quote:
Op maandag 22 april 2013 12:06 schreef Gary_Oak het volgende:[..]
Wat voor vrouwbeeld denk je dan dat ik heb?

Denk je soms dat ik ze als godinnen zie en dat ik dįįrom alles voor ze moet doen? Of denk je dat ik vrouwen 'zielig' en 'zwak' vind, en dus daarom maar de deurtjes voor ze openhoud?

Bij veel mensen in dit topic (zowel mannen als vrouwen) krijg ik bijna de indruk dat ze zich meer- of minderwaardig voelen als zij of anderen zich gedragen naar een bepaalde etiquette. Of zelfs aangetast in hun zelfbeeld en eer.

Maar het heeft naar mijn mening niets te maken met machtsverschillen, maar gewoon rolpatronen. Zoals ik al eerder zei: mannen en vrouwen zijn absoluut niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.

Er is niets mis mee met je naar je rolpatroon gedragen, want ze zijn er voor een reden. Sommige dingen kunnen mannen goed, andere dingen kunnen vrouwen goed.

Het is niet dat ik vrouwen absoluut uitsluit van (eerste) etentjes betalen, maar ik voel me er gewoon prettiger bij als ik het doe, omdat ik het normaal vind.
Dus zoek er nou niet te veel achter als iemand je straks aanbiedt om je te helpen met je pc.

Een gegeven paard moet je nou eenmaal niet in de bek kijken.
Wat is dan daadwerkelijk je beeld van vrouwen?
Kijk, vrouwen hebben gemiddeld 25% minder spierkracht, dat is een duidelijk verschil, maar andere verschillen zijn marginaal en vaak grotendeels cultureel bepaald. Evolutiepsychologie (dat geblaat over jagen/verzamelen) hangt van verzinsels aan elkaar. Dit is een goed voorbeeld van hoe verschillen onterecht uitvergroot worden:
http://www.kennislink.nl/(...)neel-vrouw-intuitief.
De mensen die zoals jij - heel politiek correct - beweren dat mannen en vrouwen gelijkwaardig maar niet gelijk zijn, gaan voorbij aan de waarde die aan stereotype mannen- en stereotype vrouweneigenschappen wordt gehecht. 'Manneneigenschappen' (ratio, daadkracht, intelligentie, etc.) worden maatschappelijk gewoon hoger aangeslagen dan 'vrouweneigenschappen' (intuļtie, verzorging, etc.). Kun jij misschien beweren dat je voor een baby zorgen echt evenveel status vindt hebben als carričre maken, maar de gemiddelde persoon denkt daar anders over (en terecht, in mijn ogen. Bijna iedereen (m/v) kan voor kinderen zorgen. Daar heb je geen speciale vrouwenkrachten voor nodig).
Ik snap dat je niks verkeerds bedoelt met die stereotypes, maar zulke denkbeelden schaden mensen die zich niet aan hun rol kunnen of willen conformeren, en dat vind ik zonde. Eigenlijk komt het er allemaal op neer dat je mensen als individu moet behandelen, niet als lid van hun geslacht. De verschillen binnen de groepen zijn tenslotte veel groter dan de verschillen tussen de groepen, en je bent niet minder man/vrouw als je je niet als een stereotype man/vrouw gedraagt.
Jij voelt je dus prettiger bij het betalen voor een etentje, maar zo zijn er ook vrouwen die zich daar prettiger bij voelen. Dus als een vrouw voor je date betaalt, bloemen voor je koopt, de deur voor je openhoudt, je met je kleding complimenteert en je veilig thuisbrengt 's avonds, zou ik zeggen: je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

Maargoed, ik heb niet de illusie dat ik jou zo even op andere gedachten brengen.

Daarom denk ik dat 't handig is als je een partner (en vrienden) hebt die er enigszins hetzelfde in staan.