abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125547330
John Ewbank trekt het Koningslied terug

quote:
Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'

John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .

Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'

Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'

Twitter

Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.

Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.

Youtube

Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.

In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'

Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.

Positief

Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'

Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'

Volkskrant

bron NOS

Ruim 20.000 handtekeningen tegen koningslied

Als je een echte waaghals bent, hier is het: De aanslag op je oren...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GVerbaan twitterde op zaterdag 20-04-2013 om 23:38:28 De dag die we niet wisten dat zou komen. #koningsliedloos reageer retweet
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 21 april 2013 @ 09:28:14 #2
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_125547337
bleh, i kwilde de nieuwe openen. ;l

had als mooien tt "ewbank de oplichtert"

vond die wel mooi gevonden.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zondag 21 april 2013 @ 09:31:50 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_125547364
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 09:28 schreef BaajGuardian het volgende:

had als mooien tt "ewbank de oplichtert"

vond die wel mooi gevonden.
Mwoah, nog minder dan het Ewbank-niveau.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_125547381
Ik vind dat we Ewbank nu wel genoeg gebasht hebben, tijd voor alle lof omdat hij het lied heeft terug getrokken _O_

edit: te voorbarig gejuicht :'(
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 21 april 2013 @ 09:34:07 #5
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_125547383
quote:
10s.gif Op zondag 21 april 2013 09:31 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mwoah, nog minder dan het Ewbank-niveau.
bedoelde omdat zijn oplichterij nu word belicht, dus licht hij op, en hij lichtte op.
  zondag 21 april 2013 @ 09:34:51 #6
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_125547396
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 09:33 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind dat we Ewbank nu wel genoeg gebasht hebben, tijd voor alle lof omdat hij het lied heeft terug getrokken _O_
er staat nog wel dat 'ze het lied nogsteeds gaan zingen op de inhuldiging'

dus zo veel teruggetrokken is het niet.
  zondag 21 april 2013 @ 09:35:09 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_125547403
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 09:33 schreef Isabeau het volgende:
De hele happening met het lied gaat wel gewoon door. Dus waar dat 'terugtrekken' nou op neerkomt...
The love you take is equal to the love you make.
pi_125547406
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 09:34 schreef BaajGuardian het volgende:

!! nee nee!! terugtrekken is terugtrekken hoor!!
pi_125547422
Goed nieuws zo op de zondagochtend!
  zondag 21 april 2013 @ 09:37:11 #10
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_125547424
Hier moet eigenlijk opnieuw protest tegen komen, dat die oplichter ons nog eens durt op te lichten met de woorden dat het teruggetrokken wordt terwijl het gewoon doorgaat.

dubbele oplichting :(
pi_125547445
Ah jammer, ze gaan deze nageboorte toch aanbieden aan de koning. Treurig.
  zondag 21 april 2013 @ 09:40:05 #12
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_125547455
daar moeten we dus wat tegen doen.
pi_125547478
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2013 09:35 schreef Lienekien het volgende:

De hele happening met het lied gaat wel gewoon door. Dus waar dat 'terugtrekken' nou op neerkomt...
Dan durf ik wel aan dat het puur en alleen om plagiaat gaat. Het nummer verkopen mag niet, maar op een bekend deuntje wat zingen wel...

Is dat ook duidelijk.

Het is me wel een foutenfestival zo zeg!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_125547482
Met hooivorken en fakkels richting de Dam op 30 april.

Dit kan echt niet.
pi_125547485
Dat doen we toch al massaal?
  zondag 21 april 2013 @ 09:44:33 #16
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_125547517
ik vind dat het hele volk hard boe moet roepen als die clowns dit nummer durven te starten op de dam.

maar dat zal de politie wel weer opvatten als ordeverstoring en daar hardhandig tegen optreden :')

witte man troubles dit weer..
pi_125547731
Ik heb het niet zo op massale volkswoede en verwensingen uiten om een lied. En al die meelopers. :') Vind dat behoorlijk ben sneu.

Bij deze is het dus mijn favoriete lied. _O_
pi_125547743
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 09:34 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Dan bieden wij als volk toch een gratis fluitconcert aan? Dat het tegelijkertijd met dat koningsnummer op de dam is, is maar een klein detail :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_125547818
Zou een mooie afrekening kunnen zijn met dat elkaar inlikkende zootje zogenaamd bekende Nederlanders van de Johnny-de-Mol/Appie Verlinde/Rtl4/VVD stal dat op dit heugelijke bericht meent te moeten twitteren in de trant van het volk is dit pareltje van kleinkunst niet waard, en o, o wat zijn we toch trots op je Johnnie Ewbank... Wat niet wegneemt dat leden van het andere kamp ook al tegen hun expiratiedatum aan zitten, zoals bijv. Nico Dijkshoorn.
I´m back.
pi_125548162
Ik vind het wel een leuk nummertje
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_125548197
_O- Ik heb de Belgische radio aan en daar was dat van het terugtrekken zelfs op het nieuws.

Maar hoezo gaat het wel gewoon door, wat houdt dat terugtrekken dan in?
pi_125548212
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 10:20 schreef Ryan3 het volgende:
Zou een mooie afrekening kunnen zijn met dat elkaar inlikkende zootje zogenaamd bekende Nederlanders van de Johnny-de-Mol/Appie Verlinde/Rtl4/VVD stal dat op dit heugelijke bericht meent te moeten twitteren in de trant van het volk is dit pareltje van kleinkunst niet waard, en o, o wat zijn we toch trots op je Johnnie Ewbank... Wat niet wegneemt dat leden van het andere kamp ook al tegen hun expiratiedatum aan zitten, zoals bijv. Nico Dijkshoorn.
^O^
pi_125548214
Haha nee grapje
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
  zondag 21 april 2013 @ 11:10:32 #24
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_125548274
Tja, Ewbank :') De satirische milde steniging vond hij ook onder die bedreigingen vallen, dus hoe serieus ik zijn gejank moet nemen weet ik niet :')

Eigen schuld, dikke bult, dat Nederland massaal over je heen kotst omdat je zo'n wangedrocht neerzet.

Mag je het officiele Koningslied maken, heb je zóveel BNers die meewerken, flans je in 5 uur even wat in elkaar. Dan faal je, en dan verdien je het te falen en daarna uitgekotst te worden omdat je faalt. Je maakt iets namens het Neerlandse volk, een béétje moeite mag je er dan wel insteken
Laffe huichelaar
pi_125548362
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:06 schreef bloodymary1 het volgende:
_O- Ik heb de Belgische radio aan en daar was dat van het terugtrekken zelfs op het nieuws.

Maar hoezo gaat het wel gewoon door, wat houdt dat terugtrekken dan in?
Het is nog niet zeker wat er gaat gebeuren. Ik hoorde op de radio dat het NCI nog gaat overleggen over welk lied er nu gezongen gaat worden.
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_125548405
Dit bewijst maar weer wat een hoop zuurpruimen er in NL wonen. Altijd maar een ander afzeiken, alsof ze het zelf beter hadden gedaan.
  zondag 21 april 2013 @ 11:17:01 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_125548433
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dit bewijst maar weer wat een hoop zuurpruimen er in NL wonen. Altijd maar een ander afzeiken, alsof ze het zelf beter hadden gedaan.
alle andere liederen die ik tot nu toe gehoord heb, waren beter..
Laffe huichelaar
pi_125548435
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2013 11:14 schreef Klinkerbotsing het volgende:

[..]

Het is nog niet zeker wat er gaat gebeuren. Ik hoorde op de radio dat het NCI nog gaat overleggen over welk lied er nu gezongen gaat worden.
Het Wilhelmus.
  Moderator / Redactie Sport zondag 21 april 2013 @ 11:17:27 #29
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_125548443
Het is niet zozeer Ewbank. Wel Daphne Deckers :r en :r Alain Clark :r
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_125548446
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef timmmmm het volgende:

[..]

alle andere liederen die ik tot nu toe gehoord heb, waren beter..
Dan nog, dan boor je iemand toch niet zo de grond in? het idee was goed.
pi_125548464
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ben jij de zus van :D ?
pi_125548481
quote:
Zuurpruimen? Als je pretendeert het officiele koningslied te maken, voor alle Nederlanders, wat ook nog een door alle Nederlanders moet worden meegezongen dan mogen diezelfde Nederlanders er toch een mening over hebben?
pi_125548487
Er had een twitteraarster zich negatief uitgelaten over het koningslied waarop John Ewbank terug had gereageerd: bedankt voor de tip. Waar heb je trouwens die Chinese naaktkat vandaan? Die wil ik ook. Doelend op de baby die ze in haar armen had op de foto :')
  zondag 21 april 2013 @ 11:19:15 #34
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_125548492
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hij heeft de unieke kans iets namens het Nederlandse volk te maken. Wat doet hij dan? In 5 uur maakt hij er zich met dit gedrocht vanaf. Dan mag je het beestje ook bij zijn naam noemen. Een gedrocht. Hij heeft niet eens geprobéérd er iets van te maken
Laffe huichelaar
pi_125548495
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 10:09 schreef De_Guidance het volgende:
Ik heb het niet zo op massale volkswoede en verwensingen uiten om een lied. En al die meelopers. :') Vind dat behoorlijk ben sneu.

Bij deze is het dus mijn favoriete lied. _O_
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 10:09 schreef De_Guidance het volgende:
ben sneu.
:Y
pi_125548502
quote:
6s.gif Op zondag 21 april 2013 11:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het Wilhelmus.
Prachtig. Alles is beter dan dat walgelijke lied. :')
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
  zondag 21 april 2013 @ 11:20:11 #37
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_125548518
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Er had een twitteraarster zich negatief uitgelaten over het koningslied waarop John Ewbank terug had gereageerd: bedankt voor de tip. Waar heb je trouwens die Chinese naaktkat vandaan? Die wil ik ook. Doelend op de baby die ze in haar armen had op de foto :')
Stoere boiii, die Ewbank :')
Laffe huichelaar
pi_125548531
Sorry maar dat liedje van John Ewbank klinkt nog altijd beter als dat van Boulevard. Een schoolklasje van groep 2 klinkt hetzelfde.
pi_125548564
quote:
Zodra iets NAMENS de zuurpruim wordt gemaakt geef je de zuurpruim het recht daar iets over te zeggen.
Als hij het alleen namens zichzelf had gemaakt was het nog steeds een kutlied, maar was men niet massaal over hem heengevallen.
pi_125548567
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:20 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Stoere boiii, die Ewbank :')
Zo gaat dat. Een wanproduct het volk in de maag splitsen, en wanneer datzelfde volk dan kritisch is boos worden. Uiteraard zonder enige vorm van zelfkritiek, want het zou toch niet zo zijn dat de grote Ewbank iets abominabels maakt. Wat een kleinzerig mannetje is het ook.
  zondag 21 april 2013 @ 11:23:02 #41
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_125548577
Hoogmoed komt voor de val... en blijkbaar ook erna nog :P
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_125548586
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
Sorry maar dat liedje van John Ewbank klinkt nog altijd beter als dat van Boulevard. Een schoolklasje van groep 2 klinkt hetzelfde.
Wat is dat voor kut argument? Boulevard riep dan ook niet dat ze namens ALLE Nederlanders een lied uitbrachten.
  zondag 21 april 2013 @ 11:23:39 #43
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_125548593
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:20 schreef Sunshine1982 het volgende:
dat ben ik niet met je eens.
Laffe huichelaar
pi_125548600
quote:
Mwah, dit had ook gewoon veel beter gekund en gemoeten. Alleen wel erg sneu dat het zo uit de hand loopt.
pi_125548606
Welk lied wordt nu gezongen dan?
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
pi_125548659
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:10 schreef timmmmm het volgende:
Tja, Ewbank :') De satirische milde steniging vond hij ook onder die bedreigingen vallen, dus hoe serieus ik zijn gejank moet nemen weet ik niet :')

Eigen schuld, dikke bult, dat Nederland massaal over je heen kotst omdat je zo'n wangedrocht neerzet.

Mag je het officiele Koningslied maken, heb je zóveel BNers die meewerken, flans je in 5 uur even wat in elkaar. Dan faal je, en dan verdien je het te falen en daarna uitgekotst te worden omdat je faalt. Je maakt iets namens het Neerlandse volk, een béétje moeite mag je er dan wel insteken
Ja, dat snap ik ook niet. Waarom had hij dat gezegd van die vijf uur? Dat is toch belachelijk, vijf weken zou hij aan zoiets moeten werken!
  zondag 21 april 2013 @ 11:29:45 #47
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_125548750
Iemand die zo overtuigd is van zijn eigen kunnen dat hij niet open staat voor feedback, gaat vroeg of laat een keer op z'n bek. Als hij dit nou als een leermoment ziet, dan had ik 'm alsnog sympathiek gevonden. Nu hij met een plaat voor z'n kop blijft volhouden dat het nummer briljant is en het volk gewoon dom, kan ik 'm alleen nog maar uitlachen. Triest figuur w/
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_125548759
quote:
Het mag toch ook gewoon een goed lied zijn? Waarom 50 artiesten mee laten doen, waarom niet gewoon een of twee namen met een originele inzending?
pi_125548823
Mooi, zo'n Marco Borsato die zegt: 'Tja, het is toch Nederland.' Maakten ze dat lied niet uit vaderlandsliefde? Het was ze vast niet om geld en aandacht te doen... En dat ze zich er dan met dit broddelwerk van af hebben gemaakt. Dan gaan mensen natuurlijk massaal zeggen wat ze er vinden, en dan is de reactie: ach, dat is gewoon typisch Nederlands. Dan is Nederland weer dat kutland waar kunst niet gewaardeerd wordt. Miljoenen coaches die beter weten, we hadden het al geschreven. Dan maar snel op het vliegtuig naar Amerika of Engeland, waar topartiesten als Ewbank en Borsato wel waardering krijgen...
pi_125548825
Noem je het 'een koningslied' i.p.v. "het koningslied", het is maar een eerbetoon,.. alsof alle kerstliedjes voor keendje Jezus zo gelijkwaardig goed zijn,.. BUT NOT!!!
Ik zal het rustig door mijn gedachte laten gaan!
pi_125548847
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 11:29 schreef Flurry het volgende:
Iemand die zo overtuigd is van zijn eigen kunnen dat hij niet open staat voor feedback, gaat vroeg of laat een keer op z'n bek. Als hij dit nou als een leermoment ziet, dan had ik 'm alsnog sympathiek gevonden. Nu hij met een plaat voor z'n kop blijft volhouden dat het nummer briljant is en het volk gewoon dom, kan ik 'm alleen nog maar uitlachen. Triest figuur w/
"Het volk weet goede kunst niet op waarde te schatten, dat is weggelegd voor de elite zo blijkt maar weer!"
pi_125548858
quote:
Wat een onzinargument. Ik mag best iemand afzeiken als hij iets niet doet in zijn vak ook al zou ik het niet beter kunnen, wat het is niet mijn vak. Jij mag toch ook tegen de bakker zeggen dat je zijn brood niet lekker vind ook al kun je zelf geen beter brood bakken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')