Ik blijf moeite houden met dat woord 'vrij'. Wat ik hierboven ook vroeg: kunnen we die keuzes maken, of moeten we dat, omdat er, alles in ogenschouw nemende, bij dat keuzeproces in feite helemaal geen andere uitkomst mogelijk is? (net als bij een schaakcomputer, al dan niet uitgerust met neurale netwerken, fuzzy logic, genetische algoritmen, enzovoort)quote:Op zaterdag 27 juli 2013 17:53 schreef Molurus het volgende:
Gewoon, dat wij keuzes maken, en dat wij in de meeste gevallen vrij zijn om die keuzes te maken in die zin dat we niet tot die keuzes worden gedwongen door onze omgeving. Niets meer en niets minder.
Je had die video in een oudere discussie al eens eerder vermeld. Nog steeds niet aan toegekomen. Daniel Dennett snijdt meestal wel hout dus ik probeer hem binnenkort eens te kijken. De essentie van zijn lezing is zeker niet in een paar zinnen samen te vatten?quote:Daniel Dennett legt dat heel goed uit in deze lezing:
Ah OK, dan zijn we het wel eens denk ik. Al is dat volgens mij niet wat de meesten onder 'vrij' verstaan, maar da's een definitiekwestie.quote:Ja. De enige reden dat mensen hier de wenkbrauwen bij optrekken is dat een schaakcomputer gegeven *precies* dezelfde uitgangssituatie altijd dezelfde keuze zal maken, maar dat is voor mensen niet anders.
Strikt genomen een schaakcomputer ook niet, als je hem al zijn eerdere partijen en 100% van alle gespeelde zetten laat onthouden. Precies dezelfde stelling is dan alsnog een andere uitgangssituatie afhankelijk van of hij die stelling al 5 keer eerder is tegengekomen, of slechts 2 keer.quote:Het verschil is dat mensen zich nooit twee keer in precies dezelfde uitgangssituatie bevinden. En het keuzeproces wordt pas dan interessant: als je de uitgangssituatie gaat variėren kun je pas iets zeggen over het soort keuzes dat iemand maakt en/of de mate waarin een schaakcomputer een goede schaakspeler is.
Hier quote ik graag Christopher Hitchens:quote:Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Ik blijf moeite houden met dat woord 'vrij'. Wat ik hierboven ook vroeg: kunnen we die keuzes maken, of moeten we dat, omdat er, alles in ogenschouw nemende, bij dat keuzeproces in feite helemaal geen andere uitkomst mogelijk is? (net als bij een schaakcomputer, al dan niet uitgerust met neurale netwerken, fuzzy logic, genetische algoritmen, enzovoort)
Niet uitgebreider dan ik al heb gedaan. Dan zou ik een dictaat moeten posten.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Jace_TBL het volgende:
Je had die video in een oudere discussie al eens eerder vermeld. Nog steeds niet aan toegekomen. Daniel Dennett snijdt meestal wel hout dus ik probeer hem binnenkort eens te kijken. De essentie van zijn lezing is zeker niet in een paar zinnen samen te vatten?
Bij 'bewustzijn' zie je een soortgelijk conflict in definities. "If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic." - Daniel Dennett. Mensen hebben heel erg de neiging om te veronderstellen dat het onbegrijpbaar *moet* zijn.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Jace_TBL het volgende:
Ah OK, dan zijn we het wel eens denk ik. Al is dat volgens mij niet wat de meesten onder 'vrij' verstaan, maar da's een definitiekwestie.
De kans dat je na de 10e-15e zet nog een stelling tegenkomt die je eerder hebt gezien is nagenoeg 0.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:46 schreef Jace_TBL het volgende:
Strikt genomen een schaakcomputer ook niet, als je hem al zijn eerdere partijen en 100% van alle gespeelde zetten laat onthouden. Precies dezelfde stelling is dan alsnog een andere uitgangssituatie afhankelijk van of hij die stelling al 5 keer eerder is tegengekomen, of slechts 2 keer.
Ja OK, al bedoelde ik hier 'kunnen' en 'moeten' als tegenovergestelden. Dat wil zeggen 'kunnen' heeft (in tegenstelling tot moeten) een optioneel element, laat meerdere mogelijkheden open.quote:Op zondag 28 juli 2013 18:54 schreef Molurus het volgende:
Met andere woorden: het antwoord op beide vragen is 'ja'. Je kunt die keuzes maken, en het is onvermijdbaar dat je die keuzes maakt.
Nee inderdaad, ik zou zeggen, 'vrijheid' impliceert dat er in dezelfde uitgangssituatie nog verschillende uitkomsten mogelijk zijn. Een schaakcomputer heeft die vrijheid niet, en een mens volgens mij ook niet, maar dat zullen we wellicht nooit in de praktijk kunnen aantonen omdat (zoals je al zei) dezelfde uitgangssituatie daar nooit opnieuw optreedt.quote:Maar dat verandert natuurlijk weinig aan het vraagstuk. Dat verschillende uitgangssituaties tot verschillende resultaten leiden betekent nog niet dat vrijheid daar echt bestaat.
En dan quote ik graag mijn favoriete fictieve personage, Daneel Olivaw: "if you can't tell the difference, does it really matter?" (Daneel zei dit in antwoord op de vraag of hij een robot was, maar hetzelfde argument werkt hier ook prima.)quote:Op zondag 28 juli 2013 19:09 schreef Jace_TBL het volgende:
[..]
Nee inderdaad, ik zou zeggen, 'vrijheid' impliceert dat er in dezelfde uitgangssituatie nog verschillende uitkomsten mogelijk zijn. Een schaakcomputer heeft die vrijheid niet, en een mens volgens mij ook niet, maar dat zullen we wellicht nooit in de praktijk kunnen aantonen omdat (zoals je al zei) dezelfde uitgangssituatie daar nooit opnieuw optreedt.
Is het systeem deterministisch?quote:Op zondag 28 juli 2013 18:33 schreef Jace_TBL het volgende:
Dat eerste is nog de vraag. Het feit dat wij het per definitie niet kunnen voorspellen (Heisenbergprincipe) sluit zeker niet uit dat het 'achter de schermen' alsnog deterministisch is. Denk aan Einstein die zei "God dobbelt niet".
Het volgende lijkt mij aannemelijk:quote:Wet van de toereikende grond
De wet van de toereikende grond zegt dat voor alle dingen in de wereld een oorzaak (of grond) is aan te voeren. Niets gebeurt zomaar en alles is dus in beginsel verklaarbaar.
Leibniz formuleerde het als volgt: "Alle handelingen zijn gedetermineerd en in geen geval toevallig, omdat er altijd een reden te vinden is die, ook al dwingt zij ons niet, ons aanzet om zó en niet anders te handelen".
Arthur Schopenhauer sprak van het verschil tussen "ik kan doen wat ik wil" en "ik kan willen wat ik wil", waarbij het eerste wel mogelijk is en het tweede niet. Verder analyseert hij het principe van de verklaring, op basis van de toereikende grond, die hij definieert als: "Niets is zonder reden".
De wet van de toereikende grond wordt doorgaans gerekend tot het determinisme en ontkent dan het bestaan van een vrije wil.
Als er verschillende uitkomsten mogelijk zijn met de zelfde uitgangspositie dan is het toch niet meer dan willekeur?quote:Nee inderdaad, ik zou zeggen, 'vrijheid' impliceert dat er in dezelfde uitgangssituatie nog verschillende uitkomsten mogelijk zijn. Een schaakcomputer heeft die vrijheid niet, en een mens volgens mij ook niet, maar dat zullen we wellicht nooit in de praktijk kunnen aantonen omdat (zoals je al zei) dezelfde uitgangssituatie daar nooit opnieuw optreedt.
Dat hangt er vanaf welke van de twee gangbare interpretaties van 'vrije wil' je aanhangt.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:02 schreef highender het volgende:
Wat ik nog mis hier is het gegeven dat alles 'gedwongen' wordt om continue keuzes te maken, of is dat niet relevant voor het al dan niet bestaan van vrije wil?
Met liefde en plezier gedaan!quote:Op maandag 29 juli 2013 16:32 schreef SlevinX het volgende:
(Met dank aan de moderator dat dit topic nog leef (ben al een hele tijd niet meer op fok geweest). Ik las dat Molurus goed mijn gedachte verwoord. Helemaal met hem eens.:)
Door wie?quote:Op maandag 29 juli 2013 17:02 schreef highender het volgende:
Wat ik nog mis hier is het gegeven dat alles 'gedwongen' wordt om continue keuzes te maken, of is dat niet relevant voor het al dan niet bestaan van vrije wil?
Waarom noem dat "'gedwongen' worden om continue keuzes te maken"? Als je eigen hart klopt, ben je dan gedwongen om te kiezen om je hart te laten kloppen?quote:Op maandag 29 juli 2013 17:32 schreef highender het volgende:
[..]
Of wat? Geen flauw idee, waar komen 'gedachtes' vandaan?
Er is maar één interpretatie van het begrip vrije wil, namelijk de interpretatie die al eeuwen gebruikt wordt: een bron van keuzes die buiten de causaliteit staat.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:17 schreef Molurus het volgende:
Dat hangt er vanaf welke van de twee gangbare interpretaties van 'vrije wil' je aanhangt.
Het bestaan (of niet-bestaan) van causaliteit kan helemaal niet worden aangetoond. Aangezien het onderscheid tussen beide interpretaties duidelijk wel bestaat is het wat mij betreft maar zeer de vraag of dit iets met causaliteit te maken heeft. Dat is alles behalve vanzelfsprekend. (Anders zou je daarmee het bestaan van causaliteit hebben aangetoond.)quote:Op maandag 29 juli 2013 18:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is maar één interpretatie van het begrip vrije wil, namelijk de interpretatie die al eeuwen gebruikt wordt: een bron van keuzes die buiten de causaliteit staat.
Sja.... dit doet mij sterk denken aan gelovigen die stampvoetend volhouden dat atheisme betekent dat je beweert dat er geen goden bestaan. Want dat is tenslotte hoe het begrip van oudsher (met name door gelovigen!) wordt uitgelegd.quote:Op maandag 29 juli 2013 18:12 schreef deelnemer het volgende:
Hetzelfde krijg je, als in een discussie over determinisme versus vrije wil, de vrije wil herinterpreteert als determinisme zoals Dennett dat doet. Dennett en gelovigen zijn het erover eens dat ze een vrije wil hebben, maar toch zijn hun standpunten daarover tegengesteld. Ik vind het irritant.
Jij denkt blijkbaar dat de vrije wil een fenomeen is, zoals onweer een fenomeen is, maar de vrije wil is een begrip met een specifieke betekenis. Stel dat iemand het begrip determinisme gaat gebruiken om toeval aan te duiden. Dat zou toch heel verwarrend zijn, los van de vraag in hoeverre de werkelijkheid het beste begrepen kan worden in termen van determinisme of toeval.quote:Op maandag 29 juli 2013 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het bestaan (of niet-bestaan) van causaliteit kan helemaal niet worden aangetoond. Aangezien het onderscheid tussen beide interpretaties duidelijk wel bestaat is het wat mij betreft maar zeer de vraag of dit iets met causaliteit te maken heeft. Dat is alles behalve vanzelfsprekend. (Anders zou je daarmee het bestaan van causaliteit hebben aangetoond.)
Sja.... dit doet mij sterk denken aan gelovigen die stampvoetend volhouden dat atheisme betekent dat je beweert dat er geen goden bestaan. Want dat is tenslotte hoe het begrip van oudsher (met name door gelovigen!) wordt uitgelegd.
Waarom zou je je druk maken over zo'n semantische kwestie? Noem het 'sterke vrije wil' vs 'zwakke vrije wil' als je je daar lekker bij voelt. Het is niet meer dan geneuzel over semantiek. Filosofisch is dat totaal oninteressant.
Dat denk ik helemaal niet. Maar ik ben ook niet degene die elke keer het begrip 'causaliteit' naar binnen fietst. Het lijkt er eerder op dat jij dat denkt.quote:Op maandag 29 juli 2013 20:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij denkt blijkbaar dat de vrije wil een fenomeen is, zoals onweer een fenomeen is, maar de vrije wil is een begrip met een specifieke betekenis. Stel dat iemand het begrip determinisme gaat gebruiken om toeval aan te duiden. Dat zou toch heel verwarrend zijn, los van de vraag in hoeverre de werkelijkheid het beste begrepen kan worden in termen van determinisme of toeval.
Hetzelfde geldt als je de natuur God gaat noemen. Het voordeel is dan wel dat atheisten en theisten beide geloven dat God bestaat. Maar toch zou het geen goed gebruikt van begrippen zijn.
Hoe kun je nu discussiėren over de vraag uit het TT als je niet weet wat de vrije wil betekent? Zoals Dennett het uitlegt is niet zoals Christenen het uitleggen. In de ene betekenis is het antwoord volgens mij 'ja' en in de andere betekenis is het antwoord volgens mij 'nee' .quote:Op maandag 29 juli 2013 21:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat denk ik helemaal niet. Maar ik ben ook niet degene die elke keer het begrip 'causaliteit' naar binnen fietst. Het lijkt er eerder op dat jij dat denkt.
Maar nogmaals, dit doet sterk denken aan 'atheisten beweren dat god niet bestaat'. Ik kan niet zeggen dat ik het erg interessant vind. Als jij verwarring wilt vermijden, bedenk er een nieuw woord voor.
Zolang duidelijk is over welke variant we het hebben zie ik geen probleem. Punt is: het begrip 'vrije wil' zoals Dennett het uitlegt bestaat wel degelijk, en is wel degelijk een zinvol begrip.
Om dan eindeloos te blijven mieren over hoe het woord oorspronkelijk werd begrepen is wat mij betreft vergelijkbaar met 'zonsopgang' letterlijk uitleggen omdat dat nu eenmaal oorspronkelijk zo werd uitgelegd. Ik zie er de lol niet van. Dit soort begrippen veranderen nu eenmaal onder invloed van voortschrijdend inzicht.
"Hoe kun je nu discussiėren over atheisme als je niet weet wat atheisme betekent?"quote:Op maandag 29 juli 2013 21:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hoe kun je nu discussiėren over de vraag uit het TT als je niet weet wat de vrije wil betekent?
Waarom is de uitleg van christenen hier interessant???quote:Op maandag 29 juli 2013 21:17 schreef deelnemer het volgende:
Zoals Dennett het uitlegt is niet zoals Christenen het uitleggen.
Klopt. In de ene betekenis ben ik wel een atheist, in de andere niet. Compleet analoog.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:17 schreef deelnemer het volgende:
In de ene betekenis is het antwoord volgens mij 'ja' en in de andere betekenis is het antwoord volgens mij 'nee'.
Als je het mij vraagt begrijpt hij het verschil inmiddels uitstekend.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:17 schreef deelnemer het volgende:
Ik heb vaak in discussies gezien, dat mensen het compatibalisme niet begrijpen (zoals Jace_TBL hier in dit topic).
Dat is ook zo.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Hoe kun je nu discussiėren over atheisme als je niet weet wat atheisme betekent?"
Omdat Christenen het begrip geintroduceerd hebben, er nog steeds veel Christenen zijn en zij en Islamieten (samen de halve wereldbevolking) dit begrip nog steeds zo interpreteren.quote:Waarom is de uitleg van christenen hier interessant???
Daar wordt hier op F&L dan ook geen woord over vuil gemaakt.quote:Klopt. In de ene betekenis ben ik wel een atheist, in de andere niet. Compleet analoog.
De volgende post ( en verder posten van hem) veronderstellen de normale betekenis van de vrije wil.quote:Als je het mij vraagt begrijpt hij het verschil inmiddels uitstekend.
De popularisator Dennett is degene die deze verwarring heeft geintroduceerd. Hij heeft eerst het bewustzijn verklaart (niet dus) en nu ook nog ingezien dat het determinisme en de vrije wil prima samengaan (door het begrip een andere betekenis te geven). En zo een nieuw inzicht gelanceerd dat miljoenen mensen voor hem allang dachten. Dennett heeft voor mij afgedaan als een serieuze filosoof.quote:Op donderdag 25 juli 2013 10:03 schreef Jace_TBL het volgende:
Kan iemand eens uitleggen hoe dat compatibilisme precies werkt? Als de wereld gedetermineerd is, is er toch per definitie geen ruimte meer voor welke vrijheid dan ook?
Van dat stuk op wikipedia word ik niet veel wijzer. Dat "een persoon anders had kunnen handelen als..." is toch een regelrechte tegenspraak met determinisme?
Sja, als ik me niet vergis zijn het gelovigen geweest die het begrip 'atheisme' ingevoerd hebben. Dat wil niet zeggen dat ze een monopolie hebben op de uitleg van dit begrip.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat Christenen het begrip geintroduceerd hebben, er nog steeds veel Christenen zijn en zij en Islamieten (samen de halve wereldbevolking) dit begrip nog steeds zo interpreteren.
Als je het mij vraagt is het topic 'kritiek op het atheisme' je een beetje ontgaan.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:45 schreef deelnemer het volgende:
Daar wordt hier op F&L dan ook geen woord over vuil gemaakt.
Sja, TS postte eerder dat hij zich uitstekend kon vinden in de alternatieve uitleg.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:45 schreef deelnemer het volgende:
Deze post verondersteld de normale betekenis van de vrije wil.
Als je het mij vraagt is niemand hier verward? Er wordt geen geheim gemaakt van het feit dat Dennett het begrip anders uitlegt, en als je het mij vraagt is ook zijn uitleg van het begrip een stuk helderder dan de 'klassieke' uitleg die zwaar leunt op ongedefinieerde en/of onwaarneembare verschijnselen.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:45 schreef deelnemer het volgende:
De popularisator Dennett is degene die deze verwarring heeft geintroduceerd. Hij heeft eerst het bewustzijn verklaart (niet dus) en nu ook nog ingezien dat het determinisme en de vrije wil prima samengaan (door het begrip een andere betekenis te geven). En zo een nieuw inzicht gelanceerd dat miljoenen mensen voor hem allang dachten. Dennett heeft voor mij afgedaan als een serieuze filosoof.
De gedachte van Dennett wist ik allang voordat hij ermee kwam, en ik ben daarin zeker niet de enige geweest. Bij Dennett is het meestal 'much to do about nothing'.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:51 schreef Molurus het volgende:
Een groot hedendaags filosoof aan de kant schuiven puur omdat je een meningsverschil hebt over semantiek getuigt van een soort simplisme dat ik van jou bepaald niet gewend ben. Jammer.
En hoe zou jij die gedachte van Dennett omschrijven, anders dan met 'vrije wil'? Het heeft welliswaar niet de klassieke betekenis, maar het heeft wel degelijk betrekking op onze illusie daarvan.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De gedachte van Dennett wist ik allang voordat hij ermee kwam, en ik ben daarin zeker niet de enige geweest. Bij Dennett is het meestal 'much to do about nothing'.
Zoals Spinoza: handelingsvrijheid.quote:Op maandag 29 juli 2013 21:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hoe zou jij die gedachte van Dennett omschrijven, anders dan met 'vrije wil'? Het heeft welliswaar niet de klassieke betekenis, maar het heeft wel degelijk betrekking op onze illusie daarvan.
"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not real magic."
Illusie is hier het sleutelwoord. Het is "stage magic".
Het punt dat Dennett natuurlijk wil maken is dat handelingsvrijheid precies datgene is wat bij ons de illusie van vrije wil veroorzaakt.quote:Op maandag 29 juli 2013 22:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zoals Spinoza: handelingsvrijheid.
In een deterministisch systeem ben je de eigenaar van je eigen vrijheidgraden, je ben dus de vrijheid te handelen naar je eigen inborst (tenzij iemand je daarin belemmerd, zoals in het geval van een slaaf). Net als een steen of een elektron overigens.
Het vraagstuk gaat nu juist over deze inborst. Volgens de Christelijke theologie staat deze in laatste instantie buiten de causaliteit van het systeem (vrije wil). Volgens Spinoza, Schopenhauwer etc niet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_toereikende_grond).
Net als al zijn voorganger die hetzelfde beweerden, ervaar je dat precies zoals wij het leven ervaren. Het is dus niets nieuws.quote:Op maandag 29 juli 2013 22:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het punt dat Dennett natuurlijk wil maken is dat handelingsvrijheid precies datgene is wat bij ons de illusie van vrije wil veroorzaakt.En persoonlijk lijkt dat me een heel goed punt.
Het is belangrijk voor mensen die altijd werd aangeleund dat ze anders hadden kunnen handelen. Mensen die te maken hadden met het steile moralisme van christelijk Europa in tijden met zeer autoritaire verhoudingen. Daarom was het zo'n groot strijdpunt.quote:En dat staat geheel lost van de discussie over causaliteit trouwens, wat mij verder een niet zo zinvolle discussie lijkt aangezien het volstrekt onmogelijk is om daar iets over te zeggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |