Goed, we hebben het dus over dezelfde pestepidemie. Dat kan best jou idee zijn, maar dat was niet zo. Deze epidemie omvatte het totale R.Rijk en volgde de zijderoute over land en ook over zee. Van China heb ik geen cijfers, maar 1/3 van het R.Rijk liet het loodje, ook de inwoners van Palestina. De stammen buiten het R.R. en weg van deze handelsroutes bleven gespaard door hun geïsoleerd gebied zoals bv. het Arabisch schiereiland. Grappig dat net de voorvaders van de moslims ook gespaard gebleven zijn ( dank zij Allah ?quote:Ik heb het over de zogenaamde 'zwarte dood'
De 'pest' ziekte ten tijde van keizer Justinianus trof naar mijn idee ver buiten het Romeinse Rijk
Ik had het over de zwarte dood.Die vond toch plaats in de middel eeuwen?De pest ten tijde van Justinianus waar Molurus over had was toch ergens in 500 na Christus??quote:Op woensdag 10 april 2013 19:02 schreef ATON het volgende:
Skillsy
[..]
Goed, we hebben het dus over dezelfde pestepidemie.
Ik had het over de pestepidemie 'zwarte dood lang NA het Romeinse Rijk.quote:Dat kan best jou idee zijn, maar dat was niet zo. Deze epidemie omvatte het totale R.Rijk en volgde de zijderoute over land en ook over zee. Van China heb ik geen cijfers, maar 1/3 van het R.Rijk liet het loodje, ook de inwoners van Palestina. De stammen buiten het R.R. en weg van deze handelsroutes bleven gespaard door hun geïsoleerd gebied zoals bv. het Arabisch schiereiland. Grappig dat net de voorvaders van de moslims ook gespaard gebleven zijn ( dank zij Allah ?). Dit is de hoofdreden geweest van de val van het R.Rijk en de reden waarom de moslims in zo'n korte tijd de zaak hebben kunnen overnemen. Het waren ook net deze joodse scholen buiten het R.Rijk die de inspiratiebron geweest zijn voor het ontstaan van de Islam. Zal ook wel in god's plan verweven zijn zeker ?
Ach, nu nog een goede bron:
http://www.cobra.be/cm/co(...)vierdebeest_recensie
Neen hoor. Al vergeten wat je geschreven hebt ? :quote:Op woensdag 10 april 2013 20:34 schreef Skillsy het volgende:
Ik had het over de pestepidemie 'zwarte dood lang NA het Romeinse Rijk.
En moest je het nog niet weten: de ' pest ' ziekte = ' zwarte dood '.quote:Ik heb het over de zogenaamde 'zwarte dood'
De 'pest' ziekte ten tijde van keizer Justinianus trof naar mijn idee ver buiten het Romeinse Rijk
En de joden in binnen het R.Rijk die eraan overleden, pasten die dan de ' reinigingswetten ' niet toe ?quote:De 'voorouders' van de Islam zullen gespaard gebleven zijn omdat zij eveneens hetzelfde reiningswetten onderhielden.
2/3 bleef gespaard, had ik geschreven, zowel Romeinen, Grieken, Perzen en Egyptenaren. Hadden die dan ook dezelfde bescherming van de joodse gOd ?quote:Ik zeg niet dat iedere Jood is gespaard maar een groot deel wel.
Puur door afzondering van de pesthaarden en de rest is nonsens. Moet ik je anders eens oprakelen welke instructies Mozes kreeg van gOd om huidvraat te behandelen? Kan je gelijk zien hoe onderlegd uw gOd wel was.quote:Puur toeval?Neen bescherming van de Vader
Je hebt verschillende pest epidemieen gehad heb ik geleerd op school, oa de zwarte dood in de middel eeuwen.En daar had ik het over.Niet over de pest uitbraak in 500 in het Romeinse Rijkquote:Op woensdag 10 april 2013 20:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor. Al vergeten wat je geschreven hebt ?
klopt, maar deze naam 'zwarte dood' werd gegeven aan de middel eeuwse uitbraak correct?quote:En moest je het nog niet weten: de ' pest ' ziekte = ' zwarte dood '.
Ga daar geen antwoord geven.Je snapt zelf ook wel waaromquote:En de joden in binnen het R.Rijk die eraan overleden, pasten die dan de ' reinigingswetten ' niet toe ?
Het Joodse volk hield zich strikt aan de reiniginswetten.wellicht dat daarom zo weinig Joden gestorven waren vergeleken met andere gelovigen, volkeren.?quote:2/3 bleef gespaard, had ik geschreven, zowel Romeinen, Grieken, Perzen en Egyptenaren. Hadden die dan ook dezelfde bescherming van de joodse gOd ? [/qoute]
Wat moet ik daar nou op beantwoorden?Joodse G'd?Volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen
[quote]
Puur door afzondering van de pesthaarden en de rest is nonsens. Moet ik je anders eens oprakelen welke instructies Mozes kreeg van gOd om huidvraat te behandelen? Kan je gelijk zien hoe onderlegd uw gOd wel was.
Dan is het toch vreemd dat de Vader vervolgens toestond dat de joden alsnog door pogroms werden gedecimeerd. En dat ook vrome joden slachtoffer werden van de pest.quote:Op woensdag 10 april 2013 20:34 schreef Skillsy het volgende:
Puur toeval?Neen bescherming van de Vader
quote:The Epitaph of Asher aben Turiel, Toledo, Spain, 1349
...A cherished child. / Perfect in knowledge, / A reader of the Bible, / A student of the Mishnah and Gemara. / Had learned from his father / What his father learned from his teachers: / The statutes of God and his laws. / Though only fifteen years in age, / He was like a man of eighty in knowledge. / More blessed than all sons: Asher - may he rest in Paradise - / The son of Joseph ben Turiel - may God comfort him, / He died of the plague, in the month of Tammuz, in the year 109 [June or July, 1349]...
http://www.fordham.edu/halsall/jewish/1348-jewsblackdeath.asp
Skillsy geeft aan dat de bijbel Gods wil bevat. In dit geval is zijn opmerking te verklaren. Dat andere volken joden vervolgden is niet in overeenstemming met Gods wil. Hij greep echter - helaas - niet in.quote:Op woensdag 10 april 2013 21:41 schreef Iblardi het volgende:
Dan is het toch vreemd dat de Vader vervolgens toestond dat de joden alsnog door pogroms werden gedecimeerd.
Het Joodse volk hield zich strikt aan de reiniginswetten.wellicht dat daarom zo weinig Joden gestorven waren vergeleken met andere gelovigen, volkeren.?quote:Op woensdag 10 april 2013 21:41 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dan is het toch vreemd dat de Vader vervolgens toestond dat de joden alsnog door pogroms werden gedecimeerd. En dat ook vrome joden slachtoffer werden van de pest.
[..]
Die mening deel ik enigszins. De houding van bepaalde posters komt niet overeen met wat in de forumregels staat. Dat komt zo'n topic niet ten goede.quote:Op woensdag 10 april 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
Ik heb het idee dat in deze topic-reeks alleen maar anti- religie mensen zitten.Ben op de verkeerde plek
En kan je nu aantonen dat de joden toen gespaard zijn gebleven, of heb je dat niet op school geleerd ? Ondertussen dit weer eens vergeten ? :quote:Op woensdag 10 april 2013 21:41 schreef Skillsy het volgende:
Je hebt verschillende pest epidemieen gehad heb ik geleerd op school, oa de zwarte dood in de middel eeuwen.En daar had ik het over.Niet over de pest uitbraak in 500 in het Romeinse Rijk
quote:Ik heb het over de zogenaamde 'zwarte dood'
Heeft dit enig belang ?quote:klopt, maar deze naam 'zwarte dood' werd gegeven aan de middel eeuwse uitbraak correct?
Ja, dat snap ik. Omdat er net zoveel doden vielen onder de joden als onder de rest van de bevolking.quote:Ga daar geen antwoord geven.Je snapt zelf ook wel waarom
Pech joh, dat was niet zo.quote:Het Joodse volk hield zich strikt aan de reiniginswetten.wellicht dat daarom zo weinig Joden gestorven waren vergeleken met andere gelovigen, volkeren.?
Ja, die smoes heb ik al meermaals gelezen. Noem maar eens één van die vele wetenschappers.quote:veel wetenschappers laten onomstotelijk zien dat de Bijbel kennis bevat die de wetenschap duizenden jaren vooruit is.
Zoals dit recept ?:quote:Toepassing daarvan had miljoenen mensen het leven kunnen redden, zoals bij de epidemieën van melaatsheid, pest en cholera. Ook nu zou deze kennis talloze ziektegevallen kunnen voorkomen, zoals hart- en vaatziekten en geslachtsziekten.
Omdat veel van die kennis menselijkerwijs niet te weten viel destijds, moet er indertijd een grote Auteur achter de vele auteurs van de Bijbel hebben gestaan. Tot conclusies van vele wetenschappers.
En dan is het gewoon wachten tot de patiënt overleden is. Dat is ten minste een afdoende behanding.quote:Leviticus13: 1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Als iemand een zwelling, uitslag of een lichte plek op zijn huid heeft die aan huidvraat doet denken, moet hij naar de priester worden gebracht, naar Aäron of een van diens nakomelingen, 3 die de aandoening moet bekijken. Als de priester vaststelt dat het haar op de aangetaste plek wit geworden is en de plek diep in de huid ligt, is het huidvraat en moet de priester de persoon in kwestie onrein verklaren.
4 Als de huid een lichte, witte plek vertoont die niet diep in de huid ligt en het haar niet wit geworden is, moet de priester de betreffende persoon zeven dagen afzonderen. 5 Op de zevende dag onderzoekt de priester hem opnieuw. Als blijkt dat de plek zich niet heeft uitgebreid en de huid niet verder is aangetast, moet hij hem opnieuw zeven dagen afzonderen. 6 Zeven dagen later onderzoekt de priester hem nogmaals, en als de plek dof geworden is en zich niet heeft uitgebreid, moet hij hem rein verklaren. Het is dan gewone uitslag. De persoon in kwestie moet zijn kleren wassen en is dan weer rein. 7 Maar als hij na onderzoek door de priester rein verklaard is en de plek zich later toch uitbreidt, moet hij zich opnieuw aan de priester laten zien. 8 Als de priester vaststelt dat de plek zich inderdaad heeft uitgebreid, moet hij hem onrein verklaren. Dan is het huidvraat.
Als dit niet achterlijk is, wat is het dan wél ?quote:Mijn oorspronkelijke bedoeling van de Kashrut was om te laten zien dat ,blijkt nu, niet zo heel achterlijk is.
Welke houding ? Tijdsbegrippen ? Daar gaat het hem net om. Als ik het goed heb zitten we nu in 2013. Regeltjes naleven die 3000 jaar oud zijn. Wat voor houding noem je dat ?quote:Op woensdag 10 april 2013 22:21 schreef Passievruchtje het volgende:
Aton, vanwaar die houding? 'Achterlijk' - zeker voor die tijdsbegrippen - is niet de juiste typering.
Niet per definitie achterlijk natuurlijk. Afgeven op anderen omdat zij anders leven zou ik eerder op gelijke wijze typeren. Het gaat hier om reinheidsvoorschriften voor in die tijd. Skillsy heeft het hier over de oudheid en middeleeuwen.quote:Op woensdag 10 april 2013 22:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke houding ? Tijdsbegrippen ? Daar gaat het hem net om. Als ik het goed heb zitten we nu in 2013. Regeltjes naleven die 3000 jaar oud zijn. Wat voor houding noem je dat ?
Waar was de Vader 70 jaar geleden, tot dus ver heb je dit topic opvallend vermeden.quote:Op woensdag 10 april 2013 20:34 schreef Skillsy het volgende:
Ik had het over de pestepidemie 'zwarte dood lang NA het Romeinse Rijk.
De 'voorouders' van de Islam zullen gespaard gebleven zijn omdat zij eveneens hetzelfde reiningswetten onderhielden.
Ik zeg niet dat iedere Jood is gespaard maar een groot deel wel.
Puur toeval?Neen bescherming van de Vader
Het is apart dat je deze vraag stelt. Skillsy gaf aan dat ze door naleving van de heilige - goddelijke - geschriften beschermd werden. Dan stel jij ineens de vraag waar de Vader 70 jaar geleden was. Met andere woorden: waarom greep Hij niet in? Diezelfde heilige geschriften leren Skillsy dat God in vroegere tijden selectief ingreep. Waarom stel je deze vraag? Er is geen enkele causaliteit tussen het naleven van heilige geschriften en het niet-ingrijpen in moeilijke tijden.quote:Op woensdag 10 april 2013 22:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Waar was de Vader 70 jaar geleden, tot dus ver heb je dit topic opvallend vermeden.
Volgens mij was de Babylonische ballingschap een straf van god, waarom strafte god met de Shoah?quote:Op woensdag 10 april 2013 22:59 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Het is apart dat je deze vraag stelt. Skillsy gaf aan dat ze door naleving van de heilige - goddelijke - geschriften beschermd werden. Dan stel jij ineens de vraag waar de Vader 70 jaar geleden was. Met andere woorden: waarom greep Hij niet in? Diezelfde heilige geschriften leren Skillsy dat God in vroegere tijden selectief ingreep. Waarom stel je deze vraag? Er is geen enkele causaliteit tussen het naleven van heilige geschriften en het niet-ingrijpen in moeilijke tijden.
quote:1 kon 8 46 Als ze tegen U zondigen – er is immers geen mens die niet zondigt – en U levert hen in uw toorn over aan de vijand die hen gevangen wegvoert naar zijn land, veraf of dichtbij; 47 als ze dan tot nadenken komen in het land waarheen ze weggevoerd zijn, en ze bekeren zich en bidden tot U in hun ballingschap: “Wij hebben gezondigd, wij hebben verkeerd gedaan, wij hebben goddeloos gehandeld,” .
Maar waarom begin je hierover? Je deponeert een vraag die geen enkele causaliteit kent jegens hetgeen Skillsy verklaart. Los van het feit of hij daarin juist is of niet. Nu kom je weer met deze vraag. Ik vind het allemaal prima hoor, maar het wordt er niet duidelijker op.quote:Op woensdag 10 april 2013 23:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Volgens mij was de Babylonische ballingschap een straf van god, waarom strafte god met de Shoah?
U levert hen in uw toorn over aan de vijand die hen gevangen wegvoert naar zijn land, veraf of dichtbijquote:Op donderdag 11 april 2013 00:26 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Maar waarom begin je hierover? Je deponeert een vraag die geen enkele causaliteit kent jegens hetgeen Skillsy verklaart. Los van het feit of hij daarin juist is of niet. Nu kom je weer met deze vraag. Ik vind het allemaal prima hoor, maar het wordt er niet duidelijker op.
Laat ik er maar in meegaan. Waarom was de ballingschap volgens jou een straf van God? Waarom was de Shoah volgens jou een straf van God? Je ontkent immers het bestaan van een God.
Welke façade? Die eerste zin slaat op de Babylonische ballingschap neem ik aan? Wat heeft dit met Skillsy's opvatting te maken? Geef mij even het vers. Dank.quote:Op donderdag 11 april 2013 00:40 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
U levert hen in uw toorn over aan de vijand die hen gevangen wegvoert naar zijn land, veraf of dichtbij
Duidelijk? Staat in de bijbel. Ongeveer 6 miljoen zijn er "weggevoerd".
Ik probeer door een vrome façade heen te prikken.
Nee, Skillsy. Ik ben niet anti maar ook niet pro als het erop aan komt...quote:Op woensdag 10 april 2013 21:53 schreef Skillsy het volgende:
Ik heb het idee dat in deze topic-reeks alleen maar anti- religie mensen zitten.Ben op de verkeerde plek
Ik stel voor de laatste drie pagina's nog eens rustig te herlezen voordat je hier verder gaat met verwijten maken. ( eigenlijk zou ik op een post als deze beter niet reageren, maar doe dit toch uit louter fatsoen )quote:Op woensdag 10 april 2013 22:30 schreef Passievruchtje het volgende:
Niet per definitie achterlijk natuurlijk. Afgeven op anderen omdat zij anders leven zou ik eerder op gelijke wijze typeren. Het gaat hier om reinheidsvoorschriften voor in die tijd. Skillsy heeft het hier over de oudheid en middeleeuwen.
Dát zou kunnen, maar je sprak hierboven van "bescherming van de Vader". Wat voor een cynische vorm van "bescherming" is het als strikte naleving van die wetten juist leidt tot een verheviging van de pogroms?quote:Op woensdag 10 april 2013 21:51 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het Joodse volk hield zich strikt aan de reiniginswetten.wellicht dat daarom zo weinig Joden gestorven waren vergeleken met andere gelovigen, volkeren.?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |