Dit zal inderdaad bij de gemeente op te vragen zijn. Alleen duurt dat allemaal zo lang dus hoop ik hier wat ervaringen te horen.quote:Op zondag 24 maart 2013 13:10 schreef blomke het volgende:
Lijkt me dat de gemeente wel weet hoe het met die verklaringen zit.
Overigens, toen ik de titel las, waren dat nou net de 2 onderwerpen (grond en asbest) die bij me in gedachten opkwamen.
Hier om de hoek is recent een huis gesloopt: één dag om het los te zagen van de buren, één dag om het te slopen én puin af te voeren
Ok bedankt. Voor het asbest zou je inderdaad zeggen dat dit onderzoek een paar jaar later niet weer hoeft, voor de bodem kan dat anders liggen.quote:Op zondag 24 maart 2013 14:34 schreef k_man het volgende:
Een schoongrondverklaring ga je niet krijgen. Tegenwoordig is dat een geschiktheidsverklaring. Er wordt dus niet verklaard dat de grond schoon is, maar dat deze geschikt is voor het beoogde gebruik (i.c. wonen).
Hou er ook rekening mee dat een asbestinventarisatie slechts een eerste verkenning is. Het komt in mijn ervaring vaker wel dan niet voor dat er tijdens de sloop meer asbest gevonden wordt dan in de inventarisatie stond. Er moet dan aanvullend onderzoek plaatsvinden, plus alle vervolgkosten van het verwijderen.
Ik weet niet of er echt een termijn aan die onderzoeken hangt. Er zal geen asbest meer bijkomen, dus een onderzoek dat nu gebeurt, heeft over een paar jaar nog net zoveel waarde.
Maar wij zijn de koper, dus dit willen we niet. We willen de eventuele kosten kunnen verhalen op de verkoper.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:21 schreef blomke het volgende:
In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn. Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet. De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is en vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden.
Dat gaat denk ik niet werken. Wat je wel kunt doen is een offerte opvragen bij een asbestsaneringsbedrijf, en de offerteprijs van de vraagprijs afhalen in de onderhandeling. Of de verkoper daar mee akkoord gaat is natuurlijk ook weer aan hen.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:37 schreef toko2 het volgende:
[..]
Maar wij zijn de koper, dus dit willen we niet. We willen de eventuele kosten kunnen verhalen op de verkoper.
Wat staat in het koopcontract over asbest?quote:Op zondag 24 maart 2013 15:53 schreef toko2 het volgende:
In principe is de deal al rond, lastig dit... ik weet niet of de kosten voor asbest verwijdering echt uit de hand kunnen lopen?
Hoeveel precies weet ik niet, was onderdeel van heel grote offerte met totaalprijs. Rapportje kost je een paar honderd euro. Vergunning ligt aan je gemeente maar meestal ook zoiets. Het saneren zelf kost zeker een veelvoud daarvan, afhankelijk van de situatie (bevestigingsmaterialen, type asbest, etc).quote:Op zondag 24 maart 2013 16:05 schreef toko2 het volgende:
In het koopcontract staat dat de verkoper niet bekend is dat er asbest in de woning zit verwerkt anders dan voor het blote oog zichtbaar. Door de leeftijd van de woning is het wel mogeijk dat er ergens asbest is verwerkt. Mocht koper ergens asbest in het pand aantreffen dan weet hij hier mee om te gaan.
Polen lijkt me niet zo'n goed idee. Hoeveel extra kosten hadden jullie bij de sloop i.v.m. het asbest?
Nee: "niet bekend is dat er asbest in de woning zit verwerkt anders dan voor het blote oog zichtbaar"quote:Op zondag 24 maart 2013 16:38 schreef blomke het volgende:
Maar de verkoper zegt dat er geen asbest in zit? Dan kan je hem daar aan houden?
Nee, niet zichtbaar aanwezig = verkoper neemt geen verantwoordelijkheidquote:Op zondag 24 maart 2013 16:46 schreef blomke het volgende:
Dus : niet zichtbaar aanwezig -> geen asbest.
Dankjewel, dit is in ieder geval positief.quote:Op zondag 24 maart 2013 17:04 schreef User_Tinus het volgende:
Uit de praktijk:
Voor een bodemonderzoek bestaat geen wettelijke termijn voor het verlopen ervan. De gemeente/milieudienst hanteert echter een termijn van 5 jaar. Je kunt je voorstellen dat voor een weiland dit langer gebruikt kan worden, omdat de kans dat hier iets gebeurt in die 5 jaar kleiner is dan bij bijvoorbeeld een garage waar veel met olie gewerkt wordt. Soms is in overleg daarom nog mogelijk om oudere rapporten te gebruiken.
Een asbestinventarisatie heeft een geldigheidstermijn van 3 jaar (dit staat ook op het rapport). Waarom dit is, er kan geen asbest meer bijkomen, is mij niet bekend.
Als het huis van voor 1950 is, heb je weinig te vrezen, voor die tijd werd asbest zeer weinig toegepast. Verbouwingen in de tijd 1950-1993 kunnen er wel voor gezorgd hebben dat alsnog asbest is toegepast.
Dat is zowat een standaard-clausule die in het verkoopcontract van zowat alle huizen gebouwd vóór pak 'em beet 1985 wordt opgenomen.quote:Op zondag 24 maart 2013 16:56 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Nee, niet zichtbaar aanwezig = verkoper neemt geen verantwoordelijkheid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |