Het punt is dat de wetgeving die belasting ontwijking ontduiking mogelijk maakt, niet het resultaat is van een publiek debat. Onder de gewone burgers is daarvoor niet veel steun. Nu de discussie op gang komt zul je dat gaan merken. "Het staat in de wet" is niet het eindpunt van de redenering. De vraag is ook waarom dit allemaal zo geregeld is.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:01 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Ik vind dat dit soort opmerkingen van jouw niet kunnen en dat je daarvoor de doodstraf moet krijgen. Het staat niet in de wet maar het is een misdaad. De spelregels zijn namelijk ongeldig in deze feodale tijd.
Als ik jou zo zie argumenteren, is de opleiding Fiscaal Recht ook aan een grondige herziening toe.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is inderdaad volstrekt logisch dat men winst probeert te maximaliseren. Is niks raars aan. Als jij als Nederlandse fabriek je grondstoffen inkoopt in China omdat dat goedkoper is dan dezelfde grondstof in Nederland, is dat dan volgens jou hartstikke fout?
Dus je punt is eigenlijk "de democratie werkt niet goed". Tsja..quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het punt is dat de wetgeving die belasting ontwijking ontduiking mogelijk maakt, niet het resultaat is van een publiek debat. Onder de gewone burgers is daarvoor niet veel steun. Nu de discussie op gang komt zul je dat gaan merken. "Het staat in de wet" is niet het eindpunt van de redenering. De vraag is ook waarom dit allemaal zo geregeld is.
Ik heb jou echt nog niks zinnigs zien posten. Een hoop slecht onderbouwd vaag gelul in belabberd Nederlands. Je bent vast zo'n autodidactische zelfbenoemde "groot denker", afgestudeerd aan de "school des levens" o.i.d. Schertsfiguur.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:15 schreef deelnemer het volgende:
Als ik jou zo zie argumenteren, is de opleiding Fiscaal Recht ook aan een grondige herziening toe.
Dat deed ik al.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Lees nog eens waar ik op reageer en wat ik schrijf..
Zij zijn niet de enige belanghebbende in deze. Ik heb het ook over de landen waar de belasting wordt ontweken ontdoken.quote:Ze hebben geen inkomstenbelasting daar, period. Niet alleen burgers lopen dat mis, iedereen en alles daar..
Dat verwacht ik niet, maar de mensen die leven in dictaturen hebben daar niet voor gekozen. Wij hoeven daar geen misbruik van te maken.quote:Dus? Niet elk land op deze aardkloot is een democratie als de onze. Het is niet alleen naïef om dat te verwachten, maar nogal arrogant bovendien.
Dit is juist.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als ik jou zo zie argumenteren, is de opleiding Fiscaal Recht ook aan een grondige herziening toe.
Dat is ook een voortdurende strijd.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dus je punt is eigenlijk "de democratie werkt niet goed". Tsja..
Over slechte argumenten gesproken... een ordinaire ad hominem.quote:Ik heb jou echt nog niks zinnigs zien posten. Een hoop slecht onderbouwd vaag gelul in belabberd Nederlands. Je bent vast zo'n autodidactische zelfbenoemde "groot denker", afgestudeerd aan de "school des levens" o.i.d. Schertsfiguur.
Nee. Ik beweer dat belastingontduiking/ontwijking reeds aangepakt wordt via de Nederlandse wet. Dat is dus prima mogelijk.quote:
Wat let je? Hier hebben we een prima democratie!quote:Zij zijn niet de enige belanghebbende in deze. Ik heb het ook over de landen waar de belasting wordt ontweken ontdoken.
De BVI is een dictatuur?quote:Dat verwacht ik niet, maar de mensen die leven in dictaturen hebben daar niet voor gekozen. Wij hoeven daar geen misbruik van te maken.
Rechtvaardigheid is subjectief. Jij bent kennelijk onder de indruk dat jouw mening de mening van iedereen is.quote:Je redeneringen erkennen geen enkel idee van rechtvaardigheid.
Voor een hoop mensen is dat dan ook het geval.quote:Al je argumenten vertrekken en eindigen bij het idee dat mensen slechts uit zijn op hun eigen voordeel.
Die landen kiezen niet zelf voor, de multinationals kiezen voor die landen omdat deze landen nog de ruimere mogelijkheden bieden. Zoals bijvoorbeeld ook apple en U2 er voor kiezen om het merendeel van hun winsten hier in NL op te voeren omdat ze alles hier op intellectueel eigendom kunnen boeken en in NL daar bijna geen belasting over geheven worden.quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:55 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat je dat vreemd vindt. Mensen eten ook gewoon nog een halve kip, terwijl het toch ó-zó-zielig is wanneer er een kuikentje in de shredder wordt gegooid.
Maar zoals ik zei: die landen kiezen er zelf voor. Kan je heel boos worden op iedereen die van de mogelijkheden gebruik maakt, maar dan snap je het niet helemaal.
Tuurlijk, maar aan die kapstok kan je echt élk probleem wel ophangen.quote:
Daar begon je zelf mee..quote:Over slechte argumenten gesproken... een ordinaire ad hominem.
Een doctor van 102 jaar oud die een werkwoord nog niet kan vervoegen. Tuurlijk.quote:Gepromoveerd in de theoretische natuurkunde en inderdaad 3x jouw leeftijd.
Het probleem is vooral internationaal. Nederland speelt daarin evenmin een voorbeeldige rol.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee. Ik beweer dat belastingontduiking/ontwijking reeds aangepakt wordt via de Nederlandse wet. Dat is dus prima mogelijk.
Een democratie is niet zo eenvoudig. Mij is opgevallen dat het publieke debat in Nederland ook niet zo goed heeft gefunctioneerd. De burger speelt zijn rol maar matig en wordt teveel bespeeld.quote:Wat let je? Hier hebben we een prima democratie!
Nee, een Britse ex-kolonie met slechts 100.000 inwoners, dat wordt gebruikt als belastingparadijs.quote:De BVI is een dictatuur?
Rechtvaardigheid is intersubjectief en heeft reeele gronden in termen schade en voordeel. Het speelt een belangrijke rol als het voordeel van een leidt tot schade voor een ander. Het afdoen als subjectief is te simpel.quote:Rechtvaardigheid is subjectief. Jij bent kennelijk onder de indruk dat jouw mening de mening van iedereen is.
Dat is een te beperkt gezichtspunt.quote:Voor een hoop mensen is dat dan ook het geval.
Zeker, de wereld is niet simpel.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar aan die kapstok kan je echt élk probleem wel ophangen.
Waar?quote:Daar begon je zelf mee..
Goed, anderhalf keer zo oud.quote:Een doctor van 102 jaar oud die een werkwoord nog niet kan vervoegen. Tuurlijk.
En wat heeft Nederland te maken met plaatselijke wetgeving?quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:55 schreef deelnemer het volgende:
Het probleem is vooral internationaal.
...
Met hun eigen set regels (betreffende dit onderwerp). Zijn die regels door de grote bedrijven aan hun opgelegd? Nee natuurlijk.quote:..
Nee, een Britse ex-kolonie met slechts 100.000 inwoners, dat wordt gebruikt als belastingparadijs.
Deze posts ademen echt dat koloniale "ik weet veel beter wat goed is voor de wilde inboorling dan hijzelf". Ze vinden het zelf rechtvaardig (anders maken ze die afspraak niet), maar doctor deelnemer weet het wel beter! Zum kotzen.quote:Rechtvaardigheid is intersubjectief en heeft reeele gronden in termen schade en voordeel. Het speelt een belangrijke rol als het voordeel van een leidt tot schade voor een ander. Het afdoen als subjectief is te simpel.
..
Dat is een te beperkt gezichtspunt.
Je moet onderscheid maken tussen wet en moraal. Een wet hoeft niet moreel te zijn. Als je het niet eens bent met de wet zijn er legio mogelijkheden om er een verandering in te verwezenlijken. Het staat bedrijven nadien nog steeds vrij om weer nieuwe mazen op te zoeken. Dat is een kat- en muisspel wat nooit zal eindigen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:12 schreef deelnemer het volgende:
Het punt is dat de wetgeving die belasting ontwijking ontduiking mogelijk maakt, niet het resultaat is van een publiek debat. Onder de gewone burgers is daarvoor niet veel steun. Nu de discussie op gang komt zul je dat gaan merken. "Het staat in de wet" is niet het eindpunt van de redenering. De vraag is ook waarom dit allemaal zo geregeld is.
Als het gevolgen heeft buiten de BVI is dat niet onredelijk.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
En wat heeft Nederland te maken met plaatselijke wetgeving?
Bedrijven maken daar gebruik van. Kleine landen zijn makkelijker te bespelen. De bestuurselite is daar een kleine groep die zich daar kennelijk voor leent. Door hun nauwe banden met de Britten hebben ze een goede uitgangspositie.quote:Met hun eigen set regels (betreffende dit onderwerp). Zijn die regels door de grote bedrijven aan hun opgelegd? Nee natuurlijk.
Het heeft consequenties voor burgers in landen buiten de BVI.quote:Deze posts ademen echt dat koloniale "ik weet veel beter wat goed is voor de wilde inboorling dan hijzelf". Ze vinden het zelf rechtvaardig (anders maken ze die afspraak niet), maar doctor deelnemer weet het wel beter! Zum kotzen.
Voor welke landen? En in hoeverre is Nederland een belanghebbende daarin?quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:31 schreef deelnemer het volgende:
Als het gevolgen heeft buiten de BVI is dat niet onredelijk.
Daar profiteert de BVI zelf van! Bijna hun hele economie drijft er zelfs op..quote:Bedrijven maken daar gebruik van. Kleine landen zijn makkelijker te bespelen. De bestuurselite is daar een kleine groep die zich daar kennelijk voor leent. Door hun nauwe banden met de Britten hebben ze een goede uitgangspositie.
Voor welke landen? En in hoeverre is Nederland een belanghebbende daarin?quote:Het heeft consequenties voor burgers in landen buiten de BVI.
Een wet heeft vaak een morele dimensie, omdat het afspraken zijn en belangen van mensen betreft. Al zijn er ook verkeersregels, die niet direct moreel zijn. De wet is altijd een project in uitvoering; het is nooit af. De mogelijkheid nieuwe mazen te zoeken is eerder een argument waarom er ook een moreel besef nodig is, die meer is dan de letter van de wet. Mensen onthouden zich niet alleen van het uitmoorden van hun medemens, omdat nu eenmaal in de wet staat dat dit onrechtmatig is.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je moet onderscheid maken tussen wet en moraal. Een wet hoeft niet moreel te zijn. Als je het niet eens bent met de wet zijn er legio mogelijkheden om er een verandering in te verwezenlijken. Het staat bedrijven nadien nog steeds vrij om weer nieuwe mazen op te zoeken. Dat is een kat- en muisspel wat nooit zal eindigen.
Burgers, in de landen waar bedrijven opereren en vermogende mensen wonen, betalen meer belasting als anderen zich daaraan onttrekken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Voor welke landen? En in hoeverre is Nederland een belanghebbende daarin?
[..]
Daar profiteert de BVI zelf van! Bijna hun hele economie drijft er zelfs op..
[..]
Voor welke landen? En in hoeverre is Nederland een belanghebbende daarin?
En in hoeverre is Nederland daarin belanghebbende?quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Burgers, in de landen waar bedrijven opereren en vermogende mensen wonen, betalen meer belasting als anderen zich daaraan onttrekken.
Fijn. Haal je de offshore-industrie daar weg, >50% van het BNP down the drain. En wij in het toch al rijke Nederland lekker heffen!quote:Dat de BVI profiteert van hun rol als belastingparadijs is evident. Als hun hele economie daarop drijft dan zijn het "parasieten" van de wereld economie (een term die David Ricardo gebruikte voor de adel van weleer voor mensen die zelf niet bijdragen aan de economische productie).
NL concurreert met zijn eigen paradijselijke regels waardoor NL-burgers meer belasting moeten betalen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
En in hoeverre is Nederland daarin belanghebbende?
[..]
Niet mee eens. Of die internationale bedrijven zich hier vestigen en geen belasting betalen, of dat ze hier zich niet vestigen maakt natuurlijk niks uit. Sterker nog, die bedrijven leveren zelfs geld op. De hele zuidas houdt zich ermee bezig..quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
NL concurreert met zijn eigen paradijselijke regels waardoor NL-burgers meer belasting moeten betalen.
Nederland speelt zelf ook voor belastingparadijsquote:Op vrijdag 5 april 2013 16:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
En in hoeverre is Nederland daarin belanghebbende?
De autochtone bevolking aldaar (44% van de bevolking) gun ik wel wat, maar zij zijn niet de belangrijkste bevoordeelden. Het meeste voordeel gaat naar degenen die gebruik maken van het belastingparadijs.quote:Fijn. Haal je de offshore-industrie daar weg, >50% van het BNP down the drain. En wij in het toch al rijke Nederland lekker heffen!
En als er overal netjes bronbelasting betaald zou worden zou die hele zuidas niet bestaan en de financiele tovenarij die werkelijk niets toevoegen aan de globale economie ook opgedoekt zijn waardoor we als mensen wederom ons met nuttige dingen uitvinden bezig kunnen gaan houden.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Niet mee eens. Of die internationale bedrijven zich hier vestigen en geen belasting betalen, of dat ze hier zich niet vestigen maakt natuurlijk niks uit. Sterker nog, die bedrijven leveren zelfs geld op. De hele zuidas houdt zich ermee bezig..
Het levert minder dan een miljard op. En dan hebben we het over een paradijselijke stroom van tientallen miljarden euro's via de brievenbussen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Niet mee eens. Of die internationale bedrijven zich hier vestigen en geen belasting betalen, of dat ze hier zich niet vestigen maakt natuurlijk niks uit. Sterker nog, die bedrijven leveren zelfs geld op. De hele zuidas houdt zich ermee bezig..
Dan levert het nog steeds een miljard op. Zijn toch knaken die we niet kunnen missen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het levert minder dan een miljard op. En dan hebben we het over een paradijselijke stroom van tientallen miljarden euro's via de brievenbussen.
Dat zijn geen knaken. Het is een schaamlap. Die geldstroom had echt geld op kunnen brengen in NL of in het land van productie. Dat verliest moet worden gecompenseerd door burgers die geen loopholes kunnen gebruiken. Dat is gewoon bedrog.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan levert het nog steeds een miljard op. Zijn toch knaken die we niet kunnen missen.
Dream on. Mobiel kapitaal is weg zodra dat hier belast gaat worden.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zijn geen knaken. Het is een schaamlap. Die geldstroom had echt geld op kunnen brengen in NL
..en weer de vraag: wat heeft Nederland daarmee te maken?quote:of in het land van productie.
Nogmaals: dat spreken die landen zelf af. Zijn ze zelf bij.quote:Dat verliest moet worden gecompenseerd door burgers die geen loopholes kunnen gebruiken.
Nee, dat zijn gewoon afspraken.quote:Dat is gewoon bedrog.
Éen miljard is nog niet eens een half procent van onze totale, jaarlijkse begroting.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:22 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan levert het nog steeds een miljard op. Zijn toch knaken die we niet kunnen missen.
If there is no place to go.....quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:36 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dream on. Mobiel kapitaal is weg zodra dat hier belast gaat worden.
Dus wel willen verdienen aan/ in een land, maar niet willen bijdragen aan het betreffende land.quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |