abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:18:33 #126
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_125517445
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:13 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zeg het eens.
Die keldert. De positie van werknemers komt namelijk erg in het gedrang.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_125517475
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het maakt de positie van veel werknemers heel erg zwak met bijvoorbeeld uitbuiting als gevolg.
Dat was misschien zo in de tijd dat je ook nauwelijks werkgevers had. We hebben voor de rest ook gewoon wetten om de werknemer te beschermen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:19:56 #128
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_125517478
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het maakt de positie van veel werknemers heel erg zwak met bijvoorbeeld uitbuiting als gevolg.
Inderdaad. Dat zie je nu ook al gebeuren bij een werknemersgroep zoals de flexwerkers. Die geen tot nauwelijks bescherming genieten van de vakbonden en daardoor het spreekwoordelijke haasje zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 20 april 2013 @ 11:21:36 #129
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_125517513
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat was misschien zo in de tijd dat je ook nauwelijks werkgevers had. We hebben voor de rest ook gewoon wetten om de werknemer te beschermen.
Ik heb hier een heleboel wetgeving voor mij liggen. Maar ik kan geen wet vinden die werkgevers het verplicht om een sociaal plan op te stellen. Toch wel zo handig.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_125517515
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:19 schreef Ryon het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat zie je nu ook al gebeuren bij een werknemersgroep zoals de flexwerkers. Die geen tot nauwelijks bescherming genieten van de vakbonden en daardoor het spreekwoordelijke haasje zijn.
Zij zijn het haasje tov door de vakbonden beschermde werknemers. De door de vakbonden beschermde werknemers zijn weer vaak de oudere werknemers.

Zien we hier een patroon, of kiezen we er voor blind te blijven?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_125517531
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En bij de totstandkoming en voortdurende actualisatie van die wetten speelden de sociale partners ook weer een belangrijke rol.
pi_125517548
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zij zijn het haasje tov door de vakbonden beschermde werknemers. De door de vakbonden beschermde werknemers zijn weer vaak de oudere werknemers.

Zien we hier een patroon, of kiezen we er voor blind te blijven?
Denk vooral dat je wat lang weg bent uit Nederland voor een nuchtere blik op de situatie hier. Je haalt wat landen door elkaar vermoed ik.
pi_125517580
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Denk vooral dat je wat lang weg bent uit Nederland voor een nuchtere blik op de situatie hier. Je haalt wat landen door elkaar vermoed ik.
Daar hebben we onze mod weer die meent op de man te moeten spelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_125517611
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 07:37 schreef raptorix het volgende:
What's next dat spelersmakelaars zich ook met de politiek mogen bemoeien? Dat iemand lid word van de vakbond moet ie lekker zelf weten, net zoals je lid kan worden van de ANWB, dat dit soort organisaties mee denken is ook prima, maar niet dat ze mee onderhandelen.
Mag het kabinet niet gewoon lekker zelf weten of ze een akkoord willen afsluiten met de sociale partners? De vorige kabinetten hadden daar geen zin in en dat werkte nu ook bepaald niet briljant...
pi_125517639
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon gelijk. :)
pi_125517645
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Mag het kabinet niet gewoon lekker zelf weten of ze een akkoord willen afsluiten met de sociale partners? De vorige kabinetten hadden daar geen zin in en dat werkte nu ook bepaald niet briljant...
Het kabinet sluit een akkoord met de sociale partners, en als burger wordt je driedubbel genaaid. Door de overheid, door de vakbonden en de werkgevers. Je hebt er gewoon niets in te zeggen.
pi_125517652
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:18 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, omdat het bezuinigingen zijn die de arbeidsomstandigheden betreffen. Dat is ook niet gek, aangezien de personele kosten ook binnen de zorg (zoals in elk bedrijf) de grootste kostenpost zijn en daar dus voor een belangrijk deel op moet worden bezuinigd als er kosten bespaard moeten worden.

En dan is het eigenlijk ook logisch dat zorgwerkgevers en werknemers daar zelf afspraken over maken i.p.v dat een externe entiteit daar zich mee gaat bemoeien. Het is ook een beetje gek dat als ik als zorgwerkgever overeenkom met mijn werknemers dat ik 95% van de banen zal behouden, met een beperkte loonstijging in ruil voor een gedeelde premielast voor de WW en ik daardoor de toko draaiend kan houden, ik opeens van een of andere droeftoeter van de VVD of de PvdA te horen krijg dat hij dat toch iets anders bedacht had. Die wilde hetzelfde resultaat bereiken, maar dan wel de WW inkorten en de lonen laten stijgen. Want ja, dat hadden mensen die niets met de sector te maken hebben zo met elkaar uitgeruild. Om de Eerste Kamer tevreden te kunnen stemmen.
Niet alleen de belangen van de werkgevers en werknemers spelen hier mee.
En de politiek zou de gehele bevolking moeten vertegenwoordigen en de belangen van de gehele bevolking moeten behartigen.
When life gives you lemons....make lemonade!
pi_125517657
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Daar hebben we onze mod weer die meent op de man te moeten spelen.
Ik vraag me oprecht af hoe je aan het beeld komt wat je in je vorige post schetste. Heeft met de Nederlandse situatie niet zo gek veel te maken namelijk. Vandaar mijn vermoeden.
pi_125517675
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het kabinet sluit een akkoord met de sociale partners, en als burger wordt je driedubbel genaaid. Door de overheid, door de vakbonden en de werkgevers. Je hebt er gewoon niets in te zeggen.
Aha en dat was bij de vorige kabinetten niet het geval?
Volgens mij hebben de burgers nu juist op meer manieren mogelijke invloed.
pi_125517688
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Erm... Sinds wanneer vertegenwoordigen de vakbonden álle werknemers of zelfs een meerderheid daarvan? (dat is namelijk wel waar iedereen nu prat op gaat)
pi_125517703
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Aha en dat was bij de vorige kabinetten niet het geval?
Volgens mij hebben de burgers nu juist op meer manieren mogelijke invloed.
Dat de vorige kabinetten fout zaten, maakt dit er niet beter op.
pi_125517728
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Erm... Sinds wanneer vertegenwoordigen de vakbonden álle werknemers of zelfs een meerderheid daarvan? (dat is namelijk wel waar iedereen nu prat op gaat)
Je zal mij iets dergelijks nergens horen beweren. Snap je vraag in mijn richting dan ook niet helemaal.
pi_125517732
quote:
En nu gaan we over op niveau :r
Wanneer mensen zoals deze figuur (niet jij dus) continue leugens en volstrekte onzin verkondigen, ja dan past alleen het labeltje dom. Beetje onzin verkopen meer doet hij/zij niet.

Voor het overige vind ik het nog steeds wonderlijk dat er zoveel (zowel jong als oud) mensen nog steeds in groepen denken. En daarmee het echte probleem (globalisering, doorgeslagen kapitalisme en consumentisme) proberen af te wentelen op een specifieke groep. Of het nu ouderen, Marokkanen, jongeren of joden zijn. De schuld van de huidige problematiek ligt echt niet bij 'de groep'.

Ja er zijn ouderen die behoorlijk goed geboerd hebben, er zijn er veel meer die net zoveel moeite hebben rond te komen als veel jongeren. Ja er is sprake van een ik-ik-ik cultuur. Die is niet aan generaties gebonden en helaas van alle tijden. Zolang ik en de mensen waar ik toevallig een band mee heb het maar goed hebben, zal de rest me aan mijn reet roesten. Dat is de werkelijkheid van de overgrote meerderheid ten allen tijde geweest.

Janken om een knulletje uit Boston (omdat we ons daarmee verbonden voelen), geen reet geven om de ruim 40.000 kinderen die dagelijks (ja dagelijks) aan honger omkomen. Dat is de realiteit!

Wij wonen in een werelddeel op retour. Of dat een enigszins comfortabele rit wordt, opgevangen door technologische ontwikkelingen en groeiende rijkdom elders of een rollercoaster met geweld, groeiende ongelijkheid en gebrek? Wie het weet mag het zeggen. Ik ben niet heel optimistisch
pi_125517744
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:27 schreef Am-E het volgende:

[..]

Niet alleen de belangen van de werkgevers en werknemers spelen hier mee.
En de politiek zou de gehele bevolking moeten vertegenwoordigen en de belangen van de gehele bevolking moeten behartigen.
Is een breed gedragen akkoord waardoor bijvoorbeeld ook een groter draagvlak in de volksvertegenwoordiging ontstaat niet een betere vertegenwoordiging dan het met een krappe meerderheid doordrukken van maatregelen?
pi_125517760
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat de vorige kabinetten fout zaten, maakt dit er niet beter op.
Naar mijn idee is beleid waarover overeenstemming is met de sociale partners vaak beter dan maar domweg van bovenaf wat proberen op te leggen.
pi_125517766
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je zal mij iets dergelijks nergens horen beweren. Snap je vraag in mijn richting dan ook niet helemaal.
Jij beweert dat de overheid overleg hebt gevoerd met de sociale partners. Dat klopt feitelijk niet, maar iedereen beweert wel dat dat zo is...
pi_125517768
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Is een breed gedragen akkoord waardoor bijvoorbeeld ook een groter draagvlak in de volksvertegenwoordiging ontstaat niet een betere vertegenwoordiging dan het met een krappe meerderheid doordrukken van maatregelen?
"Breed gedragen akkoord." Lulkoek. Zelfs de VVD fractie gaf toe niet in te willen stemmen. Maar ze kregen het mes op de keel.
pi_125517804
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Is een breed gedragen akkoord
Wait....wut?
pi_125517812
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij beweert dat de overheid overleg hebt gevoerd met de sociale partners. Dat klopt feitelijk niet, maar iedereen beweert wel dat dat zo is...
Hoe bedoel je dat precies?
pi_125517827
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:33 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

"Breed gedragen akkoord." Lulkoek. Zelfs de VVD fractie gaf toe niet in te willen stemmen. Maar ze kregen het mes op de keel.
De steun voor dit akkoord in de kamer was aanzienlijk groter dan enkel van de regeringspartijen. Geenzins lulkoek dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')