quote:Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'
John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .
Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'
Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'
Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.
Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.
Youtube
Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.
In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'
Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.
Positief
Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'
Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'
Volkskrant
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.twitter:GVerbaan twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 23:38:28De dag die we niet wisten dat zou komen. #koningsliedloos reageer retweet
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Mwoah, nog minder dan het Ewbank-niveau.quote:Op zondag 21 april 2013 09:28 schreef BaajGuardian het volgende:
had als mooien tt "ewbank de oplichtert"
vond die wel mooi gevonden.
bedoelde omdat zijn oplichterij nu word belicht, dus licht hij op, en hij lichtte op.quote:Op zondag 21 april 2013 09:31 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mwoah, nog minder dan het Ewbank-niveau.
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'quote:Op zondag 21 april 2013 09:33 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat we Ewbank nu wel genoeg gebasht hebben, tijd voor alle lof omdat hij het lied heeft terug getrokken
De hele happening met het lied gaat wel gewoon door. Dus waar dat 'terugtrekken' nou op neerkomt...quote:Op zondag 21 april 2013 09:33 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat we Ewbank nu wel genoeg gebasht hebben, tijd voor alle lof omdat hij het lied heeft terug getrokken
!! nee nee!! terugtrekken is terugtrekken hoor!!quote:Op zondag 21 april 2013 09:34 schreef BaajGuardian het volgende:
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'
dus zo veel teruggetrokken is het niet.
Dan durf ik wel aan dat het puur en alleen om plagiaat gaat. Het nummer verkopen mag niet, maar op een bekend deuntje wat zingen wel...quote:Op zondag 21 april 2013 09:35 schreef Lienekien het volgende:
De hele happening met het lied gaat wel gewoon door. Dus waar dat 'terugtrekken' nou op neerkomt...
Dan bieden wij als volk toch een gratis fluitconcert aan? Dat het tegelijkertijd met dat koningsnummer op de dam is, is maar een klein detailquote:Op zondag 21 april 2013 09:34 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'
dus zo veel teruggetrokken is het niet.
quote:Op zondag 21 april 2013 10:20 schreef Ryan3 het volgende:
Zou een mooie afrekening kunnen zijn met dat elkaar inlikkende zootje zogenaamd bekende Nederlanders van de Johnny-de-Mol/Appie Verlinde/Rtl4/VVD stal dat op dit heugelijke bericht meent te moeten twitteren in de trant van het volk is dit pareltje van kleinkunst niet waard, en o, o wat zijn we toch trots op je Johnnie Ewbank... Wat niet wegneemt dat leden van het andere kamp ook al tegen hun expiratiedatum aan zitten, zoals bijv. Nico Dijkshoorn.
Het is nog niet zeker wat er gaat gebeuren. Ik hoorde op de radio dat het NCI nog gaat overleggen over welk lied er nu gezongen gaat worden.quote:Op zondag 21 april 2013 11:06 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb de Belgische radio aan en daar was dat van het terugtrekken zelfs op het nieuws.
Maar hoezo gaat het wel gewoon door, wat houdt dat terugtrekken dan in?
alle andere liederen die ik tot nu toe gehoord heb, waren beter..quote:Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dit bewijst maar weer wat een hoop zuurpruimen er in NL wonen. Altijd maar een ander afzeiken, alsof ze het zelf beter hadden gedaan.
Het Wilhelmus.quote:Op zondag 21 april 2013 11:14 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Het is nog niet zeker wat er gaat gebeuren. Ik hoorde op de radio dat het NCI nog gaat overleggen over welk lied er nu gezongen gaat worden.
Dan nog, dan boor je iemand toch niet zo de grond in? het idee was goed.quote:Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef timmmmm het volgende:
[..]
alle andere liederen die ik tot nu toe gehoord heb, waren beter..
Ben jij de zus vanquote:Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dan nog, dan boor je iemand toch niet zo de grond in? het idee was goed.
Zuurpruimen? Als je pretendeert het officiele koningslied te maken, voor alle Nederlanders, wat ook nog een door alle Nederlanders moet worden meegezongen dan mogen diezelfde Nederlanders er toch een mening over hebben?quote:Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dit bewijst maar weer wat een hoop zuurpruimen er in NL wonen. Altijd maar een ander afzeiken, alsof ze het zelf beter hadden gedaan.
Hij heeft de unieke kans iets namens het Nederlandse volk te maken. Wat doet hij dan? In 5 uur maakt hij er zich met dit gedrocht vanaf. Dan mag je het beestje ook bij zijn naam noemen. Een gedrocht. Hij heeft niet eens geprobéérd er iets van te makenquote:Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 21 april 2013 10:09 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb het niet zo op massale volkswoede en verwensingen uiten om een lied. En al die meelopers.Vind dat behoorlijk ben sneu.
Bij deze is het dus mijn favoriete lied.
quote:
Stoere boiii, die Ewbankquote:Op zondag 21 april 2013 11:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Er had een twitteraarster zich negatief uitgelaten over het koningslied waarop John Ewbank terug had gereageerd: bedankt voor de tip. Waar heb je trouwens die Chinese naaktkat vandaan? Die wil ik ook. Doelend op de baby die ze in haar armen had op de foto
Zodra iets NAMENS de zuurpruim wordt gemaakt geef je de zuurpruim het recht daar iets over te zeggen.quote:Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Zo gaat dat. Een wanproduct het volk in de maag splitsen, en wanneer datzelfde volk dan kritisch is boos worden. Uiteraard zonder enige vorm van zelfkritiek, want het zou toch niet zo zijn dat de grote Ewbank iets abominabels maakt. Wat een kleinzerig mannetje is het ook.quote:
Wat is dat voor kut argument? Boulevard riep dan ook niet dat ze namens ALLE Nederlanders een lied uitbrachten.quote:Op zondag 21 april 2013 11:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
Sorry maar dat liedje van John Ewbank klinkt nog altijd beter als dat van Boulevard. Een schoolklasje van groep 2 klinkt hetzelfde.
dat ben ik niet met je eens.quote:Op zondag 21 april 2013 11:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
Sorry maar dat liedje van John Ewbank klinkt nog altijd beter als dat van Boulevard. Een schoolklasje van groep 2 klinkt hetzelfde.
Mwah, dit had ook gewoon veel beter gekund en gemoeten. Alleen wel erg sneu dat het zo uit de hand loopt.quote:Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja, dat snap ik ook niet. Waarom had hij dat gezegd van die vijf uur? Dat is toch belachelijk, vijf weken zou hij aan zoiets moeten werken!quote:Op zondag 21 april 2013 11:10 schreef timmmmm het volgende:
Tja, EwbankDe satirische milde steniging vond hij ook onder die bedreigingen vallen, dus hoe serieus ik zijn gejank moet nemen weet ik niet
Eigen schuld, dikke bult, dat Nederland massaal over je heen kotst omdat je zo'n wangedrocht neerzet.
Mag je het officiele Koningslied maken, heb je zóveel BNers die meewerken, flans je in 5 uur even wat in elkaar. Dan faal je, en dan verdien je het te falen en daarna uitgekotst te worden omdat je faalt. Je maakt iets namens het Neerlandse volk, een béétje moeite mag je er dan wel insteken
Het mag toch ook gewoon een goed lied zijn? Waarom 50 artiesten mee laten doen, waarom niet gewoon een of twee namen met een originele inzending?quote:Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
"Het volk weet goede kunst niet op waarde te schatten, dat is weggelegd voor de elite zo blijkt maar weer!"quote:Op zondag 21 april 2013 11:29 schreef Flurry het volgende:
Iemand die zo overtuigd is van zijn eigen kunnen dat hij niet open staat voor feedback, gaat vroeg of laat een keer op z'n bek. Als hij dit nou als een leermoment ziet, dan had ik 'm alsnog sympathiek gevonden. Nu hij met een plaat voor z'n kop blijft volhouden dat het nummer briljant is en het volk gewoon dom, kan ik 'm alleen nog maar uitlachen. Triest figuur
Wat een onzinargument. Ik mag best iemand afzeiken als hij iets niet doet in zijn vak ook al zou ik het niet beter kunnen, wat het is niet mijn vak. Jij mag toch ook tegen de bakker zeggen dat je zijn brood niet lekker vind ook al kun je zelf geen beter brood bakken?quote:Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee, braaf opzitten, een pootje geven en alles slikken als zoete koek. Ook het brood van de bakker.quote:Op zondag 21 april 2013 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat een onzinargument. Ik mag best iemand afzeiken als hij iets niet doet in zijn vak ook al zou ik het niet beter kunnen, wat het is niet mijn vak. Jij mag toch ook tegen de bakker zeggen dat je zijn brood niet lekker vind ook al kun je zelf geen beter brood bakken?
En hoeveel daarvan gaat Ewbank teruggeven nu hij het product niet levert ?quote:
quote:Op zondag 21 april 2013 11:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Er had een twitteraarster zich negatief uitgelaten over het koningslied waarop John Ewbank terug had gereageerd: bedankt voor de tip. Waar heb je trouwens die Chinese naaktkat vandaan? Die wil ik ook. Doelend op de baby die ze in haar armen had op de foto
twitter:NicoletteKraamz twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 19:14:40@johnewbanknl Fantastisch initiatief maar oh,wat een kromme tenen krijg ik als ik de tekst hoor en lees,dan liever http://t.co/xvv67XR1DY reageer retweet
twitter:johnewbanknl twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 19:32:55@NicoletteKraamz Dank voor de tip. Prachtig idd. Waar heb je die schattige chinese naakthond trouwens gekocht? Zo een wil ik er ook wel reageer retweet
Op zich een grappige reply van Ewbank. Echter ben je dan wel echt een kinderachtig figuur als je vervolgens je lied terugtrekt en schande spreekt omdat een man als Dijkshoorn roept dat je "mild gestenigd" zou moeten worden. Als je wilt uitdelen moet je ook kunnen incasseren. Ewbank laat zien dat hij een triest persoon is die nooit enige vorm van kritiek krijgt van alle likkers in zijn directe omgeving.quote:
Precies, dit is gewoon een excuus. 100.000 reacties, 5 daarvan waren doodsbedreigingen, en daarom trekt meneer het niet meer.quote:Op zondag 21 april 2013 12:02 schreef bastibro het volgende:
Die Ewbank wist natuurlijk al dat het gewoon een kloteliedje was en zat zich al langer achter de oren te krabben wat te doen..
Daarom kwam al de kritiek hem juist goed uit en gaf het hem een welkome escape
quote:Op zondag 21 april 2013 11:55 schreef Arcee het volgende:
[..]twitter:NicoletteKraamz twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 19:14:40@johnewbanknl Fantastisch initiatief maar oh,wat een kromme tenen krijg ik als ik de tekst hoor en lees,dan liever http://t.co/xvv67XR1DY reageer retweet
[ afbeelding ]twitter:johnewbanknl twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 19:32:55@NicoletteKraamz Dank voor de tip. Prachtig idd. Waar heb je die schattige chinese naakthond trouwens gekocht? Zo een wil ik er ook wel reageer retweet
quote:Op zondag 21 april 2013 11:55 schreef Arcee het volgende:
[..]twitter:NicoletteKraamz twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 19:14:40@johnewbanknl Fantastisch initiatief maar oh,wat een kromme tenen krijg ik als ik de tekst hoor en lees,dan liever http://t.co/xvv67XR1DY reageer retweet
[ afbeelding ]twitter:johnewbanknl twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 19:32:55@NicoletteKraamz Dank voor de tip. Prachtig idd. Waar heb je die schattige chinese naakthond trouwens gekocht? Zo een wil ik er ook wel reageer retweet
Die reactie verwacht ik niet van John Ewbank. Er staat namelijk geen enkele grammaticafout in.quote:Op zondag 21 april 2013 11:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
"Het volk weet goede kunst niet op waarde te schatten, dat is weggelegd voor de elite zo blijkt maar weer!"
quote:Op zondag 21 april 2013 12:11 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Die reactie verwacht ik niet van John Ewbank. Er staat namelijk geen enkele grammaticafout in.
Die voorbeelden van de doodsbedreigingen die hij zou hebben ontvangen zijn anders ook niet heel erg sterk. Dus zelfs dat argument blijft niet overeind.quote:Op zondag 21 april 2013 12:07 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Precies, dit is gewoon een excuus. 100.000 reacties, 5 daarvan waren doodsbedreigingen, en daarom trekt meneer het niet meer.
Sjuul Paradijs die vindt dat we normaal met elkaar om moeten gaantwitter:SParadijs twitterde op zondag 21-04-2013 om 06:42:11Schande hoe De Makers van het Koningslied middeleeuws zijn gestenigd. Gaan we zo met elkaar om? Mooi of niet, respect voor De Makers! reageer retweet
Daar doe je hem mee tekort.quote:Op zondag 21 april 2013 11:10 schreef timmmmm het volgende:
Mag je het officiele Koningslied maken, heb je zóveel BNers die meewerken, flans je in 5 uur even wat in elkaar.
Het waren dan weliswaar vijf uur, maar in die vijf uur heeft hij er ontzettend hard aan gewerkt.quote:Jennifer Ewbank
12 uur geleden
Ik vind dit vreselijk!ik heb met eigen ogen gezien hoe ontzettend hard John voor de koning n voor jullie allemaal aan dit lied heeft gewerkt
Ik zie dat woord "respect" wel vaak terugkomen.quote:Op zondag 21 april 2013 12:21 schreef MilaNL het volgende:
Sjuul Paradijs die vindt dat we normaal met elkaar om moeten gaantwitter:SParadijs twitterde op zondag 21-04-2013 om 06:42:11Schande hoe De Makers van het Koningslied middeleeuws zijn gestenigd. Gaan we zo met elkaar om? Mooi of niet, respect voor De Makers! reageer retweet
Idd. de zoveelste met een bord voor zijn kopquote:Op zondag 21 april 2013 12:21 schreef MilaNL het volgende:
Precies, tegenwoordig maken we elkaar alleen virtueel af, en laten hem/haar vervolgens in schaamte verder leven. Over 2 jaar is iedereen dit vergeten.quote:Op zondag 21 april 2013 12:21 schreef MilaNL het volgende:
Één grote schijnheilige, hypocriete en incestueuze bende is het. Ook mooi hoe Sjuul Paradijs consequent "De Makers" met hoofdletters schrijft, alsof het genieën of grootheden betreffen.quote:Op zondag 21 april 2013 12:21 schreef MilaNL het volgende:
Obvious troll is obvious.quote:Op zondag 21 april 2013 12:21 schreef MilaNL het volgende:
Welk idee? Het is niet zo dat Ewbank cs zich belangeloos hebben ingezet om een mooi lied voor de koning te maken. Ewbank heeft gewoon de opdracht gehad om dit te schrijven, betaald uiteraard, en hij heeft zich er met een jantje-van-leiden van af gemaakt. Waar Ewbank zich misrekende, is dat hij er dit keer niet zomaar mee weg kwam.quote:Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |