abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:39:14 #1
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124783270
Het Grote 2 Studies Topic

Dit topic is bedoeld om ervaringen over het volgen van twee studies tegelijkertijd uit te wisselen. Ook kan hier gepraat worden over het zeer hoge collegegeld bij het volgen van twee studies.

Hier een overzicht van de hoogte van het collegegeld voor een 2e studie (alweer wat verouderd inmiddels):
http://s.nos.nl/swf/op3/collegeld.html

De rechtszaak van de Stichting Collectieve Actie Universiteiten tegen de absurd hoge collegegelden! : http://www.stcau.nl/wordpress/

Factsheet: http://www.stichting-art.nl/userfiles/factsheet_tweede_studie.pdf

http://www.iso.nl/tweedestudie.aspx



Vorige delen:
Deel 1 | Deel 2 | |Deel 3|Deel 4 | Deel 5

[ Bericht 3% gewijzigd door RobertoCarlos op 02-04-2013 08:44:51 ]
!!! Go 49-ers !!!
  dinsdag 2 april 2013 @ 08:42:17 #2
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124783300
De laatste posts:

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 23:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Weinig. Kan jij aangeven hoe zo'n doorsnee scriptie daar er uitziet (soort onderzoeksvraag?)?
quote:
!!! Go 49-ers !!!
pi_124797331
Ik heb het even doorgebladerd. Ik heb niet echt een idee wat ik me moet voorstellen bij een onderzoek in dat vakgebied. Rechten worden bepaald door parlementariërs en bewindslieden die weer beïnvloed worden door de media. Wat voor onderzoeksvraag krijg je dan? Moet ik dan bijv. denken aan een analyse van een of ander probleem wat ontstaat door niet goed op de maatschappij aansluitende wetgeving en hoe die wetgeving dusdanig aangepast zou kunnen worden dat dit probleem verdwijnt? Of de voor- en nadelen van een bepaald systeem (wel of niet de grondwetten als gewone wetten laten? Wel of niet een senaat gebruiken). Of de gevolgen van een combinatie van wetten en jurispudentie?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:46:06 #4
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124801557
Ik wist niet dat dat zo gemakkelijk te vinden is. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124840103
Ik zit erover na te denken om ook een tweede studie te doen, maar hoe combineren jullie dit met het derde jaar waarin je zes maanden naar het buitenland kunt?
  woensdag 3 april 2013 @ 17:00:03 #7
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124840250
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 16:56 schreef Nezhi het volgende:
Ik zit erover na te denken om ook een tweede studie te doen, maar hoe combineren jullie dit met het derde jaar waarin je zes maanden naar het buitenland kunt?
Een planning maken en eventuele uitloop accepteren. Nadeel van een tweede studie is dat je ruimte voor stage/buitenland in gevaar komt als je nominaal wil studeren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_124875424
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 16:56 schreef Nezhi het volgende:
Ik zit erover na te denken om ook een tweede studie te doen, maar hoe combineren jullie dit met het derde jaar waarin je zes maanden naar het buitenland kunt?
Wil je nog naar het buitenland dan met twee studies? Ik zou het niet doen als ik jou was, ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook voor 5 maanden naar de VS omdat je dan vrije keuzeruimte hebt. Maar als je dan het dubbele aantal studiepunten moet halen plus twee bachelorscripties (ik neem aan dat je gewoon in 3 jaar je bachelor wilt halen?) wordt dat wel heeeeel druk. En je ziet weinig van het land waar je dan heen gaat denk ik :+ Mocht je in Nederland blijven, is het wel wat makkelijker denk ik.
Op maandag 21 oktober 2013 22:14 schreef pussycatdoll het volgende:
Karamelkindje meldt zich.
pi_124926288
Ah.. misschien is een minor dan toch beter :P
pi_124926492
Ik kon juist doordat ik naar het buitenland ging en daardoor wat vertraging op liep een tweede studie erbij doen :+ Nu is dat denk ik wel een uitzondering, omdat mijn tweede studie binnen hetzelfde vakgebied is, en de eerste 1.5 jaar nagenoeg hetzelfde zijn.

Overigens hoefde ik maar 1x 20 ects in mn vrije keuzeruimte te vullen, die tellen dan dus 2x mee.
pi_124929662
Nog een vraag, weet iemand wat er wordt bedoeld met 'afgerond',

als je bvb een tweede master volgt dan mag je die tegen het wettelijke collegegeld volgen zolang je die eerste niet hebt afgerond, maar bedoelen ze met afronden op het moment dat je al je punten hebt gehaald, of wanneer je je diploma hebt aangevraagd en ook daadwerkelijk stopt met ingeschreven te staan.
pi_124929696
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 20:56 schreef Beagle1989 het volgende:
Nog een vraag, weet iemand wat er wordt bedoeld met 'afgerond',

als je bvb een tweede master volgt dan mag je die tegen het wettelijke collegegeld volgen zolang je die eerste niet hebt afgerond, maar bedoelen ze met afronden op het moment dat je al je punten hebt gehaald, of wanneer je je diploma hebt aangevraagd.
Naar mijn weten is dat als je je diploma aanvraagd
pi_124930409
Ze gaan dat toch aanpassen met die nieuwe wet waarin je voor dat laatste jaartje alleen het collegegeld betaald, of is dat alleen voor bachelors?
pi_124930499
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 20:57 schreef fh101 het volgende:

[..]

Naar mijn weten is dat als je je diploma aanvraagd
Dus stel ik volg:
Master 1
Master 2
Qua punten rond ik Master 1 af maar vraag mijn diploma niet aan, schrijf me niet uit, en blijf collegegeld betalen. Dan betaal ik voor Master 2 nog steeds het wettelijk tarief.
pi_124932383
Volgens mij is WHW (art. 7.11 lid 3)....

Artikel 7.11. Getuigschriften en verklaringen 3. Degene die aanspraak heeft op uitreiking van een getuigschrift, kan overeenkomstig door het instellingsbestuur vast te stellen regels de examencommissie verzoeken daartoe nog niet over te gaan.

....het antwoord op mijn vraag toch????
  zaterdag 6 april 2013 @ 13:05:08 #16
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124948702
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 21:45 schreef Beagle1989 het volgende:
Volgens mij is WHW (art. 7.11 lid 3)....

Artikel 7.11. Getuigschriften en verklaringen 3. Degene die aanspraak heeft op uitreiking van een getuigschrift, kan overeenkomstig door het instellingsbestuur vast te stellen regels de examencommissie verzoeken daartoe nog niet over te gaan.

....het antwoord op mijn vraag toch????
Niet helemaal. Het instellingsbestuur kan daar regels over opstellen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een OER van de UU:

http://www.uu.nl/SiteColl(...)eel-OER-MA-12-13.pdf

quote:
art. 6.1 – examen
1. De examencommissie stelt de uitslag van het examen vast en reikt het getuigschrift als bedoeld in
art. 6.4 uit zodra de student aan de eisen van het examenprogramma heeft voldaan.
2. Alvorens de uitslag van het examen vast te stellen, kan de examencommissie zelf een onderzoek
instellen naar de kennis van de student m.b.t. een of meer onderdelen of aspecten van de opleiding,
indien en voorzover de uitslagen van de desbetreffende toetsen haar daartoe aanleiding geven.
3. Beoordeling van het examendossier maakt deel uit van het afsluitend examen. Als datum voor het
examen geldt de laatste werkdag van de maand waarin, blijkens de resultaten zoals geregistreerd in
het elektronisch studentendossier in Osiris, de student aan de eisen van het examenprogramma heeft
voldaan.
4. Voor het behalen van het examen geldt als voorwaarde dat voor alle onderdelen een voldoende is
behaald.
5. Voor het behalen van het examen en de afgifte van het getuigschrift geldt tevens als voorwaarde dat
de student ingeschreven was voor de opleiding in de periode dat de toetsen en examen zijn afgelegd.
Ingeval de student niet aan deze voorwaarde voldoet, kan het college van bestuur een verklaring van
geen bezwaar afgeven met betrekking tot het behalen van het examen en de afgifte van het
getuigschrift nadat de student de verschuldigde collegegelden en administratiekosten voor de
'ontbrekende' perioden heeft betaald.
6. Degene die het examen met goed gevolg heeft afgelegd en aanspraak heeft op uitreiking van een
getuigschrift, kan de examencommissie verzoeken daartoe nog niet over te gaan. Dit verzoek moet
worden ingediend binnen twee weken nadat de student op de hoogte is gebracht van de uitslag van
het examen. Bij dit verzoek geeft de student aan wanneer hij het getuigschrift wil ontvangen. De
examencommissie willigt het verzoek in het studiejaar 2012-2013 in ieder geval in wanneer de
student:
o een bestuursfunctie gaat vervullen waarvoor een bestuursbeurs van de Universiteit Utrecht
beschikbaar is
o een stage of onderdeel in het buitenland gaat volgen
De examencommissie kan het verzoek tevens inwilligen indien het niet inwilligen van het verzoek zal
leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard vanwege de omstandigheid dat betrokkene in de
studieplanning geen rekening heeft kunnen houden met de invoering van het automatisch afstuderen
per september 2011.
Daar studeer je na het behalen van de master automatisch af. Alleen bij sommige omstandigheden (stage, buitenland en bestuur) mag je nog even door. Het hangt er dus vanaf welke regels de universiteit heeft opgesteld.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_124956490
Dat is toch een kwestie van een onderdeeltje van 1 EC 1 of 2 jaar later afronden? :)
Wel opletten met de geldigheidstermijn natuurlijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124978129
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 13:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet helemaal. Het instellingsbestuur kan daar regels over opstellen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een OER van de UU:

http://www.uu.nl/SiteColl(...)eel-OER-MA-12-13.pdf

[..]

Daar studeer je na het behalen van de master automatisch af. Alleen bij sommige omstandigheden (stage, buitenland en bestuur) mag je nog even door. Het hangt er dus vanaf welke regels de universiteit heeft opgesteld.
Het betreft twee universiteiten, de UvA en de UU, aangezien het een stage in het buitenland betreft zou dat bij de UU wel goed zitten. Bij de UvA heb ik dezelfde regeling in het reglement teruggevonden maar niet nader gespecificeerd zoals deze. Ik heb in ieder geval wel bij de studiecoördinator dezelfde vraag ingediend dus verwacht dat ze zal zeggen dat ik dat bij de examencommissie dien te leggen. Dank in ieder geval.
pi_124978142
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is toch een kwestie van een onderdeeltje van 1 EC 1 of 2 jaar later afronden? :)
Wel opletten met de geldigheidstermijn natuurlijk.
Die is toch drie jaar ongeveer?
  zondag 7 april 2013 @ 03:03:06 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_124978311
De studie rechten zelf is best moeilijk maar de scriptie stelt echt niks voor. Je kan alleen maar beschrijven en analyseren maar echt iets onderzoeken in de klassieke zin doen ze niet.

Terwijl dat nou juist leuk is en waar wetenschap om draait.
  zondag 7 april 2013 @ 10:25:11 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_124980083
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 02:47 schreef Beagle1989 het volgende:

[..]

Die is toch drie jaar ongeveer?
Verschilt ook per instelling geloof ik. Ik geloof dat het gebruik is om 10 jaar voor de bachelor te nemen en 4 jaar voor de master. Maar dat kan dus verschillen.
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 03:03 schreef Mishu het volgende:
De studie rechten zelf is best moeilijk maar de scriptie stelt echt niks voor. Je kan alleen maar beschrijven en analyseren maar echt iets onderzoeken in de klassieke zin doen ze niet.

Terwijl dat nou juist leuk is en waar wetenschap om draait.
Dat klopt wel ja. Tot op zekere hoogte doe je ook onderzoek als rechtswetenschappelijk bezig bent, maar dat onderzoek is natuurlijk beperkt. de scriptie neemt alles behalve een prominente rol in binnen de studie. Wel is het zo dat het een ideaal middel is om jezelf mee te kunnen profileren. Je krijgt alle ruimte om alles over een bepaald onderwerp te kunnen behandelen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 7 april 2013 @ 12:27:26 #22
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124982551
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 03:03 schreef Mishu het volgende:
De studie rechten zelf is best moeilijk maar de scriptie stelt echt niks voor. Je kan alleen maar beschrijven en analyseren maar echt iets onderzoeken in de klassieke zin doen ze niet.
Doe jij zelf ook rechten?
!!! Go 49-ers !!!
pi_125071403
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 21:09 schreef Nezhi het volgende:
Ze gaan dat toch aanpassen met die nieuwe wet waarin je voor dat laatste jaartje alleen het collegegeld betaald, of is dat alleen voor bachelors?
Is deze nieuwe wet al ergens uitgewerkt?

Ik vraag mij af of ik een tweede bachelor kan doen tijdens mijn master van mijn eerste studie.

Dus
Volgend jaar: Bachelor 1(moet alleen het derde jaar nog) + Bachelor 2
Het jaar daarop: Master 1 (de master van bachelor 1) + Bachelor 2
  dinsdag 9 april 2013 @ 18:06:07 #24
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_125077081
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 15:27 schreef hattricker het volgende:

[..]

Is deze nieuwe wet al ergens uitgewerkt?

Ik vraag mij af of ik een tweede bachelor kan doen tijdens mijn master van mijn eerste studie.

Dus
Volgend jaar: Bachelor 1(moet alleen het derde jaar nog) + Bachelor 2
Het jaar daarop: Master 1 (de master van bachelor 1) + Bachelor 2
Dat kan niet. Je moet de bachelors gelijktijdig doen, doe je dat niet dan ben je bezig met je 2e Bachelor en ga je het instellingstarief (lees: duizenden euri) betalen. Het kan wel zo zijn dat jouw uni een aparte overgangsregeling heeft, ff checken op de site of via een studieadviseur of decaan oid.,

Heeft trouwens niets te maken met een wet, maar met een afspraak tussen regering en universiteiten
!!! Go 49-ers !!!
pi_125077596
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 03:03 schreef Mishu het volgende:
De studie rechten zelf is best moeilijk maar de scriptie stelt echt niks voor. Je kan alleen maar beschrijven en analyseren maar echt iets onderzoeken in de klassieke zin doen ze niet.

Terwijl dat nou juist leuk is en waar wetenschap om draait.
Wat is er moeilijk aan dan?
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_125078194
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat kan niet. Je moet de bachelors gelijktijdig doen, doe je dat niet dan ben je bezig met je 2e Bachelor en ga je het instellingstarief (lees: duizenden euri) betalen. Het kan wel zo zijn dat jouw uni een aparte overgangsregeling heeft, ff checken op de site of via een studieadviseur of decaan oid.,

Heeft trouwens niets te maken met een wet, maar met een afspraak tussen regering en universiteiten
Ik had begrepen dat de overheid van plan is om niet meer dat instellingstarief te laten toepassen voor een 'tweede' opleiding als je aan die 'tweede' opleiding was begonnen op het moment dat je je 'eerste' opleiding volgde?
Het lijkt me ook logisch, het is nogal een theater om 1 vakje te laten liggen en dan zonder diploma te solliciteren omdat je dat ene vakje omwille van het instellingstarief moest uitstellen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125093865
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 03:03 schreef Mishu het volgende:
De studie rechten zelf is best moeilijk maar de scriptie stelt echt niks voor. Je kan alleen maar beschrijven en analyseren maar echt iets onderzoeken in de klassieke zin doen ze niet.

Terwijl dat nou juist leuk is en waar wetenschap om draait.
Dat lijkt me ook redelijk lastig, het wordt dan volgens mij al gauw psychologisch of statistisch?
  zondag 14 juli 2013 @ 12:26:04 #28
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_128929962
quote:
Sluiproute naar goedkoop schakelprogramma

Er zit een maas in de wet die dinsdag in de Eerste Kamer is aangenomen. Hbo’ers die willen doorstromen naar de universiteit kunnen daardoor 900 euro besparen op hun schakelprogramma.
Hier verder: http://www.dub.uu.nl/arti(...)chakelprogramma.html
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 14 juli 2013 @ 16:03:11 #29
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128937538
LOL
Een jaartje een spookinschrijving voor een zorgopleiding of een lerarenopleiding om het hogere tarief te ontwijken. Stel dat een student een schakelprogramma van 60 EC's volgt en hij gebruikt deze maas in de wetgeving wat voor tarief zou hij dan het jaar daarop betalen als hij in dat eerste jaar bijv. 30-40 EC's van het schakelprogramma zou hebben afgerond?

Waarom zo die focus op het collegegeld? Waarom de universiteiten niet verplichten om het normale tarief te hanteren maar wel in ruil hiervoor de universiteiten de vrijheid geven om zelf te bepalen hoe lang het schakelprogramma duurt, dat het dus ook uit 90 EC's mag bestaan?

[ Bericht 12% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-07-2013 16:10:05 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 15 augustus 2013 @ 11:43:20 #30
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_130090129
Vraagje. Ik ga in september beginnen aan een master. Stel dat ik het jaar daarna een tweede master wil gaan doen. Daar betaal je dan dus instellingstarief voor. Maar als je één vak open laat staan, of je diploma niet aanvraagt bijvoorbeeld van je eerste master, betaal je dan voor die tweede master ook instellingstarief of betaal je éénmalig wettelijk tarief voor beiden? Je doet dan immers twee masters tegelijk, want je eerste master is nog niet afgerond, en die eerste master betaal je wettelijk tarief voor.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 12:01:09 #31
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_130090584
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 11:43 schreef BigSmurf het volgende:
Vraagje. Ik ga in september beginnen aan een master. Stel dat ik het jaar daarna een tweede master wil gaan doen. Daar betaal je dan dus instellingstarief voor. Maar als je één vak open laat staan, of je diploma niet aanvraagt bijvoorbeeld van je eerste master, betaal je dan voor die tweede master ook instellingstarief of betaal je éénmalig wettelijk tarief voor beiden? Je doet dan immers twee masters tegelijk, want je eerste master is nog niet afgerond, en die eerste master betaal je wettelijk tarief voor.
Dan betaal je gewoon wettelijk tarief ja. Wel beide masters in hetzelfde jaar afronden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_130092564
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2013 18:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat kan niet. Je moet de bachelors gelijktijdig doen, doe je dat niet dan ben je bezig met je 2e Bachelor en ga je het instellingstarief (lees: duizenden euri) betalen. Het kan wel zo zijn dat jouw uni een aparte overgangsregeling heeft, ff checken op de site of via een studieadviseur of decaan oid.,

Heeft trouwens niets te maken met een wet, maar met een afspraak tussen regering en universiteiten
Dit is meen ik eind maart veranderd, zie ook DUO:

quote:
Het wettelijk collegegeld geldt ook als:
- je met een tweede bachelor of tweede master bent begonnen tijdens je eerste studie, De afspraak hierover met VSNU en HBO-raad blijft gelden en wordt in 2014 omgezet in een wettelijke regeling
Je kunt dus de tweede bachelor afmaken tegen wettelijk tarief, zolang je deze maar bent gestart voordat je je eerste bachelor hebt afgerond, in theorie hoeft er dus maar een maand overlap te zijn.

De voorwaarden zijn:
quote:
- voor een tweede bachelor of een tweede master;
- als je tweede opleiding is gestart vóór het behalen van je diploma van de eerste opleiding;
- en als je onafgebroken voor de tweede opleiding ingeschreven hebt gestaan.


[ Bericht 10% gewijzigd door Granaatappel op 15-08-2013 13:57:08 ]
  donderdag 15 augustus 2013 @ 13:15:25 #33
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_130092891
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 12:01 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dan betaal je gewoon wettelijk tarief ja. Wel beide masters in hetzelfde jaar afronden.
Wonderlijke constructie. Dan betaal je dus twee jaar 1800 euro in plaats van één jaar 1800 euro en één jaar 5000 bijvoorbeeld. Op zich wel de moeite om dan een mastervak open te laten staan.

En wat nou als ik nu zeg, ik schrijf me nu al in voor twee masters, en ik besluit eind volgend jaar dat ik één van de masters toch niet wil halen, ik schrijf me daarvoor uit, en voltooi die andere wel? Dan haal ik er dus maar eentje, maar ik was voor twee ingeschreven. Zitten daar dan nog haken en ogen aan?

Of wanneer ik me nu inschrijf voor twee masters, en ik haal de ene volgend jaar al, en de andere het jaar daarop? Moet je dan ook een vak open laten staan om zo in hetzelfde jaar de masters af te ronden? Of gelden dan weer andere regels omdat je wel tegelijkertijd begonnen bent aan beiden?
pi_130093869
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:15 schreef BigSmurf het volgende:

[..]

Wonderlijke constructie. Dan betaal je dus twee jaar 1800 euro in plaats van één jaar 1800 euro en één jaar 5000 bijvoorbeeld. Op zich wel de moeite om dan een mastervak open te laten staan.

En wat nou als ik nu zeg, ik schrijf me nu al in voor twee masters, en ik besluit eind volgend jaar dat ik één van de masters toch niet wil halen, ik schrijf me daarvoor uit, en voltooi die andere wel? Dan haal ik er dus maar eentje, maar ik was voor twee ingeschreven. Zitten daar dan nog haken en ogen aan?

Of wanneer ik me nu inschrijf voor twee masters, en ik haal de ene volgend jaar al, en de andere het jaar daarop? Moet je dan ook een vak open laten staan om zo in hetzelfde jaar de masters af te ronden? Of gelden dan weer andere regels omdat je wel tegelijkertijd begonnen bent aan beiden?
Zie mijn post hierboven, nergens staat dat je beide masters moet afronden in hetzelfde jaar.
Tenzij Ryon hier een bron voor heeft, op de site van DUO staat het namelijk niet.

Ik ga zelf een tweede Bachelor starten aankomend collegejaar, met nog 2 vakken open van mijn eerste Bachelor (derdejaars nu). Deze regels gelden voor Bachelor en Master. Volgens mij studeerde jij ook aan de UvT toch?
In de Regeling Inschrijving en Collegegeld 2013-2014 van de UvT is ook dit te vinden:

quote:
Artikel 12, lid 1, sub d

De EER-student die in een eerder studiejaar zijn eerste opleiding met goed gevolg
heeft afgerond is voor zijn tweede opleiding(en) een instellingstarief ter hoogte van
het wettelijke tarief verschuldigd indien deze opleiding(en) is/zijn gestart tijdens de
eerste opleiding en ononderbroken is/zijn gevolgd.


[ Bericht 11% gewijzigd door Granaatappel op 15-08-2013 13:50:08 ]
  donderdag 15 augustus 2013 @ 13:57:01 #35
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_130094389
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:42 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Zie mijn post hierboven, nergens staat dat je beide masters moet afronden in hetzelfde jaar.
Tenzij Ryon hier een bron voor heeft, op de site van DUO staat het namelijk niet.

Ik ga zelf een tweede Bachelor starten aankomend collegejaar, met nog 2 vakken open van mijn eerste Bachelor (derdejaars nu). Deze regels gelden voor Bachelor en Master. Volgens mij studeerde jij ook aan de UvT toch?
In de Regeling Inschrijving en Collegegeld 2013-2014 van de UvT is ook dit te vinden:

[..]

UvT inderdaad. Ik had al wat zitten zoeken, maar kon de tekst die jij nu quote zo snel niet vinden. Dan begin ik gewoon lekker aan één master aankomend jaar, en zie ik in de loop van het jaar wel of ik nog een tweede master wil doen. Zo ja, dan laat ik gewoon één vak open staan. :)
pi_130652383
Ik dacht dat ik de volgende situatie goed had ingeschat, maar opeens ga ik twijfelen. En aangezien het vrijdagavond is kan ik de onderwijsdienst niet bellen, dus willen jullie even meedenken over de volgende situatie? Ik wil het verhaal zo anoniem mogelijk houden, maar als het niet duidelijk is gewoon zeggen!

Ik studeer A. Daarbinnen kun je verschillende richtingen kiezen. In eerste instantie heb ik voor A1 gekozen, en later ben ik daar ook A2 bij gaan doen. Het plan was om alle studiepunten voor beide richtingen deze zomer binnen te slepen, maar dat is me alleen voor A2 gelukt. Ik heb nu dus wel mijn bachelor gehaald, maar wil ook graag A1 afmaken, ik hoef namelijk alleen mijn scriptie nog. Bovendien is het plan om volgende week met de master van A2 te beginnen.

Toen duidelijk was dat het niet zou lukken om de punten voor A1 te halen heb ik de onderwijsdienst gebeld. Zij zeiden dat ik me voor zowel de bachelor A, als de doorstroom master van A2 (master A2 dus) in kon schrijven in Studielink, en dan zou het goed komen. Maar nu vroeg ik me ineens af; ik heb mijn bachelor gehaald, en krijg van A1 enkel nog een toevoeging aan mijn diploma, geen tweede diploma, maar ik sta wel ingeschreven voor (weer/dezelfde) een bachelor... Zou ik nu instellingsgeld moeten betalen? Aan de andere kant is het gewoon weer dezelfde bachelor waar ik voor ingeschreven sta.. Dus ik weet het even niet meer.

Iemand enig idee?

[ Bericht 10% gewijzigd door fh101 op 30-08-2013 23:16:19 ]
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:05:35 #37
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_130667924
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 21:52 schreef fh101 het volgende:
Ik dacht dat ik de volgende situatie goed had ingeschat, maar opeens ga ik twijfelen. En aangezien het vrijdagavond is kan ik de onderwijsdienst niet bellen, dus willen jullie even meedenken over de volgende situatie? Ik wil het verhaal zo anoniem mogelijk houden, maar als het niet duidelijk is gewoon zeggen!

Ik studeer A. Daarbinnen kun je verschillende richtingen kiezen. In eerste instantie heb ik voor A1 gekozen, en later ben ik daar ook A2 bij gaan doen. Het plan was om alle studiepunten voor beide richtingen deze zomer binnen te slepen, maar dat is me alleen voor A2 gelukt. Ik heb nu dus wel mijn bachelor gehaald, maar wil ook graag A1 afmaken, ik hoef namelijk alleen mijn scriptie nog. Bovendien is het plan om volgende week met de master van A2 te beginnen.

Toen duidelijk was dat het niet zou lukken om de punten voor A1 te halen heb ik de onderwijsdienst gebeld. Zij zeiden dat ik me voor zowel de bachelor A, als de doorstroom master van A2 (master A2 dus) in kon schrijven in Studielink, en dan zou het goed komen. Maar nu vroeg ik me ineens af; ik heb mijn bachelor gehaald, en krijg van A1 enkel nog een toevoeging aan mijn diploma, geen tweede diploma, maar ik sta wel ingeschreven voor (weer/dezelfde) een bachelor... Zou ik nu instellingsgeld moeten betalen? Aan de andere kant is het gewoon weer dezelfde bachelor waar ik voor ingeschreven sta.. Dus ik weet het even niet meer.

Iemand enig idee?
Volgens mij val je onder de regeling die begin dit jaar is afgesproken.
Letterlijk:
"Studenten die al aan hun tweede studie zijn begonnen op het moment dat ze hun eerste studie afronden, kunnen tegen het (lage) wettelijk collegegeld blijven studeren."
En voor jou geldt dat, dat je voor A1 niet een echt diploma krijgt is dan irrelevant. Het is wel van belang dat men A1 en A2 ook echt als 2 losse B-studies ziet, maar dat lijkt me wel.

Zie ook hier: http://www.rijksoverheid.(...)-tweede-studies.html
!!! Go 49-ers !!!
pi_130668896
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 12:05 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Volgens mij val je onder de regeling die begin dit jaar is afgesproken.
Letterlijk:
"Studenten die al aan hun tweede studie zijn begonnen op het moment dat ze hun eerste studie afronden, kunnen tegen het (lage) wettelijk collegegeld blijven studeren."
En voor jou geldt dat, dat je voor A1 niet een echt diploma krijgt is dan irrelevant. Het is wel van belang dat men A1 en A2 ook echt als 2 losse B-studies ziet, maar dat lijkt me wel.

Zie ook hier: http://www.rijksoverheid.(...)-tweede-studies.html
Dank je, dat klinkt wel logisch inderdaad. Ik heb ook even op de site van de uni gekeken en daar hadden ze een korte vragenlijst die je in kon vullen over welk tarief je nou moest betalen. Daar kwam ik ook op het lage tarief uit. Pak van m'n hart :)
pi_130699542
Is het eigenlijk te doen, twee bacheloropleidingen tegelijk? Hoe wordt dat gedaan qua roosters, tentamens, en wat als deze botsen qua tijden?

Stel dat iemand op het WO tegelijk Natuurkunde en Wijsbegeerte zou willen doen, bachelor, is dat een optie of is het verstandiger om één studie te volgen en wat losse vakken voor de ander. Krijg je ook een soort certificaat voor de vakken die je wél hebt gevolgd?
pi_130713197
quote:
Is het eigenlijk te doen, twee bacheloropleidingen tegelijk? Hoe wordt dat gedaan qua roosters, tentamens, en wat als deze botsen qua tijden?
Het hangt natuurlijk nogal van de combinatie af. Veel of weinig contacturen? Veel of weinig tijd nodig om alles te leren? Je zal sowieso altijd wel eens een overlapping (twee examens, examen en practicum, ...) hebben, dat lijkt mij niet te vermijden, zeker nu er steeds vaker met deeltoetsen en zo wordt gewerkt. Je kan altijd een papiertje krijgen voor die extra vakken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130868953
quote:
5s.gif Op zondag 1 september 2013 12:47 schreef DonnieDarkno het volgende:
Is het eigenlijk te doen, twee bacheloropleidingen tegelijk? Hoe wordt dat gedaan qua roosters, tentamens, en wat als deze botsen qua tijden?

Stel dat iemand op het WO tegelijk Natuurkunde en Wijsbegeerte zou willen doen, bachelor, is dat een optie of is het verstandiger om één studie te volgen en wat losse vakken voor de ander. Krijg je ook een soort certificaat voor de vakken die je wél hebt gevolgd?
Als je er vroeg bij bent kun je een verzoek indienen om tentamens niet op dezelfde tijd te laten vallen, betekent echter niet dat ze dat altijd doen, soms moet je dan voor de herkansing gaan voor een van de twee vakken. Qua colleges volgen zul je moeten beslissen welk vak je het belangrijkst vindt als er overlap is. Meeste studenten die ik ken volgen twee studies in dezelfde richting, waar vaak vakken in beide programma's voorkomen, dat scheelt sowieso in studielast.
Het verschilt per studie maar ik volg eigenlijk alleen colleges vanuit interesse en het sociale aspect van met je vrienden naar college gaan, tentamens zijn ook te halen zonder colleges te volgen.
Als je extra vakken gaat volgen kun je beter gewoon meteen de titel ervoor halen, een certificaat met een handjevol vakken zegt bar weinig en wordt mijns inziens ervaren als iets om erbij te doen als interesse, niet als een serieuze 'tweede studie'.
Je kunt ook de secundaire bachelor afronden tijdens de master van je primaire studie, dan hoef je niet per se 10 vakken per semester te volgen en kun je het wat rustiger aan doen.
pi_130884047
quote:
Als je extra vakken gaat volgen kun je beter gewoon meteen de titel ervoor halen, een certificaat met een handjevol vakken zegt bar weinig en wordt mijns inziens ervaren als iets om erbij te doen als interesse, niet als een serieuze 'tweede studie'.
Dat is volgens mij veel te kort door de bocht. Het is maar net afhankelijk van wat voor extra vakken je hebt gevolgd, hoeveel extra vakken, voor wat voor functie je solliciteert (wordt er wel of niet uitgebreid naar de lijst gekeken en wat het voorstelt) etc.
Zelf kies ik voor een reeks van extra vakken, ik ben er zeker van dat bepaalde werkgevers erg blij zijn met deze extra vakken. Niet alleen vanwege de specifieke inhoud maar vanwege het abstractieniveau en de verschillende manieren van denken die je hiermee traint. De roosteroverlappingen zijn soms wel goed klote, niet omdat je hoorcolleges mist maar omdat het onderwijs steeds schoolser wordt met tussentoetsen, samenwerken in groepjes etc. , dat belemmert helaas wel wat je vrijheid al vermoed ik dat dat vaak wel op te lossen is als je het echt wil (afspraken maken met docenten).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 17 februari 2014 @ 08:43:46 #43
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_136801688
quote:
Tweede studie opnieuw duurder
AMSTERDAM -

Wie na het behalen van een diploma verder wil studeren is volgend jaar opnieuw duurder uit. De acht universiteiten die het collegegeld al bekend hebben gemaakt, verhogen de tarieven met honderden tot duizenden euro's voor het volgen van een tweede studie.

Dat meldt Sp!ts. In de meeste gevallen gaat het om een paar honderd euro. De master Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam spant qua verhoging tot nog toe de kroon. Ongesubsidieerde studenten betalen nu nog 16.000 euro, vanaf 1 september is dat 20.000 euro.

De duurste master lijkt met 32.000 euro per jaar de studie Geneeskunde aan de universiteit Maastricht. Sind 2010 betalen studenten die een tweede studie willen doen meer collegegeld, omdat de instellingen geen geld van het ministerie meer krijgen.
http://www.telegraaf.nl/o(...)nieuw_duurder__.html

:( :( :(
!!! Go 49-ers !!!
pi_136815369
Kenniseconomie. :')
Geneeskunde studeren is verboden tenzij je toevallig steenrijk bent of een kakkind bent die goed gesponsord wordt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136816890
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kenniseconomie. :')
Geneeskunde studeren is verboden tenzij je toevallig steenrijk bent of een kakkind bent die goed gesponsord wordt.
Het gaat hier over een tweede studie hè.
Als je geneeskunde gaat studeren als je 23 bent, ben je pas met 30 jaar basisarts. Als je dan nog wil specialiseren (vaak moet je daarvoor gepromoveerd zijn) ben je 4+6 jaar verder. Kun je als 40 jarige eindelijk beginnen als chirurg, internist, etc.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 17 februari 2014 @ 17:49:04 #46
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_136819049
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:47 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het gaat hier over een tweede studie hè.
Als je geneeskunde gaat studeren als je 23 bent, ben je pas met 30 jaar basisarts. Als je dan nog wil specialiseren (vaak moet je daarvoor gepromoveerd zijn) ben je 4+6 jaar verder. Kun je als 40 jarige eindelijk beginnen als chirurg, internist, etc.
Hoewel ongebruikelijk, komt het nog wel eens voor hoor. Een vrind van mij is dit jaar, op 24 jarige leeftijd, pas begonnen aan geneeskunde. Rechtsgeleerdheid bleek toch niet zijn ding, en hij wilde graag arts worden.

Waar een wil is is een weg.
De aanspreekvorm is 'De hoogwelgeboren heer'
Op vrijdag 13 juni 2014 16:43 schreef Anoonumos het volgende:
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
pi_136820285
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 17:49 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Hoewel ongebruikelijk, komt het nog wel eens voor hoor. Een vrind van mij is dit jaar, op 24 jarige leeftijd, pas begonnen aan geneeskunde. Rechtsgeleerdheid bleek toch niet zijn ding, en hij wilde graag arts worden.

Waar een wil is is een weg.
Natuurlijk kan het, maar ik kan me voorstellen dat de Staat minder geneigd is te investeren daarin. De studie geneeskunde kost belachelijk veel geld. Dus als tweede studie snap ik best dat de staat dat niet ook nog eens wilt betalen. Bovendien, er zijn artsen genoeg, te veel zelfs, er zijn flinke wachttijden om te specialiseren en genoeg gespecialiseerde internisten, radiologen en cardiologen die werkloos zijn.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 17 februari 2014 @ 19:07:51 #48
422470 Laurens-Jan
baron van Wassenaer
pi_136821538
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Natuurlijk kan het, maar ik kan me voorstellen dat de Staat minder geneigd is te investeren daarin. De studie geneeskunde kost belachelijk veel geld. Dus als tweede studie snap ik best dat de staat dat niet ook nog eens wilt betalen. Bovendien, er zijn artsen genoeg, te veel zelfs, er zijn flinke wachttijden om te specialiseren en genoeg gespecialiseerde internisten, radiologen en cardiologen die werkloos zijn.
Volledig mee eens, al geldt dit natuurlijk voor meerdere (medische) studies. Ik vind het dan ook terecht dat mensen die een relatief prijzige tweede studie willen volgen hier een hoger collegegeld voor moeten betalen.

Wij dwalen echter wat af, ik denk niet dat veel mensen geneeskunde naast een andere studie zullen volgen, en het gaat hier toch om twee studies tegelijk.
De aanspreekvorm is 'De hoogwelgeboren heer'
Op vrijdag 13 juni 2014 16:43 schreef Anoonumos het volgende:
Je naam, ondertitel, handtekening, UI, profiel, en toekomstige studie irriteren me nu al mateloos.
  maandag 17 februari 2014 @ 19:19:06 #49
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_136821945
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 18:32 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Natuurlijk kan het, maar ik kan me voorstellen dat de Staat minder geneigd is te investeren daarin. De studie geneeskunde kost belachelijk veel geld. Dus als tweede studie snap ik best dat de staat dat niet ook nog eens wilt betalen. Bovendien, er zijn artsen genoeg, te veel zelfs, er zijn flinke wachttijden om te specialiseren en genoeg gespecialiseerde internisten, radiologen en cardiologen die werkloos zijn.
Integendeel. Studies op het gebied van de gezondheidszorg worden door de overheid wel bekostigd als tweede studie. Als jij vanuit rechten naar geneeskunde gaat betaal je het wettelijke (lage) tarief. De overheid stimuleert juist dat burgers zich laten omscholen richting arts. Juist omdat er een groot tekort binnen die sector. Ook al kost een dergelijke opleiding 20.000 a 30.000 euro per jaar, per student.

Het verneukeratieve is dat mensen met interesse voor geneeskunde als tweede studie veelal al een opleiding gedaan hebben binnen de medische sector, waardoor zij geen gebruik kunnen maken van deze uitzonderingsmogelijkheid.
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 19:07 schreef Laurens-Jan het volgende:

[..]

Volledig mee eens, al geldt dit natuurlijk voor meerdere (medische) studies. Ik vind het dan ook terecht dat mensen die een relatief prijzige tweede studie willen volgen hier een hoger collegegeld voor moeten betalen.

Wij dwalen echter wat af, ik denk niet dat veel mensen geneeskunde naast een andere studie zullen volgen, en het gaat hier toch om twee studies tegelijk.
Precieze cijfers zouden leuk zijn daarover maar ik kan een behoorlijk wat mensen die geneeskunde combineren met antropologie, filosofie, gezondheidswetenschappen of rechten. Niet in de laatste plaats omdat men in eerder stadium werd uitgeloot voor geneeskunde.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_136834878
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:47 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het gaat hier over een tweede studie hè.
Als je geneeskunde gaat studeren als je 23 bent, ben je pas met 30 jaar basisarts. Als je dan nog wil specialiseren (vaak moet je daarvoor gepromoveerd zijn) ben je 4+6 jaar verder. Kun je als 40 jarige eindelijk beginnen als chirurg, internist, etc.
En?
Dan kan je nog gemakklijk 40 jaar werken. Bovendien is het een ander zijn zaak niet, het is nu niet dat die extra student (marginale kosten vs. gemiddelde kosten) zoveel kost. Goed, in het geval van geneeskunde is dat wat anders aangezien je bij geneeskunde de m.i. rare constructie hebt dat universiteiten ziekenhuizen betalen per stagedag en wat dat betreft is geneeskunde geen gelukkig voorbeeld.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136834924
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En?
Dan kan je nog gemakklijk 40 jaar werken.
Kan ja, maar de vraag is of iedereen dat ook doet. Als arts verdien je doorgaans zo goed dat je na 20 jaar werken genoeg hebt gespaard om op je 60e te stoppen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_136879661
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 00:18 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Kan ja, maar de vraag is of iedereen dat ook doet. Als arts verdien je doorgaans zo goed dat je na 20 jaar werken genoeg hebt gespaard om op je 60e te stoppen.
Dan maakt het ook niet uit of dat je eerder of later begint met die 20 jaar werken. Sowieso moet je t/m je 70ste-75ste gaan werken tegen die tijd. Dan mag je dus ook die leeftijdsgrens met 10-20 jaar verschuiven vanaf wanneer het onvoldoende 'rendabel' wordt om te investeren.
Los hiervan kan je ook nog met contracten werken dat je wat moet terugbetalen als je te kort het vak uitvoert. Dat klinkt misschien extreem maar dit soort contracten zijn al vaak afgesloten in Nederland voor opleidingen, binnen en buiten het leger.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137177148
Ik snap helemaal niks van die tarieven. Ben nu tweedejaars en derdejaars, maar als ik dit jaar dan afstudeer moet ik dan het lage tarief betalen voor mijn derdejaars of wordt het dan hoog?
pi_137184158
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 00:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dan maakt het ook niet uit of dat je eerder of later begint met die 20 jaar werken. Sowieso moet je t/m je 70ste-75ste gaan werken tegen die tijd. Dan mag je dus ook die leeftijdsgrens met 10-20 jaar verschuiven vanaf wanneer het onvoldoende 'rendabel' wordt om te investeren.
Los hiervan kan je ook nog met contracten werken dat je wat moet terugbetalen als je te kort het vak uitvoert. Dat klinkt misschien extreem maar dit soort contracten zijn al vaak afgesloten in Nederland voor opleidingen, binnen en buiten het leger.
Je moet helemaal niks he. Als jij genoeg geld hebt mag je met pensioen wanneer je wil.
pi_137187074
quote:
10s.gif Op woensdag 26 februari 2014 23:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Je moet helemaal niks he. Als jij genoeg geld hebt mag je met pensioen wanneer je wil.
Natuurlijk maar het punt was dat het argument om het studeren van geneeskunde te ontmoedigen of enkel voor vermogenden mogelijk te maken dat dat niet deugde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 6 augustus 2014 @ 05:19:21 #56
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_143113695
Uitslover of oprecht leergierig?

quote:
Vincent de Haan (24) start zevende studie bij de UvA
Administratieve staf zucht als hij aankomt

Voor zover bekend haalde hij het hoogste aantal studiepunten ooit aan de Universiteit van Amsterdam. In september begint Vincent de Haan (24) met de studie geneeskunde. Eerder begon hij al aan natuurkunde, wiskunde, rechten, klassieke talen, filosofie en psychologie.




Op hoeveel studiepunten staat de teller?

De Haan: 'Vorige week had ik 759 en een halve studiepunt. In zeven jaar studeren heb ik de bachelors wiskunde en rechten afgerond, ben bijna klaar met een bachelor psychologie en ben ook bijna klaar met twee masters in de rechten. Daarnaast heb ik een propedeuse filosofie.'

Heb je nog een leven naast het studeren?
'Jazeker, ik heb verschillende bijbaantjes. Zo geef ik juridisch advies bij de ASVA studentenunie en ben ik daar het hoofd van het Rechtsbureau. Daarnaast geef ik bijles bestuursrecht en lees ik graag boeken. Ook ben ik gewoon drie à vier keer per week op een borrel of feestje te vinden.'

Waarom ga je nu geneeskunde doen?

'Ik vind de fysiologie van het menselijk lichaam erg interessant. Maar het komt ook goed uit dat voor zorg- en onderwijsopleidingen het hogere collegegeld niet geldt. Kosten voor een extra studie kunnen normaal oplopen tot meer dan 10.000 per jaar, nu betaal ik alleen het normale collegegeld van ruim 1800 euro.'

'Voor de opleiding hoeft niet meer per se geloot te worden, universiteiten selecteren hun studenten op motivatie en geschiktheid.'

Wat vindt de UvA van je studiedrift?
'Het wetenschappelijk personeel is altijd erg enthousiast, van docenten heb ik nooit negatieve reacties gehad. Soms krijg ik het gevoel dat de administratie er wat minder blij mee is. Ik kom vaak langs met verzoekjes ten aanzien van het rooster, om alles te kunnen combineren. Ze moeten altijd een beetje zuchten als ze me aan zien komen. Maar ik voel met niet weggekeken op de UvA, hoor.'

Wat wil je later worden?

'Nog geen idee.'

Voel je je bezwaard dat je een plaats bezet houdt bij geneeskunde, terwijl je niet per se dokter wil worden?
'Nee, ik snap wel wat je bedoelt. Maar een studie geneeskunde verplicht niemand tot dokter worden. Ik ken iemand die geneeskunde heeft gestudeerd en journalist is geworden. Iemand anders wordt weer huismoeder. Die voelen zich er ook niet bezwaard over.'

Hoe lang blijf je nog in de studieboeken duiken?
'Dat is lastig te zeggen, ik vind studeren op dit moment een erg leuke bezigheid en de universiteit een prettige plek om rond te hangen. Vergaren van kennis is altijd fijn, los van waar het over gaat. Er zijn nog genoeg vakken waar ik mij in zou willen verdiepen, maar de mogelijkheid om bij te lenen raakt uitgeput. Ik moet daarom wat serieuzer gaan bijverdienen volgend jaar. Hopelijk kan ik het zo combineren dat er ook nog een beetje bij te leven valt.'
http://www.parool.nl/paro(...)die-bij-de-UvA.dhtml
!!! Go 49-ers !!!
pi_143113749
quote:
2s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 05:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Waarom ga je nu geneeskunde doen?
'Ik vind de fysiologie van het menselijk lichaam erg interessant. Maar het komt ook goed uit dat voor zorg- en onderwijsopleidingen het hogere collegegeld niet geldt. Kosten voor een extra studie kunnen normaal oplopen tot meer dan 10.000 per jaar, nu betaal ik alleen het normale collegegeld van ruim 1800 euro.'

Studeren om het studeren, dus uitslover. :P
pi_143113965
Hij weet niet wat hij wil of hij is een uitslover.
  maandag 11 januari 2016 @ 16:00:50 #59
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_159016114
Zo even dit topic een kickje geven.

Als alles goed verloopt ben ik van plan om dit jaar te beginnen op de Universiteit Leiden. Ik heb mij al ingeschreven voor de studie politicologie en ik ben er van overtuigd dat dit bij mij past (na diverse testen, meeloopdagen en open dagen). Nu heb ik laatst contact gehad met een student politicologie en die raadde mij ten zeerste aan om een studie ernaast te doen. Politicologen komen namelijk nauwelijks aan het werk. Mij lijkt het persoonlijk erg leuk om ook een Midden-Oostenstudie te volgen.

Ik heb alleen geen idee waar ik precies verstandig aan doe. Mag dit wel zomaar? Hoeveel kost het? Hoe zit het met je rooster? Als iemand mij kan helpen...graag! :)
pi_159022592
Een tweede studie erbij doen kan altijd, maar ik zou aanraden om er nog even mee te wachten tot je klaar bent met je eerste jaar. Dan weet je ook of je die ene studie aan kunt en of je het leuk genoeg vindt. Je zou ook aan een minor kunnen denken, in Leiden kun je een minor over de islam volgen als het Midden-Oosten je aanspreekt. Een tweede studie kost niks extra's, mits je ze allebei tegelijk afrondt.

Voor wat betreft het rooster: dat hangt van de opleiding af. Ik ken veel mensen met een tweede studie (beide juridisch), maar die opleidingen houden niet altijd rekening met elkaar, ook al zijn ze van de zelfde faculteit en worden ze vaak gecombineerd. Ik zou dus even met een studieadviseur hier over overleggen.
pi_159045533
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 19:48 schreef DoubleDip het volgende:
Een tweede studie erbij doen kan altijd, maar ik zou aanraden om er nog even mee te wachten tot je klaar bent met je eerste jaar. Dan weet je ook of je die ene studie aan kunt en of je het leuk genoeg vindt. Je zou ook aan een minor kunnen denken, in Leiden kun je een minor over de islam volgen als het Midden-Oosten je aanspreekt. Een tweede studie kost niks extra's, mits je ze allebei tegelijk afrondt.

Voor wat betreft het rooster: dat hangt van de opleiding af. Ik ken veel mensen met een tweede studie (beide juridisch), maar die opleidingen houden niet altijd rekening met elkaar, ook al zijn ze van de zelfde faculteit en worden ze vaak gecombineerd. Ik zou dus even met een studieadviseur hier over overleggen.
Onjuist. Je tweede studie kost niks als je die bent begonnen voordat je je eerste studie hebt afgerond.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159047016
quote:
4s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 17:38 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Onjuist. Je tweede studie kost niks als je die bent begonnen voordat je je eerste studie hebt afgerond.
Maar als je eerst aan een master voor studie 1 begint, vervolgens begin je aan een master voor studie 2 en dan rond je master 1 af. Betaal je dan niet het instellingscollegegeld voor de tijd dat je alleen nog met master 2 bezig bent? (afstuderen al aangevraagd e.d. dus echt afgestudeerd)
pi_159047430
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:35 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Maar als je eerst aan een master voor studie 1 begint, vervolgens begin je aan een master voor studie 2 en dan rond je master 1 af. Betaal je dan niet het instellingscollegegeld voor de tijd dat je alleen nog met master 2 bezig bent? (afstuderen al aangevraagd e.d. dus echt afgestudeerd)
Voor masters weet ik het niet, maar je kunt best je eerste bachelor afronden en daar al aan de master beginnen terwijl je nog met de tweede bachelor bezig bent. Kan me voorstellen dat dat voor masters iets anders is, maar dan is het ook maar een kwestie van een vak open laten staan of je papiertje niet ophalen bij wijze van spreken.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_159048062
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:35 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Maar als je eerst aan een master voor studie 1 begint, vervolgens begin je aan een master voor studie 2 en dan rond je master 1 af. Betaal je dan niet het instellingscollegegeld voor de tijd dat je alleen nog met master 2 bezig bent? (afstuderen al aangevraagd e.d. dus echt afgestudeerd)
Nee, sinds een jaar of twee is dat niet meer zo en hoef je geen verhoogd tarief te betalen als je voor het afronden van master 1 aan master 2 bent begonnen.
pi_159057398
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:51 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Voor masters weet ik het niet, maar je kunt best je eerste bachelor afronden en daar al aan de master beginnen terwijl je nog met de tweede bachelor bezig bent. Kan me voorstellen dat dat voor masters iets anders is, maar dan is het ook maar een kwestie van een vak open laten staan of je papiertje niet ophalen bij wijze van spreken.
Bron? Ik had juist vernomen dat zolang je beide bachelors of beide masters op hetzelfde moment afrondt je geen instellings collegegeld hoeft te betalen maar als je voor een van de twee al was geslaagd je dat wel moest doen ten zijn de tweede opleiding een opleiding op het gebied van onderwijs of een medische opleiding is.
pi_159063196
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 23:21 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Bron? Ik had juist vernomen dat zolang je beide bachelors of beide masters op hetzelfde moment afrondt je geen instellings collegegeld hoeft te betalen maar als je voor een van de twee al was geslaagd je dat wel moest doen ten zijn de tweede opleiding een opleiding op het gebied van onderwijs of een medische opleiding is.
M'n studieadviseur. Clubgenootje van me doet het ook op deze manier (bezig met rechten master en bedrijfskunde bachelor).
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_161735910
Even op de valreep voor de aanmeldingsdeadline nog een vraag:
Ik heb me aangemeld bij een University College in Nederland, ben door de selectie heen en heb een plek aangeboden gekregen. Weet alleen nog steeds niet zeker of ik het wil doen, of dat ik toch liever voor een reguliere universiteit ga. Nu had ik het idee opgevat om mij maar voor beide studies in te schrijven, dan kan ik altijd nog kijken wat ik doe. Normaalgesproken zou er dan maar één maal collegegeld betaald moeten worden, maar weet iemand hoe dat in mijn situatie zit? Voor het University College geldt namelijk een ander, hoger dan regulier tarief. Heb weinig zin om daar bovenop op nog eens extra te gaan betalen. Iemand ervaring hier mee?
pi_161758844
quote:
pi_161759652
Kun je niet mailen/bellen met een studieadviseur? 1 mei is de aanmeldingsdeadline en die nadert al. Hoewel je je inschrijving pas op 31 augustus definitief hoeft te hebben.
pi_162223998
Is het überhaupt mogelijk om met twee studies tegelijk te beginnen? Dus in hetzelfde jaar?
pi_162224117
Ja, dat kan.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_162224159
Dus ook roostertechnisch neem ik aan? En valt het ook aan te raden?
pi_162224692
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:21 schreef wegmetdeEU het volgende:
Dus ook roostertechnisch neem ik aan? En valt het ook aan te raden?
Het kan, maar of het roostertechnisch lukt verschilt heel erg. Had in mijn eerste jaar een medestudent die zowel in Leiden als in Rotterdam studeerde. Hij moest uiteindelijk stoppen omdat hij door de overlap colleges miste en geen tentamen mocht doen (ivm aanwezigheidsplicht in Leiden in jaar 1). Tentamens houden ook niet altijd rekening met elkaar. Ik zou naar de studieadviseur gaan, je plan voorleggen en vragen wat er mogelijk is. Vaak kan er in overleg wel het een en ander worden afgestemd.
pi_162227219
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2016 18:47 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het kan, maar of het roostertechnisch lukt verschilt heel erg. Had in mijn eerste jaar een medestudent die zowel in Leiden als in Rotterdam studeerde. Hij moest uiteindelijk stoppen omdat hij door de overlap colleges miste en geen tentamen mocht doen (ivm aanwezigheidsplicht in Leiden in jaar 1). Tentamens houden ook niet altijd rekening met elkaar. Ik zou naar de studieadviseur gaan, je plan voorleggen en vragen wat er mogelijk is. Vaak kan er in overleg wel het een en ander worden afgestemd.
Bedankt voor de tip.
Is het advies van een studieadviseur bindend? En heeft alleen Leiden een aanwexigheidsplicht?
pi_162227367
quote:
1s.gif Op zondag 15 mei 2016 20:34 schreef wegmetdeEU het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip.
Is het advies van een studieadviseur bindend? En heeft alleen Leiden een aanwexigheidsplicht?
Je kan natuurlijk altijd doen wat je zelf wilt. Andere steden weet ik niks van, maar volgens mij zijn ze in het eerste jaar wel wat strenger. Al zal het niet overal zo zijn vermoed ik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')