quote:Zware aardbeving in Iran
Iran is getroffen door een zware aardbeving. Volgens het Amerikaanse geologische instituut USGS had de beving een kracht van 7,8 op de schaal van Richter. Over de omvang van de schade is nog niets duidelijk.
Het epicentrum ligt bij de grens met Pakistan. De aardbeving werd in het hele gebied rond de Perzische Golf gevoeld. Ook in India schudde de aarde. In New Delhi renden mensen in paniek naar buiten.
Vorige week was er een aardbeving in het zuiden van Iran. Bij die beving, met een kracht van 6,3 op de schaal van Richter, vielen zeker 37 doden.
quote:Zware aardbeving in Iran
Het grensgebied tussen Iran en Pakistan is dinsdag getroffen door een zware aardbeving.
Dat meldt het Amerikaanse seismologische instituut USGS.
Volgens USGS gaat het om een beving met een kracht van 8 op de schaal van Richter
quote:MAP 7.8 2013/04/16 10:44:13 28.056 62.080 15.2 IRAN-PAKISTAN BORDER REGION
Livetwitter:mpoppel twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 13:32:30REU: RUSSIAN COMPANY THAT BUILT IRAN'S BUSHEHR NUCLEAR POWER PLANTSAYS NO DAMAGE FROM QUAKE reageer retweet
Volgt meestal na een minuut of vijfquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Staat nog niet op de site van USGS.
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/map/
Dichtstbijzijnde grote stad is Zahedan.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
8.0![]()
Is het een dicht bevolkt gebied? Steden?
Inderdaad. In een bevolkt gebied kan dit duizenden doden betekenen. Zeker in een land als Iran.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
8.0![]()
Is het een dicht bevolkt gebied? Steden?
quote:Zware aardbeving treft Iran
door Peter van der Ploeg
Buitenland
Een zware aardbeving, volgens het USGS met een kracht van 8.0, heeft Iran getroffen. Uit het hele Midden-Oosten komen berichten van schokken. Ook in de Indiase hoofdstad New Delhi zijn schokken gevoeld, zo meldt persbureau Reuters.
Het Iraanse seismologische instituut heeft de kracht van de beving inmiddels teruggeschroefd naar 7.5.
Het epicentrum van de beving lijkt in dezelfde regio te liggen als bij een beving precies een week geleden, rond de stad Bushehr, in het zuiden van het land. Bij die beving kwamen zeker dertig mensen om.
Meer nieuws volgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door Perrin op 16-04-2013 14:47:18 ]And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Verwachte reactie. Maar aanslagen zijn veel meer dan alleen slachtoffers. Natuurrampen zijn van een hele andere orde.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:21 schreef superniger het volgende:
Gaan we nu ook 10 keer meer topics krijgen dan die van boston omdat er 10 keer meer slachtoffers zijn?
quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:21 schreef superniger het volgende:
Gaan we nu ook 10 keer meer topics krijgen dan die van boston omdat er 10 keer meer slachtoffers zijn?
Zoiets.. 2 miljoen mensen in een gebied waar je wat schade aan huizen kunt verwachten.. ongeveer 350 duizend daarvan wonen zo dichtbij dat hun huizen waarschijnlijk beschadigd zijn.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:23 schreef Fides het volgende:
Die informatievoorziening is wel snel zeg. Dus pak hem beet 2M miljoen in de gevarenregio?
Zijn onze jongens in Iran dan? Ik dacht zelf alleen Irak en Afghanistan.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:25 schreef Gia het volgende:
Behoorlijke. Toch niet in de buurt waar 'onze jongens' zijn, hoop ik?
Voor wat het waard is: Kunduz is 1500 km in het noord-oosten.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:25 schreef Gia het volgende:
Behoorlijke. Toch niet in de buurt waar 'onze jongens' zijn, hoop ik?
Een natuurverschijnsel is niet net zo boeiend als een aanslag.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:02 schreef HighVolume het volgende:
Kijken of dit net zon stormlooptopic wordt als boston
1 2 3 4 5 | MMI City Population VII Khash 70k VI Iranshahr 131k VI Zahedan 552k |
USGS heeft zijn beving inmiddels herzien en meldt nu een diepte van 82 KM. Dat zou gunstig zijn wat betreft het aantal slachtoffers en de schade.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:34 schreef Frutsel het volgende:
EMSC heeft de diepte inmiddels aangepast van 100km naar 50km, wat meer in de lijn ligt van USGS die met 15km komt. GEOFON blijft op 95km.
Opvallende verschillen, dat wel
twitter:SkyNewsBreak twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 13:38:32Iranian official says hundreds of dead expected from magnitude 8 quake in south east of country reageer retweet
Er wordt volgens verschillende media anders al wel gesproken van honderden doden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
USGS heeft zijn beving inmiddels herzien en meldt nu een diepte van 82 KM. Dat zou gunstig zijn wat betreft het aantal slachtoffers en de schade.
quote:At least 40 dead in 7.5 Iranian quake
At least 40 people have been killed after a powerful earthquake measuring 7.5 on the Richter scale struck Iran's southeastern Sistan and Baluchestan Province, the Iranian Seismological Center (IRSC) says.
The IRSC reported that the epicenter of the quake was situated 81 kilometers north of the city of Saravan.
According to the United States Geographical Survey (USGS) the quake measured 7.8 on the Richter scale and was powerful enough to be felt as far away as New Delhi, India.
quote:Iran earthquake: LIVE UPDATES
11:41 GMT: At least 40 people have been confirmed dead due to the quake, Iran's Press TV reported.
11:37 GMT: The Russian company which built Iran's Bushehr nuclear power plant says the earthquake did not cause any damage to the facility.
Wat een gewauwel, gewoon onvergelijkbare gebeurtenissen en topics groeien nu eenmaal niet recht evenredig met het aantal slachtoffers.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:41 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Zandnegers zijn niet zo boeiend dan een stel Amerikanen die in HD worden opgeblazen zul je bedoelen. Als deze aardbeving in NY zou plaatsvinden dan waren we Boston alweer vergeten.
Doden bij aardbeving in zuiden Iranquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:14 schreef Fides het volgende:
Dus helemaal niet in de buurt van die vorige week. 1500 km verderop ofzo.
Erg voor de mensen daarquote:Iran ligt op meerdere breuklijnen en wordt dagelijks getroffen door lichte aardbevingen. Een aardbeving met een kracht van 6,6 maakte in 2003 de stad Bam met de grond gelijk en kostte aan zo'n 26.000 mensen het leven.
Dus als een random Amerikaanse stad dit was overkomen dan hadden we nu niet al 5 topics gehad?quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:52 schreef Jian het volgende:
[..]
Wat een gewauwel, gewoon onvergelijkbare gebeurtenissen en topics groeien nu eenmaal niet recht evenredig met het aantal slachtoffers.
5 weet ik niet, maar de belangstelling zou wel groter zijn geweest dan nu waarschijnlijk. Maar is dat gek of hypocriet. Wellicht in zekere zin, maar aan de andere kant hoe "dichter" bij huis (dichter tussen aanhalingstekens omdat het ook, maar niet alleen over fysieke afstand gaat uiteraard) hoe groter de belangstelling. Ik bedoel een aanslag in Nederland zal meer impact op Nederlanders hebben dan een aanslag in China. Maar vergis u niet, andersom is dat net zo en is het heel erg dat het één je nu eenmaal meer raakt dan het andere of is dat gewoon logisch en natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:54 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Dus als een random Amerikaanse stad dit was overkomen dan hadden we nu niet al 5 topics gehad?
quote:11:53 GMT: The Iranian city of Saravan - near the center of the earthquake - has not been seriously damaged, Fars news agency reported.
Power and communications systems are down in most of Sistan and Baluchistan provinces in southeastern Iran, according to state TV.
quote:
Bij de aanslag gister zaten ook wel een paar buitenlanders, maakt het dan niet uit dat die ook gewond zijn geraakt?quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:02 schreef Red_85 het volgende:
Is dit zo erg dan voor een land vol mafkezen?
twitter:mpoppel twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 14:03:36BREAKING -- State radio: At least 5 dead in Kharan district of Pakistan's Balochistan province after quake in Iran reageer retweet
Nu.nl meldt mogelijk honderden doden...quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:31 schreef Frutsel het volgende:
De veertig doden die zijn gemeld wordt inmiddels "in twijfel getrokken" en zijn mogelijk een vertalingsfout of schrijffout geweest. Het vermoeden bestaat dat men een verwijzing maakte naar de doden die vorige week vielen bij de andere beving in Iran. Tegenstrijdige en onduidelijke berichten tot nu toe![]()
![]()
Ze waren er wel snel bij met het noemen van veertig doden... het zou me niets verbazen
Ja zag ik de volkskrant ook al mee koppen tijdje terug... lijkt weer copy copy copy copy maar CNN en al die media melden ook nog steeds de veertig doden... Maar het zou me niets verbazen als dat bericht over die veertig wordt ingetrokken. Situatie in Pakistan is ook onduidelijk... tegenstrijdige berichten... afwachten... zal pas over enkele uren duidelijk worden denk ikquote:Op dinsdag 16 april 2013 14:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nu.nl meldt mogelijk honderden doden...
http://www.nu.nl/buitenla(...)are-beving-iran.html
Check m'n edit. Ik zocht even op hoe het met Bam zat, dat was 43.000 doden door een 6.3 beving.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja zag ik de volkskrant ook al mee koppen tijdje terug... lijkt weer copy copy copy copy maar CNN en al die media melden ook nog steeds de veertig doden... Maar het zou me niets verbazen als dat bericht over die veertig wordt ingetrokken. Situatie in Pakistan is ook onduidelijk... tegenstrijdige berichten... afwachten... zal pas over enkele uren duidelijk worden denk ik
Klopt, maar het kwam ook door de staat waarin de huizen waren. Gebouwen van klei voornamelijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:39 schreef DeParo het volgende:
Volgens mij bevond Bam zich bijna recht boven het epicentrum om die vergelijking maar even te ontkrachten.
Volgens mij was het toen een 6.6 en waren er 25.000 doden.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Krijg een beetje een flashback naar Bam (ook Iran)
Kracht: 6,3
Doden: 43.000.
En deze is bijna 8...
Dat was inderdaad ook een issuequote:Op dinsdag 16 april 2013 14:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Klopt, maar het kwam ook door de staat waarin de huizen waren. Gebouwen van klei voornamelijk.
Het dichtstbij is toch echt Khash met 70.000 inwoners.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:42 schreef Doler12 het volgende:
Een geluk bij een ongeluk is dat het getroffen gebied tamelijk onbewoond is en dat de schade in de grootse stad Saravan op dit moment wel meevalt.
Het zou toch een wonder zijn bij zo'n bevingtwitter:mpoppel twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 14:46:21REU: IRAN CRISIS CENTRE OFFICIAL SAYS NO DEATHS REPORTED SO FAR INIRAN IN EARTHQUAKE - ISNA NEWS AGENCY reageer retweet
Gaan er zeker wel veel worden. Dit is een anonieme Iraanse official: "It was the biggest earthquake in Iran in 40 years and we are expecting hundreds of dead," the official, who spoke on condition of anonymity, told Reuters.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:48 schreef Frutsel het volgende:
Het zou toch een wonder zijn bij zo'n bevingtwitter:mpoppel twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 14:46:21REU: IRAN CRISIS CENTRE OFFICIAL SAYS NO DEATHS REPORTED SO FAR INIRAN IN EARTHQUAKE - ISNA NEWS AGENCY reageer retweet
Policor praatje. Zolang volk ons/mij ziet als ongelovige hond en het liefste dood hebben, heb ik net zo min respect voor hun.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:09 schreef lipjes het volgende:
[..]
[..]
Bij de aanslag gister zaten ook wel een paar buitenlanders, maakt het dan niet uit dat die ook gewond zijn geraakt?
De bevolking kan vaak niks doen aan de stupiditeit van de regering of extremisten.
Dat ze vaak nog oude gewoontes hebben ja, maar dat hebben wij hier soms ook nog steeds zoals die christelijke dorpen waar op zondag zelfs de pinautomaat dicht is.
Of wat denk je van die joodse federatie whatever wat loopt te zeiken op de dodenherdenking.
Voor ons is dat normaal, terwijl dat voor andere landen ook weer extreem gedrag kan zijn.
Oftewel, geen reden om iemand zomaar dood te wensen, zeker kinderen niet die er helemaal niks aan kunnen doen
quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:55 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Gaan er zeker wel veel worden. Dit is een anonieme Iraanse official: "It was the biggest earthquake in Iran in 40 years and we are expecting hundreds of dead," the official, who spoke on condition of anonymity, told Reuters.
http://www.aljazeera.com/(...)416111232927572.html
twitter:BBCBreaking twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 15:10:48Update: Iranian state media say no #earthquake deaths confirmed, despite earlier reports of at least 40 people killed http://t.co/4RQg4QbYBF reageer retweet
Wat je hier nu zegt noemde je eerder gewauwel.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:03 schreef Jian het volgende:
[..]
5 weet ik niet, maar de belangstelling zou wel groter zijn geweest dan nu waarschijnlijk. Maar is dat gek of hypocriet. Wellicht in zekere zin, maar aan de andere kant hoe "dichter" bij huis (dichter tussen aanhalingstekens omdat het ook, maar niet alleen over fysieke afstand gaat uiteraard) hoe groter de belangstelling. Ik bedoel een aanslag in Nederland zal meer impact op Nederlanders hebben dan een aanslag in China. Maar vergis u niet, andersom is dat net zo en is het heel erg dat het één je nu eenmaal meer raakt dan het andere of is dat gewoon logisch en natuurlijk.
Dat gaat prima samen. Er zijn geen doden bevestigd (jouw BBC bron), maar een anonieme Iraanse official zegt dat er honderden doden worden verwacht (mijn Al Jazeera bron).quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:19 schreef Frutsel het volgende:
twitter:BBCBreaking twitterde op dinsdag 16-04-2013 om 15:10:48Update: Iranian state media say no #earthquake deaths confirmed, despite earlier reports of at least 40 people killed http://t.co/4RQg4QbYBF reageer retweet
Truequote:Op dinsdag 16 april 2013 15:24 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat gaat prima samen. Er zijn geen doden bevestigd (jouw BBC bron), maar een anonieme Iraanse official zegt dat er honderden doden worden verwacht (mijn Al Jazeera bron).
En dat is met bijvoorbeeld jehova's anders omdat?quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Policor praatje. Zolang volk ons/mij ziet als ongelovige hond en het liefste dood hebben, heb ik net zo min respect voor hun.
Dat hangt er vanaf. Als een natuurverschijnsel voor meer doden heeft gezorgd dan een aanslag is het wel degelijk net zo boeiend.quote:Op dinsdag 16 april 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Een natuurverschijnsel is niet net zo boeiend als een aanslag.
Welke schaal moeten we anders gebruiken?quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Op veel plekken lees je een richter schaal, maar die wordt toch door bijna niemand meer gebruikt?
Behalve journalisten..
In de media is richter leidend ja, maar dat klopt niet met wat er wordt gemeld.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:41 schreef lipjes het volgende:
[..]
Welke schaal moeten we anders gebruiken?
Richter is nog steeds de leidende schaal, denk dat je in de war bent met tornado's
Het is allemaal verschrikkelijkquote:Op dinsdag 16 april 2013 15:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf. Als een natuurverschijnsel voor meer doden heeft gezorgd dan een aanslag is het wel degelijk net zo boeiend.
Jij bent geen ramptoerist?quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:01 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Het is allemaal verschrikkelijk![]()
Maar de media spelen een grote rol, nu zien we weinig foto's en er is al helemaal geen sprake van een livestream voor de ramptoeristen.
Jawel, maar mijn ramptoerisme wordt in deze stukken minder bevredigd als bij de aanslag in Boston het geval was.quote:
Wel apart, doden zijn doden zou je toch denken?quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Jawel, maar mijn ramptoerisme wordt in deze stukken minder bevredigd als bij de aanslag in Boston het geval was.![]()
Vandaar minder belangstelling dus.
Zou je denken ja, maar zonder foto's geen beeld hequote:Op dinsdag 16 april 2013 16:04 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wel apart, doden zijn doden zou je toch denken?
Geen fantasie hebben.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:05 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Zou je denken ja, maar zonder foto's geen beeld he
Wat bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:02 schreef Frutsel het volgende:
Is het nu opmerkelijk dat er nog geen naschok is?
Bij zware aardbevingen rommelt het erg vaak nog uren of dagen na..quote:
Zou dit een voorschok zijn?quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bij zware aardbevingen rommelt het erg vaak nog uren of dagen na..
Bij Japan wel....quote:
Vorige week was er een 6.3 dus misschien was dit wel de naschokquote:Op dinsdag 16 april 2013 16:38 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bij Japan wel....
Daar kwam 50 uur na de 7+ beving een 9+ beving in 2011:)
Maar goed, meestal heb je bij dit soort magnitudes binnen het uur al naschokken van 4+ 5+ of 6+...
Vond het wel opvallen dat ze er nu niet waren![]()
Maar misschien komt dat nog?
Nee, jouw eerdere klakkeloze vergelijking tussen een terroristische aanslag (met achtergronden, daders, een doel en vragen als waarom, wie, waarvandaan) en een willekeurige aardbeving, dat noemde ik gewauwel. Mijn 2e post was een reactie op je vergelijking tussen gelijke grootheden, namelijk een aardbeving in Iran en een aardbeving in New York.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:22 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Wat je hier nu zegt noemde je eerder gewauwel.
Afstand is een beetje groot tussen beide bevingen, kan me dat niet voorstellen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:45 schreef wdn het volgende:
[..]
Vorige week was er een 6.3 dus misschien was dit wel de naschok
Dat is een beetje afhankelijk hoe de scheur loopt lijkt me.quote:Op dinsdag 16 april 2013 16:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Afstand is een beetje groot tussen beide bevingen, kan me dat niet voorstellen.
De media hier zeggen ook bijna altijd Richter uit alsof het een Duitser was, maar het was toch echt een Amerikaan.quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
In de media is richter leidend ja, maar dat klopt niet met wat er wordt gemeld.
USGS meldt de 7.8 bijvoorbeeld ook in Mw, momentmagnitude. Op grote afstand en bij grotere magnitude is de richter schaal niet nauwkeurig meer.
Ongetwijfeld.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
De media hier zeggen ook bijna altijd Richter uit alsof het een Duitser was, maar het was toch echt een Amerikaan.
Zelfde met Beaufort trouwens, dat was een Ier, zouden ze dat op z'n Frans uitspreken?
Zou ik alleen laten gelden als hij Indiaan was.quote:Op dinsdag 16 april 2013 17:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
De media hier zeggen ook bijna altijd Richter uit alsof het een Duitser was, maar het was toch echt een Amerikaan.
Zelfde met Beaufort trouwens, dat was een Ier, zouden ze dat op z'n Frans uitspreken?
Of Johannes Paulus de Pietus is verdrietig en boos!?quote:Op woensdag 17 april 2013 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Allah is boos en geeft laatste waarschuwing
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |