Ja, bij dit soort opgaves helpt tekenen heel veel! Zeker doen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:51 schreef Neraice het volgende:
[..]
Morgen ook maar even een schetsje maken als we 'm krijgen.
Is niet hetzelfde toch? xˆ-0,5 is toch 1/wortel(x) en niet wortel(1/x)?quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:50 schreef De_Nater het volgende:
Is er een primitieve van de wortel van 1/x ?
Of de primitieve van x ^-0,5? Wat praktisch hetzelfde betekent natuurlijk...
Dat is wel hetzelfde. Typ maar eens 1/wortel5 en wortel(1/5) op je rekenmachine. Zo doe ik het altijd als ik het niet zeker weet.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:56 schreef Neraice het volgende:
[..]
Is niet hetzelfde toch? xˆ-0,5 is toch 1/wortel(x) en niet wortel(1/x)?
Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat de primitieve van x tot de minus eerste een lnx is. Logisch zou zijn dat deze ontbrak, immers -1+1=0 en delen door nul is flauwe KUL...quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:54 schreef Miousana het volgende:
[..]
Oh natuurlijk! Van x^-0,5 is er natuurlijk wel een primitieve (die we weten). Gewoon 2(x)^0,5
Daar liep ik op vast net!
Oh ja ik zie 'tquote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:58 schreef Miousana het volgende:
[..]
Dat is wel hetzelfde. Typ maar eens 1/wortel5 en wortel(1/5) op je rekenmachine. Zo doe ik het altijd als ik het niet zeker weet.
Of gebruik de test functie op je Gr, waarbij je beide kunt invullen met een is teken er tussen en het antwoord nul of een is. Nul voor fout en een voor goed.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:58 schreef Miousana het volgende:
[..]
Dat is wel hetzelfde. Typ maar eens 1/wortel5 en wortel(1/5) op je rekenmachine. Zo doe ik het altijd als ik het niet zeker weet.
Vet wist ik niet!quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:59 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Of gebruik de test functie op je Gr, waarbij je beide kunt invullen met een is teken er tussen en het antwoord nul of een is. Nul voor fout en een voor goed.
Geen idee waarom dat zo is, maar ik accepteer het maar.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:58 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat de primitieve van x tot de minus eerste een lnx is. Logisch zou zijn dat deze ontbrak, immers -1+1=0 en delen door nul is flauwe KUL...
Haha, wist ik niet! Echt handig!quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:59 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Of gebruik de test functie op je Gr, waarbij je beide kunt invullen met een is teken er tussen en het antwoord nul of een is. Nul voor fout en een voor goed.
Differentieren kan je met regels doen.quote:Op dinsdag 21 mei 2013 23:58 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat de primitieve van x tot de minus eerste een lnx is. Logisch zou zijn dat deze ontbrak, immers -1+1=0 en delen door nul is flauwe KUL...
Ik ben blij dat ik jullie na zes jaar wiskunde nog iets nieuws heb kunnen lerenquote:
Kwadraat kan je schrijven als x^2 etc.quote:Op woensdag 22 mei 2013 00:54 schreef kimm2013 het volgende:
en als mijn mijn vraag hierboven beantwoord is, nog ff een andere vraagje:
(2xkwadraat -2x)tot de derde. Is de primitieve hiervan:
0,25(2xkwadraat-2x)tot de vierde KEER .....?
wat moet er op die puntjes staan? weet namelijk de eenvoudige wel te doen met de regel '1/a'
Allemaal fout.quote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef kimm2013 het volgende:
hej mensen vraagje:
primitieve van ln(x)= xln(x)-x
stel je hebt ln(2x), is de primitieve dan:
2xln(2x)-2x keer1/2 OF
2xln(2x)-x keer 1/2 OF
xln(2x)-x keer 1/2 OF zijn ze alle drie fout?
Klopt spiegelen kan ook inderdaad. Maar het herschrijven is niet nodig.quote:Op woensdag 22 mei 2013 08:42 schreef undifined1 het volgende:
Nog even over de vraag 13, is het nog steeds niet simpeler om eerste gewoon te spiegelen, ik heb het op deze manier gedaan.
[ http://imageshack.us/a/img28/9752/imag0350od.jpg (copy/paste deze link) ]
Ik had het ook nog wat verder herschreven, maar dat was dus niet nodig?
Heb je 'm nu al?quote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef kimm2013 het volgende:
hej mensen vraagje:
primitieve van ln(x)= xln(x)-x
stel je hebt ln(2x), is de primitieve dan:
2xln(2x)-2x keer1/2 OF
2xln(2x)-x keer 1/2 OF
xln(2x)-x keer 1/2 OF zijn ze alle drie fout?
sorry maar dat had ik dus ook, kijk maar terug?quote:Op woensdag 22 mei 2013 09:53 schreef CWAV het volgende:
[..]
Heb je 'm nu al?
Bij f(x) = ln(x) is de primitieve inderdaad F(x) = xln(x)-x
Bij f(x)= ln(2x) zou je zeggen; de primitieve is F(x) = 2xln(2x)-2x+c. Dit geldt echter niet, omdat je bij het afleiden geen "ln(x)" afleidt maar "ln(2x)", waardoor je de kettingregel moet gebruiken en je dus vermenigvuldigt met 2. Dit zou dan de afgeleide worden van die F(x):
dy/dx = (2 * ln(2x) + (2x/2x)*2 -2) = 2ln(2x) != f(x)
Da's niet wat je wilt, dus zie je dat je de primitieve moet compenseren door er 1/2 voor te zetten:
F(x) = 1/2 * (2xln(2x)-2x) = xln(2x)-x +c.
Als je dit afleidt, krijg je: dy/dx = (1 * ln(2x) + (x/2x)*2 - 1) = ln(2x) + (2x/2x) - 1) = ln(2x) + 1 - 1 = ln(2x) = f(x)
Sorry voor 't breien overigens, maar met onder elkaar schrijven wordt 't helemaal zo'n zooitje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |