Geen enkel gelovige zal dat zeggen over zijn of haar eigen religie schat ik.quote:Op donderdag 11 april 2013 21:34 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Overigens was Paulus van mening dat dit niet geldt voor het christelijk geloof.
Juist wel. Zoals ik al aangaf sluiten mensen zich dikwijls aan bij een overtuiging die hen aanspreekt. Veel gelovigen vertellen dan ook hoe mooie manier van leven het wel niet is. Zoals jij ook al aangaf, de mens hunkert er vaak naar. Paulus zei wat betreft het christelijk geloof dat het tegen de wil en het gevoel van de mens ingaat. Tegen het natuurlijke van de mens in. Zeer boeiende opvatting.quote:Op donderdag 11 april 2013 21:36 schreef Molurus het volgende:
Geen enkel gelovige zal dat zeggen over zijn of haar eigen religie schat ik.
In bepaalde Joodse kringen gaat men ervan uit, dat G’d uit zeven Personen zou bestaan,quote:Op donderdag 11 april 2013 20:51 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Zoals we al eerder overeen zijn gekomen, zijn er altijd verschillen. Ook wat betreft deze stelling. De meesten zijn het eens wat betreft de drie-eenheid: God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest. Dit beketent echter wel dat God zich uit in verschillende gedaantes. Jezus is volgens de doctrine een onderdeel van God. Een eigen stukje God dat neerstreek op de aarde.
Voor bepaalde Joodse leiders was dit G'ds lastering inderdaad lees: bepaalde Joodse leiders' omdat je destijds heel veel stromingen hadden die ieder een eigen mening hadden over G'd.Maar de gewone ,arme ongeletterde volk waren niet tegen deze Rabbi.Vooral de strijders hadden meer verwacht vanYeshua (oa herstel van de wereld) maar Yeshua bleek dat niet te zijn.quote:Dat jezus dat zo stelde was voor de overige joden ook de reden om Hem als godslasterend te zien.
je hoeft niet namens Skillsy te praten.quote:Op donderdag 11 april 2013 00:47 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Welke façade? Die eerste zin slaat op de Babylonische ballingschap neem ik aan? Wat heeft dit met Skillsy's opvatting te maken? Geef mij even het vers. Dank.
In die zin was dat niet bij mij bekend. Ik weet wel dat het geval zeven veelvuldig optreedt in de bijbel.quote:Op donderdag 11 april 2013 21:51 schreef Skillsy het volgende:
In bepaalde Joodse kringen gaat men ervan uit, dat G’d uit zeven Personen zou bestaan,
omdat het getal 7 [sheva] in het Hebreeuws volmaaktheid uitdrukt.
Ik weet hoe de vork in de steel zit. Niet alle joden waren tegen de jood Jezus, dat is bekend. Sommigen echter wel. Die hebben de Romeinen beïnvloedt om Hem te laten kruisigen. Apart is dat de Romeinen uiteindelijk toch overstag gingen, aangezien er een redelijke vrijheid van godsdienst gold. Jezus prevaleerde zich echter keer op keer als een rebel. Zijn opmerkelijke gedrag in samenhang met het geklaag van bepaalde farizeeërs leidden uiteindelijk tot de beroemde kruisiging.quote:Op donderdag 11 april 2013 21:51 schreef Skillsy het volgende:
En dan had je natuurlijk veel priesters die stiekem met de Romeinen zaten te onderhandelen.Zij waren het vooral die Yeshua wilde vermooorden.Het heeft vooral met politieke redenen te maken dan met Tora want als je versen leest dan zeggen ze toch duidelijk 'We kunnen niks tegen deze man vinden'Dus hij sprak niet tegen de Tora.
Ik denk dat het juister is om het te hebben over verschillende 'aspecten' van god en niet als verschillende individuen. Dit idee zou terug kunnen gaan tot Egypte, waar men het heeft over neteru:quote:Op donderdag 11 april 2013 21:51 schreef Skillsy het volgende:
In bepaalde Joodse kringen gaat men ervan uit, dat G’d uit zeven Personen zou bestaan,
omdat het getal 7 [sheva] in het Hebreeuws volmaaktheid uitdrukt.
Mee eens, maar dan heb je het over de historische figuur, terwijl wat we lezen in het N.T. gaat over de mythische versie van Yeshua bar Jehosef en van Helleense herkomst is.quote:Voor bepaalde Joodse leiders was dit G'ds lastering inderdaad lees: bepaalde Joodse leiders' omdat je destijds heel veel stromingen hadden die ieder een eigen mening hadden over G'd.Maar de gewone ,arme ongeletterde volk waren niet tegen deze Rabbi.Vooral de strijders hadden meer verwacht vanYeshua (oa herstel van de wereld) maar Yeshua bleek dat niet te zijn.
En dan had je natuurlijk veel priesters die stiekem met de Romeinen zaten te onderhandelen.Zij waren het vooral die Yeshua wilde vermooorden.Het heeft vooral met politieke redenen te maken dan met Tora want als je versen leest dan zeggen ze toch duidelijk 'We kunnen niks tegen deze man vinden'Dus hij sprak niet tegen de Tora.
En dat is weer de N.T.-versie wat ver van Yeshua's gedachtengoed en missie staat. Het N.T. is in het Grieks geschreven, in eerste instantie voor Griekssprekende joden die zelfs het oud-Hebreeuws niet verstonden en men daarvoor zelfs een vertaling gemaakt heeft van de Tenach; de Septuagint. Deze waren nog joods in oorsprong, maar niet meer praktiserend naar de Wet.quote:Maar op sommige punten gaat Yeshua wel verder door zichzelf BOVEN de Tora te zetten.
Sinds de dood van Herodes de Grote heeft zijn zoon de raad bevolkt met stromannen en de oude legitieme garde laten ombrengen of zijn ze op de vlucht geslagen richting Leontopolis. Dit bestuur had opdracht elke rel in de kiem te smoren. Anderzijds waren ze bang dat bij de minste rel er een bloedbad zou volgen zoals er ook was gebeurd kort na de dood van Herodes de Grote. De 'vromen' werden zelotés genoemd en streefden naar een vrij ' Rijks gods '. M.a.w., de Romeinen buiten. Natuurlijk waren alles fracties uit de Raad het niet eens met de marjonetten van Herodes Antipas en zaten er ook medestanders van de Zeloten tussen. Zo was er zelfs een die z'n tombe ter beschikking stelde voor het lijk van Jezus tijdelijk onder te brengen.quote:Op donderdag 11 april 2013 22:19 schreef Norakiaan het volgende:
Ik weet hoe de vork in de steel zit. Niet alle joden waren tegen de jood Jezus, dat is bekend. Sommigen echter wel. Die hebben de Romeinen beïnvloedt om Hem te laten kruisigen.
Een tip waar de leiders zich ophielden was reeds voldoende om de Romeinen ' overstag ' te laten gaan. Vrijheid van godsdienst zolang dit geen gevaar voor het Rijk inhield.quote:Apart is dat de Romeinen uiteindelijk toch overstag gingen, aangezien er een redelijke vrijheid van godsdienst gold.
Kijk, dat is dan weer de versie die de evangelisten verzonnen hebben. Deze auteurs waren stuk voor stuk gehelleniseerde joden ( of deels ervan ) en collaborateurs met de bezetter. Natuurlijk gaven ze de farizeeërs de schuld, terwijl het net deze fractie, samen met de Essenen, Nazareners de medestanders waren van Jezus. Dit was geen geloofskwestie maar duidelijk een politieke kwestie, in hoeverre men dit langs joodse zijde men dit kan scheiden. Jezus' veroordeling staat totaal op naam van de Romeinen ( en de collaborateurs binnen de Sanhedrin-raad )quote:Jezus prevaleerde zich echter keer op keer als een rebel. Zijn opmerkelijke gedrag in samenhang met het geklaag van bepaalde farizeeërs leidden uiteindelijk tot de beroemde kruisiging.
God heeft Jezus(zijn zoon) gestuurd als mens naar de aarde het enige wat hij als mens op aarde niet heeft gedaan is zondigen, zodat hij als perfect mens kon sterven en het dodenrijk binnen gaan en kon de dood geen grip op hem krijgen omdat er geen zonde aan hem kleefde en op die manier kon hij dan weer opstaan uit de dood, op zo'n soort manier is het gegaan en op die manier heeft hij de brug tussen mens en god weer hersteld die ontstaan is na de zondeval van adam en eva.quote:Op donderdag 11 april 2013 20:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. En juist daarom vind ik het zo'n boeiende vraag. Ook die uitspraak van Jezus 'waarom heeft u mij verlaten?' vind ik erg interessant in het licht van de christelijke doctrine dat jezus zou zijn gestorven voor onze zonden. Want het wekt minstens de indruk dat hij zijn dood niet heeft gekozen, en dan kan het toch moeilijk worden uitgelegd als een offer. Het wordt dan sowieso wat lastig om hem nog als profeet te zien.
Het christendom zit vol met dit soort vraagstukken die, neem ik aan, ook christenen de nodige hoofdbrekens opleveren.
- Waar staat geschreven dat Jezus vrij van zonde was ?quote:Op vrijdag 12 april 2013 09:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
God heeft Jezus(zijn zoon) gestuurd als mens naar de aarde het enige wat hij als mens op aarde niet heeft gedaan is zondigen, zodat hij als perfect mens kon sterven en het dodenrijk binnen gaan en kon de dood geen grip op hem krijgen omdat er geen zonde aan hem kleefde en op die manier kon hij dan weer opstaan uit de dood, op zo'n soort manier is het gegaan en op die manier heeft hij de brug tussen mens en god weer hersteld die ontstaan is na de zondeval van adam en eva.
(zo zie ik het ongeveer.)
Nogmaals, waar staat geschreven dat Jezus zonder zonde was ? En als je Paulus erop naslaat, de eerste N.T. -auteur, zal je merken dat niet zijn lichaam, maar enkel zijn geest is opgestaan.quote:Op vrijdag 12 april 2013 10:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
Anders had hij de dood nooit kunnen verslaan, als hij niet zonder zonde was, want dan had de duivel hem op die zonde kunnen wijzen en hem vast houden daar en kon Jezus niet op staan uit de dood.
Sjoemie1985, houdt de eer aan jezelf en ga er niet op in. Je ziet toch hoe hij in de discussie staat.quote:Op vrijdag 12 april 2013 10:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
Anders had hij de dood nooit kunnen verslaan, als hij niet zonder zonde was, want dan had de duivel hem op die zonde kunnen wijzen en hem vast houden daar en kon Jezus niet op staan uit de dood.
Maar was jezus in jouw visie een 'onderdeel' van god? Of was jezus een mens zoals wij allemaal die zonder dat hij het vantevoren wist verkozen werd tot degene die opgeofferd moest worden?quote:Op vrijdag 12 april 2013 09:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God heeft Jezus(zijn zoon) gestuurd als mens naar de aarde het enige wat hij als mens op aarde niet heeft gedaan is zondigen, zodat hij als perfect mens kon sterven en het dodenrijk binnen gaan en kon de dood geen grip op hem krijgen omdat er geen zonde aan hem kleefde en op die manier kon hij dan weer opstaan uit de dood, op zo'n soort manier is het gegaan en op die manier heeft hij de brug tussen mens en god weer hersteld die ontstaan is na de zondeval van adam en eva.
(zo zie ik het ongeveer.)
Hoe ? Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 12 april 2013 11:05 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Sjoemie1985, houdt de eer aan jezelf en ga er niet op in. Je ziet toch hoe hij in de discussie staat.
Voor de meesten is het denk ik gewoon een punt dat ze het niet willen geloven dan dat ze niet snappen wat men zegt.quote:Op vrijdag 12 april 2013 11:05 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Sjoemie1985, houdt de eer aan jezelf en ga er niet op in. Je ziet toch hoe hij in de discussie staat.
Zeker niet ! Ik houd me al meer dan 20 jaar bezig met godsdienstwetenschappen.quote:
Dat heb ik hier nooit geschreven, maar als er iemand beweerde dat Jezus zonder zonde was heb ik enkel de vraag gesteld waar dat geschreven staat: Noppes dus.quote:Maar waarom denk je dat Yeshua een zondaar is?
Fout ! Hij was een kandidaat-messias ! Fout of juist ?quote:Dan kan het toch niet?Hij is een messias, een Messias is altijd nodig.
Kan best, maar was hij een paaslam voor zijn volk ???quote:Hij is toch de paaslam (voor de Christenen)?
Uit intresse of is het je beroep?Al 20 jaar?En hoe kijk je tegen godsdienst aan dan?Ik bedoel in de zin van 'zie je G'd al je Schepper' of 'kijk je als scepticus' (dus om te bewijzen (voor jezelf) dat hij niet bestaat iets in die trend)quote:Op vrijdag 12 april 2013 18:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker niet ! Ik houd me al meer dan 20 jaar bezig met godsdienstwetenschappen.
Nou wat mij geleerd is (ik ben tussen deze twee religie's opgevoed) ,is dat grond betekenis van het woord zonde doelmissen is.quote:Dat heb ik hier nooit geschreven, maar als er iemand beweerde dat Jezus zonder zonde was heb ik enkel de vraag gesteld waar dat geschreven staat: Noppes dus.
En nu ga ik jou de vraag stellen; Wat betekend ' zonde ' voor een vrome jood. Is dit hetzelfde begrip als voor een christen ? En leg me nu eens het verschil uit. Ik denk dat er bij jou nu wel een lichtje gaat branden.
Veel Joden die ik ken beginnen te twijfelen.Maar dat mag natuurlijk niet hardop gezegd te worden.Pas na de holocaust begint men openlijk met elkaar te discusieren de Joodse en Christelijke geleerden.quote:Fout ! Hij was een kandidaat-messias ! Fout of juist ?
Ik denk het wel!quote:Kan best, maar was hij een paaslam voor zijn volk ???
Ik kan eigenlijk helemaal geen Engels.Ik ga het eens lezen.Mischien is het beschikbaar Nederlandse taal.Maar ik ga me nu voorbereiden dus lees het zondag.quote:Ik denk dat dit een Helleens begrip is. Wat denk je hier van :
http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Shepherd
Dat is helemaal niet de definitie van een ' messias'. Waarom zou een messias zonder zonde hoeven te zijn ? Zijn enig doel en opdracht was het joodse volk te bevrijden van eender welke bezetter. Nadat de Pers Cyrus de Grote de joden bevrijd had van de Babyloniërs zagen ze hem ook als een ' messias '. Mattathias zou men ook als een ' messias ' kunnen zien.quote:Op vrijdag 12 april 2013 19:48 schreef Skillsy het volgende:
Als je geloofd in Yeshua als verlosser dan moet alles perfect zijn anders heeft hij zijn doelgemist en dat kan niet.Ik denk dat daarom Yeshua zonder zonde is.
Dat is niet zo. Dit is informatie uit de 2e eeuw, samengesprokkeld door rabbi Jehuda de Vorst.quote:De Tanach en de BerietChadasja vormen samen de betrouwbare basis voor het historische verslag over Jezus van Nazareth en daar zullen we het mee moeten doen. Ook in wetenschappelijk inzicht kunnen wij er niet omheen
Toch is het vandaag nog mogelijk om (wetend van deze historische achtergrond) de naam van Jesjoea haMassiach terug te vinden in de siddoer.
Zo staat in de siddoer die gebruikt wordt in Liberaal-Joodse gemeenten op blz. 344: “Melech memit oemchaje oematsmiach Jesjoea” (Koning die dood en leven geeft en die redding doet komen).
Ik denk het niet. Aan een dooie messias (geslacht lam) hebben de joden niet zoveel.quote:Ik denk het wel!
En gezien je dit vermoedelijk pas na de Sjabbat zult lezen; nog een prettig weekend.quote:Sjabbat Sjalom
Daar gaat Abrahams, Mozes, Mariahs reputatie.quote:Op vrijdag 12 april 2013 11:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
hij was en is "onderdeel" van God, maar God heeft hem zelf naar de aarde gestuurd omdat God wist dat er vanuit zichzelf geen mens zou zijn die die kloof naar God kan overbruggen.
omdat sinds de zonde val er geen mens is die uit zich zelf zonder zonde gaat leven, omdat men eerder geneigd is het slechte te doen.
Als je inhoudelijk niets kan toevoegen, voeg dan ook niets toe. Ontwetendheid kent geen tijd.quote:Op zaterdag 13 april 2013 17:48 schreef Triggershot het volgende:
Daar gaat Abrahams, Mozes, Mariahs reputatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:13 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Als je inhoudelijk niets kan toevoegen, voeg dan ook niets toe. Ontwetendheid kent geen tijd.Heb je uberhaupt wel enig besef van wat ik probeer duidelijk te maken? Inderdaad, zoals je het al zegt, onwetendheid kent geen tijd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verklaar je dan eens nader. Want ik heb wel een idee wat je suggereert. Het is überhaupt beter om uitleg te geven aan je standpunt, zeker wat betreft geloof. Althans, als je het delen wilt.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:16 schreef Triggershot het volgende:
Heb je uberhaupt wel enig besef van wat ik probeer duidelijk te maken? Inderdaad, zoals je het al zegt, onwetendheid kent geen tijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |