Dat vind ik hier ook een beetje wrang. Het is niet zo dat de dader er in het gevang echt minder door wordt als hij geld moet betalen. Zijn gezin wel.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Beetje te makkelijk, om van de verdachte te vragen zijn eigen gezin te benadelen ten goede van de nabestaanden van het slachtoffer. Vrouw en kinderen van Jasper S. zijn net zo goed slachtoffer van zijn handelen, en met financiele maatregelen tref je eigenlijk alleen hen.
Nee, het gaat over shockschade. Niet over moord/doodslag, voor zover relevant in elk geval. En ja, voor die moeder is het gruwelijk.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:54 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit is meer dood door schuld, neem ik aan (en mijn hemel wat een traumatische ervaring voor de moeder inderdaad).
Inderdaad.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat vind ik hier ook een beetje wrang. Het is niet zo dat de dader er in het gevang echt minder door wordt als hij geld moet betalen. Zijn gezin wel.
Je kan wel leuk doen maar het is wel pijnlijk duidelijk geworden dat je geen idee hebt waar het over gaat.quote:
en daar is geen sprake van? De hele familie heeft er last van.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, het gaat over shockschade. Niet over moord/doodslag, voor zover relevant in elk geval. En ja, voor die moeder is het gruwelijk.
je doet leuk terug iigquote:Op donderdag 28 maart 2013 16:57 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Je kan wel leuk doen maar het is wel pijnlijk duidelijk geworden dat je geen idee hebt waar het over gaat.
Jij zou getrouwd blijven met zo iemand?quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:55 schreef Nies het volgende:
Is er eigenlijk iets bekend over de vrouw van S.? Boerdererij schijnt verkocht te worden? (dacht ik ergens gelezen te hebben)
Als zij en S. getrouwd zijn en blijven (vast in gemeenschap van goederen) komt zij grotendeels voor die post van 40.000,- te staan, wordt het dan niet heel erg een oog-om-oog-principe?
Doet ie anders nooit!quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:58 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Jij zou getrouwd blijven met zo iemand?
'De hele familie heeft last van', geweldig criterium. Zo kun je iedereen wel schockschade toekennen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
en daar is geen sprake van? De hele familie heeft er last van.
http://www.letselschade.n(...)e-en-affectieschade/
ook nog eens een hoerenloperquote:Op donderdag 28 maart 2013 16:58 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Ik denk dat de scheidingspapieren al op tafel liggen hoor
is dat niet zo dan? Ik gun je een weekje Vaastra hoor.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:59 schreef Paxcon het volgende:
[..]
'De hele familie heeft last van', geweldig criterium. Zo kun je iedereen wel schockschade toekennen.
Lees het arrest nou eens en kom dan terug.
Die hebben nog 13 onbezorgde jaren gehad en tjsa het is wél een manier om de man zelf wat naars aan te doen. Ook al is het door middel van zijn gezien dat er ook niks aan kan doen.....quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat vind ik hier ook een beetje wrang. Het is niet zo dat de dader er in het gevang echt minder door wordt als hij geld moet betalen. Zijn gezin wel.
Ze hebben er wel last van, maar dat betekent nog niet dat ze recht hebben op een schadevergoeding.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:00 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
is dat niet zo dan? Ik gun je een weekje Vaastra hoor.
Het gaat hier niet om mij, ik vraag me af of er wdb iets over haar bekend is.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:58 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Met moeder en vader Vaatstra voorop, toe 'ns zeg...quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
De familie zegt ook veel last te hebben gehad van complotdenkers die zelfs dingen verzonnen wat de familie heeft gezegd om hun theorieen te ondersteunen. Als de familie die nu eens gaat aanklagen.
Familie zegt dus daar heel veel last van te hebben gehad, die complotdenkers.
Nee, het gaat hier niet om jou. Maar de aanname mag wel zijn dat deze vrouw voor 99% zeker gaat scheiden van haar hoerenlopende en moordende echtgenoot.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:01 schreef Nies het volgende:
[..]
Het gaat hier niet om mij, ik vraag me af of er wdb iets over haar bekend is.
Indien zij wel bij haar man blijft, zal zij dat geld dus op moeten hoesten...
[..]
Met moeder en vader Vaatstra voorop, toe 'ns zeg...
dan kunnen ze het wel proberen. Advocaat zal geen koekenbakker zijn.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:01 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ze hebben er wel last van, maar dat betekent nog niet dat ze recht hebben op een schadevergoeding.
Ik ben benieuwd hoe die aluhoedjes dat nu weer in hun straatje gaan draaien.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
De familie zegt ook veel last te hebben gehad van complotdenkers die zelfs dingen verzonnen wat de familie heeft gezegd om hun theorieen te ondersteunen. Als de familie die nu eens gaat aanklagen.
Familie zegt dus daar heel veel last van te hebben gehad, die complotdenkers.
wat heeft hij daar dan aan?quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:02 schreef Paxcon het volgende:
Ook wel opmerkelijk dat vader Vaatstra helemaal niet geïnteresseerd is in schadevergoeding.
Das een hele fikse aanname en die zijn de afgelopen 13 jaar dacht ik al wel genoeg gedaan.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:03 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Nee, het gaat hier niet om jou. Maar de aanname mag wel zijn dat deze vrouw voor 99% zeker gaat scheiden van haar hoerenlopende en moordende echtgenoot.
De boerderij zal verkocht worden, als ze slim zijn doen ze dat nu of hebben ze dat al gedaan, zodat moeder de vrouw 50% krijgt. Dan is de overige 50% voor Jasper S. waar hij de schadevergoeding mee kan betalen.
Moeder de vrouw kan dan ergens in Timboektoe een nieuw leven opbouwen onder haar meisjesnaam.
Ja, zijn het zulke mensen?quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:05 schreef alors het volgende:
Volgens mij las ik laatst in de krant dat ze wel op de boerderij blijven wonen. Ze ging ook gewoon nog elke week op visite dus om nou maar aan te nemen dat ze gaan scheiden, ik weet niet. Als ze ouderwets en behoorlijk in den Here is, kan het best zijn dat ze scheiden 'not done' vindt.
Naar de hoeren gaan en een meisje verkrachten en vermoorden wel dan?quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:05 schreef alors het volgende:
Als ze ouderwets en behoorlijk in den Here is, kan het best zijn dat ze scheiden 'not done' vindt.
quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:03 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Nee, het gaat hier niet om jou. Maar de aanname mag wel zijn dat deze vrouw voor 99% zeker gaat scheiden van haar hoerenlopende en moordende echtgenoot.
De boerderij zal verkocht worden, als ze slim zijn doen ze dat nu (dus voor de straf toekenning) of hebben ze dat al gedaan, zodat moeder de vrouw 50% krijgt. Dan is de overige 50% voor Jasper S. waar hij de schadevergoeding mee kan betalen.
Moeder de vrouw kan dan ergens in Timboektoe een nieuw leven opbouwen onder haar meisjesnaam.
Daarnaast kennen wij Jasper S. enkel van een paar regels uit het nieuws, en hebben we niet het grootste deel van ons leven met hem samengewoond. Dat is toch even anders.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:05 schreef alors het volgende:
Volgens mij las ik laatst in de krant dat ze wel op de boerderij blijven wonen. Ze ging ook gewoon nog elke week op visite dus om nou maar aan te nemen dat ze gaan scheiden, ik weet niet. Als ze ouderwets en behoorlijk in den Here is, kan het best zijn dat ze scheiden 'not done' vindt.
Veel plezier met je glazen bol.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:03 schreef Adolecens het volgende:
[..]
De boerderij zal verkocht worden, als ze slim zijn doen ze dat nu (dus voor de straf toekenning) of hebben ze dat al gedaan, zodat moeder de vrouw 50% krijgt. Dan is de overige 50% voor Jasper S. waar hij de schadevergoeding mee kan betalen.
Misschien kun je het je niet voorstellen, maar er zijn mensen die vinden dat het huwelijk voor altijd is en dat de dingen die je overkomen je lot zijn, waar je mee om moet leren gaan.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:06 schreef Melleyn het volgende:
[..]
Naar de hoeren gaan en een meisje verkrachten en vermoorden wel dan?
Dan nog zijn het alleen maar speculaties en moeten we eigenlijk gewoon zeggen dat we totaal niet weten hoe die situatie zich ontwikkelt. Waarschijnlijk weet zijn vrouw het zelf nog niet eens. En wij verzinnen hier allemaal 'het zal zo wel gaan' voorspellingen. Liever niet imho.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:09 schreef alors het volgende:
Misschien kun je het je niet voorstellen, maar er zijn mensen die vinden dat het huwelijk voor altijd is en dat de dingen die je overkomen je door lot zijn waar je mee om moet leren gaan.
quote:De vader van Marianne Vaatstra overweegt tijdens het proces tegen de verdachte van de verkrachting en moord op zijn toen 16-jarige dochter Marianne, Jasper S., de geleden (emotionele) schade op hem te verhalen. Gezien de lange tijd, dertien, dat het geduurd tot het misdrijf is opgelost omdat Jasper S. al die tijd zweeg kan dat een miljoenenbedrag worden.
Als vader Vaatstra inderdaad schadevergoeding eist -en dan ook bijna zeker- krijgt kan dat grote gevolgen hebben voor het gezin van Jasper S. De kans bestaat dat de boerderij in Oudwoude wel eens verkocht zou moeten worden
Bkae Vaatstra heeft alle recht om een schadevergoeding te eisen. Ieder slachtoffer van een strafbaar feit, kan de rechter namelijk vragen de verdachte te verplichten een schadevergoeding te betalen. De rechter doet tijdens de rechtszitting ook uitspraak over de toekenning van uw schadevergoeding.
Als de rechter vindt dat er recht is heeft op een schadevergoeding, kan de rechter een schadevergoedingsmaatregel opleggen. De officier van justitie geeft het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) dan opdracht om het bedrag te innen bij de dader.
Oud stuk van Zij onlinequote:Op donderdag 28 maart 2013 17:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe kom je daar aan? In de rechtszaak eiste hij niks.
Inclusief fouten. Grammaticaal en inhoudelijk, Bauke eistte niets.quote:
Nee, dat hebben ze niet. Voor schokschade is vereist dat ze daadwerkelijke psychische schade oplopen. Last is niet genoeg.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
en daar is geen sprake van? De hele familie heeft er last van.
http://www.letselschade.n(...)e-en-affectieschade/
quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:16 schreef Nies het volgende:
[..]
Inclusief fouten. Grammaticaal en inhoudelijk, Bauke eistte niets.
Geeft overigens alsnog niets aan over de vrouw van S. die wel of niet bij hem blijft.
Je doet je naam eer aan!
Je praat heel veel maar je zegt bar weinig.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:17 schreef Adolecens het volgende:
[..]
En dan erbij, Bauke eist misschien niets, de rest van de familie wel.
In het bezit van teveel vrouwelijke chromosomenquote:Op donderdag 28 maart 2013 17:20 schreef Nies het volgende:
[..]
Je praat heel veel maar je zegt bar weinig.
Ja maar .. AANDACHT..quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:23 schreef Doodloper het volgende:
Het wordt een beetje een sneu topic ja, jammer dat het niet gewoon ontopic en zakelijk kan blijven.
en jij weet dat ze dat niet hebben?quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, dat hebben ze niet. Voor schokschade is vereist dat ze daadwerkelijke psychische schade oplopen. Last is niet genoeg.
Uiteraard kan ik dat niet garanderen, maar ik denk van niet. Psychische schade is namelijk heel streng opgevat, ik citeer:quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:38 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
en jij weet dat ze dat niet hebben?
Er moet sprake zijn van een in de psychiatrie erkend ziektebeeld. Psychisch onbehagen (er last van hebben dus) is niet genoeg. Ik denk dat we het wel gehoord zouden hebben als vader of broer Vaatstra posttraumatische stressstoornis of een aanverwante psychische stoornis hebben.quote:Voor vergoeding als shockschade komt allereerst de materiële schade in aanmerking. Deze zal veelal bestaan uit de kosten die gemaakt moeten worden om het (psychisch) letsel te genezen. Voorts kan het slachtoffer ingevolge art. 6:106 lid 1 aanhef en onder b BW aanspraak maken op vergoeding van immateriële schade. Er moet dan sprake zijn van een in de psychiatrie erkend ziektebeeld of minst genomen van geestelijk of psychisch letsel. Psychisch onbehagen is onvoldoende reden voor het toekennen van smartengeld.
quote:'Jasper S. laat niet achterste van tong zien'
Het Openbaar Ministerie (OM) gelooft niet dat Jasper S. donderdag alle details over de moord op Marianne Vaatstra heeft prijsgegeven.
ANP
''Hij geeft heel veel details, zegt; ik vertel alles wat ik weet, maar de indruk is dat hij niet het achterste van zijn tong laat zien'', zei een woordvoerder donderdag na de zitting.
''Op hele voor de hand liggende vragen - je zou zeggen als je het ene weet, weet je ook het andere - geeft hij geen antwoord. Dat is wel heel bijzonder'', verklaarde de woordvoerder.
Volgens het OM is er nog een aantal details die Jasper S. moet weten. Zo is het onbekend waarom Marianne geen verzet bood tegen haar belager. Volgens S. was de Friezin onder de indruk van het mes dat hij bij zich had. Het OM heeft hier zijn vraagtekens bij.
Volgorde
Ook de volgorde van handelingen van S. staat ter discussie. Volgens het OM is het een ''reëel scenario'', dat Jasper S. Marianne eerst wurgde, verkrachtte en vervolgens de keel doorsneed. Jasper S. zegt dat hij Marianne eerst verkrachtte, vervolgens wurgde en daarna de keel doorsneed.
Volgens advocaat Jan Vlug is het geen onwil dat S. zich niet alles kan herinneren, maar weet hij simpelweg na 14 jaar niet meer alle details.
Tja, dat kan op andere manieren...quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:00 schreef brojo het volgende:
[..]
Misschien is het wel een necrofiel die gelijk van de situatie gebruik wou maken?
Als hij eerst gewurgd heeft zit je op verkrachting + moord + lijkschennis, anders verkrachting + moord.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tja, dat kan op andere manieren...
Aan de andere kant: waarom zou hij liegen? Is de straf zwaarder als ze gedood is voor de verkrachting? Iemand die dit weet?
Maar als ze al overleden is is het toch alleen lijkschennis en niet nog verkrachting?quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als hij eerst gewurgd heeft zit je op verkrachting + moord + lijkschennis, anders verkrachting + moord.
Als hij haar eerst heeft gewurgd ga ik er vooralsnog vanuit dat dat per ongeluk is geweestquote:Op donderdag 28 maart 2013 19:00 schreef brojo het volgende:
[..]
Misschien is het wel een necrofiel die gelijk van de situatie gebruik wou maken?
Van wat ik begrijp heeft hij haar eerst gedwongen orale seks op hem te verrichten. Ook dat is verkrachting.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar als ze al overleden is is het toch alleen lijkschennis en niet nog verkrachting?
Schaamte.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:10 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Tja, dat kan op andere manieren...
Aan de andere kant: waarom zou hij liegen? Is de straf zwaarder als ze gedood is voor de verkrachting? Iemand die dit weet?
Dat is niet waar.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
Via google gevonden dat lijkschennis ook vreemd genoeg niet in het wetboek van strafrecht staat!
Nee? Ik weet ook niet beter dan dat het weinig met strafrecht van doen heeft, maar als dat niet waar is zou ik graag een bron zien.quote:
Dit is ongeveer de woordenboekdefinitie van lijkschennis.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:21 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Nee? Ik weet ook niet beter dan dat het weinig met strafrecht van doen heeft, maar als dat niet waar is zou ik graag een bron zien.
Necrofilie, dát staat er niet in. Ik denk dat men daar mee in de war is.quote:Artikel 150
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk een lijk opgraaft of wegneemt of een opgegraven of weggenomen lijk verplaatst of vervoert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Dat is simpelweg niet waar. Lees het artikel wat ik hier boven gepost heb. Grafschennis is geregeld in artikel 149 Sr, maar daar valt necrofilie dan weer niet onder.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
http://www.encyclo.nl/begrip/lijkschennis
Dat zou goed kunnen, inderdaad, maar er vallen toch wel meerdere dingen onder lijkschennis dan alleen het opgraven en/of verplaatsen van?quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit is ongeveer de woordenboekdefinitie van lijkschennis.
[..]
Necrofilie, dát staat er niet in. Ik denk dat men daar mee in de war is.
Ja, natuurlijk. Maar die staan niet in het wetboek van Strafrecht. Waarom dat precies is weet ik niet zo goed. Misschien komt het zo weinig voor dat het daadwerkelijk vergeten is.quote:Op donderdag 28 maart 2013 19:26 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dat zou goed kunnen, inderdaad, maar er vallen toch wel meerdere dingen onder lijkschennis dan alleen het opgraven en/of verplaatsen van?
Eh? Wat is daar kwalijk aan? Lijkt mij redelijk effectief en opluchtend ook na bepaalde gebeurtenissen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mee eens ja. Toch is het de laatste tijd steeds meer de tendens om nabestaanden en slachtoffers invloed op het proces te geven. Een kwalijke zaak, wat mij betreft.
Misselijkmakend?quote:Op donderdag 28 maart 2013 16:28 schreef Paxcon het volgende:
Misselijkmakend dat die familie er een slaatje van 40.000 euro uit wil slaan
Slachtoffers horen niet in een strafproces. Enkel als bewijs zijn ze nuttig, maar het hele rechtsstelsel is gebouwd rond een onafhankelijke rechter, de staat en de verdachte. Slachtoffers - laat staan hun nabestaanden en/of familieleden - voegen alleen maar emotie toe aan een strafzaak die het probleem onnodig complex maakt en de neutraliteit van de rechter aantast.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:01 schreef Ziba het volgende:
[..]
Eh? Wat is daar kwalijk aan? Lijkt mij redelijk effectief en opluchtend ook na bepaalde gebeurtenissen.
Nou en zeg. Het kan en mag gewoon: dikke prima dus. Opluchtend voor de slachtoffers en nabestaanden soms.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Slachtoffers horen niet in een strafproces. Enkel als bewijs zijn ze nuttig, maar het hele rechtsstelsel is gebouwd rond een onafhankelijke rechter, de staat en de verdachte. Slachtoffers - laat staan hun nabestaanden en/of familieleden - voegen alleen maar emotie toe aan een strafzaak die het probleem onnodig complex maakt en de neutraliteit van de rechter aantast.
Lekker argument, 'het kan en mag'. Het hele punt is juist dat het tot voor zeer kort NIET kon, en dat ik het een heel slechte ontwikkeling vind dat het wel gebeurt. En er zijn partijen die het nog verder uit willen breiden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:05 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nou en zeg. Het kan en mag gewoon: dikke prima dus. Opluchtend voor de slachtoffers en nabestaanden soms.
Slachtoffers horen wel in een strafproces. Als een oordeel geveld wordt op basis van o.a. emotionele toestand (verzachtende omstandigheden?) van een dader dan mogen de emoties van slachtoffers (verzwarende omstandigheden?) ook meewegen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Slachtoffers horen niet in een strafproces. Enkel als bewijs zijn ze nuttig, maar het hele rechtsstelsel is gebouwd rond een onafhankelijke rechter, de staat en de verdachte. Slachtoffers - laat staan hun nabestaanden en/of familieleden - voegen alleen maar emotie toe aan een strafzaak die het probleem onnodig complex maakt en de neutraliteit van de rechter aantast.
Nu doe je alsof de toestand van de dader en die van het slachtoffer vergelijkbaar zijn. Wat me nogal schofferend lijkt voor ongeveer ieder slachtoffer aller tijden.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Slachtoffers horen wel in een strafproces. Als een oordeel geveld wordt op basis van de emotionele toestand (verzachtende omstandigheden?) van een dader dan mogen de emoties van slachtoffers (verzwarende omstandigheden?) ook meewegen.
Het kan en mag, zo simpel is het. Mijns inziens effectief voor de nabestaanden en slachtoffers als deze iets willen inbrengen. Prima ontwikkeling wat mij betreft.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Lekker argument, 'het kan en mag'. Het hele punt is juist dat het tot voor zeer kort NIET kon, en dat ik het een heel slechte ontwikkeling vind dat het wel gebeurt. En er zijn partijen die het nog verder uit willen breiden.
Dat iets bestaat wil niet zeggen dat je er geen mening over kunt en mag hebben.
Prima dat de slachtoffers en/of nabestaanden iets willen toevoegen. Gewoon, iets. Toelichten wát de situatie heeft gedaan en heeft aangericht, enzovoort. Alsof een slachtoffer zodra hij/zij iets wil toelichten de straf wil bepalen, kom op zeg.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:09 schreef Tchock het volgende:
En ik ben het daar dus niet mee eens. Of een slachtoffer nou vindt dat de dader levenslang de cel in moet, of dat een slachtoffer vindt dat haar dader niet vervolgd moet worden; dat maakt niet uit. Dat is niet aan het slachtoffer om te bepalen behoudens zeer extreme uitzonderingen.
Mij maakt het ook niet wat het slachtoffer voor straf juist vind, daar gaat het niet om, dat is aan de rechter. Maar als de toestand van de dader mee kan wegen in het oordeel van de rechter (strafvermindering?) dan zie ik niet in waarom de toestand van een slachtoffer niet ook mag meewegen bij de bepaling van haar oordeel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:09 schreef Tchock het volgende:
En ik ben het daar dus niet mee eens. Of een slachtoffer nou vindt dat de dader levenslang de cel in moet, of dat een slachtoffer vindt dat haar dader niet vervolgd moet worden; dat maakt niet uit. Dat is niet aan het slachtoffer om te bepalen behoudens zeer extreme uitzonderingen.
Omdat het hele strafrecht draait om ervoor te zorgen dat deze dader zich voortaan aan de regels houdt, en om ervoor te zorgen dat anderen zich aan de regels houden. Daarom draait alles om de dader; het gaat erom wat hij gedaan heeft en wat voor hem als persoon een passende straf is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mij maakt het ook niet wat het slachtoffer voor straf juist vind, daar gaat het niet om, dat is aan de rechter. Maar als de toestand van de dader mee kan wegen in het oordeel van de rechter (strafvermindering?) dan zie ik niet in waarom de toestand van een slachtoffer niet ook mag meewegen bij de bepaling van haar oordeel.
Dat is precies wat ik er ook mee heb idd.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ik lees her en der "iedereen kan een keer doorslaan" en dat het begrijpelijk is dat iemand na die ene keer dertien jaar zwijgt "om zijn gezin te beschermen". Maar ik vind dit verhaal toch wel wat anders. Het is in de jaren na de moord geweest dat hij er in een waas met die auto vandoor ging, het is in de jaren na de moord geweest dat hij prostituees bleef bezoeken. Kan me zo voorstellen dat hij dat laatste, keurig getrouwd en streng gelovig, best wel een bedenkelijke activiteit vond, maar hij kon de drang kennelijk niet tegenhouden.
Dat is niet 1x je niet kunnen beheersen, dat is met enige regelmaat niet voor jezelf instaan.
Het spreekrecht kan voor een slachtoffer een vorm van erkenning zijn, zij willen gehoord worden over de schending van hun rechten. En de plek bij uitstek daarvoor is tijdens de strafzaak van de dader. Al degenen waarvan zij graag willen dat die hun verhaal horen zijn daar aanwezig. Het 'kan' ook voor hen een soort van genoegdoening zijn, het 'kan' ook helend werken. Ik ben daarom blij dat de rechten van slachtoffers uitgebreid zijn, en dat mag wat mij betreft ten koste van de rechten van daders.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:18 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Omdat het hele strafrecht draait om ervoor te zorgen dat deze dader zich voortaan aan de regels houdt, en om ervoor te zorgen dat anderen zich aan de regels houden. Daarom draait alles om de dader; het gaat erom wat hij gedaan heeft en wat voor hem als persoon een passende straf is.
Hij heeft een misdrijf tegen de staat begaan en daarom moet HIJ voor de rechter komen. Het idee achter het strafrecht heeft vrijwel niets met de slachtoffers te maken.
Al staat dat natuurlijk los van een eventuele schadevergoeding, dat ie er gewoon bijgevoegd en heeft weer niets met het spreekrecht van nabestaanden te maken.
Ik zie niet in waarom de rechter moeite kan hebben met het spreekrecht van slachtoffers. Zij kunnen de zaak blijven beoordelen zoals ze altijd al gedaan hebben en uitgaan van de daadwerkelijk feiten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:20 schreef Doodloper het volgende:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-slachtoffers.dhtml
Dat is ook mijn punt dus.
Omdat het 0 toegevoegde waarde heeft... de rechter doet er niets mee, waarom dan de schijn tegen de nabestaanden ophouden dat er wel wat mee gebeurt?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom de rechter moeite kan hebben met het spreekrecht van slachtoffers. Zij kunnen de zaak blijven beoordelen zoals ze altijd al gedaan hebben en uitgaan van de daadwerkelijk feiten.
Een rechter zal toch wel getraind zijn om zich niet door emoties te laten beinvloeden??
0 toegevoegde waarde? Voor veel nabestaanden is het ook een stukje verwerking om hun kant van het verhaal te kunnen vertellen en de dader daarmee te kunnen confronteren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:10 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Omdat het 0 toegevoegde waarde heeft... de rechter doet er niets mee, waarom dan de schijn tegen de nabestaanden ophouden dat er wel wat mee gebeurt?
Maargoed, om 09:30 gaan we weer verder met de zaak.
http://www.lc.nl/frieslan(...)ngsdag-Vaatstra-zaakquote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nergens meer een liveblog? De rechtszaak is weer begonnen.
https://twitter.com/SaskiaBellemanquote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nergens meer een liveblog? De rechtszaak is weer begonnen.
Ik verwacht dan ook niet dat slachtoffers ervan uitgaan dat hun spreekrecht de uitspraak zal beinvloeden (wat ook niet de bedoeling is van dit spreekrecht), maar het gaat hen erom dat ze gehoord worden etc etc (zie eerdere post).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:10 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Omdat het 0 toegevoegde waarde heeft... de rechter doet er niets mee, waarom dan de schijn tegen de nabestaanden ophouden dat er wel wat mee gebeurt?
Maargoed, om 09:30 gaan we weer verder met de zaak.
Dit is correct. Ze verwachten zelfs dat je in grote lijnen opschrijft wat je wilt zeggen. Dit wordt nagekeken. Je mag niet zomaar alles zeggen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het lijkt me verder ook aannemelijk dat slachtoffers van te voren worden ingelicht wat hun spreekrecht inhoudt.
Hij kort psycholoog, of psychiater wat is het, af tot psychoquote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:15 schreef TUFKAL het volgende:
http://www.dvhn.nl/nieuws(...)Vaatstra-%28dag-2%29
Gaan we weer naar de complotten?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:24 schreef Panzermaus het volgende:
http://www.boublog.nl/25/03/2012/de-moeder-van-prins-johan-friso-en-marianne-vaatstra/
Bizar.
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:24 schreef Panzermaus het volgende:
http://www.boublog.nl/25/03/2012/de-moeder-van-prins-johan-friso-en-marianne-vaatstra/
Bizar.
Ik snap in godsnaam niet hoe mensen zo gek kunnen worden.quote:
Ja, die zijn niet helemaal goed.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:28 schreef Panzermaus het volgende:
[..]
Ik snap in godsnaam niet hoe mensen zo gek kunnen worden.Het schijnt nog dat mensen het serieus nemen ook. Echt, wtf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |