abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 maart 2013 @ 11:44:43 #1
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124477726

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

maandag 25 maart 2013 @ 11:45:54 #2
371032 GoedeVraag
pi_124477759
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:57 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Als jij niet snapt dat een verlies door de ECB genomen moet worden en dat dit verlies tot een failliete ECB zou leiden waardoor de nationale banken uit het eurosysteem geld bij moeten storten waardoor goud dan pas ertoe doet, tja, dan is het lastig om er inhoudelijk op in te gaan. De vraag van SeLang is dus, heel terecht, hoe wordt de ECB geherkapitaliseerd? Die zou namelijk feitelijk gezien failliet kunnen gaan. Ik ben heel benieuwd.
De ECB staat dus niet los van de rest van het eurosysteem.

Los daarvan heeft de ECB een geldpers.

http://www.z24.nl/analyse(...)_ECB_failliet__.html
  maandag 25 maart 2013 @ 11:48:44 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124477844
Kapitaal kun je niet printen :O

btw: je hebt de OP gesloopt. Ga je die nog fixen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 11:50:09 #4
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_124477891
Goud? Wat is dat?
  maandag 25 maart 2013 @ 11:50:35 #5
371032 GoedeVraag
pi_124477905
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:48 schreef SeLang het volgende:
Kapitaal kun je niet printen :O
Dat maakt niet uit voor faillissement :*

maandag 25 maart 2013 @ 11:51:59 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124477954
Verdiep je anders even in hoe het systeem werkt...
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 11:54:40 #7
371032 GoedeVraag
pi_124478035
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:51 schreef SeLang het volgende:
Verdiep je anders even in hoe het systeem werkt...
....zei de man die niet weet dat het eurosysteem 15% van zijn balans in goud aanhoudt; bijna twee maal zoveel als de buitenlandse reserves.
pi_124478141
IS DE RUST MET DE NOODLENING NU WEER TERUGGEKEERD OP CYPRUS?
Dat lijkt wishful thinking. De Cyprioten kunnen gewoon pinnen en morgen gaan de banken na tien dagen weer open, behalve Bank of Cyprus. Voor vermogende buitenlanders en ondernemers is Cyprus echter een onbetrouwbare partner geworden, schrijft correspondente Marloes de Koning vanmiddag vanuit Nicosia in het Handelsblad. Een massale kapitaalvlucht is volgens analisten onvermijdelijk nu grote rekeninghouders bij de twee zwakste banken extra hard worden getroffen.

“De winstgevende financiële dienstverlening smelt weg, wat blijft erover? Hoeveel overeind blijft van Cyprus als offshore economie en dienstverlener hangt onder meer af van de uitwerking van maatregelen in de komende dagen. De werkloosheid kan volgens een expert zomaar gaan oplopen tot Griekse hoogten als 26 procent van de bevolking. Bij het wegvagen van Laiki gaan duizenden banen verloren.”
NRC
  maandag 25 maart 2013 @ 12:01:52 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124478281
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:54 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

....zei de man die niet weet dat het eurosysteem 15% van zijn balans in goud aanhoudt; bijna twee maal zoveel als de buitenlandse reserves.
Ik weet prima hoeveel er in eurosysteem zit. Jammer dat jij het verschil niet begrijpt tussen de ECB en het eurosysteem. Reageer dan gewoon niet!
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 12:03:24 #10
371032 GoedeVraag
pi_124478324
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet prima hoeveel er in eurosysteem zit. Jammer dat jij het verschil niet begrijpt tussen de ECB en het eurosysteem. Reageer dan gewoon niet!

Gaat de ECB wel of niet failliet denk je?
  maandag 25 maart 2013 @ 12:12:40 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124478663
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:03 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Gaat de ECB wel of niet failliet denk je?
We zijn weer terug bij de oorspronkelijke post:

quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:29 schreef SeLang het volgende:

Dat betekent overigens wel (lijkt me) dat de ECB forse verliezen zal moeten gaan slikken op leningen die waren verstrekt aan de failliete banken en op collateral waartegen die waren verstrekt. Aangezien de ECB maar een paar miljard kapitaal heeft is ze misschien zelfs technisch failliet en zal dan moeten worden herkapitaliseerd. Ik ben benieuwd hoe ze dat implementeren. De lidstaten opnieuw geld laten storten? Of wellicht een asset creëren op basis van toekomstige seigniorage inkomsten?
Verder moet je ophouden met die linkdumps en gewoon vragen wat je niet begrijpt (of gewoon zelf je huiswerk doen om domme vragen/ opmerkingen te vermijden).

Ik ben hier wel weer mee klaar trouwens.
Mijn reisverslagen
pi_124478995
Wat ik niet helemaal begrijp is het volgende. Ze beweren nu dat spaarders onder de 100k gespaard zullen blijven. Maar is dat werkelijk zo?

Wat ik begrijp is dat ze de Laiki bank gaan opsplitsen. De spaarders onder 100k worden overgeheveld naar de Bank of Cyprus. De 'slechte' Laiki bank met al het Russisch spaargeld laten ze doodbloeden.

Maar echter, bij de Bank of Cyprus komt er ook een bail-in, ook voor de kleine spaarders. Dijsselbloem zegt hierover: "We want Bank of Cyprus to stay alive and continue, but it needs recapitalisation from senior, junior bondholders, also small savers,"

Hoe valt dit te rijmen met de zin uit het communiqué van vannacht: ''In particular, they
safeguard all deposits below EUR 100.000 in accordance with EU principles.''

Iemand die dit kan uitleggen?
  maandag 25 maart 2013 @ 12:27:27 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124479168
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:22 schreef Breekfast het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is het volgende. Ze beweren nu dat spaarders onder de 100k gespaard zullen blijven. Maar is dat werkelijk zo?

Wat ik begrijp is dat ze de Laiki bank gaan opsplitsen. De spaarders onder 100k worden overgeheveld naar de Bank of Cyprus. De 'slechte' Laiki bank met al het Russisch spaargeld laten ze doodbloeden.

Maar echter, bij de Bank of Cyprus komt er ook een bail-in, ook voor de kleine spaarders. Dijsselbloem zegt hierover: "We want Bank of Cyprus to stay alive and continue, but it needs recapitalisation from senior, junior bondholders, also small savers,"

Hoe valt dit te rijmen met de zin uit het communiqué van vannacht: ''In particular, they
safeguard all deposits below EUR 100.000 in accordance with EU principles.''

Iemand die dit kan uitleggen?
Dat lijkt mij inderdaad strijdig met elkaar als ze met "small savers" bedoelen <¤100.000
Mijn reisverslagen
pi_124479480
Ben wel benieuwd met welke wraakactie Rusland gaat komen aanzetten.
pi_124479680
De economische transitie van Cyprus staat pas op het punt te beginnen. De gemiddelde Cyprioot zal daar nog jarenlang de gevolgen van merken en hoogstwaarschijnlijk het grootste deel van zijn toekomstperspectief verliezen.

Beter had die eigen bevolking meteen alle verliezen kunnen nemen, weliswaar met een hevigere crisis in eerste instantie. Nu gaat die harde bodem de komende jaren niet bereikt worden waaruit de economie kan worden opgebouwt. De pijn word door een bailout misschien verkleint (wat niet eens zeker is) maar weliswaar uitgespreid over een zeer lange periode, waardoor de pijn erger aanvoelt.

En het is nog maar de vraag of er over een x tijd niet nog meer geld bij moet (imo een zekerheid).
  maandag 25 maart 2013 @ 12:44:27 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124479716
http://www.rtl.nl/%28/act(...)_over_Cyprusdeal.xml

quote:
Rusland des duivels over Cyprusdeal

Rusland is zeer verbolgen over het reddingspaln voor Cyprus. Russische spaarders hebben veel geld bij Cypriotische banken, dat ze vrijwel zeker kwijt zijn.

"Het stelen van wat reeds gestolen is, gaat door", zei premier Dmitri Medvedev tegenover Russische media. Een wat cryptische formulering waar ook nog eens vrij lang op moest worden gewacht. Medvedev doelt waarschijnlijk op al het kapitaal uit Rusland dat naar het 'offshore banking paradijs' Cyprus is weggesluisd. Daar zit veel zwart geld bij maar vorige week gaf Medevedev ook toe dat staatsbedrijven geld op Cyprus hebben gestald.

"Als premier kan Medvedev het natuurlijk niet opnemen voor belastingonduikers en daarom is waarschijnlijk voor deze wat merkwaardige formulering gekozen.", aldus oud RTL-correspondent in Rusland, Reinoud Broekhuijsen. "Dat ze hier in Rusland niet blij mee zijn is wel duidelijk, dit regime is een regime van rijker Rusland en je kan erop rekenen dat heel wat mensen uit de omgeving van Medvedev nu flink wat spaargeld in een zwart gat zien verdwijnen. Bovendien zijn er heel wat staatsbedrijven met een stevig centje op een Cypriotische bank. "
'De EU zal worden bestraft'

Voormalig Kremlin-adviseur Aleksander Nekrassov voorspelde zondag dat Moskou naar manieren zal gaan zoeken om "de EU te straffen". Rusland zou het verlies van de Russische gelden willen wreken op Europese bedrijven.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 25 maart 2013 @ 12:47:42 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124479824
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:43 schreef piepeloi55 het volgende:
De economische transitie van Cyprus staat pas op het punt te beginnen. De gemiddelde Cyprioot zal daar nog jarenlang de gevolgen van merken en hoogstwaarschijnlijk het grootste deel van zijn toekomstperspectief verliezen.

Beter had die eigen bevolking meteen alle verliezen kunnen nemen, weliswaar met een hevigere crisis in eerste instantie. Nu gaat die harde bodem de komende jaren niet bereikt worden waaruit de economie kan worden opgebouwt. De pijn word door een bailout misschien verkleint (wat niet eens zeker is) maar weliswaar uitgespreid over een zeer lange periode, waardoor de pijn erger aanvoelt.

En het is nog maar de vraag of er over een x tijd niet nog meer geld bij moet (imo een zekerheid).
juist dit, er is nu geen investeerder die iets gaat doen op Cyprus, het is in ene een straatarme regio en het zal ook een problemenkind blijven met torenhoge schulden die nooit en te nimmer kunnen worden terugbetaald en weggevaagd vertrouwen.. Dit had voorkomen kunnen worden door het land gewoon failliet te laten gaan.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 25 maart 2013 @ 12:49:07 #18
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124479863
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat lijkt mij inderdaad strijdig met elkaar als ze met "small savers" bedoelen <¤100.000
de rentevergoeding zal flink omlaag gaan (naar 0%) en er zullen flinke kosten in rekening gebracht worden voor spaarrekeningen zo hoorde ik net.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_124480334
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
juist dit, er is nu geen investeerder die iets gaat doen op Cyprus, het is in ene een straatarme regio en het zal ook een problemenkind blijven met torenhoge schulden die nooit en te nimmer kunnen worden terugbetaald en weggevaagd vertrouwen.. Dit had voorkomen kunnen worden door het land gewoon failliet te laten gaan.
Dat lijkt mij niet.

Er vallen twee banken om. En Cyprus zit met een staatsschuld van om en nabij de 100%. De VS met 110%, en Japan met 250%. En beiden snel oplopend!
Maar wel de macht en het geld van de EU erachter om dat gas uit de bodem onder dat eiland te halen. En dat is toch echt 'kapitaal' in een carbon-economie!
Daarnaast kan het zijn belastingwetgeving herzien, nu het niet meer aantrekkelijk hoeft te zijn voor de 'Berezovsky's' van deze wereld. Waar vooral Engelsen die zich op Cyprus hebben gevestigd vanwege het 'gunstige klimaat' de dupe van zullen worden.
En tot slot woedt er pal voor de deur een oorlog met potentie, om het zo maar even te noemen. Daar kun je ook leuk aan verdienen als de EU dat embargo opheft, zoals de Engelsen en de Fransen willen om hun eigen wapenindustrie een 'boost' te geven......

Kortom: Zat 'potentie'!
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_124480362
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Duizend-Bommen op 25-03-2013 13:06:49 (dubbel) ]
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_124481724
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:05 schreef Duizend-Bommen het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet.

Er vallen twee banken om. En Cyprus zit met een staatsschuld van om en nabij de 100%. De VS met 110%, en Japan met 250%. En beiden snel oplopend!
Maar wel de macht en het geld van de EU erachter om dat gas uit de bodem onder dat eiland te halen. En dat is toch echt 'kapitaal' in een carbon-economie!
Daarnaast kan het zijn belastingwetgeving herzien, nu het niet meer aantrekkelijk hoeft te zijn voor de 'Berezovsky's' van deze wereld. Waar vooral Engelsen die zich op Cyprus hebben gevestigd vanwege het 'gunstige klimaat' de dupe van zullen worden.
En tot slot woedt er pal voor de deur een oorlog met potentie, om het zo maar even te noemen. Daar kun je ook leuk aan verdienen als de EU dat embargo opheft, zoals de Engelsen en de Fransen willen om hun eigen wapenindustrie een 'boost' te geven......

Kortom: Zat 'potentie'!
Jouw cijfers kloppen niet (met de bailout rond de 150% en dan moet de economie niet te fors krimpen en geen extra geld nodig blijken te zijn), maar laten we hopen dat je buiten dat wel gelijk hebt en de economie in Cyprus nu wonderbaarlijk gaat herstellen. Ik geloof daar niet in, de economische transitie staat pas op het punt te beginnen in Cyprus. De gemiddeld bevolking zal vroeg of laat ook beseffen wat ze liever gehad zouden hebben, het ontnemen van alle toekomstperspectief is namelijk erger dan een ''kortstondig" groter verlies.
pi_124482995
Cijfers zijn geduldig. Helaas.

Dat van het ontnemen van toekomstperspectief zie ik niet zo. Als we in ogenschouw nemen wat het gas ons in Nederland heeft gebracht, zonder dat de gemiddelde Nederlander zich dat overigens realiseert, dan ziet de toekomst voor een ingezetene van Cyprus er helemaal niet beroerd uit. Zelfs in de aanloop naar de uiteindelijke winning van dat gas zal er zat activiteit zijn waar je als Cyprioot leuk aan kunt verdienen. Uiteindelijk waarschijnlijk meer dan aan die postbussen van de 'Joodse Maffia', ook wel 'Russen' genoemd.

60 trillion-cubic-feet, te verdelen over 800.000 Cyprioten. Er zullen nog zat Europeanen zijn, in de niet te verre toekomst, die zouden willen dat ze in hun schoenen stonden. Als de EU haar impliciete belofte tenminste waarmaakt, dat ze hun schouders zullen zetten onder het verdedigen van het 'Cypriotische' belang in dat gasveld. Dat nu samenvalt met het 'Europese' belang.

Iets soortgelijks overigens bij Griekenland, waar bij Kreta een identieke gigantische gasbel wordt vermoed. Hillary Clinton kwam direct na het begin van de 'Eurocrisis' al langs in Athene, met in haar gevolg de 'usual suspects' met een Amerikaans paspoort die de Grieken wel wilden 'helpen'.

Dat hele oostelijke deel van de Middellandse en Egeïsche Zee, van Piraeus tot Alexandrië, heeft volgens een groeiend aantal deskundigen, de potentie om uit te groeien tot het nieuwe 'Golfgebied'. Tijd voor Europa om te stoppen met navelstaren, en het hoofd niet langer te laten hangen naar 'sceptici' die zich druk maken om bedragen die ze in de VS, Japan en Engeland dagelijks van de drukpers laten rollen.

pi_124483258
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:29 schreef SeLang het volgende:
Die Cyprus "deal" lijkt een goede in zoverre dat men nu kennelijk de senioriteits volgorde respecteert die ook zou gelden bij een faillissement. Dat is een goede zaak.

Dat betekent overigens wel (lijkt me) dat de ECB forse verliezen zal moeten gaan slikken op leningen die waren verstrekt aan de failliete banken en op collateral waartegen die waren verstrekt. Aangezien de ECB maar een paar miljard kapitaal heeft is ze misschien zelfs technisch failliet en zal dan moeten worden herkapitaliseerd. Ik ben benieuwd hoe ze dat implementeren. De lidstaten opnieuw geld laten storten? Of wellicht een asset creëren op basis van toekomstige seigniorage inkomsten?
De verplichtingen aan de ecb van laiki bank worden overgenomen door bank of cyprus
pi_124483403
ben ik de enige die denkt dat de 100.000+ spaarders van laiki bank 100% terugkrijgen? immers de 100.000- spaarders worden overgeheveld naar de bank of cyprus, zodat de uitstaande leningen ruim voldoende zijn om de resterende spaarders terug te betalen, wellicht in 10 jaar tijd dat wel
pi_124484429
quote:
Vrede en welvaart in europa dankzij de euro _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')