abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124437323
Wij willen een oud huis kopen wat eigenlijk niets meer waard is, we kopen het dan ook met als doel er een nieuw huis op te gaan zetten.

We weten nog niet of we direct gaan slopen / bouwen of dat we tijdelijk in de woning gaan wonen en nog even een paar jaar door sparen.

Nu willen we in de koopovereenkomst een schoongrondverklaring als ontbindende voorwaarde laten opnemen. Ook willen we afspraken maken voor het geval er asbest in de oude woning zit.

Voordat je gaat bouwen heb je ook een schoongrondverklaring nodig, weet iemand hoe lang zo'n verklaring geldig is, dus binnen welke periode je moet gaan bouwen? Hetzelfde geldt voor het slopen dan moet je ook eerst een asbest inventarisatie houden, hoe lang is dit rapport geldig?

Het is natuurlijk zonde als je nu de onderzoeken moet doen voor het koopcontract en straks weer opnieuw voor het slopen/bouwen van de woning.

Heeft iemand hier ervaring / tips?
pi_124438754
Lijkt me dat de gemeente wel weet hoe het met die verklaringen zit.

Overigens, toen ik de titel las, waren dat nou net de 2 onderwerpen (grond en asbest) die bij me in gedachten opkwamen.

Hier om de hoek is recent een huis gesloopt: één dag om het los te zagen van de buren, één dag om het te slopen én puin af te voeren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124438849
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:10 schreef blomke het volgende:
Lijkt me dat de gemeente wel weet hoe het met die verklaringen zit.

Overigens, toen ik de titel las, waren dat nou net de 2 onderwerpen (grond en asbest) die bij me in gedachten opkwamen.

Hier om de hoek is recent een huis gesloopt: één dag om het los te zagen van de buren, één dag om het te slopen én puin af te voeren
Dit zal inderdaad bij de gemeente op te vragen zijn. Alleen duurt dat allemaal zo lang dus hoop ik hier wat ervaringen te horen.
pi_124438992
Of bij de Provinciale overheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124441961
Een schoongrondverklaring ga je niet krijgen. Tegenwoordig is dat een geschiktheidsverklaring. Er wordt dus niet verklaard dat de grond schoon is, maar dat deze geschikt is voor het beoogde gebruik (i.c. wonen).

Hou er ook rekening mee dat een asbestinventarisatie slechts een eerste verkenning is. Het komt in mijn ervaring vaker wel dan niet voor dat er tijdens de sloop meer asbest gevonden wordt dan in de inventarisatie stond. Er moet dan aanvullend onderzoek plaatsvinden, plus alle vervolgkosten van het verwijderen.

Ik weet niet of er echt een termijn aan die onderzoeken hangt. Er zal geen asbest meer bijkomen, dus een onderzoek dat nu gebeurt, heeft over een paar jaar nog net zoveel waarde.
pi_124442949
quote:
7s.gif Op zondag 24 maart 2013 14:34 schreef k_man het volgende:
Een schoongrondverklaring ga je niet krijgen. Tegenwoordig is dat een geschiktheidsverklaring. Er wordt dus niet verklaard dat de grond schoon is, maar dat deze geschikt is voor het beoogde gebruik (i.c. wonen).

Hou er ook rekening mee dat een asbestinventarisatie slechts een eerste verkenning is. Het komt in mijn ervaring vaker wel dan niet voor dat er tijdens de sloop meer asbest gevonden wordt dan in de inventarisatie stond. Er moet dan aanvullend onderzoek plaatsvinden, plus alle vervolgkosten van het verwijderen.

Ik weet niet of er echt een termijn aan die onderzoeken hangt. Er zal geen asbest meer bijkomen, dus een onderzoek dat nu gebeurt, heeft over een paar jaar nog net zoveel waarde.
Ok bedankt. Voor het asbest zou je inderdaad zeggen dat dit onderzoek een paar jaar later niet weer hoeft, voor de bodem kan dat anders liggen.

Iemand nog tips hoe ik het asbest verhaal het beste in de koopovereenkomst kan laten opnemen?
pi_124444031
In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn. Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet. De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is en vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden.
pi_124444814
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:21 schreef blomke het volgende:
In de onroerende zaak kunnen asbesthoudende stoffen aanwezig zijn. Bij eventuele verwijdering van asbesthoudende materialen moeten speciale maatregelen worden getroffen, die staan beschreven in de Milieuwet. De koper verklaart in de clausule dat hij hiermee bekend is en vrijwaart daarmee de verkoper van iedere aansprakelijkheid als er inderdaad asbest wordt gevonden.
Maar wij zijn de koper, dus dit willen we niet. We willen de eventuele kosten kunnen verhalen op de verkoper.
  zondag 24 maart 2013 @ 15:43:33 #9
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_124445108
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:37 schreef toko2 het volgende:

[..]

Maar wij zijn de koper, dus dit willen we niet. We willen de eventuele kosten kunnen verhalen op de verkoper.
Dat gaat denk ik niet werken. Wat je wel kunt doen is een offerte opvragen bij een asbestsaneringsbedrijf, en de offerteprijs van de vraagprijs afhalen in de onderhandeling. Of de verkoper daar mee akkoord gaat is natuurlijk ook weer aan hen.
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_124445509
In principe is de deal al rond, lastig dit... ik weet niet of de kosten voor asbest verwijdering echt uit de hand kunnen lopen?
  zondag 24 maart 2013 @ 15:58:28 #11
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_124445703
quote:
15s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:53 schreef toko2 het volgende:
In principe is de deal al rond, lastig dit... ik weet niet of de kosten voor asbest verwijdering echt uit de hand kunnen lopen?
Wat staat in het koopcontract over asbest?

En qua kosten: ligt eraan hoe je het doet... wij hebben het een asbestsaneringsbedrijf laten doen (huis in plastic ingepakt, mannen in maanpakken, gele linten met doodshoofden erop rondom je huis, etc), en dan is het heel duur. Maar je kunt ook een paar Polen vragen via werkspot natuurlijk. Alleen als je buren de gemeente bellen dan hang je.
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
pi_124446000
In het koopcontract staat dat de verkoper niet bekend is dat er asbest in de woning zit verwerkt anders dan voor het blote oog zichtbaar. Door de leeftijd van de woning is het wel mogeijk dat er ergens asbest is verwerkt. Mocht koper ergens asbest in het pand aantreffen dan weet hij hier mee om te gaan.

Polen lijkt me niet zo'n goed idee. Hoeveel extra kosten hadden jullie bij de sloop i.v.m. het asbest?
  zondag 24 maart 2013 @ 16:13:14 #13
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_124446314
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:05 schreef toko2 het volgende:
In het koopcontract staat dat de verkoper niet bekend is dat er asbest in de woning zit verwerkt anders dan voor het blote oog zichtbaar. Door de leeftijd van de woning is het wel mogeijk dat er ergens asbest is verwerkt. Mocht koper ergens asbest in het pand aantreffen dan weet hij hier mee om te gaan.

Polen lijkt me niet zo'n goed idee. Hoeveel extra kosten hadden jullie bij de sloop i.v.m. het asbest?
Hoeveel precies weet ik niet, was onderdeel van heel grote offerte met totaalprijs. Rapportje kost je een paar honderd euro. Vergunning ligt aan je gemeente maar meestal ook zoiets. Het saneren zelf kost zeker een veelvoud daarvan, afhankelijk van de situatie (bevestigingsmaterialen, type asbest, etc).

Overigens mag je het ook zelf weghalen, maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent!
pi_124447265
Ok, bedankt voor je reactie.
pi_124447387
Maar de verkoper zegt dat er geen asbest in zit? Dan kan je hem daar aan houden?
  zondag 24 maart 2013 @ 16:44:51 #16
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_124447724
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:38 schreef blomke het volgende:
Maar de verkoper zegt dat er geen asbest in zit? Dan kan je hem daar aan houden?
Nee: "niet bekend is dat er asbest in de woning zit verwerkt anders dan voor het blote oog zichtbaar"
pi_124447805
Dus : niet zichtbaar aanwezig -> geen asbest.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:56:37 #18
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_124448234
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:46 schreef blomke het volgende:
Dus : niet zichtbaar aanwezig -> geen asbest.
Nee, niet zichtbaar aanwezig = verkoper neemt geen verantwoordelijkheid
  zondag 24 maart 2013 @ 17:04:45 #19
292681 User_Tinus
Kijk rechts -->
pi_124448599
Uit de praktijk:
Voor een bodemonderzoek bestaat geen wettelijke termijn voor het verlopen ervan. De gemeente/milieudienst hanteert echter een termijn van 5 jaar. Je kunt je voorstellen dat voor een weiland dit langer gebruikt kan worden, omdat de kans dat hier iets gebeurt in die 5 jaar kleiner is dan bij bijvoorbeeld een garage waar veel met olie gewerkt wordt. Soms is in overleg daarom nog mogelijk om oudere rapporten te gebruiken.

Een asbestinventarisatie heeft een geldigheidstermijn van 3 jaar (dit staat ook op het rapport). Waarom dit is, er kan geen asbest meer bijkomen, is mij niet bekend.
Als het huis van voor 1950 is, heb je weinig te vrezen, voor die tijd werd asbest zeer weinig toegepast. Verbouwingen in de tijd 1950-1993 kunnen er wel voor gezorgd hebben dat alsnog asbest is toegepast.
pi_124449025
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:04 schreef User_Tinus het volgende:
Uit de praktijk:
Voor een bodemonderzoek bestaat geen wettelijke termijn voor het verlopen ervan. De gemeente/milieudienst hanteert echter een termijn van 5 jaar. Je kunt je voorstellen dat voor een weiland dit langer gebruikt kan worden, omdat de kans dat hier iets gebeurt in die 5 jaar kleiner is dan bij bijvoorbeeld een garage waar veel met olie gewerkt wordt. Soms is in overleg daarom nog mogelijk om oudere rapporten te gebruiken.

Een asbestinventarisatie heeft een geldigheidstermijn van 3 jaar (dit staat ook op het rapport). Waarom dit is, er kan geen asbest meer bijkomen, is mij niet bekend.
Als het huis van voor 1950 is, heb je weinig te vrezen, voor die tijd werd asbest zeer weinig toegepast. Verbouwingen in de tijd 1950-1993 kunnen er wel voor gezorgd hebben dat alsnog asbest is toegepast.
Dankjewel, dit is in ieder geval positief.
  zondag 24 maart 2013 @ 17:39:58 #21
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_124449934
quote:
7s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:56 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Nee, niet zichtbaar aanwezig = verkoper neemt geen verantwoordelijkheid
Dat is zowat een standaard-clausule die in het verkoopcontract van zowat alle huizen gebouwd vóór pak 'em beet 1985 wordt opgenomen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  Moderator zondag 24 maart 2013 @ 19:45:38 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_124454457
Denk dat dit topic beter in Werk, Geldzaken en Recht past.
Ik schop hem wel even die kant op.

K&W --> WGR
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')