Je ziet niet dat ik de post boven me kopieer vanuit een tegenovergesteld standpunt? (Slappe) poging om die user in te alten zien dat zijn bijdrage niet geheel goed over nagedacht was..quote:
zag ik idd niet op mn telefoonquote:Op dinsdag 25 maart 2014 13:24 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Je ziet niet dat ik de post boven me kopieer vanuit een tegenovergesteld standpunt? (Slappe) poging om die user in te alten zien dat zijn bijdrage niet geheel goed over nagedacht was..
In tegenstelling tot The_Stranger heeft Nietvandezewereld het niet over "de dingen", maar "e dingen"quote:
Je hebt deels gelijk, mijn beste.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:54 schreef R0N1N het volgende:
[..]![]()
1.Je hebt geen idee wat een Atheist is
2.Denkt te weten hoe de dingen werkelijk zijn (& dat anderen dat niet willen zien, uit angst)
3.Je denkt ook nog eens te weten dat er wel een god bestaat maar dat is geen schepper. anders noem je dat niet allebei dom.
Nou beste man die niet van deze wereld is ... kom maar met de bewijzen voor deze beweringen ... die heb je toch wel ? Beetje heel erg dom als je die niet hebt, met zulke stellige uitspraken.
Vast een mooi uitzicht daar boven op die toren...
Ah, een sample van n=1, ja daar kun je betrouwbaar je beeld van vormen...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:14 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Je hebt deels gelijk, mijn beste.
Ik denk wel te weten wat een atheist is daar ik in 1 van de mets atheïstische gezinnen heb geleefd die voor te stellen is. Als familie in de kerk moest trouwen in Frankrijk, bleef mijn pa uit protest buiten staan .
Over welk "boekje" heb je het? Een bepaald psychologisch boek of de bijbel? Bij het eerste moet je maar even specificeren welk boek en het tweede heb ik uiteraard gelezen als atheïst. Ik wil namelijk wel weten waar ik over praat...quote:Je kunt wel gewoon het boekje lezen. : hoe de dingen zijn, dan kun je leren hoe de dingen zijn uiteraard, ook kun je na het lezen denken..is dat nu wel zo, maar als goed Atheist zul je waarschijnlijker denken: ik ga dat boekje niet lezen, want onwetendheid moet tegen elke prijs gekoesterd worden anders zou het te grote gevolgen hebben uiteraard. Je zal toch eens iets zeker weten .Dat is wel erg eng toch?
Wat niet willen studeren? Echt duidelijk ben je niet, je blijft vaag in je omschrijvingenquote:Niet willen studeren uit angst of valse westerse trots of... en dat is het meest waarschijnlijk.. luiheid gemengd met angst voor het feit dat er een zeer moeilijke studie is. Dan is het gemakkelijker om deze weg gewoon een religie te noemen.
Dom is gelijk onwetend.
Iemand met ene beetje kennis van het menselijk brein weet dat zintuigen juist vrij onbetrouwbaar zijn, maar dat hoef ik je niet uit te leggen.quote:Dus: weet je al hoe je zintuigen nooit liegen en je mentaal bewustzijn altijd? Wat dus de essentie van jouw zinsbegoocheling is?
Heb je enige kennis van zaken?
Hoezo dom? Omdat jij er niet in gelooft? Omdat je een ander verhaal aanhangt? Wat nou als je andermans ideeën niet meteen dom noemt, zou dat wat zijn?quote:Ben je met me eens dat god als schepper een domme gedachte is? En dat hieruit concluderen dat god niet bestaat ook een beetje dom is, want voorbarig?
OK. Hiermee is het bewijs voor mijn stelling 1. geleverd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:14 schreef Nietvandezewereld het volgende:
<SNIP>
maar als goed Atheist zul je waarschijnlijker denken: ik ga dat boekje niet lezen, want onwetendheid moet tegen elke prijs gekoesterd worden anders zou het te grote gevolgen hebben uiteraard. Je zal toch eens iets zeker weten .Dat is wel erg eng toch?
wat gelijk is aan geloof.quote:Niet willen studeren uit angst of valse westerse trots of... en dat is het meest waarschijnlijk.. luiheid gemengd met angst voor het feit dat er een zeer moeilijke studie is. Dan is het gemakkelijker om deze weg gewoon een religie te noemen.
Dom is gelijk onwetend.
Uiteindelijk heeft helemaal niemand enige kennis van zaken op deze planeet. (jij dus ook niet)quote:Dus: weet je al hoe je zintuigen nooit liegen en je mentaal bewustzijn altijd? Wat dus de essentie van jouw zinsbegoocheling is?
Heb je enige kennis van zaken?
Je vergeet de 4de, 5de t/m 7 miljardste weg. (zoveel wegen als mensen)quote:Dat van die goden is enkel om aan te geven dat er een 3e weg is, niet enkel: als ie bestaat heeft ie de wereld gecreëerd wat baarlijke nonsens is, maar als ie bestaat..lekker belangrijk. Rare gasten die goden.
Het gaat niet over mogelijkheden, maar wat is.quote:Het is voor een boeddhist erg lastig om te zien hoe extreem ja dat meen ik hoe extreem er in westers wetenschappelijke disciplines gedacht wordt . Gewoon erg grof met te grote gedachtesprongen en daardoor zeer veel mogelijkheden missend. Grof denken derhalve.
Non taken.quote:Daarom trol ik soms wat. no offence.
Nee.quote:Ben je met me eens dat god als schepper een domme gedachte is? En dat hieruit concluderen dat god niet bestaat ook een beetje dom is, want voorbarig?
...maar dan heb je het (vooral) over de interpretatie van de zintuigelijkewaarnemingen door het brein, niet de zintuigen zelf. De zintuigen zijn slechts 'sensoren' die bepaalde (onvolledige) info over onze omgeving bieden.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:24 schreef The_stranger het volgende:
<snip>
Iemand met ene beetje kennis van het menselijk brein weet dat zintuigen juist vrij onbetrouwbaar zijn, maar dat hoef ik je niet uit te leggen.
quote:Hoezo dom? Omdat jij er niet in gelooft? Omdat je een ander verhaal aanhangt? Wat nou als je andermans ideeën niet meteen dom noemt, zou dat wat zijn?
Daarnaast zijn er andere/betere redenen om voor een atheïst niet uit te gaan van welke god dan ook dan de absurde gedachtegang dat omdat er geen creërende god is, er helemaal geen god zou zijn.
Uiteraard is het brein de grootste "foutenmaker", maar aandoeningen aan het oog/oor/tong etc kan ook voor fouten zorgen. Echter ik beschouw het oog (bijv) en brein als een zintuig, zoals ook op wiki genoemd wordt als mogelijkheidquote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:06 schreef R0N1N het volgende:
[..]
...maar dan heb je het (vooral) over de interpretatie van de zintuigelijkewaarnemingen door het brein, niet de zintuigen zelf. De zintuigen zijn slechts 'sensoren' die bepaalde (onvolledige) info over onze omgeving bieden.
Het is niet het oog wat die schaduw in je ooghoek omvormt tot 'shadowpeople', maar je brein.
Net zoals een digitale thermometer uit meer bestaat dan de sensor, bestaat het zintuig zicht ook uit meer dan het oog.quote:Er is onder neurologen geen algemene overeenstemming over de definitie van een zintuig. Dit betekent dat het aantal erkende zintuigen afhangt van welke definitie men hanteert. Schoolboeken noemen vaak enkel de vijf klassieke gewaarwordingen zien, horen, proeven, ruiken en voelen, als benoemd door Aristoteles. Zintuigen zijn weliswaar betrokken bij gewaarwordingen, maar niet identiek aan die gewaarwording. De gewaarwording is een bewuste interpretatie van de signalen van een zintuig, die eerst door allerlei neurale circuits gemodificeerd zijn, voordat ze de met het bewustzijn geassocieerde gedeeltes in de hersenschors bereiken.
Je denkt helaas op een niveua wat ik ook bezigde ongeveer 20 jaar geleden, maar goed,quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:40 schreef R0N1N het volgende:
[..]
OK. Hiermee is het bewijs voor mijn stelling 1. geleverd.
Weten(schap) als "eng" betitelen is voorbehouden aan de gelovigen.
Heeft niets met Atheisme te maken.
[..]
wat gelijk is aan geloof.
Een atheist doet niet aan geloof, maar aan weten (oftewel studeren, onderzoeken, enz.)
[..]
Uiteindelijk heeft helemaal niemand enige kennis van zaken op deze planeet. (jij dus ook niet)
[..]
Je vergeet de 4de, 5de t/m 7 miljardste weg. (zoveel wegen als mensen)
[..]
Het gaat niet over mogelijkheden, maar wat is.
Het is voor een atheist onbegrijpelijk dat mensen met een natte vinger in de lucht en wat zweverige verhaaltjes of gedachtensprongetjes, menen te weten hoe het universum in elkaar steekt.
[..]
Non taken.
[..]
Nee.
De abrahamistische god, ja. Dat is een sprookjes figuur gecreerd in de gelijkenis van de mens, door de mens.
Maar dat er een 'intelligentie' achter de 'big-bang' kan zitten valt niet uit te sluiten en is derhalve niet dom te noemen, ook al is het vergezocht en niet volgens occam's razor. Over de mogelijkheid heenstappen (en dus missen !!! ) in je zoektocht naar waarheid is wel dom.
Vergeef ons, dat we niet op de eenzame hoogte kunnen komen waar jij je vertoeft... Wij zijn slechts imperfecte stervelingen....quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:04 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Je denkt helaas op een niveua wat ik ook bezigde ongeveer 20 jaar geleden, maar goed,
Iets met pot en zwart...quote:En verder wil ik je vragen niet zo te pochen over je atheïsme. het komt een beetje over als een roker die een ex-roker de voordelen van het roken wil uitleggen.
Staat niet zo clever.
je hebt hier helemaal gelijk, de sensorische zintuigen liegen denk ik nooit, maar je mentale interpreterende bewustzijn altijd.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 15:06 schreef R0N1N het volgende:
[..]
...maar dan heb je het (vooral) over de interpretatie van de zintuigelijkewaarnemingen door het brein, niet de zintuigen zelf. De zintuigen zijn slechts 'sensoren' die bepaalde (onvolledige) info over onze omgeving bieden.
Het is niet het oog wat die schaduw in je ooghoek omvormt tot 'shadowpeople', maar je brein.
Welke bedoelt wordt (door Nietvandezewereld) is niet duidelijk.
[..]
Voor weten is ook een zekere mate van geloof nodig, al noemt men die dan aannames. Aannames ontkom je niet aan wanneer je de werkelijkheid wil modelleren. Of je dat nou doet in een religieus/spiritueel kader, of een wetenschappelijke.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:40 schreef R0N1N het volgende:
wat gelijk is aan geloof.
Een atheist doet niet aan geloof, maar aan weten (oftewel studeren, onderzoeken, enz.)
Exact.quote:Uiteindelijk heeft helemaal niemand enige kennis van zaken op deze planeet. (jij dus ook niet)
Voor mij is het even onbegrijpelijk dat wie dan ook meent te weten hoe het universum in elkaar steekt. Het enige dat ik kan bedenken dat zoiets kan weten zou God zelf zijn, maar daar geloof ik niet in.quote:Het gaat niet over mogelijkheden, maar wat is.
Het is voor een atheist onbegrijpelijk dat mensen met een natte vinger in de lucht en wat zweverige verhaaltjes of gedachtensprongetjes, menen te weten hoe het universum in elkaar steekt.
Het scheermes gebruiken we om uitsteeksels van een theorie te snijden, niet om het gelaat op schoonheid te beoordelen.quote:Nee.
De abrahamistische god, ja. Dat is een sprookjes figuur gecreerd in de gelijkenis van de mens, door de mens.
Maar dat er een 'intelligentie' achter de 'big-bang' kan zitten valt niet uit te sluiten en is derhalve niet dom te noemen, ook al is het vergezocht en niet volgens occam's razor. Over de mogelijkheid heenstappen (en dus missen !!! ) in je zoektocht naar waarheid is wel dom.
Mooie mod.quote:
Huh?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 14:24 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ah, een sample van n=1, ja daar kun je betrouwbaar je beeld van vormen...
[..]
Zie je wat er gebeurt? Ik dacht dat we in ons land nuchter zouden zijn? Haast per afspraak? psychologie of een soort bijbel? Waar heb je het over? Ook geen hekserij haha ik moet echt onbedaarlijk lachen om zoveel achterdocht. Het boekje heet: hoe de dingen zijn , omdat er in staat hoe de dingen zijn. Het niet vormen van een mening voor dat je het leest zou iedere Nederlander sieren.quote:Over welk "boekje" heb je het? Een bepaald psychologisch boek of de bijbel? Bij het eerste moet je maar even specificeren welk boek en het tweede heb ik uiteraard gelezen als atheïst. Ik wil namelijk wel weten waar ik over praat...
Het is hier soms zo simpel , en niet jij hoor, maar de aannames. natuurlijk weet ik dat er atheïsme is. ik was een hele overtuigde. Natuurlijk ken ik de gang naar Gymnasium of Atheneum. Natuurlijk ken ik iets van de filosofen en natuurlijk ken ik de geestelijkheid die ons eeuwen indoctrineerde en natuurlijk weet ik dat uit de verlichting ons universitaire kennis instituut voortkwam.quote:Wat niet willen studeren? Echt duidelijk ben je niet, je blijft vaag in je omschrijvingen
Nee dank je, dom is onwetend, als je er emotie aan wilt hangen is dat jouw keuze.quote:Hoezo dom? Omdat jij er niet in gelooft? Omdat je een ander verhaal aanhangt? Wat nou als je andermans ideeën niet meteen dom noemt, zou dat wat zijn?
Daarnaast zijn er andere/betere redenen om voor een atheïst niet uit te gaan van welke god dan ook dan de absurde gedachtegang dat omdat er geen creërende god is, er helemaal geen god zou zijn.
Nu weet ik niets van Boedhisme. Maar deze hooghartigheid komt op mij niet erg zen over, pas maar op voor je karma zo.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:04 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Je denkt helaas op een niveua wat ik ook bezigde ongeveer 20 jaar geleden, maar goed,
Om te beginnen is je logica compleet weird. Ik zeg je dat wetenschap "weten"eng vindt. Ik ben hier al heel vaak eng gevonden omdat ik de vraag opvoer, of het mogelijk kan zijn om dingen zeker te weten. Boeddhisme stelt van wel. Wetenschap stelt van niet. Leg dit niet bij mij neer. De naïeve zoektocht naar kennis is aardig , meer niet, leuk met stofjes en instrumenten experimenteren, zonder plan of doel, maar wat ze doen doen ze heel erg knap.
Als er meer dan 3 , zelfs miljarden wegen zijn , zoals je zegt, waarom dan de idiote stelling gebezigd dat god niet bestaat? Is het een wensgedachte van jou?
En ja dat zou ik ook denken , van dat zweverige en natte vinger werk. Weet je, zolang je geen boeddhisme studeert, ik vermoed zelfs dat je niet beseft dat het hier om duizend jaar oude universiteiten gaat en om kennis en om minimaal 20 jarige studies, dan zul je denken..hoe kan een discipline als Boeddhisme nu met zekerheden komen? Heel begrijpelijk maar daarom niet minder onwetend. Dat boeddhisme de zwaarste studie op aarde is is ongeveer in de jaren 30 bekend geraakt bij enkele Amerikaanse professoren. Na 1959 toen de Chinezen deze cultuur begonnen vernietigen, inclusief de grootste aziatische bibliotheek, is boeddhisme naar het westen gekomen, het land met de meeste weerstand vanwege de geweldige eigenwijsheid, maar helaas ook de enorme oogkleppen en gigantische ego's is ons land. Wij zijn het land der verwarring. Dus hier wordt boeddhisme nog vaak als zweverig en natte vinger werk gezien. In de wereld om je heen al lang niet meer. Ik kan het niet echt helpen dat we hier geen open academische houding hebben. Maar vooroordelen.
Er zit geen intelligentie achter de big bang gekkie, je weet echt weinig hè? Weet je wel hoe het komt dat dingen gebeuren? Ooit werkelijk onderzocht wat Karma is? oorzaken en voorwaarden die aanwezig zijn zodat zaken gebeuren?
Wie is er nu zweverig? een intelligentie achter de big bang. Karma beste vriend. oorzaken , omstandigheden en een fenomeen is daar. maar goed, ongestudeerde, het is geest ( en maak nu eens geen fout. het is heest als kwaliteit en niet als entiteit die aan het begin , niet enkel van deze laatste big bang stond maar ook aan de eerderen.
En verder wil ik je vragen niet zo te pochen over je atheïsme. het komt een beetje over als een roker die een ex-roker de voordelen van het roken wil uitleggen.
Staat niet zo clever.
Je baseert je beeld van "de atheist" op een persoon/familie:quote:
Zonder lullig te doen, moet ik zeggen dat jouw posts niet overlopen van duidelijkheid. Als jij zegt dat ik het boekje kan lezen, dan kan jij er niet vanuit gaan dat ik de jouw, niet geheel algemeen bekende, beeldspraak doorheb.quote:Zie je wat er gebeurt? Ik dacht dat we in ons land nuchter zouden zijn? Haast per afspraak? psychologie of een soort bijbel? Waar heb je het over? Ook geen hekserij haha ik moet echt onbedaarlijk lachen om zoveel achterdocht. Het boekje heet: hoe de dingen zijn , omdat er in staat hoe de dingen zijn. Het niet vormen van een mening voor dat je het leest zou iedere Nederlander sieren.
Wie bashed boeddhisme? Is het negeren van boeddhisme bashen? Of het niet aanhagen van jouw geloof? Ik haast me niet, ik probeer duidelijkheid te scheppen in je lichtelijk warrige posts.quote:Dan wordt de keuze om Boedhisme te bashen ineens aanlokkelijk. Dat bedoel ik met luiheid om te studeren. Het is namelijk wel een paar slagen zwaarder dan een universitaire studie denk ik. Omdat het dicht bij komt.
Ten eerste wil ik helemaal boeddhisme niet studeren, ten tweede heb ik geen flauw idee wat je nu wil zeggen.. Wegmoffelcultuur in de wetenschap? Bedoel het gedrag van bepaalde mensen, het systeem "wetenschap", wat bedoel je?quote:Dit i basis van onze verkeerde visie en hierom kun je geen boeddhisme studeren. Tot je op hyt moment komt dat je deze kennis niet meer wegmoffelt en gewoon door gaat met leven.
Feiten wegmoffelen zal wel een rest zijn van onze schitterende voormalige katholiek cultuur?
Zie je al hoe de wegmoffelcultuur in wetenschap welig tiert?
Ik veroordeel niets, ik zeg dat de opmerking dat het idee vaneen scheppende god dom zou zijn, op zichzelf redelijk dom is.quote:Nee dank je, dom is onwetend, als je er emotie aan wilt hangen is dat jouw keuze.
Wij boeddhisten houden van heldere taal. je weet iets , dus je weet.
je weet iets niet, dus je bent onwetend dus dom. Dat geldt natuurlijk ook voor mijzelf op veel punten. onwetendheid kun je weghalen door te studeren.
Simpel eigenlijk allemaal he? Alleen de boeken gesloten houden werkt niet, maar dat zeggen leraren op scholen toch ook dacht ik. En een leer veroordelen zonder zelf te onderzoeken dat lijkt me echt niet slim.
Nogmaals, heel helder vind ik je posts niet, niet lullig bedoeld, maar soms heb ik geen flauw idee wat je wil zeggen.. Misschien is de onduidelijkheid de reden dat je bijzonder hooghartig overkomt.quote:Wij boeddhisten houden van heldere taal. je weet iets , dus je weet.
Nu weet ik wel erg veel van Boeddhisme en Boeddha was nog heel veel hooghartiger. Ik weet niet of hooghartig de juiste term is voor iemand die dingen zeker weet. Een goede leraar hoort niet te veel te twijfelen. Ik ben slechts een student. Het is een valkuil te denken dat immer ZEN zijn boeddhistisch is. Ja karma, dat is ons key issue.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:12 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nu weet ik niets van Boedhisme. Maar deze hooghartigheid komt op mij niet erg zen over, pas maar op voor je karma zo.
En daar verschillen we van mening, Ik heb liever ene leraar die zegt:"dit is wat we nu weten, maar dat is niet compleet en mogelijk zelf geheel fout, echter op het moment voldoet het aan wat we zien en meten".quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Een goede leraar hoort niet te veel te twijfelen.
In de nuance: je zintuiglijk bewustzijn maakt nooit fouten, je mentaal of interpreterend bewustzijn maakt altijd de fout.[/quote]Fouten in de sensor geeft fouten in het hele systeem. Dus fouten kunnen zowel in het brein zitten als in het (bijv) oog.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Je baseert je beeld van "de atheist" op een persoon/familie:
Ik denk wel te weten wat een atheist is daar ik in 1 van de mets atheïstische gezinnen heb geleefd die voor te stellen is.
Ik hoop dat je inziet dat dat niet echt een basis is voor ene eerlijk en juist beeld.
[..]
Zonder lullig te doen, moet ik zeggen dat jouw posts niet overlopen van duidelijkheid. Als jij zegt dat ik het boekje kan lezen, dan kan jij er niet vanuit gaan dat ik de jouw, niet geheel algemeen bekende, beeldspraak doorheb.
Als jij het over leren hebt, dan ga ik inderdaad uit van een fysiek boek.
[..]
Wie bashed boeddhisme? Is het negeren van boeddhisme bashen? Of het niet aanhagen van jouw geloof? Ik haast me niet, ik probeer duidelijkheid te scheppen in je lichtelijk warrige posts.
[quoyte]
Iemand met ene beetje kennis van het menselijk brein weet dat zintuigen juist vrij onbetrouwbaar zijn, maar dat hoef ik je niet uit te leggen.
Is er 1 redelijk argument om niet te studeren?quote:Ten eerste wil ik helemaal boeddhisme niet studeren, ten tweede heb ik geen flauw idee wat je nu wil zeggen.. Wegmoffelcultuur in de wetenschap? Bedoel het gedrag van bepaalde mensen, het systeem "wetenschap", wat bedoel je?
[..]
Ik veroordeel niets, ik zeg dat de opmerking dat het idee vaneen scheppende god dom zou zijn, op zichzelf redelijk dom is.
Dat jij boeddhisme hoog hebt zitten en dat blijkbaar als dé manier van leven en het kijken naar de wereld, wil niet zeggen dat anderen die dat niet aanhangen dom, onwetend of minder zijn. Ook niet dat ze dan boeddhisme "bashen".
Okee leer me wat ik verkeerd zie aan de term atheïsme? of wat juist is?quote:Nogmaals, heel helder vind ik je posts niet, niet lullig bedoeld, maar soms heb ik geen flauw idee wat je wil zeggen.. Misschien is de onduidelijkheid de reden dat je bijzonder hooghartig overkomt.
Fouten in de sensor geeft fouten in het hele systeem. Dus fouten kunnen zowel in het brein zitten als in het (bijv) oog.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
In de nuance: je zintuiglijk bewustzijn maakt nooit fouten, je mentaal of interpreterend bewustzijn maakt altijd de fout.
Alle zen is boeddhisme, niet alle boeddhisme is zen. Nietvandezewereld is van de Tibetaans boeddhistische stroming, wat verschilt van zen zoals de Rooms-Katholieke kerk verschilt van de Protestantse.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:12 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nu weet ik niets van Boedhisme. Maar deze hooghartigheid komt op mij niet erg zen over, pas maar op voor je karma zo.
Je weet zelf ook dat ook binnen het boeddhisme meerdere betekenissen aan een concept als karma wordt gegeven. De ene ziet het als een weegschaal van zonden, de ander als een 'onzuivere' gedachte waar andere gedachten en gevoelens aan blijven plakken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nu weet ik wel erg veel van Boeddhisme en Boeddha was nog heel veel hooghartiger. Ik weet niet of hooghartig de juiste term is voor iemand die dingen zeker weet. Een goede leraar hoort niet te veel te twijfelen. Ik ben slechts een student. Het is een valkuil te denken dat immer ZEN zijn boeddhistisch is. Ja karma, dat is ons key issue.
Boeddhisme is een geloof én een religie. Ook kan het een levenswijze genoemd worden, maar dat geldt voor elk geloof. Ik hoef niet naar een kerk te gaan om als vrome christen te leven. Ik hoef zelfs niet te bidden, of God aan te halen in mijn leven, om aan alle geboden te voldoen. Leef ik mijn leven, met compassie voor mijzelf en mijn omgeving, dan is dat mijn eerbetoon aan God én een juweel van de dharma.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:39 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ow pijnlijk je noemt boeddhisme een geloof. ja dan houdt alles op. Dan is er geen reden of redelijkheid meer
Mee eens. Liever een leraar die openstaat voor andere invalshoeken dat een starre onbuigzame houding.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:31 schreef The_stranger het volgende:
[..]
En daar verschillen we van mening, Ik heb liever ene leraar die zegt:"dit is wat we nu weten, maar dat is niet compleet en mogelijk zelf geheel fout, echter op het moment voldoet het aan wat we zien en meten".
Dat is jouw visie. Ik zeg alleen dat het oog ook afwijkingen kan hebben waardoor je brein andere signalen aangevoerd krijgt dan bij een "gezond" oog.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Irrelevant, omdat een oog een deel van een spectrum doorgeeft. Het is irrelevant of dat (zogenaamd) een compleet spectrum is. Wat het ook doorgeeft, al zou je het oog als perfect betitelen, het mentale bewustzijn vertelt jou dat de aarde echt en stabiel is, en dat is pertinent onjuist.
Het is deze foutieve dualistische visie die aan de basis staat van illusie.
De mens heeft het boeddhisme ook niet nodig, jij hebt/vindt het nodig (blijkbaar). Dat jouw visie niet overeenkomt met de wetenschappelijke kijk op de wereld, maakt dat laatste niet minder waar. Daarnaast snap ik nog steeds niet wat je bedoelt met "de worstelt met haarzelf fase". Bedoel je daarmee iets gelijk aan de inmiddels vele stromingen in het boeddhisme die het ook niet geheel eens zijn met elkaar?quote:Is er 1 redelijk argument om niet te studeren?
Zonder studie geen kennis. En ja, als wetenschap haar verschillende disciplines zou combineren tot 1 eensluidende visie, dan was het een prachtinstituut. Dan had geen mens boeddhisme nodig.
Maar wetenschap zit nog in de worstelt met haarzelf fase.
Wie ben ik om jou te zeggen wat juist is? Atheïsme is voor mij het idee dat voor wat we zien er geen god nodig is. Dat er geen reden is om een fictief personage allerlei dingen toe te dichten die op een veel simpelere manier te verklaren zijn. Dat, zolang er geen bewijs is, iets niet waarschijnlijk is. Wedergeboorte, wonderen, hemel, goden met hun onbekende wegen, etc zijn leuke bedenksels om de menselijke geest te troosten, maar hebben bijzonder weinig tot geen fysiek bewijs ten grondslag.quote:Ok, leer me wat ik verkeerd zie aan de term atheïsme? Of wat juist is?
Dus het boekje waar je naar refereert is wel een fysiek boek? En wat maakt wat erin staat de waarheid?quote:Het boekje waar ik aan refereer is een fysiek boek, en het heet : hoe de dingen zijn.
daar in staat geschreven hoe de dingen zijn. wat kan ik hier nu aan toevoegen?
Boeddhisme wordt aangeduid als een levensbeschouwelijke en religieuze stroming. dat laatste maakt het per definitie (gedeeltelijk) een geloof ja. Daarnaast is puur het feit dat wedergeboorte een mogelijkheid is, op zijn minst een geloof ion dat punt te noemen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:39 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ow pijnlijk je noemt boeddhisme een geloof. ja dan houdt alles op. Dan is er geen reden of redelijkheid meer
Nope.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:44 schreef Gray het volgende:
Voor weten is ook een zekere mate van geloof nodig, al noemt men die dan aannames. Aannames ontkom je niet aan wanneer je de werkelijkheid wil modelleren. Of je dat nou doet in een religieus/spiritueel kader, of een wetenschappelijke.
Exact.quote:Voor mij is het even onbegrijpelijk dat wie dan ook meent te weten hoe het universum in elkaar steekt. Het enige dat ik kan bedenken dat zoiets kan weten zou God zelf zijn, maar daar geloof ik niet in.
God is dit geval een (volstrekt onnodig) uitsteeksel rond de theorie van het ontstaan van het al.quote:Het scheermes gebruiken we om uitsteeksels van een theorie te snijden, niet om het gelaat op schoonheid te beoordelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |