quote:Storm van kritiek op Koningslied: 'Dit is een ouderwetse draak. Vre-se-lijk'
John Ewbank, Marco Borsato, Guus Meeuwis, Alain Clark en vele anderen hebben er hard hun best voor gedaan, maar in de eerste uren na de release van het Koningslied kan hun werk vooral rekenen op kritiek. 3FM-dj Giel Beelen noemde het lied in zijn radioprogramma al 'een draak.' Nico Dijkshoorn gaat verder en roept op tot 'een milde steniging.' .
Ook Robert van Gijssel, poprecensent voor de Volkskrant, is vernietigend in zijn oordeel. 'Dit is een ouderwetse draak. Het begint nog veelbelovend, maar na de eerste, kromme, zin gaat het fout. Het komt ook niet meer goed', zegt de recensent. 'Je hoopt nog dat het goed gaat komen maar dat is niet zo.'
Of er ook iets goed te zeggen valt over het nummer? Eigenlijk niet.' Van Gijssel ziet niemand het lied meezingen en mist een catchy refrein. 'Nu is het net een scène uit een Disneyfilm waar een vader voor het eerst zijn zoon ontmoet. En dat rapgedeelte, met de W van Willem. Vre-se-lijk.'
Twitteraars bespotten vooral het taalgebruik. De zinnen 'Hou je veilig' en 'De dag die je wist dat zou komen', worden afgemaakt vanwege de slechte grammatica.
Maar ook los van de tekst weten de twitteraars maar weinig positiefs te melden over het koningslied, dat in korte tijd trending topic werd. Met het commentaar voldoet het koningslied wel aan de samenbindende doelstelling van het lied, zo meent een twitteraar. 'Als het #Koningslied bedoeld is om Nederland dichter bij elkaar te brengen, dan is dat nu al gelukt!! Echt IEDEREEN vindt het kut.' aldus @pvoogt.
Youtube
Maar niet alleen de reacties op Twitter zijn negatief. Ook de mensen die naar het lied luisteren op Youtube zijn overwegend afwijzend. Bij de video's kan anoniem een positief of negatief 'duimpje' gegeven worden. Van de eerste vierhonderd reacties zijn er driehonderd negatief.
In de reacties onder het filmpje wordt de draak gestoken met de intentie van het aanstaand koningspaar om te troon te bestijgen: 'Ik denk dat Wim-Lex en Máxima direct rechtsomkeert maken in hun groene draak en linea recta naar Argentinië emigreren als dit wangedrocht uit de speakers knalt.'
Componist John Ewbank liet twee dagen van te voren nog licht gespannen te zijn over de reacties op het Koningslied, maar de reacties waren volgens de schrijver toen 'vooralsnog positief.' Een blik op de eerste reacties lijkt dat beeld vooralsnog dus niet te bevestigen.
Positief
Toch is het met goed zoeken wel mogelijk fans van het koningslied te vinden. Oud-vakbondsleider Doekle Terpstra vindt het 'een fraaie compilatie van stemmen.' Ook eigenaar van een platenlabel Jack London zegt op Twitter dat hij het lied wel mee vindt vallen. 'Mooi nummer.'
Twitteraar Tine de JongVeenstra laat weten het lied wél mooi te vinden. "Het lijkt me heel ontroerend als alle kinderen meezingen.' Ook Dieuwke de Boer snapt niets van alle commotie in haar twitterlijst. 'Als ik Willem-Alexander zou ik trots zijn!'
Volkskrant
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Ajacied422 op 20-04-2013 11:03:26 ]
Het gaat op 30 april door heel Nederland gezongen worden. Paul de Leeuw zet het in tijdens een concert in Ahoy en daarna schakelt de regie naar verschillende plekken in het land waar artiesten staan om het lied uit te voeren.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:43 schreef Ludd het volgende:
Wat is eigenlijk de bedoeling van dit lied? Waar gaat dit voor gebruikt worden?
De W van Walgelijk.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:46 schreef Ajacied422 het volgende:
http://content1d.omroep.n(...)0413_koningslied.pdf
[ afbeelding ]
wat bedoel je met deze aanvulling?quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:46 schreef Ajacied422 het volgende:
http://content1d.omroep.n(...)0413_koningslied.pdf
[ afbeelding ]
Hij had op 'stam' gezocht in de pdf.quote:
Ik denk eerder dat ze daar Dries Roelvink draaienquote:Ach, in de volksbuurten zullen ze het vast een mooi lied vinden.
Een parodie zit doorgaans beter in elkaar...quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik denk nog steeds dat het een grap is. Maar dat is niet he?
Echt? Man, wat verschrikkelijk. Hopelijk gaan de beelden niet de wereld over, wat een pleefiguur slaan we dan. Nu ben ik niet koningsgezind maar als je er dan toch voor kiest om een traditie in stand te houden, dan graag een beetje tradioneel ceremonieel.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:47 schreef Nielsch het volgende:
Het gaat op 30 april door heel Nederland gezongen worden. Paul de Leeuw zet het in tijdens een concert in Ahoy en daarna schakelt de regie naar verschillende plekken in het land waar artiesten staan om het lied uit te voeren.
Hoewel ik weinig op heb met de oranjes, gun je ze dit toch niet.quote:De koning en koningin zullen via een videoverbinding gedwongen worden om oorkanker op te lopen, ze moeten er namelijk naar luisteren / kijken.
Misschien moeten we Maxime Verhagen wel op pad sturen om alvast excuses aan te bieden namens de regering.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:52 schreef Ludd het volgende:
[..]
Echt? Man, wat verschrikkelijk. Hopelijk gaan de beelden niet de wereld over, wat een pleefiguur slaan we dan. Nu ben ik niet koningsgezind maar als je er dan toch voor kiest om een traditie in stand te houden, dan graag een beetje tradioneel ceremonieel. Dit wordt allemaal wel heel erg carnavalesk
[..]
Hoewel ik weinig op heb met de oranjes, gun je ze dit toch niet.
En ze hebben nog wel zo hun best gedaan om artiesten uit alle lagen van de bevolking te halen.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou ja, zoals al eerder gezegd "saamhorigheid" is er in ieder geval wel mee bereikt.
Ik denk steeds dat het Koefnoen is.quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een parodie zit doorgaans beter in elkaar...
Dat WAS het plan, maar dat kunnen ze nu toch niet serieus doorzetten?quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het gaat op 30 april door heel Nederland gezongen worden. Paul de Leeuw zet het in tijdens een concert in Ahoy en daarna schakelt de regie naar verschillende plekken in het land waar artiesten staan om het lied uit te voeren.
De koning en koningin zullen via een videoverbinding gedwongen worden om oorkanker op te lopen, ze moeten er namelijk naar luisteren / kijken.
Waarschijnlijk wel. En Willem-Alexander maar vriendelijk blijven straks en zeggen dat het een mooi lied was, als de ellende voorbij is....quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:57 schreef D. het volgende:
[..]
Dat WAS het plan, maar dat kunnen ze nu toch niet serieus doorzetten?
Ja. De keuze uit die vijf is nog steeds geen keuze.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:01 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Ik mis de optie: ''Geen een lied''.
Als het een vent is, zegt hij na 3 zinnen :"Stop maar, dit is kut". En als zijn wijf ballen heeft zegt zij het ook.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:00 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. En Willem-Alexander maar vriendelijk blijven straks en zeggen dat het een mooi lied was, als de ellende voorbij is....
Beatrix zal ook wel denken: Mooi op tijd gestopt.
meh, daar staat de leukste niet in en "geen van deze" is ook geen optiequote:
Maar die is wèl leuk!quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:28 schreef ADQ het volgende:
http://www.telegraaf.nl/t(...)ernatief_lied__.html
Die staat me wel aan. Vrolijk, mee te zingen, duizenden malen beter dan dat gedrocht, en veel goedkoper.
Daar fantaseer ik ook over inderdaad, dat hij ''het volk toespreekt'' en zijn eigen keuze bekendmaakt.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:33 schreef Isabeau het volgende:
Zou wat zijn als WimLex gewoon zei: 'Ja, ik vind het echt een gedrocht, wat een vreselijk lied'
Dan is hij pas echt een koning van het volk
dat is imo ook dan het koningslied, licht sarcastisch en toffe refrein.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:28 schreef ADQ het volgende:
Die staat me wel aan. Vrolijk, mee te zingen, duizenden malen beter dan dat gedrocht, en veel goedkoper.
Het was toch een geschenk van het volk? Nou, z'n kutcadeau wil ik niet geven, doe dus die ander maar van die twee jongensquote:Op zaterdag 20 april 2013 11:39 schreef BaajGuardian het volgende:
dat is imo ook dan het koningslied, licht sarcastisch en toffe refrein.
dat ander wanproduct ... tja.. daar kun je enkel om lachen (van ellende) en die mafketel die het 'gecomponeerd' heeft moet echt ander werk gaan zoeken, tuintjes bijhouden oid.
Helemaal mee eens! Sypathiek nummer. Ik denk dat Willem Alexander dit ook wel kan waarderen, hij komt op mij altijd nog een beetje studentikoos overquote:Op zaterdag 20 april 2013 11:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Het was toch een geschenk van het volk? Nou, z'n kutcadeau wil ik niet geven, doe dus die ander maar van die twee jongensLeuke tekst, aardige stemmen en mee te zingen. Helemaal goed.
Juist, deze studenten konden zich in hem verplaatsen!! Iets wat die andere mensen dus echt niet konden.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:46 schreef Flurry het volgende:
Helemaal mee eens! Sypathiek nummer. Ik denk dat Willem Alexander dit ook wel kan waarderen, hij komt op mij altijd nog een beetje studentikoos over
Als twee goedwillende amateurs zoveel beter presteren... Dan wordt het tijd om te accepteren dat je beter kan stoppen.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:28 schreef ADQ het volgende:
quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:45 schreef Misty_eyes het volgende:
Enig voordeel van dit misbaksel is dat al die opgeblazen ego's er eens flink van langs krijgen.Ik geniet daar stiekem best wel van.
ah! nu staat het studentenlied er ook inquote:
Maar dat is niet eerlijk! Er is al heel veel gestemd voor dit lied er bij kwam.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:15 schreef Flurry het volgende:
ah! nu staat het studentenlied er ook iniedereen snel ff stemmen
het leven is niet eerlijkquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar dat is niet eerlijk! Er is al heel veel gestemd voor dit lied er bij kwam.
True, des te mooier om hem desondanks toch bovenaan te zettenquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:17 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Maar dat is niet eerlijk! Er is al heel veel gestemd voor dit lied er bij kwam.
vraag zonodig 4chan om hulp xDquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:19 schreef Jian het volgende:
[..]
True, des te mooier om hem desondanks toch bovenaan te zetten
omdat het namens mij als cadeau wordt aangebodenquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:20 schreef beantherio het volgende:
Ik snap de heisa niet. Ewbank maakt dit soort bagger al 15 jaar. Waarom raken mensen daar nu pas overstuur van?
Dat! Flikker toch op met je kutnummer 'namens mij'.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:21 schreef Flurry het volgende:
omdat het namens mij als cadeau wordt aangeboden
Hup, nog even en dan is het in ieder geval die 11% voorbij van dat kutnummer.quote:
Ik probeer die geripte bagger dan ook al minstens zo lang te ontwijken.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:20 schreef beantherio het volgende:
Ik snap de heisa niet. Ewbank maakt dit soort bagger al 15 jaar. Waarom raken mensen daar nu pas overstuur van?
Bagger komt ook in gradaties. Ik dacht dat ik de grootste bagger kon horen zonder me daadwerkelijk te moeten ergeren. Dit nummer bewijst dat het mogelijk is om onontkoombaar ergerniswekkende muziek te maken.quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:20 schreef beantherio het volgende:
Ik heb van Borsato altijd gevonden dat hij beter kok had kunnen worden, maar koken naar alle monden is precies wat hij hier probeert. En niet erg handig. Het is halfgare spruitjesstamppot met zure haring en pindasaus en rosé gebakken frikandel erbij.quote:Marco Borsato had de stortvloed aan commentaar niet verwacht. 'Ik had wel gerekend op kritiek, maar de mate waarin overvalt me,' zei hij bij De Wereld Draait Door. 'Als kok kun je niet naar alle monden koken. Als componist en artiest kun je het ook niet altijd goed doen.
quote:Daar zit je dan als kroonprins
Je moeder abdiceert
Plotsklaps zakt de moed je in de schoenen
Moet ik de troon bestijgen
Mijn kop wel op die munt?
Je twijfelt en je vraagt je af
Of je het echt wel kunt
Maar Willem, zie je het dan niet?
Jij, je bent Sneijder, Van der Vaart
Mijter, staf en baard
Je bent Pino, mijnheer Aart
Jij, je bent een slipje van Marlies
Brabo, Drent en Fries
Je bent Wim en Ruud en Dries
Je bent een koning (koning)
Een levende legende
Ja, een koning (koning)
Eindbaas van de bende
En wat een weergaloze vrouw heb jij
De ideale metgezel
Was ik de koning geweest
Ja, dan wist ik het wel.
Dus rijd je in de Gouden Koets
Pardoes het water in
Juich je Duitsland toe in de finale
Moet je snel langs de chinees,
Vergat je 't staatsbanket
Lig je de derde dinsdag van september nog op bed
Bedenk, je dan maar weer
Jij, je bent Derksen en Genee
Volkskrant, NRC
Toon Hermans in Carré
Jij, jij bent patat met appelmoes
Alberti, Hazes, Hoes
Je bent de bips van Doutzen Kroes
Je bent een koning (koning)
Een levende legende
Ja, een koning (koning)
Eindbaas van de bende
En wat een weergaloze vrouw heb jij
De ideale metgezel
Was ik de koning geweest
Ja, dan wist ik het wel.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:47 schreef BaajGuardian het volgende:
ik vind dat fok achter de studenten moet gaan staan en een FP bericht er aan moet wijden met oproep op hun te stemmen.
Stuur een berichtje in voor de FPquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:47 schreef BaajGuardian het volgende:
ik vind dat fok achter de studenten moet gaan staan en een FP bericht er aan moet wijden met oproep op hun te stemmen.
Jij wil nog een groter pleefiguur slaan?quote:Op zaterdag 20 april 2013 10:53 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Misschien moeten we Maxime Verhagen wel op pad sturen om alvast excuses aan te bieden namens de regering.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:48 schreef fespo het volgende:
linkje iemand, ik kan op youtube geen goede (video clip) vinden
Het kutnummer of het alternatief?quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:48 schreef fespo het volgende:
linkje iemand, ik kan op youtube geen goede (video clip) vinden
Het KUTnummer wel jaquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:55 schreef fespo het volgende:
heh het was toch met bekende nederlanders?
Of "De bestemming". (Het refrein lijkt daar ook op.)quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:45 schreef Pleun2011 het volgende:
Als je de tekst van het liedje 'de waarheid' van Borsato goed op je in laat werken dan besef je dat Ewbank veel vaker dit soort rommel heeft geschreven
en die kan ie op het weblog vinden - ik ga die ellende niet aan meer views helpenquote:
Als hij op het duimpje omlaag klikt is het toch nog ergens goed voor geweest!quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:56 schreef Flurry het volgende:
en die kan ie op het weblog vinden - ik ga die ellende niet aan meer views helpen
ik kan hem niet vindenquote:Op zaterdag 20 april 2013 12:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Die videoclip zou ik jezelf niet aandoen
Ik denk dat dat nog wel eens tegen zal vallen. Het is nl nogal een (eng) groepje dat alles van elkaar fantastisch vindt en elkaar steeds bevestigt. Elke vorm van kritiek wordt weer snel weggezet als zuur Nederlands.quote:Op zaterdag 20 april 2013 11:45 schreef Misty_eyes het volgende:
Enig voordeel van dit misbaksel is dat al die opgeblazen ego's er eens flink van langs krijgen.Ik geniet daar stiekem best wel van.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 12:59 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]Als vanouds griezelen, zoals bij de boeken van paul van loon.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
Vandaar die spoiler.quote:Op zaterdag 20 april 2013 13:00 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Als vanouds griezelen, zoals bij de boeken van paul van loon.
quote:Op zaterdag 20 april 2013 13:03 schreef Misty_eyes het volgende:
Dit is de URL van de clip, check het woord 'Meuk':
http..://youtu.be/MEUKyKb4g6k
Masochistisch?quote:Op zaterdag 20 april 2013 13:05 schreef BaajGuardian het volgende:
die videoclip maakt het nog erger zelfs ;l
godskolere wat een verschrikking.
In de wetenschap moeten ze ook dingen testen die ze eigenlijk niet willen testen, maar dan weten ze ook dat het erg is.quote:Op zaterdag 20 april 2013 13:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Masochistisch?Ik doe het mezelf niet een tweede keer aan hoor. Dan slaap ik niet meer vannacht.
Briljant idd! Kan geen toeval zijn!quote:Op zaterdag 20 april 2013 13:03 schreef Misty_eyes het volgende:
Dit is de URL van de clip, check het woord 'Meuk':
http..://youtu.be/MEUKyKb4g6k
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |