Grote kansen dat dit wel impliciet duidelijk is gemaakt ja. Het zou natuurlijk een afgang zijn voor Europa als ze 10 miljard in de bankensector van Cyprus steken en er niks voor terug krijgen en dat Rusland 5,8 miljard erin steekt om vervolgens gas licenties of de gehele bank in handen te krijgen. Daar gaat zeker Duitsland nooit mee akkoord.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:44 schreef HiZ het volgende:
Wat ik me afvraag; heeft de eurogroup die Russische redding getorpedeerd door te zeggen dat als de Russen dachten goedkoop (voor ¤6mrd) zich in te kunnen kopen in Cyprus, dat ze zich dan klaar mochten maken om de overige ¤10mrd op te mogen hoesten?
ja dat zit er wel in, verder is het te verwachten dat men zich in europa wel achter de oren gaat krabben of die 100.000 euro grens van het depositogarantiestelsel niet veel te hoog is. die grens kan makkelijk omlaag naar 50.000 euro of nog lager.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef SeLang het volgende:
Ze zullen nu alle kosten wel naar de grote accounts (>¤100.000) gaan schuiven. Dat offshore bankenmodel is nu toch al kapot want niemand gaat nu z'n geld nog op Cyprus zetten. En als de Russen niets te bieden hebben dan kunnen ze de Russische accounts dus offeren ten gunste van eigen volk, waarbij ik er vanuit ga dat rijke well-connected Cyprioten en politici hun geld er toch allang uit hadden gehaald.
Ja dat denk ik ook, alles weghalen bij de grootsten is de ene schade betalen met de andere schade terwijl gewone spaarders buiten schot blijven. Ik snap ook niet waarom ze nu een raid op de pensioenfondsen overwegen, dat is schadelijk voor Cypriotische burgers terwijl het voor de grote accounts echt niets meer uitmaakt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef SeLang het volgende:
Ze zullen nu alle kosten wel naar de grote accounts (>¤100.000) gaan schuiven. Dat offshore bankenmodel is nu toch al kapot want niemand gaat nu z'n geld nog op Cyprus zetten. En als de Russen niets te bieden hebben dan kunnen ze de Russische accounts dus offeren ten gunste van eigen volk, waarbij ik er vanuit ga dat rijke well-connected Cyprioten en politici hun geld er toch allang uit hadden gehaald.
Dat is wel natuurlijk een schop tegen de schenen van de eerlijke rekeninghouders, waarbij ik als burger toch zou eisen dat de onderste steen boven komt en elke fraudeer die dus de 2 weken voor deze bankholiday nog flink hebben zitten te schuiven met hun vermogen gewoon dat vermogen mogen verliezen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef SeLang het volgende:
waarbij ik er vanuit ga dat rijke well-connected Cyprioten en politici hun geld er toch allang uit hadden gehaald.
Hoezo ? Iemand met een beetje verstand had dit kunnen zien aankomen. Je bent niet automatisch een crimineel als je je risico's juist inschat en gaat beperken.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is wel natuurlijk een schop tegen de schenen van de eerlijke rekeninghouders, waarbij ik als burger toch zou eisen dat de onderste steen boven komt en elke fraudeer die dus de 2 weken voor deze bankholiday nog flink hebben zitten te schuiven met hun vermogen gewoon dat vermogen mogen verliezen.
NOSquote:Parlement Cyprus nog niet bijeen
Toegevoegd: vrijdag 22 mrt 2013, 10:50
Op Cyprus is de zitting van het parlement nog niet begonnen. Het parlement zou om 09.00 uur bijeen komen om over een alternatief reddingsplan te debatteren en te stemmen. Waarom de bijeenkomst nog niet begonnen is, is niet bekend.
In het alternatieve reddingsplan staat dat spaarders met minder dan een ton op hun rekening niet hoeven bij te dragen aan de redding van het eiland. Ook wordt een aantal banken hervormd.
De druk op het parlement om het nieuwe plan goed te keuren is groot. Als Cyprus voor maandag geen plan heeft, draait de Europese Centrale Bank de geldkraan dicht, waardoor het land failliet zal gaan.
Een van de negen wetten die moeten worden goedgekeurd, regelt de opsplitsing van de tweede bank van Cyprus: Laiki. Ook moet worden voorkomen dat iedereen zijn geld opneemt als dinsdag de banken weer opengaan.
De EU en het IMF willen Cyprus 10 miljard euro lenen als het eiland zelf 5,8 miljard bijeen weet te brengen. Spaarders met meer dan 100.000 euro op de rekening moeten hier waarschijnlijk fors aan meebetalen. Eerder verwierp het parlement het voorstel van de EU en het IMF om alle spaarders mee te laten betalen.
Ja praat de politici die elkaar en famile getipt hebben maar goed.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hoezo ? Iemand met een beetje verstand had dit kunnen zien aankomen. Je bent niet automatisch een crimineel als je je risico's juist inschat en gaat beperken.
Even een paar jaar terug in de geschiedenis. Ik had ¤50k spaargeld en wilde de hoogst mogelijke rente. En toen kwam ik op de website van Icesave. Geweldige rente, maar toen ik wat verder ging kijken zag ik dat het garantiestelsel van IJsland van toepassing was. Een beetje skimmen door nieuws over IJsland gaf mij toen al het idee van 'wtf, die garantie kunnen ze toch helemaal niet gestand doen?'. Resultaat; mijn geld is bij de Nederlandse dochter van een Turkse bank terecht gekomen. Rente 0,75% lager dan bij Icesave, maar toen twee maanden later Icesave onderuitging was ik toch wel erg blij.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja praat de politici die elkaar en famile getipt hebben maar goed.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen; ze waren bezig met dat solidariteitsfonds, maar de Duitsers (en anderen) hebben al gaten geschoten in het plan voor ze erover kunnen stemmen. Het heeft natuurlijk niet zoveel zin te komen met een plan dat de Troika niet wil accepteren.quote:
Dat kan je wel eisen als burger, en het zou mooi zijn als het lukt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is wel natuurlijk een schop tegen de schenen van de eerlijke rekeninghouders, waarbij ik als burger toch zou eisen dat de onderste steen boven komt en elke fraudeer die dus de 2 weken voor deze bankholiday nog flink hebben zitten te schuiven met hun vermogen gewoon dat vermogen mogen verliezen.
Bijvoorbeeld naar nul?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ja dat zit er wel in, verder is het te verwachten dat men zich in europa wel achter de oren gaat krabben of die 100.000 euro grens van het depositogarantiestelsel niet veel te hoog is. die grens kan makkelijk omlaag naar 50.000 euro of nog lager.
Je moet de shit vóór zijn. Zodra de shit hit gaan de banken op slot. Ik houd het iig goed in de gaten. Er wordt gesproken over een Europees DGS en als grenzen worden bedragen genoemd die veel lager liggen dan de huidige 100k. Iets om in de gaten te houden.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:52 schreef piepeloi55 het volgende:
Zelf heb ik ¤20.000 per rekening altijd als meest veilig beschouwd. Ook in Cyprus zag je direct na alle ophef dat men tot ¤20.000 geen heffing wilde invoeren. Het is ook de risicoloze grens van het oude DGS. Tot 20K word je waarschijnlijk gezien als 'kleine' spaarder en ontzien, daarboven word je schijnbaar gezien als 'middelgrote/grote'-spaarder. Een andere verklaring heb ik daarvoor niet, maar die 20K schijnt toch een grote steun te zijn.
Als de shit de fan ooit raakt in Nederland raakt dan zorg ik weer dat alle rekeningen maximaal 20K bevatten (just to be sure), nu zijn dat over een aantal rekeningen meer.
Mwah, je ziet het altijd wel een beetje aankomen. Net als nu bij Cyprus, diegene die een beetje op de hoogte zijn van de financiele/economische ontwikkelingen hebben hun geld daar allang weggehaald. Zo'n dingen gebeuren niet vandaag op morgen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je moet de shit vóór zijn. Zodra de shit hit gaan de banken op slot. Ik houd het iig goed in de gaten. Er wordt gesproken over een Europees DGS en als grenzen worden bedragen genoemd die veel lager liggen dan de huidige 100k. Iets om in de gaten te houden.
Je moet niet wachten totdat het op het 8-uur journaal komt nee.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:01 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Mwah, je ziet het altijd wel een beetje aankomen. Net als nu bij Cyprus, diegene die een beetje op de hoogte zijn van de financiele/economische ontwikkelingen hebben hun geld daar allang weggehaald. Zo'n dingen gebeuren niet vandaag op morgen.
Nee, die mensen staan nu voor de ATM elke dag.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je moet niet wachten totdat het op het 8-uur journaal komt nee.
Het hele DSG is niet meer dan een schijnbeveiliging idd, werkt alleen als er kleine bankjes omvallen. Bij grote systeembanken zal je linksom, rechtsom, door het midden, bovenom en onderdoor hoe dan ook de rekening gepresenteerd krijgenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:10 schreef SeLang het volgende:
Het is natuurlijk maar de vraag of we in een nieuwe crisis systeembanken als ING en Rabo gaan zien falen en dat daarvoor dan het DSG wordt geactiveerd. Het lijkt me sterk eigenlijk, want is dat nog werkbaar met dergelijke grote banken? Waarschijnlijk is de systeemcrisis dan zo groot dat er gewoon een algemene vermogensheffing komt ongeacht hoe en waar je je kapitaal hebt ondergebracht. Dus spreiden over banken helpt je dan niet meer. Er wordt dan gewoon geld opgehaald bij iedereen die wat heeft (en met name degenen die veel hebben) en dat wordt dan gebruikt voor herkapitalisatie van het systeem.
Denk ik
wat een open deur van die prof, tuurlijk kan je de belastingen verhogen, dat gebeurt dan ook in veel EU landen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovenstaand is een vertaling van een artikel in Le Monde, geschreven door een professor. Denkt de professor dat Frankrijk zelf euro's kan printen om de schulden te voldoen?
(via Mish)
Maar dat zegt weinig over de solvabiliteit van een land.. en hij lijkt te suggereren dat Frankrijk altijd wat geld uit de mouw kan toveren wanneer het nodig is. Misschien is hij vergeten dat ze de Franse frank al een tijdje niet meer als munteenheid hebben?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:28 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
wat een open deur van die prof, tuurlijk kan je de belastingen verhogen, dat gebeurt dan ook in veel EU landen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |