De mensheid is in het bezit van atoombommen en kerncentrales, wij hoeven E=mc2 niet a priori aan te nemen wantquote:Op dinsdag 30 april 2013 17:28 schreef Brabke het volgende:
-Tenslotte zal de mens steeds blijven en moeten geloven ; want ook wat de wetenschap hem voorhoudt moet hij enigszins al dan niet aannemen .Als Einstein zegt : E =mc², of energie =massa x lichtsnelheid in het kwadraat ..., ziet de gewone sterveling ook niet duidelijk de waarheid daarvan in ; en als hij verder wil met 'relativiteits-theorie' en andere, moet hij dat dan wel a priori aannemen .
quote:-Zo zal de mens ook steeds blijven 'geloven', dat er uiteindelijk 'iets absoluuts' is : een absolute Logos bv...; de invulling daarvan is moeilijker .
-Wetenschappen zoals wiskunde en logica geven meer zekerheid ; zodat men ook een begrip van 'god' daar moet plaatsen .
Zoals eerder uitgelegd bestaat absolute logica helemaal niet.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:31 schreef Brabke het volgende:
-In die absolute logica moet dan ook het begrip 'god' gezocht worden .
fixedquote:Op dinsdag 30 april 2013 17:31 schreef Brabke het volgende:
-Ook iedere exacte wetenschap eindigt begint in een zeker geloof.
Weet je dat absoluut zeker?quote:Op dinsdag 30 april 2013 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals eerder uitgelegd bestaat absolute logica helemaal niet.
Dat ik dat niet zeker weet weet ik wel 100% zeker.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:09 schreef man1986 het volgende:
Dus je weet zeker dat je het niet zeker weet.
Dankzij logisch redeneren weet je 100% zeker dat je dat niet zeker weetquote:Op dinsdag 30 april 2013 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat ik dat niet zeker weet weet ik wel 100% zeker.
Daarmee is het nog geen absolute logica. Ja, wellicht voor mij zelf... niet voor een willekeurig ander persoon. En daarmee is het dus nog steeds een subjectieve logica.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dankzij logisch redeneren weet je 100% zeker dat je dat niet zeker weet
Het is aan Brabke om uit te leggen wat hij onder 'absolute logica' verstaat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarmee is het nog geen absolute logica. Ja, wellicht voor mij zelf... niet voor een willekeurig ander persoon. En daarmee is het dus nog steeds een subjectieve logica.
Hij, zoals hij eerder heeft toegelicht, verstaat daaronder wiskunde. (Geen specifiek onderdeel daarvan.) En de wiskunde is in elk geval niet absoluut in die zin.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het is aan Brabke om uit te leggen wat hij onder 'absolute logica' verstaat.
Het punt blijft nog steeds dat je logischerwijs niet kunt stellen dat 'absolute logica' niet kan bestaan, want dat leidt uiteindelijk tot logische tegenstrijdigheden.
Kurt Gödel heeft bewezen dat in de wiskunde onbewijsbare stellingen bestaan.quote:Op dinsdag 30 april 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:
Ik zie wiskunde als een tak van logica, maar wiskunde op zich is geen logica.
Maar ik denk niet dat Brabke deze twee gelijk wil trekken. Wat hij ermee bedoelt is me niet geheel duidelijk.
Zonder logica geen wiskunde.quote:Op woensdag 1 mei 2013 00:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Kurt Gödel heeft bewezen dat in de wiskunde onbewijsbare stellingen bestaan.
De bijbel bewijst dat God niet tegelijk almachtig en barmhartig kan zijn..quote:
waarom?quote:Op woensdag 1 mei 2013 00:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De bijbel bewijst dat God niet tegelijk almachtig en barmhartig kan zijn..
nee vanwege de logicaquote:Op woensdag 1 mei 2013 00:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
waarom?
vanwege de stelling van epicurus?
Als jij almachtig en barmhartig was, zou je kinderen levend laten verbranden, verdrinken, of tientallen jaren laten verkrachten?quote:
Dat is wat anders, dan kan men zeggen dat 'carelessness' en barmhartigheid niet samen gaan. Ik zie niet in waarom almachtigheid en barmhartigheid niet samengaan.quote:Op woensdag 1 mei 2013 00:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Als jij almachtig en barmhartig was, zou je kinderen levend laten verbranden, verdrinken, of tientallen jaren laten verkrachten?
Dat stelt de_tevreden_atheïst ook niet. Almachtigheid en barmhartigheid gaan volgens hem niet samen in de abrahamistische god.quote:Op woensdag 1 mei 2013 00:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is wat anders, dan kan men zeggen dat 'carelessness' en barmhartigheid niet samen gaan. Ik zie niet in waarom almachtigheid en barmhartigheid niet samengaan.
ik ken een atheïst die in god gelooft hij is mijn vriendquote:Op woensdag 1 mei 2013 08:22 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Dat stelt de_tevreden_atheïst ook niet. Almachtigheid en barmhartigheid gaan volgens hem niet samen in de abrahamistische god.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |