abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_124298482


Wie is hoogbegaafd? Sommigen denken dat ze hoogbegaafd zijn, maar zijn dat niet. Zo ook in dit topic. En toch mag iedereen meepraten. En sommigen zijn dan misschien hoogbegaafd maar hebben dan weer andere problemen, zoals autistische trekjes en belerend gedrag. Maar ook deze mensen praten zonder problemen mee in dit topic. :Y

Want dit topic is hard nodig om deze mensen een plek te geven waar ze hun frustraties en soms ook positieve opmerkingen kwijt kunnen. Vandaar dat er toch een nieuw topic is geopend, ondanks dat niemand het nodig vond om even een nieuw topic te openen :s)
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:36:33 #2
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_124300266
Trouwens, wat het plaatje in de OP betreft. Vind ik wel herkenbaar. Ze dachten dat ik dus automatisch overal wel een antwoord op had, maar konden niet erkennen dat ik mijn eigen methodes had om dingen te leren.

Tevens verkapte tvp want om de 1 of andere reden staat dit topic niet in m'n AT.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:40:26 #3
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124300404
Hoe weet je eigenlijk of je hoogbegaafd bent? Vroeger zeiden ze op mijn basisschool dat ik hoogbegaafd was. Daarom was ik ook Gymnasium gaan doen. Inmiddels zit ik op de Havo omdat ik niet de inzet had die nodig was om op het gymnasium te blijven. Ben ik dan toch niet hoogbegaafd? Of zegt je studie niks over je hoogbegaafdheid?
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:44:40 #4
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_124300558
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:40 schreef SoyFeliz het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je hoogbegaafd bent? Vroeger zeiden ze op mijn basisschool dat ik hoogbegaafd was. Daarom was ik ook Gymnasium gaan doen. Inmiddels zit ik op de Havo omdat ik niet de inzet had die nodig was om op het gymnasium te blijven. Ben ik dan toch niet hoogbegaafd? Of zegt je studie niks over je hoogbegaafdheid?
Hoogbegaafdheid kan je met een test aantonen.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:57:42 #5
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124301092
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:44 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid kan je met een test aantonen.
Echt? Ga ik eens doen. Nu wil ik het weten ook xD
  woensdag 20 maart 2013 @ 17:59:07 #6
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_124301156
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:57 schreef SoyFeliz het volgende:

[..]

Echt? Ga ik eens doen. Nu wil ik het weten ook xD
Succes! ^O^
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_124301334
Hoogbegaafd zijn heeft bij mij vooral onbegrip opgeleverd.
pi_124301504
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:40 schreef SoyFeliz het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je hoogbegaafd bent? Vroeger zeiden ze op mijn basisschool dat ik hoogbegaafd was. Daarom was ik ook Gymnasium gaan doen. Inmiddels zit ik op de Havo omdat ik niet de inzet had die nodig was om op het gymnasium te blijven. Ben ik dan toch niet hoogbegaafd? Of zegt je studie niks over je hoogbegaafdheid?
Hoogbegaafden die falen op school komt vaker voor. Soms is het juist een oorzaak.
pi_124301637
Heb net een foldertje meegepakt van een een of andere hotelletje in Frankrijk, waar ze in de vakantie schilder en filosofie cursussen geven.

Misschien ook een ideetje om zo iets op te richten speciaal toegespitst op hoogbegaafden. :)

Een week lang proberen om een bepaalde casus/probleem op te lossen. In de ochtend lezingen over vakken die zijdelings met het probleem te maken hebben, en in de middag zelfstandig werken, compleet met begeleiding van docenten en ongelimiteerd toegang tot alle relevante literatuur. Aan het eind van de cursus een oplossing presenteren.

En s'avonds tot diep in de nacht, met een wijntje babbelen met de medecursisten.
pi_124301660
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoogbegaafden die falen op school komt vaker voor. Soms is het juist een oorzaak.
Dit herken ik helaas.
  woensdag 20 maart 2013 @ 18:28:50 #11
371073 gazhims3lv
Fear cuts deeper than swords
pi_124302230
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dit herken ik helaas.
Herken hetzelfde helaas, doordat ik altijd alles kon zonder te leren heb ik nooit hoeven leren of huiswerk hoeven maken om iets te snappen. Op de middelbare kreeg ik daar last van en heb er nog steeds moeite mee ;(
http://i44.tinypic.com/jh9gch.png
-A Song of Ice and Fire-
pi_124302539
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 17:40 schreef SoyFeliz het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je hoogbegaafd bent? Vroeger zeiden ze op mijn basisschool dat ik hoogbegaafd was. Daarom was ik ook Gymnasium gaan doen. Inmiddels zit ik op de Havo omdat ik niet de inzet had die nodig was om op het gymnasium te blijven. Ben ik dan toch niet hoogbegaafd? Of zegt je studie niks over je hoogbegaafdheid?
Studie zegt wel iets. Ben je enorm dom, dan gaat een universitaire studie je niet lukken (behalve rechten, dat is een wedstrijdje snel bladeren ;) ).

Kortgezegd: slimme mensen doen het vaker goed op een hoge opleiding en onder professoren en phd's zul je meer hoogbegaafden vinden dan onde rbuschauffeurs, alhoewel er vast buschauffeurs zijn met een hoog IQ.

Hoogbegaafdheid kun je op verschillende manieren definieren. De eenvoudigste en ook makkelijkst te meten definitie is een IQ bij de bovenste 2%. Dit op een officiele IQ test, dus niet iets van internet, nee een ding dat wordt afgenoemn door een echte testpsycholoog.

Een andere definitie zegt dat je dat hoge IQ nodig hebt, maar daarnaast ook meer creativiteit en ook de instelling om zaken te bereiken. Hier vallen de mensen met een hoog IQ die een studie niet kunnen afronden dus niet tussen.

Ikzelf denk dat de eerste definieite de beste is. Dit omdat je creativiteit nog wel kunt meten, maar instelling niet, zeker niet op basis van 'gewone' mensen. Vaak hebben hoogbegaafde kinderen nog wel de werkinstelling, maar haken ze af omdat het systeem van onderwijs niet past. Ik vind dat een externe factor en daarom niets met hoogbegaafdheid te maken hebben. De tweede definite ontkent meteen dat er mensen met hun hoge IQ last hebben van hun 'afwijking'. Dit is aantoonbaar onjuist.

Als laatste zijn er nog de 'nuancisten' die hebben het over allerlei vormen van intelligentie. Met hun ben ik het deels eens. Er is bekend dat er wel wat meer eigenschappen zijn die gecorreleerd zijn met hoogbegaafdheid. Grappig dat hogere sociaal IQ's hier ook bij horen. Helaas bestaat het stereotype van de zolderkamerautist. En omdat bij het syndroom van asperger en savantisme ook wat vaker hoogbegaafdheid voorkomt, of exceptionele talenten, worden deze als beeld genomen.

Echter een hoge gemiddelde intelligentie betekent eigenlijk niets meer of minder als het beter herkennen van patronen, ook zeer complexe. Waar een ander wat langer voor nodig heeft, doet een hoogbegaafde sneller. Dit maakt het mogelijk en sneller en accurater verbanden te leggen of op een andere manier dit te doen. Een niet-hoogbegaafde zou dezelfde patronen (meestal) ook wel kunnen zien, maar dit kost meer tijd en moeite.

Hier nog een leuk stukje over IQ en verschillende taken/typen intelligentie.
klik
De algemene consensus is dat er onder IQ een algemene factor G bestaat die algemene intelligentie voorstaat. Deze G correleert met eigenlijk allerlei vognitieve taken. Wijken de cognitieve taken (intelligentie) enorm af van elkaar in snelheid, dan is er vaak sprake van een andere afwijking. Denk hierbij dan weer aan autismespectrumstoornissen oid.

De meeste hoogbegaafden zijn gewoon erg slim en kunnen met hun hersens net even wat meer en sneller taken uitvoeren. Of ze echt succesvoller zijn is de vraag, waarschijnlijk is het verschil in succes tussen mensen binnen de bovenste 25% slimste mensen niet zo groot, terwijl de laagste groep het vrijwel zeker niet zo goed doet. Ook andersom is waar, kom je uit een arm gezin met slecht voedsel en winig opvoeding en shcoling, is je IQ lager dan zou kunnen.

Tot zover het college ;) Bronnen kan ik wl aandragen, maar wie googlet kan het wel vinden.
Whatever...
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:14:37 #13
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124304087
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Studie zegt wel iets. Ben je enorm dom, dan gaat een universitaire studie je niet lukken (behalve rechten, dat is een wedstrijdje snel bladeren ;) ).

Kortgezegd: slimme mensen doen het vaker goed op een hoge opleiding en onder professoren en phd's zul je meer hoogbegaafden vinden dan onde rbuschauffeurs, alhoewel er vast buschauffeurs zijn met een hoog IQ.

Hoogbegaafdheid kun je op verschillende manieren definieren. De eenvoudigste en ook makkelijkst te meten definitie is een IQ bij de bovenste 2%. Dit op een officiele IQ test, dus niet iets van internet, nee een ding dat wordt afgenoemn door een echte testpsycholoog.

Een andere definitie zegt dat je dat hoge IQ nodig hebt, maar daarnaast ook meer creativiteit en ook de instelling om zaken te bereiken. Hier vallen de mensen met een hoog IQ die een studie niet kunnen afronden dus niet tussen.

Ikzelf denk dat de eerste definieite de beste is. Dit omdat je creativiteit nog wel kunt meten, maar instelling niet, zeker niet op basis van 'gewone' mensen. Vaak hebben hoogbegaafde kinderen nog wel de werkinstelling, maar haken ze af omdat het systeem van onderwijs niet past. Ik vind dat een externe factor en daarom niets met hoogbegaafdheid te maken hebben. De tweede definite ontkent meteen dat er mensen met hun hoge IQ last hebben van hun 'afwijking'. Dit is aantoonbaar onjuist.

Als laatste zijn er nog de 'nuancisten' die hebben het over allerlei vormen van intelligentie. Met hun ben ik het deels eens. Er is bekend dat er wel wat meer eigenschappen zijn die gecorreleerd zijn met hoogbegaafdheid. Grappig dat hogere sociaal IQ's hier ook bij horen. Helaas bestaat het stereotype van de zolderkamerautist. En omdat bij het syndroom van asperger en savantisme ook wat vaker hoogbegaafdheid voorkomt, of exceptionele talenten, worden deze als beeld genomen.

Echter een hoge gemiddelde intelligentie betekent eigenlijk niets meer of minder als het beter herkennen van patronen, ook zeer complexe. Waar een ander wat langer voor nodig heeft, doet een hoogbegaafde sneller. Dit maakt het mogelijk en sneller en accurater verbanden te leggen of op een andere manier dit te doen. Een niet-hoogbegaafde zou dezelfde patronen (meestal) ook wel kunnen zien, maar dit kost meer tijd en moeite.

Hier nog een leuk stukje over IQ en verschillende taken/typen intelligentie.
klik
De algemene consensus is dat er onder IQ een algemene factor G bestaat die algemene intelligentie voorstaat. Deze G correleert met eigenlijk allerlei vognitieve taken. Wijken de cognitieve taken (intelligentie) enorm af van elkaar in snelheid, dan is er vaak sprake van een andere afwijking. Denk hierbij dan weer aan autismespectrumstoornissen oid.

De meeste hoogbegaafden zijn gewoon erg slim en kunnen met hun hersens net even wat meer en sneller taken uitvoeren. Of ze echt succesvoller zijn is de vraag, waarschijnlijk is het verschil in succes tussen mensen binnen de bovenste 25% slimste mensen niet zo groot, terwijl de laagste groep het vrijwel zeker niet zo goed doet. Ook andersom is waar, kom je uit een arm gezin met slecht voedsel en winig opvoeding en shcoling, is je IQ lager dan zou kunnen.

Tot zover het college ;) Bronnen kan ik wl aandragen, maar wie googlet kan het wel vinden.
Ha dat is wel duidelijk zo. Thanks! :)
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:32:46 #14
382191 Brannagh
gentstudent42.2
pi_124304920
Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk? Ik heb ooit een IQ test moeten afleggen omdat ik volwassener leek te zijn dan anderen, en daar kwam een IQ van 130 uit. Bam, stempel met hoogbegaafdheid. Maar ik merk nergens aan dat ik echt slim ben. Kom altijd ouder over dan dat ik ben, maar ik ben een ramp in alle exacte vakken.

Maar wanneer ben je slim? En wat is slimheid? Is wijs zijn hetzelfde als slim zijn?

Ik denk dat iedereen te snel een stempel krijgt met iets, als je iedereen zou testen zou iedereen wel iets hebben, of dat nu hoogbegaafdheid is of iets anders. Als ik daadwerkelijk hoogbegaafd ben, zie ik het als een last. Met alles wat ik doe, toelating tot scholen ed., krijg ik een aantekening met hoogbegaafdheid of ten minste mijn IQ erbij vermeld. Maar echt goed scoren op school doe ik niet, terwijl mensen dat dan toch lijken te verwachten.
pi_124305561
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:32 schreef Brannagh het volgende:
Wat is hoogbegaafdheid eigenlijk? Ik heb ooit een IQ test moeten afleggen omdat ik volwassener leek te zijn dan anderen, en daar kwam een IQ van 130 uit. Bam, stempel met hoogbegaafdheid. Maar ik merk nergens aan dat ik echt slim ben. Kom altijd ouder over dan dat ik ben, maar ik ben een ramp in alle exacte vakken.

Maar wanneer ben je slim? En wat is slimheid? Is wijs zijn hetzelfde als slim zijn?

Ik denk dat iedereen te snel een stempel krijgt met iets, als je iedereen zou testen zou iedereen wel iets hebben, of dat nu hoogbegaafdheid is of iets anders. Als ik daadwerkelijk hoogbegaafd ben, zie ik het als een last. Met alles wat ik doe, toelating tot scholen ed., krijg ik een aantekening met hoogbegaafdheid of ten minste mijn IQ erbij vermeld. Maar echt goed scoren op school doe ik niet, terwijl mensen dat dan toch lijken te verwachten.
Misschien moet je hierboven even lezen...

En een IQ van 130 is wel hoog maar ook weer niet enorm. Bovendien hoef je als je slim bent niet uit te blinken in wiskunde.

Over onderpresteren en hoogbegaafdheid... lees nog maar eens wat verder terug.
Whatever...
  woensdag 20 maart 2013 @ 19:50:39 #16
382191 Brannagh
gentstudent42.2
pi_124305720
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Misschien moet je hierboven even lezen...

En een IQ van 130 is wel hoog maar ook weer niet enorm. Bovendien hoef je als je slim bent niet uit te blinken in wiskunde.

Over onderpresteren en hoogbegaafdheid... lees nog maar eens wat verder terug.
Ik bedoelde niet letterlijk dat ik er een hele uitleg bij nodig heb, maar meer dat ik het soms echt onzin vind wat voor heisa er van wordt gemaakt. De ene is net iets slimmer dan de andere, maar niet op alle vlakken.

Wat ik dan wel weer stiekem wil weten, als mensen met een "normaal" IQ makkelijker goed presteren op school, waar ligt dat dan aan? Aan het voorgekauwde werk, of dat ze precies doen wat ze moeten doen?
pi_124305982
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:47 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Misschien moet je hierboven even lezen...

En een IQ van 130 is wel hoog maar ook weer niet enorm. Bovendien hoef je als je slim bent niet uit te blinken in wiskunde.

Over onderpresteren en hoogbegaafdheid... lees nog maar eens wat verder terug.
Toen ik studeerde (1997 oid) was de formele drempel voor hoogbegaafdheid een IQ van 135. Geen bovenste 2% dus, maar ook de 130 van Brannagh zou er toen niet onder zijn gevallen, maar er ook weer niet heel ver vanaf zitten.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124306231
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:50 schreef Brannagh het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet letterlijk dat ik er een hele uitleg bij nodig heb, maar meer dat ik het soms echt onzin vind wat voor heisa er van wordt gemaakt. De ene is net iets slimmer dan de andere, maar niet op alle vlakken.

Wat ik dan wel weer stiekem wil weten, als mensen met een "normaal" IQ makkelijker goed presteren op school, waar ligt dat dan aan? Aan het voorgekauwde werk, of dat ze precies doen wat ze moeten doen?
Je hebt gelijk als je zegt dat ieder mens verschillend is. Dat klopt. Maar aan mensen met een hoog IQ zijn er wel zaken die op elkaar lijken. Net als aan mensen met een lager IQ.

Waarom hoogbegaafden niet passen in het systeem is omdat vel hoogbegaafden werken vanuit begrip. Eerst het grote geheel zien, dan komen de details eigenlijk vanzelf. Op school gaat het andersom. Eerst feiten stampen, dan zie je daarna wellicht het geheel...

Verder kan het zijn dat hoogbegaafden zich vervelen, dat komt erg vaak voor. En van vervelend komt vervelend gedrag en daamree gaan de schoolprestaties niet vooruit. In Nederland is goed zijn op school ook nog eens iets om mee gepest te worden, dus je kunt maar beter exres slecht presteren als je erbij wilt horen.

En natuurlijk verschilt dit per persoon, de een komt alle problemen tegen de ander geen enkele. Wat wel een feit is, is dat voor de meeste hoogbegaafden ons schoolsysteem te gemakkelijk is. Wil je het naadje van de kous weten moet je maar even googlen in google scholar op leerstrategieen en hoog IQ. En daarna de leerstrtategieen en gemiddeld iq en zie het verschil.
Whatever...
  woensdag 20 maart 2013 @ 20:01:33 #19
382191 Brannagh
gentstudent42.2
pi_124306346
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Toen ik studeerde (1997 oid) was de formele drempel voor hoogbegaafdheid een IQ van 135. Geen bovenste 2% dus, maar ook de 130 van Brannagh zou er toen niet onder zijn gevallen, maar er ook weer niet heel ver vanaf zitten.
Maar het Gymnasium van nu is ook het havo van een (?)aantal jaar geleden. Alle grenzen gaan omlaag, helaas
  woensdag 20 maart 2013 @ 20:03:45 #20
382191 Brannagh
gentstudent42.2
pi_124306494
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 19:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk als je zegt dat ieder mens verschillend is. Dat klopt. Maar aan mensen met een hoog IQ zijn er wel zaken die op elkaar lijken. Net als aan mensen met een lager IQ.

Waarom hoogbegaafden niet passen in het systeem is omdat vel hoogbegaafden werken vanuit begrip. Eerst het grote geheel zien, dan komen de details eigenlijk vanzelf. Op school gaat het andersom. Eerst feiten stampen, dan zie je daarna wellicht het geheel...

Verder kan het zijn dat hoogbegaafden zich vervelen, dat komt erg vaak voor. En van vervelend komt vervelend gedrag en daamree gaan de schoolprestaties niet vooruit. In Nederland is goed zijn op school ook nog eens iets om mee gepest te worden, dus je kunt maar beter exres slecht presteren als je erbij wilt horen.

En natuurlijk verschilt dit per persoon, de een komt alle problemen tegen de ander geen enkele. Wat wel een feit is, is dat voor de meeste hoogbegaafden ons schoolsysteem te gemakkelijk is. Wil je het naadje van de kous weten moet je maar even googlen in google scholar op leerstrategieen en hoog IQ. En daarna de leerstrtategieen en gemiddeld iq en zie het verschil.
Duidelijker, bedankt :)
Wat ik al eerder ergens las, van geen huiswerk maken in de eerste paar jaar van middelbare omdat het zo makkelijk is en dan enorm falen omdat je het daarna ineens niet meer aankunt. Heel herkenbaar :')
pi_124306550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:01 schreef Brannagh het volgende:

[..]

Maar het Gymnasium van nu is ook het havo van een (?)aantal jaar geleden. Alle grenzen gaan omlaag, helaas
Niet helemaal waar, maar inderdaad, diep ingaan op de inhoud zelf en dat te leren is minder geworden. De nadruk ligt inmiddels meer op groepswerk en zaken opzoeken. Niks mis mee, maar de natuurkunde die ik in 6 vwo kreeg die hebben ze eruit gehaald. Erg jammer, dat was voor mij het leukste stukje...
Whatever...
  woensdag 20 maart 2013 @ 20:08:29 #22
382191 Brannagh
gentstudent42.2
pi_124306797
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:04 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Niet helemaal waar, maar inderdaad, diep ingaan op de inhoud zelf en dat te leren is minder geworden. De nadruk ligt inmiddels meer op groepswerk en zaken opzoeken. Niks mis mee, maar de natuurkunde die ik in 6 vwo kreeg die hebben ze eruit gehaald. Erg jammer, dat was voor mij het leukste stukje...
Volgens mij wel waar, stond laatst groot artikel over in de krant. Ik ben helaas enorm slecht in de exacte vakken, maar de maatschappelijke vakken zijn een eitje. De leraren lijken helaas ook niet heel veel anders te willen doen dan precies wat er in het boek staat, dus het is 2x iets lezen en je hebt het in je hoofd zitten.

Groepswerk heb ik gelukkig niet, ben heel slecht in samenwerken als ik geen leiding mag geven... Alles moet en zal perfect zijn, en daar mag niemand aankomen.

Wat dan wel weer leuk is, heel veel scholen bieden extra dingen aan. Tweetalig onderwijs (niveau bedroevend laag, maar het is er wel) technasium, wetenschapsklas, vwo+ etc. Ze zoeken wel extra uitdagingen voor leerlingen. Niet altijd even geslaagd, maar nog.
pi_124319318
Over de TT: ik geloof nog steeds dat het voor mij een voordeel is.

Ja, er is de verveling, en het niet groepen passen. Maar het geeft me ook het vermogen me met abstracte zaken bezig te houden.Om dichter bij een begrip van de wereld te komen. Ik ben sinds kort bezig met een beetje wiskunde, en als ik zie hoe een formule de wereld kan beschrijven, dan ervaar ik daar een diepe schoonheid in. Dat is voor mij heel veel waard..

Ik ben dus blij dat ik slim ben, vind slim zijn belangrijk en zou zelfs nog slimmer willen zijn. En dat is dus niet om egotrip redenen.

Als mensen blij zijn omdat ze kunnen zien, is dat omdat betekent dat ze de Mona Lisa kunnen zien, een ongerept winterlandschap, het gezicht van hun geliefde. Niet omdat ze zich beter willen voelen dan de blinden.

Het enige waar ik echt spijt van heb, is al die verknalde jaren. Ik studeer nu eindelijk op mijn eigen niveau, en ik leer elke dag zoveel meer. Ik groei, ik onwikkel. Als ik dan bedenk waar ik had kunnen zijn, als ik vanaf mijn 6de mijn eigen tempo had mogen volgen..

Ik ben nog steeds knetter jaloers op Leonardo kinderen, maar ook blij dat de nieuwe generatie die kansen wel krijgt.
  donderdag 21 maart 2013 @ 01:31:57 #24
394203 Pienata
Altijd de Pieneut.
pi_124322457
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 18:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Heb net een foldertje meegepakt van een een of andere hotelletje in Frankrijk, waar ze in de vakantie schilder en filosofie cursussen geven.

Misschien ook een ideetje om zo iets op te richten speciaal toegespitst op hoogbegaafden. :)

Een week lang proberen om een bepaalde casus/probleem op te lossen. In de ochtend lezingen over vakken die zijdelings met het probleem te maken hebben, en in de middag zelfstandig werken, compleet met begeleiding van docenten en ongelimiteerd toegang tot alle relevante literatuur. Aan het eind van de cursus een oplossing presenteren.

En s'avonds tot diep in de nacht, met een wijntje babbelen met de medecursisten.

Dit is eigenlijk een prima plan.
Jammer dat docenten van een universiteit al een baan hebben met een betrekkelijk hoge workload, dus waar je die een week vandaan wil halen voor zo'n nobel streven..? Goedkoop kan een dergelijke "master class" nooit zijn.
pi_124326409
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 23:36 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Over de TT: ik geloof nog steeds dat het voor mij een voordeel is.

Ja, er is de verveling, en het niet groepen passen. Maar het geeft me ook het vermogen me met abstracte zaken bezig te houden.Om dichter bij een begrip van de wereld te komen. Ik ben sinds kort bezig met een beetje wiskunde, en als ik zie hoe een formule de wereld kan beschrijven, dan ervaar ik daar een diepe schoonheid in. Dat is voor mij heel veel waard..

Ik ben dus blij dat ik slim ben, vind slim zijn belangrijk en zou zelfs nog slimmer willen zijn. En dat is dus niet om egotrip redenen.

Als mensen blij zijn omdat ze kunnen zien, is dat omdat betekent dat ze de Mona Lisa kunnen zien, een ongerept winterlandschap, het gezicht van hun geliefde. Niet omdat ze zich beter willen voelen dan de blinden.

Het enige waar ik echt spijt van heb, is al die verknalde jaren. Ik studeer nu eindelijk op mijn eigen niveau, en ik leer elke dag zoveel meer. Ik groei, ik onwikkel. Als ik dan bedenk waar ik had kunnen zijn, als ik vanaf mijn 6de mijn eigen tempo had mogen volgen..

Ik ben nog steeds knetter jaloers op Leonardo kinderen, maar ook blij dat de nieuwe generatie die kansen wel krijgt.
Hmm ja ben het er wel mee eens. In principe kan ik wel zeggen dat in zekere zin mijn hb zijn een - soort van - oorzaak is van problemen in mijn leven, en dat is wel lastig. De ene persoon is de andere ook niet natuurlijk, en sommige mensen boeit het gewoon een stuk minder dat ze sociaal enigszins geïsoleerd zijn of 'anders zijn' dan veel mensen. Ze zijn toch gelukkig met de dingen die ze wél hebben. Een groot deel van mijn probleem zal denk ik dan ook wel zitten in juist dat denken in beperkingen en problemen, terwijl ik altijd heb gezegd een voorstander te zijn van denken in mogelijkheden en me eigenlijk juist vaak erger aan mensen die meteen overal kritiek op hebben: "dit kan niet want..."

Ben vooral jaloers op hb-ers die het voor de wind gaat. Las enige tijd geleden een stuk van een hb-er die wel wist dat ze slim is, maar nooit had gedacht dat haar IQ zo hoog was (in de 150). Ze ging gewoon met vriendinnen op stap etc. Had een vrij normaal leven, met uitzondering dat ze misschien wat 'excentrieke' interesses had.
pi_124331625
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 01:31 schreef Pienata het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk een prima plan.
Jammer dat docenten van een universiteit al een baan hebben met een betrekkelijk hoge workload, dus waar je die een week vandaan wil halen voor zo'n nobel streven..? Goedkoop kan een dergelijke "master class" nooit zijn.
Nee, goedkoop zal het niet worden. Maar die filosofietoko heeft redelijk bekende docenten (Hans Achterhuis, Henk Procee,-voor wie ze kent.) En dan zit je voor 600 euro een weekje in Frankrijk met les, voer en onderdak inbegrepen. Duur, maar niet onbetaalbaar,

True, het blijft onbereikbaar voor hb'er's die door hun ongelukkige jeugd geflipt zijn, en nu in de bijstand zitten ;) Maar voor de bulk van de hb'ers is zo'n weekje mentaal opladen een te verantwoorden investering.

Een 'gewone' vakantie kost iets van 300 pp, ben je al op de helft.
pi_124331687
quote:
3s.gif Op donderdag 21 maart 2013 10:25 schreef lateralize het volgende:
De ene persoon is de andere ook niet natuurlijk, en sommige mensen boeit het gewoon een stuk minder dat ze sociaal enigszins geïsoleerd zijn of 'anders zijn' dan veel mensen.
Ja, ik moet ook wel toegeven dat de mening van anderen mij een stuk minder boeit dan wat gezond zou zijn. Ik ben een zolderkamerautist, en daar vind ik zelf niks mis mee, dus heb ook geen zin dat te veranderen. :)
pi_124338603
Wat heeft iedereen het er maar zwaar mee he, dat slim zijn. :P En toch zou niemand liever dom zijn, terwijl dat het leven echt veel makkelijker maakt. Misschien eens iets meer focus leggen op de positieve kanten van het verhaal.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 21 maart 2013 @ 16:28:35 #29
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124339082
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:18 schreef Northside het volgende:
Wat heeft iedereen het er maar zwaar mee he, dat slim zijn. :P En toch zou niemand liever dom zijn, terwijl dat het leven echt veel makkelijker maakt. Misschien eens iets meer focus leggen op de positieve kanten van het verhaal.
Haha op sommige momenten toch wel hoor. Een paar vrienden (uit vmbo ofzo) zeggen soms wel dat ze een woordenboek nodig hebben om een goed gesprek met mij te kunnen voeren :')

En zo heb ik nog wel meer dingen waarin we elkaar toch nooit helemaal in zullen begrijpen. Maarja dat maakt het juist wel grappig soms :)
pi_124339216
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:28 schreef SoyFeliz het volgende:
Haha op sommige momenten toch wel hoor. Een paar vrienden (uit vmbo ofzo) zeggen soms wel dat ze een woordenboek nodig hebben om een goed gesprek met mij te kunnen voeren :')

En zo heb ik nog wel meer dingen waarin we elkaar toch nooit helemaal in zullen begrijpen. Maarja dat maakt het juist wel grappig soms :)
Maar zou je echt liever op dat niveau zitten dan?
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 21 maart 2013 @ 16:44:04 #31
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124339697
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:31 schreef Northside het volgende:

[..]

Maar zou je echt liever op dat niveau zitten dan?
Dat zou het wel een stuk makkelijker maken...
Maarja om op dat niveau te denken is idd ook niet alles.

Niet dat ik wat tegen ze heb hoor. Ik kan vaak zelfs meer lol hebben met ze dan met andere mensen die bijvoorbeeld gymnasium doen.
  Official ESF Kreviewer donderdag 21 maart 2013 @ 16:48:07 #32
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_124339811
Ik gok dat maximaal 10% van de posters hier ook daadwerkelijk hoofdbegaafd is. Beetje jammer weer.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_124339910
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:44 schreef SoyFeliz het volgende:
Dat zou het wel een stuk makkelijker maken...
Maarja om op dat niveau te denken is idd ook niet alles.
Tsja... als je op een lager niveau zit mis je zoveel. De diepgang in de wereld, de subtiele humor in veel dingen, zoveel verbanden die je niet ziet... aan de andere kant, je weet niet dat je dingen mist, dus is het ook niet erg, het leven is gewoon lekker simpel.

Nou ja, we zijn wie we zijn he.
Ja, ik generaliseer.
pi_124339948
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:48 schreef Kreator het volgende:
Ik gok dat maximaal 10% van de posters hier ook daadwerkelijk hoofdbegaafd is. Beetje jammer weer.
Fok he, we hebben allemaal een grote piemel, 5k per maand en een mooie supercar.

ik heb stiekem maar 1 van de 3... ;(
Ja, ik generaliseer.
  Official ESF Kreviewer donderdag 21 maart 2013 @ 16:53:27 #35
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_124339997
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:52 schreef Northside het volgende:

[..]

Fok he, we hebben allemaal een grote piemel, 5k per maand en een mooie supercar.

ik heb stiekem maar 1 van de 3... ;(
5k per maand ja? Nice... :7.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  Official ESF Kreviewer donderdag 21 maart 2013 @ 16:57:00 #36
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_124340125
Ik ben overigens niet hoogbegaafd (gelukkig, want ik associeer het met een sociale achterstand en zolderkamerautisten). Ik heb ook geen 5k per maand of een sportwagen.

Groetjes,

Krea 'Hongaarse worst' tor.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_124341303
Tja, de nepperds gaan niet minder posten door dat soort onzinnig geblaat. Dus dergelijke posts vind ik zelf eerder jammer.
pi_124341674
quote:
2s.gif Op donderdag 21 maart 2013 17:25 schreef lateralize het volgende:
Tja, de nepperds gaan niet minder posten door dat soort onzinnig geblaat. Dus dergelijke posts vind ik zelf eerder jammer.
Ach, die neppers haal je er zo uit. Ik denk dat ik en velen hb'en meer de nadelen van hb zijn hebben ervaren (vooral in de schooltijd). De neppers denken dat hb'en super slim zijn. Dat is toch helemaal geweldig dat je slimmer bent dan de mensen om je heen.
60 HRC
  donderdag 21 maart 2013 @ 17:45:35 #39
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124342037
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:50 schreef Northside het volgende:

[..]

Tsja... als je op een lager niveau zit mis je zoveel. De diepgang in de wereld, de subtiele humor in veel dingen, zoveel verbanden die je niet ziet... aan de andere kant, je weet niet dat je dingen mist, dus is het ook niet erg, het leven is gewoon lekker simpel.

Nou ja, we zijn wie we zijn he.
Precies :)
pi_124342992
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:18 schreef Northside het volgende:
Wat heeft iedereen het er maar zwaar mee he, dat slim zijn. :P En toch zou niemand liever dom zijn, terwijl dat het leven echt veel makkelijker maakt. Misschien eens iets meer focus leggen op de positieve kanten van het verhaal.
Nouja, ik zeg dus net dat ik voor geen goud minder slim zou willen zijn. :P

[ Bericht 5% gewijzigd door ZuidKardinaal op 21-03-2013 18:31:33 ]
pi_124357042
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:18 schreef Northside het volgende:
Wat heeft iedereen het er maar zwaar mee he, dat slim zijn. :P En toch zou niemand liever dom zijn, terwijl dat het leven echt veel makkelijker maakt. Misschien eens iets meer focus leggen op de positieve kanten van het verhaal.
Lijkt me geen probleem. Ook 'dom' zijn heeft zijn voordelen. Lekker leven zonder lange termijn visie. Doen waar je zin in hebt. Zou er best mee kunnen leven als ik bouwvakker zou worden. Maar als je dommer bent mis je ook een hoop dingen. Zou dus eigenlijk inderdaad niet liever dom zijn, maar zou er wel mee kunnen leven.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_124363350
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 22:55 schreef Push. het volgende:

[..]

Lijkt me geen probleem. Ook 'dom' zijn heeft zijn voordelen. Lekker leven zonder lange termijn visie. Doen waar je zin in hebt.
Sinds wanneer is er een causaal verband tussen die dingen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124368902
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 06:42 schreef Vanyel het volgende:
Sinds wanneer is er een causaal verband tussen die dingen?
Jij denkt van niet?
Ja, ik generaliseer.
pi_124369774
Nee. Niet dat minder intelligente mensen leven zonder langetermijnvisie en doen waar ze zin in hebben en niet dat intelligentere mensen het omgekeerde doen.

Voor mijzelf en de meeste mensen in mijn omgeving (zowel werk als privé) gaat jouw verwachting niet op. Naar mijn mening hangt het meer samen met leeftijd, karakter en omgeving dan met intelligentie.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124370943
Oh ja, nog iets wat me opgevallen is (Ik heb geen idee of dit met hoogbegaafdheid te maken heeft) maar raar zijn, en een uitzondering zijn is zo'n beetje the story of my life.

Op de basisschool was ik de enige die naar de LOM school moest.
Op de LOM school was ik het enige meisje van mijn klas, en de enige die door is gaan leren.
Op mijn alfa studie was ik de enige die geïnteresseerd is geraakt in programmeren en computerwetenschap (of iig een van de zeer weinigen). Nu in mijn master ben ik wederom de enige die wil afstuderen in onderwerp x.

En ook in het gewone leven.
Als ik een boek bestel, is het nooit standaard op voorraad. Zelfs als ik in restaurants wat wil is het 4 van de 5 keer op. (Vriend: Ja, maar jij wilt altijd ook zulke rare dingen).
Of mensen die tegen mij zeggen, ja, dat kan alleen jij bedenken. En ik schijn ook hele rare dromen te hebben.

Iemand herkent? (of ben ik nu ook weer de enige) :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door ZuidKardinaal op 22-03-2013 13:16:59 ]
pi_124373813
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:50 schreef Northside het volgende:

[..]

Tsja... als je op een lager niveau zit mis je zoveel. De diepgang in de wereld, de subtiele humor in veel dingen, zoveel verbanden die je niet ziet... aan de andere kant, je weet niet dat je dingen mist, dus is het ook niet erg, het leven is gewoon lekker simpel.

Nou ja, we zijn wie we zijn he.
Dat kun je niet weten. Ik als hb-er zie de wereld wel op een ander emanier, maar of dat meer is weet ik niet. Ik ken zat minder slimme mensen die ook diepgang en humor echt wel zien. En soms zien anderen hetzelfde, maar kost het hen meer tijd. hb-ers kunnen met name veel sneller verbanden leggen. Dat wil dus zeggen dat iemand met wat meer tijd en aandacht iets ook gewoon kan snappen, zo bijzonder zijn wij nu ook weer niet :)

Maar inderdaad, soms heb ik wel het idee dat ik meer zie in allerlei zaken die andere negeren. Ik ben altijd bezig met te begrijpen hoe dingen werken, van het beslaan van mijn autoruiten (en hoe ik dat dan zo snel mogelijk weg kan krijgen, wat gebeurt er met de lucht die nog maar een beetje is opgewarmd en uit de buizen wat vocht meeneemt, verergert dat het beslaan en moet je dus even wachten met de ventilator aanzetten tot de motor wat warmer is? En hoe warm dan?)) tot visualiseren hoe krachten ontbinden in het vliegtuig waarin ik zit. Maar heeft dit met hb te maken? Of is het gewoon meer nieuwsgierigheid.

Aan de andere kant lijkt het me ook wel eens lekker om de boel uit te zetten en gewoon ongegeneerd te genieten van niets denken. (dat kan ik dus niet, misschien is dat wel heerlijk, ik zie wel eens mensen waarvan ik denk dat ze ze wienig denken en daarom ultiem gelukkig zijn, maar kan het mis hebbe ).
Whatever...
pi_124374688
Je kunt prima meer controle over je denken krijgen en zo meer rust creeeren voor jezelf. Het vereist alleen veel oefening in de vorm van meditatie. Misschien vind je de boeken van Ritskes (Zen) interessant hierover, maar hiervoor geldt dat het iets is wat je in de praktijk moet brengen. Je kunt het niet via de intellectuele, conceptuele weg bewandelen.

'Niet kunnen' is dus niet aan de orde. Waarschijnlijk heb je de juiste motivatie (nog) niet gevonden, heb je een gebrek aan discipline of wil je het blijkbaar niet zo graag als je zelf denkt :) Uiteindelijk kan iedereen zitten en direct observeren door de aandacht op de ademhaling te zetten, wat meditatie in beginsel is. Tenzij je een kasplant bent, natuurlijk.

De reden waarom dit zo lastig is, is omdat je jezelf allerlei gewoontes moet afleren die je ouders, je omgeving en/of jezelf jarenlang hebt aangeleerd.

Daarbij: het kan lijken alsof mensen weinig denken, maar uiteindelijk heeft vrijwel iedereen een 'monkey mind', tenzij hij/zij er actief iets aan doet. Vraag iemand maar es te gaan zitten en te tellen bij de ademhaling. Veel mensem zullen de tien niet halen zonder afgeleid te zijn :)
-
pi_124374804
Mwoah, merk an sich dat het vaak wel een voordeel is (in een gesprek redelijk rap aanvoelen waar het heengaat, patronen herkennen e.d.), maar ook meerdere nadelen heeft. Ik heb met de tijd een hekel aan leren gekregen. Klinkt volkomen achterlijk, maar leren was altijd iets lezen en het snappen voor mij.

Toen ik tegen dingen aanliep waar ik toch echt voor moest leren (rijtjes met werkwoorden latijn enzo) gooide ik de kont tegen de krib en probeerde er onder uit te komen. Als ik mijn best deed om te leren voor de 'leukere' toetsen (gewoon een lap tekst vertalen), dan waren de cijfers prima.

Bij de saaie 'so's' waar je gewoon blokken woordjes moest leren vertikte ik het gewoon. Mooi zelf gedaan allemaal hoor, zoek er geen excuus voor. Maar ik zie het wel als een reden.

Nogmaals: het is gewoon een gevalletje 100% eigen schuld hoor, het is niet 'niet kunnen' maar gewoon 'niet willen.'

Daarna maar gewoon HAVO gedaan, daarna op HBO aan zitten modderen. Heb het idee dat als ik nou iets meer motivatie had kunnen opbrengen, dat ik dan nu een Uni opleiding klaar had.

Overigens gewoon getest hb, niet zelfbenoemd.

Enfin, de voordelen wegen denk ik tegen de nadelen op maar het scheelt bar weinig. Ophemelen is gewoon stom, er zijn genoeg hb'ers die geen WO maar HAVO of zelfs VMBO doen.
pi_124374831
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 14:28 schreef Spanky78 het volgende:
Dat kun je niet weten. Ik als hb-er zie de wereld wel op een ander emanier, maar of dat meer is weet ik niet. Ik ken zat minder slimme mensen die ook diepgang en humor echt wel zien. En soms zien anderen hetzelfde, maar kost het hen meer tijd. hb-ers kunnen met name veel sneller verbanden leggen. Dat wil dus zeggen dat iemand met wat meer tijd en aandacht iets ook gewoon kan snappen, zo bijzonder zijn wij nu ook weer niet :)
Ik neem maar een willekeurig voorbeeld, maar kijk bijvoorbeeld naar de film Forrest Gump. Film zit barstensvol subtiele en minder subtiele verwijzingen naar de geschiedenis. Maar dan moet je de geschiedenis wel een beetje kennen. Ik moest hard lachen om dingen uit die film waar vrienden van mij (met minder kennis van geschiedenis) niets bijzonders in zagen.

Wat je laatste regel betreft; als je niet beseft dat er iets is zal je je er ook nooit verder in verdiepen.
Ja, ik generaliseer.
pi_124378773
Toch eigenlijk wel een intressant onderwerp.

Ik zie mezelf niet als hoogbegaafd, ik ben erg slecht in talen/spelling. Maar toch weer goed in logisch nadenken. Ik ben minder sociaal dan veel mensen die ik ken maar dan vooral in de zin dat ik me niet erg intresseer in andere. Ik kan goed luisteren maar grote gesprekken met mij lukt alleen als je het over onderwerpen hebt die me erg intresseren (auto's bijvoorbeeld).

Veel dingen 'zie' ik of hoor ik niet omdat ik vaak te diep zit na te denken over andere zaken.

Ik heb ook een raar traject gevolgt met scholing. VWO --> Havo --> Mavo --> MBO --> HBO --> Universiteit. En dan toch nog voor mijn 22e klaar. Dit terwijl ik mijn HBO en Universiteit deed in combinatie met een bijbaan van 36 uur per week (avonden en weekend werken)

Ik vraag me dan ook erg af of ik het sneller en verder was gekomen als ik me maar kon concentreren op school. Mede omdat mijn ouders me altijd maar hebben laten doen wat ik zelf wilde doen.

Ik heb het heel goed op het moment en heb niks te klagen (vriendin waar ik gelukkig mee ben, eigen bedrijfje, mooi huis en leuke auto's). Stel dat ik vroeger ook als hoogbegaafd was bestempeld en mijn ouders me verplicht hadden om mijn best te doen en mij naar speciale scholen hadden gestuurd. Ik denk echt dat ik dan niet zo gelukkig zou zijn geweest dan als ik nu ben. Hoewel je dat waarschijnlijk niet zou beseffen omdat je niet beter weet.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_124380045
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 14:59 schreef Northside het volgende:
kijk bijvoorbeeld naar de film Forrest Gump. Film zit barstensvol subtiele en minder subtiele verwijzingen naar de geschiedenis. Maar dan moet je de geschiedenis wel een beetje kennen. Ik moest hard lachen om dingen uit die film waar vrienden van mij (met minder kennis van geschiedenis) niets bijzonders in zagen.
.
Maar je kan er ook dingen uit halen die niet met intellect te maken hebben.

Filmstudenten, en so wie so mensen die gevoel hebben voor films, zien bijvoorbeeld waarom het gebruik van een bepaald shot zo effectief is. Dat is iets wat zij dan weer in een film waarderen, en wat een superslim iemand misschien helemaal niet meekrijgt.

Dus ik ben het met Spanky eens dat het niet per sé meer is dat je uit de wereld haalt, maar wel andere dingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door ZuidKardinaal op 22-03-2013 17:39:25 ]
pi_124380551
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 17:25 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Dus ik ben het met Spanky eens dat het niet per sé meer is dat je uit de wereld haalt, maar wel andere dingen.
Misschien een combinatie van. Anders, maar over het algemeen meer. Zoiets. Dat je als slim persoon niet alle facetten kan zien klopt, maar ik geloof wel dat je meer facetten ziet dan een minder slim (en over het algemeen minder geïnteresseerd) persoon.
Ja, ik generaliseer.
pi_124385035
Word je daar gelukkiger van?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124385128
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 17:43 schreef Northside het volgende:

[..]

Misschien een combinatie van. Anders, maar over het algemeen meer. Zoiets. Dat je als slim persoon niet alle facetten kan zien klopt, maar ik geloof wel dat je meer facetten ziet dan een minder slim (en over het algemeen minder geïnteresseerd) persoon.
Je ziet inderdaad patronen wat sneller. Ik kan vaak de plot wel afleiden uit allerlei zaken in een film, wanneer anderen dat nog niet kunnen.

Er zijn alleen nog allerlei andere zaken zoals een mooi shot, goede lichtinval of een sterke dialoog, die hebben weinig met je IQ te maken. Ik begrijp wel wat je bedoelt overigens, maar ik wilde ook maar even de andere kant aangeven. Als je slim bent, ben je nog steeds maar gewoon iemand met iets snllere hersens, niks meer of minder :)
Whatever...
pi_124386305
Ik ondervind alleen maar voordelen.
pi_124386844
Hoogbegaafdheid is bij mij nooit vastgesteld. Echter, ik heb wel een vermoeden. Ik deed geen fuck op het VWO en ik was cum laude geslaagd. Ik ben vele malen de klas uitgezet en ik heb vaak strafwerk gekregen omdat ik mijn huiswerk nooit maakte. Ik haalde hogere cijfers dan iemand bij wie hoogbegaafdheid was vastgesteld. Volgens mijn wiskundeleraar was ik de slimste man die hij ooit had gezien. Op de universiteit was ik een gemiddelde student omdat ik nooit naar colleges ging en de laatste dagen voor het tentamen ging leren. En dan ging ik vooral sheets en samenvattingen leren. Ik heb veel boeken aangeschaft waarin ik nooit gekeken heb. Ondanks dat ik afgestudeerd ben, heb ik er veel spijt van dat ik niet beter mijn best heb gedaan. Ik heb er ook spijt van dat ik geen Natuurkunde heb gestudeerd.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 11:31:31 #57
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124403024
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 20:38 schreef polderturk het volgende:
Hoogbegaafdheid is bij mij nooit vastgesteld. Echter, ik heb wel een vermoeden. Ik deed geen fuck op het VWO en ik was cum laude geslaagd. Ik ben vele malen de klas uitgezet en ik heb vaak strafwerk gekregen omdat ik mijn huiswerk nooit maakte. Ik haalde hogere cijfers dan iemand bij wie hoogbegaafdheid was vastgesteld. Volgens mijn wiskundeleraar was ik de slimste man die hij ooit had gezien. Op de universiteit was ik een gemiddelde student omdat ik nooit naar colleges ging en de laatste dagen voor het tentamen ging leren. En dan ging ik vooral sheets en samenvattingen leren. Ik heb veel boeken aangeschaft waarin ik nooit gekeken heb. Ondanks dat ik afgestudeerd ben, heb ik er veel spijt van dat ik niet beter mijn best heb gedaan. Ik heb er ook spijt van dat ik geen Natuurkunde heb gestudeerd.
Ik vind het allemaal niet zo bijzonder eigenlijk. CL op het VWO :P en iedereen leert op de uni zo en haalt zo zijn cijfertjes.. dus je bent niet bijzonder of zo..
!!! Go 49-ers !!!
pi_124403776
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 11:31 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal niet zo bijzonder eigenlijk. CL op het VWO :P en iedereen leert op de uni zo en haalt zo zijn cijfertjes.. dus je bent niet bijzonder of zo..
Cum Laude zonder huiswerk en minimale inzet? Met veel spijbelen? Een wiskundeleraar die jou zijn slimste leerling ooit noemt?
pi_124403898
Easy boy :P Don't push it.
Maar ik denk inderdaad dat CL op het vwo best wel uitzonderlijk is hoor. Kans op hb lijkt me dan erg hoog. (de mate van hb-heid is een tweede)
  zaterdag 23 maart 2013 @ 12:12:06 #60
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124403899
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:07 schreef polderturk het volgende:

[..]

Cum Laude zonder huiswerk en minimale inzet? Met veel spijbelen?
CL op het VWO is onzinnig en stelt niets voor... zouden ze af moeten schaffen. En de ene CL is de andere niet. Bovendien hoge cijfers op een VWO is voor veel mensen echt niet zo moeilijk.
Het gaat erom hoe ze op de uni presteren

quote:
Een wiskundeleraar die jou zijn slimste leerling ooit noemt?
Lekker belangrijk, ze zeggen zoveel...

Maar ik merk dat je last hebt van jouw ego......lijkt me geen goede zaak...
!!! Go 49-ers !!!
pi_124403937
Ik vind dat het wel wat betekent als je cl bereikt met luiheid, in het moeilijkste profiel.
Wat het ego betreft ben ik het helemaal met je eens.
pi_124404185
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:07 schreef polderturk het volgende:

[..]

Cum Laude zonder huiswerk en minimale inzet? Met veel spijbelen? Een wiskundeleraar die jou zijn slimste leerling ooit noemt?
Cum Laude stelt eigenlijk alleen iets voor als je dat bij je PhD haalt.

Dat laatste kreeg ik ook wel te horen en ook van mijn filosofiedocent, die wel iets van 8000 leerlingen heeft gehad. Dus statistisch gezien zou ik een IQ boven de 160 moeten hebben. Ik heb er echter nog niets van gemerkt...
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_124405957
Het was niet mijn bedoeling om hier te egotrippen. Ik heb aangegeven dat ik volgens mezelf hoogbegaafd ben, en waarom ik dat denk.
pi_124406212
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:13 schreef lateralize het volgende:
Ik vind dat het wel wat betekent als je cl bereikt met luiheid, in het moeilijkste profiel.
Wat het ego betreft ben ik het helemaal met je eens.
In mijn tijd hadden we geen profielen. Ik had Natuurkunde, Wiskunde B, Wiskunde A, Scheikunde, Biologie, Nederlands, Engels en economie. Het ging me veel makkelijker af dan mijn mede VWO'ers en ik haalde veel hogere cijfers. Terwijl mijn klasgenoten hun huiswerk maakten was ik buiten met mijn vrienden.
pi_124406412
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:24 schreef polderturk het volgende:
Het was niet mijn bedoeling om hier te egotrippen. Ik heb aangegeven dat ik volgens mezelf hoogbegaafd ben, en waarom ik dat denk.
Laat je testen, dan weet je het
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:09:02 #66
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124407264
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:24 schreef polderturk het volgende:
Het was niet mijn bedoeling om hier te egotrippen. Ik heb aangegeven dat ik volgens mezelf hoogbegaafd ben, en waarom ik dat denk.
Waarom is dat zo belangrijk voor je?
!!! Go 49-ers !!!
pi_124408985
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:12 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

CL op het VWO is onzinnig en stelt niets voor... zouden ze af moeten schaffen. En de ene CL is de andere niet. Bovendien hoge cijfers op een VWO is voor veel mensen echt niet zo moeilijk.
Het gaat erom hoe ze op de uni presteren

[..]

Lekker belangrijk, ze zeggen zoveel...

Maar ik merk dat je last hebt van jouw ego......lijkt me geen goede zaak...
Dat jij de polderturk arrogant vindt, wil natuurlijk niet zeggen dat jij nu ineens gelijk hebt. Hoogbegaafdheid hangt niet af van je succes of je prestaties. Alhoewel je gelijk hebt dat je daar iemand beter op kunt afrekenen dan op een talent.

Ik ben gestopt met de universiteit omdat ik zo teleurgesteld was in het niveau. Op dit moment ben ik echter op een andere manier een volwaardig gesprekspartner voor professoren en phd's in mijn vakgebied. Ik heb op de uni niet gepresteerd, want gestopt (ik haalde wel gewoon de tentamens, maar ik haatte die arrogante corpsbalsukkels en de hele elitaire sfeer).

Kortom: hoogbegaafdheid kun je niet aflezen aan prestaties, maar is een talent. Als je niets doet met dat talent is het wellicht zonde, maar je bent nog steeds hoogbegaafd. Ik had het ook bijna weggegooid, maar ben toch weer gemotiveerd geraakt en ben nu behoorlijk succesvol.
Whatever...
pi_124409041
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 12:22 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Cum Laude stelt eigenlijk alleen iets voor als je dat bij je PhD haalt.

Dat laatste kreeg ik ook wel te horen en ook van mijn filosofiedocent, die wel iets van 8000 leerlingen heeft gehad. Dus statistisch gezien zou ik een IQ boven de 160 moeten hebben. Ik heb er echter nog niets van gemerkt...
Cijfers stellen sowieso niets voor. Als je echt iets bijzonders doet stelt dat iets voor. Een phd die gewoon zijn doctoraal krijgt en daarna iets baanbrekends doet, vind ik stukken bijzonderder dan die studeerkamergeleerde met zijn cum laude, maar die verder niets zinnigs heeft bijgedragen aan de wereld behalve wat slecht geciteerde en zemelige artikelen.

Alle opleidingen zijn vingeroefeningen, in het echte leven zul je moeten laten zien of je eecht iets waard bent.
Whatever...
pi_124411295
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 11:31 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal niet zo bijzonder eigenlijk. CL op het VWO :P en iedereen leert op de uni zo en haalt zo zijn cijfertjes.. dus je bent niet bijzonder of zo..
CL op het vwo? Ik wist niet eens dat dat bestond.
signatuurloos
pi_124427878
@ polderturk, ook klassen overgeslagen op de basisschool?
Zijn er hier uberhaupt mensen die dat hebben gedaan? En zoja hoeveel?
pi_124428835
Eentje.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_124432119
1 klas.
  zondag 24 maart 2013 @ 14:09:55 #73
399406 SoyFeliz
Cada día te quiero mas....
pi_124440866
Ik heb er geen overgeslagen, maar ik ben in het buitenland geboren en moest minimaal 1 jaar in een soort van inburgering school zitten om de taal goed te leren. Ik mocht er wel al na 5 maanden weg.
Ik moest wel weer groep 3 gaan doen, terwijl ik die in Santa Cruz al gedaan had. Ik verveelde me er heel erg en mocht naar een "plusklas"
Daar zitten was ook niet bepaald zinnig. We leerden er namelijk ook Spaans, maar laat dat nou net mijn moedertaal zijn :')
pi_124447273
Ik heb niks overgeslagen, ben op het vmbo een stap omlaag gegaan van gemend-theoretisch naar kader, en op het mbo een jaar blijven zitten. Beat that. Vervolgens met succes in ieder geval het eerste jaar van biomedische wetenschappen afgerond.
pi_124450619
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 17:43 schreef Northside het volgende:

[..]

Misschien een combinatie van. Anders, maar over het algemeen meer. Zoiets.
Ja, dat denk ik ook. Zijn we het toch weer met elkaar eens.
pi_124450624
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 19:59 schreef Vanyel het volgende:
Word je daar gelukkiger van?
Ja.
pi_124450787
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Cijfers stellen sowieso niets voor. Als je echt iets bijzonders doet stelt dat iets voor. Een phd die gewoon zijn doctoraal krijgt en daarna iets baanbrekends doet, vind ik stukken bijzonderder dan die studeerkamergeleerde met zijn cum laude, maar die verder niets zinnigs heeft bijgedragen aan de wereld behalve wat slecht geciteerde en zemelige artikelen.

Ik vind dat je ook trots mag zijn op je hoge cijfers. Zoals je ook trots mag zijn als je op een hoog niveau sport. Dan draagt je prestatie ook niks bij aan de maatschappij, maar je doet het toch maar even.

Je legt de lat wel érg hoog als het gaat om 'iets voorstellen'. Volgens jouw definitie ken ik persoonlijk niemand die trots op zichzelf mag zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZuidKardinaal op 24-03-2013 18:27:14 ]
pi_124451093
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 00:12 schreef Turalyon het volgende:
@ polderturk, ook klassen overgeslagen op de basisschool?
Zijn er hier uberhaupt mensen die dat hebben gedaan? En zoja hoeveel?
Ben blijven zitten, telt dat ook?
  zondag 24 maart 2013 @ 18:41:36 #79
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_124451924
Waarom is dat eigenlijk belangrijk??
!!! Go 49-ers !!!
pi_124452341
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:08 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik vind dat je ook trots mag zijn op je hoge cijfers. Zoals je ook trots mag zijn als je op een hoog niveau sport. Dan draagt je prestatie ook niks bij aan de maatschappij, maar je doet het toch maar even.

Je legt de lat wel érg hoog als het gaat om 'iets voorstellen'. Volgens jouw definitie ken ik persoonlijk niemand die trots op zichzelf mag zijn.
Inderdaad, heel weinig mensen dragen daadwerkelijk iets bij aan een betere wereld. Dat vind ik inderdaad. Dat wil neit zeggen dat je niet trots op jezelf mag zijn natuurlijk. Je mag op vanalles trots zijn. En goede cijfers halen is ook zeker niet slecht, maar besef dat je daarmee niets anders bereikt dan een oefening zeer goed uitvoeren. Dat is niet te vergelijken met hoog sporten, maar met het hard trainen.

Je mag wat mij betreft hardstikke trots zijn op jezelf, maar enige nederigheid en inzicht in je eigen rol is niets mis mee. Mijns inziens ook een groot probleem bij de generatie die nu begin twintig is. Ze zullen alles: een goede opleiding, succesvolle baan, veel vrienden, sporten, leuke vakanties, een goed huis etc.etc. Vind je het gek dat er zoveel een burnout hebben, zoiets komt zelden voor. Je hebt meestal wel eits uit dat lijstje, maar alles? En dan ook nog mooi, gezond, dun, aardig en slim moeten zijn.... Kleine gezinnen, dus alle hoop van de ouders op hen gericht, kleinkindeen moeten er ook nog komen, perfect oeten we zijn.

Kortom: eis iets minder van jezelf, maar wat je doet, doe dat ook goed!
Whatever...
pi_124458819
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:52 schreef Spanky78 het volgende:
En goede cijfers halen is ook zeker niet slecht, maar besef dat je daarmee niets anders bereikt dan een oefening zeer goed uitvoeren. Dat is niet te vergelijken met hoog sporten, maar met het hard trainen.
Als het goed is, zijn cijfers ook een blijk van inzicht. En creativiteit. Als je bijvoorbeeld je masterthesis afrondt, dan mag ik hopen dat je met 'een kunstje uitvoeren' geen 9 kan krijgen. Ook bij vakken die met een essay/project worden getoetst, kun je met een kunstje hoogstens een acht halen. Voor een 9 moet je dieper gaan dan dat, vraagtekens gaan zetten bij het kunstje zelf, of op een creatieve manier het kunstje her-uitvinden. Bij de opleiding die ik doe gaat het in ieder geval wel zo.

quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:52 schreef Spanky78 het volgende:
Mijns inziens ook een groot probleem bij de generatie die nu begin twintig is. Ze zullen alles: een goede opleiding, succesvolle baan, veel vrienden, sporten, leuke vakanties, een goed huis etc.etc. Vind je het gek dat er zoveel een burnout hebben, zoiets komt zelden voor. Je hebt meestal wel eits uit dat lijstje, maar alles? En dan ook nog mooi, gezond, dun, aardig en slim moeten zijn.... Kleine gezinnen, dus alle hoop van de ouders op hen gericht, kleinkindeen moeten er ook nog komen, perfect oeten we zijn.

Kortom: eis iets minder van jezelf, maar wat je doet, doe dat ook goed!
Ik heb heel veel last van die twintigers obsessie. En dat komt voor een deel doordat ik weet dat ik hoogbegaafd ben.

Wat is het beeld van een hoogbegaafde in de media: iemand ie zo slim is dat het succes hem gewoon aan komt waaien, die zo bij alle prestigieuze opleidingen binnen wandelt, de jongste is om x te doen, cum laude afstudeert, enz enz.

En omdat mij ook verteld werd dat ik hoogbegaafd zou zijn, verwachtte ik min of meer dat het bij mij ook zo zou gaan.

Het heeft mij enorm veel faalangst opgeleverd. Want het ging niet zo. Bij iedere keer dat mijn inspanningen niet meteen een daverend succes opleverden, was daar de twijfel. Wat is er mis met mij, wat ben ik nou voor hoogbegaafde??

Nu nog steeds voel ik mij schuldig dat ik niet én CL sta, én een yuppie leven heb én ook nog vette buitensport dingen doe. Want die mensen die dat combineren, die bestaan gewoon. Een kwestie van álle verloren uurtjes nuttig besteden ipv fokken en bankhangen. Dus als ik na een dag op de bank plof, (ipv meer te gaan sporten dan ik al doe, of mee te doen aan essay-wedstrijden) voel ik me wel een lambal.

Terwijl ik best gave dingen doe (en dat ook te horen krijg van andere mensen). Ik heb maar besloten dat ik iig mijn master met hoge cijfers kan afsluiten, dan heb ik tenmiste nog íets met mijn talent gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZuidKardinaal op 24-03-2013 21:20:45 ]
  zondag 24 maart 2013 @ 21:37:05 #82
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_124461376
er is geen relatie tussen intelligentie en succes in het leven.

dat er de schijn van een relatie tussen 'hoogbegaafd' en succes er wel is, komt omdat het geen echte term is en door mensen zelf wordt gebruikt voor een persoon die succesvol is in iets...

de verwarring van de twee termen maakt vervolgens de illusie compleet dat er een relatie zou zijn tussen succes en intellect, terwijl dit puur wishful thinking is.


edit: ik zat gisteren (weer) eens rond te kijken en kwam er (weer) op uit. Moet wel zeggen dat ik bij veel claims van hoogbegaafdheid zeer ernstige twijfels heb.

Tevens zou het tot het 18e levensjaar nog sterk variëren dus heeft een IQ test eigenlijk voor die tijd weinig zin om een labeltje te maken.

kun je zomaar een IQ test bij de GGD / Z aanvragen?
pi_124461451
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 21:37 schreef Frith het volgende:

de verwarring van de twee termen maakt vervolgens de illusie compleet dat er een relatie zou zijn tussen succes en intellect, terwijl dit puur wishful thinking is.
Dat besef is er als puber nog niet, en dan is het wel frustrerend.
pi_124462367
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld je masterthesis afrondt, dan mag ik hopen dat je met 'een kunstje uitvoeren' geen 9 kan krijgen.

Het is knap, maar helaas, het stelt egenlijk geen hol voor. het blijft een oefening, maar zeer zelden doet een masterstudent iets ECHT nieuws. Het is ook niet erg, het is tenslotte een leerschool voor eht echte werk. Reken maar dat de meeste mensen gedurende hun hele carriere niets nieuws of bijzonders doen. Ook niet heel erg, maar wel een feit. Kortom, denk niet dat je zo speciaal bent, want dat ben je niet. Ik ook niet hoor :)

quote:
Ik heb heel veel last van die twintigers obsessie. En dat komt voor een deel doordat ik weet dat ik hoogbegaafd ben.

Wat is het beeld van een hoogbegaafde in de media: iemand ie zo slim is dat het succes hem gewoon aan komt waaien, die zo bij alle prestigieuze opleidingen binnen wandelt, de jongste is om x te doen, cum laude afstudeert, enz enz.

En omdat mij ook verteld werd dat ik hoogbegaafd zou zijn, verwachtte ik min of meer dat het bij mij ook zo zou gaan.

Het heeft mij enorm veel faalangst opgeleverd. Want het ging niet zo. Bij iedere keer dat mijn inspanningen niet meteen een daverend succes opleverden, was daar de twijfel. Wat is er mis met mij, wat ben ik nou voor hoogbegaafde??

Nu nog steeds voel ik mij schuldig dat ik niet én CL sta, én een yuppie leven heb én ook nog vette buitensport dingen doe. Want die mensen die dat combineren, die bestaan gewoon. Een kwestie van álle verloren uurtjes nuttig besteden ipv fokken en bankhangen. Dus als ik na een dag op de bank plof, (ipv meer te gaan sporten dan ik al doe, of mee te doen aan essay-wedstrijden) voel ik me wel een lambal.

Terwijl ik best gave dingen doe (en dat ook te horen krijg van andere mensen). Ik heb maar besloten dat ik iig mijn master met hoge cijfers kan afsluiten, dan heb ik tenmiste nog íets met mijn talent gedaan.
Zoals ik al zei: niet doen. Probeer vooral ook nog even te genieten van het leven. Nog meer sporten omdat? Essaywedstrijden omdat? Als je het leuk vindt, doen! Wil je liever af en toe lamballen op de bank? Reken maar dat het nuttig is.

Ik was laatst voor een groot project twee weken op een ander continent. Het ging niet op zijn hollands, het duurde allemaal tijden en niet echt efficient. Weggegooide tijd? Nee! Integendeel, ik heb nog nooit zo lang exclusief aan 1 project gewerkt. Normaal heb ik honderdduizend zaken tegelijk, maar nu niet! Die twee weken leken lamballen, maar bleken supervruchtbaar. Nu het prpjec terg goed loopt is dat te danken aan die paar weken

Zo is het ook met je leven.Mijn te veel blowen, filosoferen, rondzwerven met een rugzak in de bergen, niet aanwezig zijn bij colleges, te veel meisjes proberen te versieren etc hebben wel degelijk nut gehad. Alleen kun je niet alles zo plannen.

De belangrijskte tip voor jonge bijna burn-out typjes: laat het los, volg eens je neus ipv je agenda. Doe wat je gevoel je zegt en heb schijt aan de conventies. Echt waar, doe het en je zult jaren later wellicht, mij gelijk geven. Iedereen hier roept yolo, yolo. Maar serieus. Je leeft echt maar 1x, dus bete rgeniet je ervan.
Whatever...
pi_124462398
Wat betreft die twintigersobsessie: ik denk dat ik ook wel iets vergelijkbaars herken. Ik heb al enige jaren (ben nu 25) een sterke drang om iets uitmuntends of bijzonders te bereiken. Niet dat ik daar tot dusver veel mee gedaan heb, maar ik heb zo een brok in mijn maag als het ware, die me lijkt te vertellen dat ik iets moet bereiken, de wereld moet veranderen.
Ik studeerde enige tijd geleden nog biomedische wetenschappen. Een van de wetenschappelijke velden waarin op dit moment natuurlijk het meest gebeurt. Heel veel doorbraken en nog heel veel te ontdekken. Het eerste jaar ging best aardig, al kon ik me niet altijd ertoe zetten zoveel tijd te steken in mijn studie als goed zou zijn. Vanaf het tweede jaar, al zat ik toen ook in nogal veel stress met mijn ex, had ik het ineens echt gehad. Ik wilde geen 'natte labs' meer, geen stomme geprotocoleerde proefjes uitvoeren op cellen, en met die proteïnen allemaal (en dan vooral al die namen) had ik het ook wel behoorlijk gehad. Dus ik ben ermee gestopt. Maar het maakt me wel een beetje angstig. Ik ben bang dat ik een domme fout maak. Ook wanneer ik nu wetenschappelijke artikelen zie die te maken hebben met dat veld voel ik vaak meteen die knoop in mijn maag weer. 'Shit, dat is toch wel interessant.' Is het ook. Maar ook interessant genoeg om het te willen studeren? Dat is altijd een lastige kwestie. Erover lezen kan boeiend zijn, maar wil je er ook een volledige studie aan wijden? Ik merk dat ik het vooral lastig vind enerzijds geïnteresseerd te blijven in 1 onderwerp, voor zo een lange tijd dat het me ook lukt de studie af te maken, en anderzijds haat ik gewoon echt het leren van naampjes en voelt dat ook heel nutteloos. Ik merk bijvoorbeeld dat een groot deel van de kennis die je op doet, een jaar later weer bijna geheel weg is. Van mijn vorige studiejaar weet ik niet meer zoveel, en ik heb het eerste jaar biomedische wetenschappen afgerond maar je moet mij echt niet meer vragen hoe de citroenzuurcyclus ook alweer in elkaar zat, terwijl de meeste mensen dat zelfs al op het vwo hebben gehad. Dus dan begin ik ook mijn vraagtekens te zetten bij het nut van zo een hele studie. Misschien onterecht.
pi_124463466
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 21:52 schreef Spanky78 het volgende:

De belangrijskte tip voor jonge bijna burn-out typjes: laat het los, volg eens je neus ipv je agenda. Doe wat je gevoel je zegt en heb schijt aan de conventies. Echt waar, doe het en je zult jaren later wellicht, mij gelijk geven. Iedereen hier roept yolo, yolo. Maar serieus. Je leeft echt maar 1x, dus bete rgeniet je ervan.
Het komt, langzaam. Ik maak steeds meer keuzes. Ik leef nog als student, maar ik onderneem wél gave buitensport avonturen. En ik hoor best vaak (van types die wel alles voor elkaar hebben) dat ze jaloers zijn op onze avonturen. :)

Maar moeilijk blijft het. Als je opgroeit met het idee speciaal te zijn, gaat daar je zelfvertrouwen vanaf hangen. Zeker in mijn geval, want ik ben ook nog als autist gediagnosticeerd. Ik hing heel erg aan mijn hb, als een soort compensatie voor mijn handicap. Zo van 'ik ben een sociaal onhandig persoon, die er nooit echt bij zal horen, maar ik ben tenminste WEL briljant'' .

Komt ook door de media, denk ik, daar zijn alle autisten nooit alleen maar gehandicapt. Ze hebben altijd de een of andere bijzondere gave. Klinkt natuurlijk debiel, dat ik me zo door de media liet leiden, maar nogmaals, ik was toen een puber..
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 21:52 schreef lateralize het volgende:
Wat betreft die twintigersobsessie: ik denk dat ik ook wel iets vergelijkbaars herken. Ik heb al enige jaren (ben nu 25) een sterke drang om iets uitmuntends of bijzonders te bereiken. Niet dat ik daar tot dusver veel mee gedaan heb, maar ik heb zo een brok in mijn maag als het ware, die me lijkt te vertellen dat ik iets moet bereiken, de wereld moet veranderen.

Vanaf het tweede jaar, al zat ik toen ook in nogal veel stress met mijn ex, had ik het ineens echt gehad. Ik wilde geen 'natte labs' meer, geen stomme geprotocoleerde proefjes uitvoeren op cellen, en met die proteïnen allemaal (en dan vooral al die namen) had ik het ook wel behoorlijk gehad. Dus ik ben ermee gestopt. Maar het maakt me wel een beetje angstig. Ik ben bang dat ik een domme fout maak.
Zeer herkenbaar. Ik verander iedere 2 jaar van interessegebied. Onze hele maatschappij is zó ingericht op mensen die al vanaf hun 12de weten wat ze willen. Bij veel vakgebieden kom je niet meer binnen als je niet al tig jaar aan het voorbereiden bent.

Dus iedere keer dat je switcht wordt je kans om te mogen laten zien wat je kunt kleiner, en wordt die steen groter. Bij mij in ieder geval wel.
pi_124476412
Ik denk dat onze maatschappij meer ingericht is op het beperken van mogelijkheden dan dat het ingericht is op mensen die daadwerkelijk weten wat ze willen. Ik begrijp wel waarom hoor. Je hebt specialisten nodig om een maatschappij zoals de onze in stand te kunnen houden, en je kunt ook niet hebben dat mensen 30 jaar zoeken naar hun roeping als ze in die 30 jaar ook werk zouden kunnen doen dat hun misschien net wat minder ligt maar waarin ze goed genoeg presteren om de maatschappij in stand te houden. Het systeem dat we kennen is eigenlijk sowieso verdoemd tot middelmaat. De voornaamste reden voor echte vooruitgang is denk ik dat er soms wat individuen zijn die het geluk hebben dat ze toevallig wel snel weten wat ze willen. Of dat ze toevallig óók heel goed zijn in iets anders, naast datgene dat hun 'roeping' zou zijn.
  maandag 25 maart 2013 @ 11:03:33 #88
262 Re
Kiss & Swallow
pi_124476568
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:57 schreef lateralize het volgende:
Ik denk dat onze maatschappij meer ingericht is op het beperken van mogelijkheden dan dat het ingericht is op mensen die daadwerkelijk weten wat ze willen. Ik begrijp wel waarom hoor. Je hebt specialisten nodig om een maatschappij zoals de onze in stand te kunnen houden, en je kunt ook niet hebben dat mensen 30 jaar zoeken naar hun roeping als ze in die 30 jaar ook werk zouden kunnen doen dat hun misschien net wat minder ligt maar waarin ze goed genoeg presteren om de maatschappij in stand te houden. Het systeem dat we kennen is eigenlijk sowieso verdoemd tot middelmaat. De voornaamste reden voor echte vooruitgang is denk ik dat er soms wat individuen zijn die het geluk hebben dat ze toevallig wel snel weten wat ze willen. Of dat ze toevallig óók heel goed zijn in iets anders, naast datgene dat hun 'roeping' zou zijn.
dat een maatschappij gedoemd is tot middelmaat is omdat de meeste mensen een middelmaat zijn, daar is niets gedoemd aan, dat is gewoon een natuurlijk fenomeen. Als je boven de middelmaat staat kun je 2 dingen doen, leiden of profiteren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_124476613
Hier een goede eyeopener.
'T is een redelijke lap tekst van een supermarktketeneigenaar begin vorige eeuw.
pi_124476769
quote:
3s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:03 schreef Re het volgende:

[..]

dat een maatschappij gedoemd is tot middelmaat is omdat de meeste mensen een middelmaat zijn, daar is niets gedoemd aan, dat is gewoon een natuurlijk fenomeen. Als je boven de middelmaat staat kun je 2 dingen doen, leiden of profiteren
Hmm nee dat klopt niet helemaal.
De gemiddelde mens is inderdaad middelmatig, en de bevolking als geheel heeft een gemiddelde, maar die gehele bevolking heeft dan wel weer een maximum waarop het kan presteren. Het zit niet aan dat maximum, maar eronder, door de manier waarop de maatschappij is ingericht. Dat is de middelmatigheid waarover ik het heb.
pi_124476858
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:57 schreef lateralize het volgende:
Ik denk dat onze maatschappij meer ingericht is op het beperken van mogelijkheden dan dat het ingericht is op mensen die daadwerkelijk weten wat ze willen. Ik begrijp wel waarom hoor. Je hebt specialisten nodig om een maatschappij zoals de onze in stand te kunnen houden, en je kunt ook niet hebben dat mensen 30 jaar zoeken naar hun roeping als ze in die 30 jaar ook werk zouden kunnen doen dat hun misschien net wat minder ligt maar waarin ze goed genoeg presteren om de maatschappij in stand te houden. Het systeem dat we kennen is eigenlijk sowieso verdoemd tot middelmaat. De voornaamste reden voor echte vooruitgang is denk ik dat er soms wat individuen zijn die het geluk hebben dat ze toevallig wel snel weten wat ze willen. Of dat ze toevallig óók heel goed zijn in iets anders, naast datgene dat hun 'roeping' zou zijn.
Maar da's ook wel typisch. Ikzelf heb ook lange tijd gezocht naar "wat ik nou echt wil". Doe nu werk waar ik niet met een hekel naartoe ga en daarnaast deeltijd een opleiding die ik wil doen. Dat is voor mij prima. Het zou leuk zijn om mijn droombaan te doen maar die kans is minuscuul, dat heb ik opgegeven.

Zo moet je schipperen met realiteit en wens.
  maandag 25 maart 2013 @ 11:37:47 #92
262 Re
Kiss & Swallow
pi_124477500
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:11 schreef lateralize het volgende:

[..]

Hmm nee dat klopt niet helemaal.
De gemiddelde mens is inderdaad middelmatig, en de bevolking als geheel heeft een gemiddelde, maar die gehele bevolking heeft dan wel weer een maximum waarop het kan presteren. Het zit niet aan dat maximum, maar eronder, door de manier waarop de maatschappij is ingericht. Dat is de middelmatigheid waarover ik het heb.
mja, denk het dus niet, maximaal presteren is weer een andere curve, een subjectieve natuurlijk. Maar warom moet een maatschappij gemaximaliseerd worden, en wie heeft daar baat bij. verder zou een gemaximaliseerde maatschappij ook veel problemen gaan geven aangezien iedereen maximaal presteert
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_124478206
Tja, als iedereen al zijn wakkere uren efficiënte besteedde had je een vrijwel utopische maatschappij gehad. Ben dan ook blij dat de wereld niet zo in elkaar zit, die personen worden enkel in Mythische verhalen besproken.

Sinds de humanistische wederopstanding eind 15e eeuw gaat het gelukkig een stuk beter, carpe diem is vanuit mijn redenering veruit de beste.

Laat iedereen toch lekker leven zoals hij of zij dat wil. Creationisme en leven om te werken is een achterhaald concept. Als iemand, Spanky78 bijvoorbeeld, voldoening haalt uit bijvoorbeeld blowen is dat prima. Zolang het maar geen negatieve invloed op de maatschappij heeft.

De fixatie op materiële prestaties en het hoogbegaafd zijn zouden juist een teken zijn van niet hoogbegaafd zijn. Materieel succes is concreet, de voldoening van een hoogbegaafde is abstract en dus niet vergelijkbaar.
pi_124478489
Nou ja, in het stukje dat ik daarstraks postte wordt al aangegeven dat mensen van gemiddelde intelligentie met motivatie, doorzettingsvermogen en zelfkennis stukken waardevoller voor de maatschappij zijn dan intelligente mensen die iets niet afmaken e.d.
pi_124478490
Lees in dit verband ook eens het essay "In Praise of Idleness" van Bertrand Russell.

http://www.zpub.com/notes/idle.html
pi_124481693
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Nou ja, in het stukje dat ik daarstraks postte wordt al aangegeven dat mensen van gemiddelde intelligentie met motivatie, doorzettingsvermogen en zelfkennis stukken waardevoller voor de maatschappij zijn dan intelligente mensen die iets niet afmaken e.d.
Aansluitend daarop: http://www.elsevier.nl/Ca(...)tie-ELSEVIER242302W/
Ja, ik generaliseer.
pi_124481737
quote:
3s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:37 schreef Re het volgende:

[..]

mja, denk het dus niet, maximaal presteren is weer een andere curve, een subjectieve natuurlijk. Maar warom moet een maatschappij gemaximaliseerd worden, en wie heeft daar baat bij. verder zou een gemaximaliseerde maatschappij ook veel problemen gaan geven aangezien iedereen maximaal presteert
Het gaat me niet om extremen; als robots het onderste uit de kan halen.
Het gaat me er puur om dat veel mensen in een positie gedwongen worden waarin ze een keuze moeten maken voor de rest van hun leven. Die keuze leidt vaak tot twee dingen, enerzijds 'settling for less' (iets dat invloed heeft op hun geluk en de voldoening die ze uit hun werk halen, alsook de kwaliteit van het afgeleverde werk), anderzijds dat je min of meer verplicht bent je te verbinden aan een beroep en weinig mogelijkheid hebt daar later nog verandering in aan te brengen (met dezelfde resultaten als voorgenoemde). Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om zoiets te veranderen, ik zeg alleen dat het in mijn ogen interessant is om na te denken over een maatschappij waarin die beperkingen er niet zijn. Puur theoretisch, hypothetisch.
pi_124481767
En dat alles uiteindelijk aankomt op hard werken is natuurlijk evident. Mensen die nergens moeite in steken zijn niet nuttig, dat spreekt voor zich. Hoe intelligent dan ook.
pi_124481865
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:46 schreef lateralize het volgende:
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om zoiets te veranderen, ik zeg alleen dat het in mijn ogen interessant is om na te denken over een maatschappij waarin die beperkingen er niet zijn. Puur theoretisch, hypothetisch.
Zo'n maatschappij zou waarschijnlijk voor het individu beter zijn, maar voor de maatschappij als geheel slechter.

quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:46 schreef lateralize het volgende:
En dat alles uiteindelijk aankomt op hard werken is natuurlijk evident. Mensen die nergens moeite in steken zijn niet nuttig, dat spreekt voor zich. Hoe intelligent dan ook.
Ik denk dat dat voor veel mensen in onze samenleving niet zo evident is.
Ja, ik generaliseer.
pi_124481984
Neuh klopt maar in dit topic zou dat wel evident moeten zijn. Alleen al door het percentage intelligente falers hier :P Mezelf incluis ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')