naadloos aan elkaar gekoppeld is, berust op causaliteit. Correlaties zijn daarvoor veel te vaag.

quote:
Los daarvan is er met betrekking tot causaliteit geen vergelijkbaar probleem. (En al was dat er wel dan is dat nog steeds geen argument.)
Beide geven een verklaring voor een gebeurtenis, zonder dat deze bewijsbaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 25-07-2013 17:35:44 ]
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:33:37 #183
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129330349
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Correlatie is geen verklaring. Er kan een correlatie bestaan tussen twee trends, zonder dat de twee trends ook maar iets met elkaar te maken hebben.

Zonder causaliteit is er geen determinisme. Het idee dat alles naadloos aan elkaar gekoppeld is, berust op het causaliteit. Correlaties zijn daarvoor veel te vaag.

[..]

Beide geven een verklaring voor een gebeurtenis, zonder dat deze bewijsbaar is.
Dat de onderlinge relatie tussen gebeurtenissen inherent onaantoonbaar is weerhoudt ons er helemaal niet van om verklarende en toetsbare wetenschappelijke modellen op te stellen.

Dat als gevolg van die inherente onaantoonbaarheid niets definitief of absoluut kan worden bewezen is nog geen vrijbrief om je verklaring 'ziel' te noemen en het daarbij te laten. Dat wetenschappelijke verklaringen veel verder gaan dan een labeltje plakken lijkt me evident.

Het is een drogreden die ik helaas vaak tegenkom in discussies over religie. "De wetenschap weet niets zeker, daarom is mijn uit de duim gezogen overtuiging net zo valide." Nee, dat is hij niet!

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 25-07-2013 14:40:21 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:49:10 #184
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129330876
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat de onderlinge relatie tussen gebeurtenissen inherent onaantoonbaar is weerhoudt ons er helemaal niet van om verklarende en toetsbare wetenschappelijke modellen om te stellen.

Dat als gevolg van die inherente onaantoonbaarheid niets definitief of absoluut kan worden bewezen is nog geen vrijbrief om je verklaring 'ziel' te noemen en het daarbij te laten. Dat wetenschappelijke verklaringen veel verder gaan dan een labeltje plakken lijkt me evident.
De wetenschap verklaard niets, het modelleert alleen maar. In dat model zitten onbewijsbare elementen, zelfs ondefinieerbare elementen

quote:
The indefinables of Symbolic Logic

What symbolic logic does investigate is the general rules by which inferences are made, and it requires a classification of relations or propositions only in so far as these general rules introduce particular notions. The particular notions which appear in the propositions of symbolic logic, and all others definable interms of these notions, are the logical constants. The number of indefinable logical constants is not great: it appears, in fact, to be eight or nine. These notions alone form the subject-matter of the whole of mathematics: no others, except such as are definable in terms of the original eight or nine, occur anywhere in Arithmetic, Geometry, or rational Dynamics.

For the technical study of Symbolic Logic, it is convenient to take as a single indefinable the notion of a formal implication, i.e. of such propositions as x is a man implies x is mortal, for all values of x—propositions whose general type is: ϕ(x) implies ψ(x), for all values of x, where ϕ(x), ψ(x), for all values of x, are propositions. The analysis of this notion of formal implication belongs to the principles of the subject, but is not required for its formal development. In addition to this notion, we require as indefinables the following: Implication between propositions not containing variables, the relation of a term to the class of which it is a member, the notion of such that, the notion of relation, and truth. By means of these notions, all the propositions of symbolic logic can be stated.

bron
quote:
Frege

One of Frege's most original insights is the claim that the concept of truth is simple and indefinable. This paper seeks to show how Frege reached that doctrine and what role it plays in his thinking. It then goes on to confront Frege's argumentation with Tarski's theory of truth and concludes that, far from being made obsolete by Tarski, these arguments remain of the greatest significance for understanding the philosophical problem of truth.

bron
quote:
Henri Poincarré

When the logician has resolved each demonstration into a host of elementary operations, all of them correct, he will not yet be in possession of the whole reality, that indefinable something that constitutes the unity ... Now pure logic cannot give us this view of the whole; it is to intuition that we must look for it.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 25-07-2013 17:33:49 ]
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 14:54:43 #185
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129331076
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:33 schreef Molurus het volgende:
Het is een drogreden die ik helaas vaak tegenkom in discussies over religie. "De wetenschap weet niets zeker, daarom is mijn uit de duim gezogen overtuiging net zo valide." Nee, dat is hij niet!
Maar determinisme gaat veel verder. Het is de overtuiging dat causaliteit geen ruimte laat voor iets anders. Het dwingende karakter van determinisme berust op een geloof.
The view from nowhere.
pi_129336598
Toevallig, de uitzending van Throug the Wormhole van deze week (Morgan Freeman _O_ ) ging hierover. Zeker het bekijken waard :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 17:34:09 #187
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129337048
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar determinisme gaat veel verder. Het is de overtuiging dat causaliteit geen ruimte laat voor iets anders. Het dwingende karakter van determinisme berust op een geloof.
De aanname dat het universum deterministisch is is op zichzelf een geloof voor wie dit aanneemt.

Maar zoals gezegd... het is totaal irrelevant voor de discussie over vrije wil. Onbepaaldheid is voor de 'bovennatuurlijke' uitleg van vrije wil net zo'n dooddoener als bepaaldheid.
  donderdag 25 juli 2013 @ 18:44:25 #188
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129339101
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 17:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

De aanname dat het universum deterministisch is is op zichzelf een geloof voor wie dit aanneemt.

Maar zoals gezegd... het is totaal irrelevant voor de discussie over vrije wil. Onbepaaldheid is voor de 'bovennatuurlijke' uitleg van vrije wil net zo'n dooddoener als bepaaldheid.
Maar de christelijk conceptie van de vrije wil is noch bepaalde, noch onbepaaldheid. Het is gewoon kunnen kiezen, en dat kan in het wetenschappelijke wereldbeeld niet.
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 18:48:49 #189
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129339232
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar de christelijk conceptie van de vrije wil is noch bepaalde, noch onbepaaldheid. Het is gewoon kunnen kiezen, en dat kan in het wetenschappelijke wereldbeeld niet.
Het is gewoon een "ongespecificeerde oplossing van het probleem", zoveel was mij al wel duidelijk ja.

Maar zolang die oplossing niet is gespecificeerd kun je de aanhanger van een wetenschappelijk wereldbeeld geen reductionisme verwijten. Er wordt dan namelijk helemaal niets geschrapt. Een oplossing die er niet is kan ook niet worden geschrapt.
  donderdag 25 juli 2013 @ 19:16:07 #190
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129340062
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is gewoon een "ongespecificeerde oplossing van het probleem", zoveel was mij al wel duidelijk ja.

Maar zolang die oplossing niet is gespecificeerd kun je de aanhanger van een wetenschappelijk wereldbeeld geen reductionisme verwijten. Er wordt dan namelijk helemaal niets geschrapt. Een oplossing die er niet is kan ook niet worden geschrapt.
Je wilt niet weten dat het begrip vrije wil voortkomt uit een eerder wereldbeeld. Je doet dit concept geweld aan, als je de vrije wil compatibel maakt met het determinisme.

Schermen met het gebruik in de rechtspraak, is een pragmatisch argument. Er is een rechtspraktijk, maar binnen de rechtsfilosofie slagen ze er ook niet in het recht te funderen. De rechtspraktijk is dus niet beter gefundeerd dan de sharia.

Als je consequent bent dan erken je dat binnen het wetenschappelijke conceptuele kader geen plaats is voor het begrip vrije wil, net zomin als voor de begrippen ziel en god.
The view from nowhere.
pi_129343297
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef deelnemer het volgende:

Ik zie niet in waarom.
OK niet alles kunnen we vrij kiezen: we kunnen bijv. niet kiezen dat een appel omhoog valt.
Keuzes zullen ook afhankelijk zijn van karakter, ervaringen en waarde oordelen.
Mensen kunnen zich daarvan al dan niet bewust van zijn.
Wanneer ze er zich van bewust zijn, zullen ze i.h.a. meer keuze vrijheid hebben in bepaalde situaties.
Je zou zelfs de mate van vrijheid (voor persoon A in situatie X) bijna wetenschappelijk kunnen definiëren als de verzameling mogelijke (waarschijnlijke) keuzes van een persoon in een bepaalde situatie.

De redenering dat als ik in een bepaalde situatie A kies i.p.v. B en dus blijkbaar gedisponeerd zou zijn om A te kiezen (want anders had ik B gekozen) is een merkwaardig soort cirkelredenering
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 25 juli 2013 @ 21:01:29 #192
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129344009
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:45 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom.
OK niet alles kunnen we vrij kiezen: we kunnen bijv. niet kiezen dat een appel omhoog valt.
Keuzes zullen ook afhankelijk zijn van karakter, ervaringen en waarde oordelen.
Mensen kunnen zich daarvan al dan niet bewust van zijn.
Wanneer ze er zich van bewust zijn, zullen ze i.h.a. meer keuze vrijheid hebben in bepaalde situaties.
Je zou zelfs de mate van vrijheid (voor persoon A in situatie X) bijna wetenschappelijk kunnen definiëren als de verzameling mogelijke (waarschijnlijke) keuzes van een persoon in een bepaalde situatie.

De redenering dat als ik in een bepaalde situatie A kies i.p.v. B en dus blijkbaar gedisponeerd zou zijn om A te kiezen (want anders had ik B gekozen) is een merkwaardig soort cirkelredenering
Dat is een macroscopische beschrijving. Het probleem ontstaat als je het consistent maakt met microscopische modellen.
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 21:07:15 #193
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129344279
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je wilt niet weten dat het begrip vrije wil voortkomt uit een eerder wereldbeeld. Je doet dit concept geweld aan, als je de vrije wil compatibel maakt met het determinisme.

Schermen met het gebruik in de rechtspraak, is een pragmatisch argument. Er is een rechtspraktijk, maar binnen de rechtsfilosofie slagen ze er ook niet in het recht te funderen. De rechtspraktijk is dus niet beter gefundeerd dan de sharia.

Als je consequent bent dan erken je dat binnen het wetenschappelijke conceptuele kader geen plaats is voor het begrip vrije wil, net zomin als voor de begrippen ziel en god.
In 1 van de mogelijke manieren waarop je dat begrip kunt uitleggen bestaat het niet, dat klopt. ;)
  donderdag 25 juli 2013 @ 21:08:25 #194
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129344330
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 21:01 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is een macroscopische beschrijving. Het probleem ontstaat als je het consistent maakt met microscopische modellen.
"Yes, I have free will. And it is made of lots of tiny little robots." :)

Dat vrije wil niet emergent kan zijn lijkt me in zichzelf een reductionistische gedachte trouwens.
  donderdag 25 juli 2013 @ 23:24:21 #195
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129350417
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 21:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

In 1 van de mogelijke manieren waarop je dat begrip kunt uitleggen bestaat het niet, dat klopt. ;)
Ik ben gevoelig voor woordkeuze. Het begrip 'vrije wil' wordt door Dennet gebruikt voor het fenomeen 'keuzes maken'. Maar de vrije wil is een specifieke verklaring voor dit fenomeen, zoals ik in de posten hierboven heb weergegeven. Deze verklaring verwerpen, en het begrip in plaats daarvan gebruiken voor het fenomeen dat ermee verklaard werd, is vreemd.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 21:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Yes, I have free will. And it is made of lots of tiny little robots." :)

Dat vrije wil niet emergent kan zijn lijkt me in zichzelf een reductionistische gedachte trouwens.
Ik ben ervan overtuigd dat ons vermogen om keuzes te maken samenhangt met een ontkoppeling van de mechanische basis, via lagen van organisatie. Het resultaat is geen absolute vrijheid, maar wel een flexibel systeem, met input vanuit diverse modulen die tegen elkaar afgewogen wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 25-07-2013 23:34:33 ]
The view from nowhere.
pi_129350784
Mooi uitgelegd. Zo denk ik er ook over.
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_129408965
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:24 schreef deelnemer het volgende:
Ik ben gevoelig voor woordkeuze. Het begrip 'vrije wil' wordt door Dennet gebruikt voor het fenomeen 'keuzes maken'.
Vind je dat een schaakcomputer keuzes maakt? In sommige stellingen zijn misschien wel 100 zetten mogelijk. Dat ding maakt toch een keuze om één specifieke zet te doen, en niet al die andere. Vrije wil?

quote:
Ik ben ervan overtuigd dat ons vermogen om keuzes te maken samenhangt met een ontkoppeling van de mechanische basis, via lagen van organisatie. Het resultaat is geen absolute vrijheid, maar wel een flexibel systeem, met input vanuit diverse modulen die tegen elkaar afgewogen wordt.
Dus als een soort hele ingewikkelde schaakcomputer?
(merk op dat goeie schaakcomputers zeer flexibel en adaptief zijn, en voorzien van zelflerende algoritmes)
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_129409089
Even los van de discussie of causaliteit of determinisme een geloof zijn, zien mensen nog steeds ruimte voor compatibilisme? Of zijn we het er intussen over eens dat vrije wil en determinisme elkaar uitsluiten?

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:20 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Akkoord, maar als het gedetermineerd is, dan is die vrijheid er dus niet meer. En dat is wel wat 'compatibilisme' behelst. Mijns inziens ten onrechte dus.

[..]

Wacht, gegeven een bepaalde complexe situatie, 'de omstandigheden'. Dus de gehele biochemische toestand in je hoofd, stofjes in de lucht, kosmische straling die de dampkring binnenkomt, alles. Wat staat er dan vervolgens niet per se vast?

Het maken van keuzes vindt plaats in je hersens, en dat is uiteindelijk ook biochemie he. Uiteraard beïnvloed door (en van invloed op) de omgeving, maar als dat geheel een bepaalde specifieke toestand heeft, is het vervolg toch gewoon een complexe keten van fysieke reacties?

[..]

Dus vanaf voldoende mate van input is er ineens wel sprake van 'vrijheid'?

En dezelfde patronen zal blijven volgen? Ik heb hier een schaakprogramma dat leert van eedere partijen. In precies dezelfde stellingen, waarin hij eerder een bepaalde zet deed en later de partij verloor, doet hij nu een andere zet.

Mensen zijn gecompliceerder dan schaakcomputers, correct. Maar is er een essentieel, fundamenteel verschil?
  zaterdag 27 juli 2013 @ 17:44:20 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129409242
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 17:38 schreef Jace_TBL het volgende:
Even los van de discussie of causaliteit of determinisme een geloof zijn, zien mensen nog steeds ruimte voor compatibilisme? Of zijn we het er intussen over eens dat vrije wil en determinisme elkaar uitsluiten?

[..]

Compatibilisme leunt in elk geval op een andere definitie van 'vrije wil' dan gewone mensen daar vaak aan geven.

Het is iets dat je ook bijvoorbeeld ziet in discussies over 'bewustzijn'. Als je dat uitlegt in termen van het functioneren van de hersenen dan is het al gauw... 'ja... maar *dat* is geen bewustzijn!'

Zoals Daniel Dennett zegt: "If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic."

Mensen blijven krampachtig vasthouden aan hun totaal irreele definities van zowel vrije wil als bewustzijn. Als we die definities loslaten betekent dat nog niet dat vrije wil en bewustzijn niet bestaan in reele zin. Het is alleen niet de magie die mensen zich daarbij voorstellen. that's all.
pi_129409378
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 17:44 schreef Molurus het volgende:
Compatibilisme leunt in elk geval op een andere definitie van 'vrije wil' dan gewone mensen daar vaak aan geven.
Welke definitie is dat dan precies? (die waar compatibilisme op leunt)

En kunnen we, uitgaande van die definitie van vrije wil, zeggen dat een schaakcomputer ook een vrije wil heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')