Voor zover ik weet is Ms de overkoepelende term die je kan gebruiken voor alle vrouwen, i.t.t. Miss (ongetrouwd) of Mrs (getrouwd). Miss zou best nog wel eens kunnen worden gebruikt als het gaat om een betrekkelijk jong persoon als geadresseerde. 't is allicht een tikje (en niets meer dan dat) outdated, maar nog binnen acceptabele grenzen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wordt "Miss" ook niet meer echt gebruikt, maar "Ms", dus daarom (en niet vanwege de voorletter) is de vraagstelling wel degelijk dubieus te noemen.
Volgens mij hoort het gewoon bij communicatief MVT onderwijs dat leerlingen aan de hand van adresgegevens zelf kunnen bepalen hoe een aanhef eruit moet zien. Dat betekent: ms kiezen als je wel een vrouwennaam hebt maar geen info over getrouwd of niet, miss gebruiken als gegeven is dat het een miss en geen mrs is, etc. Daarbij hoort ook weten dat je geen achternaam gebruikt bij een informele brief, ook al staat er in de opdracht "Schrijf een brief aan je vriend Andrew Richardson", en dat je bij een formele brief niet de voorletter gebruikt, etc. etc. etc.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wordt "Miss" ook niet meer echt gebruikt, maar "Ms", dus daarom (en niet vanwege de voorletter) is de vraagstelling wel degelijk dubieus te noemen.
Er is niks mis met de zin " write a letter to miss L. Bennett" Dus ik zie het probleem niet. De opdracht is niet fout wat mij betreft. Maar goed, blijkbaar ligt dit gevoelig. Als tweede corrector weet ik ook niet of ik persé voet bij stuk zou houden maar op zich vind ik dit een non-discussie.quote:Op zondag 12 mei 2013 11:30 schreef Sloggi het volgende:
D. Jones PhD is wat anders dan Mr. D. Jones PhD. Ook het voorbeeld van de vriend dat je geeft raakt kant nog wal, want dat is gewoon een prima opdracht. Miss L. Bennett is per definitie fout, zoals wordt aangegeven. Als je zelf zo'n blunder maakt in je examen moet je niet al te flauw zijn naar leerlingen toe, vind ik.
Maar goed, hier komen we niet uit .
Inderdaad. Precies ook de reden waarom ik die tweede correctie zo haat.quote:Op zondag 12 mei 2013 16:13 schreef kwakz0r het volgende:
Er is niks mis met de zin " write a letter to miss L. Bennett" Dus ik zie het probleem niet. De opdracht is niet fout wat mij betreft. Maar goed, blijkbaar ligt dit gevoelig. Als tweede corrector weet ik ook niet of ik persé voet bij stuk zou houden maar op zich vind ik dit een non-discussie.
Dat klopt. De cesuur is altijd 50%. De N-term is de variabele.quote:Op zondag 12 mei 2013 23:15 schreef Omentuva het volgende:
http://www.nu.nl/eindexam(...)bare-scholieren.html
Kennelijk is het tegenwoordig al te veel om ook maar de meest basale vorm van onderzoek te doen in de journalistiek? Of heb ik het nu compleet verkeerd als ik zeg dat de N-norm wordt ingezet om tot een bepaald gemiddelde te komen vaak?
Tja, nu.nl is dan ook niet echt een serieus te nemen medium: veel knip- en plakwerk, weinig journalisten. Ik hoop dat de nationale krantjes het beter doen.quote:Op zondag 12 mei 2013 23:15 schreef Omentuva het volgende:
http://www.nu.nl/eindexam(...)bare-scholieren.html
Kennelijk is het tegenwoordig al te veel om ook maar de meest basale vorm van onderzoek te doen in de journalistiek? Of heb ik het nu compleet verkeerd als ik zeg dat de N-norm wordt ingezet om tot een bepaald gemiddelde te komen vaak?
Examens en CITO-toetsen worden dusdanig aangepast dat ongeveer dezelfde cijfers blijven behouden.quote:Op maandag 13 mei 2013 16:47 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Dat klopt. De cesuur is altijd 50%. De N-term is de variabele.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet klopt dat leerlingen het minder goed doen, dan pakweg 8 jaar geleden.
Ik las dat bericht en kon een keiharde GAHH DUHHH!!! niet binnenhoudenquote:Op maandag 13 mei 2013 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, nu.nl is dan ook niet echt een serieus te nemen medium: veel knip- en plakwerk, weinig journalisten. Ik hoop dat de nationale krantjes het beter doen.
[..]
Examens en CITO-toetsen worden dusdanig aangepast dat ongeveer dezelfde cijfers blijven behouden.
Soms moet je ook met je tijd meegaan en sowieso kan het geen kwaad om te kijken of het onderwijsproces verbeterd kan worden. Natuurlijk pakt dit niet altijd even goed uit en de vraag is ook of deze experimenten niet beter anders georganiseerd kunnen worden.quote:Op woensdag 22 mei 2013 11:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoeveel extra leraren zouden ze hebben kunnen inhuren als ze niet zo veel geld hadden verspild aan deze modegril? Idem voor andere modegrillen, zoals computers.
De combinatie van een beamer, een klein beetje computervaardigheid (ik heb wel eens een docent gehad die de resolutie op de laptop op lager dan maximaal had gezet ) en boerenverstand (contrastcirkel), een groot projectiescherm wat je voor het bord kan hangen (en dus ook weer gemakkelijk uit de weg haalt als je het bord wil gebruiken) en het grote bord zelf is ideaal. De overheadprojector lijkt mij niets toe te voegen, dat kan ook via de beamer en dan is het beeld veel beter. Ik merk zelf als student dat het nadeel van het projecteren is dat zowel de docent als de student een passievere houding heeft. Het schrijven lijkt te helpen om mensen actief te houden. Voor tal van plaatjes en animaties is het echter wel handig.
Maar in hoeverre denkt de leerling zelf na? Ik vraag me altijd per lesdag af wat ik kan doen om de leerling zelf na te laten denken. Een voorbeeldje hier en daar is wat mij betreft oke om ze op gang te helpen, maar ik zie mijn klaslokaal het liefst zo druk als een beursvloer waarbij de leerlingen met elkaar bezig zijn met kranten, tijdschriften en internet om te ontdekken. Ik zou bijna willen zeggen hoe meer herrie, hoe beter. Vang ik de leerlingen wel op die buiten de boot vallen, want dat is mijn taak: aangeven en assisteren.quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:28 schreef Dragonberry het volgende:
Ik ben nog student en heb vooral nog 'klassiek' les gegeven. Gewoon voor de klas lekker mijn verhaal vertellen. We hebben weleens projecten gedaan op de computer, maar ze zijn dan al zo afgeleid door alles wat ze kunnen doen. Ik ben dan ook nog niet overtuigd van lesgeven waarbij elke leerling een laptop of ipad heeft. Eigenlijk liever een laptop dan, daar kunnen ze tenminste normaal een verslag op typen.
Buiten het feit dat je in staat moet zijn om een platform te bieden aan verschillende leerlingen is het wel ten alle tijden de bedoeling dat de leerling zelf nadenkt, naar mijn idee. Ik geef op verschillende manieren de voorzetten en handvaten, maar uiteindelijk is het nooit overnemen van mij.quote:Op woensdag 22 mei 2013 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bedenk dat er ook leerlingen zijn die daar juist ongelukkig door worden: ADD, ADHD, autisme, nerds die gewoon veel willen leren, ...
Een voordeel van structuur is dat het veiligheid geeft, dat kan voor sommige leelingen verschil maken. Een zeker mate van rust en orde is daar een belangrijk onderdeel van. Daarom hoeft het nog niet in de jaren-50 stijl te zijn.
Is het de verantwoordelijkheid van de leraar om leerlingen die niet zelf na willen denken aan het denken te krijgen of moet de leraar zich juist meer richten op die leerlingen die wel uit zichzelf nadenken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |