Maar dit gebeurt toch ook al? Het kan toch gewoon allebei?quote:- En welk belang is ermee gemoeid dat particulieren vuurwerk afsteken? Wat is er nou eigenlijk op tegen om vuurwerkshows te organiseren en profs dat te laten doen?
Je vraagt mijn mening over gedoogbeleid, dus die geef ik. Ik ben principieel tegen gedogen, ik wil dat de wet duidelijk is: iets mag of iets mag niet. En ja, het lijkt me goed dat beleid voor verschillende productgroepen op elkaar is afgestemd. Het zou bijvoorbeeld raar zijn als je op je 18e wél sterke drank mag drinken, maar niet een biertje. Zo ook met softdrugs; het legaliseren (dan wel verbieden) daarvan moet in overeenstemming zijn met vergelijkbare zaken als tabak of alcohol.quote:Op donderdag 28 maart 2013 11:57 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Jij bewijst met je laatste alinea dat argumenteren of zelfs consistent zijn niet je sterkste punt is. Dat mag dus dan moet dit ook kunnuh!
Als vuurwerk afsteken het hele jaar zou zijn toegestaan dan zou je een vuurwerkbewijs kunnen invoeren. Aangezien dit niet het geval is, is het een beetje nonsense. Ik ben er wel voor om mensen die gepakt worden met teveel illegaal vuurwerk of misbruik/gevaarlijk gedrag vertonen met vuurwerk ze het recht vuurwerk af te steken te ontnemen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:36 schreef Elfletterig het volgende:
En je vergelijkt iets waarvoor een rijbewijs nodig is, met iets dat je zonder enig bewijs van bekwaamheid kunt doen.
Het feit dat je vuurwerk wil verbieden want gevaarlijk maar tabak als reden aanvoert om drugs legaal te maken.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je vraagt mijn mening over gedoogbeleid, dus die geef ik. Ik ben principieel tegen gedogen, ik wil dat de wet duidelijk is: iets mag of iets mag niet. En ja, het lijkt me goed dat beleid voor verschillende productgroepen op elkaar is afgestemd. Het zou bijvoorbeeld raar zijn als je op je 18e wél sterke drank mag drinken, maar niet een biertje. Zo ook met softdrugs; het legaliseren (dan wel verbieden) daarvan moet in overeenstemming zijn met vergelijkbare zaken als tabak of alcohol.
Het ontgaat mij wat daar zo inconsistent aan is. Maar goed, het betreft een compleet ander onderwerp, want het gaat over verslavende middelen. Daar schaar ik vuurwerk nou niet echt onder. Vuurwerk is een gebruiksvoorwerp.
Ten eerste: http://www.onzetaal.nl/ta(...)telijk-voornaamwoordquote:Op donderdag 28 maart 2013 12:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja dat is "JOU" voorkeur. Waarom wil je jou voorkeur opleggen aan anderen?
Als mensen zichzelf willen verwonden en risico's willen nemen laat ze dat dan gewoon doen. Dat ze zelf voor de schade op mogen draaien lijkt me dan ook evident.
En natuurlijk mag jij je eigen vuurwerkshow organiseren als jij dat graag wil, en ook wanneer je maar wil als het aan mij ligt.
Auto's zijn op dit moment onmisbaar in Nederland. Zou je auto's vandaag acuut verbieden, dan ontstaan daardoor enorme problemen. De economie stort compleet in en er vallen een boel extra doden, omdat mensen niet op tijd bij een ziekenhuis kunnen komen. Je ageert in dit topic tegen een GroenLinks-initiatief, maar jouw bus haalt ze links in...quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:18 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Auto's zijn niet strikt noodzakelijk en onmisbaar. Het is natuurlijk best handig maar dat wil niet zeggen dat consumenten het massaal in handen zouden moeten hebben. Men kan tenslotte met de fiets, trein en bus. Een machinegeweer kan ook handig zijn in bepaalde situaties maar dat moeten we ook niet willen met zijn allen.
Auto's zijn bedoeld om te vervoeren. Dat geeft auto's een behoorlijke massa en snelheid waarop het menselijk brein eigenlijk niet snel genoeg kan reageren in alle situaties. Ook gaan er duizenden mensen als het ware onzichtbaar dood als gevolg van de uitlaatgassen en winning van de brandstof. Zoals een random anti auto site al zei: veilige en schone auto's bestaan niet.
Nee, ik stel slechts vast dat tabak (nog) niet verboden is. Wat mij betreft wordt roken verder ontmoedigd via voorlichting, hoge accijnzen en gerichte rookverboden in publieke ruimtes.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:43 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Het feit dat je vuurwerk wil verbieden want gevaarlijk maar tabak als reden aanvoert om drugs legaal te maken.
Dat is onzin, er zijn tal van situaties waarin de auto enkel gemakkelijk is en niet noodzakelijk. Openbaar vervoer is in veel gevallen een optie.quote:Op donderdag 28 maart 2013 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
Auto's zijn op dit moment onmisbaar in Nederland.
Je moet het rijden ook aan professionals over laten, dan gebeuren er een stuk minder ongelukken.quote:Op donderdag 28 maart 2013 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
er vallen een boel extra doden, omdat mensen niet op tijd bij een ziekenhuis kunnen komen.
Auto's zijn op zich niet gevaarlijk, het is de bestuurder die het doet.quote:Op donderdag 28 maart 2013 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
Het aantal ongelukken met auto's is zeer beperkt in vergelijking met de afgelegde kilometers. Auto's zijn de afgelopen decennia steeds veiliger en schoner geworden.
Maar je vergeet dat dat vergelijk mank gaat. Autorijden is een dagelijks fenomeen, vuurwerk slecht eenmaal per jaar. Ook bij het afsteken van vuurwerk moet men zich aan regels houden, net als bij het besturen van een voertuig. Daar komt het in beide gevallen voor dat er altijd mensen zijn die zich er niet aan houden. Als je redeneert, als er mensen zijn die het verpesten voor anderen(ook al is het een minderheid die dat doet) moet de meerderheid er maar onder lijden. Prima. Maar dan ook verbod op roken, drank, softdrugs(dus ook geen gedoogbeleid meer), alle Marokkanen het land uit omdat een groep zich niet weet te gedragen. Grenzen dicht voor asielzoekers(omdat er zat gevallen van misbruik hiervan zijn) en ga zo maar door.quote:Op donderdag 28 maart 2013 13:45 schreef Elfletterig het volgende:
De kans dat je een ongeval overleeft, is mede daardoor toegenomen. Mensen die autorijden, moeten eerst een rijbewijs halen, moeten zich aan allerlei verkeersregels houden en kunnen worden beboet als ze die regels overtreden.
Er zijn uitstekende rationele argumenten om vuurwerk te verbieden, zoals de maatschappelijke kosten, het aantal beschadigde ogen, etc. Reacties van vuurwerkliefhebbers gaan over het afpakken van hobby's (iets dat je 1 dag per jaar kunt doen, een hobby?quote:Op donderdag 28 maart 2013 10:51 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Grappig hoe de frusties de rollen kunnen omdraaien waardoor normaal Nederland gefrustreerd lijkt als ze een vuurpijl afsteken.
Dus feestjes ook maar verbieden? Daar is ook overlast van, harde muziek en dergelijke. Alle evenementen ook schrappen, voornamelijk verkeersoverlast krijg je daardoor. Lange files voor afritten daar. En wat is het nut? Waarom moet ik in de file staan omdat een stel boerentrienen naar de huishoudbeurs wil? Of een stel kanslozen de hele nacht wil dansen ergens, of een stel vieze stinkende alternatievo's naar een concert wil van een stel schreeuwende grootbekken???quote:Op donderdag 28 maart 2013 13:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, ik stel slechts vast dat tabak (nog) niet verboden is. Wat mij betreft wordt roken verder ontmoedigd via voorlichting, hoge accijnzen en gerichte rookverboden in publieke ruimtes.
Verder gaat het bij tabak / softdrugs om (verslavende) middelen die je als gebruiker zelf gebruikt. Vuurwerk is geen verslavend middel. Ik wil het ook niet verbieden, ik ben alleen voorstander van het idee om de vuurwerkoverlast en -schade terug te dringen, door het afsteken van vuurwerk aan professionals over te laten.
GLquote:
Dat je dat aanpakt prima, maar dat is sowieso geen legaal vuurwerk. Aangezien dat dan nog niet verkrijgbaar is. Dus.......quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:14 schreef Anyanka het volgende:
Te veel mensen vinden het normaal om 3 weken van tevoren te beginnen met knallen,
Ja, ik zeg toch ook dat ik weinig verwacht van deze maatregelen?quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:20 schreef dashung het volgende:
[..]
Dat je dat aanpakt prima, maar dat is sowieso geen legaal vuurwerk. Aangezien dat dan nog niet verkrijgbaar is. Dus.......
Schade moet je verhalen op de daders, daar hoeft de staat niet voor op te draaien. Dat is niet de schuld van het vuurwerk, maar van diegene die de schade aanbrengt naast het falende strafrecht in Nederland wanneer dit niet verhaald wordt op de daderquote:Op donderdag 28 maart 2013 13:51 schreef Elfletterig het volgende:
Verder gaat het bij tabak / softdrugs om (verslavende) middelen die je als gebruiker zelf gebruikt. Vuurwerk is geen verslavend middel. Ik wil het ook niet verbieden, ik ben alleen voorstander van het idee om de vuurwerkoverlast en -schade terug te dringen, door het afsteken van vuurwerk aan professionals over te laten.
Vooropstellend dat iedereen die nu illegaal vuurwerk afsteekt dat gewoon blijft doen natuurlijk, is het nogal naïef om te denken dat er daarnaast helemaal niemand extra illegaal vuurwerk gaat afsteken als legaal vuurwerk niet meer mogelijk is.quote:Op donderdag 28 maart 2013 12:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoe veel is "some people" dan? Dat bepaalde mensen zich aan wet- en regelgeving onttrekken, is evident... De vraag die voorlag, is of vuurwerkoverlast erger wordt door een verbod, omdat mensen dan massaal hun "toevlucht" zoeken in illegaal vuurwerk.
In Queensland is het zelfs al sinds 1972 verboden. Heeft niet echt geholpen met dat linken.quote:Ik betwijfel dat. En ik denk bovendien dat het jaar na jaar afneemt, omdat op den duur de "vanzelfsprekendheid" verdwijnt en mensen niet meer automatisch de jaarwisseling linken aan het zelf bezitten en afsteken van vuurwerk.
Nee, ik ageer wel degelijk tegen GL. GL hoor ik namelijk ook niet roepen dat alle moslims het land uit moeten omdat een aantal het verpest voor anderen. Of geen asielzoekers meer in Nederland omdat er een aantal misbruik van maken. Zouden ze dit wel doen had je een punt, maar dat doen ze niet.quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:22 schreef Anyanka het volgende:
Daar zou je tegen moeten ageren, niet GL.
GL zegt helemaal niet dat normale vuurwerkliefhebbers zich moeten distantiëren van het vuurwerktuig, ik zeg het.quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:25 schreef dashung het volgende:
[..]
Nee, ik ageer wel degelijk tegen GL. GL hoor ik namelijk ook niet roepen dat alle moslims het land uit moeten omdat een aantal het verpest voor anderen. Of geen asielzoekers meer in Nederland omdat er een aantal misbruik van maken. Zouden ze dit wel doen had je een punt, maar dat doen ze niet.
Ik denk niet dat men in september een eventueel vuurwerkverbod sterk heeft laten meewegen bij het bepalen van hun keuze. Heb jij dat wel gedaan dan?quote:En het gaat ook niet zo goed met GL he? Waarom zou dat zijn? 2 zeteltjes nog?
Nee ze willen het verbieden, ik heb het niet over distantierenquote:Op donderdag 28 maart 2013 14:38 schreef Anyanka het volgende:
GL zegt helemaal niet dat normale vuurwerkliefhebbers zich moeten distantiëren van het vuurwerktuig, ik zeg het.
Het geeft aan wat voor te laat geboren hippies daar zitten, en het vertrouwen in dat soort boomknuffelaars is weg. En alleen dat soort achterlijk volk komt met een vuurwerkverbod voor de burger.quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:38 schreef Anyanka het volgende:
Ik denk niet dat men in september een eventueel vuurwerkverbod sterk heeft laten meewegen bij het bepalen van hun keuze. Heb jij dat wel gedaan dan?
En daar hebben ze prima argumenten voor: gewonden, fijnstof, overlast, kosten. Die argumenten zouden aan kracht inboeten, wanneer mensen zich beter aan de regels zouden houden. Het draagvlak voor een verbod ligt nu rond de 40% (afhankelijk van de vraagstelling zelfs tegen de 60%). Hoeveel denk je dat dat zou zijn als mensen keurig op Oudjaarsavond wat vuurpijlen zouden afsteken?quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:42 schreef dashung het volgende:
[..]
Nee ze willen het verbieden, ik heb het niet over distantieren
bron?quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:15 schreef Anyanka het volgende:
Het draagvlak voor een verbod ligt nu rond de 40% (afhankelijk van de vraagstelling zelfs tegen de 60%).
Prachtig dat het een mooie traditie is, maar elk jaar zijn er een groot aantal mensen de dupe van. Plezier is natuurlijk leuk, maar niet als andere mensen er in deze mate de dupe van zijn.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:23 schreef Tijn het volgende:
Ik koop nooit vuurwerk, ik steek nooit vuurwerk af en het interesseert me eigenlijk geen moer wanneer anderen dat wel doen. Maar ik vind het echt belachelijk om het afsteken van vuurwerk op oud & nieuw te verbieden. Voor veel mensen is het een mooie traditie en het levert een hoop plezier op. Sowieso vind ik de trend van de laatste jaren om alles maar te willen verbieden dat enigszins buiten de normen van alledag valt nogal treurig. Laat de mensen lekker zelf bepalen wat ze wel en niet doen, alsof we niet al regeltjes genoeg hebben
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |