abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124427276
Of dit draadje wellicht beter thuishoort in de klaagbaak weet ik niet.
Ik wil in ieder geval de hobbyist en klusser bereiken met het volgende;

Ik wilde voor de volledigheid altijd al graag een cirkelzaag.
Bij de Gamma kocht ik steigerhout voor een mooie tafel die ik zelf wilde maken (uiteindelijk goed gelukt trouwens). Ik keek ook nog ff bij de cirkelzagen en zag de Gamma machine. Hij zag er degelijk uit met zijn dikke bodemplaat en dergelijke. Hij kwam op mij robuster over dan de goedkopere cirkelzagen van Metabo en dergelijke. Ook ziet hij er keurig uit. De machine koste nog lang geen 100 euro, dus hop, meegenomen en thuis aan het werk.

Na wel één steigerhouten tafel die ik ermee heb gemaakt ben ik het ding spuugzat.
De kwaliteit van de machine is echt om te huilen, mijn frustratie dus maar delen met jullie omdat ik nergens een eerlijk verhaal vind over deze machine. Bij deze voor iedereen die informatie zoekt over deze machine alvast mij mening.

Klussers die een cirkelzaag willen aanschaffen; koop geen cirkelzaag van de Gamma type CS13-185!!! (Ik weet het, ik ben zo stom geweest om zo'n ding voor 69 euro aan te schaffen, echt te mooi om waar te zijn dus.)

Waarom;
- De bovenbouw (motor en zaagblad e.d.) beweegt ten opzichte van de GELIJDENDE voet. (weg precisie)
- De spanner (blikken plaatje) op de hoogteinstelling draaide ik al meteen dol, terwijl ik de hoogteinstelling niet eens goed gelockt kreeg.
- Schroeven waren al beschadigd toen ik het ding uit de koffer haalde.
- Langsgeleider (stalen beugeltje om de zaag bijv. mee langs een plaat te halen zodat je strips zaagt) buigt gemakkelijk en zit niet mooi haaks in de voet uitgeleind.
- Zaagblad staat niet parallel uitgeleind met de zijkant van de voet.
- Zaagblad-beschermkap blijft hangen!!! (Volgens mij zit dat ding erop om je vingers te beschermen!!!)
- Gradeninstelling van de zaag niet vast... (Echt knap hoe golvig je met deze machine kan zagen.)

Ik ga morgen terug naar de Gamma en laat het machientje nog liever ter vondeling voor de deur liggen (als ze hem niet terugnemen).
pi_124427455
Goedkoop = duurkoop, voor een mooi masjien ben je al gauw 1500 euro kwijt.
pindazakje
  † In Memoriam † zondag 24 maart 2013 @ 00:05:54 #3
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_124427661

Dit is 'm he?
Ziet er al cheap-ass uit.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_124427795
Dat is hem!
NIET KOPEN DUS!!!

Ik heb het al toegegeven, ik ben een stomkop geweest! Maar de gamma is niet de enige met machines in deze prijscategorie, Bosch, B&D en Metabo hebben ze ook (wel ietsje duurder, zegmaar rond de 100 euro)

(Eigenlijk moet er een verbod komen op "rommel verkopen en daarmee klanten oplichten"!!!)
pi_124428035
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:09 schreef Harmen85 het volgende:
Dat is hem!
NIET KOPEN DUS!!!

Ik heb het al toegegeven, ik ben een stomkop geweest! Maar de gamma is niet de enige met machines in deze prijscategorie, Bosch, B&D en Metabo hebben ze ook (wel ietsje duurder, zegmaar rond de 100 euro)

(Eigenlijk moet er een verbod komen op "rommel verkopen en daarmee klanten oplichten"!!!)
Dat laatste ben ik het niet mee eens, je geeft zelfs toe dat je wist dat het te mooi was om waar te zijn. Mensen moeten nadenken en overwegen of ze meer geld willen betalen voor een betere machine. Daarbij verkopen ze in de bouwmarkt bijna alleen maar troep.
pi_124428141
Toch vreemd dat ze mij als die-hard klusgek toch over stag kunnen krijgen!
Ik hoop niet dat er meer mensen zijn bij wie hun dit lukt.
pi_124428448
Goh wat had je verwacht? Beter die van metabo nemen, anders die van hitachi en anders nog wat dieper in de buidel tasten. Eventueel 2e hands pro machine kopen. Je hebt trouwens invalzagen en handcirkelzagen, de laatste zijn sowieso goedkoper. Neem nooit meer iets van een hobby bobby merk zoals gamma, black en decker of bosch groen.. Gemaakt om in de kast te liggen maar laat het af weten bij serieus gebruik. Ik denk dat je voor 70 piek wel iets beters kan krijgen dan die gamma troep. Voor 120 heb je een hitachi en anders moet je op MP gaan kijken voor een profesionele handcirkelzaag.
  zondag 24 maart 2013 @ 00:32:13 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_124428524
Hallo, wat had je verwacht :?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_124428731
Jajaja, allemaal commentaar, leer liever wat van het principe.

Ik had mij NIET georrienteerd, en ik heb zelfs nog om advies gevraagd bij de Gamma. Advies; prima machine voor de veeleisender klusser.

Bovendien voelden die Metabo machine die jullie bijvoorbeeld aanbevelen nog veel slechter aan!!! De Metabo van 120 euro bij de Gamma had ipv.een bodemplaat een bodemblikje. Één keer uit je handen laten pleuren en dat ding buigt haaks om!

Idd. nu op zoek naar een tweedehands pro machine.

Maar nogmaals, het gaat mij om het principe van mooi ogende, zware machines maken, en dan als Gamma zeggen dat ze aan een eigen kwaliteitsserie werken met hun nieuwe machinelijn!!!

Ik noem dit gewoon keiharde misleiding!!!
  zondag 24 maart 2013 @ 01:19:16 #10
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_124429945
Heb dezelfde al ruim een jaar. Ding doet het als een tierelier. Recht, laser, verstelt goed, sterk... Koffertje alles. Ik ben er erg happy meer hoor....
Laat die handjes wapperen!
pi_124432442
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:09 schreef Harmen85 het volgende:

Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas werkt onze economie op het principe van produceren (van dit soort zooi) en consumeren en wegflikkeren (van dit soort zooi). Daar waar auto's aan allerlei veilighiedseisen moeten voldoen, kan men zonder problemen dit soort wegwerpspul op de makt brengen dat vervolgens op een milieubelastende wijze verwerkt moet worden.

Pas ook op met Marktplaats gereedschap; daar wordt ook veelvuldig volslagen versleten electrisch spul aangeboden. Ga dus altijd het apparaat zelf bekijken en testen. Want welke klusser doet nou - behalve bij overlijden - een goede cirkelzaag o.i.d. op MP?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  † In Memoriam † zondag 24 maart 2013 @ 08:35:58 #12
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_124432530
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:16 schreef usernaamvergeten het volgende:
Daarbij verkopen ze in de bouwmarkt bijna alleen maar troep.
Maar waar koop je dan wél goed gereedschap? :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_124432595
quote:
99s.gif Op zondag 24 maart 2013 08:35 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

speciaal zaken zoals baptist of internetwinkels
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_124433055
quote:
Wáár je het koopt, maakt - afgezien van de prijs en de daadwerkelijke levering - niet zo veel uit, als je maar een goed merk koopt.

Ik heb al > 25 jaar een groene Bosch cirkelzaag (NLG 300), maar de hedendaagse Bosch schijnt niet meer te zijn wat ie geweest is.

Misschien is Makita een goede optie:

¤139,-
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124433519
Goede verhalen!

@ Blomke en rest; Ik ben ineens een beetje huiverig voor deze laag geprijsde machines....
Zelfs Metabo, Makita, Bosch en andere "MERKEN" doen tegenwoordig mee aan het maken van rommel. Kijk maar naar de accuschroefmachines van Makita aangeboden in een koffer vol met zooi bij de bouwmarkt....

Terugkomend op merkmachines. Hier heb ik naar gekeken bij de Gamma. Ik heb juist de machine van de Gamma gekozen omdat deze het zwaarst was uitgevoerd van alle machines die ze hadden (ook een Metabo, black en Decker, e.d.).

Sorry voor mijn negatieve houding, maar ik ben die bouwmarkten wel zo zat!!!
  zondag 24 maart 2013 @ 10:19:22 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124433975
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:00 schreef Hyaenidae het volgende:
:')
pi_124434086
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:39 schreef Harmen85 het volgende:
Ik had mij NIET georrienteerd, en ik heb zelfs nog om advies gevraagd bij de Gamma. Advies; prima machine voor de veeleisender klusser.
Wij van WC-eend...

Het enige advies wat je in een bouwmarkt moet vragen is waar bepaalde producten liggen, meer niet.
  zondag 24 maart 2013 @ 10:25:19 #18
391252 _NZT_
Blue Mountain State
pi_124434100
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 09:53 schreef Harmen85 het volgende:
Goede verhalen!

@ Blomke en rest; Ik ben ineens een beetje huiverig voor deze laag geprijsde machines....
Zelfs Metabo, Makita, Bosch en andere "MERKEN" doen tegenwoordig mee aan het maken van rommel. Kijk maar naar de accuschroefmachines van Makita aangeboden in een koffer vol met zooi bij de bouwmarkt....

Terugkomend op merkmachines. Hier heb ik naar gekeken bij de Gamma. Ik heb juist de machine van de Gamma gekozen omdat deze het zwaarst was uitgevoerd van alle machines die ze hadden (ook een Metabo, black en Decker, e.d.).

_O- dan ga je toch kijken naar een zaagtafel van eurootje of 10.000. Sorry hoor, maar als je denkt steigerhout ff te gaan zagen met zo'n flutding heb je een kronkel in je kop. Kijk dan gewoon op internet of informeer in de bouwmarkt welke machines ze kunnen krijgen. Ik snap sws die de link tussen de bouwmarkt en de prut kwaliteit van B&D, Bosch, Makita enz..
Ik smack meer chickies dan Regilio Tuur
  Moderator zondag 24 maart 2013 @ 10:35:18 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_124434336
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:24 schreef Piles het volgende:

[..]

Wij van WC-eend...

Het enige advies wat je in een bouwmarkt moet vragen is waar bepaalde producten liggen, meer niet.
Inderdaad ! Echte technische adviezen ga je toch niet vragen aan een medewerker van een bouwmarkt :')

En zoals zo vaak blijkt, en ook in dit topic dus weer goedkoop is vaak duurkoop. :X
Er zijn best zaken die prima bij een bouwmarkt kunt aanschaffen, maar elektrisch handgereedschap is er in ieder geval niet één van _O-
  zondag 24 maart 2013 @ 10:35:47 #20
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124434354
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:25 schreef _NZT_ het volgende:

[..]

_O- dan ga je toch kijken naar een zaagtafel van eurootje of 10.000. Sorry hoor, maar als je denkt steigerhout ff te gaan zagen met zo'n flutding heb je een kronkel in je kop. Kijk dan gewoon op internet of informeer in de bouwmarkt welke machines ze kunnen krijgen. Ik snap sws die de link tussen de bouwmarkt en de prut kwaliteit van B&D, Bosch, Makita enz..
Gewoon een Altendorf F-45 aanschaffen. _O_
  zondag 24 maart 2013 @ 10:37:20 #21
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124434383
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:24 schreef Piles het volgende:

[..]

Wij van WC-eend...

En zelfs dat weten ze vaak niet, bij de sollicitatiegesprekken komt dan ook de vraag of je minstens twintig keer "Hebben we niet" kunt zeggen zonder te blozen.
  Moderator zondag 24 maart 2013 @ 10:40:28 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_124434469
quote:
14s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:37 schreef betyar het volgende:

[..]

En zelfs dat weten ze vaak niet, bij de sollicitatiegesprekken komt dan ook de vraag of je minstens twintig keer "Hebben we niet" kunt zeggen zonder te blozen.
En volgens een ander topic hier is het ook niet nodig om verstand te hebben van kit en lijm producten.
Als een klant ergens naar vraagt pak je gewoon een willekeurig product uit het schap en geeft dat de klant mee _O-
  zondag 24 maart 2013 @ 10:43:44 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124434553
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

En volgens een ander topic hier is het ook niet nodig om verstand te hebben van kit en lijm producten.
Als een klant ergens naar vraagt pak je gewoon een willekeurig product uit het schap en geeft dat de klant mee _O-
Ik vind het ook beschamend van diverse professionele merken dat ze een B lijn hebben om zo de klusser te strikken voor een machine.
pi_124434570
quote:
99s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:05 schreef Cynix ® het volgende:
[ afbeelding ]

Dit is 'm he?
Ziet er al cheap-ass uit.
Ik heb exact dezelfde maar dan van een ander chinees merk. Zelfde specificaties en buiten kleur exac]t hetzelfde uiterlijk.

Enkel ik heb hem gekocht voor nog 15 euro (omgerekend)! (Zweden).
Het is natuurlijk geen super zaag maar hij doet wat die moet doen voor zijn geld.
Ik gebruik hem om de houten vloer open te zagen enz.

58 euro is VEEL te veel voor dit ding...

Overigens heb ik niet die problemen die jij hebt...

** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  zondag 24 maart 2013 @ 10:47:25 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124434631
Een MT55 cc met 2x geleiderail, krijg je nooit spijt van.
pi_124434719
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:47 schreef betyar het volgende:
nee inderdaad, maar voor 8 steigerplanken te schulpen en korten dan is dat misschien wel een beetje overdreven.

maar goed de ellende blijf je herinneren de prijs niet ^O^
pi_124434759
quote:
Goede verhalen!

Mijn Bosch boormachine ging kapot na wel bepaald 10 schroeven in hout te schroeven...
Nadien 2 maanden moeten wachten op reparatie.

In de tussen tijd goedkope accu boormachine gekocht van chinees merk voor 30 euro. Hier werk ik nu nog steeds mee, werkt in mijn inziens beter dan mijn Bosch van 150 euro.... En als die chinees kapot gaat krijg je direct een andere mee in de winkel, zonder te wachten of vragen te stellen...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_124435492
Allemaal vervelende verhalen. Blijkbaar is er veel kaf onder het koren.

Maar jammer dat je niet meer op een merknaam kunt vertrouwen; blijkbaar is flodderspul verkopen belangrijker dan een goed product in de markt zetten.

Weer een reden om oud gereedschap op te kalefateren (lees: de accucellen te vervangen) bij aftakeling
pi_124435712
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:17 schreef blomke het volgende:

Maar jammer dat je niet meer op een merknaam kunt vertrouwen; blijkbaar is flodderspul verkopen belangrijker dan een goed product in de markt zetten.

Weer een reden om oud gereedschap op te kalefateren (lees: de accucellen te vervangen) bij aftakeling
onzin.. gewoon wat meer geld neer tellen voor een goed stuk gereedschap. TS is een wijze les verder en kan nu op zoek naar iets wat wel aan de verwachtingen voldoet. dat koop je niet voor 58 euries in dit geval..Zou er sowieso het 3 dubbele voor uit trekken dan kom je wel met iets leuks thuis.
pi_124435818
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:17 schreef blomke het volgende:

BS, je moet inderdaad niet bij gamma of praxis een makita kopen maar als je gewoon een fatsoenlijke winkel binnen stapt daar vind je echt wel top machines.
en festool panasonic of mafell maken echt geen rotzooi hoor
pi_124435970
quote:
12s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:26 schreef cracktor het volgende:
onzin.. gewoon wat meer geld neer tellen voor een goed stuk gereedschap. TS is een wijze les verder en kan nu op zoek naar iets wat wel aan de verwachtingen voldoet. dat koop je niet voor 58 euries in dit geval..Zou er sowieso het 3 dubbele voor uit trekken dan kom je wel met iets leuks thuis.
Ik heb Aldi boorhamer (¤49 of zo) en die doet het al jaren perfect.
pi_124436041
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]

ok cool man.. Ik koop alleen gereedschap wat minimaal 200 euro kost en waar een merknaam op staat. Anders voldoet het niet.
pi_124436306
Vind je het nu niet een beetje voorbarig om hier zo te jammeren en gamma zwart te maken nog voor je ook maar terug geweest bent?

De beperkte ervaring die ik met eigen merk gamma gereedschap heb is tot nu toe goed, Ik heb ook eens een keer zon 'OK' (gamma euroshopper) boormachine voor twee tientjes gekocht had omdat ik een simpele en goedkope nodig had om ergens anders ff wat gaatjes te boren en hem daar te laten liggen. Dat ding was niet goed want de as was na het eerste gat krom. Zonder discussie teruggenomen en een andere meegekregen (die ook weer kapot ging, maar toen ik ook zo m'n geld teruggekregen). Zo zijn ze dan ook wel weer.

Je praat over die tent alsof het raseikels zijn die je een poot uit willen draaien en vervolgens in hun handen wrijven dat het gelukt is.

Trouwens, je hebt het over kapotte schroeven. Dat klinkt alsof hij amateuristisch opgemaakt is. Heb je niet een exemplaar meegekregen dat retour had gemoeten in verband met garantie?

[ Bericht 11% gewijzigd door CafeRoker op 24-03-2013 12:05:43 ]
  zondag 24 maart 2013 @ 12:55:44 #34
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_124438307
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:39 schreef Harmen85 het volgende:
Jajaja, allemaal commentaar, leer liever wat van het principe.

Ik kende het principe al. Als het allemaal zo nauw niet steekt en niet te lang hoeft mee te gaan, koop je labberdepoepie gereedschap. En als het er echt toe doet en bij voorkeur jaren mee moet gaan, dan investeer je in kwaliteit en degelijkheid.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_124438508
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 12:55 schreef ElisaB het volgende:
Ik kende het principe al. Als het allemaal zo nauw niet steekt en niet te lang hoeft mee te gaan, koop je labberdepoepie gereedschap. En als het er echt toe doet en bij voorkeur jaren mee moet gaan, dan investeer je in kwaliteit en degelijkheid.
Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar met dat "labberdepoepie gereedschap" kan je je een aardige buil vallen als het onveilig is, of je in het weekeind staat te klussen en het begeeft het. Kan je omooi niet verder. Dan beter gelijk een degelijk stuk gereedschap aanschaffen of huren/lemnen.

Overigens zou ik zo 1-2-3 ook niet weten wat nou goed genoeg is voor jaren gebruiksplezier. Vroeger kocht je op merk, nu lijkt het meer een gok: wissel een paar keer in en misschien heb je net geen maandagochtendexemplaar.
pi_124438909
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar met dat "labberdepoepie gereedschap" kan je je een aardige buil vallen als het onveilig is, of je in het weekeind staat te klussen en het begeeft het. Kan je omooi niet verder. Dan beter gelijk een degelijk stuk gereedschap aanschaffen of huren/lemnen.

Overigens zou ik zo 1-2-3 ook niet weten wat nou goed genoeg is voor jaren gebruiksplezier. Vroeger kocht je op merk, nu lijkt het meer een gok: wissel een paar keer in en misschien heb je net geen maandagochtendexemplaar.
'Vroeger' was je ook je complete vakantiegeld kwijt aan een klopboor.
pi_124438918
quote:

[..]

Wederom Bullshit,
makita, metabo, de walt, panasonic, festool, mafell, hitachi, milwaulkee, hilti, fein enz.
zijn nog steeds goede merken en zeker zo goed als van 20 jaar geleden.
alleen je moet niet het onderste uit de range kopen bij die merken, die aanbiedingen van bouwmarkten moet je ver omheen lopen
pi_124438922
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]

?
pi_124438944
quote:

[..]

pi_124439043
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:14 schreef densmee het volgende:

alleen je moet niet het onderste uit de range kopen bij die merken, die aanbiedingen van bouwmarkten moet je ver omheen lopen
Dus die merken verkopen ook een labberdepoepie-lijn?
pi_124439270
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:14 schreef densmee het volgende:

[..]

Wederom Bullshit,
makita, metabo, de walt, panasonic, festool, mafell, hitachi, milwaulkee, hilti, fein enz.
zijn nog steeds goede merken en zeker zo goed als van 20 jaar geleden.
Hoe herken je dat nu eigenlijk precies? Ik zoek nog steeds eens een degelijke accuschroevendraaier. Laatst heb ik eens wat met een makita gedaan en dat was een wereld van verschil met m'n eigen B&D. Alleen voel ik me toch een beetje een klapjostie als ik bij een speciaalzaak 250 voor zo'n ding neertel terwijl ik bij de weekklapper van de lokale bouwmarkt er een voor 125 kriijg. Hoe kun je hiermee filteren op kwaliteit?
  zondag 24 maart 2013 @ 13:27:03 #42
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124439299
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:26 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Hoe herken je dat nu eigenlijk precies? Ik zoek nog steeds eens een degelijke accuschroevendraaier. Laatst heb ik eens wat met een makita gedaan en dat was een wereld van verschil met m'n eigen B&D. Alleen voel ik me toch een beetje een klapjostie als ik bij een speciaalzaak 250 voor zo'n ding neertel terwijl ik bij de weekklapper van de lokale bouwmarkt er een voor 125 kriijg. Hoe kun je hiermee filteren op kwaliteit?
Accu's, alleen de kleur van de accu al.
pi_124439610
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:27 schreef betyar het volgende:

[..]

wat is dan goed, en wat is slecht?
  zondag 24 maart 2013 @ 13:43:41 #44
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124439896
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

wat is dan goed, en wat is slecht?
Rood is kut, zwart is goed. Verder Bosch Blauw, Milwaukee, Festool, Mafell, ProTool.
AEG levert ook goed spul. DeWalt is behoorlijk aan het inkakken met zijn gereedschappen.
pi_124440044
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:16 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik het niet mee eens, je geeft zelfs toe dat je wist dat het te mooi was om waar te zijn. Mensen moeten nadenken en overwegen of ze meer geld willen betalen voor een betere machine. Daarbij verkopen ze in de bouwmarkt bijna alleen maar troep.
Natuurlijk heb je betere en slechtere machines.

Maar je hebt natuurlijk wel recht op een apparaat dat voldoet aan de wettelijke eisen en dat gedane beloftes nakomt. Als die cirkelzaag dus gewoon kapot is, onveilig is of bijv. de 4500 toeren niet haalt, dan kun je gewoon van Gamma eisen dat ze het in orde maken (desnoods door je een ander, beter ding te geven) of het geld terug te geven.

Maar als de precisie te wensen overlaat terwijl daarover niks stond aangegeven, dan is het gewoon pech gehad, goedkoop is duurkoop.
pi_124440087
Die oranje accu's zijn van de DHZ kwaliteit.

Hier op Fok heerst een beetje een cultuur dat je enkel met het allerduurste, profesionele gereedschap een klus kunt klaren. De DHZ kwaliteit van B&D, Makita en Bosch (groen) voldoen gewoon voor een sporadische klusser. Dus niet voor de wat meer doorgewinterder klusser die zijn hele huis opnieuw bouwt. Een paar steigerplanken zagen moet gewoon kunnen met zo'n ding, dus waarschijnlijk heb je een maandagmorgen editie.

Tenzij je ze op de mm nauwkeurig wilt zagen en allemaal exact gelijk wil hebben; want wat kun je nu voor precisie verwachten met zo'n verstelbare profiel wat je aan je cirkelzaag kunt monteren? Als je het ding verkeerd neerlegt of er boos naar kijkt is het al krom... Echter, zagen doet 'ie wel. Hij doet z'n werk dus wel, maar wanneer het secuur moet, zul je moeten investeren in nauwkeuriger (duurder) gereedschap.

Zelf heb ik ook geïnvesteerd in professioneel gereedschap en van alle aankopen geen seconde spijt gehad. Achteraf wel een beetje overdreven om een dure cirkelzaag te kopen , want de cirkelzaag gebruik ik niet zo heel vaak, maar het is elke keer weer een plezier om ermee te werken.

Heb ook wel goedkope zooi; een muurfrees van Ferm voor ¤80,-. Dat ding doet z'n werk ook gewoon prima met de juiste schijven.
pi_124440481
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:47 schreef betyar het volgende:
quote:
14s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:35 schreef betyar het volgende:

[..]

Gewoon een Altendorf F-45 aanschaffen. _O_
Heeft u ook nuttig advies???

U noemt meteen de duurste machines, dat makkelijk. Zelfs voor een vakman die er elke dag mee werkt zijn dit de duurdere machines, kom op!
pi_124440692
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Mwah, voor de helft van die 1500 heb je een Festool of Mafell.
Zelf heb ik een Makita, een vergelijkbaar model van Makita kost ¤200 (die van mij is nog betaald met Dmark :7 )
quote:

[..]

Bij de bouwmaterialenhandel, waar de professional dus ook koopt.
Wel goed opletten of er een aanbieding is, anders zijn ze aardig duur voor de particulier (ze geven veel meer korting aan aannemers)
Internetshops zijn vaak ook goedkoop, echter als ik een flink bedrag uitgeef dan wil ik het van te voren ook in handen hebben gehad (vooral bij accuboormachines enzo is het "gevoel" ook belangrijk)
  zondag 24 maart 2013 @ 14:08:40 #49
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124440804
quote:
13s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:59 schreef Harmen85 het volgende:

[..]

[..]

Heeft u ook nuttig advies???

U noemt meteen de duurste machines, dat makkelijk. Zelfs voor een vakman die er elke dag mee werkt zijn dit de duurdere machines, kom op!
Ik vind ze vrij nuttig. Gebruik gewoon je volle verstand en vraag jezelf eerst eens af waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen machines voordat je er een aanschaft.
Let wel, ook tussen de goedkope machines kunnen goede zitten.
Zo heb ik een draai-kantelzaag van van Cranenbroek, ding kostte geloof ik 280 euro, geen geld. Na wat aanpassingen zoals de gradenmeter, zaagblad en beschermkap heb ik een prima machientje voor een fractie van het geld van gerenommeerde merken.
De vraag is ook vaak hoe ga je met je machines om, sommige gooien en smijten dat spul overal neer de ander stoft hem na elk gebruik netjes af.
pi_124444483
quote:

[..]

fatsoenlijke li ion accu's, met een hoger amperage van bijvoorbeeld minimaal 2ah.
bouwmarkt rommel is vaak maar 1,3 ah of lager
pi_124445913
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:30 schreef densmee het volgende:

[..]

fatsoenlijke li ion accu's, met een hoger amperage van bijvoorbeeld minimaal 2ah.
bouwmarkt rommel is vaak maar 1,3 ah of lager
dit idd.. En bij de bouwmarkten werden ook alle machines met een Ni cad accu gedumpt. Koop je wel een boormachine voor 150 euries met een stel boortjes erbij, heb je eigenlijk een verouderd systeem. Maar verder voldoet het wel prima weet ik uit ervaring.
Bouwmarkten verdienen hun geld door de onwetendheid van de klanten. Als ze op een B&D cirkelzaag ' lasergestuurd met geperfectioneerde grip perfectie' zetten dan gaat een consument daar 30 euro meer voor neer tellen. Terwijl zo'n apparaat in wezen de zelfde troep is als een huismerk machine.
Ik heb een keer een dikkepeerzaag van B&D gekocht.. Daarna nooit meer. Ben toen op een veiling wezen kijken en had er voor 40 piek een van Bosch blauw op de kop weten te tikken. 25 jaar oud en werkt perfect.. Sindsdien veel meer gekocht van blauwe bosch aangezien het toch een betrouwbaar merk is.
  zondag 24 maart 2013 @ 16:26:51 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124446882
quote:
12s.gif Op zondag 24 maart 2013 16:03 schreef cracktor het volgende:

[..]

dit idd.. En bij de bouwmarkten werden ook alle machines met een Ni cad accu gedumpt. Koop je wel een boormachine voor 150 euries met een stel boortjes erbij, heb je eigenlijk een verouderd systeem. Maar verder voldoet het wel prima weet ik uit ervaring.
Bouwmarkten verdienen hun geld door de onwetendheid van de klanten. Als ze op een B&D cirkelzaag ' lasergestuurd met geperfectioneerde grip perfectie' zetten dan gaat een consument daar 30 euro meer voor neer tellen. Terwijl zo'n apparaat in wezen de zelfde troep is als een huismerk machine.
Ik heb een keer een dikkepeerzaag van B&D gekocht.. Daarna nooit meer. Ben toen op een veiling wezen kijken en had er voor 40 piek een van Bosch blauw op de kop weten te tikken. 25 jaar oud en werkt perfect.. Sindsdien veel meer gekocht van blauwe bosch aangezien het toch een betrouwbaar merk is.
Bosch groen is voor de klusser in en rondom het huis voldoende. Wat zeg ik, ik werk nog steeds met een decoupeerzaag van Bosch groen die ik al zo'n 15 jaar in mijn bezit heb.
pi_124447034
Ik heb zo'n groene Bosch cirkelzaag, niet de volledige mep voor betaald. Ik moest een zwik underlayment platen op maat zagen en daar voldoet dat ding voor.
Hij is niet erg precies en het is lastig om het zaagblad op precies 90 graden te krijgen. Voor mijn toepassing maakt dat niet uit.
Voor mij prima dus.
Als ik hetzelfde resultaat wil als een beroepshoutbewerker of meubelmaker dan weet ik dat ik meer geld uit zal moeten geven, of creatiever moet zijn om alsnog het goede resultaat te krijgen.

Mijn groene Bosch boormachine moet ik een keer schoonmaken want hij is extreem stoffig, daardoor maken de koolborstels niet goed contact meer lijkt het. Hij doet het soms wel maar meestal niet meer.
Maarja ook hier weer, ding van een paar tientjes is niet gemaakt voor een hele renovatie.
Het grappige is dat de oudere groene Bosch het nog WEL steeds doet en daar heb ik ongeveer hetzelfde mee gedaan...

Accu schroefmachine heb ik zowel groene Bosch als blauwe Bosch. De blauwe is veel krachtiger. Accu's zijn uitwisselbaar. Maar met beide heb ik een gipsplafond kunnen monteren en alles werkt nog.

Schuurmachientje van Skill ofzo... Paar keer gebruikt, te heet geworden, stuk, weggegooid. Heb er nu eentje van de Gamma die het voorlopig lang uithoudt.

En ik heb een tegelsnijmachine van EinHell. Had er weinig vertrouwen in eigenlijk maar dat ding presteert ver boven mijn verwachting. Het aan/uit knopje lijkt nu kapot te gaan, maar er zit nog garantie op en anders bouw ik er zelf wel een ander knopje in, is toch een universeel ding wat je overal kan kopen.

Voor mij hangt er dus vanaf waar ik het voor wil gebruiken, en hoe vaak ik het ga gebruiken. Ik weet wat ik ongeveer kan verwachten van die goedkope meuk.
Verder niet mee gooien en na gebruik ff schoonmaken, scheelt al een hoop. :)
pi_124447068
quote:
Bosch groen is voor de klusser in en rondom het huis voldoende. Wat zeg ik, ik werk nog steeds met een decoupeerzaag van Bosch groen die ik al zo'n 15 jaar in mijn bezit heb.
Oja die heb ik ook nog. Aardig mishandeld al maar wil niet stuk.
pi_124454126
Yokogawa, wie kent dat nog? Heb een haaks slijpertje (met de nadruk op -tje) van dat merk waar ik al m'n halve huis mee heb doorgeslepen t.b.v. elektricititspiep.
pi_124455889
Maakten die ook gereedschap dan ?
Ik ken Yokogawa alleen van industriele automatisering.
pi_124456084
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 19:37 schreef blomke het volgende:
Yokogawa, wie kent dat nog? Heb een haaks slijpertje (met de nadruk op -tje) van dat merk waar ik al m'n halve huis mee heb doorgeslepen t.b.v. elektricititspiep.
Jij slijpt electrabuis met een slijptol? Ijzerzaag gebruik ik daar gewoon voor.
pi_124456671
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:18 schreef tiho1 het volgende:

[..]

I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_124457896
Die lijkt me idd ook handig als je dat vaak doet.
  zondag 24 maart 2013 @ 21:14:51 #60
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124459874
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Inderdaad ! Echte technische adviezen ga je toch niet vragen aan een medewerker van een bouwmarkt :')

En zoals zo vaak blijkt, en ook in dit topic dus weer goedkoop is vaak duurkoop. :X
Er zijn best zaken die prima bij een bouwmarkt kunt aanschaffen, maar elektrisch handgereedschap is er in ieder geval niet één van _O-
Zelfs met kranen is het zo. Grohe is bij de bouwmarkten geen echte. Grohe heeft een bouwmarktlijn en een professionele lijn. Het verschil: De pro serie heeft metalen binnenwerken, de GPK variant eentje van kunststof. En dat is niet alleen bij Grohe zo, ook bij het merk Plieger.

Mensen/klussers vragen er ook zelf om, mooie uistraling, onderhuids mag het niks kosten.
Kennis van mij is er ook zo eentje, dure Cermamag wc-pot met bijbehorende softclose wc-bril. Het geheel zit bevestigd aan een inbouwframe van de Gamma :') Als de basis al niet goed is, is de rest het ook niet.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_124463510
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 21:14 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zelfs met kranen is het zo. Grohe is bij de bouwmarkten geen echte. Grohe heeft een bouwmarktlijn en een professionele lijn. Het verschil: De pro serie heeft metalen binnenwerken, de GPK variant eentje van kunststof. En dat is niet alleen bij Grohe zo, ook bij het merk Plieger.

Mensen/klussers vragen er ook zelf om, mooie uistraling, onderhuids mag het niks kosten.
Kennis van mij is er ook zo eentje, dure Cermamag wc-pot met bijbehorende softclose wc-bril. Het geheel zit bevestigd aan een inbouwframe van de Gamma :') Als de basis al niet goed is, is de rest het ook niet.
De vraag is ook wel een beetje of dat nu uit krenterigheid is of omdat je gewoon niet kunt stellen dat duurder ook beter is. En zelfs als dat goedkope minder goed is wil dat nog niet direct zeggen dat het ook niet goed genoeg is. Niet alles hoeft 100 jaar mee te gaan.

Dit soort dingen zijn als hobbyist vreselijk lastig in te schatten. En juist dit is iets waarvan je maar tot op zekere hoogte op advies van vaklui aan kunt aangezien die vaak juist dingen helemaal bulletproof willen maken.
  zondag 24 maart 2013 @ 22:39:39 #62
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124465655
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 22:07 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De vraag is ook wel een beetje of dat nu uit krenterigheid is of omdat je gewoon niet kunt stellen dat duurder ook beter is. En zelfs als dat goedkope minder goed is wil dat nog niet direct zeggen dat het ook niet goed genoeg is. Niet alles hoeft 100 jaar mee te gaan.

Dit soort dingen zijn als hobbyist vreselijk lastig in te schatten. En juist dit is iets waarvan je maar tot op zekere hoogte op advies van vaklui aan kunt aangezien die vaak juist dingen helemaal bulletproof willen maken.
Deels zal het gierigheid zijn, deels onwetendheid. Hoe het ook is, het is allemaal gebaseerd op persoonlijke keuzes. Persoonlijk ben ik van mening dat met name de dingen die je wegwerkt goed moeten zijn. Inbouwframes van wc's bijvoorbeeld, daar mag best een wat duurder frame in, het is allemaal wat stabieler, onderdelen zijn makkelijker bereikbaar en verkrijgbaar. Dit in tegenstelling tot die goedkope GPK meuk.

CV ketels, ook zo'n mooi voorbeeld. Het mag allemaal niks kosten. Goedkope Agpo's, Itho;s je komt het allemaal tegen. Natuurlijk hoef je niet gelijk de hoofdprijs te betalen voor een dure Nefit, er zit nog genoeg goedkoper en degelijk spul tussen.

Het is juist hierin waar de vakman de eindgebruiker in een goed advies kan voorzien.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_124466424
quote:
10s.gif Op zondag 24 maart 2013 22:39 schreef cvboer het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik van mening dat met name de dingen die je wegwerkt goed moeten zijn. Inbouwframes van wc's bijvoorbeeld, daar mag best een wat duurder frame in, het is allemaal wat stabieler, onderdelen zijn makkelijker bereikbaar en verkrijgbaar. Dit in tegenstelling tot die goedkope GPK meuk.
Dit is wel een aardig voorbeeld, hier maak jij als het ware al de keuze voor de eindgebruiker op basis van wat je zelf een acceptabele kwaliteit vindt. Maar dat acceptabel is wel op basis van je eigen smaak en daarover valt nu eenmaal niet te twisten, maar het hoeft nog niet de mening van de klant te zijn. Je ziet het ook vaak hier in de gereedschaptopics.. het snobisme spat er bij veel vakmensen vanaf. Alles minder dan absolute topkwaliteit is rotzooi en dat is niet puur fok. Op de autoforums waar ik kom worden mensen die iets minder dan snap on en consorten kopen ook weggehoond.

Prik daar als amateur maar eens doorheen. Wie moet je nu geloven?
quote:
Het is juist hierin waar de vakman de eindgebruiker in een goed advies kan voorzien.
Klopt. Het staat of valt gewoon met het vinden van een vakman waar je goed mee op een lijn zit. En of die lijn nu bulletproof of net-niet-te-gammel is maakt niet uit, als je het maar eens bent. :)

disclaimer: ja, ik weet dat bovenstaande wat zwart wit is
  zondag 24 maart 2013 @ 22:56:49 #64
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_124466880
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 22:50 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

[quote]Dit is wel een aardig voorbeeld, hier maak jij als het ware al de keuze voor de eindgebruiker op basis van wat je zelf een acceptabele kwaliteit vindt. Maar dat acceptabel is wel op basis van je eigen smaak en daarover valt nu eenmaal niet te twisten, maar het hoeft nog niet de mening van de klant te zijn. Je ziet het ook vaak hier in de gereedschaptopics.. het snobisme spat er bij veel vakmensen vanaf. Alles minder dan absolute topkwaliteit is rotzooi.
Niet alles wat je bij de GPK kunt kopen is slecht, maar voor een stukje buis of sanitair ga ik wel naar de groothandel. Heeft niks met snobisme te maken.

quote:
Prik daar als amateur maar eens doorheen. Wie moet je nu geloven?
Ga op je gevoel en gezond verstand af.
[..]

quote:
Klopt. Het staat of valt gewoon met het vinden van een vakman waar je goed mee op een lijn zit. En of die lijn nu bulletproof of net-niet-te-gammel is maakt niet uit, als je het maar eens bent. :)
Klopt helemaal, goed overleg is belangrijk en blijf eerlijk naar je opdrachtgever toe.
  maandag 25 maart 2013 @ 18:32:46 #65
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_124492516
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:14 schreef bluemoon23 het volgende:
Maakten die ook gereedschap dan ?
Ik ken Yokogawa alleen van industriele automatisering.
ik ken yokogawa alleen maar van OTDR (optical time domain reflection) meters voor glasvezel (storingen/dempingen) te meten (behoorlijk dure grappen trouwens zo'n meter)
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_124493151
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:27 schreef betyar het volgende:
Zoiets heb eens vervangen; ¤1,50 per cel. Draait weer als een tierelier!
pi_124493242
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:18 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Nee, de sleuf waar de piep in komt.
pi_124493769
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, de sleuf waar de piep in komt.
laat eens een plaatje zien van een yokogawa slijptol, ik kan niks vinden ik ben benieuwd
pi_124494677
een vakman is meer dan alleen goed gereedschap,

ik heb beide. ik heb veel machines van dewalt en Bosch ( de prof. lijn dan).
maar ik heb bv een afkortzaag van een of ander vaag merk van de gamma.

met die goedkope zooi moet je gewoon met beleid werken.
die kunnen dat extra stootje niet hebben.
met deze wetenschap gaan die machines al jaren mee.
het is de onkunde die alles sloopt.
pi_124496216
quote:
Goede verhalen!

Euhm sorry, ben je hier nu de makita accuboor gelijk aan het trekken met een Gamma cirkel zaag??
je krijgt waar voor je geld.. Als een professionele zaag 2500 euro kost, dan kan je voor 50 keer minder geen kwaliteit kopen.. Als doe het zelver moet je kijken naar wat het je waard is, en daarbij kijken naar wat een echt goede kost.. Mijn berekening zou er dan op neer komen dat je onder de 500 niks goed koopt..

Die makita is voor de 125 euro die ik er voor heb betaald een hele goede machine.. Ga ik hem vergelijken met een Black en Decker van 125 is die Makita heel erg goed, en veel krachtiger dan de B&B ga ik hem vergelijken met mijn vaders Hitachi van 900 dan is het een simpel ding, maar ik hoef er dan ook mijn geld niet mee te verdienen en mijn vader wel.. Ik heb een professionele DeWalt klopboor, toch heb ik die Makita voor het simpele gaatjes boor werk gebruikt, gaat prima.

Er moet voor iedereen een machine zijn, wil je hem 1 keer gebruiken is 60 euro te overzien, ben je een klusser en ga je hem vaker gebruiken dan is dit niet jouw apparaat, ben je pro dan ben je dus 2000 kwijt of zo..

Balen voor jou dat het niet zo goede koop is, maar die had je wel aan kunnen zien komen.
pi_124499531
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:03 schreef densmee het volgende:
laat eens een plaatje zien van een yokogawa slijptol, ik kan niks vinden ik ben benieuwd
Morgenavond maak ik 'n foto; akkoord?
pi_124499701
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:45 schreef blomke het volgende:

[..]

sprima
pi_124500869
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:45 schreef blomke het volgende:
Mea Pulca, mea maxima pulca...heb 'n Agojama slijpertje. Maar ben beetje doorgeslagen met die Aziatische namen die op -ama- eindigen, haal ik alles door elkaar.

Deze:

pi_124501135
En vanwaar de nadruk op -tje? Zo tje is ie niet.
pi_124501395
Ach, als je soms ziet wat een joekels die stratemakers voor dingen met benzinemotor soms hebben.....
pi_124510531
quote:
Zoiets heb eens vervangen; ¤1,50 per cel. Draait weer als een tierelier!
@blomke: waar besteld als ik vragen mag?
pi_124510918
ik moet zeggen dat de lokale hornbach (kerkrade) erg goed advies geeft zowel op de electro als op de gereedschap afdeling. Ouder en vakkundig personeel.
Klusafhankelijk raden ze ook hun eigen materiaal af. Ze geven tips als "niet met een schuurmachine gips schuren" met een goedkope reciprozaag na het zagen even laten doorlopen zodat die borstels afkoelen. Geen mcalister kopen voor eenmlig een dikke balk te zagen (toch gedaan, meneer had gelijk) . Soms ook het advies: als je het maar even nodig hebt koop dan voor deze klus een huismerk, als het stuk is krijg je meteen een nieuwe zonder op reparatie te wachten en als het stuk is na de garantie gooi je het weg.
pi_124530502
Hornbach geeft vijf jaar garantie op dat MacAllister gereedschap, is het dan brol?

Een setje van Mafell adviseren van rond de 700 euro om wat planken van snothout te zagen _O-

Probeer het eens met een knappe handzaag TS heb je wel wat meer aan.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:21:10 #79
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124533456
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:03 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Hornbach geeft vijf jaar garantie op dat MacAllister gereedschap, is het dan brol?

Een setje van Mafell adviseren van rond de 700 euro om wat planken van snothout te zagen _O-

Ik maakte alleen duidelijk dat men niet moet klagen als ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
pi_124534115
Als ik al 25 jaar allerlei dingen doe met een Bosch cirkelzaag, moet het gewoon mogelijk zijn om voor dik ¤100 een degelijke machine voor dat soort klussers en klussen te kopen.
pi_124534648
Ik heb zelf nog een oerdegelijke B&D made in Engeland boormachine (uit het jaar nul) liggen. Blijft toch een betrouwbare partner tijdens klusjes.
Verder staat het internet vol met tips, ideeën en handigheidjes om een handcirkelzaag te dwingen om nauwkeuriger te zagen. Bijvoorbeeld met twee aluminium hoekprofielen om de zool te fixeren.
pi_124548553
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 17:03 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

De maffel is weer het andere uiterste imo..
Maar wat verwacht je van de goedkoopste machine? Ik heb ook een tijdje met een ultra goedkope handcirkelzaag van Kinzo maar ik gebruikte een strook plaat materiaal als liniaal. Zo'n zijgeleider werkt niet, nooit gedaan en ga het ook niet proberen. Je kan dan best een zaag gebruiken van de aldi, lidl of bouwmarkt.. Mar verwacht er geen wonderen van.
Als je sneller, makkelijker en nauwkeuriger wil werken dan zou je een invalzaag met liniaal kunnen overwegen. Scheppag heeft er een van 200 euro. Voordeel van deze is dat je dan eenvoudig langs een lijn zaagt en kan invallen.
verder kan je voor stroken van dezelfde breedte beter een zaagtafel met langsgeleider nemen, zoals hierboven ook al gezegd: een zijgeleider op een handcirkelzaag is gewoon onzin. Leuk bedacht voor het plaatje op de doos maar werkt niet.
@ TS: als je een goedkope cirkelzaag zoekt dan kan je beter een aanbieding van aldi of lidl afwachten. Anders iets meer betalen (120 euro) en een beter merk kopen zoals hitachi.
pi_124596321
Update;

De cirkelzaag is weer terug bij af!!!
De mensen bij de Gamma gaven mij gelijk en noemden geheel uit eigen initiatief de machine 'prutding'. Ik zeg; "dat zijn uw woorden" hahaha!!!

Maar; de Gamma geeft dus in dit geval toe dat het ding niet deugd.
Ik heb netjes mijn geld terug gekregen.
Mij zien ze er niet meer voor een stukje elektrisch gereedschap!

Voor de rest; het heeft geen zin om te discusseren of te adviseren over een verschil van 400 euro! Nu ik een stukje wijzer ben zie ik dat er machines zijn vanaf 50 euro en een 500 euro (en meer). Daar tussenin zitten ergens hobbymachines voor een redelijk veeleisende hobbyist.

Ik ga op zoek naar een goede tweedehandse pro machine.

Bedankt voor het meediscusseren mensen!
pi_124608555
Updates zien we hier graag Harmen. Succes met dit avontuur.
pi_124610934
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 22:43 schreef cracktor het volgende:
beter merk kopen zoals hitachi.
Heeft hitachi ook een goedkope lijn, en waar herken je die aan?

Bij m'n lokale ijzerboer/semi-groothandel voor metaal en gereedschappen lag een hitachi accuboor 14.4 lion voor 150. Ik ben helaas het typenr vergeten op te schrijven, kan dat iets zijn?

M'n huidige B&D heeft een kromme as :')
wel na jarenlange dienst trouwens
  donderdag 28 maart 2013 @ 16:40:24 #86
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124612277
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:10 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Heeft hitachi ook een goedkope lijn, en waar herken je die aan?

Bij m'n lokale ijzerboer/semi-groothandel voor metaal en gereedschappen lag een hitachi accuboor 14.4 lion voor 150. Ik ben helaas het typenr vergeten op te schrijven, kan dat iets zijn?

M'n huidige B&D heeft een kromme as :')
wel na jarenlange dienst trouwens
Volgens mij door die zwarte "tijgerprint". Ziet er lekker stoer uit.
pi_124613296
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 16:40 schreef betyar het volgende:

[..]

Volgens mij door die zwarte "tijgerprint". Ziet er lekker stoer uit.
Bedankt

volgens mij is hem dit:
http://www.vergelijk.nl/boormachine/hitachi/ds_14_dcl/review/

Een 'halve' tijgerprint. Als ik zo eens google op plaatjes zie ik dat sommige modellen inderdaad extreem tijgerig zijn :D

maar als ik de prijzen vergelijk heb ik volgens mij het antwoord al :')
pi_124621470
quote:
14s.gif Op donderdag 28 maart 2013 07:50 schreef Harmen85 het volgende:

Ik ga op zoek naar een goede tweedehandse pro machine.

En als je die gevonden hebt meteen ook een goed zaagblad kopen. Je kunt een prima zaag hebben maar met een slecht of stomp zaagblad blijft het aanmodderen.
-
pi_124660174
quote:

[..]

Door je boerenverstand te gebruiken...

Denk eens logiosch na en trek van je aankoop bedrag de btw af. Van die ex btw prijs moeten de transport kosten betaald worden, moet het materiaal betaald worden en moeten diverse mensen nog wat verdienen... Hoeveel denk je dan dat er daadwerkelijk aan kwaliteit aan zoiets zit?

Daarentegen is het wel dat je moet bedenken waar je iets voor wilt gebruiken en in welke frequentie. Een aannemer vind een groene bosch accu boor misschien troep en kijkt niet lager dan een blauwe bosch maar je buurman werkt weer perfect met die groene...

Ikzelf koop eigenlijk enkel Festool Dat kost meer maar je betaald ook voor dat wat er aan organisatie achter zit. Een medewerker van Festool kwam kostenloos een machine bij mij thuis controleren en bijstellen. Dat soort dingen zitten in de prijs verwerkt. Ook weet ik dat ik over 20 jaar nog steeds dat ene schroefje of schuurvoetje kan bestellen... Daar betaal je voor...

Kwaliteit kost gewoon geld.

Bij Festool vertelde me iemand dat de productie kostprijs van een Festool machine ( frees of invalzaag maakt niet veel uit) ongeveer een 100 euro is. Dat is ook de prijs die je betaald aan eigen risico die je betaald als je gebruik maakt van hun diefstal verzekering.

Daar zit trouwens weer een eenvoudige gedachte achter. Als je machine van een klant is gejat kun je hem beter voor weinig een andere nieuwe geven zodat hij wel bij jou merk de accesoires blijft kopen. Een klant die je aan een ander merk kwijt bent heb je niet zo maar terug...

ohja... een cirkelzaag die niet door een steigerplank heen komt....
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_124663185
wel leuk dat gebitch op de bouwmarkten en hun kwaliteit, maar veel klussers ontstijgen het bouwmarkt niveau ook maar amper. Natuurlijk kan je niet verwachten dat je voor paar tientjes een top machine hebt. Natuurlijk voldoet bouwmarktmateriaal niet voor iemand als Betyar of andere klussers die materiaal dagelijks op professionele wijze gebruiken. Natuurlijk merkt een loodgieter het kwaliteitsverschil tussen bouwmarktmateriaal en andere materialen.

Een bouwmarkt is voor de doe-het-zelver. De massa die voor een klus geen professional inhuurt. Een brede groep die bediend moet worden, wat gedaan wordt met materiaal in een brede prijsklasse. De cliche dat je eerst moet nagaan hoe vaak en op welk niveau je een machine gebruikt en op basis daarvan een apparaat kiest gaat hier op. Simple like that. Als je een snelle sportauto wilt stap je ook niet de Kia dealer binnen.

Overigens durf ik ook te wedden dat de professional zich prima weet te redden met een bouwmarkt machientje, puur door kwaliteit van de vakman.
pi_124663744
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 21:23 schreef Holenbeer het volgende:
wel leuk dat gebitch op de bouwmarkten en hun kwaliteit, maar veel klussers ontstijgen het bouwmarkt niveau ook maar amper. Natuurlijk kan je niet verwachten dat je voor paar tientjes een top machine hebt. Natuurlijk voldoet bouwmarktmateriaal niet voor iemand als Betyar of andere klussers die materiaal dagelijks op professionele wijze gebruiken. Natuurlijk merkt een loodgieter het kwaliteitsverschil tussen bouwmarktmateriaal en andere materialen.

Een bouwmarkt is voor de doe-het-zelver. De massa die voor een klus geen professional inhuurt. Een brede groep die bediend moet worden, wat gedaan wordt met materiaal in een brede prijsklasse. De cliche dat je eerst moet nagaan hoe vaak en op welk niveau je een machine gebruikt en op basis daarvan een apparaat kiest gaat hier op. Simple like that. Als je een snelle sportauto wilt stap je ook niet de Kia dealer binnen.

Overigens durf ik ook te wedden dat de professional zich prima weet te redden met een bouwmarkt machientje, puur door kwaliteit van de vakman.
ben ik het wel mee eens. Het laatste puntje is echter niet helemaal juist denk ik. Kijk een accu boor die doet een schroefje ronddraaien..Die dure net als die goedkope. Punt is dat een profi per uur gewoon geld kost en arbeid is duurder dan materiaal. Een boor die dus maar weinig kracht heeft doet er per schroef langer over en zal ook eerder weer in de lader moeten. Dat is een van de criteria die een profi hanteert. Vandaar dat die bijv ook werken met een spijker pistool, ding kost meer maar doordat het sneller gaat word het goedkoper.
pi_124664554
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:28 schreef Gompy58 het volgende:

Denk eens logiosch na en trek van je aankoop bedrag de btw af. Van die ex btw prijs moeten de transport kosten betaald worden, moet het materiaal betaald worden en moeten diverse mensen nog wat verdienen...
Die 125 euro is ongeveer het dubbele van wat een Black & Decker kost en die maken ook nog steeds winst. Dus ja, er zou volgens mij wat ruimte moeten zijn voor meer degelijkheid. Of het prijsverschil daar ook voor gebruikt wordt is vers twee.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 21:53:37 #93
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124664742
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 20:28 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Door je boerenverstand te gebruiken...

Denk eens logiosch na en trek van je aankoop bedrag de btw af. Van die ex btw prijs moeten de transport kosten betaald worden, moet het materiaal betaald worden en moeten diverse mensen nog wat verdienen... Hoeveel denk je dan dat er daadwerkelijk aan kwaliteit aan zoiets zit?

Daarentegen is het wel dat je moet bedenken waar je iets voor wilt gebruiken en in welke frequentie. Een aannemer vind een groene bosch accu boor misschien troep en kijkt niet lager dan een blauwe bosch maar je buurman werkt weer perfect met die groene...

Ikzelf koop eigenlijk enkel Festool Dat kost meer maar je betaald ook voor dat wat er aan organisatie achter zit. Een medewerker van Festool kwam kostenloos een machine bij mij thuis controleren en bijstellen. Dat soort dingen zitten in de prijs verwerkt. Ook weet ik dat ik over 20 jaar nog steeds dat ene schroefje of schuurvoetje kan bestellen... Daar betaal je voor...

Kwaliteit kost gewoon geld.

Bij Festool vertelde me iemand dat de productie kostprijs van een Festool machine ( frees of invalzaag maakt niet veel uit) ongeveer een 100 euro is. Dat is ook de prijs die je betaald aan eigen risico die je betaald als je gebruik maakt van hun diefstal verzekering.

Daar zit trouwens weer een eenvoudige gedachte achter. Als je machine van een klant is gejat kun je hem beter voor weinig een andere nieuwe geven zodat hij wel bij jou merk de accesoires blijft kopen. Een klant die je aan een ander merk kwijt bent heb je niet zo maar terug...

ohja... een cirkelzaag die niet door een steigerplank heen komt....
Festool...............Extra betalen voor de marketing.. :') De Apple onder de machines :{ :{
pi_124664853
Festool is niet heilig voor me hoor, zodra je meer met dat spul werkt zie je echt wel waar het handiger en beter kan. Het afstelwerkt is bijv. iets dat bij sommige van hun producten echt wel beter kan.

Het is echter wel goede kwaliteit, je kunt niet stellen dat het slecht materiaal is.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 22:00:16 #95
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124665150
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 21:56 schreef Gompy58 het volgende:
Festool is niet heilig voor me hoor, zodra je meer met dat spul werkt zie je echt wel waar het handiger en beter kan. Het afstelwerkt is bijv. iets dat bij sommige van hun producten echt wel beter kan.

Het is echter wel goede kwaliteit, je kunt niet stellen dat het slecht materiaal is.
Dat zeg ik ook niet. Ik gebruik enkel de domino, ben ook een stofzuiger van hen op het oog. Werken ze met stofzakken of kun je de bak leeg kiepen?
pi_124669517
ze werken met zakken van wat dikker papier. Ik zelf heb een Festo 36 variant. Die zakken kosten per 5 ongeveer 45 euro ofzo. Kan dat beter ? Yep, echt heeeel stevig vind ik ze niet, Ze hebben bij het verwijderen als ze echt vol zitten nog wel de neiging om te scheuren. Zelf doe ik er altijd nog even een plastic zak van de AH ofzo omheen met de hengsels dan om de aansluiting. Op die manier heb je tenminste wat houvast bij het verwijderen.

Ook kun je een soort kunstof zak kopen van tegen de 200 euro die te legen is.

Wat veel handiger is maar wel wat handigheid of geld kost... een soort cycloon erop zetten. Dan gaat de de vuilaanvoer via een soort trechter naar de stofzuiger. De zwaardere spaandels vallen dan in een bak die je eenvoudig leegt en het echte stof gaat naar de zak. Die gaat dan heel lang mee.

Even google gebruiken en je weet meer over een cycloon en een festool stofzuiger.

Overigens kun je er ook water mee zuigen maar dan heb je andere filters nodig en komt er een waterbak in ipv je zak.

Ga je veel verfschuren dan zitten je filters overigens snel vol...
pi_124677983
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 23:39 schreef Gompy58 het volgende:
ze werken met zakken van wat dikker papier. Ik zelf heb een Festo 36 variant. Die zakken kosten per 5 ongeveer 45 euro ofzo.
Ook kun je een soort kunstof zak kopen van tegen de 200 euro die te legen is.
Net als met printerinkt dus, het grote geld wordt verdiend met de accessoires.
Wat zou dat kosten om een paar van die zakken te produceren ?

Kunstof zak van ¤200 8)7 8)7
pi_124715499
Ik denk dat je het precies goed hebt.... Daarom geven ze bij diefstal ook heel eenvoudig een nieuwe voor die 100 euro eigen risico. Ze weten zeer goed dat elke nieuwe machine staat voor een x bedrag aan accessoires..

Er is een aluminium plaat waar je een decoupeerzaag op kunt zetten en dan ondersteboven in een tafel kunt hangen. Die plaat kost 175 euro oid...en echt , die plaat is alles wat je krijgt...
pi_124826701
quote:
14s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:27 schreef JerryLee het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Bij ons op het werk gebruiken wij die gewoon op de vrijdagmiddagborrel om bevroren frikadellen in stukken te knippen :P
pi_125140342
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Mea Pulca, mea maxima pulca...heb 'n Agojama slijpertje. Maar ben beetje doorgeslagen met die Aziatische namen die op -ama- eindigen, haal ik alles door elkaar.

Deze:

[ afbeelding ]
Geweldig setje was dit, geloof net 3 tientjes. Voor de hobby heb ik met name de kleine in gebruik, dat blokkeerknopje is gesneuveld en het lager vertoont iets meer speling, en het snoer kent door mijn vele verdraaiingen een paar zwekke plekken maar verder! Doet ie het al 7 jaar prima. Binnenkort een keer het snoer vervangen en misschien het lager. Lekker weer een avondje therapeutisch sleutelen :)

De grote is amper gebruikt dus nog steeds als nieuw :P
  donderdag 11 april 2013 @ 14:00:43 #101
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_125152828
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 21:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Festool...............Extra betalen voor de marketing.. :') De Apple onder de machines :{ :{
En toch is het mooi spul dat toch zeker een % of 20-30 goedkoper is dan Mafell ;) .
Bij de meeste tests komt er steevast uit Mafell = 1, Festool = 2, de rest op grote afstand 3 en lager.
Daarnaast is de uitwisselbaarheid van geleiderails e.d. wel handig. Om die reden heb ik dan ook voor een TS55R gekozen ipv. MT55. Scheelde mij een paar 100 euro en als ik een mooie frees aan ga schaffen (OF1010), hoef ik geen nieuwe rails aan te schaffen. Wat dat betreft kunnen ze bij Mafell nog wel van leren van hun valleiburen. Wat wel weer grappig is, is dat er machines van Festool in Mafell behuizingen hebben gezeten en vice versa. Hoe dat tegenwoordig zit weet ik overigens niet.

Maar goed, on topic, investeer in gereedschap naar mate de frequentie dat je het gebruikt en de waarde die je hecht aan het gebruikersgemak. In the end maakt je gereedschap niet het eindresultaat. Dat doe je zelf. En ook met een goedkope Gamma of Topcraft, whatever kan je mooi spul maken. Behoeft alleen wel vaak wat weer na bewerking (schuren, schaven, dat werk).
  vrijdag 12 april 2013 @ 14:56:59 #102
401090 Ariebu
fanatiek klusser
pi_125197115
Hallo,

Ik heb dit probleem ook gekend in het verleden en de irritatiegraad gaat flink omhoog wanneer je lekker bezig bent met klussen en je gereedschap houdt ermee op. Ik heb destijds besloten om alleen nog maar A-merken te kopen. Cirkelzaag machine heb ik van Makita plus accu gereedschappen. Zaagtafel van Festool en bovenfrees van Dewalt. Je betaalt even wat meer, maar het verdient zich zo snel terug, maar vooral het maakt het klussen leuk.

Er zijn ook andere merken die wel een redelijke prijs/kwaliteit hebben en geen bouwmarkt "troep"zijn. Ik heb bijvoorbeeld een invalzaag van Scheppach CS55 met liniaal. prima dingetje!

Tip! Cirkelzaagmachine makita 5604R 165mm

Succes met klussen en have fun
fanatiek klusser en liefhebber van goed en degelijk gereedschap en materiaal
  vrijdag 12 april 2013 @ 15:28:36 #103
401090 Ariebu
fanatiek klusser
pi_125198212
quote:
13s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 23:55 schreef Harmen85 het volgende:
Of dit draadje wellicht beter thuishoort in de klaagbaak weet ik niet.
Ik wil in ieder geval de hobbyist en klusser bereiken met het volgende;

Ik wilde voor de volledigheid altijd al graag een cirkelzaag.
Bij de Gamma kocht ik steigerhout voor een mooie tafel die ik zelf wilde maken (uiteindelijk goed gelukt trouwens). Ik keek ook nog ff bij de cirkelzagen en zag de Gamma machine. Hij zag er degelijk uit met zijn dikke bodemplaat en dergelijke. Hij kwam op mij robuster over dan de goedkopere cirkelzagen van Metabo en dergelijke. Ook ziet hij er keurig uit. De machine koste nog lang geen 100 euro, dus hop, meegenomen en thuis aan het werk.

Na wel één steigerhouten tafel die ik ermee heb gemaakt ben ik het ding spuugzat.
De kwaliteit van de machine is echt om te huilen, mijn frustratie dus maar delen met jullie omdat ik nergens een eerlijk verhaal vind over deze machine. Bij deze voor iedereen die informatie zoekt over deze machine alvast mij mening.

Klussers die een cirkelzaag willen aanschaffen; koop geen cirkelzaag van de Gamma type CS13-185!!! (Ik weet het, ik ben zo stom geweest om zo'n ding voor 69 euro aan te schaffen, echt te mooi om waar te zijn dus.)

Waarom;
- De bovenbouw (motor en zaagblad e.d.) beweegt ten opzichte van de GELIJDENDE voet. (weg precisie)
- De spanner (blikken plaatje) op de hoogteinstelling draaide ik al meteen dol, terwijl ik de hoogteinstelling niet eens goed gelockt kreeg.
- Schroeven waren al beschadigd toen ik het ding uit de koffer haalde.
- Langsgeleider (stalen beugeltje om de zaag bijv. mee langs een plaat te halen zodat je strips zaagt) buigt gemakkelijk en zit niet mooi haaks in de voet uitgeleind.
- Zaagblad staat niet parallel uitgeleind met de zijkant van de voet.
- Zaagblad-beschermkap blijft hangen!!! (Volgens mij zit dat ding erop om je vingers te beschermen!!!)
- Gradeninstelling van de zaag niet vast... (Echt knap hoe golvig je met deze machine kan zagen.)

Ik ga morgen terug naar de Gamma en laat het machientje nog liever ter vondeling voor de deur liggen (als ze hem niet terugnemen).
Hallo,

Zonet al gepost, maar hier nog een linkje naar een site die veel machines aanbied. Je kan ze ook bellen want ze hebben nog niet alles online staan. zag die maktia cirkelzaagmachine 5604R er ook op staan. www.fok.nl

gr

Ariebu

[ Bericht 0% gewijzigd door Cynix ® op 12-04-2013 16:17:18 ]
fanatiek klusser en liefhebber van goed en degelijk gereedschap en materiaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')