Dan moet je wel inkomen hebben.quote:
quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:59 schreef Erasmo het volgende:
Ok dan laten we mensen met minimumloon totaal zinloos werk uitvoeren omdat ze anders geen baan meer hebben, ook al kan het goedkoper, sneller en beter met machines. Klinkt als een goed plan.
Thanksquote:Op woensdag 3 april 2013 05:48 schreef El_Matador het volgende:
De "angst" voor banenverlies en het idee dat werk het doel is en niet de uitkomst van werk, deel ik helemaal niet.
Ik probeerde slechts een nuancering aan te brengen dat robotisering (meer dan automatisering) helemaal geen vanzelfsprekende trend is.
Het is namelijk op veel vlakken allang mogelijk om robots in te zetten. Toch wordt dat niet gedaan. Met name omdat mensen -al dan niet terecht- 'bang' zijn voor robots. Juist de redenen waarom heb ik proberen aan te geven:
- keuzevrijheid
- interactie
- sociaal contact
- controle
Die zaken gaan echt niet verdwijnen en vervangen worden door robots. We worden echt niet opeens volgzame mensen omdat er robots komen. Integendeel; we blijven mensen en willen dus mensen om ons heen en daarom rijst er verzet tegen robots. Niet omdat ze "onze banen zouden inpikken" (want robots die werk overnemen creeeren nieuwe gebieden voor nieuwe arbeid), maar omdat we niet van robots afhankelijk willen zijn.
En juist dat soort punten begrijpen briljante technici en AI-ontwikkelaars niet. Logisch; de meeste van die mensen die dat gaan studeren zijn sowieso al niet zo'n fan van mensen dan wel begrijpen ze gewoon niet. Het soort autist dat liever niet met mensen omgaat en een robot want voorspelbaar veiliger vindt.
Dat soort mensen is echter zwaaaaar in de minderheid in de samenleving en daarom zijn hun Wij-van-WC-eend-berichten aan dovemansoren gericht.
Jammer dat de medediscussianten hier het ook zo persoonlijk maken en stellen dat "ik er niets van snap". Juist de nadruk op de menselijke kant lijkt me er juist WEL iets van snappen.
Automatisering is een ander verhaal en met name gericht op gemak. Machines kunnen ons werk gemakkelijker maken en hoewel er initieel verzet was (mensen die met stokken tegen de eerste treinen gingen "vechten"), is automatisering een integraal onderdeel van elke maatschappij.
Het is echter iets fundamenteel anders dan robotisering. Een robot is een soort mens. Een machine is dat niet.
Bestaat al decenia, onder de noemer 'manager'.quote:Op donderdag 29 mei 2014 06:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ooit op een dag zal alles automatisch kunnen, maar omdat we nog steeds met een ouderwetse economie zitten opgescheept moet men maar werken. Desnoods gooit iemand papiertjes op de grond terwijl een ander ze weer opruimtIk zie het nog wel gebeuren hoor.
quote:
Jij vindt werkloosheid geen probleem?quote:Op zondag 31 augustus 2014 15:56 schreef beeer het volgende:
[..]
Welk probleem? Wat voor jou een probleem is hoeft voor anderen geen probleem te zijn.
Niet per se. Als robots al ons werk doen en nog beter zelfs dan hoeven wij toch geen werk te hebben? En indien nodig verrichten mensen de overgebleven arbeidsniches.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jij vindt werkloosheid geen probleem?
Mensen onderschatten ook hoeveel werk mensen bereid zijn te verzetten zonder betaald te krijgen. Vrijwilligers doen soms zelfs beter hun werk dan betaalde lui, omdat ze er echt achter staan wat ze doen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:23 schreef beeer het volgende:
[..]
Niet per se. Als robots al ons werk doen en nog beter zelfs dan hoeven wij toch geen werk te hebben? En indien nodig verrichten mensen de overgebleven arbeidsniches.
Maar als een significant deel van de bevolking structureel werkloos zal zijn en blijven, hoe worden zij dan consumenten? Hoe komen zij aan het geld om aan de maatschappij mee te doen? Van de mensen die wel werken? Denk je niet dat dat tot onvrede zal leiden? Om nog maar te zwijgen over de problemen die ontstaan wanneer mensen geen enkele rol meer hoeven te vervullen in de samenleving en hun hele leven passief thuis moeten zitten.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:23 schreef beeer het volgende:
[..]
Niet per se. Als robots al ons werk doen en nog beter zelfs dan hoeven wij toch geen werk te hebben? En indien nodig verrichten mensen de overgebleven arbeidsniches.
Als een robot in al je behoeften voorziet heb je geen geld nodig en hoef je ook geen consument te zijn. Als een robot niet in al je behoeften voorziet dan is er blijkbaar nog werk dat je kunt doen en ga je dat doen.. Onvrede is er altijd, werk of geen werk, dat is een menselijke eigenschap en valt niet te voorspellen. Je verzint problemen die er niet zijn net als de Luddieten van vroeger.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar als een significant deel van de bevolking structureel werkloos zal zijn en blijven, hoe worden zij dan consumenten? Hoe komen zij aan het geld om aan de maatschappij mee te doen? Van de mensen die wel werken? Denk je niet dat dat tot onvrede zal leiden? Om nog maar te zwijgen over de problemen die ontstaan wanneer mensen geen enkele rol meer hoeven te vervullen in de samenleving en hun hele leven passief thuis moeten zitten.
Dat er oplossingen te bedenken zijn, betekent niet dat er geen problemen optreden bij een grote verandering in de maatschappij zoals wellicht aanstaande is door automatisering. Het is makkelijk te zeggen dat geld niet nodig is, maar een transitie naar een geldloze maatschappij is niet iets dat zonder slag of stoot bewerkstelligd is. Ik denk trouwens niet dat het afschaffen van geld een goed idee is, maar goed, das weer wat anders.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:11 schreef beeer het volgende:
[..]
Als een robot in al je behoeften voorziet heb je geen geld nodig en hoef je ook geen consument te zijn. Als een robot niet in al je behoeften voorziet dan is er blijkbaar nog werk dat je kunt doen en ga je dat doen.. Onvrede is er altijd, werk of geen werk, dat is een menselijke eigenschap en valt niet te voorspellen. Je verzint problemen die er niet zijn net als de Luddieten van vroeger.
De politiek lijkt niet eens aan te sturen op beleid dat hiermee omgaat, het blijft bij retoriek in de lijn van "iedereen moet werken, of je nou wil of niet".quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:29 schreef Erasmo het volgende:
Blijft een goed kanaal dat.
En hij heeft zeker een punt, automatisatie komt er razendsnel aan maar er is zo goed als nul beleid over.
Als robots al ons werk doen is geld overbodig, dan valt er niets af te schaffen. Zeggen dat dat niet zonder slag of stoot gaat is zeggen dat de transitie naar een bibliotheekloze maatschappij niet zonder slag of stoot gaat. Dan vraag ik me af waar jij met je knuppel staat om het internet kapot te rossen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat er oplossingen te bedenken zijn, betekent niet dat er geen problemen optreden bij een grote verandering in de maatschappij zoals wellicht aanstaande is door automatisering. Het is makkelijk te zeggen dat geld niet nodig is, maar een transitie naar een geldloze maatschappij is niet iets dat zonder slag of stoot bewerkstelligd is. Ik denk trouwens niet dat het afschaffen van geld een goed idee is, maar goed, das weer wat anders.
Een probleem is niet iets onoverkomelijks, het is slechts een vraag waarop we nog geen antwoord hebben.
Als we geld afschaffen, wat doen we dan met de staatsschulden? Om maar eens wat te noemen?quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:49 schreef beeer het volgende:
[..]
Als robots al ons werk doen is geld overbodig, dan valt er niets af te schaffen. Zeggen dat dat niet zonder slag of stoot gaat is zeggen dat de transitie naar een bibliotheekloze maatschappij niet zonder slag of stoot gaat. Dan vraag ik me af waar jij met je knuppel staat om het internet kapot te rossen.
Het is niet mijn argument dat robots al ons werk gaan doen, dat is de angst die jij hebt en daar ga ik op in. Jouw "worst case scenario" is mijn "best case scenario". Ook zeg ik niet dat geld afgeschaft zal worden maar dat het gewoon zal verdwijnen als robots 100% van ons werk doen. Misschien moet je eens een boek over economie openslaan voordat je poep uit je toetsenbord typt? Hoe kun je ooit over toekomstige problemen praten als je te dom bent om het verschil tussen afschaffen en overbodig worden te begrijpen?quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als we geld afschaffen, wat doen we dan met de staatsschulden? Om maar eens wat te noemen?
Het is overigens niet erg realistisch om er vanuit te gaan dat robots al het werk gaan doen, althans niet op korte termijn. Maar het zou zomaar kunnen dat we bijvoorbeeld structureel met een werkloosheid van 40% of 50% te maken gaan krijgen. Dat is onmiskenbaar een grote verandering ten opzichte van de situatie van de afgelopen eeuwen en daarmee komen we voor nieuwe vragen te staan die we ons nooit hebben hoeven stellen. Ik vind dat je dat best een probleem mag noemen. Dat betekent niet dat het onwenselijk is of zelfs te voorkomen, maar het lijkt me op z'n minst een aandachtspuntje voor bijvoorbeeld de politiek.
Hoe kom je erbij dat ik al deze dingen denk? Ik ben helemaal niet tegen automatisering, als dat überhaupt al kan. Het me fantastisch als robots ons werk doen en we zelf niet krom hoeven te liggen. Ik denk alleen dat de transitie naar zo'n maatschappij nogal wat voeten in de aarde heeft. Daar gaat dit topic en de video die ik postte ook over.quote:Op zondag 31 augustus 2014 18:23 schreef beeer het volgende:
[..]
Het is niet mijn argument dat robots al ons werk gaan doen, dat is de angst die jij hebt en daar ga ik op in. Jouw "worst case scenario" is mijn "best case scenario". Ook zeg ik niet dat geld afgeschaft zal worden maar dat het gewoon zal verdwijnen als robots 100% van ons werk doen. Misschien moet je eens een boek over economie openslaan voordat je poep uit je toetsenbord typt? Hoe kun je ooit over toekomstige problemen praten als je te dom bent om het verschil tussen afschaffen en overbodig worden te begrijpen?
Je probeert problemen te verzinnen die 300 jaar geleden al verzonnen werden door domme mensen maar nooit waarheid geworden zijn. Je gebruikt internet maar je angst voor robots is dezelfde als mensen vroeger voor weefmachines hadden en een paar jaar geleden voor internet.
Wanneer ga je het internet aanvallen omdat het je baan heeft afgepakt?
Ik reageer niet om jou te charmeren en als jij mijn woorden verdraait dan kun je er op rekenen dat ik je niet al te vriendelijk behandel. Misschien moet je een wat helderder standpunt innemen in plaats van wat vage probleemstellingen te noemen en als ik daar op in ga opeens als een slijmerige rat te zeggen dat dat je stelling helemaal niet is.quote:Op zondag 31 augustus 2014 18:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat ik al deze dingen denk? Ik ben helemaal niet tegen automatisering, als dat überhaupt al kan. Het me fantastisch als robots ons werk doen en we zelf niet krom hoeven te liggen. Ik denk alleen dat de transitie naar zo'n maatschappij nogal wat voeten in de aarde heeft. Daar gaat dit topic en de video die ik postte ook over.
Ik ben ook niet erg gecharmeerd van de toon die je denkt aan te moeten slaan trouwens. Het is jammer dat je je niet op een normalere manier wilt uiten.
Als er een ding onprettig is op internetfora is het wel mensen die je woorden verdraaien en dat zelfs blijven doen na een terechtwijzing. Jij bent degene die niet normaal een discussie kunt voeren en nu nog probeer je het op mij af te schuiven. Walgelijke rat.quote:Op zondag 31 augustus 2014 18:46 schreef Tijn het volgende:
Ik probeer gewoon een prettig gesprek over dit onderwerp te voeren. Maar blijkbaar lukt dat niet met jou. Helaas pindakaas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |