http://nos.nl/artikel/496(...)stfabriek-texas.htmlquote:Bij Waco in Texas zijn veel gewonden gevallen door een ontploffing in een fabriek voor kunstmest. De omgeving van de fabriek wordt ontruimd. Media spreken van tientallen gewonden.
Op Amerikaanse tv-zenders zijn veel brandende gebouwen te zien.
http://www.volkskrant.nl/(...)tfabriek-Texas.dhtmlquote:Bij een zware ontploffing in een kunstmestfabriek in Waco, in de Amerikaanse staat Texas, is woensdagavond een nog onbekend aantal gewonden gevallen. Verschillende gebouwen op het bedrijfsterrein zijn door de explosie verwoest, melden Amerikaanse media.
Een betrokkene zei tegen persbureau Reuters dat bij het ongeval mogelijk 'honderden gewonden' zijn gevallen.
Volgens de nieuwszender KWTX.com kwamen de eerste meldingen van de ontploffing binnen rond 10 voor 8 's avonds (lokale tijd). In een naburig appartementencomplex en een verzorgingshuis zouden mensen als gevolg van het incident ingesloten zijn geraakt.
De kunstmestfabriek bevindt zich in de plaats West, ten noorden van Waco. Foto's die na de explosie zijn gemaakt, laten enorme rookpluimen zien. Inwoners van Texas melden dat de schokgolf kilometers verderop kon worden gevoeld.
Iets minder... sensationeel dan de NOS met zijn 'sommige media spreken van tientallen doden' (o.i.d, staat er op dit moment op), maar de situatie is er wel dat het kan. Hoorde net op de BBC ook dat het vuur wel minder is dan eerst, maar dat er een tank met kunstmest wel vlakbij het vuur is - die kan dus ook nog de lucht in gaan.quote:Dozens hurt after huge blast at Texas fertiliser plant
Dozens of people are reported injured and others are trapped in burning buildings after an explosion at a fertiliser plant near Waco in the US state of Texas.
Firefighters, ambulances and six helicopters have been mobilised to deal with the situation.
Several buildings are reported to be on fire, some of them in neighbouring residential areas, KWTX-TV reported.
The blast at the West Fertilizer plant was reported at 19:50 (00:50 GMT).
The Waco Tribune-Herald reported that firefighters had been trying to put out a fire at the plant when the explosion happened, and that some were among those injured.
The blast happened in West, a town of about 2,700 people some 20 miles (32km) north of Waco.
TV images showed streams of emergency vehicles descending on the site and ambulance crews using a nearby sports field as an emergency treatment area.
Glenn A Robinson, chief executive of Hillcrest Baptist Medical Center in Waco, told CNN that his hospital had received 66 injured people including 38 who were seriously hurt.
McLennan County Sheriff Parnell McNamara said: "It's a lot of devastation. I've never seen anything like this. It looks like a war zone with all the debris."
Unconfirmed reports said a nursing home had collapsed in the explosion and some people were believed trapped inside.
Witness Debby Marak told the Associated Press news agency that she had seen smoke coming from the area near the plant and had driven over to see what was happening.
She said that when she arrived, two boys ran toward her screaming that the authorities had told them to leave because the fertiliser plant was going to explode.
She said she drove a short distance before the blast happened.
"It was like being in a tornado," she said. "Stuff was flying everywhere. It blew out my windshield. It was like the whole earth shook."
Another resident told KWTX-TV that she heard several explosions from 13 miles (20km) away.
"It sounded like three bombs going off very close to us,'' said Lydia Zimmerman.
Texas Governor Rick Perry said in a statement: "We are monitoring developments and gathering information as details continue to emerge about this incident.
"We have also mobilised state resources to help local authorities. Our thoughts and prayers are with the people of West, and the first responders on the scene."
Ligt eraan welke soort, maar, jep, explosief zelfs.quote:Op donderdag 18 april 2013 07:07 schreef TheFastOne het volgende:
Als er iets brandbaar is is het kunstmest. Bah.
quote:Bij een zware ontploffing in een kunstmestfabriek in de Amerikaanse plaats West (Texas) is woensdagavond een nog onbekend aantal slachtoffers gevallen. De directeur van de medische hulpdiensten ter plaatse spreekt van mogelijk 60 tot 70 doden en honderden gewonden.
Bron
Valt wel mee, ik denk ongeveer dezelfde kracht. Nederlandse huizen van steen en beschermen goed. Amerikaanse huizen van hout en versplinteren, veel gevaarlijker.quote:
Er zijn wel doden, maar het aantal is niet bekend. Die 60-70 kwam van een tweet en is later ingetrokken,quote:Op donderdag 18 april 2013 07:25 schreef Karina het volgende:
Men heeft het nu al over 60-70 doden
[..]
Op Radio 1 hoorde ik ook zoiets net. Dit komt uit het AD. En ik lees het nu ook in het NRC.quote:Op donderdag 18 april 2013 07:28 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Er zijn wel doden, maar het aantal is niet bekend. Die 60-70 kwam van een tweet en is later ingetrokken,
quote:Op donderdag 18 april 2013 07:29 schreef Karina het volgende:
[..]
Op Radio 1 hoorde ik ook zoiets net. Dit komt uit het AD. En ik lees het nu ook in het NRC.
Maar goed, er zullen heel wat doden zijn als ik de beelden zo zie![]()
twitter:nrc twitterde op donderdag 18-04-2013 om 06:53:52Zeker 66 gewonden na explosie kunstmestfabriek Texas http://t.co/BVzotOkwy8 reageer retweet
Ik heb liever hout tegen mn kop dan steen wanneer het door de lucht vliegt.quote:Op donderdag 18 april 2013 07:28 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Valt wel mee, ik denk ongeveer dezelfde kracht. Nederlandse huizen van steen en beschermen goed. Amerikaanse huizen van hout en versplinteren, veel gevaarlijker.
NWS / Tien jaar na invasie Irak: dozijn autobommen ontploft tientallen dodenquote:Op donderdag 18 april 2013 07:41 schreef willemson het volgende:
Heyyy.. geen Irak of Afghanistan? Geen aarbeving in Iran?
Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, maar lig er eerlijk gezegd niet zo wakker van. Waarom is dit opeens groot nieuws? Boston? Texas? Waar blijven de mensen die normaal gesproken 'Allah Snackbar' roepen?
Lang leve de media, die natuurlijk erg scherp zijn op verhalen die iets van een aanslag weg kunnen hebben.quote:Op donderdag 18 april 2013 07:23 schreef Dagonet het volgende:
Precies wat de VS nu nodig heeft, een explosie voor alle aluhoedjes.
Ik dacht eerst, meh, die explosie is al geweest er fikt alleen nog wat. En dan die knalquote:
Toen ze het bouwden was er zeker nog geen Sim Cityquote:Op donderdag 18 april 2013 07:53 schreef Skillstorm het volgende:
[ afbeelding ]
Wel een beetje dom om een ziekenhuis en bejaardenhuis er naast te bouwen eh...
Volgens mij hebben ze dat gebouw uit voorzorg geëvacueerd.quote:Op donderdag 18 april 2013 07:52 schreef Michael-H het volgende:
[..]
Daar zullen ze geen oveevenden uithalen
In Enschede bouwde ze een vuurwerkopslag midden in de woonwijkquote:Op donderdag 18 april 2013 07:53 schreef Skillstorm het volgende:
[ afbeelding ]
Laat maar weer zien dat Nederland voorliep op het gebied van YOLOquote:Op donderdag 18 april 2013 07:55 schreef Michael-H het volgende:
[..]
In Enschede bouwde ze een vuurwerkopslag midden in de woonwijk
Wat wil dit zeggen?quote:Op donderdag 18 april 2013 07:49 schreef sonnyspek het volgende:
Aardbeving van 2.1 op SvR door explosie.
Ze hebben nog mazzel gehad dat het aan de rand zatquote:Op donderdag 18 april 2013 07:53 schreef Skillstorm het volgende:
[ afbeelding ]
Mensen die denken dat je een aanval moet plegen om dit voor elkaar te krijgenquote:Op donderdag 18 april 2013 07:29 schreef Skillstorm het volgende:
Mensen die vermoeden dat het een aanval is.![]()
In Boston, DAT is een aanval.
Dit is in een kunstmest fabriek, er kan van alles fout gaan.
Dat kan ook. Maar dat is ook een aanval in mijn boek.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:06 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Mensen die denken dat je een aanval moet plegen om dit voor elkaar te krijgen
Beetje saboteren/vuurtje maken is genoeg.
Mensen die denken alles te weten als er nog niks bekend isquote:Op donderdag 18 april 2013 08:07 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Dat kan ook. Maar dat is ook een aanval in mijn boek.
Ik zeg: dat kan ook.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:08 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Mensen die denken alles te weten als er nog niks bekend is
20 jaar geleden.quote:De pas aangestelde minister van Justitie Janet Reno gaf toestemming voor een inval. Op 19 april bestormde de FBI het gebouw van de sekte (een ranch genoemd Mount Carmel Center) met zwaar materieel en het gebruikte hierbij tanks en traangas. Er brak een vuurgevecht uit en het complex vatte vlam en brandde uit, waarbij 76 leden omkwamen: 55 volwassenen en 21 kinderen. Ook David Koresh werd hierbij gedood. Negen mensen overleefden het. Veel sekteleden waaronder Koresh bleken door kogels te zijn gedood.
hij ligt tegen het dorp aan, het dorp is zo klein dat je altijd wel een functie in de buurt van de fabriek hebt.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:07 schreef Mestras het volgende:
Inderdaad bijzonder dat die installatie half in het dorp staat
Dit is niet in de stad Waco, maar een dorp genaamd West ten noorden van Waco.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:16 schreef Pino112 het volgende:
Was dit al genoemd?
[..]
20 jaar geleden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Branch_Davidians
Waco Siegequote:Op donderdag 18 april 2013 08:16 schreef Pino112 het volgende:
Was dit al genoemd?
[..]
20 jaar geleden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Branch_Davidians
Ditquote:Op donderdag 18 april 2013 07:23 schreef Dagonet het volgende:
Precies wat de VS nu nodig heeft, een explosie voor alle aluhoedjes.
Jij zegt:quote:Op donderdag 18 april 2013 08:12 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik zeg: dat kan ook.
Mensen die niet kunnen lezen.
Je snapt jezelf nietquote:Op donderdag 18 april 2013 07:29 schreef Skillstorm het volgende:
Dat de explosie voor zoveel trilling zorgde dat het een score krijgt van 2.1 op de schaal van richter .quote:
Ik zeg niet dat het perse een ongeluk moet zijn he.quote:
En hoevel brandweermensen bezig waren het vuur te bestrijden en het niet meer kunnen navertellen.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:20 schreef Isabeau het volgende:
Je vraagt je af hoeveel mensen er net als toen in Enschede aan het kijken waren voor die enorme explosie kwam
Dude, heb je niet geslapen ofzoquote:Op donderdag 18 april 2013 08:23 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het perse een ongeluk moet zijn he.![]()
Snap jij taal wel.
En als je Boston bedoelde: Ja, ik ben er van overtuigd dat het wel een aanval was.
Ja koekoek, maar of daar uit af te leiden valt hoe groot de inslag in de grond etc. is?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:22 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Dat de explosie voor zoveel trilling zorgde dat het een score krijgt van 2.1 op de schaal van richter .
Maar het is eigenlijk gewoon 1 groot explosief, die fabriek. Er zijn niet voor niets kunstmestbommen (fertilizer bomb). Dat filmpje, echt ziek.
Ik krijg er gewoon de rillingen van. Al die brandweermannen ook iddquote:Op donderdag 18 april 2013 08:24 schreef Prof_Hoax het volgende:
En hoevel brandweermensen bezig waren het vuur te bestrijden en het niet meer kunnen navertellen.
En hoeveel werknemers er waren.
En hoeveel toevallige passanten.
En hoeveel mensen getroffen zijn door gesprongen glas in de omgeving.
En hoeveel mensen er in de omliggende gebouwen woonden/werkten.
Als je dit allemaal bij elkaar telt heb je een groot potentieel aantal slachtoffers.
En de mensen die het filmpje allemaal hebben gezien en zijn geschrokkenquote:Op donderdag 18 april 2013 08:24 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
En hoevel brandweermensen bezig waren het vuur te bestrijden en het niet meer kunnen navertellen.
En hoeveel werknemers er waren.
En hoeveel toevallige passanten.
En hoeveel mensen getroffen zijn door gesprongen glas in de omgeving.
En hoeveel mensen er in de omliggende gebouwen woonden/werkten.
Als je dit allemaal bij elkaar telt heb je een groot potentieel aantal slachtoffers.
Ja, en je maakt echt 0 sense.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:25 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dude, heb je niet geslapen ofzo?
[..]
Ja koekoek, maar of daar uit af te leiden valt hoe groot de inslag in de grond etc. is?
Mja zegt idd niet zoveel want een fabriek staat ook boven op de grond in tegenstelling tot een aardbeving.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:25 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dude, heb je niet geslapen ofzo?
[..]
Ja koekoek, maar of daar uit af te leiden valt hoe groot de inslag in de grond etc. is?
Het is inderdaad een gevaarlijk beroep. Zelfs zonder explosies of bommen is het gevaarlijk, kan ik je uit ervaring vertellen.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:25 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik krijg er gewoon de rillingen van. Al die brandweermannen ook idd![]()
Wat een gevaarlijk beroep is dat toch
Daar valt wel van af te leiden hoe groot de impact op de grond is (in trillingen) niet per definitie hoe diepe krater er nu in de grond zit, maar denk ook niet dat dat iets van waarde heeft ?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:25 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Nou dan zou ik weten of ik er een zwembad kan laten aanleggenquote:Op donderdag 18 april 2013 08:28 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Het is inderdaad een gevaarlijk beroep. Zelfs zonder explosies of bommen is het gevaarlijk, kan ik je uit ervaring vertellen.
Maar niet alleen de branweermannen, ambulance, politie, werknemers zelf...
[..]
Daar valt wel van af te leiden hoe groot de impact op de grond is (in trillingen) niet per definitie hoe diepe krater er nu in de grond zit, maar denk ook niet dat dat iets van waarde heeft ?
Mijn oom is als brandweerman omgekomen tijdens een brand. Ook een explosie. Gasflessen.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:28 schreef Prof_Hoax het volgende:
Het is inderdaad een gevaarlijk beroep. Zelfs zonder explosies of bommen is het gevaarlijk, kan ik je uit ervaring vertellen.
Maar niet alleen de branweermannen, ambulance, politie, werknemers zelf...
quote:Op donderdag 18 april 2013 08:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn oom is als brandweerman omgekomen tijdens een brand. Ook een explosie. Gasflessen.
Die storm die er aankomt klinkt ook al niet best. Zouden er overigens nog meer explosies kunnen volgen?
Omdat 60 doden niet klopt en nu.nl gewoon weer eens pauper doet (als in: tweets overnemen zonder controle). Volgens nu.nl waren er in Boston 12 doden en honderden doden bij de aardbeving in Iran.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:31 schreef NaturalScience het volgende:
Ik vindt het een schande dat op nu.nl al ruim een uur wordt gesproken over 60 doden en honderden gewonden.... het is voorpagina nieuws en op de Fok! frontpage staat een lullig klein berichtje over enkel wat gewonden....
Bij de aanslagen in Boston kwamen "maar" 3 mensen om het leven en daar was er direct 24 uur lang een liveblog aan het posten. Ruim 60 doden in Houston en er is niemand wakker op de redactie.
Terrorisme vinden mensen toch wat enger. Hoeveel moorden worden er dagelijks niet gepleegd in de VS?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:31 schreef NaturalScience het volgende:
Ik vindt het een schande dat op nu.nl al ruim een uur wordt gesproken over 60 doden en honderden gewonden.... het is voorpagina nieuws en op de Fok! frontpage staat een lullig klein berichtje over enkel wat gewonden....
Bij de aanslagen in Boston kwamen "maar" 3 mensen om het leven en daar was er direct 24 uur lang een liveblog aan het posten. Ruim 60 doden in Houston en er is niemand wakker op de redactie.
Ik neem aan dat er dus ook niet meer geblust wordt.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:32 schreef Prof_Hoax het volgende:
er staat nog een stuk recht met kunstmest. Die zou potentieel ook nog de lucht in kunnen gaan vandaar dat de omgeving is afgezet/ontruimd, als ik het nieuws van vanochtend mag geloven.
Dat is het kleine verschil tussen een ramp en een aanslag vermoed ik.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:31 schreef NaturalScience het volgende:
quote:Fire officials fear that the number of casualties could rise as high as 60 to 70 dead, said Dr. George Smith, the emergency management system director of the city.
"That's a really rough number, I'm getting that figure from firefighters, we don't know yet," he said.
"We have two EMS personnel that are dead for sure, and there may be three firefighters that are dead."
idd dat spul brand als een foddermucker!!!quote:Op donderdag 18 april 2013 07:29 schreef Skillstorm het volgende:
quote:Tientallen doden en honderden gewonden bij explosie in Waco Texas
Honderden gewonden, tientallen verwoeste huizen en een aantal doden dat alleen maar zal stijgen. Dat is de voorlopige balans van de verwoestende explosie in de kunstmestfabriek in Waco (Texas). De lokale tv-zender KWTX news spreekt zelfs van 60 tot 70 doden.
De ontploffing gebeurde rond 19 uur lokale tijd. Een half uur eerder was brand uitgebroken in de fabriek waar kunstmest gemaakt wordt. De explosie verwoestte de fabriek en de omgeving. ‘Het ziet eruit als een oorlogszone’, zei sheriff Parnell McNamara aan het persagentschap Reuters. ‘Ik heb nog nooit zoiets gezien.'
Over het aantal slachtoffers bestaat nog grote onduidelijkheid. De lokale tv-zender KWTX news zegt dat er 30 tot 70 doden vielen. Op een persconferentie bevestigde Dean Wilson van het Texaanse departement voor Openbare Veiligheid dat er doden te betreuren zijn. Hij spreekt voorts van honderden gewonden.
‘Hoeveel dodelijke slachtoffers er vielen, is nog niet duidelijk', aldus Wilson. 'Het aantal kan elke minuut stijgen. We doorzoeken de omgeving van de explosie.’ CNN meldt dat er drie doden vielen, maar officiële bevestiging van dat cijfers is er nog niet.
Brandweerlieden
Volgens burgemeester Tommy Muska van Waco zijn nog zeker vijf of zes vrijwillige brandweerlieden vermist. Ze waren het eerst aanwezig op de fabriek om de brand te bestrijden, zo meldde ook de Waco Tribune-Herald berichtte dat brandweerlieden bezig waren het blussen van die brand toen de explosie gebeurde.
Huizen verwoest
De explosie zou bovendien tientallen huizen rond de fabriek verwoest hebben. Dean Wilson heeft het over 50 tot 75 woningen. Burgemeester Muska noemt 60 tot 80 vernielde huizen. Ook een rusthuis vlakbij de fabriek is ingestort. De 133 bewoners van dat rusthuis werden ondertussen geëvacueerd. Ook het stadscentrum is ondertussen ontruimd, vertelt sheriff McNamara.
De oorzaak van het ongeval in de fabriek West Fertilizer is nog onduidelijk. Maar officiële instanties gaan er voorlopig niet van uit dat er sprake is van sabotage.
Een foto die na de explosie werd gemaakt laat een meters hoge rookpluim zien. Inwoners van Texas melden dat de schokgolf kilometers verderop werd gevoeld. Er zijn zonder twijfel honderden gewonden, melden lokale autoriteiten.
Er is nog helemaal niet bevestigd dat er 60 doden zijn.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:31 schreef NaturalScience het volgende:
CNN zegt nu live (iemand van het ziekenhuis) dat er nog geen doden in het ziekenhuis zijn gevallen.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Er is nog helemaal niet bevestigd dat er 60 doden zijn.
"Op diverse nieuwswebsites wordt gesproken over 60 doden of meer; een officieel aantal is er echter nog niet. De politie heeft de dood van x brandweermannen bevestigd. x brandweermannen worden tot nu toe vermist"quote:Op donderdag 18 april 2013 08:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Er is nog helemaal niet bevestigd dat er 60 doden zijn.
In het ziekenhuis misschien niet.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:47 schreef Smack10 het volgende:
[..]
CNN zegt nu live (iemand van het ziekenhuis) dat er nog geen doden in het ziekenhuis zijn gevallen
Kan aan mij liggen, maar dit is toch best een ver van m'n bed show. Texas...quote:Op donderdag 18 april 2013 08:46 schreef NaturalScience het volgende:
Wat een onzin....
Fok! moet als die wiedeweer gewoon zijn Frontpage updaten. Ook op de NOS is al een liveblog gestart en daar hebben ze het ook over tientallen doden. Het is echt chaos daar.
Waarom dan die liveblog bij twee knutselbommetjes in boston met 3 doden?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen, maar dit is toch best een ver van m'n bed show. Texas...
Als er 60 doden vallen in een fabriek in China starten we ook geen liveblog. Zelfs niet als het in Zwitserland is, of Duitsland. Waarom hier dan nu weer wel? Overdreven gedoe!
Is het wel gedaan in Noorwegen tijdens die aanslagen? Ook niet he... Waarom als er iets gebeurd in de VS en dan ook nog in Texas, niet bepaald het kloppend hart van de VS, weer wel?
Er wordt gesproken over.... Er is dus nog niks bevestigd, wat ik al zei...quote:Op donderdag 18 april 2013 08:48 schreef Isabeau het volgende:
[..]
"Op diverse nieuwswebsites wordt gesproken over 60 doden of meer; een officieel aantal is er echter nog niet. De politie heeft de dood van x brandweermannen bevestigd. x brandweermannen worden tot nu toe vermist"
Zo moeilijk is het niet hoor.
Je weet toch het verschil tussen een ramp en een terreuraanslag?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:49 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Waarom dan die liveblog bij twee knutselbommetjes in boston met 3 doden?
Onstpanquote:Op donderdag 18 april 2013 08:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Als er 60 doden vallen in een fabriek in China starten we ook geen liveblog. Zelfs niet als het in Zwitserland is, of Duitsland. Waarom hier dan nu weer wel? Overdreven gedoe!
Is het wel gedaan in Noorwegen tijdens die aanslagen? Ook niet he... Waarom als er iets gebeurd in de VS en dan ook nog in Texas, niet bepaald het kloppend hart van de VS, weer wel?
Maakt het heel veel uit? Volgens mij hoort de impact van een nieuwsbericht gerelateerd te zijn een het aantal doden en gewonden implaats van de gedachtegang er achter?quote:Op donderdag 18 april 2013 08:51 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Je weet toch het verschil tussen een ramp en een terreuraanslag?
Daar heb je gelijk in. Maar zo werkt het niet helemaal.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:52 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Maakt het heel veel uit? Volgens mij hoort de impact van een nieuwsbericht gerelateerd te zijn een het aantal doden en gewonden implaats van de gedachtegang er achter?
Klopt, maar ook economie en iets zegt mij dat het goedkoper is om naast zo'n fabriek te wonen..quote:Op donderdag 18 april 2013 08:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wel apart, in Amerika hebben ze toch ook scheikunde?
Kunstmest word niet voor niets vaak gebruikt (of eigenlijk aangemerkt als gevaarlijk) qua basis in explosieven.
Ver van jou bed show ja. Voor mij ligt China dichterbij dan Texas, maar ik kan me voorstellen dat voor het meerdendeel van de mensen in Nederland het andersom is.quote:Op donderdag 18 april 2013 08:49 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik het volgende maand overleef daar tijdens m'n vakantiequote:Op donderdag 18 april 2013 09:10 schreef Ryan3 het volgende:
Goh, in BNW hebben ze er nog geen topic over geopend, zijn zeker nog niet wakker?
Maar verschrikkelijk zoiets.
VS hebben het zwaar te verduren de afgelopen tijd, mass stabbing 14 injured, Boston en nu dit, allemaal binnen een week oid.
Richter is een Logaritmische schaalquote:Op donderdag 18 april 2013 08:22 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Dat de explosie voor zoveel trilling zorgde dat het een score krijgt van 2.1 op de schaal van richter .
Maar het is eigenlijk gewoon 1 groot explosief, die fabriek. Er zijn niet voor niets kunstmestbommen (fertilizer bomb). Dat filmpje, echt ziek.
West, waar dit gebeurd is, is toch al snel 30km bij Waco vandaan.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:07 schreef theguyver het volgende:
gezellige plek om te wonen 20 jaar geleden gebeurde dit daar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Waco_siege
Interessant, dankjewel!quote:Op donderdag 18 april 2013 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Richter is een Logaritmische schaal
6.0 is dan wel 15.000.000 kilo TNT, maar een 2.0 is ongeveer 15 kilo TNT
http://en.wikipedia.org/wiki/Richter_magnitude_scale
Klinkt dan wel indrukwekkend dat het een explosie was van 2.1 op de schaal van Richter, het zegt verder niet zo veel
Dat gaat wel ineens hard omhoogquote:3.0 480 kg 2.0 GJ
3.5 2.7 metric tons 11 GJ
Logaritmische schaal.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:21 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Interessant, dankjewel!
Tevens:
[..]
Dat gaat wel ineens hard omhoog
na zo'n knal kunnen ze in feite eigenlijk alleen maar aangeven wie er allemaal vermist is.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:23 schreef heywoodu het volgende:
Men wil dus heel duidelijk maken dat het aantal doden NIET bekend is, maar dat er wel doden zijn.
Nou ja, misschien niet van mensen die er een paar meter naast stonden, maar bijvoorbeeld in zo'n gebouw 50 meter verderop wel denk ik...quote:Op donderdag 18 april 2013 09:25 schreef theguyver het volgende:
[..]
na zo'n knal kunnen ze in feite eigenlijk alleen maar aangeven wie er allemaal vermist is.
denk niet dat ze veel lichamen zullen vinden na zo'n explosie
Van degene die net zijn peukje had weggegooid is niets over idd.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:25 schreef theguyver het volgende:
[..]
na zo'n knal kunnen ze in feite eigenlijk alleen maar aangeven wie er allemaal vermist is.
denk niet dat ze veel lichamen zullen vinden na zo'n explosie
precies.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:27 schreef Fides het volgende:
Iedereen die logisch nadenkt snapt dat ze het aantal doden moeten schatten. Mensen die dichtbij de klap stonden (brandweerlui) zijn gewoon "verdwenen" en ze hebben vast nog niet alle verwoeste gebouwen kunnen betreden.
Zijn ook 385 geheime diensten in de VS, waarvan de leden hun boterham verdienen om eventueel foul play op te sporen, en dan heb ik het dus nog niet gehad over de internet-CSI.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:32 schreef DeParo het volgende:
Washington Post:
Images of the gargantuan fireball were particularly jarring, coming just two days after a terrorist attack at the finish line of the Boston marathon. Officials in Texas said it was too early to say how the fire that triggered the blast began, and offered no evidence to suggest it involved foul play.
http://www.washingtonpost(...)f_story.html?hpid=z1
Zo geef je de complotdenkers wel een voedingsbodem.
Man, ik heb toen de Columbia ontplofte CNN een paar uur gevolgd, urenlang "no sign of terrorism, it is useless to speculate terrorism was involved, it is too early to say but no evidence suggests terrorism."quote:Op donderdag 18 april 2013 09:32 schreef DeParo het volgende:
Washington Post:
Images of the gargantuan fireball were particularly jarring, coming just two days after a terrorist attack at the finish line of the Boston marathon. Officials in Texas said it was too early to say how the fire that triggered the blast began, and offered no evidence to suggest it involved foul play.
http://www.washingtonpost(...)f_story.html?hpid=z1
Zo geef je de complotdenkers wel een voedingsbodem.
Wel joh.quote:
Speculeer verder!!twitter:BreakingNews twitterde op donderdag 18-04-2013 om 09:24:13'At this point we don't know' police say, when asked about cause of fire at Texas plant; cannot rule out criminal activity - live video reageer retweet
Dom comment zeg, dus op een plek waar veel fout kan gaan zal nooit een aanslag worden gepleegd?quote:Op donderdag 18 april 2013 07:29 schreef Skillstorm het volgende:
Zou jij een aanslag plegen op een kunstmestfabriek in een gehucht ten noorden van een stadje ergens in de achterhoek van Texas?quote:Op donderdag 18 april 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dom comment zeg, dus op een plek waar veel fout kan gaan zal nooit een aanslag worden gepleegd?
Ik zeg niet dat het een terreur aanval was, maar toen ik enkel de titel van de kop zag kon ik dat nou ook weer niet direct uitsluiten.
twitter:FoxNews twitterde op donderdag 18-04-2013 om 10:02:46#Texas fertilizer #plant in devastating explosion was cited for 2006 permit violation http://t.co/wp0RdPKA9M reageer retweet
Oef, dan vlieg je wel een paar meter naar achteren gok ik zo.quote:
Denk je op een veilige afstand van een paar honderd meter te staanquote:
Ja, duidelijk, het zonlicht bevestigt dat hier een explosie heeft plaatsgevonden.twitter:BenRussellNBC5 twitterde op donderdag 18-04-2013 om 09:25:47Says they will have a much better idea of what all has happened once the sun comes up @NBCDFW #WestExplosion reageer retweet
Bij de vuurwerkramp in enschede werd ik op ruim 2 km afstand nog uit het raam geblazen, dus zo bijzonder is dat ook weer niet een flinke drukgolf.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Oef, dan vlieg je wel een paar meter naar achteren gok ik zo.
Echt hè? Bij elke explosie: "False flag!"/ "OMG precies ... jaar geleden dat ... gebeurde!"quote:Op donderdag 18 april 2013 10:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Kunnen we die BNW onzin stoppen? Er is nog niks bekend verder behalve dat er een grote explosie was.
Het was een beetje de boel persifleren, ik verwacht wel dat als ze wakker zijn, ze wel een topic hierover openen hoor...quote:Op donderdag 18 april 2013 10:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Kunnen we die BNW onzin stoppen? Er is nog niks bekend verder behalve dat er een grote explosie was.
Iddquote:Op donderdag 18 april 2013 10:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het was een beetje de boel persifleren, ik verwacht wel dat als ze wakker zijn, ze wel een topic hierover openen hoor...
Ja dit is wat de dubbelspionnen willen dat we denken.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het was een beetje de boel persifleren, ik verwacht wel dat als ze wakker zijn, ze wel een topic hierover openen hoor...
bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-22195495quote:The Dallas Morning News reported that West Fertilizer had told the Environmental Protection Agency that it presented no risk of fire or explosion.
The newspaper said it had seen documents in which the plant said it stored large amounts of anhydrous ammonia, but the worst scenario envisaged was a release of ammonia gas that would harm no-one.
quote:Op donderdag 18 april 2013 10:30 schreef Dimauro het volgende:
Zie nu ook staan dat er al weer plunderaars door het gebied lopen..
'police on-scene tell me there were looters near impact zone very soon after.'
denk eerder dat er gewoon beter te zien is wat de omvang wel niet is..quote:Op donderdag 18 april 2013 10:11 schreef DeParo het volgende:
Ja, duidelijk, het zonlicht bevestigt dat hier een explosie heeft plaatsgevonden.twitter:BenRussellNBC5 twitterde op donderdag 18-04-2013 om 09:25:47Says they will have a much better idea of what all has happened once the sun comes up @NBCDFW #WestExplosion reageer retweet
Zo gaat dat. In Boston plunderde ze ook de kraampjes met kleding terwijl de mensen nog zwaargewond op straat lagen. Te gek voor woorden.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]Triest als het echt zo is.
Ik snap echt niet dat men zo verlegen zit om spullen. Blijkbaar moeten veel mensen altijd maar meer hebben. Ik probeer zelf juist zoveel mogelijk zooi uit huis te houden en alleen te houden wat ik echt nodig heb.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef Canopus het volgende:
[..]
Zo gaat dat. In Boston plunderde ze ook de kraampjes met kleding terwijl de mensen nog zwaargewond op straat lagen. Te gek voor woorden.
Plunderen, het schijnt normaal te zijn bij chaos:quote:Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef Canopus het volgende:
Zo gaat dat. In Boston plunderde ze ook de kraampjes met kleding terwijl de mensen nog zwaargewond op straat lagen. Te gek voor woorden.
Wat hebben de plunderaars gemeen?quote:Op donderdag 18 april 2013 10:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Plunderen, het schijnt normaal te zijn bij chaos:
Mwah, zullen wel mensen zijn die hun eigen meuk aan het zoeken zijn. Zo te zien is het vrij plattelands allemaal, waar mensen uberhaupt de deur niet op slot doen.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:30 schreef Dimauro het volgende:
Zie nu ook staan dat er al weer plunderaars door het gebied lopen..
'police on-scene tell me there were looters near impact zone very soon after.'
Police needed it. They're in ayle 3.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik wel. Terrorisme is angst zaaien. Hoe kun je dat beter doen dan op deze manier? Juist door het op een schijnbaar onbelangrijke plek te doen weet je dat niemand zich meer veilig voelt. Het gebeurt niet alleen bij belangrijke punten of evenenmenten, het gebeurt gewoon overal. Dat is pas eng.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zou jij een aanslag plegen op een kunstmestfabriek in een gehucht ten noorden van een stadje ergens in de achterhoek van Texas?
Het hoort erbij blijkbaar. In Boston deden ze er ook niet moeilijk over. Even rustig kijken of het shirtje wel de goede maat had etc etc.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik heb een ehbo-diploma, dus ik kan dan niet eens plunderen.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik snap echt niet dat men zo verlegen zit om spullen. Blijkbaar moeten veel mensen altijd maar meer hebben. Ik probeer zelf juist zoveel mogelijk zooi uit huis te houden en alleen te houden wat ik echt nodig heb.
Ik zie die connectie niet helemaal?quote:Op donderdag 18 april 2013 10:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb een ehbo-diploma, dus ik kan dan niet eens plunderen.
Zag je die gast in zijn maatpak en overjas?quote:Op donderdag 18 april 2013 10:44 schreef Canopus het volgende:
[..]
Het hoort erbij blijkbaar. In Boston deden ze er ook niet moeilijk over. Even rustig kijken of het shirtje wel de goede maat had etc etc.
Jep, logaritmen doen datquote:Op donderdag 18 april 2013 09:21 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Interessant, dankjewel!
Tevens:
[..]
Dat gaat wel ineens hard omhoog
Nou, ja ik ga slachtoffers helpen, eindelijk dat ehbo-diploma een keer echt benutten (na bijna 6 jaar).quote:Op donderdag 18 april 2013 10:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik zie die connectie niet helemaal?
1 = 101quote:
Is daar beeld van?quote:Op donderdag 18 april 2013 10:49 schreef my2cents het volgende:
Magoe, er is dus nog steeds ontploffingsgevaar van een tweede opslagtank op het terrein, het brand nog steeds.
twitter:BuzzFeedAndrew twitterde op donderdag 18-04-2013 om 07:09:55RT @rjrusak: KTVT in DFW says the #westexplosion registered as 2.1 earthquake. #mygod reageer retweet
Die fabriek stond er eerst.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:58 schreef venomsnake het volgende:
Zo'n fabriek bij een woonwijk zetten . . .
In Nederland staan ook vast genoeg potentiële fabrieken die beter niet kunnen exploderen.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:58 schreef venomsnake het volgende:
Zo'n fabriek bij een woonwijk zetten . . .
Lekker dicht bij je werkquote:Op donderdag 18 april 2013 11:05 schreef Saekerhett het volgende:
Dan:
Een woonwijk maken bij zo'n fabriek
Vooralsnog levert het meer doden op dan een drukbezochte marathon in hartje Boston.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:54 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Zou jij een aanslag plegen op een kunstmestfabriek in een gehucht ten noorden van een stadje ergens in de achterhoek van Texas?
Kijk maar op www.risicokaart.nl en voer je postcode in...quote:Op donderdag 18 april 2013 11:02 schreef Canopus het volgende:
[..]
In Nederland staan ook vast genoeg potentiële fabrieken die beter niet kunnen exploderen.
Kijk b.v. hoeveel tankstations er in steden staan.
Ja, of een vuurwerkfabriek in een woonwijk zetten, of hele steden onder zeeniveau bouwen:')quote:Op donderdag 18 april 2013 11:05 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dan:
Een woonwijk maken bij zo'n fabriek
Er was al brand voordat de explosie er was waar de brandweer op gereageerd had.quote:Op donderdag 18 april 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dom comment zeg, dus op een plek waar veel fout kan gaan zal nooit een aanslag worden gepleegd?
Ik zeg niet dat het een terreur aanval was, maar toen ik enkel de titel van de kop zag kon ik dat nou ook weer niet direct uitsluiten.
Is een fabriek in de brand steken geen terreurdaad?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:22 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Er was al vuur voordat de explosie er was waar de brandweer op gereageerd had.
Dus ik sluit de kans op aanval voor 95% uit.
Absoluut geen domme comment.
Als er alleen een explosie was zou ik het meer kans geven maar nee.
Wel, maar je zou toch wel denken dat iemand die een terreurdaad gelijk alles laat ontploffen i.p.v iets eerst laten afbranden met de potentie dat het toch eerder geblust wordt en niet ontploftquote:Op donderdag 18 april 2013 11:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Is een fabriek in de brand steken geen terreurdaad?
Daarnaast was deze info niet direct vanaf minuut 1 bekend, dus zo raar is het allemaal niet dat de gedachten van mensen afdwalen.
Klopt, maar dan had hij niet zo goed nagedacht want ze konden net zo goed de brand op tijd blussen en dan was er geen ontploffing geweest.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:25 schreef ThePlaneteer het volgende:
Brandje aansteken is wat makkelijker dan een bom bouwen.
Whatever, we kunnen het nu wel keihard eens zijn dat het geen aanslag was, ik vond jouw argumentatie 'het is geen aanslag want het is bij een kunstmestfabriek' zoals je toen postte nogal kortzichtig.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:26 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Klopt, maar dan had hij niet zo goed nagedacht want ze konden net zo goed de brand op tijd blussen en dan was er geen ontploffing geweest.
Waarom?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:24 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Wel, maar je zou toch wel denken dat iemand die een terreurdaad gelijk alles laat ontploffen i.p.v iets eerst laten afbranden met de potentie dat het toch eerder geblust wordt en niet ontploft
Kunstmest laat zich niet zo makkelijk blussen he.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:26 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Klopt, maar dan had hij niet zo goed nagedacht want ze konden net zo goed de brand op tijd blussen en dan was er geen ontploffing geweest.
Das waar. Echter acht ik de kans op terrorisme ook klein. Dit omdat de kans hoe dan ook klein is. Ten eerste gaan kunstmestfabrieken regelmatig de lucht in. Ten tweede omdat de enige reden dat hierbij aan een aanslag gedacht wordt omdat het vlak na de aanslagen in boston is. Maar kijkend naar alles wat in Amerika de lucht is in gegaan de afgelopen jaren is die kans nog best groot.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:25 schreef ThePlaneteer het volgende:
Brandje aansteken is wat makkelijker dan een bom bouwen.
Nee, kijk:quote:Op donderdag 18 april 2013 11:27 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Waarom?
Als je een beetje verstand hebt dan hoef je niet daar te blijven tot het ontploft..
Wie beweert dat dit wel een terroristische aanval was dan?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:29 schreef Re het volgende:
ja Enschede en Moerdijk waren ook terroristische aanvallen
Klopt, maar de kans is alsnog een stuk groter dat het een ongeluk is dan een aanslag. Dit omdat ongelukken met een explosie als resultaat niet eens zo heel zeldzaam zijn (in de VS). Oftewel, de kans dat het een ongeluk is is een stuk groter dan de kans dat het een aanslag is. Daarom hou ik het voor nu op een ongeluk. Bij alle andere grote explosies van de afgelopen tijd hoorde je niemand over aanslagen. Echter, omdat we net Boston gehad hebben proberen mensen die link te leggen. De enige link is echter dat het vlak na elkaar gebeurd, maar dat is eigenlijk geen link.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:29 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Nee, kijk:
Meneer steekt het in de brand: brandweer komt op tijd, blust het op tijd, geen ontploffing.
Meneer steekt het in de brand: brandweer komt niet op tijd/blust niet op tijd, wel ontploffing.
Het eerste zou net zo goed kunnen gebeuren en daar ging meneer zijn aanslag. Niks gebeurd, alleen een brand.
Dat ook, een ongeluk zit in een klein hoekje.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt, maar de kans is alsnog een stuk groter dat het een ongeluk is dan een aanslag. Dit omdat ongelukken met een explosie als resultaat niet eens zo heel zeldzaam zijn (in de VS). Oftewel, de kans dat het een ongeluk is is een stuk groter dan de kans dat het een aanslag is. Daarom hou ik het voor nu op een ongeluk.
om het even aan te geven dat het gewoon een uit de hand gelopen brand is waarbij er dus duidelijk iets mis is gegaan met deze gevolgen... gebeurd wel vaker dat er ergens een brandje is, daar hebben ze zelfs hele beroepen voor uitgevonden om die aan te pakkenquote:Op donderdag 18 april 2013 11:30 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wie beweert dat dit wel een terroristische aanval was dan?
Anders leer je even lezen...
Het gebeurt altijd in twee of meer, net zoals vliegtuigongelukkenquote:Op donderdag 18 april 2013 11:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt, maar de kans is alsnog een stuk groter dat het een ongeluk is dan een aanslag. Dit omdat ongelukken met een explosie als resultaat niet eens zo heel zeldzaam zijn (in de VS). Oftewel, de kans dat het een ongeluk is is een stuk groter dan de kans dat het een aanslag is. Daarom hou ik het voor nu op een ongeluk. Bij alle andere grote explosies van de afgelopen tijd hoorde je niemand over aanslagen. Echter, omdat we net Boston gehad hebben proberen mensen die link te leggen. De enige link is echter dat het vlak na elkaar gebeurd, maar dat is eigenlijk geen link.
Klopt. Als je ziet hoeveel van dit soort fabrieken de lucht in gaan elk jaar wereldwijd. Het meeste komt alleen niet eens in het nieuws omdat het ver weg is.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:32 schreef Skillstorm het volgende:
[..]
Dat ook, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Een medewerker hoeft maar een beetje nalatig te zijn en dan heb je dit.
Sinds wanneer ligt Texas in Nederland dan?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt. Als je ziet hoeveel van dit soort fabrieken de lucht in gaan elk jaar wereldwijd. Het meeste komt alleen niet eens in het nieuws omdat het ver weg is.
Met ver weg bedoel ik nieuwswaardig ver weg. Binnenland van China, Midden-afrika, hoog in oost-europa, etc.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:35 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Sinds wanneer ligt Texas in Nederland dan?
Betere bewoording is dan eigenlijk: Omdat die plekken niet in de Westerse wereld liggen.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:35 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Deze explosie is niet in het nieuwsquote:Op donderdag 18 april 2013 11:35 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wel.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:37 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Deze explosie is niet in het nieuws
Deze stond dan wel goed qua impact als je slechte bedoelingen hebt.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt. Als je ziet hoeveel van dit soort fabrieken de lucht in gaan elk jaar wereldwijd. Het meeste komt alleen niet eens in het nieuws omdat het ver weg is.
Huh?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:47 schreef tes.je het volgende:
Op een persconferentie worden nu 15-20 doden gemeld.
CBS zendt een persconferentie uit.quote:
CNN zend het ook uit. Neem aan dat we naar de dezelfde man kijken.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:49 schreef tes.je het volgende:
[..]
CBS zendt een persconferentie uit.
Criminele activiteit wordt niet uitgesloten, maar vooralsnog gaan ze uit van een ongeluk.
Hoelaat was de explosie eigenlijk? Veel mensen zaten thuis schat ik zo?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:53 schreef NaturalScience het volgende:
Er is nu offocieel door de politie op een persconferentie laten weten dat er 5 tot 15 doden zjin gevallen en er meer dan 160 mensen gewond zijn geraakt.
Patrick Swanton van de politie in Waco liet weten dat er nog geen precieze aantallen doden en gewonden te bevestigen zijn. Het gaat volgens hem in ieder geval om honderden gewonden. Daarnaast zijn er tussen de 50 en 75 huizen in de regio beschadigd of verwoest.
8 uur in de avond toch?quote:Op donderdag 18 april 2013 11:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoelaat was de explosie eigenlijk? Veel mensen zaten thuis schat ik zo?
Mwah, ik neem aan dat de directe omgeving wel ontruimd was toen de brand begon. Het zal kwa doden wel meevallen (denk niet dat het richting de 60 gaat ,zoals eerder beweerd werd) maar er zullen inderdaad nog wel wat brandweermannen en andere ongelukkigen gevonden worden.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:00 schreef tes.je het volgende:
Als het daar direct licht begint te worden dan gaat deze omvang pas echt goed duidelijk worden.
Ik ben in ieder geval bang voor heel wat meer doden, gezien de explosie.
quote:5 tot 15 doden bij explosie in Texas
Bij de verwoestende explosie in een kunstmestfabriek in de buurt van Waco, Texas, zijn 5 tot 15 doden gevallen. Dat is de inschatting van de politie. Zo'n 160 gewonden worden in het ziekenhuis behandeld.
Het gaat om West, een stad met zo'n 2700 inwoners ten noorden van Waco. Een groot deel van de stad is geëvacueerd uit vrees voor nog een explosie en een gifwolk.
De explosie deed zich voor rond 20.00 uur (plaatselijke tijd). Tijdens een brand ontplofte een tank met chemicaliën, met een vuurzee als gevolg. De Amerikaanse geologische dienst USGS registreerde de klap, die een kracht van 2,1 op de schaal van Richter had.
Slachtoffers
"Het was alsof er een nucleaire bom afging", zei burgemeester Tommy Muska volgens CNN. "Er zijn een heleboel mensen gewond. En er zijn een heleboel mensen die hier morgen niet meer zullen zijn." De burgemeester meldt ook de vermissing van enkele brandweerlieden.
Aanvankelijk meldden de plaatselijke reddingsdiensten dat mogelijk 60 mensen waren omgekomen, maar dat bericht is onbevestigd gebleven.
Zoektocht
Tientallen woningen zijn vernietigd en sommige huizen staan nog altijd in brand. Een verpleeghuis zou zijn ingestort. Vermoedelijk liggen er mensen onder het puin. Reddingswerkers kammen de resten van de fabriek en woningen in de omgeving in het donker uit. De zoektocht is gevaarlijk omdat op het fabrieksterrein nog steeds branden woeden en het explosiegevaar nog niet is geweken.
De verwoesting in het gebied is enorm. "Ik heb zoiets nog nooit gezien'', zei sheriff Parnell McNamara van McLennan County. "Het ziet eruit als een oorlogsgebied met overal puin.''
Branch Davidians
Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Volgens correspondent Reinout van Wagtendonk wijst alles op een ongeluk, al is het wel heel toevallig dat het morgen, 19 april, precies 20 jaar geleden is dat er in Waco tientallen doden vielen tijdens een FBI-inval bij de sekte Branch Davidians.
"Allerlei extreemrechtse groeperingen in de Verenigde Staten zijn daar nog steeds heel erg boos over, dus die 19de april - het feit dat het twintig jaar geleden is, en nu de schaduw van de bomaanslagen in Boston, waarbij werd gespeculeerd over deze week - de 19de april, zou dat er iets mee te maken hebben - ik vond het opmerkelijk. Ik moest er in ieder geval aan denken", zegt Van Wagtendonk.
Altijd grappig hoe mensen in jaren denken bij dit soort dingen. Punt is dat 20 jaar net zo nietszeggend is als 12732 dagen ofzo. Bovendien is het dus niet exact 20 jaar geleden want er zit een dag verschil tussen.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:11 schreef theguyver het volgende:
Branch Davidians
Over de oorzaak van de ramp is nog niets bekend. Volgens correspondent Reinout van Wagtendonk wijst alles op een ongeluk, al is het wel heel toevallig dat het morgen, 19 april, precies 20 jaar geleden is dat er in Waco tientallen doden vielen tijdens een FBI-inval bij de sekte Branch Davidians.
lol wist dat ergens 20 jaar geleden was, maar morgen exact 20 jaar geleden.
Ja, daar hadden we het al eerder in het topic over, West ligt 16 mijl boven Waco en die sekte was zo'n 8 mijl ten oosten van Waco.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:11 schreef theguyver het volgende:
Branch Davidians
lol wist dat ergens 20 jaar geleden was, maar morgen exact 20 jaar geleden.
haha ja klopt ook, maar goed ik hoorde de plaats op de radio en vorige week docu over die sekte en inval gezien.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Altijd grappig hoe mensen in jaren denken bij dit soort dingen. Punt is dat 20 jaar net zo nietszeggend is als 12732 dagen ofzo. Bovendien is het dus niet exact 20 jaar geleden want er zit een dag verschil tussen.
Als het al geevacueerd was is het niet zo bijzonder toch?quote:Op donderdag 18 april 2013 12:12 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Stunning photo of apartment near explosion in #West Texas
Zou het wel bijzonder vinden als er 'slechts' enkele doden zijn
Dat zijn dan aantallen waarvan ze nu zeker zijn, ik vermoed dat het om de mensen gaat die dicht bij de explosie waren, brandweer, politie, personeel ed. Hoeveel gewonden het uiteindelijk niet halen, en hoeveel op dit moment nog vermisten dood onder het puin vandaan gehaald worden blijft afwachten.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:08 schreef opgebaarde het volgende:
Dat klinkt al een stuk positiever dan die tientallen die eerst werden genoemd
Volgens mij gaat het om een inschatting van de politie.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:21 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat zijn dan aantallen waarvan ze nu zeker zijn, ik vermoed dat het om de mensen gaat die dicht bij de explosie waren, brandweer, politie, personeel ed. Hoeveel gewonden het uiteindelijk niet halen, en hoeveel op dit moment nog vermisten dood onder het puin vandaan gehaald worden blijft afwachten.
euhm, ze hebben maar de helft vertaald?quote:Op donderdag 18 april 2013 12:47 schreef DeParo het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het om een inschatting van de politie.
Althans dat zegt de VK dus ik denk niet dat het veel hoger zal oplopen.
http://edition.cnn.com/20(...)SS%3A+Most+Recent%29quote:Officials offered differing figures for the death toll, with Sgt. William Patrick Swanton of the nearby Waco Police Department saying between five and 15 people had died.
But fire officials fear that the number of casualties could rise as high as 60 to 70 dead, said Dr. George Smith, the emergency management system director of the city.
Ligt aan hun bron:quote:Op donderdag 18 april 2013 12:52 schreef moussie het volgende:
[..]
euhm, ze hebben maar de helft vertaald?
[..]
http://edition.cnn.com/20(...)SS%3A+Most+Recent%29
http://www.foxnews.com/us(...)plant/#ixzz2QoLyPhGhquote:Swanton said authorities believe that between five and 15 people were killed in the blast, but stressed that is an early estimate as search and rescue operations remain under way.
Early estimate vertalen naar inschatting is ook een gedeeltelijke vertaling, en de toevoeging dat het 'urenlang onduidelijk' was hoeveel slachtoffers er zijn slaat nergens op. Swanton benadrukt namelijk dat het alleen een eerste inschatting is, omdat de bergingswerkzaamheden nog bezig zijn.quote:Op donderdag 18 april 2013 12:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ligt aan hun bron:
[..]
http://www.foxnews.com/us(...)plant/#ixzz2QoLyPhGh
Swanton is daar van de politie in Waco.
Nogmaals, hij denkt ook dat er zoveel doden zijn gevallen dat staat er, maar wel op basis van die vroege inschatting dus.quote:Op donderdag 18 april 2013 13:39 schreef moussie het volgende:
[..]
Early estimate vertalen naar inschatting is ook een gedeeltelijke vertaling, en de toevoeging dat het 'urenlang onduidelijk' was hoeveel slachtoffers er zijn slaat nergens op. Swanton benadrukt namelijk dat het alleen een eerste inschatting is, omdat de bergingswerkzaamheden nog bezig zijn.
Tijdens de explosie (blast) zijn er 5 tot 15 doden gevallen .. Dat zijn dus de mensen die op het terrein waren, brandweer, politie, werknemers ..quote:Op donderdag 18 april 2013 13:44 schreef DeParo het volgende:
Nogmaals, hij denkt ook dat er zoveel doden zijn gevallen dat staat er, maar wel op basis van die vroege inschatting dus.
quote:"They are still getting injured folks out and they are evacuating people from their homes," Waco Police Department Sgt. W. Patrick Swanton said early Thursday. "At this point, we don't know a number that have been killed ... I think we will see those fatalities increase as we get toward the morning."
Het zit het Midden-Oosten niet mee dit hele jaar al. Maar niemand geeft een neuk om dat.quote:Op donderdag 18 april 2013 14:46 schreef Pharmacist het volgende:
Damn, het zit de USA niet mee deze week.
Iemand in New York geeft ook weinig om wat er in Texas gebeurd. Dus het is sowieso een beetje vreemd om hierbij de hele USA als uitgangspunt te nemen.quote:Op donderdag 18 april 2013 14:54 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Het zit het Midden-Oosten niet mee dit hele jaar al. Maar niemand geeft een neuk om dat.
Krijgen we dit weer.quote:Op donderdag 18 april 2013 14:54 schreef Pino112 het volgende:
Het zit het Midden-Oosten niet mee dit hele jaar al. Maar niemand geeft een neuk om dat.
Krijgen we dat weer.quote:Op donderdag 18 april 2013 14:54 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Moet ik per se in een topic komen om er een neuk om te geven? Op het begin ben ik er wel geweest hoor, en ik volg op Twitter iemand die oa elke dag het aantal doden tweet, dus als het me geen neuk geeft volg ik hem niet.quote:Op donderdag 18 april 2013 14:58 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Krijgen we dit weer.
Ten eerste: wij zijn Westers. Dus meer geinteresseerd in dingen in Westerse landen omdat dat dichterbij ons staat. daarom zijn wij bijv ook meer geinteresseerd in de verkiezingen in de USA dan die van Kyrgyzstan.
Ten tweede: Dit soort explosies zijn bijzonder in de USA, niet in het Midden Oosten.
Ten derde: Ik heb jou niet in het Syrie topic gezien. Geef jij zeker ook geen meuk om. Ik wel trouwens......
Ja grappig hè.quote:Op donderdag 18 april 2013 15:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Moet ik per se in een topic komen om er een neuk om te geven? Op het begin ben ik er wel geweest hoor, en ik volg op Twitter iemand die oa elke dag het aantal doden tweet, dus als het me geen neuk geeft volg ik hem niet.
Wel grappig die 'Krijgen we dat weer'-reacties trouwens.
Moet je perse in dit topic komen dan om alleen dat andere ff te vermelden?quote:Op donderdag 18 april 2013 15:04 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Moet ik per se in een topic komen om er een neuk om te geven?
Yeah. Omdat we in de Boston topics ook per deel een stuk of 5 mensen zoals jij hadden.quote:Op donderdag 18 april 2013 15:04 schreef Pino112 het volgende:
Moet ik per se in een topic komen om er een neuk om te geven? Op het begin ben ik er wel geweest hoor, en ik volg op Twitter iemand die oa elke dag het aantal doden tweet, dus als het me geen neuk geeft volg ik hem niet.
Wel grappig die 'Krijgen we dat weer'-reacties trouwens.
Matig. Je weet precies wat ik bedoel. Zo niet, zet je televisie dan maar even aan... Daarnaast viel het me op dat er veel mensen zijn die van alles beginnen te schrijven, indien zich elders een ramp voordoet.quote:
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50145115nquote:CBS This Morning has an explainer on the chemistry of anhydrous ammonia and how the water sprayed by firefighters trying to put out the blaze might have actually contributed to the explosion.
Dat zou wel heel erg dom zijn. Het is toch een duidelijke regel geen water te gebruiken bij chemicalien? Schuim is dan beter.quote:Op donderdag 18 april 2013 16:50 schreef moussie het volgende:
OMG
[..]
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50145115n
Michio Kakuquote:Op donderdag 18 april 2013 16:50 schreef moussie het volgende:
OMG
[..]
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=50145115n
Moet je even het interview tot op het eind beluisteren .. blijkbaar niet, volgens hem moet het boek dan ook herschreven worden.quote:Op donderdag 18 april 2013 16:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat zou wel heel erg dom zijn. Het is toch een duidelijke regel geen water te gebruiken bij chemicalien? Schuim is dan beter.
Poeh, dat is dan nog geluk bij een ongeluk dat er op die tijd maar weinig mensen op de bovenste verdieping liggen te slapen.quote:
Al die rommel op dat grasveld. Verschrikkelijk.quote:
Ik kom nooit op de FP, maar twee seconden kijken leert mij dat je blind bent:quote:Op donderdag 18 april 2013 17:09 schreef Diemux het volgende:
Waarom wordt er op de FP geen aandacht besteedt aan deze ramp?
Je kan blijven zeiken maar het is gewoon een vroege inschatting van de politie, en ja misschien wordt het bijgesteld, maar het blijft een inschatting.quote:Op donderdag 18 april 2013 13:49 schreef moussie het volgende:
[..]
Tijdens de explosie (blast) zijn er 5 tot 15 doden gevallen .. Dat zijn dus de mensen die op het terrein waren, brandweer, politie, werknemers ..
Over de rest wordt er dit gezegd
[..]
http://www.agentschapnl.n(...)en-arbovoorschriftenquote:Op donderdag 18 april 2013 18:41 schreef Poortwachter het volgende:
Zijn het juist niet de Amerikanen die nooit
veiligheidsprotocollen volgen op de
arbeidsplaats?
Volgens mij hebben ze ook geen Arbo zelfs.
Er staat er één in Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen) ,Yara geloof ik, maar dat complex staat netjes in een industrieterrein en niet in een woongebied.quote:Op donderdag 18 april 2013 18:27 schreef arjan1212 het volgende:
Dit kan hier ook gebeuren. lijkt me dat er ook genoeg kunstmest fabrieken in nederland zijn
Ja duh, vroege inschatting, inderdaad, dat zei ik dus, maar dat was niet wat er in de Volkskrant stond. Het is en blijft gewoon een baggervertaling waardoor het inhoudelijk niet meer klopte. Dit stond er:quote:Op donderdag 18 april 2013 18:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je kan blijven zeiken maar het is gewoon een vroege inschatting van de politie, en ja misschien wordt het bijgesteld, maar het blijft een inschatting.
Er zijn dus geen vijf tot vijftien mensen omgekomen, op dit moment wordt er geschat dat het er 40 kunnen zijn. En zoveel uren later is er nog steeds onduidelijkheid over het aantal slachtoffers!quote:Vijf tot vijftien mensen zijn omgekomen door de explosie van een een kunstmestfabriek in het Texaanse plaatsje West. Dat is de inschatting van de Amerikaanse politie donderdag. De fabriek vloog met een enorme klap de lucht in en hierbij zijn tientallen huizen weggevaagd. Er was urenlang onduidelijkheid over het aantal slachtoffers en lokale hulpdiensten meldden aanvankelijk rekening te houden met tientallen doden.
De inschatting is 5 tot 15, dus die inschatting betekent dat ze op basis van die inschatting niet verwachten meer ondanks wat het wordt, echter kan de inschatting worden bijgesteld.quote:Op vrijdag 19 april 2013 00:33 schreef moussie het volgende:
[..]
Ja duh, vroege inschatting, inderdaad, dat zei ik dus, maar dat was niet wat er in de Volkskrant stond. Het is en blijft gewoon een baggervertaling waardoor het inhoudelijk niet meer klopte. Dit stond er:
[..]
Er zijn dus geen vijf tot vijftien mensen omgekomen, op dit moment wordt er geschat dat het er 40 kunnen zijn. En zoveel uren later is er nog steeds onduidelijkheid over het aantal slachtoffers!
http://online.wsj.com/art(...)429943017835664.html
Ik vond deze foto trouwens erg indrukwekkend, wat een druk zo vlak bij de grond
[ afbeelding ]
er was wel een woonwijk geweest bij de fabriek: de Vogelwijk heette het, in of na de jaren 70 vorige eeuw gesloopt, net als de Axelsche Sassing het vorig decenniumquote:Op donderdag 18 april 2013 19:13 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Er staat er één in Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen) ,Yara geloof ik, maar dat complex staat netjes in een industrieterrein en niet in een woongebied.
Linksboven:
[ afbeelding ]
In Sluiskil wordt nog steeds kunstmestproducten geproduceerd. De productie bedraagt ruim 3,5 miljoen ton op jaarbasis en behoort daarmee tot de grootste vestigingen van Yara binnen Europa. Daarnaast wordt onder meer ammoniak, salpeterzuur en koolstofdioxide geproduceerd. Dit laatste product wordt onder meer geleverd aan de levensmiddelenindustrie.
Jaarlijks worden in Sluiskil de volgende hoeveelheden geproduceerd:
ammoniak (1.700 kton)
salpeterzuur (1.270 kton)
ureum kunstmest (750 kton)
nitraat kunstmest (1.800 kton)
vloeibare CO2 (425 kton).
Het was dus in West.quote:Op vrijdag 19 april 2013 00:57 schreef DarkAccountant het volgende:
Bizar ook ook dat het in Waco was. Als ik een aluhoedje had, ik zou er een hele website over openen.
En die Branch Davidians waren mijlen buiten Waco, ten oosten.quote:
Staat wel een skibaan, en wat industrie zoals de milieustraat/brandweerakzerne en dergelijke vrij dicht in de buurt als ik me goed herinner.quote:Op donderdag 18 april 2013 19:13 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Er staat er één in Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen) ,Yara geloof ik, maar dat complex staat netjes in een industrieterrein en niet in een woongebied.
Linksboven:
[ afbeelding ]
In Sluiskil wordt nog steeds kunstmestproducten geproduceerd. De productie bedraagt ruim 3,5 miljoen ton op jaarbasis en behoort daarmee tot de grootste vestigingen van Yara binnen Europa. Daarnaast wordt onder meer ammoniak, salpeterzuur en koolstofdioxide geproduceerd. Dit laatste product wordt onder meer geleverd aan de levensmiddelenindustrie.
Jaarlijks worden in Sluiskil de volgende hoeveelheden geproduceerd:
ammoniak (1.700 kton)
salpeterzuur (1.270 kton)
ureum kunstmest (750 kton)
nitraat kunstmest (1.800 kton)
vloeibare CO2 (425 kton).
Wat duidelijk is, is dat jij net zo min Engels kan als de vertalers van de Volkskrant. Als dat uit deze onzinnige discussie nog niet duidelijk geworden is dan wel uit je absurde vertaling hiervanquote:Op vrijdag 19 april 2013 05:09 schreef DeParo het volgende:
[..]
De inschatting is 5 tot 15, dus die inschatting betekent dat ze op basis van die inschatting niet verwachten meer ondanks wat het wordt, echter kan de inschatting worden bijgesteld.
Dat is ook wat je bron zelf laat zien, voor de rest een beetje een nutteloze discussie dit, maar ik neem aan dat het nu wel duidelijk is.
Waar je die onzin vandaan haalt is mij een raadsel, zelfs google translate vertaald dat beter: 'Zegt dat ze een veel beter idee van wat er allemaal is gebeurd hebben zodra de zon opkomt'.quote:Op donderdag 18 april 2013 10:11 schreef DeParo het volgende:
Ik ga niet eens meer op je onzin in Moussie, het is een inschatting van de politie, en voor de rest ga je maar lekker iemand anders zitten irriteren maar ik ben weer eens klaar met je.quote:Op vrijdag 19 april 2013 15:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat duidelijk is, is dat jij net zo min Engels kan als de vertalers van de Volkskrant. Als dat uit deze onzinnige discussie nog niet duidelijk geworden is dan wel uit je absurde vertaling hiervan
[..]
Waar je die onzin vandaan haalt is mij een raadsel, zelfs google translate vertaald dat beter: 'Zegt dat ze een veel beter idee van wat er allemaal is gebeurd hebben zodra de zon opkomt'.
In 'normaal' Nederlands betekent dat niets anders dan dat men een beter idee zal hebben van de omvang van het gebeurde als het weer licht wordt. Dat is namelijk wat er gebeurd als de zon opkomt, het wordt licht, en dat je dan een beter overzicht krijgt als in het donker met hier en daar schijnwerpers behoeft hopelijk geen verdere uitleg?
Hoe dan ook, ik kan me de P ergeren aan zulke slechte vertalingen waardoor een totaal ander beeld geschetst wordt dan in de oorspronkelijke bronnen ..
http://www.latimes.com/ne(...)d&utm_medium=twitterquote:The mayor of this city said 35 to 40 people are believed to be dead in a massive fertilizer plant explosion “because they are unaccounted for and still missing.”
“We are out there searching the rubble, looking in each and every house. We are trying to locate each and every citizen,” Mayor Tommy Muska said in a telephone interview with The Times.
Muska said he arrived at the count of 35 to 40 dead because all other residents and first-responders in the area have been identified. Among those who were missing and believed dead, he said, were as many as six firefighters and four emergency medical technicians.
Ik zie dat de eerste inschatting van 5 tot 15 dan is bijgesteld.quote:Op vrijdag 19 april 2013 15:49 schreef moussie het volgende:
De nieuwe 'inschatting' van het aantal dodelijke slachtoffers is overigens nog steeds niet definitief, maar helaas zijn het wel tientallen.
[..]
http://www.latimes.com/ne(...)d&utm_medium=twitter
Er liggen nog vijf mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis, en misschien dat er nog iemand levend onder het puin vandaan gehaald wordt of op vakantie is of zo, dus nog geen definitief cijfer.
Gelukkig lager dan de eerste inschatting van 60 tot 70 doden, ik denk dat dat mede te danken is aan het feit dat het verzorgingstehuis al tijdens de brand geëvacueerd werd.
Het was volgens diverse Engelstalige bronnen een eerste inschatting van de politie, met de nadruk op 'eerste' en dat dat aantal behoorlijk kon oplopen. Toch wel even iets anders dan 'er zijn vijf tot vijftien mensen omgekomen, dat is een inschatting van de politie, er was urenlang onduidelijkheid over het aantal slachtoffers, aanvankelijk rekening houden met tientallen doden'.quote:Op vrijdag 19 april 2013 15:37 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik ga niet eens meer op je onzin in Moussie, het is een inschatting van de politie, en voor de rest ga je maar lekker iemand anders zitten irriteren maar ik ben weer eens klaar met je.
Als dat een poging tot humor was is het wel treurig met je gesteld .. ha ha ..quote:Edit: en wat betreft het tweede gedeelte, gevoel voor humor heb je kennelijk ook niet![]()
, kom op zeg haha.
quote:Op vrijdag 19 april 2013 16:17 schreef moussie het volgende:
[..]
Het was volgens diverse Engelstalige bronnen een eerste inschatting van de politie, met de nadruk op 'eerste' en dat dat aantal behoorlijk kon oplopen. Toch wel even iets anders dan 'er zijn vijf tot vijftien mensen omgekomen, dat is een inschatting van de politie, er was urenlang onduidelijkheid over het aantal slachtoffers, aanvankelijk rekening houden met tientallen doden'.
Dat jij zo'n slechte vertaling waardoor een geheel ander beeld wordt neergezet niet zorgwekkend vindt, tja ..
[..]
Als dat een poging tot humor was is het wel treurig met je gesteld .. ha ha ..
Overigens:quote:Op vrijdag 19 april 2013 16:17 schreef moussie het volgende:
[..]
Het was volgens diverse Engelstalige bronnen een eerste inschatting van de politie, met de nadruk op 'eerste' en dat dat aantal behoorlijk kon oplopen. Toch wel even iets anders dan 'er zijn vijf tot vijftien mensen omgekomen, dat is een inschatting van de politie, er was urenlang onduidelijkheid over het aantal slachtoffers, aanvankelijk rekening houden met tientallen doden'.
Dat jij zo'n slechte vertaling waardoor een geheel ander beeld wordt neergezet niet zorgwekkend vindt, tja ..
[..]
Als dat een poging tot humor was is het wel treurig met je gesteld .. ha ha ..
Dan maar goed dat het geen 48 uur later is gebeurd, op de 18de verjaardag van McVeighs kunstmestbom.quote:Op vrijdag 19 april 2013 00:57 schreef DarkAccountant het volgende:
Bizar ook ook dat het in Waco was. Als ik een aluhoedje had, ik zou er een hele website over openen.
Huh wat? Ik praat wartaal? Dat basisaantal van 5 tot 15 was van begin af aan vrij zeker, ze wisten alleen niet precies hoeveel mensen er dichtbij waren op het moment van de explosie. Je dacht toch niet dat de brandweermannen die daar dat vuur stonden te blussen het overleefd hebben?quote:Op vrijdag 19 april 2013 16:18 schreef DeParo het volgende:
[..]![]()
Dus nu is het opeens wel een inschatting.
Je praat wartaal Moussie man man dat je af en toe niet moe wordt van jezelf.
Ik snap inmiddels dat Engels wat moeilijk voor je is .. dus ik zal 'missing and believed dead' even voor je vertalen: vermist en vermoedelijk dood. Dat is een legale term die pas verandert als het lichaam gevonden wordt of je dood wordt verklaart.quote:Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1960456
/6/50#125485092]vrijdag 19 april 2013 16:21[/url] schreef DeParo het volgende:
[..]
Overigens:
http://www.foxnews.com/us(...)as-fertilizer-plant/
Twaalf.
Er worden nog zo'n 40 mensen vermist volgens mij via de NYT.
10 in de VS, twee in texas, en dan nog staat deze fabriek in de bebouwde kom.quote:
Ik zag dat je erkende dat het toch een inschatting is dus als je zo mijn gelijk probeert toe te geven vind ik dat prima juist.quote:Op vrijdag 19 april 2013 17:31 schreef moussie het volgende:
[..]
Huh wat? Ik praat wartaal? Dat basisaantal van 5 tot 15 was van begin af aan vrij zeker, ze wisten alleen niet precies hoeveel mensen er dichtbij waren op het moment van de explosie. Je dacht toch niet dat de brandweermannen die daar dat vuur stonden te blussen het overleefd hebben?
Voor de rest ging het de hele tijd om de slechte vertaling van het aantal vijf tot vijftien doden in combinatie met 'stressed that is an early estimate as search and rescue operations remain under way' of 'but fire officials fear that the number of casualties could rise as high as 60 to 70 dead, said Dr. George Smith, the emergency management system director of the city.'
Dat wordt door de Volkskrant volkomen genegeerd, daar wordt het beeld geschetst alsof er na uren onduidelijkheid eindelijk duidelijkheid is, de politie schat dat er vijf tot vijftien mensen zijn omgekomen. En dat wordt afgetopt met de vermelding dat lokale hulpdiensten aanvankelijk meldden rekening te houden met tientallen doden.
Zoals ik al stelde, 12 doden, en 40 vermist volgens NYT.quote:Ik snap inmiddels dat Engels wat moeilijk voor je is .. dus ik zal 'missing and believed dead' even voor je vertalen: vermist en vermoedelijk dood. Dat is een legale term die pas verandert als het lichaam gevonden wordt of je dood wordt verklaart.
No risk of fire...quote:A later emergency plan, submitted by West Fertiliser Company to the EPA and seen by the Dallas Morning News, stated that up to 54,000lb of anhydrous ammonia was stored on the site. But it said that there was no risk of fire or explosion, and that the worst-case scenario would be a short release of ammonia gas that would not cause any deaths or injuries.
Zag je dat? Je kan naast Engels ook geen Nederlands? Ik heb nooit anders beweerd dan dat het een inschatting is, een eerste inschatting wel te verstaan, en niet hetgeen de Volkskrant ervan brouwt.quote:Op vrijdag 19 april 2013 19:33 schreef DeParo het volgende:
Ik zag dat je erkende dat het toch een inschatting is dus als je zo mijn gelijk probeert toe te geven vind ik dat prima juist.
quote:Op donderdag 18 april 2013 12:21 schreef moussie het volgende:
Dat zijn dan aantallen waarvan ze nu zeker zijn, ik vermoed dat het om de mensen gaat die dicht bij de explosie waren, brandweer, politie, personeel ed. Hoeveel gewonden het uiteindelijk niet halen, en hoeveel op dit moment nog vermisten dood onder het puin vandaan gehaald worden blijft afwachten.
Lol, soms ben je ronduit pathetisch in je behoefte om gelijk te krijgen. Het zou uiteraard mooi zijn als al die vermisten toevallig net een reisje maken, en zich ergens in een wildernis bevinden, waar ze niets zien of horen en ook niet bereikbaar zijn .. helaas is de kans groter dat ze onder een berg puin liggen.quote:Zoals ik al stelde, 12 doden, en 40 vermist volgens NYT.
Het is al goed, je hebt mijn gelijk erkend, je hoeft niet dieper door het stof te gaan.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:00 schreef moussie het volgende:
[..]
Zag je dat? Je kan naast Engels ook geen Nederlands? Ik heb nooit anders beweerd dan dat het een inschatting is, een eerste inschatting wel te verstaan, en niet hetgeen de Volkskrant ervan brouwt.
Mijn eerste reactie in dit topic, nota bene op iemand die aan hand van deze kromme berichtgeving op basis van een baggervertaling opgelucht opmerkte dit 'dit al een stuk positiever klinkt dan de tientallen die eerder genoemd werden'.
Toeval bestaat niet, zo'n 40 vermisten volgens de NYT, en 12 doden geteld.quote:Lol, soms ben je ronduit pathetisch in je behoefte om gelijk te krijgen. Het zou uiteraard mooi zijn als al die vermisten toevallig net een reisje maken, en zich ergens in een wildernis bevinden, waar ze niets zien of horen en ook niet bereikbaar zijn .. helaas is de kans groter dat ze onder een berg puin liggen.
Maar als jij het gegeven dat je iemand die waarschijnlijk dood is vermist moet noemen, tot je zijn lichaam gevonden hebt, wil gebruiken om toch een beetje gelijk te krijgen .. be my guest.
Say what? Wat fantaseer je er nou weer bij? Ik heb jouw gelijk erkend? Ik loop vanaf mijn eerste reactie erop te hameren dat de vertaling van de Volkskrant niet klopt, dat er van een 'met nadruk eerste inschatting, de bergingswerkzaamheden zijn nog bezig' en 'een dodental dat kan oplopen tot 60 of 70 doden' en totaal ander verhaal gemaakt wordt. Dat het dodental kan oplopen wordt neergezet alsof het afgedaan is, nou dat is het dus niet .. nog steeds niet. Het zijn gelukkig geen 60 tot 70 geworden, maar het lijkt er helaas nogal veel op dat dat van die tientallen wel bewaarheid wordt.quote:Op vrijdag 19 april 2013 21:03 schreef DeParo het volgende:
Het is al goed, je hebt mijn gelijk erkend, je hoeft niet dieper door het stof te gaan.
Ik help het je hopen, echt .. maar in zo'n kleine hechte gemeenschap kennen de buren elkaar en letten op elkaars huis als je op vakantie gaat en zo, dus ik vrees dat het beste wat je kan hopen is dat ze toch nog iemand levend onder het puin vandaan kunnen halen. Dat moet dan wel snel gebeuren, het weer is niet al te best heb ik begrepen.quote:Toeval bestaat niet, zo'n 40 vermisten volgens de NYT, en 12 doden geteld.
Zucht, de Volkskrant vertaalde het al een eerste vroege inschatting, en op basis van de woorden van die agent was dat dus niet slecht vertaald.quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:18 schreef moussie het volgende:
[..]
Say what? Wat fantaseer je er nou weer bij? Ik heb jouw gelijk erkend? Ik loop vanaf mijn eerste reactie erop te hameren dat de vertaling van de Volkskrant niet klopt, dat er van een 'met nadruk eerste inschatting, de bergingswerkzaamheden zijn nog bezig' en 'een dodental dat kan oplopen tot 60 of 70 doden' en totaal ander verhaal gemaakt wordt. Dat het dodental kan oplopen wordt neergezet alsof het afgedaan is, nou dat is het dus niet .. nog steeds niet. Het zijn gelukkig geen 60 tot 70 geworden, maar het lijkt er helaas nogal veel op dat dat van die tientallen wel bewaarheid wordt.
Ik vrees ook dat het nog zal oplopen, daar niet van, en inderdaad in het artikel werd al gesteld dat de gemeenschap wel ongeveer wist wie er aanwezig was daar bij de explosie.quote:Ik help het je hopen, echt .. maar in zo'n kleine hechte gemeenschap kennen de buren elkaar en letten op elkaars huis als je op vakantie gaat en zo, dus ik vrees dat het beste wat je kan hopen is dat ze toch nog iemand levend onder het puin vandaan kunnen halen. Dat moet dan wel snel gebeuren, het weer is niet al te best heb ik begrepen.
Het definitieve dodenaantal is 14.quote:Op vrijdag 19 april 2013 22:18 schreef moussie het volgende:
[..]
Say what? Wat fantaseer je er nou weer bij? Ik heb jouw gelijk erkend? Ik loop vanaf mijn eerste reactie erop te hameren dat de vertaling van de Volkskrant niet klopt, dat er van een 'met nadruk eerste inschatting, de bergingswerkzaamheden zijn nog bezig' en 'een dodental dat kan oplopen tot 60 of 70 doden' en totaal ander verhaal gemaakt wordt. Dat het dodental kan oplopen wordt neergezet alsof het afgedaan is, nou dat is het dus niet .. nog steeds niet. Het zijn gelukkig geen 60 tot 70 geworden, maar het lijkt er helaas nogal veel op dat dat van die tientallen wel bewaarheid wordt.
[..]
Ik help het je hopen, echt .. maar in zo'n kleine hechte gemeenschap kennen de buren elkaar en letten op elkaars huis als je op vakantie gaat en zo, dus ik vrees dat het beste wat je kan hopen is dat ze toch nog iemand levend onder het puin vandaan kunnen halen. Dat moet dan wel snel gebeuren, het weer is niet al te best heb ik begrepen.
Ik heb het verder niet meer gevolgd, ik wou het eigenlijk liever niet weten. Maar het is dan wel een klein wonder te noemen dat het aantal zo laag is, dat het gros van de vermisten levend terug gevonden is. Je moet er toch niet aan denken hoeveel doden het waren geweest als dit een paar uur later was gebeurt, als de meeste mensen al liggen te slapen.quote:
Er zijn gelukkig niet veel meer bijgekomen, inderdaad, soms is het enorm en soms klein maar op een of andere manier zijn er vaak toch wonderbaarlijke verhalen. Verder ben ik van mening dat inschatting toch een goede vertaling bleek, van die sheriff, ook als was het een redelijk vroege. De exacte VK-vertaling weet ik volgens mij niet precies meer. Hoe dan ook denk ik dat er ook iets in de berichtgeving misgaat als er meteen wordt gesproken over 60-70 slachtoffers bij zo'n explosie.quote:Op dinsdag 23 april 2013 18:07 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik heb het verder niet meer gevolgd, ik wou het eigenlijk liever niet weten. Maar het is dan wel een klein wonder te noemen dat het aantal zo laag is, dat het gros van de vermisten levend terug gevonden is. Je moet er toch niet aan denken hoeveel doden het waren geweest als dit een paar uur later was gebeurt, als de meeste mensen al liggen te slapen.
Wat dat aangaat verbaas ik me trouwens wel vaker over de haast wonderbaarlijke mazzel van de mensheid, alsof we hele kuddes van beschermengeltjes op onze schouders hebben zitten ..
Anyway, dat van de VK is nog steeds een baggervertaling, ook al is de eerste inschatting uiteindelijk uitgekomen .. het was gewoon een ander verhaal dan in de Engelstalige bronnen ..
Ik moest bij dit verhaal vaak aan Enschede denken, 200 woningen plat, en hele woonwijk, op een zaterdagmiddag tegen 3 uur, en maar 23 doden. Ook zoiets waarvan je denkt: wauw, een paar uur later als iedereen aan het eten is, hoeveel waren het er dan geweest.quote:Op woensdag 24 april 2013 19:09 schreef DeParo het volgende:
Er zijn gelukkig niet veel meer bijgekomen, inderdaad, soms is het enorm en soms klein maar op een of andere manier zijn er vaak toch wonderbaarlijke verhalen.
Estimate was idd goed vertaald naar 'inschatting', daar ging het dan ook niet om. Ze waren alleen dat 'eerste' vergeten, en dat het alsnog kon oplopen tot 60 à 70. Daar maakten ze een verhaal van alsof dat 5 tot 15 al vast stond, met hun 'na urenlange onduidelijkheid' en 'aanvankelijk werd gedacht'.quote:Verder ben ik van mening dat inschatting toch een goede vertaling bleek, van die sheriff, ook als was het een redelijk vroege. De exacte VK-vertaling weet ik volgens mij niet precies meer. Hoe dan ook denk ik dat er ook iets in de berichtgeving misgaat als er meteen wordt gesproken over 60-70 slachtoffers bij zo'n explosie.
Of de Bijlmerramp alhoewel daar misschien meer slachtoffers zijn, 'illegalen', dan bekend of benoemd.quote:Op woensdag 24 april 2013 20:02 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik moest bij dit verhaal vaak aan Enschede denken, 200 woningen plat, en hele woonwijk, op een zaterdagmiddag tegen 3 uur, en maar 23 doden. Ook zoiets waarvan je denkt: wauw, een paar uur later als iedereen aan het eten is, hoeveel waren het er dan geweest.
Dat het alsnog kan oplopen, inderdaad, de politiecommissaris meldden dat het een vroege eerste inschatting was dus dat had uiteraard bijgesteld kunnen worden. Maar volgens mij stond het wel tussen aanhalingstekens? Hoe dan ook vermoed ik dat ze al vroeg wisten hoeveel er ongeveer in de buurt waren! Zoals je zelf al zei, zo'n kleine gemeenschap weet vaak prima wie er wordt vermist, dus denk dat de media ook te vroeg met zo'n enorme schaal aan de haal zijn gegaan.quote:Estimate was idd goed vertaald naar 'inschatting', daar ging het dan ook niet om. Ze waren alleen dat 'eerste' vergeten, en dat het alsnog kon oplopen tot 60 à 70. Daar maakten ze een verhaal van alsof dat 5 tot 15 al vast stond, met hun 'na urenlange onduidelijkheid' en 'aanvankelijk werd gedacht'.
En tja, Ik heb toch het idee dat je als hulpverlener maar beter kan uitgaan van het worst case scenario, het kan gebeuren en daarvoor moet je mankracht en materiaal klaar hebben staan. Als het achteraf meevalt is dat alleen maar mooi. Daarnaast, als je eerst zegt dat het er 5 tot 15 zijn, en dan blijken het er later veel en veel meer te zijn, dat komt toch heel anders over dan uitgaan van het slechtste en dan blijkt het later gelukkig mee te vallen.
Tankstations exploderen alleen in films.quote:Op donderdag 18 april 2013 11:02 schreef Canopus het volgende:
[..]
In Nederland staan ook vast genoeg potentiële fabrieken die beter niet kunnen exploderen.
Kijk b.v. hoeveel tankstations er in steden staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |