abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124315228
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:21 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Ik ben het niet met je eens. Ik heb geen problemen met de schrijfwijze en structuur van zeg een Asser.
Asser wordt bij ons niet voorgeschreven, maar ik doel met name op de handboeken van bestuursrecht, compendium bpr, Pitlo goederenrecht, etc.

De vraag of een tekst wel of niet goed geschreven is, hangt overigens niet (enkel) af van smaak denk ik.
pi_124315291
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:22 schreef Tchock het volgende:
Mijn bestuursrechtboek is wel heel fijn. Alle stof in normaal lettertype met allemaal tussenalinea's in een kleiner lettertype waar nooit pure stof in staat maar wel verduidelijking en voorbeelden _O_

Het boek voor Europees lijkt er daarentegen weer geen snars van begrepen te hebben.
Welk boek wordt tegenwoordig dan gebruikt? Vond het destijds een prima boek.
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_124315338
quote:
5s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:24 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Welk boek wordt tegenwoordig dan gebruikt? Vond het destijds een prima boek.
Europees Recht, Algemeen Deel door Eijsbouts, Jans, Prechal en Senden. Het boek heeft een beetje last van het 'we weten niet welk lettertype leuker staat'-syndroom.
pi_124315352
quote:
3s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:23 schreef Valid het volgende:

[..]

Asser wordt bij ons niet voorgeschreven, maar ik doel met name op de handboeken van bestuursrecht, compendium bpr, Pitlo goederenrecht, etc.

De vraag of een tekst wel of niet goed geschreven is, hangt overigens niet (enkel) af van smaak denk ik.
De Pitlo vind ik ook een prima boek.

Wellicht niet alleen. Het valt mij alleen op dat jij hele andere normen langs een tekst legt dan ik en dat ik blijkbaar minder waarde hecht aan een starre tekstindeling/structuur.
pi_124315384
Pitlo en het compendium bpr heb ik ook geen problemen mee ondervonden.
pi_124315504
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:21 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Ik ben het niet met je eens. Ik heb geen problemen met de schrijfwijze en structuur van zeg een Asser. Sterker nog, ik vind het goed geschreven handboeken.
Asser is in boekvorm wel heel erg duur
Generaal?? Pardon??
pi_124315572
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Europees Recht, Algemeen Deel door Eijsbouts, Jans, Prechal en Senden. Het boek heeft een beetje last van het 'we weten niet welk lettertype leuker staat'-syndroom.
Vond dat een prima boek. Erg duidelijk ook.
pi_124315584
Voor mij is een tekst ook geen schema van ingevulde begrippen en onderwerpen maar meer een dynamische organische weergave van kennis/informatie.
Een goede vriend van mij schrijft zijn teksten wel volgens een strak vooropgezet plan en vult dat dan in terwijl ik meer begin met schrijven en gedurende het proces de tekst als het ware zichzelf vorm laat geven.

Ik denk, Valid, dat jij dan liever de teksten van die vriend zou lezen. :P Gezien je voorkeuren.
pi_124315620
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:25 schreef Actaeon het volgende:

[..]

De Pitlo vind ik ook een prima boek.

Wellicht niet alleen. Het valt mij alleen op dat jij hele andere normen langs een tekst legt dan ik en dat ik blijkbaar minder waarde hecht aan een starre tekstindeling/structuur.
Wat voor normen leg jij dan langs een tekst? De boeken zijn geschreven en worden gelezen met het oog op overdracht van inzichten en kennis. Er zijn vrij algemene maatstaven waar een goede tekst in dat geval aan moet voldoen.

Les 1 voor het schrijven van een heldere tekst (al helemaal als het doel didactisch is) is dat je je lezers in staat stelt om de richting en hoofdgedachte van de tekst snel te 'doorzien'. Een goede auteur verstopt de kernzinnen van een alinea bijvoorbeeld niet steeds ergens in het midden van een alinea.

Daarnaast: een auteur die een verhaal niet helder op papier kan krijgen heeft het vaak ook niet helder in z'n hoofd.
pi_124315627
quote:
14s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:29 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Vond dat een prima boek. Erg duidelijk ook.
Ik weet niet waarom, maar ik werk er veel langzamer doorheen dan Bestuursrecht in de Sociale Rechtsstaat van Schlössels en Zijlstra.
pi_124315755
Zooo, readerklapper voor belastingrecht besteld, vaarwel geld O+
pi_124315799
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:32 schreef Etsu het volgende:
wat kost het?
pi_124315859
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:33 schreef Paxcon het volgende:

[..]

wat kost het?
5,45 ofzo
pi_124315869
quote:
3s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:29 schreef Valid het volgende:

[..]

Wat voor normen leg jij dan langs een tekst? De boeken zijn geschreven en worden gelezen met het oog op overdracht van inzichten en kennis. Er zijn vrij algemene maatstaven waar een goede tekst in dat geval aan moet voldoen.

Les 1 voor het schrijven van een heldere tekst (al helemaal als het doel didactisch is) is dat je je lezers in staat stelt om de richting en hoofdgedachte van de tekst snel te 'doorzien'. Een goede auteur verstopt de kernzinnen van een alinea bijvoorbeeld niet steeds ergens in het midden van een alinea.

Iemand die een verhaal niet helder op papier kan krijgen heeft het vaak ook niet helder in z'n hoofd.
Blijkbaar andere dan die jij er langs legt? Anders vonden we wel hetzelfde.

Sowieso zijn bij handboeken als de Asser e.d. didactiek en onderwijsdoeleinden niet primair maar zijn het meer naslagwerken. Zo moet je zo ook lezen.

En verder kan me gewoon een andere schrijfstijl hebben waarbij kort en bondig niet numero uno als prioriteit is? Ik vind wat je zegt gewoon onzin. Ik kan een prima juridische tekst schrijven over een onderwerp waar ik heel goed in zit waarvan jij hoogstwaarschijnlijk vindt dat het niet 'helder' is. Deze discussie hebben we volgens mij al twee keer gehad en ik vind je opvattingen gewoon veel te rigide.
pi_124315969
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:32 schreef Etsu het volgende:
Heb je ook voor mij besteld?
pi_124315972
Het valt me op dat Acta voor zo'n conservatief iemand heel snel de andere mensen te vasthoudend of ongenuanceerd vindt.
pi_124316093
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:36 schreef Tchock het volgende:
Het valt me op dat Acta voor zo'n conservatief iemand heel snel de andere mensen te vasthoudend of ongenuanceerd vindt.
Conservatief en ongenuanceerd gaan per se hand in hand?
Denk je dat ik een of ander Tea Party figuur ben of zo?
pi_124316123
quote:
10s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:38 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Conservatief en ongenuanceerd gaan per se hand in hand?
Denk je dat ik een of ander Tea Party figuur ben of zo?
Conservatief en vasthoudend wel degelijk.
pi_124316151
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:36 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Heb je ook voor mij besteld?
Ja.
pi_124316208
Hihi misschien zitten we wel naast elkaar met het tentamen, TIES, zoals Pax en ik toevallig ook naast elkaar zaten bij staatsrecht 1A O+
pi_124316216
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Conservatief en vasthoudend wel degelijk.
Gaan hand in hand met ongenuanceerd? Kom op Tchock je bent toch echt wel intelligenter dan dat.
pi_124316234
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:40 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Gaan hand in hand met ongenuanceerd? Kom op Tchock je bent toch echt wel intelligenter dan dat.
Jezus. Nee, hand in hand met elkaar natuurlijk.
pi_124316235
Hmm, de cartridge heeft het nu na tig keer bijvullen toch echt een beetje begeven. Dan maar een nieuwe bestellen ;(
pi_124316256
quote:
17s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:40 schreef Etsu het volgende:
Hihi misschien zitten we wel naast elkaar met het tentamen, TIES, zoals Pax en ik toevallig ook naast elkaar zaten bij staatsrecht 1A O+
Oh man wat spannend
ik weet niet of ik vannacht wel kan slapen met deze gedachte in mijn achterhoofd
pi_124316282
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:40 schreef Tchock het volgende:

[..]

Jezus. Nee, hand in hand met elkaar natuurlijk.
Dat is waar. Vind je mij zo conservatief dan? :P
pi_124316296
quote:
11s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:40 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Oh man wat spannend
ik weet niet of ik vannacht wel kan slapen met deze gedachte in mijn achterhoofd
Snap ik.
pi_124316360
een na laatste post snap je.
pi_124316365
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 22:41 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Dat is waar. Vind je mij zo conservatief dan? :P
Ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: