Ja het is misschien niet altijd echt een toevoeging nee.quote:Op donderdag 30 mei 2013 20:30 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nou nee; nooit gedaan, nooit gezien, zelfs nog nooit eerder iemand over gehoord. Vind het dus wel gek en in beginsel onwetenschappelijk.
Wat wel prima kan is iemand aan het eind van de paper bedanken voor discussies of inspiratie, maar dan nog ga je zeker niet citeren uit die gesprekken.
edit: ik moet me gelijk corrigeren; ik heb het wél eerder gezien, in erg oude wetenschappelijke stukken, waar academici elkaar nog wel eens uitfoeterden. Zegt ook wel genoeg
Doe anders eerst een research master.... dan leer je het vak en krijg je bovendien zelfvertrouwenquote:
Dat je twijfelt en slordigheden zo erg vindt is m.i. een goed teken, en zelfs tijdens je PhD is het vrij normaal om geregeld behoorlijk onzeker over jezelf te zijn; er lopen tenslotte echt behoorlijk wat slimme mensen rond, en het duurt even voordat je weet hoe jij daar tussen past.quote:Op donderdag 30 mei 2013 21:59 schreef FL17 het volgende:
Hoi jongens,
graag zou ik dit jaar na mijn scriptie ook willen promoveren, maar ik maak me wel erg zorgen over mijn kansen en capaciteiten... Hoewel ik een mooi C.V. en cijferlijst heb, krijg ik soms de indruk dat ik niet goed genoeg ben om een PhD te zijn. Momenteel werk ik namelijk ook samen met een professor aan een paper maar vandaag is de tweede keer dat ik dezelfde slordigheidsfoutje heb gemaakt. Het frustreert mij enorm dat ik mezelf dat toeliet en voor die professor was het natuurlijk ook vervelend geweest. Ook heb ik nog het idee dat ik veel moet leren wat betreft de analyse methode gezien zij mij het een en ander nog moest uitleggen. Zij is ook niet altijd netjes, maar zij heeft al haar positie behaald. Blegh word er vrij onzeker van! Vooral ook omdat PhD posities zo beperkt zijn...
Goed, mijn vraag aan jullie is dan ook: hoe hebben jullie je PhD gekregen?En is het normaal dat je als PhDs ook fouten maakt (jep, dit vraag ik ter geruststelling)?
Ik mag hopen dat je nog dingen 'moet' leren voor je promoveert, anders worden het 3-4 saaie jaren.quote:Op donderdag 30 mei 2013 21:59 schreef FL17 het volgende:
Hoi jongens,
graag zou ik dit jaar na mijn scriptie ook willen promoveren, maar ik maak me wel erg zorgen over mijn kansen en capaciteiten... Hoewel ik een mooi C.V. en cijferlijst heb, krijg ik soms de indruk dat ik niet goed genoeg ben om een PhD te zijn. Momenteel werk ik namelijk ook samen met een professor aan een paper maar vandaag is de tweede keer dat ik dezelfde slordigheidsfoutje heb gemaakt. Het frustreert mij enorm dat ik mezelf dat toeliet en voor die professor was het natuurlijk ook vervelend geweest. Ook heb ik nog het idee dat ik veel moet leren wat betreft de analyse methode gezien zij mij het een en ander nog moest uitleggen. Zij is ook niet altijd netjes, maar zij heeft al haar positie behaald. Blegh word er vrij onzeker van! Vooral ook omdat PhD posities zo beperkt zijn...
Goed, mijn vraag aan jullie is dan ook: hoe hebben jullie je PhD gekregen?En is het normaal dat je als PhDs ook fouten maakt (jep, dit vraag ik ter geruststelling)?
Die geven geen schade aan de wetenschap zelf, de inhoud is er niet mee aangedaan. Dat is mijn punt. Dat die mensen verwerpelijk handelen lijkt me logisch, maar vooral een probleem van de werkgever die niet goed zijn werknemers controleert.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:45 schreef trancethrust het volgende:
Ernstiger dan mensen die te lui zijn om ook maar te proberen wetenschap te bedrijven?
Een referentie toevoegen aan een methode die je overneemt, al dan niet van je eigen eerdere onderzoek, is niet veel moeite toch? Dan is de plagiaat opgelost.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:47 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Die geven geen schade aan de wetenschap zelf, de inhoud is er niet mee aangedaan. Dat is mijn punt. Dat die mensen verwerpelijk handelen lijkt me logisch, maar vooral een probleem van de werkgever die niet goed zijn werknemers controleert.
Er wordt nu echt teveel gedaan alsof plagiaat ook schadelijk is voor wetenschap zelf. Zoals hierboven: "begeleiders die zelf-plagiaat niet afkeuren, of die een goed idee overnemen stimuleren" worden als foute handelingen benoemd. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor de wetenschap: goede ideeen maak je niet alleen, die maak je als collectief. En zelf-plagiaat is gewoon efficient, daar is echt nul komma nul fout aan in mijn ogen.
Het is wel schadelijk vanwege de manier waarop wetenschap tegenwoordig werkt. In het slechtste geval wordt het plagiaatwerk breed opgepakt terwijl het origineel onopgemerkt blijft. Goede wetenschappers verlaten dan het veld, worst case, terwijl succesvolle dieven blijven teren op onbekend werk (van waarschijnlijk nieuwkomers die daarna weer snel verdwijnen) en de resterende wetenschappers ook richting plagiaat afgleiden omdat het schijnbaar werkt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:47 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Die geven geen schade aan de wetenschap zelf, de inhoud is er niet mee aangedaan. Dat is mijn punt. Dat die mensen verwerpelijk handelen lijkt me logisch, maar vooral een probleem van de werkgever die niet goed zijn werknemers controleert.
Ja, maar ik denk dat mensen die tegen zelf-plagiaat zijn ook een referentie niet genoeg vindenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:52 schreef Operc het volgende:
[..]
Een referentie toevoegen aan een methode die je overneemt, al dan niet van je eigen eerdere onderzoek, is niet veel moeite toch? Dan is de plagiaat opgelost.
EDIT: Verder ben ik het natuurlijk eens met je dat het verzinnen van onderzoeksresultaten vele malen erger is. Maar juist plagiaat is vaak makkelijk te voorkomen door goed te refereren.
Kom op. Een grote reden waarom dat infty,infty fout is is alleen deze al: het is onnodig werk voor referees. Waarom moet ik redenering X overnieuw doornemen als het al geaccepteerd is in journal Y, en dus al grondig is bekeken door een collega-referee?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:47 schreef Grumpey het volgende:
...
Er wordt nu echt teveel gedaan alsof plagiaat ook schadelijk is voor wetenschap zelf. Zoals hierboven: "begeleiders die zelf-plagiaat niet afkeuren, of die een goed idee overnemen stimuleren" worden als foute handelingen benoemd. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor de wetenschap: goede ideeen maak je niet alleen, die maak je als collectief. En zelf-plagiaat is gewoon efficient, daar is echt nul komma nul fout aan in mijn ogen.
Natuurlijk wel.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:56 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ja, maar ik denk dat mensen die tegen zelf-plagiaat zijn ook een referentie niet genoeg vinden.
...
Ja, maar zo werkt het in de praktijk niet. In de praktijk wordt een zelfde soort redenatie opnieuw beschreven, maar dan in andere woorden en ander taalgebruik, zodat je alsnog als reviewer alles moet lezen, terwijl een simpel overgenomen stukje van een ander (met referentie erbij uiteraard, dat lijkt me logisch) enorme tijd zou schelen. Voor iedereen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 10:57 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Kom op. Een grote reden waarom dat infty,infty fout is is alleen deze al: het is onnodig werk voor referees. Waarom moet ik redenering X overnieuw doornemen als het al geaccepteerd is in journal Y, en dus al grondig is bekeken door een collega-referee?
Als ik dat merk is dat een auto-reject recommendation van mij, geen uitzonderingen.
Nee, in de praktijk zeg je `onder assumpties(X) hebben we conclusie(X), cite Y.'. Je herhaalt de hele X niet.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:00 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ja, maar zo werkt het in de praktijk niet. In de praktijk wordt een zelfde soort redenatie opnieuw beschreven, maar dan in andere woorden en ander taalgebruik, zodat je alsnog als reviewer alles moet lezen, terwijl een simpel overgenomen stukje van een ander (met referentie erbij uiteraard, dat lijkt me logisch) enorme tijd zou schelen. Voor iedereen.
Inderdaad, dat is nog een nevenschikkend argument, netzoals de ethiek ervan.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:12 schreef Re het volgende:
nou ja directe copy/paste heeft natuurlijk ook copyright
In social science hoeft dat toch niet? Een reviewer weet dan toch dat het een herhaling is, als er bijv. staat: "Grumpey (2013) states that ...... bla bla herhaling" Hoeft dat stuk erna niet te lezen als ie geen zin heeft...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:00 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ja, maar zo werkt het in de praktijk niet. In de praktijk wordt een zelfde soort redenatie opnieuw beschreven, maar dan in andere woorden en ander taalgebruik, zodat je alsnog als reviewer alles moet lezen,
Zo is het binnen studie Psychologie mij wel meegegeven ja, zolang je goed refereert hoef je niet opnieuw dingen te verwoorden ofzo. Al doet men het wel vaak genoeg.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
In social science hoeft dat toch niet? Een reviewer weet dan toch dat het een herhaling is, als er bijv. staat: "Grumpey (2013) states that ...... bla bla herhaling" Hoeft dat stuk erna niet te lezen als ie geen zin heeft...
http://www.advalvas.vu.nl(...)-promoveert-ook-evenquote:Verveelde studente promoveert ook even
Wat doe je als je naast je fulltime studie tandheelkunde nog wat tijd overhoudt? Elisabeth Brouns zocht een extra uitdaging en deed in de tussenuren en het weekend een promotieonderzoek. Donderdag 5 juni mag ze zich doctor noemen.
Uitgebreide hobby
“Omdat ik kaakchirurg wil worden, liep ik mijn stage voor mijn bachelorscriptie bij die afdeling.” Het klikte zo met het hoofd van de afdeling dat hij haar vroeg of ze wilde promoveren.
“Mijn proefschrift was eigenlijk vooral een uitgebreide hobby”, zegt Elisabeth. “Ik vond het erg leuk om eraan te werken.”
Eerst master op zak
Haar grootste probleem was dat ze haar promotieonderzoek eerder afrondde dan haar master. “Je mag alleen je promotie aanvragen als je je mastertitel hebt. Dat was pas in maart.”
Bijbaan als tandarts
Voorlopig is ze nog niet klaar met studeren. In de tussentijd begon ze ook met de studie geneeskunde, hoewel ze daar pas twee vakken haalde. Als kaakchirurg moet je ook die studie gedaan hebben.
Veel tijd om zich te vervelen heeft ze naast die fulltime studie niet. Om het instellingscollegegeld van 15000 euro per jaar te kunnen betalen, zal ze daarnaast als tandarts aan de slag gaan.
Niets moet.quote:Op donderdag 6 juni 2013 09:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
Kijk mensen, zo moet het nou
[..]
http://www.advalvas.vu.nl(...)-promoveert-ook-even
http://www.advalvas.vu.nl(...)uchten-weinig-feitenquote:Ophef rond promovenda: vooral veel geruchten, weinig feiten
Er verschijnen de laatste dagen allerlei verhalen in de media over econoom Karima Kourtit, wier promotie op het laatste moment is afgeblazen vanwege ‘onzorgvuldigheden’ in haar proefschrift. Zo meldde een krant dat Kourtit niets inhoudelijks zou hebben bijgedragen aan de wetenschappelijke artikelen die haar wel als co-auteur vermelden.
Een andere krant suggereerde een meer dan professionele betrokkenheid van Kourtits promotor, de gerenommeerde econoom Peter Nijkamp, mede omdat die in de jury zit van een prestigieuze prijs waarvoor Kourtit is genomineerd.
Niet meer dan geruchten
Dergelijke geruchten zijn ook ons ter ore gekomen en we hebben een tweetal berichten gewijd aan de ophef, maar het zijn vooralsnog niet meer dan geruchten. De media baseren zich op een anonieme brief, die naar verschillende redacties van landelijke media is gestuurd.
Omdat het afblazen van een promotie, dagen voordat die zou plaatsvinden, een ongewone zaak is, heeft een aantal media zich gretig op Kourtit gestort en wordt haar hele doopceel gelicht. Dan vind je over iedereen wel wat. De Volkskrant, bijvoorbeeld, heeft ontdekt dat onder een aantal publicaties onterecht de doctorstitel bij Kourtits naam staat. Of het om een vergissing gaat of om boze opzet, is nog niet duidelijk.
Anonieme bronnen
En of de overige geruchten waar zijn of niet, wij zijn er nog niet in geslaagd dat afdoende te checken. Is hier sprake van grote misstanden, of is er misschien jaloezie in het spel? Of ordinaire roddel? We weten het niet.
Daarom zijn we terughoudend in het verspreiden van geruchten, zeker zolang die uit anonieme bronnen komen. Zodra we bewijs in handen hebben, zullen we daar eerlijk verslag van doen.
En dit maakt het helemaal af. Maaktquote:Op donderdag 6 juni 2013 09:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
De media baseren zich op een anonieme brief, die naar verschillende redacties van landelijke media is gestuurd.
weer een stuk waarschijnlijker. Erg triest.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn klinkt dit meer als een bewuste sabotageactie van een gefrustreerde concullega.
[..]
Ik herken me hier wel in. Heb ook flink getwijfeld over het feit of ik wel goed en slim genoeg ben om succesvol een PhD te volbrengen. Wat ik echter wel wist is dat ik onderzoek doen leuk vind, ik redelijk goed kan schrijven en presenteren, en daarnaast een gezonde interesse heb in het onderwerp van mijn PhD. Fouten zal ik ongetwijfeld maken, maar een PhD is een leertraject, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Vraag anders eens aan je professor of zij je geschikt acht voor een PhD? Zeker als je al met haar hebt samengewerkt, zal ze daar best een goed beeld van hebben. En een vreemde vraag is dat m.i. helemaal niet.quote:Op donderdag 30 mei 2013 21:59 schreef FL17 het volgende:
Hoi jongens,
Gefeliciteerd! En welkom natuurlijkquote:Op maandag 10 juni 2013 03:28 schreef dikkedoelie het volgende:
dikkedoelie gaat promoveren!
Even geleden geaccepteerd voor een PhD positie aan de UU, richting Fysische Geografie. Tot een maand of 2 geleden had ik eigenlijk nooit serieus rekening gehouden met de optie om te gaan promoveren na mijn studie. Werd echter uitgenodigd door een docent om voor deze PhD positie te solliciteren, hij achtte mij erg geschikt, en zo'n buitenkansje kon ik natuurlijk niet laten liggen! Toch een lekkere ego-boost om uiteindelijk ook daadwerkelijk uit een groot aantal kandidaten geselecteerd te worden.
In het kort: mijn onderzoek zal gaan over de invloed van veranderingen in landgebruik op hydrologie en erosiegevoeligheid van landbouwgebieden in Ethiopie. Een erg uitdagend onderzoek, heb er zin in!
Ging vrij goed. Genoeg op te merken natuurlijk, en genoeg te verbeteren, maar al met al ging het me vrij goed af. Het duurde 2 uur, en aan het eind merkte ik wel dat ik wat begin in te zakken, maar in het echt duurt het maar 45 minuten dus dan zal ik er minder last van hebben vermoed ik. Wel komt het nu vrij tastbaar dichterbij. Het wordt nu wel heel serieus enzoquote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:44 schreef Quoi het volgende:
[..]
Hoe ging het?
Ik vond 'm zwaarder dan de eigenlijke verdediging, maar mega-handig!
quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:57 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ging vrij goed. Genoeg op te merken natuurlijk, en genoeg te verbeteren, maar al met al ging het me vrij goed af. Het duurde 2 uur, en aan het eind merkte ik wel dat ik wat begin in te zakken, maar in het echt duurt het maar 45 minuten dus dan zal ik er minder last van hebben vermoed ik. Wel komt het nu vrij tastbaar dichterbij. Het wordt nu wel heel serieus enzo
Het is ook een moment van groepsbinding op een afdeling. Iedereen leest daarvoor toch iets uit het proefschrift en bereid daarover kritische vragen voor. Op een grote afdeling is dit wel handig: er zijn anders makkelijk enkele promovendi waar je uiteindelijk compleet niet weet wat diegene gedaan heeft ondanks dat je maar 3 deuren verderop zat.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:58 schreef Norrage het volgende:
wtf is een proefpromotie? nog nooit van gehoord(natuurlijk mij wel duidelijk wat het is, maar dat jullie dat doen zeg
)
haha vergeleken bij zo'n proef promotie is de echte een eitjequote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:57 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ging vrij goed. Genoeg op te merken natuurlijk, en genoeg te verbeteren, maar al met al ging het me vrij goed af. Het duurde 2 uur, en aan het eind merkte ik wel dat ik wat begin in te zakken, maar in het echt duurt het maar 45 minuten dus dan zal ik er minder last van hebben vermoed ik. Wel komt het nu vrij tastbaar dichterbij. Het wordt nu wel heel serieus enzo
Bij ons hadden ze het ingevoerd toen ik ongeveer begon. Toch wel erg fijn... al stellen collega's vaak moeilijkere vragen dan een commissiequote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:58 schreef Norrage het volgende:
wtf is een proefpromotie? nog nooit van gehoord(natuurlijk mij wel duidelijk wat het is, maar dat jullie dat doen zeg
)
Gewoon zorgen dat je vaak paranimf bent dan ken je alle rompslomp eromheen ook wel... voordat ik zelf moest had ik al 4 keer naast iemand gestaan...quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:44 schreef Felagund het volgende:
Hier is er ook bijna standaard een proefpresentatie van diegene die gaat promoveren. Het in een hokje gaan met 4 profs wordt natuurlijk niet geoefend.
Hier doen we niet aan paranimfen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gewoon zorgen dat je vaak paranimf bent dan ken je alle rompslomp eromheen ook wel... voordat ik zelf moest had ik al 4 keer naast iemand gestaan...
ohnoes moeten jullie helemaal alleenquote:
Dat is bij ons niet gebruikelijk. Omdat we zo veel collega's hebben worden collega's vaak niet als paranimf gevraagd: je stoot altijd wel 1 of 2 mensen tegen de schenen door de een wel te vragen en de ander niet. Iedereen kiest hier voor familieleden, partners, vrienden. Als gevolg daarvan ben ik zelf nog geen paranimf geweest, ben namelijk de eerste in mijn directe omgeving die promoveert (los van mijn vader). Maar ben overigens niet de laatste, dus mogelijk nog paranimf in de toekomst.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gewoon zorgen dat je vaak paranimf bent dan ken je alle rompslomp eromheen ook wel... voordat ik zelf moest had ik al 4 keer naast iemand gestaan...
Wij hadden ook een best wel grote groep maar ik heb nog nooit gehoord dat een collega het erg vond geen paranimf te zijnquote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:07 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Dat is bij ons niet gebruikelijk. Omdat we zo veel collega's hebben worden collega's vaak niet als paranimf gevraagd: je stoot altijd wel 1 of 2 mensen tegen de schenen door de een wel te vragen en de ander niet. Iedereen kiest hier voor familieleden, partners, vrienden. Als gevolg daarvan ben ik zelf nog geen paranimf geweest, ben namelijk de eerste in mijn directe omgeving die promoveert (los van mijn vader, en overigens niet de laatste, dus mogelijk in de toekomst).
Het is vaak een dominospel: omdat 1 iemand collega's heeft als paranimfen wordt deze wederdienst teruggedaan (voor wat hoort wat). Zo onstaat een traditie. Ik zie in ieder geval heel duidelijk dat er afdelingen zijn waar iedereen altijd collega's kiest, en afdelingen waar dit juist nooit gedaan wordt. Maar misschien heb ik het mis, het is niet echt een quantitatief onderzoekquote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wij hadden ook een best wel grote groep maar ik heb nog nooit gehoord dat een collega het erg vond geen paranimf te zijn
Ik had een collega en een goede vriend omdat we ergens aan het begin van onze AIOschappen we een keer dronken naar elkaar gebrult hadden "en we worden elkaars paranimf" en zo geschiedde.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:10 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het is vaak een dominospel: omdat 1 iemand collega's heeft als paranimfen wordt deze wederdienst teruggedaan (voor wat hoort wat). Zo onstaat een traditie. Ik zie in ieder geval heel duidelijk dat er afdelingen zijn waar iedereen altijd collega's kiest, en afdelingen waar dit juist nooit gedaan wordt. Maar misschien heb ik het mis, het is niet echt een quantitatief onderzoek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |