abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125121752
Skillsy
quote:
Ik heb het over de zogenaamde 'zwarte dood'
De 'pest' ziekte ten tijde van keizer Justinianus trof naar mijn idee ver buiten het Romeinse Rijk
Goed, we hebben het dus over dezelfde pestepidemie. Dat kan best jou idee zijn, maar dat was niet zo. Deze epidemie omvatte het totale R.Rijk en volgde de zijderoute over land en ook over zee. Van China heb ik geen cijfers, maar 1/3 van het R.Rijk liet het loodje, ook de inwoners van Palestina. De stammen buiten het R.R. en weg van deze handelsroutes bleven gespaard door hun geïsoleerd gebied zoals bv. het Arabisch schiereiland. Grappig dat net de voorvaders van de moslims ook gespaard gebleven zijn ( dank zij Allah ? :) ). Dit is de hoofdreden geweest van de val van het R.Rijk en de reden waarom de moslims in zo'n korte tijd de zaak hebben kunnen overnemen. Het waren ook net deze joodse scholen buiten het R.Rijk die de inspiratiebron geweest zijn voor het ontstaan van de Islam. Zal ook wel in god's plan verweven zijn zeker ?
Ach, nu nog een goede bron:
http://www.cobra.be/cm/co(...)vierdebeest_recensie
pi_125122906
Veel Christenen nemen zonder meer aan dat de Bijbel het geopenbaarde, onfeilbaar Woord van God is. Zij beroepen zich daarbij op 2 Thimotheus 3:16 waar geschreven staat:

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

De meesten van hen weten echter nauwelijks wat er zoal in de Bijbel te vinden is en krijgen 's zondags in de kerk alleen dat te horen wat in de betreffende gemeenschap als geaccepteerd wordt ervaren. De voorganger kan om zijn uiteenzetting te staven putten uit een omvangrijke hoeveelheid teksten en voor de onbevangen luisteraar lijken de conclusies logisch te volgen uit wat er in de Bijbel geschreven staat. Slechts weinigen beseffen dat door andere teksten uit diezelfde Bijbel te kiezen een evenzo logisch klinkend betoog kan worden gehouden waarbij men tot geheel andere, zo niet tegenovergestelde, conclusies komt.

Bent u ook zo'n onbevangen luisteraar en wilt u onbevangen blijven? Bent u ook zo'n Christen die de Bijbel eigenlijk niet kent en dat liever ook zo wil houden???? Stop dan hier en ga niet verder en negeer wat er geschreven staat:

(1 Petrus 3:15) Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
(2 Korinthiërs 13:5) Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven.
(Johannes 5:39) Onderzoekt de schriften;

http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/index2.htm
Daar waar de nood het hoogst is, treft men een camera
pi_125125903
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:02 schreef ATON het volgende:
Skillsy

[..]

Goed, we hebben het dus over dezelfde pestepidemie.
Ik had het over de zwarte dood.Die vond toch plaats in de middel eeuwen?De pest ten tijde van Justinianus waar Molurus over had was toch ergens in 500 na Christus??

quote:
Dat kan best jou idee zijn, maar dat was niet zo. Deze epidemie omvatte het totale R.Rijk en volgde de zijderoute over land en ook over zee. Van China heb ik geen cijfers, maar 1/3 van het R.Rijk liet het loodje, ook de inwoners van Palestina. De stammen buiten het R.R. en weg van deze handelsroutes bleven gespaard door hun geïsoleerd gebied zoals bv. het Arabisch schiereiland. Grappig dat net de voorvaders van de moslims ook gespaard gebleven zijn ( dank zij Allah ? :) ). Dit is de hoofdreden geweest van de val van het R.Rijk en de reden waarom de moslims in zo'n korte tijd de zaak hebben kunnen overnemen. Het waren ook net deze joodse scholen buiten het R.Rijk die de inspiratiebron geweest zijn voor het ontstaan van de Islam. Zal ook wel in god's plan verweven zijn zeker ?
Ach, nu nog een goede bron:
http://www.cobra.be/cm/co(...)vierdebeest_recensie
Ik had het over de pestepidemie 'zwarte dood lang NA het Romeinse Rijk.
De 'voorouders' van de Islam zullen gespaard gebleven zijn omdat zij eveneens hetzelfde reiningswetten onderhielden.
Ik zeg niet dat iedere Jood is gespaard maar een groot deel wel.
Puur toeval?Neen bescherming van de Vader
pi_125126690
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 20:34 schreef Skillsy het volgende:
Neen hoor. Al vergeten wat je geschreven hebt ? :
quote:
De 'pest' ziekte ten tijde van keizer Justinianus trof naar mijn idee ver buiten het Romeinse Rijk
En moest je het nog niet weten: de ' pest ' ziekte = ' zwarte dood '.

quote:
De 'voorouders' van de Islam zullen gespaard gebleven zijn omdat zij eveneens hetzelfde reiningswetten onderhielden.
En de joden in binnen het R.Rijk die eraan overleden, pasten die dan de ' reinigingswetten ' niet toe ?
quote:
2/3 bleef gespaard, had ik geschreven, zowel Romeinen, Grieken, Perzen en Egyptenaren. Hadden die dan ook dezelfde bescherming van de joodse gOd ?
quote:
Puur door afzondering van de pesthaarden en de rest is nonsens. Moet ik je anders eens oprakelen welke instructies Mozes kreeg van gOd om huidvraat te behandelen? Kan je gelijk zien hoe onderlegd uw gOd wel was.
pi_125130174
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 20:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen hoor. Al vergeten wat je geschreven hebt ?
Je hebt verschillende pest epidemieen gehad heb ik geleerd op school, oa de zwarte dood in de middel eeuwen.En daar had ik het over.Niet over de pest uitbraak in 500 in het Romeinse Rijk

quote:
En moest je het nog niet weten: de ' pest ' ziekte = ' zwarte dood '.
klopt, maar deze naam 'zwarte dood' werd gegeven aan de middel eeuwse uitbraak correct?

quote:
En de joden in binnen het R.Rijk die eraan overleden, pasten die dan de ' reinigingswetten ' niet toe ?
Ga daar geen antwoord geven.Je snapt zelf ook wel waarom

quote:
2/3 bleef gespaard, had ik geschreven, zowel Romeinen, Grieken, Perzen en Egyptenaren. Hadden die dan ook dezelfde bescherming van de joodse gOd ? [/qoute]

Wat moet ik daar nou op beantwoorden?Joodse G'd?Volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen

[quote]
Puur door afzondering van de pesthaarden en de rest is nonsens. Moet ik je anders eens oprakelen welke instructies Mozes kreeg van gOd om huidvraat te behandelen? Kan je gelijk zien hoe onderlegd uw gOd wel was.
Het Joodse volk hield zich strikt aan de reiniginswetten.wellicht dat daarom zo weinig Joden gestorven waren vergeleken met andere gelovigen, volkeren.?
veel wetenschappers laten onomstotelijk zien dat de Bijbel kennis bevat die de wetenschap duizenden jaren vooruit is.
Toepassing daarvan had miljoenen mensen het leven kunnen redden, zoals bij de epidemieën van melaatsheid, pest en cholera. Ook nu zou deze kennis talloze ziektegevallen kunnen voorkomen, zoals hart- en vaatziekten en geslachtsziekten.
Omdat veel van die kennis menselijkerwijs niet te weten viel destijds, moet er indertijd een grote Auteur achter de vele auteurs van de Bijbel hebben gestaan. Tot conclusies van vele wetenschappers.

Mijn oorspronkelijke bedoeling van de Kashrut was om te laten zien dat ,blijkt nu, niet zo heel achterlijk is.
  woensdag 10 april 2013 @ 21:41:41 #6
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_125130225
quote:
Dan is het toch vreemd dat de Vader vervolgens toestond dat de joden alsnog door pogroms werden gedecimeerd. En dat ook vrome joden slachtoffer werden van de pest.
quote:
The Epitaph of Asher aben Turiel, Toledo, Spain, 1349

...A cherished child. / Perfect in knowledge, / A reader of the Bible, / A student of the Mishnah and Gemara. / Had learned from his father / What his father learned from his teachers: / The statutes of God and his laws. / Though only fifteen years in age, / He was like a man of eighty in knowledge. / More blessed than all sons: Asher - may he rest in Paradise - / The son of Joseph ben Turiel - may God comfort him, / He died of the plague, in the month of Tammuz, in the year 109 [June or July, 1349]...

http://www.fordham.edu/halsall/jewish/1348-jewsblackdeath.asp
  woensdag 10 april 2013 @ 21:50:40 #7
354441 Passievruchtje
broertje van de passievrucht
pi_125130873
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 21:41 schreef Iblardi het volgende:
Dan is het toch vreemd dat de Vader vervolgens toestond dat de joden alsnog door pogroms werden gedecimeerd.
Skillsy geeft aan dat de bijbel Gods wil bevat. In dit geval is zijn opmerking te verklaren. Dat andere volken joden vervolgden is niet in overeenstemming met Gods wil. Hij greep echter - helaas - niet in.

[ Bericht 3% gewijzigd door Passievruchtje op 10-04-2013 22:11:27 ]
I love Israel!
pi_125130901
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 21:41 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dan is het toch vreemd dat de Vader vervolgens toestond dat de joden alsnog door pogroms werden gedecimeerd. En dat ook vrome joden slachtoffer werden van de pest.

[..]

Het Joodse volk hield zich strikt aan de reiniginswetten.wellicht dat daarom zo weinig Joden gestorven waren vergeleken met andere gelovigen, volkeren.?
pi_125131106
Ik heb het idee dat in deze topic-reeks alleen maar anti- religie mensen zitten.Ben op de verkeerde plek :')
  woensdag 10 april 2013 @ 21:55:58 #10
354441 Passievruchtje
pi_125131300
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
Ik heb het idee dat in deze topic-reeks alleen maar anti- religie mensen zitten.Ben op de verkeerde plek :')
Die mening deel ik enigszins. De houding van bepaalde posters komt niet overeen met wat in de forumregels staat. Dat komt zo'n topic niet ten goede.

[ Bericht 2% gewijzigd door Passievruchtje op 10-04-2013 22:05:00 ]
I love Israel!
pi_125132979
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 21:41 schreef Skillsy het volgende:
Je hebt verschillende pest epidemieen gehad heb ik geleerd op school, oa de zwarte dood in de middel eeuwen.En daar had ik het over.Niet over de pest uitbraak in 500 in het Romeinse Rijk
En kan je nu aantonen dat de joden toen gespaard zijn gebleven, of heb je dat niet op school geleerd ? Ondertussen dit weer eens vergeten ? :
quote:
quote:
klopt, maar deze naam 'zwarte dood' werd gegeven aan de middel eeuwse uitbraak correct?
Heeft dit enig belang ?
quote:
Ga daar geen antwoord geven.Je snapt zelf ook wel waarom
Ja, dat snap ik. Omdat er net zoveel doden vielen onder de joden als onder de rest van de bevolking.

quote:
Pech joh, dat was niet zo.
quote:
veel wetenschappers laten onomstotelijk zien dat de Bijbel kennis bevat die de wetenschap duizenden jaren vooruit is.
Ja, die smoes heb ik al meermaals gelezen. Noem maar eens één van die vele wetenschappers.
quote:
Toepassing daarvan had miljoenen mensen het leven kunnen redden, zoals bij de epidemieën van melaatsheid, pest en cholera. Ook nu zou deze kennis talloze ziektegevallen kunnen voorkomen, zoals hart- en vaatziekten en geslachtsziekten.
Omdat veel van die kennis menselijkerwijs niet te weten viel destijds, moet er indertijd een grote Auteur achter de vele auteurs van de Bijbel hebben gestaan. Tot conclusies van vele wetenschappers.
Zoals dit recept ?:

quote:
Leviticus13: 1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Als iemand een zwelling, uitslag of een lichte plek op zijn huid heeft die aan huidvraat doet denken, moet hij naar de priester worden gebracht, naar Aäron of een van diens nakomelingen, 3 die de aandoening moet bekijken. Als de priester vaststelt dat het haar op de aangetaste plek wit geworden is en de plek diep in de huid ligt, is het huidvraat en moet de priester de persoon in kwestie onrein verklaren.
4 Als de huid een lichte, witte plek vertoont die niet diep in de huid ligt en het haar niet wit geworden is, moet de priester de betreffende persoon zeven dagen afzonderen. 5 Op de zevende dag onderzoekt de priester hem opnieuw. Als blijkt dat de plek zich niet heeft uitgebreid en de huid niet verder is aangetast, moet hij hem opnieuw zeven dagen afzonderen. 6 Zeven dagen later onderzoekt de priester hem nogmaals, en als de plek dof geworden is en zich niet heeft uitgebreid, moet hij hem rein verklaren. Het is dan gewone uitslag. De persoon in kwestie moet zijn kleren wassen en is dan weer rein. 7 Maar als hij na onderzoek door de priester rein verklaard is en de plek zich later toch uitbreidt, moet hij zich opnieuw aan de priester laten zien. 8 Als de priester vaststelt dat de plek zich inderdaad heeft uitgebreid, moet hij hem onrein verklaren. Dan is het huidvraat.
En dan is het gewoon wachten tot de patiënt overleden is. Dat is ten minste een afdoende behanding. _O-

quote:
Mijn oorspronkelijke bedoeling van de Kashrut was om te laten zien dat ,blijkt nu, niet zo heel achterlijk is.
Als dit niet achterlijk is, wat is het dan wél ? :?
  woensdag 10 april 2013 @ 22:21:55 #12
354441 Passievruchtje
pi_125133244
Aton, vanwaar die houding? 'Achterlijk' - zeker voor die tijdsbegrippen - is niet de juiste typering.
I love Israel!
pi_125133659
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:21 schreef Passievruchtje het volgende:
Aton, vanwaar die houding? 'Achterlijk' - zeker voor die tijdsbegrippen - is niet de juiste typering.
Welke houding ? Tijdsbegrippen ? Daar gaat het hem net om. Als ik het goed heb zitten we nu in 2013. Regeltjes naleven die 3000 jaar oud zijn. Wat voor houding noem je dat ?
  woensdag 10 april 2013 @ 22:30:18 #14
354441 Passievruchtje
pi_125133916
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Welke houding ? Tijdsbegrippen ? Daar gaat het hem net om. Als ik het goed heb zitten we nu in 2013. Regeltjes naleven die 3000 jaar oud zijn. Wat voor houding noem je dat ?
Niet per definitie achterlijk natuurlijk. Afgeven op anderen omdat zij anders leven zou ik eerder op gelijke wijze typeren. Het gaat hier om reinheidsvoorschriften voor in die tijd. Skillsy heeft het hier over de oudheid en middeleeuwen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Passievruchtje op 10-04-2013 22:42:37 ]
I love Israel!
pi_125135607
quote:

Waar was de Vader 70 jaar geleden, tot dus ver heb je dit topic opvallend vermeden. :(
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  woensdag 10 april 2013 @ 22:59:53 #16
354441 Passievruchtje
pi_125136027
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Waar was de Vader 70 jaar geleden, tot dus ver heb je dit topic opvallend vermeden.
Het is apart dat je deze vraag stelt. Skillsy gaf aan dat ze door naleving van de heilige - goddelijke - geschriften beschermd werden. Dan stel jij ineens de vraag waar de Vader 70 jaar geleden was. Met andere woorden: waarom greep Hij niet in? Diezelfde heilige geschriften leren Skillsy dat God in vroegere tijden selectief ingreep. Waarom stel je deze vraag? Er is geen enkele causaliteit tussen het naleven van heilige geschriften en het niet-ingrijpen in moeilijke tijden.

[ Bericht 25% gewijzigd door Passievruchtje op 10-04-2013 23:49:28 ]
I love Israel!
  woensdag 10 april 2013 @ 23:00:40 #17
354441 Passievruchtje
pi_125136066

[ Bericht 100% gewijzigd door Passievruchtje op 10-04-2013 23:01:05 ]
I love Israel!
pi_125139124
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:59 schreef Passievruchtje het volgende:

[..]

Het is apart dat je deze vraag stelt. Skillsy gaf aan dat ze door naleving van de heilige - goddelijke - geschriften beschermd werden. Dan stel jij ineens de vraag waar de Vader 70 jaar geleden was. Met andere woorden: waarom greep Hij niet in? Diezelfde heilige geschriften leren Skillsy dat God in vroegere tijden selectief ingreep. Waarom stel je deze vraag? Er is geen enkele causaliteit tussen het naleven van heilige geschriften en het niet-ingrijpen in moeilijke tijden.
Volgens mij was de Babylonische ballingschap een straf van god, waarom strafte god met de Shoah?

quote:
1 kon 8 46 Als ze tegen U zondigen – er is immers geen mens die niet zondigt – en U levert hen in uw toorn over aan de vijand die hen gevangen wegvoert naar zijn land, veraf of dichtbij; 47 als ze dan tot nadenken komen in het land waarheen ze weggevoerd zijn, en ze bekeren zich en bidden tot U in hun ballingschap: “Wij hebben gezondigd, wij hebben verkeerd gedaan, wij hebben goddeloos gehandeld,” .
  donderdag 11 april 2013 @ 00:26:23 #19
354441 Passievruchtje
pi_125140359
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 23:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Volgens mij was de Babylonische ballingschap een straf van god, waarom strafte god met de Shoah?

Maar waarom begin je hierover? Je deponeert een vraag die geen enkele causaliteit kent jegens hetgeen Skillsy verklaart. Los van het feit of hij daarin juist is of niet. Nu kom je weer met deze vraag. Ik vind het allemaal prima hoor, maar het wordt er niet duidelijker op.

Laat ik er maar in meegaan. Waarom was de ballingschap volgens jou een straf van God? Waarom was de Shoah volgens jou een straf van God? Je ontkent immers het bestaan van een God.

[ Bericht 3% gewijzigd door Passievruchtje op 11-04-2013 00:31:34 ]
I love Israel!
pi_125140815
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 00:26 schreef Passievruchtje het volgende:

[..]

Maar waarom begin je hierover? Je deponeert een vraag die geen enkele causaliteit kent jegens hetgeen Skillsy verklaart. Los van het feit of hij daarin juist is of niet. Nu kom je weer met deze vraag. Ik vind het allemaal prima hoor, maar het wordt er niet duidelijker op.

Laat ik er maar in meegaan. Waarom was de ballingschap volgens jou een straf van God? Waarom was de Shoah volgens jou een straf van God? Je ontkent immers het bestaan van een God.
U levert hen in uw toorn over aan de vijand die hen gevangen wegvoert naar zijn land, veraf of dichtbij

Duidelijk? Staat in de bijbel. Ongeveer 6 miljoen zijn er "weggevoerd".

Ik probeer door een vrome façade heen te prikken.
  donderdag 11 april 2013 @ 00:47:19 #21
354441 Passievruchtje
pi_125141025
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 00:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
U levert hen in uw toorn over aan de vijand die hen gevangen wegvoert naar zijn land, veraf of dichtbij

Duidelijk? Staat in de bijbel. Ongeveer 6 miljoen zijn er "weggevoerd".

Ik probeer door een vrome façade heen te prikken.
Welke façade? Die eerste zin slaat op de Babylonische ballingschap neem ik aan? Wat heeft dit met Skillsy's opvatting te maken? Geef mij even het vers. Dank.

[ Bericht 0% gewijzigd door Passievruchtje op 11-04-2013 02:09:17 ]
I love Israel!
  † In Memoriam † donderdag 11 april 2013 @ 05:51:24 #22
380655 Salmannassar
Heliumcooled Hothead
pi_125142860
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
Nee, Skillsy. Ik ben niet anti maar ook niet pro als het erop aan komt...

[ Bericht 0% gewijzigd door Salmannassar op 11-04-2013 09:12:07 (perfectionisme) ]
The King is dead! All hail the King!!
"Salmannassar verkondigt de waarheid"-Spongeboss.
Braindraininsanesmartstarthartfirstthenthinkfeelurway.
Deadprez 4 ( KLB) Modgod !
pi_125143155
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:30 schreef Passievruchtje het volgende:
Niet per definitie achterlijk natuurlijk. Afgeven op anderen omdat zij anders leven zou ik eerder op gelijke wijze typeren. Het gaat hier om reinheidsvoorschriften voor in die tijd. Skillsy heeft het hier over de oudheid en middeleeuwen.
Ik stel voor de laatste drie pagina's nog eens rustig te herlezen voordat je hier verder gaat met verwijten maken. ( eigenlijk zou ik op een post als deze beter niet reageren, maar doe dit toch uit louter fatsoen )
pi_125145021
Nog zo'n recept waar de wetenschappers verstelt van staan. Tja, dit is wetenschap die door gOd gegeven is. Kan ook niet anders.

Leviticus 14:1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Dit zijn de voorschriften die van toepassing zijn wanneer iemand die door huidvraat getroffen is, weer rein kan worden verklaard. Zo iemand moet naar de priester worden gebracht, 3 en de priester moet buiten het kamp onderzoeken of hij van zijn huidvraat genezen is. Als dat zo is, 4 moet de priester opdracht geven om voor degene aan wie de reiniging moet worden voltrokken twee levende, reine vogels te halen, en cederhout, karmozijn en majoraan. 5 De ene vogel laat hij slachten boven een met bronwater gevulde aarden schaal. 6 De andere, levende vogel moet hij, net als het cederhout, het karmozijn en de majoraan, in het bloed van de boven het bronwater geslachte vogel dopen, 7 en met dat bloed moet hij degene die na zijn huidvraat moet worden gereinigd zevenmaal besprenkelen. Daarna verklaart hij hem rein.

Wordt nog steeds niet erkend door de ziekenfondsen.
  donderdag 11 april 2013 @ 09:59:36 #25
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_125145056
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 21:51 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Dát zou kunnen, maar je sprak hierboven van "bescherming van de Vader". Wat voor een cynische vorm van "bescherming" is het als strikte naleving van die wetten juist leidt tot een verheviging van de pogroms?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')