Mij maakt het ook niet wat het slachtoffer voor straf juist vind, daar gaat het niet om, dat is aan de rechter. Maar als de toestand van de dader mee kan wegen in het oordeel van de rechter (strafvermindering?) dan zie ik niet in waarom de toestand van een slachtoffer niet ook mag meewegen bij de bepaling van haar oordeel.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:09 schreef Tchock het volgende:
En ik ben het daar dus niet mee eens. Of een slachtoffer nou vindt dat de dader levenslang de cel in moet, of dat een slachtoffer vindt dat haar dader niet vervolgd moet worden; dat maakt niet uit. Dat is niet aan het slachtoffer om te bepalen behoudens zeer extreme uitzonderingen.
Omdat het hele strafrecht draait om ervoor te zorgen dat deze dader zich voortaan aan de regels houdt, en om ervoor te zorgen dat anderen zich aan de regels houden. Daarom draait alles om de dader; het gaat erom wat hij gedaan heeft en wat voor hem als persoon een passende straf is.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Mij maakt het ook niet wat het slachtoffer voor straf juist vind, daar gaat het niet om, dat is aan de rechter. Maar als de toestand van de dader mee kan wegen in het oordeel van de rechter (strafvermindering?) dan zie ik niet in waarom de toestand van een slachtoffer niet ook mag meewegen bij de bepaling van haar oordeel.
Dat is precies wat ik er ook mee heb idd.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ik lees her en der "iedereen kan een keer doorslaan" en dat het begrijpelijk is dat iemand na die ene keer dertien jaar zwijgt "om zijn gezin te beschermen". Maar ik vind dit verhaal toch wel wat anders. Het is in de jaren na de moord geweest dat hij er in een waas met die auto vandoor ging, het is in de jaren na de moord geweest dat hij prostituees bleef bezoeken. Kan me zo voorstellen dat hij dat laatste, keurig getrouwd en streng gelovig, best wel een bedenkelijke activiteit vond, maar hij kon de drang kennelijk niet tegenhouden.
Dat is niet 1x je niet kunnen beheersen, dat is met enige regelmaat niet voor jezelf instaan.
Het spreekrecht kan voor een slachtoffer een vorm van erkenning zijn, zij willen gehoord worden over de schending van hun rechten. En de plek bij uitstek daarvoor is tijdens de strafzaak van de dader. Al degenen waarvan zij graag willen dat die hun verhaal horen zijn daar aanwezig. Het 'kan' ook voor hen een soort van genoegdoening zijn, het 'kan' ook helend werken. Ik ben daarom blij dat de rechten van slachtoffers uitgebreid zijn, en dat mag wat mij betreft ten koste van de rechten van daders.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:18 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Omdat het hele strafrecht draait om ervoor te zorgen dat deze dader zich voortaan aan de regels houdt, en om ervoor te zorgen dat anderen zich aan de regels houden. Daarom draait alles om de dader; het gaat erom wat hij gedaan heeft en wat voor hem als persoon een passende straf is.
Hij heeft een misdrijf tegen de staat begaan en daarom moet HIJ voor de rechter komen. Het idee achter het strafrecht heeft vrijwel niets met de slachtoffers te maken.
Al staat dat natuurlijk los van een eventuele schadevergoeding, dat ie er gewoon bijgevoegd en heeft weer niets met het spreekrecht van nabestaanden te maken.
Ik zie niet in waarom de rechter moeite kan hebben met het spreekrecht van slachtoffers. Zij kunnen de zaak blijven beoordelen zoals ze altijd al gedaan hebben en uitgaan van de daadwerkelijk feiten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:20 schreef Doodloper het volgende:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-slachtoffers.dhtml
Dat is ook mijn punt dus.
Omdat het 0 toegevoegde waarde heeft... de rechter doet er niets mee, waarom dan de schijn tegen de nabestaanden ophouden dat er wel wat mee gebeurt?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 08:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom de rechter moeite kan hebben met het spreekrecht van slachtoffers. Zij kunnen de zaak blijven beoordelen zoals ze altijd al gedaan hebben en uitgaan van de daadwerkelijk feiten.
Een rechter zal toch wel getraind zijn om zich niet door emoties te laten beinvloeden??
0 toegevoegde waarde? Voor veel nabestaanden is het ook een stukje verwerking om hun kant van het verhaal te kunnen vertellen en de dader daarmee te kunnen confronteren.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:10 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Omdat het 0 toegevoegde waarde heeft... de rechter doet er niets mee, waarom dan de schijn tegen de nabestaanden ophouden dat er wel wat mee gebeurt?
Maargoed, om 09:30 gaan we weer verder met de zaak.
http://www.lc.nl/frieslan(...)ngsdag-Vaatstra-zaakquote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nergens meer een liveblog? De rechtszaak is weer begonnen.
https://twitter.com/SaskiaBellemanquote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nergens meer een liveblog? De rechtszaak is weer begonnen.
Ik verwacht dan ook niet dat slachtoffers ervan uitgaan dat hun spreekrecht de uitspraak zal beinvloeden (wat ook niet de bedoeling is van dit spreekrecht), maar het gaat hen erom dat ze gehoord worden etc etc (zie eerdere post).quote:Op vrijdag 29 maart 2013 09:10 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Omdat het 0 toegevoegde waarde heeft... de rechter doet er niets mee, waarom dan de schijn tegen de nabestaanden ophouden dat er wel wat mee gebeurt?
Maargoed, om 09:30 gaan we weer verder met de zaak.
Dit is correct. Ze verwachten zelfs dat je in grote lijnen opschrijft wat je wilt zeggen. Dit wordt nagekeken. Je mag niet zomaar alles zeggen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het lijkt me verder ook aannemelijk dat slachtoffers van te voren worden ingelicht wat hun spreekrecht inhoudt.
Hij kort psycholoog, of psychiater wat is het, af tot psychoquote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:15 schreef TUFKAL het volgende:
http://www.dvhn.nl/nieuws(...)Vaatstra-%28dag-2%29
Gaan we weer naar de complotten?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:24 schreef Panzermaus het volgende:
http://www.boublog.nl/25/03/2012/de-moeder-van-prins-johan-friso-en-marianne-vaatstra/
Bizar.
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:24 schreef Panzermaus het volgende:
http://www.boublog.nl/25/03/2012/de-moeder-van-prins-johan-friso-en-marianne-vaatstra/
Bizar.
Ik snap in godsnaam niet hoe mensen zo gek kunnen worden.quote:
Ja, die zijn niet helemaal goed.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 10:28 schreef Panzermaus het volgende:
[..]
Ik snap in godsnaam niet hoe mensen zo gek kunnen worden.Het schijnt nog dat mensen het serieus nemen ook. Echt, wtf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |