Je zou jezelf ook kunnen afvragen waarom ik juist die filmquote daar had staanquote:
Ga door wat? Dat klinkt alsof ik met een probleem zit en nu de AA ben binnengelopenquote:
"Stuart is ieen christen" is een redelijk nietszeggend statement.quote:Op maandag 1 april 2013 14:55 schreef Stuart het volgende:
[..]
Ga door wat? Dat klinkt alsof ik met een probleem zit en nu de AA ben binnengelopen
wat heeft een sterrenbeeld er mee te maken?quote:
Ik mag toch aannemen dat je bekend bent het Christelijke geloof? Om hier nu uitleg te gaan geven over iets dat vrij algemeen bekend is voegt wat mij betreft evenmin iets toequote:Op maandag 1 april 2013 14:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"Stuart is ieen christen" is een redelijk nietszeggend statement.
Wat geloof je?
Het is mij bekend dat er pak m beet 3000 "christelijke" kerkgenootschappen zijn die elkaar de waarheid bestrijden. Welke van die christelijke waarheden is de jouwe, of houd je er een eigen interpretatie op na?quote:Op maandag 1 april 2013 15:01 schreef Stuart het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat je bekend bent het Christelijke geloof? Om hier nu uitleg te gaan geven over iets dat vrij algemeen bekend is voegt wat mij betreft evenmin iets toe
http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Englandquote:Op dinsdag 2 april 2013 01:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het is mij bekend dat er pak m beet 3000 "christelijke" kerkgenootschappen zijn die elkaar de waarheid bestrijden. Welke van die christelijke waarheden is de jouwe, of houd je er een eigen interpretatie op na?
Goede vraag. Ik naam aan dat je een aanhanger van een andere religie bedoelt. Dat ligt aan de betreffende religie. Ik heb - als christen - absoluut geen problemen met het jodendom of hindoeïsme. Het zal wel even een weg vinden zijn, zeker wat betreft het hindoeïsme. Islam zal voor mij geen optie zijn.quote:Op zondag 31 maart 2013 19:04 schreef sneeuwtjeemm het volgende:
Zou je kunnen trouwen met een ander religie?
Je denkt dat de koran de waarheid is. Gehoorzaam je dan ook de koran?quote:
Waarom maak je voor de Islam een negatieve uitzondering?quote:Op dinsdag 2 april 2013 01:44 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik naam aan dat je een aanhanger van een andere religie bedoelt. Dat ligt aan de betreffende religie. Ik heb - als christen - absoluut geen problemen met het jodendom of hindoeïsme. Het zal wel even een weg vinden zijn, zeker wat betreft het hindoeïsme. Islam zal voor mij geen optie zijn.
Dan maak je een eigen visie van hoe god zou moeten zijn en die op geen enkel vlak te matchen is met de koran. De koran staat vol met fascistoïde teksten over vrouwen, joden, christenen, andersgelovigen zoals hindoes en vooral niet-gelovigen. Iets wat de miljoenen slachtoffers van de islam maar al te goed weten.quote:Op dinsdag 2 april 2013 04:08 schreef Salmannassar het volgende:
Ik ben een harare Muslim die niet bidt, varkensvlees eet, vrouwen respecteert en niet gelooft in martelaarschap en de Quoran nog lezen moet. Maar wel in Allah gelooft als zijnde het geheel, het Al en dat hij/zij/het barmhartig is en mens/dierlievend. Je moet Hem alleen niet kwaad maken door rottigheid uit te halen met andere wezens die ook door Hem geschapen zijn, da's alles. Altijd ernaar streven Hem niet teleur te stellen, zeg maar. En dan komt het allemaal goed............
Het cristendom heeft er vanaf 1492 tot 1592 in Amerika al 100 miljoen gemaakt. De Islam is 'vrede zij met U'.Alleen tegen de kruisvaarders was het hard tegen hard.quote:Op dinsdag 2 april 2013 04:39 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Dan maak je een eigen visie van hoe god zou moeten zijn en die op geen enkel vlak te matchen is met de koran. De koran staat vol met fascistoïde teksten over vrouwen, joden, christenen, andersgelovigen zoals hindoes, dieren en vooral niet-gelovigen. Iets wat de miljoenen slachtoffers van de islam maar al te goed weten.
Wablief? 100 miljoen? Ontdekkingsreizigers en hun daden zijn jou onbekend.... Wat een gebrek aan kennis.quote:Op dinsdag 2 april 2013 05:00 schreef Salmannassar het volgende:
Het cristendom heeft er vanaf 1492 tot 1592 in Amerika al 100 miljoen gemaakt.
Dat islam vrede is, is natuurlijk wel de grootste tegenstelling die je vandaag de dag kan maken. Lees of de koran of kijk naar de feiten van wat islam doet. Vermoorden van niet-moslims vanwege die reden, onderdrukken van vrouwen, doodstraffen tegen kinderen etc...quote:
Zonder de islam waren er geen kruisvaarders geweest. Ken je feiten. Islam-aanhangers begonnen Jeruzalem te veroveren, kerken te vernietigen en Europa binnen te trekken waarbij burgers vermoord werden. Natuurlijk kwam er een tegenreactie vanuit Europa tegenover deze barbaren. Iedereen heeft het recht op zelfverdediging. Dat de kruisvaarders vervolgens ook gebieden wilden veroveren die buiten Europa lagen valt niet goed te praten. Daarmee hebben zij zich verlaagd tot islamitische daden. Dat geef ik toe.quote:Op dinsdag 2 april 2013 05:00 schreef Salmannassar het volgende:
Alleen tegen de kruisvaarders was het hard tegen hard.
Die 100 miljoen is een educated guess maar wel geschiedkundig verantwoord en zeker geen hiaat in mijn kennis, eerder in de jouwe. Uiteraard is dit beschamende feit niet algemeen bekend in de Westerse wereld. En voor de Moslims was het een kwestie van Jeruzalem terugveroveren op het Westen dat daar dan ook feitelijk niets te zoeken had. Het waren de kruisvaarders die als beesten tekeer gingen en zelfs de katten en honden en Vrouwen en kinderen net zo makkelijk afmaakten alsof het in hun ogen ongedierte was. Wat ook zo was btw. Van wettige zelfverdediging was geen sprake. Wel van 'wettige' zelfverijkking.....quote:Op dinsdag 2 april 2013 05:55 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Wablief? 100 miljoen? Ontdekkingsreizigers en hun daden zijn jou onbekend.... Wat een gebrek aan kennis.
[..]
Dat islam vrede is, is natuurlijk wel de grootste tegenstelling die je vandaag de dag kan maken. Lees of de koran of kijk naar de feiten van wat islam doet. Vermoorden van niet-moslims vanwege die reden, onderdrukken van vrouwen, doodstraffen tegen kinderen etc...
[..]
Zonder de islam waren er geen kruisvaarders geweest. Ken je feiten. Islam-aanhangers begonnen Jeruzalem te veroveren, kerken te vernietigen en Europa binnen te trekken waarbij burgers vermoord werden. Natuurlijk kwam er een tegenreactie vanuit Europa tegenover deze barbaren. Iedereen heeft het recht op zelfverdediging. Dat de kruisvaarders vervolgens ook gebieden wilden veroveren die buiten Europa lagen valt niet goed te praten. Daarmee hebben zij zich verlaagd tot islamitische daden. Dat geef ik toe.
Ben je een troll? 100 miljoen een educated guess? Geschiedkundig verantwoord? Waar heb je het over? Beschamend feit niet bekend in de westerse wereld? Ik kan jou helaas niet serieus nemen. Ga eens wat lezen over de ontdekkinsreizigers.quote:Op dinsdag 2 april 2013 06:16 schreef Salmannassar het volgende:
Die 100 miljoen is een educated guess maar wel geschiedkundig verantwoord en zeker geen hiaat in mijn kennis, eerder in de jouwe. Uiteraard is dit beschamende feit niet algemeen bekend in de Westerse wereld.
Terugveroveren? Niets te zoeken? Wat een onzin allemaal. Wat hadden moslims daar feitelijk te zoeken? Die moslims hadden niet moeten veroveren. Waarom veroordeel je ze daar niet op? Overal waar expansiedrift is komen er problemen. Dat zal altijd een rol in de mensheid blijven spelen en hoeft ook zeker niet geloof-gerelateerd te zijn. Als dit wel zo het geval is, is er een kwaadaardig probleem.quote:Op dinsdag 2 april 2013 06:16 schreef Salmannassar het volgende:
En voor de Moslims was het een kwestie van Jeruzalem terugveroveren op het Westen dat daar dan ook feitelijk niets te zoeken had.
De aard van de Islam komt weer bovendrijvenquote:Op dinsdag 2 april 2013 06:53 schreef Salmannassar het volgende:
Luister vriend. Ik kan er ok niets an doen dat jouw feitenkennis zo gering is dat je oveal verbijsterd over bent. Een troll be ik iig niet n serus nemen deed ik jou vanaf ht begin al niet , Wilders-kloon. Met je anti-Islam geprogrammeerde warhoofd. En de Moslims waren in die regio geboren dus dat hadden ze er te zoeken. En expansieddrift is eigen aan de Mens DUS als DAT DE ONDERLIGGeNDE OORZAAK iS
ZIJn WE VERLOREN WANT DIE EXANSIEDRIFt ZaL ALLEEN MAAR TOENEMEN, GEVOED DOOR HET KAPITALISME (ook een geloof) DAT BESTAAT UIT EN VAN VOoRTDURENDE EXPANSIE. En dat probleem is zeker kwaadaardig en terminaal. Maar de Islam zal een einde maken aan de huidige geldgekte door rente te verbieden org te bestrijden. Hier laat ik het bij, leeghoofd
Van de aard van de Islam zal jij op je huidige koers nooit iets begrijpen...Vruchtje.quote:Op dinsdag 2 april 2013 06:57 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
De aard van de Islam komt weer bovendrijven![]()
Zegt iemand die de koran nog niet gelezen heeft.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:11 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Van de aard van de Islam zal jij op je huidige koers nooit iets begrijpen...Vruchtje.
Lees eens een boek vriend.quote:Op dinsdag 2 april 2013 05:00 schreef Salmannassar het volgende:
Het cristendom heeft er vanaf 1492 tot 1592 in Amerika al 100 miljoen gemaakt.
Daar heb ik al mijn feiten uit, vriend. Of denken jullie dat ik een hele grote duim heb? En je hoeft ook de bijbel niet te lezen om Christelijk te zijn, toch? Heb inmiddels ander toetsenbord aangesloten want die vorige was duidelijk stuk. Scheelt spelfouten voordat jullie daar over gaan zeuren want zeikerds zijn jullie wel daarbij ook nog eens niet gehinderd door enige kennis van zaken, PVV'ers...quote:
Is goed vriend, maar verklaar je nou maar even nader.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:21 schreef Salmannassar het volgende:
Daar heb ik al mijn feiten uit, vriend. Of denken jullie dat ik een hele grote duim heb? En je hoeft ook de bijbel niet te lezen om Christelijk te zijn, toch? Heb inmiddels ander toetsenbord aangesloten want die vorige was duidelijk stuk. Scheelt spelfouten voordat jullie daar over gaan zeuren want zeikerds zijn jullie wel daarbij ook nog eens niet gehinderd door enige kennis van zaken, PVV'ers...
Je weet niks van de koran, maar je bent moslim. Hoe kan dat nou? Als ik nu zeg dat ik Hindoe ben en dat het heel goed is, maar ik de boeken niet ken, maakt dat mij Hindoe?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:21 schreef Salmannassar het volgende:
En je hoeft ook de bijbel niet te lezen om Christelijk te zijn, toch?
Pot verwijt de ketel.quote:
Over die schatting van 100 miljoen? De jihad? Salaam aleikum? Vrouwensegregratie? Martelaarschap?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:25 schreef nietzman het volgende:
[..]
Is goed vriend, maar verklaar je nou maar even nader.
Het is natuurlijk niet zo dat ik niets van de Koran weet. Genoeg om niet in neg. zin op te vallen onder mijn geloofsgenoten iig. En wil dit jaar naar Mekka gaan om stenen naar de duivel te gooien.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:28 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Je weet niks van de koran, maar je bent moslim. Hoe kan dat nou? Als ik nu zeg dat ik Hindoe ben en dat het heel goed is, maar ik de boeken niet ken, maakt dat mij Hindoe?
[..]
Pot verwijt de ketel.
Volgens mij quote ik iets over die 100 miljoen waar je mee kwam ja.quote:
Gesundheit.quote:De jihad? Salaam aleikum? Vrouwensegregratie? Martelaarschap?
quote:
Juist.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:34 schreef Salmannassar het volgende:
Het is natuurlijk niet zo dat ik niets van de Koran weet
quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:34 schreef Salmannassar het volgende:
En wil dit jaar naar Mekka gaan om stenen naar de duivel te gooien.
Die heb ik als ik mij niet vergis uit Eos magazine en hij is gedaan door ter zake kundige Mensen die er meer van afweten dan wij 3en bij elkaar. Ik neem dus aan dat hij redelijk accuraat is al hebben ze een aantal gedwongen aannames moeten doen zoals de populatie van 1492. En een groot deel daarvan waren willekeurige slachtoffers van de nieuwe ziektes die de Europeanen introduceerden, zoals griep mazelen, pokken, dyfterie, kinkhoest, cholera syphilis etc. Ze zijn dus niet per stuk en persoonlijk afgeslacht maar de Nazi's kunnen er iig nog een puntje aan zuigen. Dat wel.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:35 schreef nietzman het volgende:
[..]
Volgens mij quote ik iets over die 100 miljoen waar je mee kwam ja.
Jij lijkt wel degelijk weinig of niks te weten over geschiedenis. Ook eens de ontstaansgeschiedenis van de Islam er eens op naslaan. Je lijkt me daar ook al niet zo sterk in te zijn.quote:Op dinsdag 2 april 2013 06:53 schreef Salmannassar het volgende:
Luister vriend. Ik kan er ok niets an doen dat jouw feitenkennis zo gering is dat je oveal verbijsterd over bent. Een troll be ik iig niet n serus nemen deed ik jou vanaf ht begin al niet , Wilders-kloon. Met je anti-Islam geprogrammeerde warhoofd. En de Moslims waren in die regio geboren dus dat hadden ze er te zoeken.
Nou moet je ophouden. Dit werkt op me lachspieren. Absurd.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:43 schreef Salmannassar het volgende:
Die heb ik als ik mij niet vergis uit Eos magazine en hij is gedaan door ter zake kundige Mensen die er meer van afweten dan wij 3en bij elkaar. Ik neem dus aan dat hij redelijk accuraat is al hebben ze een aantal gedwongen aannames moeten doen zoals de populatie van 1492. En een groot deel daarvan waren willekeurige slachtoffers van de nieuwe ziektes die de Europeanen introduceerden, zoals griep mazelen, pokken, dyfterie, kinkhoest, cholera syphilis etc. Ze zijn dus niet per stuk en persoonlijk afgeslacht maar de Nazi's kunnen er iig nog een puntje aan zuigen. Dat wel.
Sterk genoeg om mij ongelovige honden van het lijf te houden iigquote:Op dinsdag 2 april 2013 07:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij lijkt wel degelijk weinig of niks te weten over geschiedenis. Ook eens de ontstaansgeschiedenis van de Islam er eens op naslaan. Je lijkt me daar ook al niet zo sterk in te zijn.
Dan ga ik zeker nog FF door. Ik vermaak mij wel. En leg eens uit en laat mij ook FF lachen want jullie zijn om te huilen momenteel..quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:45 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Nou moet je ophouden. Dit werkt op me lachspieren. Absurd.
Nou komt de aard van het beestje naar boven. Precies wat ik al zei over de Islam. Ik ben een hond omdat ik meer weet van jouw religie dan jijzelf?quote:
En ik ben een domme gelovige in jullie ogen so WTF? Wel eens van ketters gehoord en wat die hier te wachten stond, Paap? En je bent een kelb omdat je een kelb bent, onreine.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:50 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Nou komt de aard van het beestje naar boven. Precies wat ik al zei over de Islam.
Je bent dom omdat je feitelijke onjuistheden claimt als de waarheid. Je zegt de absurdste dingen.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:52 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
En ik ben een domme gelovige in jullie ogen so WTF? Wel eens van ketters gehoord en wat die hier te wachten stond, Paap?
Je gaat me nou toch niet zeggen dat je slachtoffers van toevallig meegebrachte ziektes op gelijke hoogte stelt met bewuste, religieuze massamoorden?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:43 schreef Salmannassar het volgende:
Die heb ik als ik mij niet vergis uit Eos magazine en hij is gedaan door ter zake kundige Mensen die er meer van afweten dan wij 3en bij elkaar. Ik neem dus aan dat hij redelijk accuraat is al hebben ze een aantal gedwongen aannames moeten doen zoals de populatie van 1492. En een groot deel daarvan waren willekeurige slachtoffers van de nieuwe ziektes die de Europeanen introduceerden, zoals griep mazelen, pokken, dyfterie, kinkhoest, cholera syphilis etc. Ze zijn dus niet per stuk en persoonlijk afgeslacht maar de Nazi's kunnen er iig nog een puntje aan zuigen. Dat wel.
Zoals die 100 miljoen indianen?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:53 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Je bent dom omdat je feitelijke onjuistheden claimt als de waarheid. Je zegt de absurdste dingen.
Met de bijbel in de hand. En waar heb jij die schatting van 50 vandaan? En smokkelen doe ik niet aan.quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
Je gaat me nou toch niet zeggen dat je slachtoffers van toevallig meegebrachte ziektes op gelijke hoogte stelt met bewuste, religieuze massamoorden?
Overigens lag de totale bevolking van de Amerikas rond 1492 op 50 miljoen, je hebt de helft er dus in ieder geval al even bij lopen smokkelen. De echt kwalijke genocide in de VS kwam véel later, tijdens de trek naar het wilde westen.
?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:56 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Met de bijbel in de hand. En waar heb jij die schatting van 50 vandaan? En smokkelen doe ik niet aan.
!quote:
Ja, so?quote:
Nou niet met absurde voorbeelden komen. Met de bijbel in de hand bedoel ik dat het allemaal goed en terecht was in de ogen van God. Waren toch allemaal zondaars die naar de hel moesten of bekeren, wat neerkwam op slavernij.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:06 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja, so?
Als een Christen een auto-ongeluk veroorzaakt tellen we dat ook voor het gemak maar op bij de reil-deathcount? Meegebrachte ziektes waren onfortuinlijk voor de Inca's en mooi meegenomen voor de Spanjaarden, maar religieuze moord is toch echt wat anders.
Iets achteraf rationaliseren voor je god is iets anders dan voor een kwibus op een wolk met voorbedachte rade het zwaard ter hand nemen. Mag hopen dat je dat zelf ook wel snapt.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:11 schreef Salmannassar het volgende:
Nou niet met absurde voorbeelden komen. Met de bijbel in de hand bedoel ik dat het allemaal goed en terecht was in de ogen van God. Waren toch allemaal zondaars die naar de hel moesten of bekeren, wat neerkwam op slavernij.
Jouw god is er 1 die het goedkeurt dat jij je medemensen op deze manier toespreekt?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:52 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
En ik ben een domme gelovige in jullie ogen so WTF? Wel eens van ketters gehoord en wat die hier te wachten stond, Paap? En je bent een kelb omdat je een kelb bent, onreine.
Zijn moslims altijd zo agressief ? Komt dit door hun geloof of opvoeding ? Wat algemene kennis betreft zit je wel heel zwak hoor. Daar kun je toch zelf aan werken. Kennis is macht, weet je dat?quote:Op dinsdag 2 april 2013 07:48 schreef Salmannassar het volgende:
Sterk genoeg om mij ongelovige honden van het lijf te houden
Dat vraag je aan een onwetende moslim. Het zit ingebakken in het geloof. Lees de koran en je weet het. Het is een antileer. Ergere landen dan islamitische landen als Iran of Irak bestaan er niet hoor.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Zijn moslims altijd zo agressief ? Komt dit door hun geloof of opvoeding ?
Van mijn hoeveelheid algemene kennis kunnen jullie alleen maar dromen. Ik durf het tegen jullie alledrie tegelijk op te nemen en zal jullie van schaamte huilend naar huis sturen. En Moslim zijn ansich niet agressiever dan andere Mensen, hoogstens wat assertiever.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Zijn moslims altijd zo agressief ? Komt dit door hun geloof of opvoeding ? Wat algemene kennis betreft zit je wel heel zwak hoor. Daar kun je toch zelf aan werken. Kennis is macht, weet je dat?
Dit gedrag, priceless.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:41 schreef Salmannassar het volgende:
Van mijn hoeveelheid algemene kennis kunnen jullie alleen maar dromen. Ik durf het tegen jullie alledrie tegelijk op te nemen en zal jullie van schaamte huilend naar huis sturen.
Nee, gratis en voor niets.quote:
Ik krijg zo het gevoel dat jij nog zeer jong bent, je nog op de schoolbanken zit en door de vakantie je wat verveeld en het leuk vindt hier wat amok te komen maken. Ach, dat is eigen aan je leeftijd hoor.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:41 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Van mijn hoeveelheid algemene kennis kunnen jullie alleen maar dromen. Ik durf het tegen jullie alledrie tegelijk op te nemen en zal jullie van schaamte huilend naar huis sturen. En Moslim zijn ansich niet agressiever dan andere Mensen, hoogstens wat assertiever.
Zie 9 nov. Abraham....quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik krijg zo het gevoel dat jij nog zeer jong bent, je nog op de schoolbanken zit en door de vakantie je wat verveeld en het leuk vindt hier wat amok te komen maken. Ach, dat is eigen aan je leeftijd hoor.
Nee, je zit er volkomen naast, Ben bijna 50.quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Ah, ik zat dus juist. Kom binnen enkele jaren eens terug na je studie.
Dat geef jij hier heel wat koren op de molen voor Wilders.quote:Op dinsdag 2 april 2013 10:38 schreef Salmannassar het volgende:
Nee, je zit er volkomen naast, Ben bijna 50.
50 jaar en nog altijd het boek waar je hele geloof op gebaseerd is niet gelezen...quote:Op dinsdag 2 april 2013 10:38 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Nee, je zit er volkomen naast, Ben bijna 50.
Klopt, ik zie de Koran als het boek van God en als de enige waarheid.quote:Op dinsdag 2 april 2013 03:54 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Je denkt dat de koran de waarheid is. Gehoorzaam je dan ook de koran?
Doe ik op mijn eigen tijd en manier. Mischien wel van achter naar voren en binnenste buiten. Mijn versie van de Islam strookt met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en dus niet met de traditionele Islam. Als ik mezelf iets zou moeten noemen zou het een Neo-moslim zijn..quote:Op dinsdag 2 april 2013 11:41 schreef UltraR het volgende:
[..]
50 jaar en nog altijd het boek waar je hele geloof op gebaseerd is niet gelezen...
Ik heb de Koran wel gelezen. Ik kan je aanraden het ook te doen als je daar je leven naar inricht. Er staan een aardige hoeveelheid gruwelijkheden in (net als in de bijbel overigens, maar christendom en islam zijn dan ook 1 pot nat).
Aan de andere kant, als ik je hier over ongelovige honden zie praten e.d. dan zal de koran je waarschijnlijk nog wel aanspreken ook...
Hoe dan ook, eerst lezen, dan hier terugkomen, want zo gaat het natuurlijk nergens over.
Lees je de bijbel weleens?quote:Op dinsdag 2 april 2013 14:48 schreef De_Nater het volgende:
Ik ben een halve christen. Ik heb veel twijfels en vraagtekens, maar dat geldt voor zowel compleet atheïsme als voor christendom/theisme.
Jazeker, en toen kwam nog meer twijfel, want ze zeggen altijd dat de bijbel lezen je tot geloof brengt, maar toen begon ik gewoon bij Genesis en vanaf daar werd het vreemder en vreemder wat ik las.quote:
Dan hoop ik als niet-moslim zijnde dat je de koran zoveel mogelijk buiten beschouwing laat. Hoe zie jij soera's? Wat daarin staat over joden, christenen, hindoes en niet-gelovigen. Verschrikkelijk. Het is simpelweg te beschrijven als een antileer. En die antileer praktiseert zich vervolgings in geweld tegen andersdenkenden, hetgeen vanuit de koran gezien volkomen logisch is.quote:Op dinsdag 2 april 2013 14:47 schreef Maghrebijnse het volgende:
Klopt, ik zie de Koran als het boek van God en als de enige waarheid.
Wat je andere vraag betreft. Ik doe mijn best de regels zoveel mogelijk na te komen, maar ben natuurlijk ook maar een mens en dus een zwakkeling soms.
Jij hebt de meeste posts, dus bij wie ligt dan de schuld?quote:Op dinsdag 2 april 2013 16:38 schreef Salmannassar het volgende:
Dit topic gaat helemaal nergens heen IMHO...
Mea culpa?quote:Op dinsdag 2 april 2013 16:40 schreef UltraR het volgende:
[..]
Jij hebt de meeste posts, dus bij wie ligt dan de schuld?
De bijbel is geen haar beter:quote:Op dinsdag 2 april 2013 15:56 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Dan hoop ik als niet-moslim zijnde dat je de koran zoveel mogelijk buiten beschouwing laat. Hoe zie jij soera's? Wat daarin staat over joden, christenen, hindoes en niet-gelovigen. Verschrikkelijk. Het is simpelweg te beschrijven als een antileer. En die antileer praktiseert zich vervolgings in geweld tegen andersdenkenden, hetgeen vanuit de koran gezien volkomen logisch is.
Dat is nou juist het punt van die plaatjes...quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:27 schreef Passievruchtje het volgende:
De bijbel en de koran zijn absoluut niet te vergelijken. Waar Mohammed oproept tot het vermoorden van mensen, roept Jezus op tot naastenliefde. De nietszeggende afbeeldingen die jij hier laat zien, geeft alleen aan dat je tegen religie aan wil schoppen. Tegen het scheren van baarden zijn, nou nou, het is wat. Ik ken geen een christen wie die mening deelt.
Grote verschil is dat er enorm veel kwaad is gedaan uit naam van religie.quote:Het ergste wat er is? Atheïsten hebben door de loop van de mensheid laten zien geen haar beter te zijn dan gelovigen.
Schoppen tegen religie ja. Aandoenlijk.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:31 schreef UltraR het volgende:
Dat is nou juist het punt van die plaatjes...
Ontzettend veel. Stalin en Mao zagen religie net als jij als het kwaad en wilden het totaal uitbannen in naam van het atheïsme, want dat was de beste ideologie... In Noord-Korea is het nog steeds zo dat je met een bijbel vermoord kan worden, over intolerantie gesproken...quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:31 schreef UltraR het volgende:
Grote verschil is dat er enorm veel kwaad is gedaan uit naam van religie.
Noem mij 1 kwaad dat is gepleegd uit naam van atheïsme. Dus niet een atheist die kwaad heeft gedaan, maar een atheist die kwaad heeft gedaan uit naam van het atheïsme.
Jezus heeft het ook niet enkel over naastenliefde gehad, ook vond hij dat je slaven netjes moest behandelen, niet uiteraard de veel ingewikkeldere seculaire norm dat slavernij af moest worden geschaft.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:27 schreef Passievruchtje het volgende:
De bijbel en de koran zijn absoluut niet te vergelijken. Waar Mohammed oproept tot het vermoorden van mensen, roept Jezus op tot naastenliefde. De nietszeggende afbeeldingen die jij hier laat zien, geeft alleen aan dat je tegen religie aan wil schoppen. Tegen het scheren van baarden zijn, nou nou, het is wat. Ik ken geen een christen wie die mening deelt. Het ergste wat er is? Atheïsten hebben door de loop van de mensheid laten zien geen haar beter te zijn dan gelovigen.
quote:Slaves, obey your earthly masters with deep respect and fear. Serve them sincerely as you would serve Christ. (Ephesians 6:5 NLT)
Christians who are slaves should give their masters full respect so that the name of God and his teaching will not be shamed. If your master is a Christian, that is no excuse for being disrespectful. You should work all the harder because you are helping another believer by your efforts. Teach these truths, Timothy, and encourage everyone to obey them. (1 Timothy 6:1-2 NLT)
The servant will be severely punished, for though he knew his duty, he refused to do it. "But people who are not aware that they are doing wrong will be punished only lightly. Much is required from those to whom much is given, and much more is required from those to whom much more is given." (Luke 12:47-48 NLT)
Nogal wiedes. Slaven in die tijd netjes behandelen was als een dienstknecht waar je met repect mee omging. Ze waren maar al te blij als ze een liefdevolle eigenaar hadden, anders was de overlevingskans helemaal gering. Ze aan hun lot overlaten was genadeloos geweest.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:36 schreef Semisane het volgende:
Jezus heeft het ook niet enkel over naastenliefde gehad, ook vond hij dat je slaven netjes moest behandelen, niet uiteraard de veel ingewikkeldere seculaire norm dat slavernij af moest worden geschaft.
Ik zie niet alles uit de bijbel als juist. Ik zet bij genoeg punten mijn vraagtekens. Wat Jezus betreft ben ik het wel met Hem eens.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:36 schreef Semisane het volgende:
Mensen die werkelijk denken dat de bijbel leid tot moralen die we tegenwoordig zouden omschrijven als "juist", hebben of de bijbel niet gelezen of zijn erg willekeurig.
Noord-Korea is niet atheïstisch hoor.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:34 schreef Passievruchtje het volgende:
Ontzettend veel. Stalin en Mao zagen religie net als jij als het kwaad en wilden het totaal uitbannen in naam van het atheïsme, want dat was de beste ideologie... In Noord-Korea is het nog steeds zo dat je met een bijbel vermoord kan worden, over intolerantie gesproken...
Ironisch dat mensen in de vorige eeuw tegen de RKK kritiek hadden wat betreft homoseksualiteit, terwijl in de Sovjet-unie homo's in strafkampen werden geplaatst.
Dat het bestaat. Als gelovige kan je daar gewoon vervolgd worden. Je wordt gedwongen om een leider te vereren, dat heeft niks te maken met hogere machten. Ga mij nou geen worden in de mond leggen over ontkenning dat een leider wordt vereerd zeg. Dat heeft niks te maken met religie.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:44 schreef Semisane het volgende:
Noord-Korea is niet atheïstisch hoor. Sterker nog, zowel Kim Il-sung als Kim Jong-il worden daar als goden vereerd. Een zelfde soort cult-verering is om hun heen gebouwd als die om Jesus. Daar verschilt nauwelijks is aan. Dat ontkennen of niet in zien getuigt mijn inziens van naïviteit.
Wel degelijk. Precies, ze wilden alles in naam van hun eigen doen. Als mensen een god hoger zagen dan zij als mens zijnde, dat was natuurlijk uit de boze. Dus moest het worden uitgeband. Want alleen met het atheïsme waren hun idealen volledig mogelijk.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:44 schreef Semisane het volgende:
En dat Stalin en Mao religie als kwaad zagen wilt nog niet zeggen dat wat ze deden dat ze dat uit naam van het atheïsme deden. Sterker nog, Stalin in Mao deden alles uit naam van Stalin en Mao.
Dit is feitelijk onjuist. Ze wilden religie totaal uitbannen. Religie is godsdienst. Ze wilden religie uitbannen, zodat ze persoonlijk vereerd konden worden. Dat kon alleen als iedereen atheïstisch werd, en dat wisten ze maar al te goed. Religie verbieden.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:44 schreef Semisane het volgende:
Zij wilde religie niet uitbannen, ze wilde een religie met hen als midden-punt.
Wat jij zegt lijkt verdomt veel op wat de slavenhouders zeiden toen zij werden geconfronteerd met de abolitionisten.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:43 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Nogal wiedes. Slaven in die tijd netjes behandelen was als een dienstknecht waar je met repect mee omging. Ze waren maar al te blij als ze een liefdevolle eigenaar hadden, anders was de overlevingskans helemaal gering. Ze aan hun lot overlaten was genadeloos geweest.
[..]
Ik zie niet alles uit de bijbel als juist. Ik zet bij genoeg punten mijn vraagtekens. Wat Jezus betreft ben ik het wel met hem eens.
Je laat telkens je vooringenomen positie jegens gelovigen zien. Bedankt voor je eerlijkheid. Ook hier weer heb ik niet gezegd dat alles aan het christendom te danken is. Overigens zijn er zeer veel geleerden die wel degelijk de christelijke ethiek dankbaar zijn voor de vorming van het westen. Ik kan niet ontkennen dat ook niet-gelovigen vaak goede normen en waarden hebben. Soms ook niet, maar goed. Ik kan ook niet ontkennen dat de christelijke ethiek veel normen en waarden meebrengt. Het is te eenvoudig om alles van één kant toe te lichten. Vanuit welke hoek dan ook.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:53 schreef Semisane het volgende:
ls je dat soort ideeën aan religie en specifiek aan het christendom wilt hangen, dan ben je volstrekt willekeurig bezig.
Dat heeft alles met religie te maken! Het is volstrekt dezelfde methode. Zelfs de verhalen over Kim Jong Il zijn wat dat betreft doordrenkt met mythische, religieuze ideeën. Je zou ze voor de gein moeten lezen. In dit artikel komen een aantal voorbeelden langs.quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:53 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Dat het bestaat. Als gelovige kan je daar gewoon vervolgd worden. Je wordt gedwongen om een leider te vereren, dat heeft niks te maken met hogere machten. Ga mij nou geen worden in de mond leggen over ontkenning dat een leider wordt vereerd zeg. Dat heeft niks te maken met religie.
Dat wat ze wilde is dus alles behalve atheïstisch, ik heb het idee dat je niet echt weet wat atheïsme in houd, maar persoonsverheerlijking is daar niet bepaald een eigenschap van.quote:Wel degelijk. Precies, ze wilden alles in naam van hun eigen doen. Als mensen een god hoger zagen dan zij als mens zijnde, dat was natuurlijk uit de boze. Dus moest het worden uitgeband. Want alleen met het atheïsme waren hun idealen volledig mogelijk.
Zoals ik al aangeef, persoonsverheerlijking is geen eigenschap van atheïsme, maar een eigenschap van religie. Religie is niet enkel het vereren van een goddelijk entiteit, maar ook personen worden in praktisch elke religie vereerd. (Ik noem enkel maar de vele "heiligen binnen het katholicisme)quote:Dit is feitelijk onjuist. Ze wilden religie totaal uitbannen. Religie is godsdienst. Ze wilden religie uitbannen, zodat ze persoonlijk vereerd konden worden. Dat kon alleen als iedereen atheïstisch werd, en dat wisten ze maar al te goed. Religie verbieden.
Nooit ontkent, dus graag gedaan.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:03 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Je laat telkens je vooringenomen positie jegens gelovigen zien. Bedankt voor je eerlijkheid.
Wel, ik ga op mijn mooie woordenboek af. Van Dale geeft aan dat religie godsdienst is. Hoe moet ik me de god van de noord-Koreaanse leider voorstellen?quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:04 schreef Semisane het volgende:
Als dat niet religieus is dan weet ik echt niet wat jij er over verstaat. (Sterker nog ik denk dat jij dat ook niet weet.)
Wel degelijk. Ik pak weer even het woordenboek erbij. Atheïsme = ontkenning van het bestaan van een god. Persoonsverheerlijking zal voor nieuwe leiders alleen mogelijk zijn als zij de gevestigde religies uit de weg ruimen. Indien een persoon een andere religie erop nahoudt, dan kan dat voor de leider zijn gezag aantasten aangezien hij dan niet de hoogste is, dat wisten ze maar al te goed.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:04 schreef Semisane het volgende:
Dat wat ze wilde is dus alles behalve atheïstisch, ik heb het idee dat je niet echt weet wat atheïsme in houd, maar persoonsverheerlijking is daar niet bepaald een eigenschap van.
Meneer Kim. De goddelijke leider.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:20 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Wel, ik ga op mijn mooie woordenboek af. Van Dale geeft aan dat religie godsdienst is. Hoe moet ik me de god van de noord-Koreaanse leider voorstellen?
Dat is een religie die een religie uit de weg ruimt. Heeft niets, maar dan ook niets, met atheïsme te maken.quote:[..]
Wel degelijk. Ik pak weer even het woordenboek erbij. Atheïsme = ontkenning van het bestaan van een god. Persoonsverheerlijking zal voor nieuwe leiders alleen mogelijk zijn als zij de gevestigde religies uit de weg ruimen. Indien een persoon een andere religie erop nahoudt, dan kan dat voor de leider zijn gezag aantasten aangezien hij dan niet de hoogste is, dat wisten ze maar al te goed.
Dank je voor het als zodanig kwalificeren van mijn opvattingen. Ik meen in jouw posts terug te lezen dat joods geen etniciteit is, dan weet ik genoeg.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:27 schreef UltraR het volgende:
Meneer Kim. De goddelijke leider.
Een god hoeft niet onzichtbaar te zijn voor mensen om hem te vereren hoor. Je hebt erg oppervlakkige ideeën bij religie en atheïsme.
En nu zit je fout. Stalin ontkende het bestaan van een god. Hij zelf was dus ook geen god op aarde of iets dergelijks. Hij omarmde het atheïsme en zag religie als een bedreiging voor zijn macht.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:27 schreef UltraR het volgende:
Dat is een religie die een religie uit de weg ruimt.
Nou, de vorige Kim is net overleden, misschien heb je het meegekregen, en hij is dus opgevolgd door zijn zoon die idd ook als god wordt neergezet voor het volk.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:37 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Dank je voor het als zodanig kwalificeren van mijn opvattingen. Ik meen in jouw posts terug te lezen dat joods geen etniciteit is, dan weet ik genoeg.
Dus Kim is god op aarde. Kan je me nog meer vertellen over deze godsdienst? Is zijn opvolger dan ook een god? Hoe moet ik dit zien?
Dat zou kunnen. Ik weet niet genoeg van Stalin. Maar goed, dat is er dan 1. Verder nog?quote:[..]
En nu zit je fout. Stalin ontkende het bestaan van een god. Hij zelf was dus ook geen god op aarde of iets dergelijks. Hij omarmde het atheïsme en zag religie als een bedreiging voor zijn macht.
Stalin en Mao. Samen zijn verantwoordelijk voor het grootste aantal moorden in de wereld. Dat wil zeggen dat het onzin is om een levensbeschouwing, in dit geval religie, vanaf één kant te bekijken. Dat zou namelijk net zo'n onzin zijn als dat ik nu aangeef dat atheïsten het gevaarlijkst zijn, wijzende op het bloedige verleden dat zij hebben. Jij zit continu de negatieve kant van religie toe te lichten, daar erger ik me aan. Omgekeerd erger ik me ook aan gelovigen die continu de negatieve kant van het atheïsme aantonen.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:44 schreef UltraR het volgende:
Dat zou kunnen. Ik weet niet genoeg van Stalin. Maar goed, dat is er dan 1. Verder nog?
Ho, houdt wel even in de gaten wie wat post aub. Ik kwam in deze discussie pas op het allerlaatste moment erbij. De stelling religie = kwaad (1 op 1) zal ik niet snel deponeren. Ja ik belicht de vreselijke immorele kanten, maar ik benoem ook met grote regelmaat de wel goede dingen die ze brengen, al zeg ik daar dan weer van dat religie daar absoluut geen vereiste voor is en wetenschap het ook kan leveren en over het algemeen zelfs beter. Mijn focus op dit forum in kritiek op religie ligt hem eigenlijk altijd grotendeels op het totale gebrek aan enige vorm van bewijs voor deze zogenoemde absolute waarheden en idd ook het aanpakken van mensen die de stelling religie = goed (1 op 1) aanhangen.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:55 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Mao. Samen zijn verantwoordelijk voor het grootste aantal moorden in de wereld. Dat wil zeggen dat het onzin is om een levensbeschouwing, in dit geval religie, vanaf één kant te bekijken. Dat zou namelijk net zo'n onzin zijn als dat ik nu aangeef dat atheïsten het gevaarlijkst zijn, wijzende op het bloedige verleden dat zij hebben. Jij zit continu de negatieve kant van religie toe te lichten, daar erger ik me aan. Omgekeerd erger ik me ook aan gelovigen die continu de negatieve kant van het atheïsme aantonen.
Het punt is alleen dat er geen enkel directe link is te leggen tussen de moorden van Mao en Stalin enerzijds en het atheïsme anderzijds.quote:Op dinsdag 2 april 2013 19:55 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Mao. Samen zijn verantwoordelijk voor het grootste aantal moorden in de wereld. Dat wil zeggen dat het onzin is om een levensbeschouwing, in dit geval religie, vanaf één kant te bekijken. Dat zou namelijk net zo'n onzin zijn als dat ik nu aangeef dat atheïsten het gevaarlijkst zijn, wijzende op het bloedige verleden dat zij hebben. Jij zit continu de negatieve kant van religie toe te lichten, daar erger ik me aan. Omgekeerd erger ik me ook aan gelovigen die continu de negatieve kant van het atheïsme aantonen.
Je posts zijn anders eentonig van aard.quote:Op dinsdag 2 april 2013 20:06 schreef UltraR het volgende:
maar ik benoem ook met grote regelmaat de wel goede dingen die ze brengen
Dat heb ik dus niet gemeld, met name niet de hoofdoorzaak. Het is wel zo dat gelovigen vervolgd werden en het simpelweg verboden was. Veel slachtoffers vielen echter vanwege politieke conflicten, oorlogen.quote:Op dinsdag 2 april 2013 20:06 schreef UltraR het volgende:
Bij Stalin en Mao vraag ik me toch af of hun atheisme de hoofdoorzaak was van hun slachtpartijen.
De uitkomst blijft hetzelfde. Je noemt nou weer religieuze slachtpartijen. Veel gelovigen waren het daar helemaal niet mee eens. Je kan een hedendaagse christen toch niet verwijten wat een katholieke riddersorde eeuwen terug gedaan heeft, bevondien moet je de omstandigheden altijd meenemen? Ik vraag me bovendien af wat atheïsten gedaan hadden als ze massaal vermoord en veroverd werden door jihadisten.quote:Op dinsdag 2 april 2013 20:06 schreef UltraR het volgende:
Dat was ook het punt dat ik wilde maken: bij de religieuze slachtpartijen wordt dit letterlijk uit naam van hun god en religie gedaan.
Foute gedachte. De definitie heb ik al gegeven. Atheïsme gaat alleen uit van de ontkenning van een god. Dat hoeft inderdaad niks te maken hebben met een politiek beleid of iets dergelijks. Het kan daar natuurlijk wel invloed op hebben. Hetgeen we uit het verleden kunnen opmaken.quote:Op dinsdag 2 april 2013 20:12 schreef Semisane het volgende:
Ik denk echt dat jij een idee hebt bij het woord atheïsme wat botweg een eigen invulling is en die ook nog eens geen enkele betrekking heeft op wat het werkelijk is.
Je hebt recht op die mening.quote:Op dinsdag 2 april 2013 20:16 schreef Passievruchtje het volgende:
[..]
Je posts zijn anders eentonig van aard.
Wat blijft er dan over van de kritiek op atheïsme?quote:[..]
Dat heb ik dus niet gemeld, met name niet de hoofdoorzaak. Het is wel zo dat gelovigen vervolgd werden en het simpelweg verboden was. Veel slachtoffers vielen echter vanwege politieke conflicten, oorlogen.
En dat is dus echt wat je zelf wilt horen. Je kan nergens, maar dan ook echt nergens, van mij een post vinden waarin ik stel dat gelovigen verantwoordelijk zijn voor misdaden uit het verleden (overigens iets wat de bijbel wel stelt, maar dat terzijde). Ook zeg ik nergens dat alle gelovigen het met dit soort daden eens waren/zijn. Alles wat ik zeg is dat religie segregatie in de wereld in de hand werkt wat dit soort zaken tot gevolg kan hebben. Zeker ook omdat de zogenaamde heilige boeken hier wel degelijk handvatten voor geven. En ja, ze geven ook handvatten voor goede moraal, maar de kern is het woord ook. Als het boek goddelijk geïnspireerd is, wat doet al die zieke ellende er dan in? Die vervolgens ook in de praktijk wordt gebracht door sommigen.quote:[..]
De uitkomst blijft hetzelfde. Je noemt nou weer religieuze slachtpartijen. Veel gelovigen waren het daar helemaal niet mee eens. Je kan een hedendaagse christen toch niet verwijten wat een katholieke riddersorde eeuwen terug gedaan heeft, bevondien moet je de omstandigheden altijd meenemen? Ik vraag me bovendien af wat atheïsten gedaan hadden als ze massaal vermoord en veroverd werden door jihadisten.
quote:Op woensdag 3 april 2013 09:48 schreef Salmannassar het volgende:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX@INFINITUM L
Lach je me uit of toe?quote:
Allah?:quote:Op woensdag 3 april 2013 09:48 schreef Salmannassar het volgende:
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX@INFINITUM L
Allah valt niet te fotograferen....Anders had ik wel een poster van Hem a/d muurquote:
O, heb jij zo'n grote muur ? Probeer anders eens met groothoeklens.quote:Op woensdag 3 april 2013 12:37 schreef Salmannassar het volgende:
Allah valt niet te fotograferen....Anders had ik wel een poster van Hem a/d muur
Waar is je originaliteit gebleven?quote:Op woensdag 3 april 2013 13:15 schreef ATON het volgende:
[..]
O, heb jij zo'n grote muur ? Probeer anders eens met groothoeklens.
Het lijkt wel of de mensheid steeds dommer worden qua gedachtegoed "ik kan niet bewijzen omdat er geen bewijs is dus neem ik de veronderstelling dat hij niet bestaat"quote:Op dinsdag 12 maart 2013 22:57 schreef UltraR het volgende:
[..]
Tegenwoordig ben ik de facto atheïst: 'ik kan niet bewijzen dat er geen god is, maar aangezien er geen greintje bewijs van zijn bestaan is leef ik mijn leven in de veronderstelling dat hij niet bestaat. Net zoals ik dat doe met het Vliegende Spaghettimonster en onzichtbare elfjes in mijn tuin.'
Geloven is weten dat God bestaat. En bestaat ie niet dan is het een imaginair vriendje geweest die je nooit alleen liet en dat is ook wat waard, nietwaar?quote:Op woensdag 3 april 2013 19:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het lijkt wel of de mensheid steeds dommer worden qua gedachtegoed "ik kan niet bewijzen omdat er geen bewijs is dus neem ik de veronderstelling dat hij niet bestaat"
Vroeger geloofden ze nog in meedere goden , nu geloven ze dat de aarde is ontstaan uit het niks.Hoe primitief gedachten goed.
Iets 'wat niet zichtbaar' is betekent niet dat het er niet is.Maar dat zal je ook wel snappen met je IQ
Ik ben niet verbaast dat je zeer gelovig bent opgevoed en nu niet meer geloofd.Op een bepaalde punt staat iedereen voor een keuze en jij hebt de keuze genomen om niet meer te geloven.
Je hebt er serieus in verdiept en ik heb er wel respect voor
...Raarste zin die ik in tijden heb gelezen.quote:Op woensdag 3 april 2013 19:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het lijkt wel of de mensheid steeds dommer worden qua gedachtegoed "ik kan niet bewijzen omdat er geen bewijs is dus neem ik de veronderstelling dat hij niet bestaat"
A) Ik zie het verband tussen geloven in meerdere goden en atheïsme niet.quote:Vroeger geloofden ze nog in meedere goden , nu geloven ze dat de aarde is ontstaan uit het niks.Hoe primitief gedachten goed.
Als dat de argumentatie is dan neem ik aan dat jij ook in de grote gele onzichtbare smurf in de kern van Venus, onzichtbare elfjes in je tuin, onzichtbare roze eenhoorns op elke straathoek en het onzichtbare Vliegende Spaghettimonster geloofd?quote:Iets 'wat niet zichtbaar' is betekent niet dat het er niet is.Maar dat zal je ook wel snappen met je IQ
Dat blijkt niet uit je openingszin, maar goed.quote:Ik ben niet verbaast dat je zeer gelovig bent opgevoed en nu niet meer geloofd.Op een bepaalde punt staat iedereen voor een keuze en jij hebt de keuze genomen om niet meer te geloven.
Je hebt er serieus in verdiept en ik heb er wel respect voor
Ach, ik vond het wel een vermakelijk verhaaltje eigenlijkquote:Op woensdag 3 april 2013 20:36 schreef UltraR het volgende:
Als ik nou ergens een hekel aan heb zijn het die verhaaltjes.
Vormen altijd de definitie van het begrip stroman.
Serieus?quote:Op woensdag 3 april 2013 20:36 schreef Stuart het volgende:
[..]
Ach, ik vond het wel een vermakelijk verhaaltje eigenlijk
Correctie: Geloven is denken dat god bestaat.quote:
Alternatief: Een of meer vrienden die je niet in de steek laten, maar tja, die moet je wel waard zijn.quote:En bestaat ie niet dan is het een imaginair vriendje geweest die je nooit alleen liet en dat is ook wat waard, nietwaar?
Hoe kun je aan een gelovige vragen om enkel bewijs dat G'd bestaat?Ik vind de Tora al een bewijs.De Kashrut is duidelijk een bewijs dat men destijds al wist wat goed en niet goed eten was voor de mens.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:13 schreef UltraR het volgende:
[..]
...Raarste zin die ik in tijden heb gelezen.
Je hebt het duidelijk niet begrepen. De bewijslast ligt bij degene die een stelling neerlegt. De gelovige zegt dat er een god is. Een de facto atheist (wat ze bijna allemaal zijn) zegt niet dat er geen god is, maar vraagt enkel om bewijs van de gelovige. Als dat er niet is is er dus ook geen reden om te geloven.
Voor mij is astronomie, astrologie, voorspelling van mensen en fysica niet belangrijk.Ik ben geen student en richt me meer tot studie van de Tora bijv.quote:A) Ik zie het verband tussen geloven in meerdere goden en atheïsme niet.
B) Als je serieus meent dat het principe achter 'de aarde die is ontstaan uit het niets' primitief is dan kan ik niets anders dan je sterk aanraden je te gaan verdiepen in astronomie en fysica. Houdt er rekening mee dat zelfs de meest intelligente mensen op aarde jaren nodig hebben om er zelfs maar een eerste inzicht in te verkrijgen.
En als je dat dan hebt gedaan, zet die kennis dan eens af tegen 'een god heeft het tevoorschijn getoverd'.
Ik ben niet zo goed als jij om alles perfect uit te leggen.Ik heb voor iedereen respect.Ik ga niemand bekeren,veroordelen of bekritiseren.quote:Dat blijkt niet uit je openingszin, maar goed.
ff korte samenvatting in het Nederlandsquote:Op woensdag 3 april 2013 20:34 schreef Stuart het volgende:
Professor : You are a Christian, aren’t you, son ?
Student : Yes, sir.
Professor: So, you believe in GOD ?
Student : Absolutely, sir.
Professor : Is GOD good ?
Student : Sure.
Professor: Is GOD all powerful ?
Student : Yes.
Professor: My brother died of cancer even though he prayed to GOD to heal him. Most of us would attempt to help others who are ill. But GOD didn’t. How is this GOD good then? Hmm?
(Student was silent.)
Professor: You can’t answer, can you ? Let’s start again, young fella. Is GOD good?
Professor: Is satan good ?
Student : No.
Professor: Where does satan come from ?
Student : From … GOD …
Professor: That’s right. Tell me son, is there evil in this world?
Professor: Evil is everywhere, isn’t it ? And GOD did make everything. Correct?
Professor: So who created evil ?
(Student did not answer.)
Professor: Is there sickness? Immorality? Hatred? Ugliness? All these terrible things exist in the world, don’t they?
Student : Yes, sir.
Professor: So, who created them ?
(Student had no answer.)
Professor: Science says you have 5 Senses you use to identify and observe the world around you. Tell me, son, have you ever seen GOD?
Student : No, sir.
Professor: Tell us if you have ever heard your GOD?
Student : No , sir.
Professor: Have you ever felt your GOD, tasted your GOD, smelt your GOD? Have you ever had any sensory perception of GOD for that matter?
Student : No, sir. I’m afraid I haven’t.
Professor: Yet you still believe in Him?
Professor : According to Empirical, Testable, Demonstrable Protocol, Science says your GOD doesn’t exist. What do you say to that, son?
Student : Nothing. I only have my faith.
Professor: Yes, faith. And that is the problem Science has.
Student : Professor, is there such a thing as heat?
Professor: Yes.
Student : And is there such a thing as cold?
Professor: Yes.
Student : No, sir. There isn’t.
(The lecture theater became very quiet with this turn of events.)
Student : Sir, you can have lots of heat, even more heat, superheat, mega heat, white heat, a little heat or no heat. But we don’t have anything called cold. We can hit 458 degrees below zero which is no heat, but we can’t go any further after that. There is no such thing as cold. Cold is only a word we use to describe the absence of heat. We cannot measure cold. Heat is energy. Cold is not the opposite of heat, sir, just the absence of it.
(There was pin-drop silence in the lecture theater.)
Student : What about darkness, Professor? Is there such a thing as darkness?
Professor: Yes. What is night if there isn’t darkness?
Student : You’re wrong again, sir. Darkness is the absence of something. You can have low light, normal light, bright light, flashing light. But if you have no light constantly, you have nothing and its called darkness, isn’t it? In reality, darkness isn’t. If it is, well you would be able to make darkness darker, wouldn’t you?
Professor: So what is the point you are making, young man ?
Student : Sir, my point is your philosophical premise is flawed.
Professor: Flawed ? Can you explain how?
Student : Sir, you are working on the premise of duality. You argue there is life and then there is death, a good GOD and a bad GOD. You are viewing the concept of GOD as something finite, something we can measure. Sir, Science can’t even explain a thought. It uses electricity and magnetism, but has never seen, much less fully understood either one. To view death as the opposite of life is to be ignorant of the fact that death cannot exist as a substantive thing.
Death is not the opposite of life: just the absence of it. Now tell me, Professor, do you teach your students that they evolved from a monkey?
Professor: If you are referring to the natural evolutionary process, yes, of course, I do.
Student : Have you ever observed evolution with your own eyes, sir?
(The Professor shook his head with a smile, beginning to realize where the argument was going.)
Student : Since no one has ever observed the process of evolution at work and cannot even prove that this process is an on-going endeavor. Are you not teaching your opinion, sir? Are you not a scientist but a preacher?
(The class was in uproar.)
Student : Is there anyone in the class who has ever seen the Professor’s brain?
(The class broke out into laughter. )
Student : Is there anyone here who has ever heard the Professor’s brain, felt it, touched or smelt it? No one appears to have done so. So, according to the established Rules of Empirical, Stable, Demonstrable Protocol, Science says that you have no brain, sir. With all due respect, sir, how do we then trust your lectures, sir?
(The room was silent. The Professor stared at the student, his face unfathomable.)
Professor: I guess you’ll have to take them on faith, son.
Student : That is it sir … Exactly ! The link between man & GOD is FAITH. That is all that keeps things alive and moving.
Maar zijn ze mij waard? Allah iig wel !quote:Op woensdag 3 april 2013 20:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Correctie: Geloven is denken dat god bestaat.
Miereneuker!
[..]
Alternatief: Een of meer vrienden die je niet in de steek laten, maar tja, die moet je wel waard zijn.
Wat jij mierenneuken noemt is anders wel een vitaal verschil tussen religie en wetenschap.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:15 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Maar zijn ze mij waard? Allah iig wel !
Nee, hij beweert dat bij Hitler het goede ontbrak. In hoeverre is dat standpunt inderdaad slap? Op deze manier ( ook al beweert de student het niet ) kan je ook redeneren dat 'kwaad' bestaat als God afwezig is. Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat er dan ook een Satan bestaat, enkel dat God bij 'kwaad' afwezig is. Wat logisch is, sinds God per definitie goed is en kwaad gedefinieerd wordt als afwezigheid van het goede, dus van God.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:43 schreef UltraR het volgende:
[..]
Serieus?
-Het proces van evolutie is niet zichtbaar? Nee, niet op een vast moment, maar wel degelijk over een hele lange periode. Bijv. aan de hand van fossielen.
-De ergste: niemand heeft ooit zintuigelijk het brein van de professor vastgesteld. Ja dus? Er is ontelbare keren wetenschappelijk en zintuigelijk vastgesteld dat mensen een brein hebben (hersenoperaties, hersenscans). Dus is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat deze professor ook een brein heeft.
En het verhaal over warmte/kou en licht/donker zegt dus eigenlijk dat er geen kwaad bestaat, alleen bepaalde gradaties van goed (waardoor je dus kunt volhouden dat god goed is, ondanks al het kwaad dat hij laat gebeuren en, volgens de bijbel, heeft gedaan). Volgens die redenatie was Hitler dus ook niet slecht, hij was gewoon een nogal lage gradatie van goed...![]()
Slap verhaal dus wat nogal viral over internet is gegaan, en dat stelt me dan altijd weer teleur in de mensheid, dat ze de slappe stroman (drogredenering) die deze professor in dit verhaaltje is niet als zodanig herkennen.
Op zich idd een wat andere insteek dan ik erin las.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:41 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Nee, hij beweert dat bij Hitler het goede ontbrak. In hoeverre is dat standpunt inderdaad slap? Op deze manier ( ook al beweert de student het niet ) kan je ook redeneren dat 'kwaad' bestaat als God afwezig is. Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat er dan ook een Satan bestaat, enkel dat God bij 'kwaad' afwezig is. Wat logisch is, sinds God per definitie goed is en kwaad gedefinieerd wordt als afwezigheid van het goede, dus van God.
Dit is dan weer logisch vanuit christelijk oogpunt, gezien de vrije wil die de mens heeft om God wel of niet te kiezen. God heeft dus niet de afwezigheid van het goede geschapen, maar de vrije wil die de keuze kan maken om niet voor het goede te kiezen.
Zolang wij het standpunt van waarnemer hebben in dit Universum is het verschil maken tussen weten en geloven (W & R) mierenneuken IDD. Stelling van Gödel?.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:52 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wat jij mierenneuken noemt is anders wel een vitaal verschil tussen religie en wetenschap.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?quote:Op woensdag 3 april 2013 22:53 schreef UltraR het volgende:
[..]
Op zich idd een wat andere insteek dan ik erin las.
Maar toch niet overtuigend wat mij betreft. Immers, god is volgens de bijbel niet alleen goed maar ook almachtig. Bij Hitler was dan misschien het goede afwezig, maar gold dat ook voor al zijn slachtoffers? Wat te denken van een 8-jarig meisje dat wordt verkracht? Dan is het goede afwezig bij de verkrachter. Maar een goede en almachtige god zou hier moeten ingrijpen om het meisje te beschermen. Als hij dat niet doet is hij dus of niet goed en/of niet almachtig.
'Wel weer terug gaat komen', bedoel je in Nederland of in de wereld? In de wereld is geloof namelijk nooit weg geweest en kan je dus niet spreken van een 'wel weer terugkomen'. In Nederland vraag ik me sowieso ook af of de meerderheid inderdaad niets gelooft... Volgens mij is het ietsisme een significant onderdeel van de huidige Nederlandse cultuur. 'Ik denk wel dat er iets is, maar...'quote:Op woensdag 3 april 2013 23:52 schreef Zolder het volgende:
Ik denk dat het geloof wel weer terug gaat komen, maar toch is het jammer om te zien dat zo weinig mensen geloven, de wereld is veranderd en lijkt steeds meer uit elkaar te vallen.
Ieder mens heeft inderdaad de mogelijkheid door middel van het verstand voor goed of kwaad te kiezen. Wat diegene goed of kwaad vindt is relatief; een ieder houdt er een andere moraal op na. Wanneer iemand kiest voor het kwade en dat praktiseert, zou God volgens jou moeten ingrijpen omdat Hij almachtig en goed is, volgens de bijbel dan. In dit geval ga je dus vanuit de visie van de bijbel uit. Diezelfde bijbel leert ons dat God in veel moeilijke tijden niet ingreep. Bijvoorbeeld bij het volk Israël. Soms gaf hij echter ook wel gehoor en bood hij de helpende hand. God is dus selectief in zijn handelswijze. Ikzelf kan Zijn gedachten niet volledig verklaren, dat is ook onmogelijk. Moet je ook niet willen.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:53 schreef UltraR het volgende:
Maar een goede en almachtige god zou hier moeten ingrijpen om het meisje te beschermen. Als hij dat niet doet is hij dus of niet goed en/of niet almachtig.
Zelfs de auteurs van de bijbel laten blijken dat ze soms ervaren dat God slaapt, zoals ook blijkt uit Psalm 44 (waar Rom 8:36 naar verwijst):quote:Op woensdag 3 april 2013 23:58 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Ieder mens heeft inderdaad de mogelijkheid door middel van het verstand voor goed of kwaad te kiezen. Wat diegene goed of kwaad vindt is relatief; een ieder houdt er een andere moraal op na. Wanneer iemand kiest voor het kwade en dat praktiseert, zou God volgens jou moeten ingrijpen omdat Hij almachtig en goed is, volgens de bijbel dan. In dit geval ga je dus vanuit de visie van de bijbel uit. Diezelfde bijbel leert ons dat God in veel moeilijke tijden niet ingreep. Bijvoorbeeld bij het volk Israël. Soms gaf hij echter ook wel gehoor en bood hij de helpende hand. God is dus selectief in zijn handelswijze. Ikzelf kan Zijn gedachten niet volledig verklaren, dat is ook onmogelijk. Moet je ook niet willen.
Daar hoor ik overduidelijk niet bij. Ik heb altijd een hoge score bij de nationale bijbelquiz.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef Zolder het volgende:
Er zijn zo veel mensen die claimen atheist te zijn terwijl ze 0.0 over welk geloof dan ook weten.
quote:Op woensdag 3 april 2013 23:52 schreef Zolder het volgende:
Ik denk dat het geloof wel weer terug gaat komen, maar toch is het jammer om te zien dat zo weinig mensen geloven, de wereld is veranderd en lijkt steeds meer uit elkaar te vallen.
Dat heeft met de huidige cultuur in de westerse samenleving te maken. Er heerst een taboe op het gevoel. Zelfs grote dingen als de liefde worden gereduceerd tot iets chemisch, iets biologisch. Dit is zoals Gerard Reve - één van de grote drie - het ongeveer omschreef.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef Zolder het volgende:
Er zijn zo veel mensen die claimen atheist te zijn terwijl ze 0.0 over welk geloof dan ook weten.
Programma met hoge kijkcijfers, net zoals the Passion hoge kijkcijfers had trouwens. Kennelijk is er wel behoefte aan...quote:Op donderdag 4 april 2013 00:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Daar hoor ik overduidelijk niet bij. Ik heb altijd een hoge score bij de nationale bijbelquiz.
quote:Op donderdag 4 april 2013 00:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Daar hoor ik overduidelijk niet bij. Ik heb altijd een hoge score bij de nationale bijbelquiz.
The Passion: daar hoor ik overduidelijk niet bijquote:Op donderdag 4 april 2013 00:14 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Programma met hoge kijkcijfers, net zoals the Passion hoge kijkcijfers had trouwens. Kennelijk is er wel behoefte aan...
Ik hoor helemaal nergens bij..quote:Op donderdag 4 april 2013 00:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
The Passion: daar hoor ik overduidelijk niet bij
MIERENNEUKER heb ik nooit geschreven Salamander.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:15 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Maar zijn ze mij waard? Allah iig wel !
Nu ja, dat verschil weet jij wel, maar niet iedereen ( en dat is duidelijk ).quote:Op woensdag 3 april 2013 21:52 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wat jij mierenneuken noemt is anders wel een vitaal verschil tussen religie en wetenschap.
Het zou ook kunnen doordat de wereld veranderd is, er nog zo weinig mensen geloven.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:52 schreef Zolder het volgende:
Ik ben atheïst en kijk, ik weet toevallig meer over religie dan jij. Ben jij toevallig ook atheïst ?quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef Zolder het volgende:
Waarom zou je iets moeten weten over een geloof voordat je jezelf atheïst mag noemen?quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef Zolder het volgende:
Dat klopt. Maar je bent er wel eentje, antdick...quote:Op donderdag 4 april 2013 07:44 schreef ATON het volgende:
[..]
MIERENNEUKER heb ik nooit geschreven Salamander.
Ja, leuk maar betrek jij dat op jezelf?quote:Op donderdag 4 april 2013 01:36 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Ik hoor helemaal nergens bij..
En overal bij.
Bipolair
Het begint met het woord : Ik.quote:Op donderdag 4 april 2013 12:19 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ja, leuk maar betrek jij dat op jezelf?
Er zijn ook zo veel mensen die claimen gelovig te zijn terwijl ze 0.0 over welk geloof dan ook weten.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef Zolder het volgende:
quote:The study concluded that those who reject faith often do so after growing up in a religious household, and studying and deliberating keeping the faith. Also, atheists and agnostics tend to be better educated in general. Why did Christians do so poorly? It may be because once someone accepts a faith, they stop examining it.
quote:Op donderdag 4 april 2013 19:13 schreef UltraR het volgende:
[..]
Er zijn ook zo veel mensen die claimen gelovig te zijn terwijl ze 0.0 over welk geloof dan ook weten.
Er zijn ook atheïsten en gelovigen die een heleboel van geloven en religies weten.
En onderzoek toont aan dat atheïsten als groep de grootste kennis hebben over alle religies.
Dus meer kennis dan christenen over het christendom en de bijbel. Meer kennis dan Moslims over de islam en de koran. Etc., Etc.
http://newsfeed.time.com/(...)gion-than-believers/
[..]
Zij zullen dan gewoon tegendraads zijn, niet willen accepteren .Ze denken het beter te weten dan G-d.Ze willen niet buigen.quote:Op donderdag 4 april 2013 19:13 schreef UltraR het volgende:
[..]
Er zijn ook zo veel mensen die claimen gelovig te zijn terwijl ze 0.0 over welk geloof dan ook weten.
Er zijn ook atheïsten en gelovigen die een heleboel van geloven en religies weten.
En onderzoek toont aan dat atheïsten als groep de grootste kennis hebben over alle religies.
Dus meer kennis dan christenen over het christendom en de bijbel. Meer kennis dan Moslims over de islam en de koran. Etc., Etc.
god is strijdig, dus bestaat hij niet.quote:Op donderdag 4 april 2013 21:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zij zullen dan gewoon tegendraads zijn, niet willen accepteren .Ze denken het beter te weten dan G-d.Ze willen niet buigen.
Zoals kleine kindjes die niet willen luisteren naar papa en mama
Of ze hebben een (jeugd) trauma door hun opvoeding en zo afkeren van het geloof
Gelovigen zijn meer als kleine kindjes die niet willen accepteren dat Sinterklaas niet bestaat.quote:Op donderdag 4 april 2013 21:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zij zullen dan gewoon tegendraads zijn, niet willen accepteren .Ze denken het beter te weten dan G-d.Ze willen niet buigen.
Zoals kleine kindjes die niet willen luisteren naar papa en mama
Of ze hebben een (jeugd) trauma door hun opvoeding en zo afkeren van het geloof
huh?quote:Op donderdag 4 april 2013 21:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
god is strijdig, dus bestaat hij niet.
Sinterklaas????quote:Op donderdag 4 april 2013 22:11 schreef UltraR het volgende:
[..]
Gelovigen zijn meer als kleine kindjes die niet willen accepteren dat Sinterklaas niet bestaat.
Het spijt me het je te moeten meedelen, maar hij bestaat echt niet.quote:
Oke, ik weet niet eens wie Sinterklaas is of was.quote:Op donderdag 4 april 2013 23:04 schreef UltraR het volgende:
[..]
Het spijt me het je te moeten meedelen, maar hij bestaat echt niet.
quote:Op donderdag 4 april 2013 23:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Oke, ik weet niet eens wie Sinterklaas is of was.
De reden dat men zich ermee bezig houdt is omdat het een grote rol in de samenleving speelt. Mensen die strijden tegen pedofilie hoeven toch ook geen pedofiel te zijn?quote:Wat ik zo frapant vind is dat op dit soort forums juist niet -gelovigen reageren (of hoe ze ook genoemd willen worden tegenwoordig) , ze hebben veel kritiek, ze zijn denegrerend en weten het vooral beter.
Dat zou je verwachten een andere subforum dat ze daar zitten maar niet over Religie, daar houden ze toch niet mee bezig?Blijkbaar toch wel.Dat is uitermate frapant!
En heb het niet over jou UtraR (wie is dat overigens op je plaatje???)
quote:Op donderdag 4 april 2013 23:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik vind het uiterst belangrijk dat een neutraal forum als fok niet wordt buitgemaakt door evangelischen om hun "blijde boodschap" te prediken, dat moeten ze maar op credible gaan doen.quote:Op donderdag 4 april 2013 23:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat ik zo frapant vind is dat op dit soort forums juist niet -gelovigen reageren (of hoe ze ook genoemd willen worden tegenwoordig) , ze hebben veel kritiek, ze zijn denegrerend en weten het vooral beter.
Dat zou je verwachten een andere subforum dat ze daar zitten maar niet over Religie, daar houden ze toch niet mee bezig?Blijkbaar toch wel.Dat is uitermate frapant!
En heb het niet over jou UtraR (wie is dat overigens op je plaatje???)
Shalom,quote:Op donderdag 4 april 2013 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik vind het uiterst belangrijk dat een neutraal forum als fok niet wordt buitgemaakt door evangelischen om hun "blijde boodschap" te prediken, dat moeten ze maar op credible gaan doen.
snap je?
Die blijde boodschap komt er op neer dat je mensen een zeer groot schuldcompleks aanpraat, waarna jezus als de "oplossing" van het "probleem" wordt voorgeschoteld.
Er is geen probleem, dus is er ook geen oplossing nodig.
Daar ben ik het niet mee eens,quote:Op donderdag 4 april 2013 22:11 schreef UltraR het volgende:
[..]
Gelovigen zijn meer als kleine kindjes die niet willen accepteren dat Sinterklaas niet bestaat.
Denken ze. Stiekem is de meest valide reden daarvoor dat hun brein gewoon een loopje met ze neemt. Mensen beseffen niet wat onze hersenen allemaal voor trucjes met ons kunnen uithalen. Zeker als je er zelf ook nog open voor staat, je er dus niet tegen verzet, omdat je dit soort ervaringen graag mee wil maken.quote:Op vrijdag 5 april 2013 12:45 schreef Catnip het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens,
Er zijn echt mensen die bij wijze van spreken briefjes uit de hemel krijgen.
Zo kan je voor alles wel een verklaring vinden..quote:Op vrijdag 5 april 2013 13:45 schreef UltraR het volgende:
[..]
Denken ze. Stiekem is de meest valide reden daarvoor dat hun brein gewoon een loopje met ze neemt. Mensen beseffen niet wat onze hersenen allemaal voor trucjes met ons kunnen uithalen. Zeker als je er zelf ook nog open voor staat, je er dus niet tegen verzet, omdat je dit soort ervaringen graag mee wil maken.
Klopt! mooi he? De kracht van de wetenschap. Geloof is nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:02 schreef Catnip het volgende:
[..]
Zo kan je voor alles wel een verklaring vinden..
Geloof is nodig voor deze of gene voor wie het wetenschappelijke verhaal niet toegankelijk is.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:03 schreef UltraR het volgende:
[..]
Klopt! mooi he? De kracht van de wetenschap. Geloof is nergens voor nodig.
Ik val er zomaar in. Maar is dit werkelijk wat je 'gelooft'?quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:23 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Geloof is nodig voor deze of gene voor wie het wetenschappelijke verhaal niet toegankelijk is.
Zolang die maar in de gaten hebben dat ze een surrogaat-waarheid aanbidden is er niets aan de hand, en kan wetenschap de nieuwe theologie worden van toekomstige generaties, als diezelfde wetenschap ons niet wederzijds vernietigd. Het zijn interessante tijden....
P.S.
Noord-Korea, zet hem op !
Het is dus een kwestie van intellect? Wil je dat werkelijk zeggen?quote:Geloof is nodig voor deze of gene voor wie het wetenschappelijke verhaal niet toegankelijk is.
Maar dat zien ze dan natuurlijk niet. Daarvoor schiet hun intellect te kort. Dat verklaart ook dat ze het "geloof als een surrogaatwaarheid 'aanbidden'". Spelen ze nog met kraaltjes en spiegeltjes?quote:Zolang die maar in de gaten hebben dat ze een surrogaat-waarheid aanbidden is er niets aan de hand,
Dat is het te hopen, dat het intellect zich omhoog ontwikkelt. Maar als wetenschap een 'theologie" is, kom je van de regen in de drup. De mensen worden dus minder intelligent, want anders kan de wetenschap niet een nieuwe theologie worden.quote:en kan wetenschap de nieuwe theologie worden van toekomstige generaties,
Hoe kan dit? Wetenschap is bedoeld om kennis te vergaren over dat wat we met onze zintuigen kunnen bevatten. Hoe kan die kennis ons 'wederzijds' vernietigen? Het zijn mensen die misbruik van kennis kunnen maken.quote:als diezelfde wetenschap ons niet wederzijds vernietigd.
Inderdaad.quote:Het zijn interessante tijden....
Voetbalwedstrijd?quote:P.S. Noord-Korea, zet hem op!
quote:Op vrijdag 5 april 2013 16:59 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ik val er zomaar in. Maar is dit werkelijk wat je 'gelooft'?
Ja
[..]
Het is dus een kwestie van intellect? Wil je dat werkelijk zeggen?
Van Kennis
[..]
Maar dat zien ze dan natuurlijk niet. Daarvoor schiet hun intellect te kort. Dat verklaart ook dat ze het "geloof als een surrogaatwaarheid 'aanbidden'". Spelen ze nog met kraaltjes en spiegeltjes?
Nee
[..]
Dat is het te hopen, dat het intellect zich omhoog ontwikkelt. Maar als wetenschap een 'theologie" is, kom je van de regen in de drup. De mensen worden dus minder intelligent, want anders kan de wetenschap niet een nieuwe theologie worden.
Bull
[..]
Hoe kan dit? Wetenschap is bedoeld om kennis te vergaren over dat wat we met onze zintuigen kunnen bevatten
[..
Voetbalwedstrijd?. Hoe kan die kennis ons 'wederzijds' vernietigen? Het zijn mensen die misbruik van
[..]kennis kunnen maken.
Mensen misbruiken Kennis IDD
M'n reactie was ook een beetje flauw. en ik viel er zomaar in. Niet heel erg fatsoenlijk.quote:
U2 buddy..quote:Op vrijdag 5 april 2013 18:06 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
M'n reactie was ook een beetje flauw. en ik viel er zomaar in. Niet heel erg fatsoenlijk.![]()
Goed weekeinde.
Ik neem aan dat je een gelovige jood bent, hoe valt modern joods geloof te rijmen met de holocaust? JHWH heeft jullie toch behoorlijk in de steek gelaten. Wordt dit als een of andere straf gezien, net als de Babylonische ballingschap?quote:Op vrijdag 5 april 2013 00:14 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Shalom,
Ten eerste: ik ben niet Christelijk maar Joods
En ten tweede: ik doe niet aan zieltjes winnen,het Jodendom ook niet
Mijn Joodse familie is zeer terughoudend en blijft binnen de gemeenschap.Dat is erg verschillend met het Christendom,die hebben de neiging inderdaad wat jij hierboven beschrijft
Ik zou het niet perse een probleem willen noemen, maar ook Alain de Botton onderschrijft de stelling dat ieder mens gebrekkig is. De mens heeft sturing nodig in zijn dagelijkse leven en daarbij zijn bepaalde rituelen belangrijk. Er is dus wel een 'oplossing' nodig, maar die kan evengoed seculier van aard zijn.quote:Op donderdag 4 april 2013 23:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik vind het uiterst belangrijk dat een neutraal forum als fok niet wordt buitgemaakt door evangelischen om hun "blijde boodschap" te prediken, dat moeten ze maar op credible gaan doen.
snap je?
Die blijde boodschap komt er op neer dat je mensen een zeer groot schuldcompleks aanpraat, waarna jezus als de "oplossing" van het "probleem" wordt voorgeschoteld.
Er is geen probleem, dus is er ook geen oplossing nodig.
Het christendom is een onophoudelijke tirade van: "je bent slecht slecht slecht en alle problemen op de wereld zijn jouw schuld." Terwijl mijn ervaring toch is dat de meeste mensen van goede wil zijn, die het eeuwige dilemma afwegen: "wat is goed voor mij en benadeel ik daar niet iemand mee?"quote:Op zaterdag 6 april 2013 00:53 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Ik zou het niet perse een probleem willen noemen, maar ook Alain de Botton onderschrijft de stelling dat ieder mens gebrekkig is. De mens heeft sturing nodig in zijn dagelijkse leven en daarbij zijn bepaalde rituelen belangrijk. Er is dus wel een 'oplossing' nodig, maar die kan evengoed seculier van aard zijn.
Tis meer dat je de hele dag God's reet moet likken....quote:Op zondag 7 april 2013 00:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het christendom is een onophoudelijke tirade van: "je bent slecht slecht slecht en alle problemen op de wereld zijn jouw schuld." Terwijl mijn ervaring toch is dat de meeste mensen van goede wil zijn, die het eeuwige dilemma's afwegen "wat is goed voor mij en benadeel ik daar niet iemand mee?"
.Daar heb je geen verzonnen onzichtbare vriend bij nodig die jou ook nog eens voortdurend kleineert
Maar wetenschap geeft geen betekenis- of zinsgeving, zoals religie of cultuur dat wel doet. Liefde is volgens 'de wetenschap' ook maar een mechanisme, maar daarmee nog geen karakterloos, platonisch ding.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:03 schreef UltraR het volgende:
[..]
Klopt! mooi he? De kracht van de wetenschap. Geloof is nergens voor nodig.
Dit vind ik altijd maar veel te makkelijk gezegd. Betekenis- of zingeving is gewoon weg niet waar de wetenschap zich mee bezig houd. Dus dan de wetenschap "verwijten" dat het daar stuk op gaat is een beetje het zelfde als een auto verwijten dat het geen taarten bakt. En dat is dus iets wat ik altijd doodzonde heb gevonden, maar dat terzijde.quote:Op zondag 7 april 2013 03:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar wetenschap geeft geen betekenis- of zinsgeving, zoals religie of cultuur dat wel doet. Liefde is volgens 'de wetenschap' ook maar een mechanisme, maar daarmee nog geen karakterloos, platonisch ding.
quote:Op dinsdag 2 april 2013 18:26 schreef De_Nater het volgende:
Die negatieve richting religie constant.
Helemaal mee eens hoor. Het was dan ook niet zozeer een 'verwijt', maar de opmerking dat we geloof nergens voor nodig hebben omdat er nu (de kracht van de) wetenschap is slaat even goed nergens op, juist omdat de wetenschap zich niet bezig houdt met wat onze plek in het universum nu is inderdaad.quote:Op zondag 7 april 2013 08:31 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd maar veel te makkelijk gezegd. Betekenis- of zingeving is gewoon weg niet waar de wetenschap zich mee bezig houd. Dus dan de wetenschap "verwijten" dat het daar stuk op gaat is een beetje het zelfde als een auto verwijten dat het geen taarten bakt. En dat is dus iets wat ik altijd doodzonde heb gevonden, maar dat terzijde.
Dat gezegd hebbende is het best mogelijk dat je betekenis of zin kan verkrijgen uit de kennis die de wetenschap heeft vergaard.
Neem zoiets als 'onze plek' van de mens in het het Universum. Wetenschap houd zich in feite niet bezig met dit soort "filosofische vraagstukken", maar het idee kan via de opgedane kennis prima verwoord worden. Neem het volgende zou ik zeggen:
Als je niet door geraakt wordt deze ' astounding facts' dan snap je het gewoon niet imho.
En dit, vind ik dus, geld voor meerdere van dat soort betekenis of zingeving vraagstukken. Kwestie van een stukje door redeneren aan de hand van kennis.
Klopt, het punt enkel is dat religie in z'n geheel hier ook niks over te zeggen hoeft te hebben, ook al wordt dit wel geclaimd. Hooguit verteld religie iets over de mens en haar (antropologische) ontwikkeling in mijn opinie.quote:Op zondag 7 april 2013 11:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor. Het was dan ook niet zozeer een 'verwijt', maar de opmerking dat we geloof nergens voor nodig hebben omdat er nu (de kracht van de) wetenschap is slaat even goed nergens op, juist omdat de wetenschap zich niet bezig houdt met wat onze plek in het universum nu is inderdaad.
Ik heb geen ideequote:Op vrijdag 5 april 2013 20:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een gelovige jood bent, hoe valt modern joods geloof te rijmen met de holocaust? JHWH heeft jullie toch behoorlijk in de steek gelaten. Wordt dit als een of andere straf gezien, net als de Babylonische ballingschap?
Ik vind dat ook altijd irritante vragen. Ik weet er geen antwoord op. Eigenlijk niemand..quote:Op zondag 7 april 2013 17:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik heb geen idee
Zal de tekst van Jesaja 53 mischien hiervan toepassing zijn?Het beeld van Israël als schapen ter slachting vindt je ook in Ps 44:12,14-15 en 22 en verder in Zach. 11:11. Psalm 44 “12 Gij hebt ons overgeleverd als slachtvee, ons onder de volken verstrooid..14 Gij hebt ons gesteld tot smaad voor onze naburen, tot spot en hoon voor wie ons omringen; 15 Gij hebt ons tot een spreekwoord onder de volken gesteld, Gij doet de natiën over ons het hoofd schudden.,…22 Waarlijk, om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood, wij worden gerekend als slachtschapen”. Zach. 11:11 “Dus werd het te dien dage verbroken; zo hebben de ellendigste onder de schapen, die op mij letten, bemerkt, dat dit een woord van de Eeuwige was”.
Tijdens de 'Shoa' (Holocaust) werd het Joodse volk inderdaad als schapen ter slachting de gaskamers in gedreven praktisch zonder dat ze weerstand boden tegen hun onderdrukkers
Mischien een keer de vraag omdraaien: weten jullie het antwoord op het lijden en wat mensen moeten ondergaan?Oorlog, hebzucht, machtsmisbruik, armoede ect ect.Is het een straf in jouw ogen of wat is de oorzaak daarvan?Ik word namelijk een beetje moe van deze vragen.
Hahah sorry hoor.quote:Op zondag 7 april 2013 12:52 schreef Salmannassar het volgende:
Religie is prima maar wel volkomen gescheiden van de Staat en haar handel en wandel. Het seculiere moet zegevieren. Omdat de wetenschap bewijst, en religie beweerd. Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen, eerlijk is eerlijk.
Er zijn slechte mensen. Foutje in de hersens, foutje van de natuur, of foutje in de opvoeding.quote:Op zondag 7 april 2013 17:08 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik heb geen idee
Zal de tekst van Jesaja 53 mischien hiervan toepassing zijn?Het beeld van Israël als schapen ter slachting vindt je ook in Ps 44:12,14-15 en 22 en verder in Zach. 11:11. Psalm 44 “12 Gij hebt ons overgeleverd als slachtvee, ons onder de volken verstrooid..14 Gij hebt ons gesteld tot smaad voor onze naburen, tot spot en hoon voor wie ons omringen; 15 Gij hebt ons tot een spreekwoord onder de volken gesteld, Gij doet de natiën over ons het hoofd schudden.,…22 Waarlijk, om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood, wij worden gerekend als slachtschapen”. Zach. 11:11 “Dus werd het te dien dage verbroken; zo hebben de ellendigste onder de schapen, die op mij letten, bemerkt, dat dit een woord van de Eeuwige was”.
Tijdens de 'Shoa' (Holocaust) werd het Joodse volk inderdaad als schapen ter slachting de gaskamers in gedreven praktisch zonder dat ze weerstand boden tegen hun onderdrukkers
Mischien een keer de vraag omdraaien: weten jullie het antwoord op het lijden en wat mensen moeten ondergaan?Oorlog, hebzucht, machtsmisbruik, armoede ect ect.Is het een straf in jouw ogen of wat is de oorzaak daarvan?Ik word namelijk een beetje moe van deze vragen.
quote:Op zondag 7 april 2013 17:10 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik vind dat ook altijd irritante vragen. Ik weet er geen antwoord op. Eigenlijk niemand..
Mee eens.quote:Op zondag 7 april 2013 17:16 schreef UltraR het volgende:
[..]
Er zijn slechte mensen. Foutje in de hersens, foutje van de natuur, of foutje in de opvoeding.
De kunst is om mensen zo goed mogelijk op te voeden en (van nature of door opvoeding) slechte mensen zo min mogelijk kansen te geven anderen te schaden.
Ik weet niet of dat wel makkelijker is als je niet in een G-d gelooft.In het Jodendom is het namelijk dat G-d ook het kwaad is.Het Christendom denkt dat (dacht ik) niet.quote:Het bestaan van kwaad is juist heel makkelijk te verklaren als je er vanuit gaat dat er geen god is. Als er wel een god is (die alles heeft geschapen en goed en almachtig is zoals Jodendom, Christendom en Islam stellen), dat is pas het moment waarop het lastig wordt.
Shalom...quote:Op zondag 7 april 2013 17:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
[..]
Mee eens.
[..]
Ik weet niet of dat wel makkelijker is als je niet in een G-d gelooft.In het Jodendom is het namelijk dat G-d ook het kwaad is.Het Christendom denkt dat (dacht ik) niet.
G-d doet kwaad, hij is immers alles.Dat idee stelt vele gerust omdat er niks verkeerds kan gaan.Het is allemaal in goede handen
En de ellende in de wereld?Daar heeft hij een bedoeling mee.De Joodse leer (teminste als ik goed heb opgelet) zegt dat de mensen nooit het goede kunnen kennen als ze het kwade ook niet kennen.De zogenaamde Ying/yang gedoe
Adam en Eva hadden het goed, maar ze wisten dat niet.Dus schiep G-d de snelle slang (zijn hand leed geboorte pijnen tijdens het schapen van deze kwaad) en zodra Adam de vrucht nam schrok hij van G-d dus hij voelde dat hij iets verkeerds had gedaan.Maar het belangrijkste is dat hij G-d zag als een liefhebbende Vader want ondanks wat Adam deed kwam G-d wel terug.
Donker, en duister is nodig om het licht te kunnen zien (vooral het te kennen!)
Ziekte is nodig om te weten en te voelen dat je gezondheid bent
Haat is nodig om liefde te kunnen voelen.
En waarom doet de slang deze dingn?Omdat hij zo geschapen is.Hij is geschapen om te liegen.Dus hij spreekt de waarheid.Een koe loeit omdat G'd hem zo geschapen heeft.Zo ook met de slang (aka Satan)
En waarom G-ddat doet?Om zijn liefde nog zichtbaarde te maken!Prachtig toch?Een hele Schepping die volmaakt is.Niks gebeurd buiten om.Hij is het begin en het eind.Dat moeten we nog voelen en ontdekken.Niet door elkaar de hersenen in te slaan maar om elkaar te helpen. zoals je schreef.De Tikkoen Olam
Shalom
Uhm... nee, dan is het dus in goede en in kwade handen. Ik zou niet weten waarom dat geruststellend zou zijn. Dat is alsof je je lot volledig in handen van een willekeurig mens zou leggen. Die zijn immers ook goed en kwaad (in verschillende verhoudingen).quote:Op zondag 7 april 2013 17:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
[..]
Mee eens.
[..]
Ik weet niet of dat wel makkelijker is als je niet in een G-d gelooft.In het Jodendom is het namelijk dat G-d ook het kwaad is.Het Christendom denkt dat (dacht ik) niet.
G-d doet kwaad, hij is immers alles.Dat idee stelt vele gerust omdat er niks verkeerds kan gaan.Het is allemaal in goede handen
Nogal een dooddoener. Het is zeker waar, als er geen kwaad bestaat kan je ook geen goed onderscheiden en dus waarderen. Alleen verklaart dat natuurlijk absoluut niet waarom een almachtige (goede) god niet zou ingrijpen als er een klein meisje wordt verkracht.quote:En de ellende in de wereld?Daar heeft hij een bedoeling mee.De Joodse leer (teminste als ik goed heb opgelet) zegt dat de mensen nooit het goede kunnen kennen als ze het kwade ook niet kennen.De zogenaamde Ying/yang gedoe
Ik zet een koekjestrommel open op de grond, en zeg tegen mijn zoon en dochter, die geen kennis van goed en kwaad hebben, dat ze er niet van mogen eten. Maar die kinderen weten niet wat 'niet mogen' inhoudt, want dat is kwaad en daar hebben ze geen kennis van. Dus ze eten een koekje.quote:Adam en Eva hadden het goed, maar ze wisten dat niet.Dus schiep G-d de snelle slang (zijn hand leed geboorte pijnen tijdens het schapen van deze kwaad) en zodra Adam de vrucht nam schrok hij van G-d dus hij voelde dat hij iets verkeerds had gedaan.Maar het belangrijkste is dat hij G-d zag als een liefhebbende Vader want ondanks wat Adam deed kwam G-d wel terug.
Alleen te kennen. Klopt. Zien kan je het altijd wel. Je bent je er alleen niet bewust van.quote:Donker, en duister is nodig om het licht te kunnen zien (vooral het te kennen!)
Klopt.quote:Ziekte is nodig om te weten en te voelen dat je gezondheid bent
Niet mee eens. Ik heb nog nooit iemand in m'n leven gehaat, maar wel liefde gevoeld voor mensen.quote:Haat is nodig om liefde te kunnen voelen.
Hij is geschapen om te liegen, dus hij spreekt de waarheid....?quote:En waarom doet de slang deze dingn?Omdat hij zo geschapen is.Hij is geschapen om te liegen.Dus hij spreekt de waarheid.Een koe loeit omdat G'd hem zo geschapen heeft.Zo ook met de slang (aka Satan)
Echt, ik vind het bijna eng hoe je dit soort dingen kunt zeggen...quote:En waarom G-ddat doet?Om zijn liefde nog zichtbaarde te maken!Prachtig toch?Een hele Schepping die volmaakt is.Niks gebeurd buiten om.Hij is het begin en het eind.Dat moeten we nog voelen en ontdekken.Niet door elkaar de hersenen in te slaan maar om elkaar te helpen. zoals je schreef.De Tikkoen Olam
Shalom
quote:Op zondag 7 april 2013 12:52 schreef Salmannassar het volgende:
Wetenschap en religie zijn paden naar hetzelfde doel: verlichting, het doorgronden van het mysterie dat leven heet. Hoe je moet leven, waarom je dingen zou moeten doen of laten. Alleen over het leven na de dood zullen die twee het nooit eens worden. Voor de gelovigen is het daar waar het allemaal om draait en volgens de wetenschap is het simpelweg het einde van het avontuur. Het wordt weer als voor je geboorte en eerlijk gezegd lijkt me dat ook het meest logische en rechtvaardige.
Één leven per organisme and that's it! Wie er ooit bedacht heeft dat het voor de Mens een heel ander verhaal is heeft in ieder geval een hele grote duim. Hoe kom je eropMaar beter nog: hoe kom je eraf? Want Mensen beroven elkaar van het leven om dat eeuwige leven maar te verkrijgen en slaan elkaar met gebedsrollen dood.
Het gaat er vooral om wiens God de beste /grootste is en dat de ongelovigen maar waardeloze Mensen zijn. 'Untermenschen' zoals dat zo mooi heet. En die hebben geen rechten, alleen de plicht de ware gelovigen te gehoorzamen en in dank te aanvaarden wat ze gegeven wordt. De restjes. Maar tegenwoordig zijn de gelovigen in de minderheid en zij mauwen om het hardst om hun vergane glorie. Maar de tijd van de brandstapel en heksenwaag is definitief voorbij aangezien de wetenschap alleen beweerd wat zij bewijzen kan en de rest terzijde houdt zonder het wilde gespeculeer dat religie in wezen is.
Voor alles is een verklaring die veel aannemelijker is dan welke scheppingsmythe dan ook. De evolutie (v/h Heelal) is geen theorie maar dagelijkse praktijk voor wie verder dan zijn neus lang is wil kijken. Degenen die dat niet willen moeten consequent zijn en zich voor de rest ook maar buiten de dagelijkse werkelijkheid gaan leven. Om te beginnen niet meer stemmen, en je houden aan je religieuze regels, dus niet van twee walletjes eten en de kat in het donker knijpen.
God ziet alles ! God weet alles ! Betaal braaf je belasting en houd je aan de Wet die door de door God boven jou geplaatste Mensen is geschreven, gesproken en gehandhaaft wordt. Op die manier is religie nog nuttig inplaatst van onze samenleving te vergiftigen met achterhaalde concepten zoals de verplichte Zondagsrust, achterhaalde abortuswetgeving, homohuwelijk, intelligent design, homo-adoptie of Halal slachten.
Ook het niet willen dragen van een ID op de Sabbath is daar een voorbeeld van. Religie is prima maar wel volkomen gescheiden van de Staat en haar handel en wandel. Het seculiere moet zegevieren. Omdat de wetenschap bewijst, en religie beweerd. Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen, eerlijk is eerlijk.
Dat is niet wat ik bedoel.quote:Op zondag 7 april 2013 17:55 schreef UltraR het volgende:
[quote]
Nogal een dooddoener. Het is zeker waar, als er geen kwaad bestaat kan je ook geen goed onderscheiden en dus waarderen. Alleen verklaart dat natuurlijk absoluut niet waarom een almachtige (goede) god niet zou ingrijpen als er een klein meisje wordt verkracht.
Zodat de rest van de mensen heel blij is dat hun kinderen of zijzelf niet worden verkracht? Houdt toch op.
Ik weet niet wat je steeds met verkrachting hebt omdat je dat steeds aanhaald.quote:Niet mee eens. Ik heb nog nooit iemand in m'n leven gehaat, maar wel liefde gevoeld voor mensen.
Maar, ik verwijs weer terug naar de zinloosheid van de verkrachting van een klein meisje. Dat is dus zodat andere mensen kunnen waarderen dat zij en hun kinderen niet verkracht worden? Onzin natuurlijk. En wat te denken van de holocaust? "Oh, ik ben elke dag zo dankbaar dat er nu geen holocaust is..." Te ridicuul voor woorden.
Correct, hij is geschapen om te liegen om te misleiden, dus als hij liegt spreekt hij de waarheid.Zoals ik al eerder zei, een koe loeit, eet gras dat is zijn aard.Zo is de aard van deze snelle slang liegen en te misleiden.quote:Hij is geschapen om te liegen, dus hij spreekt de waarheid....?
Uhmmm. wat???
(bron :Joods denken)Ben te moe om het in mijn eigen woorden te beschrijvenquote:Hij spreekt idd de waarheid. Hij zei dat Eva niet zou sterven na het eten van de vrucht, wat waar was. Ze stierven pas na lange tijd en alleen omdat god ze uit het paradijs had geschopt en ze daardoor niet meer bij de boom des levens konden. De vrucht van kennis van goed en kwaad was dus niet dodelijk op zich.
De slang zei ook dat god niet wilde dat ze van de vrucht zouden eten omdat ze dan aan god gelijk zouden worden met kennis van goed en kwaad. Wat later in Genesis bevestigd wordt door god zelf.
In andere woorden, god wilde dat de mens zijn robotjes zouden zijn. De duivel wilde ze kennis laten opdoen. Dat god daar vervolgens pissig om wordt is natuurlijk niet aan de duivel te wijten.
Ik heb de duivel dan ook altijd de 'goede' gevonden in de bijbel en god de 'slechte'. Zie ook het dodental op beiden hun naam: god: 2,3 miljoen (schatting), duivel: 0.
Het is niet eng.Ik ben niet eng.Ik wil je niet overtuigen.Of bekeren.quote:Echt, ik vind het bijna eng hoe je dit soort dingen kunt zeggen...
"Lijdt pijn! Wordt verkracht! Wordt slachtoffer van genocides! Krijg afgrijselijke ziektes als kanker! Zodat je kan zien hoeveel ik van je houd!" .....![]()
Het verschil is dat jij een mens bent en geen G-d.quote:Leg mij eens uit wat het verschil is met "ik sla mijn dochtertje zodat ze het vervolgens extra kan waarderen als ik eens stevig met haar knuffel."
Wat is er zo erg aan andere diersoorten? Wat maakt jou zoveel beter? Vanwaar die behoefte 'verheven' te willen zijn bij theïsten?quote:Op zondag 7 april 2013 19:45 schreef Skillsy het volgende:
Als hij vanuit zijn vrije wil kiest voor het kwaad [b]dan is hij erger geworden als een dier. Iemand die zegt het kwade niet te kunnen laten is lager gekomen als een dier.
A;s je geen zinnnig tegenwoord weet kun je beter je mond houdenquote:Op zondag 7 april 2013 20:01 schreef highender het volgende:
[..]
Wat is er zo erg aan andere diersoorten? Wat maakt jou zoveel beter? Vanwaar die behoefte 'verheven' te willen zijn bij theïsten?
Ik wel in elk geval. Homo Sapiens, Rijk: Animalia (dieren), Stam: Chordata, Klasse: Mammalia (zoogdieren), Orde: Primaten, Familie: Hominidae (mensachtigen), Geslacht: Homo (mensen).quote:
Daar is niks meer.Het grote verschil tussen de mens en dier is dat de mens een ziel heeft een dier niet.quote:Op zondag 7 april 2013 20:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wel in elk geval. Homo Sapiens, Rijk: Animalia (dieren), Stam: Chordata, Klasse: Mammalia (zoogdieren), Orde: Primaten, Familie: Hominidae (mensachtigen), Geslacht: Homo (mensen).
Wat is daar mis mee? Dat is onze plaats in het dierenrijk.
Voor het moment nog niks, maar ik vraag me af hoe je vanuit deze gedachte een coherent wereldbeeld vormt dat niet strijdig is met de wetenschap.quote:Op zondag 7 april 2013 21:06 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Daar is niks meer.Het grote verschil tussen de mens en dier is dat de mens een ziel heeft een dier niet.
Dat mensen zichzelf als een dier vinden en zichzelf daarmee vergelijken vind ik geen enkele probleem.
Wat is er mis mee dat ik niet zoals jij denkt?
Precies
Hier ben ik ook wel erg benieuwd naarquote:Op zondag 7 april 2013 21:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor het moment nog niks, maar ik vraag me af hoe je vanuit deze gedachte een coherent wereldbeeld vormt dat niet strijdig is met de wetenschap.
Een vraag die het bij mij alvast oproept is: als alleen de mens een ziel heeft (los van de vraag wat je daar nu eigenlijk mee bedoelt), hoe zit dat dan met de gemeenschappelijke voorouder van de groep der primaten? Had die een ziel? Zo nee, waar in de ontwikkeling van de mens kreeg de mens een ziel?
De mens is een dier. Een zoogdier. Dat is geen mening, dat is een wetenschappelijk feit.quote:Op zondag 7 april 2013 20:19 schreef Skillsy het volgende:
[..]
A;s je geen zinnnig tegenwoord weet kun je beter je mond houden
Ik heb het helemaal niet over diersoorten maar over G-d en de mens.Of zie jij jezelf als een dier?
Ik ben nog altijd van mening dat een mens niet zoals een dier is .Gelukkig maar
En alls je goed mijn post had gelezen heb ik geen behoefte om verheven te willen zijn maar geef ik een response
Zoals zij dat ook bij mij doen.Een eerlijke discussie kan geen kwaad
Als je dat niet kan zien dan zegt het meer over je eigen bekrompenheid.En als je het niet wilt zo'n discussie dan moet je wegblijven uit het topic 'Zijn hier Christenen/gelovigen op Fok!'
Uiteraard zie ik mijzelf als dier, vandaar ook dat ik me aangesproken voel.quote:Op zondag 7 april 2013 20:19 schreef Skillsy het volgende:
[..]
A;s je geen zinnnig tegenwoord weet kun je beter je mond houden
Ik heb het helemaal niet over diersoorten maar over G-d en de mens.Of zie jij jezelf als een dier?
Ik ben nog altijd van mening dat een mens niet zoals een dier is .Gelukkig maar
En alls je goed mijn post had gelezen heb ik geen behoefte om verheven te willen zijn maar geef ik een response
Zoals zij dat ook bij mij doen.Een eerlijke discussie kan geen kwaad
Als je dat niet kan zien dan zegt het meer over je eigen bekrompenheid.En als je het niet wilt zo'n discussie dan moet je wegblijven uit het topic 'Zijn hier Christenen/gelovigen op Fok!'
Er is iets mis mee omdat jij, zonder enig bewijs daarvoor, aanneemt dat er zoiets als een ziel bestaat, en jij daar vervolgens naar handelt. Theïsten staan, uitzonderingen daargelaten, volstrekt onverschillig ten aanzien van dierenwelzijn.quote:Op zondag 7 april 2013 21:06 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Daar is niks meer.Het grote verschil tussen de mens en dier is dat de mens een ziel heeft een dier niet.
Dat mensen zichzelf als een dier vinden en zichzelf daarmee vergelijken vind ik geen enkele probleem.
Wat is er mis mee dat ik niet zoals jij denkt?
Precies
Dierenwelzijn is meer iets wat ontstaat uit empathie, daar heeft theïst of geen theïst zijn, vrij weinig mee te maken lijkt mij.quote:Op zondag 7 april 2013 21:24 schreef highender het volgende:
[..]
Uiteraard zie ik mijzelf als dier, vandaar ook dat ik me aangesproken voel.
[..]
Er is iets mis mee omdat jij, zonder enig bewijs daarvoor, aanneemt dat er zoiets als een ziel bestaat, en jij daar vervolgens naar handelt. Theïsten staan, uitzonderingen daargelaten, volstrekt onverschillig ten aanzien van dierenwelzijn.
Nee, dat is niet waar. Christenen en Joden, iig, halen uit de bijbel dat zij door god boven het dier zijn geplaatst en dat het dier daarom enkel als voedselbron voor de mens dient.quote:Op zondag 7 april 2013 21:48 schreef comfortably_dumb het volgende:
[..]
Dierenwelzijn is meer iets wat ontstaat uit empathie, daar heeft theïst of geen theïst zijn, vrij weinig mee te maken lijkt mij.
Dat (nogal grote) detail was ik even vergetenquote:Op zondag 7 april 2013 21:52 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Christenen en Joden, iig, halen uit de bijbel dat zij door god boven het dier zijn geplaatst en dat het dier daarom enkel als voedselbron voor de mens dient.
Dit geldt uiteraard niet voor alle Christenen en Joden, maar het is zeker iets wat sterk leeft binnen die groeperingen.
Moest het G-d (quote:Op zondag 7 april 2013 21:06 schreef Skillsy het volgende:
Het grote verschil tussen de mens en dier is dat de mens een ziel heeft een dier niet.
Ik geloof niet in deze wetenschap.Ik geloof ook niet in de evolutie-theoriequote:Op zondag 7 april 2013 21:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor het moment nog niks, maar ik vraag me af hoe je vanuit deze gedachte een coherent wereldbeeld vormt dat niet strijdig is met de wetenschap.
Een vraag die het bij mij alvast oproept is: als alleen de mens een ziel heeft (los van de vraag wat je daar nu eigenlijk mee bedoelt), hoe zit dat dan met de gemeenschappelijke voorouder van de groep der primaten? Had die een ziel? Zo nee, waar in de ontwikkeling van de mens kreeg de mens een ziel?
En *dat* acht ik wel een probleem. Een groot probleem.quote:Op zondag 7 april 2013 22:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik geloof niet in deze wetenschap.Ik geloof ook niet in de evolutie-theorie
Tja dan houdt het hierbij op.Succes met je vooruitgang !quote:Op zondag 7 april 2013 22:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
En *dat* acht ik wel een probleem. Een groot probleem.
Zoals de geschiedenis heeft aangetoond leidt het conflict tussen religie en wetenschap tot niets dan ellende en stilstand.
En dat is dus het grote probleem.quote:Op zondag 7 april 2013 22:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik geloof niet in deze wetenschap.Ik geloof ook niet in de evolutie-theorie
quote:Op zondag 7 april 2013 22:52 schreef Skillsy het volgende:
Zoeken jullie nou maar veder in jullie zochttocht.Ik ben al zeker.
Groet,
En dat vind ik jammer, omdat het bij zoveel mensen zo is, als gevolg van religieuze indoctrinatie. Terwijl je als mens zoveel meer in je mars hebt dan blind geloven. Dat is nou namelijk juist zonde van dat unieke hoog ontwikkelde brein dat je onderscheid van andere diersoorten.quote:Op zondag 7 april 2013 22:55 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Tja dan houdt het hierbij op.Succes met je vooruitgang !
Succes met je stilstand. En wees dan ook niet hypocriet door de vruchten van de wetenschap te plukken.quote:Op zondag 7 april 2013 22:55 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Tja dan houdt het hierbij op.Succes met je vooruitgang !
Ik heb de Tora en het geloof in G-d ,wat moet ik nog zoeken?Of melk wel of niet kanker verwekkend is?Mezelf tot het dierenrijk noemen?Heb ik niet nodig.Als ik dat nodig heb zoals jij dan had ik dat gedaan.Ik moet leven volgens G-d en hem dienenquote:Op zondag 7 april 2013 22:56 schreef UltraR het volgende:
[..]
En dat is dus het grote probleem.
[quote]Je leven draait te veel om geloven en te weinig om de zoektocht naar feitelijke kennis.
Neen hoor het is niet daarom.Het blijft toch een eindeloze discussie?Ten eerste ,in vorige posten wordt er al geopperd dat ik mezelf verheven voel.Heb gezegd dat ik mensen niet wil bekeren.Dus ik wil me terugtrekken omdat ik mensen niet wil bekerenquote:En zodra je dergelijke harde feiten voorgelegd krijgt, die gewoon frontaal botsen met waar jij in gelooft treden de psychologische afweermechanismes in werking ten gevolge van cognitieve dissonantie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie
Heb geen gids nodig maar G'dquote:Op maandag 8 april 2013 06:37 schreef Salmannassar het volgende:
Hi, Skillsy
Allereerst wil ik je zeggen dat ik je respecteer omdat je gelooft. Oprechte gelovigen verdienen dat in mijn optiek omdat ze streven naar (zelf)correctie en toegeven dat ze een gids nodig hebben in deze Wereld vol goed en kwaad waar de verleidingen overal op de loer liggen.
De mensheid onderling ook.Ik denk dat wetenschap prima met religie samen kan gaan.Ik ben niet bekend met wetenschap.Teologie wat is dat eigenlijk?Veel Christelijke leiders houden zich daarmee bezig.Best interessant.Het Jodendom is daar niet mee bezig eigenlijk.quote:Je daar voortdurend bewust van zijn kan je tot een beter Mens maken en een ieder die daar vanuit welke motivatie dan ook mee bezig is verdient respect.
Dat jij G-d als leitmotiv voor jouw leven hebt gekozen juich ik alleen maar toe want de wetenschap als leitmotiv leidt tot minstens even twijfelachtige levensmotto's als religie dat kan doen. Dat kunnen we elke dag in de kranten lezen en op de journaals zien. Religie en wetenschap verdelen de Mensheid tot op het bot en dat is niet goed.
Salmannassar, mensen slachten elkaar af of je nu religieus bent of niet.Nu zeg je net alsof religieuzen elkaar afslachten en dat kun je zo niet stellen.Er zijn genoeg bendes die ook andere bendes doodmaken.Aard van de mens ?Denk dat het dat isquote:Om over de tegenstellingen tussen religies onderling maar te zwijgen. Allemaal geloven ze de enige, ware G-d te dienen met navenante excessen zoals zelfmoordterrorrisme en schietpartijen
Wat wil ik?dat jij /jullie mij serieuzer nemen?Neen hoor.Dus jij denkt dat als religieuze mensen niet meer oorlog voeren en de wetenschap omarmen en hun G-den verlaten dan zou de wereld zuiver zijn?Ik denk het niet.Kijk maar in het gezin, hoe een kind al in opstand komt tegen de ouders, de kwade neiging, die zit in ieder mens.quote:En als de reli's daar nou eens mee ophielden konden wij ze weer een stukje serieuzer nemen. Dat willen ze toch zo graag? Nou, geef er dan aanleiding toe door om te beginnen de wetenschappelijke feiten te onderkennen en te integreren in de leer die daardoor aan zuiverheid zal inboeten maar aan realisme zal winnen.
Ten eerste, de evolutie theorie, is dat inmiddels al niet geaccepteerd door de katholieke kerk?Ik zal deze leer nooit accepteren.Vind het ook spijtig dat deze kerk gezwikt is.quote:Evolutie als een instrument G-ds zien b.v. en niet als een verachtelijke leugen die te vuur en te zwaard bestreden dient te worden, desnoods met een tegenleugen genaamd 'intelligent design'...Want wij hebben G-d geschapen, inclusief de Duivel, en niet andersom.
Dat verhaal is zo onwaarschijnlijk dat het met dogma's overeind gehouden moet worden en dat is altijd een veeg teken. En Mensen die het geloof daarin afdwingen zijn domme tirannen....
Je zegt dat je niet bekend bent met wetenschap, en toch wijs je de evolutietheorie zonder meer af.quote:Op maandag 8 april 2013 18:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb geen gids nodig maar G'd
[..]
De mensheid onderling ook.Ik denk dat wetenschap prima met religie samen kan gaan.Ik ben niet bekend met wetenschap.Teologie wat is dat eigenlijk?Veel Christelijke leiders houden zich daarmee bezig.Best interessant.Het Jodendom is daar niet mee bezig eigenlijk.
Wetenschappers willen keiharde bewijzen zien, en gelovigen willen dat niet, en hebben dat niet nodig .En Jehova getuigen bijv gaan dan mensen dwingen als het ware en dat is nooit goed.Zoals wetenschappers en sceptische mensen gelovigen moeten overtuigen om dit en dat aan te nemen.
[..]
Salmannassar, mensen slachten elkaar af of je nu religieus bent of niet.Nu zeg je net alsof religieuzen elkaar afslachten en dat kun je zo niet stellen.Er zijn genoeg bendes die ook andere bendes doodmaken.Aard van de mens ?Denk dat het dat is
[..]
Wat wil ik?dat jij /jullie mij serieuzer nemen?Neen hoor.Dus jij denkt dat als religieuze mensen niet meer oorlog voeren en de wetenschap omarmen en hun G-den verlaten dan zou de wereld zuiver zijn?Ik denk het niet.Kijk maar in het gezin, hoe een kind al in opstand komt tegen de ouders, de kwade neiging, die zit in ieder mens.
[..]
Ten eerste, de evolutie theorie, is dat inmiddels al niet geaccepteerd door de katholieke kerk?Ik zal deze leer nooit accepteren.Vind het ook spijtig dat deze kerk gezwikt is.
Jij denk dat je G-d hebt geschapen. Jij voelt jezelf ook superieur vandaar deze gedachtengoed.En dat mag je.Als je gelooft ,dan geloof je in een Schepper en dan ga je natuurlijk niet spelen voor G-d
Ik zeg niet dat wetenschap niet goed is.Wetenschap kan inderdaad een instrument zijn van G-d om de mensen te helpen.Denk bijv aan medicijnen voor kanker/HIV, dat is mischien een manier om ons gezond te houden en te helpen.G-d wil ons immers helpen.Dus wetenschap is niet iets fouts.
Dogma's vind je alleen in de Christelijke religie niet in het Jodendom.Enigste wat je als dogma kunt zien en spreken binnen het Jodendom is het Shma Gebed.
Het Jodendom is een vrij stille geloof, ze staan niet te springen om bekeerlingen, dat in grote contrast met het Christendom.Het zogenaamde zieljes winnen en vroeger ging dat gepaard met flink veel geweld.Ik denk dat het belangrijk is om goed onderscheid te maken tussen het Jodendom ,Christendom en Islam
Jouw naam. ......Ben jij (ex) moslim?
Ik ben, desgevraagd, (neo) Moslim.quote:[b]Op maandag 8 april 2013 18:30 schreef Skillsy het volgende:[
Jouw naam. ......Ben jij (ex) moslim?
Ik ga akkoord met de evolutietheorie mits G-d die heeft gecreerd.Dan is er niks aan de handquote:Op maandag 8 april 2013 18:41 schreef UltraR het volgende:
[..]
Je zegt dat je niet bekend bent met wetenschap, en toch wijs je de evolutietheorie zonder meer af.
Hoe kan je nou weten dat jouw geloof juist is en wetenschap en andere geloven onjuist terwijl je helemaal niet alles hebt onderzocht? Ik snap dat echt niet.
En dat houdt in??quote:Op maandag 8 april 2013 18:58 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Ik ben, desgevraagd, (neo) Moslim.
Dat zou allemaal leuk en aardig zijn ware het niet dat geloof en wetenschap elkaar uitsluiten...quote:Op maandag 8 april 2013 19:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wetenschappelijke bevindingen worden overschat. Al vaak heeft men geroepen dat men 'keiharde feiten' heeft om die een tijd later weer af te wijzen als onwaar want wetenschappelijke ontdekkingen houden nooit op. De juiste houding ten opzichte van wetenschappelijke ontdekkingen zou gezien constante ontkrachting van eerdere bevindingen zeer voorzichtig moeten zijn, in plaats van stellig overtuigd dat dit de waarheid is en alles wat er niet mee in overeenstemming is onwaar. Een echte wetenschapper zal zijn bevindingen ook altijd met voorzichtigheid presenteren. Degenen die van die bevindingen gebruik maken om hun wereldbeeld te construeren zouden diezelfde voorzichtigheid en twijfel moeten hanteren, en niet voornamelijk aan het geloof van gelovigen moeten twijfelen, maar aan hun eigen overtuigingen.
Dat lijkt me nu totaal niet waar.quote:Op maandag 8 april 2013 19:28 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Dat zou allemaal leuk en aardig zijn ware het niet dat geloof en wetenschap elkaar uitsluiten...
Dat ik een hele eigen, andere interpretatie van het geloof heb dan traditionele Moslims, Heb geen zin er over uit te wijden, dat heb ik op partyflock al gedaan. Ik typ met 2 vingers moet je weten...quote:
En dat lijkt mij totaal wél waar. Nu jij weer.quote:Op maandag 8 april 2013 19:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat lijkt me nu totaal niet waar.
Okquote:Op maandag 8 april 2013 19:30 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Dat ik een hele eigen, andere interpretatie van het geloof heb dan traditionele Moslims, Heb geen zin er over uit te wijden, dat heb ik op partyflock al gedaan. Ik typ met 2 vingers moet je weten...
De Bijbel ontkent niet dat de mens vanuit de aap is ontwikkeld, maar ontkent dat de mens een zielloos "mensaap" is. Wetenschap heeft nog maar recentelijk door hoe de mens zich vanuit de aap heeft ontwikkeld tot een wezen met spraak, gedachte, ziel en persoonlijkheid waardoor hij het gevoel voor hogere kwesties in het leven, zoals religie, moraliteit en ethiek, her/erkent.quote:Op zondag 7 april 2013 21:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toon mij aub een wetenschappelijk artikel dat concludeert dat de mens een ziel heeft?quote:Op maandag 8 april 2013 19:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De Bijbel ontkent niet dat de mens vanuit de aap is ontwikkeld, maar ontkent dat de mens een zielloos "mensaap" is. Wetenschap heeft nog maar recentelijk door hoe de mens zich vanuit de aap heeft ontwikkeld tot een wezen met spraak, gedachte, ziel en persoonlijkheid waardoor hij het gevoel voor hogere kwesties in het leven, zoals religie, moraliteit en ethiek, her/erkent.
Tóch bestaat er geen enkel factor die de geboorte van leven of van natuurlijke evolutie kan uitleggen. Wetenschap legt de kwestie uit hoe de wereld functioneert. De Bijbel legt uit waarom de wereld is geschapen, hoe wij daarin moeten leven volgens de Wil van G'd
Er is geen conflict tussen wetenschap en religie. Wetenschap openbaart de grootheid van G'd aan de wereld.
Het is mooi dat jij de Bijbel niet uitlegt als een ontkenning van evolutie (een deel van de christenen doet dat wel), maar daarmee is het nog geen antwoord op mijn vraag. Ergens in de ontwikkeling van de mens kreeg de mens een ziel. Kun je aangeven in welk stadium dat is geweest?quote:Op maandag 8 april 2013 19:37 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De Bijbel ontkent niet dat de mens vanuit de aap is ontwikkeld, maar ontkent dat de mens een zielloos "mensaap" is. Wetenschap heeft nog maar recentelijk door hoe de mens zich vanuit de aap heeft ontwikkeld tot een wezen met spraak, gedachte, ziel en persoonlijkheid waardoor hij het gevoel voor hogere kwesties in het leven, zoals religie, moraliteit en ethiek, her/erkent.
Het onderstreepte is niet geheel waar. We kunnen nog niet van zekerheid spreken, maar er zijn veelbelovende ideeen en zelfs succesvolle experimenten onder laboratoriumomstandigheden. (Tip: controleer dat soort dingen voor je zomaar herhaalt wat er in religieuze kringen wordt beweerd.)quote:Op maandag 8 april 2013 19:37 schreef Skillsy het volgende:
Tóch bestaat er geen enkel factor die de geboorte van leven of van natuurlijke evolutie kan uitleggen. Wetenschap legt de kwestie uit hoe de wereld functioneert. De Bijbel legt uit waarom de wereld is geschapen, hoe wij daarin moeten leven volgens de Wil van G'd
Alleen voor deisten is er echt geen conflict. Theisten hebben altijd, soms meer, soms minder, conflicten met wetenschap.quote:Op maandag 8 april 2013 19:37 schreef Skillsy het volgende:
Er is geen conflict tussen wetenschap en religie. Wetenschap openbaart de grootheid van G'd aan de wereld.
Het relevante verschil tussen Jantje en Pietje is dat de een wel bewijzen aandraagt en goed onderbouwde standpunten inneemt, en de ander niet.quote:Op maandag 8 april 2013 20:47 schreef Skillsy het volgende:
Het is een beetje kip - ei verhaal.Pietje gelooft in kip, Jantje in ei.Maar Jantje en Pietje proberen elkaar te overtuigen dat zij bij het juiste eind hebben.
Zo ook met jullie theisten onderling als tegen religieuzen, als religieuzen onderling.Ieder men is uniek en heeft een eigen gedachte over hoe hij of zij is onstaan.
Deze discussie, hoelang is dat gaande?Ik denk van alle tijden en het zal zo blijven voortduren.
Er bestaan verbazingwekkende overeenkomsten tussen creationisme die geleerd wordt in Bereesjiet als in de Evolutietheorie. Eerst werd het licht geschapen, toen het firmament, gevolgd door de zee, land en vegetatie. De schepping van de Hemelse lichamen werd door vissen en vogels opgevolgd en deze weer door de landdieren. Uiteindelijk, als hoogtepunt van G-ds werk, werd de mens gecreëerd.quote:Op maandag 8 april 2013 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is mooi dat jij de Bijbel niet uitlegt als een ontkenning van evolutie (een deel van de christenen doet dat wel), maar daarmee is het nog geen antwoord op mijn vraag. Ergens in de ontwikkeling van de mens kreeg de mens een ziel. Kun je aangeven in welk stadium dat is geweest?
Oh... wacht. Jij geloofde niet in evolutie.![]()
Ik kan helaas geen Engels.quote:Het onderstreepte is niet geheel waar. We kunnen nog niet van zekerheid spreken, maar er zijn veelbelovende ideeen en zelfs succesvolle experimenten onder laboratoriumomstandigheden. (Tip: controleer dat soort dingen voor je zomaar herhaalt wat er in religieuze kringen wordt beweerd.)
Zie ook:
En al *was* het waar... dan nog pleit dat op geen enkele manier voor de Bijbelse uitleg. Als we even aannemen dat we niet weten hoe leven is ontstaan, dan weet je daarmee niks meer of minder dan dat een verklaring ontbreekt. Het is niet alsof de Bijbel dan ineens wel een legitieme verklaring verschaft.
In feite spreek je met je standpunt ten aanzien van evolutie en je uitspraak over de oorsprong van leven deze uitspraak tegen:
[..]
Alleen voor deisten is er echt geen conflict. Theisten hebben altijd, soms meer, soms minder, conflicten met wetenschap.
Zie ook:
http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
quote:Op maandag 8 april 2013 19:43 schreef UltraR het volgende:
[..]
Toon mij aub een wetenschappelijk artikel dat concludeert dat de mens een ziel heeft?
A) Jij zei dat de wetenschap pas recent door heeft gekregen hoe de mens zich heeft ontwikkeld tot een wezen met een ziel. Daar reageerde ik op.quote:Op maandag 8 april 2013 21:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]waarom wil je dat perse zien?Wil je ook je adem kunnen zien?Wil je vriendschap kunnen zien?Mails in de lucht?Op een gegeven moment moet je accepteren denk ik.Accepteren dat wij het toch nooit zullen snappen.Laat het over aan de Schepper (of hoe je hem ,haar, het , ook wil zien)
Ik denk wel dat een mens zich overduidelijk onderscheid van een dier met zijn en haar gevoel en inlevingsvermogen.Je gaat mij echt niet wijsmaken dat we beestachtig zijn (al lijkt het soms wel als je ziet die oorlog en ellende wat mensen elkaar aandoen)
Strawman argument.quote:Op maandag 8 april 2013 21:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is inderdaad logischer te stellen dat alles uit het niets vanzelf is gekomen... ik zie niet in hoe dit logischer is.
We weten het nog niet, maar zijn druk bezig met wetenschappelijk onderzoek ernaar.quote:
Je doet onderzoek naar het ontstaan van het universum?quote:Op maandag 8 april 2013 21:27 schreef UltraR het volgende:
[..]
We weten het nog niet, maar zijn druk bezig met wetenschappelijk onderzoek ernaar.
Zolang je het niet weet weet je het niet. En dan is het geenszins logisch om een aanname te doen die nergens op is gebaseerd.quote:Op maandag 8 april 2013 21:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je doet onderzoek naar het ontstaan van het universum?
Is het niet logisch dat het 1) gemaakt is (bovennatuurlijk of anders) of 2) vanzelf ontstaan is? Geef me eens een alternatief?
Het is dan ook niet logisch om op basis van logica een alternatief te verwerpen.quote:Op maandag 8 april 2013 21:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang je het niet weet weet je het niet. En dan is het geenszins logisch om een aanname te doen die nergens op is gebaseerd.
Zolang je het niet weet en ook niets hebt om een hypothese op te baseren is het niet 1 alternatief dat je verwerpt, maar allemaal.quote:Op maandag 8 april 2013 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is dan ook niet logisch om op basis van logica een alternatief te verwerpen.
quote:Op maandag 8 april 2013 21:18 schreef UltraR het volgende:
We zijn biologisch gezien gewoon dieren. Daar valt verder helemaal niet over te discussiëren
Je vervangt "we weten het gewoon niet" door "God" zonder dat je definieert waar die god nou weer vandaan kwam. God is een erfenis uit de steentijd toen we echt niks wisten en elk natuurverschijnsel een "God" was.quote:Op maandag 8 april 2013 21:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is inderdaad logischer te stellen dat alles uit het niets vanzelf is gekomen... ik zie niet in hoe dit logischer is.
Hierboven wordt God anders zonder meer verworpen op basis van logica.quote:Op maandag 8 april 2013 21:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang je het niet weet en ook niets hebt om een hypothese op te baseren is het niet 1 alternatief dat je verwerpt, maar allemaal.
Waar dan? Het ontgaat me welke post je precies bedoelt.quote:Op maandag 8 april 2013 22:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hierboven wordt God anders zonder meer verworpen op basis van logica.
Dit is in elk geval voor religieuze overtuigingen het geval.quote:Op maandag 8 april 2013 22:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die dus eigenlijk niet logisch is, zoals je zelf aangeeft. Of je aanvaardt niets, of je gelooft in een van de alternatieven.
Het is dan ook niet logica wat regeert, maar verlangen.
Dat is het mooie van wetenschap. Feiten.quote:
Ik reageerde in eerste instantie op deze post:quote:Op maandag 8 april 2013 22:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waar dan? Het ontgaat me welke post je precies bedoelt.
[..]
Dit is in elk geval voor religieuze overtuigingen het geval.
Ja je zegt toch zelf dat er niet over te dicussieren valt?Jij staat niet open voor mij visie dus dan stopt het toch?Het is een feit voor jou.Maar andere mensen denken er anders over.quote:Op maandag 8 april 2013 22:55 schreef UltraR het volgende:
[..]
Dat is het mooie van wetenschap. Feiten.
Een volvo en een ferrari verschillen enorm, maar het zijn allebei auto's omdat ze op dezelfde manier werken en op hetzelfde principe gebaseerd zijn.
Verder fijn dat je 1 zinnetje uit mijn post plukt.
Het enige wat we in staat zijn te snappen is wat G'd ons openbaart via G'd's geest denk ik.quote:Op maandag 8 april 2013 23:19 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja je zegt toch zelf dat er niet over te dicussieren valt?Jij staat niet open voor mij visie dus dan stopt het toch?Het is een feit voor jou.Maar andere mensen denken er anders over.
En de hele discussie over wie wat G'd,of ie wel of niet bestaat is er altijd gweest en zal er altijd zijn.G-d heeft gezegd tegen Moshe dat niemand er ooit zal achterkomen omdat wij beperkt zijn.Weet je wat dat betekent?Wij zijn niet in staat om het te snappen.Nu niet en in de toekomst ook niet.
Dat kun je natuurlijk evenzeer zeggen van ludieke analogieën zoals het spaghettimonster. Als het redelijk is om op die basis aan te nemen dat er geen spaghettimonster bestaat, waarom zou er dan iets anders gelden voor een schepper?quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nu teruglezend zie ik er ook wel weer het ware van in.
Maar het feit dat iemand geen bewijs ziet is niet meteen een reden om ervan uit te gaat dat er geen schepper is.
Zolang wij ons niet bewust zijn van zulk hypothetisch bewijs maakt het voor onze kennis van die schepper geen verschil. Het zou best kunnen dat er bewijs is voor het spaghettimonster dat wij niet zien, etc etc.quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wellicht is er overduidelijk bewijs maar ziet men het zelf niet.
Bewijs is over het algemeen nu juist geen kwestie van interpretatie. Feiten ondersteunen een hypothese of ze doen dat niet.quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar zolang je de zaken alleen maar eenzijdig uitlegt zal je het bewijs nooit als bewijs zien.
Laten we nu eerst eens kijken waar het dan om gaat, voordat je roept dat het eenzijdig wordt uitgelegd. Welk bewijs?quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als dan de eenzijdige uitleg ook nog eens niet waarheidsgetrouw is, zie je het bewijs niet maar geloof je ook nog eens in iets dat niet waar is.
"Keep an open mind, but not so open that your brains fall out."quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En daarom is twijfel en openheid voor alternatieven zo belangrijk.
Stoppen met nadenken is natuurlijk nooit goed. Ik kan me wel voorstellen dat voor met name de wat ingewikkelder materie mensen graag vertrouwen op academici die er meer van weten dan zij. En waarom zouden ze niet?quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar helaas wordt wetenschap vaak als orakel met alle waarheid beschouwd en stopt men zelf met nadenken zodra het woord 'wetenschappelijk' ergens op wordt geplakt.
Klopt. En dat is nu juist de grote kracht van wetenschap.quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit terwijl de wetenschap constant in ontwikkeling is en men steeds zaken ontdekt die eerdere ontdekkingen ontkrachten.
Correct.quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Indien men daarom werkelijk logisch en redelijk en eerlijk te werk zou gaan, zou men altijd extreem voorzichtig omgaan met wetenschappelijke bevindingen.
Het is sowieso een misvatting dat wetenschap zich bezig zou houden met het bewijzen van dingen. De wetenschap houdt zich bezig met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid.quote:Op maandag 8 april 2013 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zodra men er dogmatisch over wordt over het als argument aandraagt 'alles wat niet wetenschappelijk bewezen is is automatisch niet waar', handelt men eerder naar verlangen omdat het simpelweg goed uitkomt dat het een of ander niet wetenschappelijk aangetoond is (zou zijn).
het gaat niet om de tegenstelling wetenschap - religie (die is er niet, er zijn genoeg wetenschappelijke jezuïeten) Die tegenstelling wordt alleen door fundamentalisten aangedikt.quote:Op maandag 8 april 2013 23:30 schreef Molurus het volgende:
Het is sowieso een misvatting dat wetenschap zich bezig zou houden met het bewijzen van dingen. De wetenschap houdt zich bezig met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid.
Het is echter bij mijn weten wel de enige discipline / methodiek die aantoonbaar tot kennis leidt. (Alternatieven welkom, maar ik ken ze niet.)
Het wantrouwen jegens en de conflicten met de wetenschap onder religieuzen, hoewel niet algemeen, komen toch wel dusdanig veel voor dat ik het niet af zou willen doen als iets dat je alleen ziet bij een klein groepje fundies.quote:Op maandag 8 april 2013 23:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
het gaat niet om de tegenstelling wetenschap - religie (die is er niet, er zijn genoeg wetenschappelijke jezuïeten) Die tegenstelling wordt alleen door fundamentalisten aangedikt.
Die tegenstelling zie ik dan weer niet echt. Allebei antropocentrisch.quote:Op maandag 8 april 2013 23:45 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Maar het gaat om de tegenstelling religie - humanisme. Humanisme is de echte concurrent van religie.
quote:Dit terwijl de wetenschap constant in ontwikkeling is en men steeds zaken ontdekt die eerdere ontdekkingen ontkrachten.
Ben ik het deels mee eens. Gelovigen wijzen aan de ene kant heel graag op de mogelijkheid binnen de wetenschap om eerdere foutieve stellingen te verwerpen. Onder het mom van: 'ha, 200 jaar geleden zeiden die wetenschappers X en nu zeggen ze ineens Y, ze weten ook niks zeker!'quote:Klopt. En dat is nu juist de grote kracht van wetenschap. Toetsbaarheid, en het vermogen om ernaast te zitten. Het vermogen om kennis uit te breiden en te verbeteren. etc etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beide kanten van de wetenschap zijn belangrijk en komen veel voor. Daardoor zie je artikelen als deze: http://www.scientias.nl/m(...)er-dan-gedacht/33177
Maar ook als deze: http://www.scientias.nl/n(...)chtshandig-was/70255
Beide kanten mis ik uiteraard toch wel in grote mate binnen het geloof. Nou snap ik wel dat het vooral gaat om dat je het moet 'voelen' en moet 'aanvaarden' zonder om bewijs te vragen. Maar dat sommige gelovigen menen hun positie te kunnen legitimeren om degenen die wel van bewijs uitgaan te gaan vertellen wat wel of niet logisch is, blijft wonderlijk.
[ Bericht 4% gewijzigd door Uitstekelbaars op 09-04-2013 10:27:48 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Maar zolang religie zich gaat beroepen op wetenschap blijft alles bij het oude.quote:Op dinsdag 9 april 2013 11:08 schreef Salmannassar het volgende:
Alleen met wederzijds respect komt het nog goed tussen wetenschap en religie. Dat ze elkaar wederzijds uitsluiten moeten we 'for the sake of argument' maar FF vergeten, anders is elke discussie bij voorbaat zinloos. En dat is jammer want het is een immer actuele discussie waar we nog veel tijd in dienen te steken om tot een werkbaar compromis te komen. Er is n.l. behoefte aan een dergelijk compromis om de eeuwige Babylonische spraakverwarring te mijden die er heerst tussen die 2...Maar zolang dogmatisch denken overheerst wordt het nooit wat en zal er ooit nog eens oorlog van komen en dat moeten we koste wat kost voorkomen. Hoe dan ook...
Hoe zie jij een compromis tussen wetenschap en religie dan voor je? Het lijkt me een volledige utopie. Alleen wanneer religieuzen zich geheel onthouden van uitspraken over de empirische werkelijkheid bestaat er mogelijk geen conflict. Maar aan de religieuze kant blijft dan niets anders over dan een vorm van deisme.quote:Op dinsdag 9 april 2013 11:08 schreef Salmannassar het volgende:
Alleen met wederzijds respect komt het nog goed tussen wetenschap en religie. Dat ze elkaar wederzijds uitsluiten moeten we 'for the sake of argument' maar FF vergeten, anders is elke discussie bij voorbaat zinloos. En dat is jammer want het is een immer actuele discussie waar we nog veel tijd in dienen te steken om tot een werkbaar compromis te komen. Er is n.l. behoefte aan een dergelijk compromis om de eeuwige Babylonische spraakverwarring te mijden die er heerst tussen die 2...Maar zolang dogmatisch denken overheerst wordt het nooit wat en zal er ooit nog eens oorlog van komen en dat moeten we koste wat kost voorkomen. Hoe dan ook...
quote:Op dinsdag 9 april 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar zolang religie zich gaat beroepen op wetenschap blijft alles bij het oude.
Ik zie een eerlijk, open discussie voor me waarbij alles dat bewezen kan worden wordt erkend als zijnde de Waarheid en dat er dan daarnaast dan nog een persoonlijke waarheid mag bestaan maar wel met de nadruk op persoonlijk, niet andermans leven beïnvloedend en regulerend. Ook zal men af moeten leren het onderscheid tussen be en veroordelen te verwaarlozen. "Oordeel niet, opdat Gij niet beoordeeld worde!".quote:Op dinsdag 9 april 2013 12:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe zie jij een compromis tussen wetenschap en religie dan voor je? Het lijkt me een volledige utopie. Alleen wanneer religieuzen zich geheel onthouden van uitspraken over de empirische werkelijkheid bestaat er mogelijk geen conflict. Maar aan de religieuze kant blijft dan niets anders over dan een vorm van deisme.
De evolutietheorie heeft nu juist aangetoond wat het probleem is: zolang de wetenschap het niet kan verklaren 'claimt' religie hiervoor een verklaring te geven, en zo gauw de wetenschap met een echte verklaring komt zitten de gelovigen op de kast.quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:51 schreef Salmannassar het volgende:
We kunnen bijvoorbeeld stellen dat de Big Bang de creatie was en op die manier kosmologie en scheppingsmythe(s) laten interacteren. Die wisselwerking is ook mogelijk met betrekking tot de evolutietheorie en waarden & normen. "Onderzoek alles en behoudt het goede", zou het motto moeten zijn.
Een prachtige en veelgehoorde uitspraak. Maar maak dat eens concreet? En dan met name:quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:51 schreef Salmannassar het volgende:
Want zowel wetenschap als religie hebben hun voor en nadelen.
Kijk, daar zit je al fout. De Big Bang is het ontstaan van dit universum. Wetenschap houdt ernstig rekening met het feit dat er meerdere universa zijn en er nog steeds bijkomen en er nog steeds verdwijnen, oneindig ! Waar zit je nu met je ' begin ' ? , of zijn die andere universa geschapen door andere goden ?quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:51 schreef Salmannassar het volgende:
We kunnen bijvoorbeeld stellen dat de Big Bang de creatie was en op die manier kosmologie en scheppingsmythe(s) laten interacteren. Die wisselwerking is ook mogelijk met betrekking tot de evolutietheorie en waarden & normen. "Onderzoek alles en behoudt het goede", zou het motto moeten zijn.
quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
De evolutietheorie heeft nu juist aangetoond wat het probleem is: zolang de wetenschap het niet kan verklaren 'claimt' religie hiervoor een verklaring te geven, en zo gauw de wetenschap met een echte verklaring komt zitten de gelovigen op de kast.
De evolutietheorie is de echte verklaring dus zitten de gelovigen al heel lang op de kast waar ik ze vanaf wil halen door argumentatie.
Je kunt wel doen alsof de Big Bang 'de creatie' was, maar zo gauw de wetenschap met een echte verklaring komt heb je weer exact dezelfde ellende. En het is bepaald niet ondenkbaar dat dat op afzienbare termijn gaat gebeuren.
Er is geen informatie beschikbaar van voor de Big Bang, alleen tijdens en erna.
En hetzelfde geldt zelfs voor het moraliteitsdebat. Dat ligt niet per definitie buiten de scope van de wetenschap, en dus loop je een reeel risico dat, vroeg of laat, de wetenschap er iets over gaat zeggen.
De wetenschap heeft daar al heel veel over gezegd, filosofie en theologie b.v.
[..]
Een prachtige en veelgehoorde uitspraak. Maar maak dat eens concreet? En dan met name:
- wat zijn de nadelen van wetenschap?
- wat zijn de voordelen van religie?
Als je die niet zelf kunt bedenken heb je in dit debat weinig te zoeken...
Kijk, hier zit je helemaal fout. De multiversum-theorie is wishfull thinking en imho crap&bull. En welke andere goden? Waarom kom je daar nou weer meequote:Op dinsdag 9 april 2013 14:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, daar zit je al fout. De Big Bang is het ontstaan van dit universum. Wetenschap houdt ernstig rekening met het feit dat er meerdere universa zijn en er nog steeds bijkomen en er nog steeds verdwijnen, oneindig ! Waar zit je nu met je ' begin ' ? , of zijn die andere universa geschapen door andere goden ?
Dat gaat op z'n best nog vele eeuwen duren.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:19 schreef Salmannassar het volgende:
De evolutietheorie is de echte verklaring dus zitten de gelovigen al heel lang op de kast waar ik ze vanaf wil halen door argumentatie.
Dat weet ik ook wel. Maar zo gauw de wetenschap er iets over kan zeggen heb je exact hetzelfde probleem, en ben je weer een paar eeuwen bezig om met argumentatie gelovigen het wantrouwen, en vooral hun religieuze illusies, uit hun hoofd te praten.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:19 schreef Salmannassar het volgende:
Er is geen informatie beschikbaar van voor de Big Bang, alleen tijdens en erna.
Ook dat weet ik, maar ik bedoelde meer in objectief beschrijvende en verklarende zin.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:19 schreef Salmannassar het volgende:
De wetenschap heeft daar al heel veel over gezegd, filosofie en theologie b.v.
Pardon????????quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:19 schreef Salmannassar het volgende:
Als je die niet zelf kunt bedenken heb je in dit debat weinig te zoeken...
Met dit soort kwalificaties scoor je in een debat niet. En al zeker niet zonder inhoudelijke argumentatie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:23 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Kijk, hier zit je helemaal fout. De multiversum-theorie is wishfull thinking en imho crap&bull. En welke andere goden? Waarom kom je daar nou weer meeLarie en apekool...
quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat gaat op z'n best nog vele eeuwen duren.
Ik ben iets optimistischer....
[..]
Dat weet ik ook wel. Maar zo gauw de wetenschap er iets over kan zeggen heb je exact hetzelfde probleem, en ben je weer een paar eeuwen bezig om met argumentatie gelovigen het wantrouwen, en vooral hun religieuze illusies, uit hun hoofd te praten.
Nee, bewijs is bewijs...
[..]
Ook dat weet ik, maar ik bedoelde meer in objectief beschrijvende en verklarende zin.
Dat objectief beschrijvende en daaruit verklarende is nou precies wat de wetenschap placht/tracht te doen..
[..]
Pardon????????
Wie niet bereid is deze vragen te stellen heeft in dit debat helemaal niets te zoeken!
Met de antwoorden iets doen, zoals filosoferen, is dus je onuitgesproken opdracht in dit debat. Je dient die vragen dus aan jezelf te stellen omdat je in staat bent de antwoorden zelf te vinden..
Heb het idee dat argumenten aandragen naar jou een vrij zinloze excercitie is omdat je erg overtuigd bent van de juistheid van jouw inzichten in deze complexe materie en dus waarschijnlijk niet de tijd neemt de mijne te overdenken. Maar dit is slechts een vermoeden waarvan jij me ws gaat vertellen waarom het onjuist is. Ben benieuwd..quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met dit soort kwalificaties scoor je in een debat niet. En al zeker niet zonder inhoudelijke argumentatie.
Dus je vertelt me nu dat je geen inhoudelijke argumenten aan wilt dragen omdat je a priori aanneemt dat dat zinloos is? Dan ga ik je niet alleen vertellen dat dat onjuist is, maar ga ik me zelfs hardop afvragen waarom je deelneemt aan deze discussie.quote:Op dinsdag 9 april 2013 15:27 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Heb het idee dat argumenten aandragen naar jou een vrij zinloze excercitie is omdat je erg overtuigd bent van de juistheid van jouw inzichten in deze complexe materie en dus waarschijnlijk niet de tijd neemt de mijne te overdenken. Maar dit is slechts een vermoeden waarvan jij me ws gaat vertellen waarom het onjuist is. Ben benieuwd..
Ik nam tot voor kort aan dat ik mij wel voldoende had geprofileerd in dit topic d.m.v. mijn posts. Het is denk ik wel duidelijk waar ik sta en waarom, zeker voor wie tussen de regels door kan en wil lezen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 16:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus je vertelt me nu dat je geen inhoudelijke argumenten aan wilt dragen omdat je a priori aanneemt dat dat zinloos is? Dan ga ik je niet alleen vertellen dat dat onjuist is, maar ga ik me zelfs hardop afvragen waarom je deelneemt aan deze discussie.
Dat is gek... in mijn visie is het voordeel van wetenschap kennis, en het nadeel van religie de totale afwezigheid van kennis.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:36 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Ik nam tot voor kort aan dat ik mij wel voldoende had geprofileerd in dit topic d.m.v. mijn posts. Het is denk ik wel duidelijk waar ik sta en waarom, zeker voor wie tussen de regels door kan en wil lezen.
Maar vooruit:
1 van de nadelen van wetenschap is kennis... 1 van de voordelen van religie is kennis.(gnosis)
Kennis verzin je niet en zuig je niet uit je duim.quote:Op dinsdag 9 april 2013 17:36 schreef Salmannassar het volgende:
De rest verzin je er zelf maar bij...
Waarom ? Omdat het niet in je straatje past ?quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:23 schreef Salmannassar het volgende:
Kijk, hier zit je helemaal fout. De multiversum-theorie is wishfull thinking en imho crap&bull. En welke andere goden? Waarom kom je daar nou weer meeLarie en apekool...
Als je reeds deze logica niet kunt volgen verwacht ik ook niet dat je de multiversum-theorie kan volgen. Als je de mogelijkheid van een multiversum reeds onaannemelijk vindt, hoe ga jij dan jou god-theorie ooit hard kunnen maken ?quote:Welke andere Goden ?
quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarom ? Omdat het niet in je straatje past ?
Nee, IMHO behoort het niet tot de opties.
[..]
Als je reeds deze logica niet kunt volgen verwacht ik ook niet dat je de multiversum-theorie kan volgen. Als je de mogelijkheid van een multiversum reeds onaannemelijk vindt, hoe ga jij dan jou god-theorie ooit hard kunnen maken ?
Ik zie niet wat God en multiversums met elkaar te maken zouden moeten hebben..
Omdat het niet in je straatje past.quote:Nee, IMHO behoort het niet tot de opties.
Ik wel.quote:Ik zie niet wat God en multiversums met elkaar te maken zouden moeten hebben..
Fijn...quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:40 schreef ATON het volgende:
Waarom ? Omdat het niet in je straatje past ?
[..]
Omdat het niet in je straatje past.![]()
Als je reeds deze logica niet kunt volgen verwacht ik ook niet dat je de multiversum-theorie kan volgen. Als je de mogelijkheid van een multiversum reeds onaannemelijk vindt, hoe ga jij dan jou god-theorie ooit hard kunnen maken ?
[..]
Ik wel.![]()
![]()
Religie haalt zijn moraal en zingeving uit een god, humanisme haalt het uit de mensen. Religie is onderschikkend, humanisme is nevenschikkend.quote:Op maandag 8 april 2013 23:48 schreef Molurus het volgende:
Die tegenstelling [tussen religie en humanisme] zie ik dan weer niet echt. Allebei antropocentrisch.
Deze mythe is nu zo vaak herhaald dat het vervelend begint te worden.quote:
Bezien vanuit mensen is het nevenschikkend. Ik vind zo'n manier van denken toch bijna net zo eng.quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Religie haalt zijn moraal en zingeving uit een god, humanisme haalt het uit de mensen. Religie is onderschikkend, humanisme is nevenschikkend.
God wordt in de loop van de wetenschap steeds minder de Directe Oorzaak, Hij verschuift van de Oorzaker van de fenomenen naar de Oorzaker van de natuurwetten, van theïsme naar deïsme.quote:Op dinsdag 9 april 2013 20:58 schreef Skillsy het volgende:
Als de wetenschap ontdekt hoe het mechanisme van een natuurlijk proces werkt, denkt het te hebben bewezen dat God niet bestaat. Op alle gebieden waarop een natuurlijke uitleg bestaat kan God niet bestaan, aldus de wetenschap, daarbij suggererend dat wetenschap en God niet naast elkaar kunnen bestaan. Als de wetenschap de geheimen van de fotosynthese (vorming van koolhydraten uit koolzuur en water door planten onder de invloed van licht) ontdekt, de manier waarop een cel energie onttrekt aan zijn voedsel, of waarom het regent, accentueren zij juist het mechanisme van Goddelijke manifestatie die opereert in de fysieke wereld.
Einstein wordt gezien als een (1) van de briljantste mensen die ooit hebben geleefd omdat hij de formule E=MC2 (relativiteitstheorie dat betrekking heeft op de zwaartekracht, waar Einstein in 1922 de Nobelprijs voor ontving) ontdekte. Hij heeft dat echter niet uitgevonden, hij heeft geen heelal gecreëerd dat op dat principe is gebaseerd, hij "ontdekte" iets dat al bestond. Einstein geloofde overigens in God. Veel wetenschappers geven melding van een levende intelligentie die de natuurlijke wereld organiseert en die zij stap voor stap ontdekken bij het ontsluiten van de geheimen van het leven
waarom?quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bezien vanuit mensen is het nevenschikkend. Ik vind zo'n manier van denken toch bijna net zo eng.
Omdat de keuze voor de mens als basis voor moraliteit volstrekt arbitrair is. Leuk als je een mens bent, maar verder is het nergens op gebaseerd.quote:
grappig ik ben een mens, dus daarmee zullen we het moeten doen. Gelukkig ben ik Nederlander in Nederland dus conflicteert mijn opvoedkundige moraal niet zo met die in mijn omgeving.quote:Op dinsdag 9 april 2013 21:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat de keuze voor de mens als basis voor moraliteit volstrekt arbitrair is. Leuk als je een mens bent, maar verder is het nergens op gebaseerd.
Nou je hebt me overtuigd, God bestaat.quote:
God blijft niet dezelfde, in de geschiedenis zien we hem evolueren van een Benaderbare Persoon in Genesis, via een Ongenaakbare Wispelturige Despoot in de Exodus, tot een Grote Afwezige tijdens de Shoah. Vind je het gek dat de meerderheid van de Joden tegenwoordig atheïst is?quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:09 schreef Skillsy het volgende:
Zelf geen (onderdeel van een) schepping ís! G'd de Schepper verandert nooit. Hij blijft altijd Dezelfde. Hij was en zal altijd zijn. Mensen, deze gecreëerde wezens, blijven nimmer hetzelfde.
Het is niet erg lastig om te zien wat daar eng aan is als je niet de mens maar de Nederlander neemt als basis voor moraliteit. Dan word je door veel mensen al snel gezien als een nationalistisch fundamentalist.quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
grappig ik ben een mens, dus daarmee zullen we het moeten doen. Gelukkig ben ik Nederlander in Nederland dus conflicteert mijn opvoedkundige moraal niet zo met die in mijn omgeving.
Humanistische moraal heeft als basis de wederkerigheid en gelijkwaardigheid, als de buitenaardsen ons willen uitroeien zullen we ons verdedigen. Ik vind dat we malariamuggen mogen uitroeien, omdat ik een mensenleven belangrijker vind dan een muggenleven. Misschien denken buitenaardsen ook zo over ons, dat is hun goed recht.quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is niet erg lastig om te zien wat daar eng aan is als je niet de mens maar de Nederlander neemt als basis voor moraliteit. Dan word je door veel mensen al snel gezien als een nationalistisch fundamentalist.
De reden dat we humanisme minder eng vinden is dat het voor ons wat lastiger is om ons te verplaatsen in de positie van wezens anders dan de menselijke soort, en dat we geen andere soorten kennen die een noemenswaardige bedreiging vormen.
Dan vraag ik me toch af wat er van het humanisme overblijft als we ooit in contact komen met een intelligente buitenaardse levensvorm. (Puur hypothetisch natuurlijk.)
Misschien zijn die buitenaardsen intelligenter, machtiger en vredelievender dan wij. Ik zie niet hoe er dan nog iets van het humanisme over kan blijven. Dan kun je beter die buitenaardse soort als basis voor moraliteit nemen. (En dat zou wederom net zo arbitrair zijn.)quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:23 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Humanistische moraal heeft als basis de wederkerigheid en gelijkwaardigheid, als de buitenaardsen ons willen uitroeien zullen we ons verdedigen. Ik vind dat we malariamuggen mogen uitroeien, omdat ik een mensenleven belangrijker vind dan een muggenleven. Misschien denken buitenaardsen ook zo over ons, dat is hun goed recht.
Misschien is God wel een alien die de mensen wil uitroeien.
Voor de Schepping was er de Schepping, en voor die Schepping was er een Schepping, en voor die Schepping was.. enz. Dat noemen ze nu eens ' oneindig ' zie. En wanneer begon gOd nu met scheppen ? Oeps, maar joh, er was gewoon geen begin,.... dus ook geen Schepping.quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:09 schreef Skillsy het volgende:
Voor de Schepping was er niets anders dan G'd alleen.
Speculeren over buitenaardse moraliteit heeft ons al de religieuze moraal geleverd, ik denk niet dat dit het summum van moraliteit is (en dan druk ik me nog mild uit).quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Misschien zijn die buitenaardsen intelligenter, machtiger en vredelievender dan wij. Ik zie niet hoe er dan nog iets van het humanisme over kan blijven. Dan kun je beter die buitenaardse soort als basis voor moraliteit nemen. (En dat zou wederom net zo arbitrair zijn.)
Ik stel een wedstrijdje voor, dan kun je het onderling uitvechten:quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:41 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Van mijn hoeveelheid algemene kennis kunnen jullie alleen maar dromen. Ik durf het tegen jullie alledrie tegelijk op te nemen en zal jullie van schaamte huilend naar huis sturen. En Moslim zijn ansich niet agressiever dan andere Mensen, hoogstens wat assertiever.
Stom toeval..quote:Op woensdag 10 april 2013 17:04 schreef Skillsy het volgende:
Het word te ingewikkeld voor mij deze discusie hoe die nu verloopt
Wat zijn jullie bevindingen, meningen of wetenschappelijk benadering tegenover de Tora/Bijbel?
Bijv de Kasjoet.Wat zijn jullie meningen daarover?Hoe kon men destijds weten dat het onrein was?Hierdoor hebben Joden vele epedimieen overleefd oa de Pest.
Goddelijk?
kasjroet bedoel je?quote:Op woensdag 10 april 2013 17:04 schreef Skillsy het volgende:
Wat zijn jullie bevindingen, meningen of wetenschappelijk benadering tegenover de Tora/Bijbel?
Bijv de Kasjoet.Wat zijn jullie meningen daarover?Hoe kon men destijds weten dat het onrein was?Hierdoor hebben Joden vele epedimieen overleefd oa de Pest.
Goddelijk?
Een kaasplankje oude kaas na een hoofdmaaltijd met een sirloinsteak mag dus niet. En een varkenshaasje is al helemaal taboe?quote:De Kasjroet-wetten vereisen bovendien om geen vlees en melk samen te eten. Daarom wachten wij een bepaalde periode tussen het eten van vlees- en melkkost.
Als iemand melkkost gegeten heeft en hij wil daarna vlees eten, moet hij eerst iets dat parwe (minnich) is eten, en dat niet aan het verhemelte blijft plakken. Daanra spoelt men zijn mond of men drinkt wat. Velen wachten daarna nog een poosje, een half uur of een uur. Na het eten van hele oude kaas moet men zes uur wachten.
Voor de wachttijd na het eten van vlees, voordat men melkproducten mag eten, bestaan verschillende gewoontes. De meest algemen gewoonte is om zes uur te wachten. Deze zes-uur wachttijd is standaard voor alle Joden, maar in sommige gemeenschappen heeft men andere halachische wachttijden vastgesteld en wacht men vier uur, anderen drie uur en in Nederland wachten de meeste mensen één uur nadat zij vlees gegeten hebben en voordat zij melkproducten eten.
Wanneer men, zelfs na zes uur, nog een klein stukje vlees tussen de tanden ontdekt, moet men dat verwijderen en zijn mond spoelen voordat men melkproducten mag eten, maar men hoeft dan niet nogmaals te wachten. Maar wanneer zelfs slechts de kleinste hoeveelheid voedsel gegeten of alleen maar gekauwd werd, moet men de volle wachtperiode in acht nemen.
Wanneer men voedsel heeft geproefd maar dat onmiddellijk weer heeft uitgespuugd, voordat men het heeft gekauwd of doorgeslikt, dan hoeft men niet te wachten. Maar men moet wel zijn mond spoelen.
Vlees en melkproducten mogen niet tijdens dezelfde maaltijd gegeten worden, zelfs niet van aparte borden en zelfs niet als de wachtperiode voorbij is.
-zucht- ja dat, Kashrutquote:
Als je niet eens ondescheid kan maken tussen Joodse wet en de Kashrut /KasjRoet dan houdt je mond danquote:Een kaasplankje oude kaas na een hoofdmaaltijd met een sirloinsteak mag dus niet. En een varkenshaasje is al helemaal taboe?
not my cup of tea
quote:
Omdat er toen reeds enkele slimme jongens zo gezegde ' onreine ' voedingsmiddelen hebben bedacht om een vermengingen met andere volksstammen zo klein mogelijk te maken. Je weet of je weet het niet, maar als vegetariër uitgenodigd worden op een BBQ geeft al problemen. Deze grap begon al in de tijd van de Hyksos en de Egyptenaren. Deze laatsten hielden in hoofdzaak varkens. Begint het al te dagen ?quote:Op woensdag 10 april 2013 17:04 schreef Skillsy het volgende:
Bijv de Kasjoet.Wat zijn jullie meningen daarover?Hoe kon men destijds weten dat het onrein was?
Over welke epidemieën heb je het dan ? De epidemie te tijde van keizer Justinianus? De joden die toen gespaard gebleven zijn waren de gevluchte joden die zich buiten het R.R. ophielden, in hoofdzaak op het Arabisch schiereiland. Zijn er nog zo van die ' goddelijke ' tussenkomsten geweest ?quote:Hierdoor hebben Joden vele epedimieen overleefd oa de Pest.
Goddelijk?
Wat begint te dagen?quote:Op woensdag 10 april 2013 17:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Omdat er toen reeds enkele slimme jongens zo gezegde ' onreine ' voedingsmiddelen hebben bedacht om een vermengingen met andere volksstammen zo klein mogelijk te maken. Je weet of je weet het niet, maar als vegetariër uitgenodigd worden op een BBQ geeft al problemen. Deze grap begon al in de tijd van de Hyksos en de Egyptenaren. Deze laatsten hielden in hoofdzaak varkens. Begint het al te dagen ?
Ik heb het over de zogenaamde 'zwarte dood'quote:Over welke epidemieën heb je het dan ? De epidemie te tijde van keizer Justinianus? De joden die toen gespaard gebleven zijn waren de gevluchte joden die zich buiten het R.R. ophielden, in hoofdzaak op het Arabisch schiereiland. Zijn er nog zo van die ' goddelijke ' tussenkomsten geweest ?
Heeee.... dat is een gave app! Dank voor de tip! (Men kan mij uitdagen via dezelfde naam: Molurus)quote:Op woensdag 10 april 2013 11:12 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik stel een wedstrijdje voor, dan kun je het onderling uitvechten:
Dit kan in google chrome:, android en iphone en is redelijk algemeen:
http://wibnet.nl/quizbattle
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |