Alle project-topics hebben onderhand alweer minimaal één update gehad, maar de mijne nog niet...
Drukke periode achter de rug en ook nog altijd steeds erg vermoeid. 'T werk begint z'n plekje te vinden dus dat komt allemaal wel weer goed.
Maar! Sinds de laatste update wel weer zo nu en dan een avondje kunnen pakken, een halve, hele of 2 dagen in een weekend en zodoende is er evengoed wel weer wat gedaan de afgelopen weken. Mijn laatste uitspraak is dat ik met de kerst boven wil zitten op de bank, dus dat wordt wel even aanpoten.
Ik ben druk geweest met het plafond, rachelen en elektra aanleggen. Onderhand zitten er op 70% van het plafond al rachels op 30 HOH. Wel moet ik ze nog even uitvlakken hier en daar. Ik heb gelukkig een nieuwe waterpas (nieuw, nieuw.. antiek ding) van 1700 lang.
![th_IMG_20130820_192243_zps316a5909.jpg]()
Besloten mijn elektra plannetje nog even te herzien. Ik heb een stuk of 4 ABB automaatjes gescoord en heb nog capaciteit voor 2 op een ALS dus breid het nog maar uit naar 12.
Er gaan totaal 4 actieve groepen naar de keuken (koelkast + vaatwasser, oven + fornuis, licht + WCD's links + wasemkap en WCD's rechts. Er komt nog een vijfde loze leiding, mocht ik toch een plintboilertje nemen ofzo.
![th_IMG_20130820_192236_zps7f33113a.jpg]()
Wordt een zootje boven 't plafond met elektra + CV + CAI + UTP etc.. Uitkijken met lampie ophangen haha.
![th_IMG_20130825_173316_zpsdaaa65b9.jpg]()
Ik heb ondertussen ook de voorbereidingen gedaan voor spotjes bij de schuifpui. Was nog een heel gepuzzel om een beetje nette maat uit te meten. Ik heb trekdozen gemaakt en stukjes flex. Straks draad erin en isoleren maar. Ook besloten een gordijnkoof te gaan maken. Zal zoiets worden, als op de foto hieronder. Ik zal ook wel plafondlijsten nemen, maar niet van deze grote.
![135.jpg]()
Toen was ik dat PVC wel weer zat en was het ook wel zo ver klaar dat ik weer door moest met wat anders. De keuken! Tot op dat moment was het weer een expansieruimte voor islolatie troep, hout, gips etc...
![th_IMG_20130803_125516_zpsdb6b9703.jpg]()
Opruimen en leegmaken, dan komt weer in beeld wat ik 1,5 jaar geleden heb aangericht...
![th_IMG_20130820_192310_zps9ed15ea3.jpg]()
Ook weer even herinnerd aan de fantastisch ogende gas aansluiting in de keuken. De vorige eigenaar had iets met siliconenkit.
![th_IMG_20130825_173257_zps8f709afa.jpg]()
Ook trof ik gisteren na het afbikken van de muur (toch weer een uur of 3 mee bezig geweest met de BBBBBBBBbbbboorhamer... nog een antieke loden waterleiding aan!
![th_IMG_20130831_162851_zps02d13eb2.jpg]()
Heerlijk spul, lood, zo lekker zwaar, taai en traag. Heeft geen functie meer, dat is in de laatste verbouwing in 1972 al veranderd (getuige de kranten met jaartal die ik overal tussen terug vind).
Na enige uurtjes ontwerpen, meten, tekenen, keukenmaten bedenken, ontwerpen, meten, tekenen.... uiteindelijk de dozenboor weer gepakt en tot de conclusie gekomen dat die zijn beste tijd ook gehad heeft. Hij doet het nog maar niet van harte. 8 gaten verder zag het er zo uit in de keuken:
![th_IMG_20130901_172335_zpsa6d568e4.jpg]()
Links komen 2 WCD's, de dimmer voor de spotjes onder de kastjes en de dimmer voor de spots bij de schuifpui. Rechts 3 WCD's voor straks de waterkoker, espresso machine etc. Midden zit nog een doos, waar ik straks de spots van de bovenkasten mee wil aansluiten. Aanname is dat er ruimte voor snoer achter de kastjes zit.
Ik heb bedacht dat ik 98% zeker voor de standaard Ikea kastjes ga. Dat betekent gezien ik het blad op 95 cm wil hebben een plint van 21 cm hoog ofzo. Beetje belabberd, maar anders moet ik allemaal 125 kastjes gaan kopen en slopen... en die maat carroussel is er niet eens denk ik.
Dus, ruimte zat (ook met kleinere maten trouwens) onder de kastjes. Ik ga dus gewoon simpel opbouw WCD's maken achter de plint voor vaatwasser, koelkast, oven. Gas maak ik in de carroussel naast de oven/kookplaat kast of misschien toch onder de plint. Moet op zich passen achter de oven langs door 't kastje naar beneden.
Nou, ik heb nog een uitdaging. Er zit een of ander houten knutselwerk in de muur.
![th_IMG_20130901_172415_zpscb056059.jpg]()
Geen idee wat het is geweest, ik denk dat ik het er maar uit sloop en het dichtmetsel met kalkzandsteen op z'n kant. Kan straks de stuukmaardoor het lekker dichtsoppen.
Op de takenlijst "keuken" staat dus:
- Elektra inslijpen naar de aansluitingen en dan dozen vastsmeren
- Het rechterwandje verplaatsen zodat ik 2700 breed keuken kwijt kan.
- Gas aanleggen en inslijpen in de muur
- Afvoer waarschijnlijk vervangen (wit PVC is oud en niet hittevast?) en naar de muur brengen
- Water anders aanleggen
- Plafond uitrachelen
- etc......
Een ander prioriteit puntje is de CV leidingen in het souterrain aanleggen en in de muur frezen in de woonkamer. Het is vandaag officieel herfst hoorde ik en ik zie het niet zo zitten om de winter door te gaan zonder verwarming. Dus grofweg:
- Alles doen zodat het stuc-klaar is- Stuken
- Radiatoren aan de muur
- Dan de rest weer oppakken.
Zal het ooit klaar zijn? Laten we maar denken van wel