Dat kan in Nederland ook, heet de aardlekschakelaarquote:Op woensdag 20 maart 2013 13:35 schreef Deetch het volgende:
Cool, in noorwegen hebben ze toch ook hele gave electrakasten waarin je met 1 knop al het licht in huis uit kan doen enzo?
Kan in Nederland ook welquote:Op woensdag 20 maart 2013 13:35 schreef Deetch het volgende:
Cool, in noorwegen hebben ze toch ook hele gave electrakasten waarin je met 1 knop al het licht in huis uit kan doen enzo?
Een hoofdzekering bedoel je? Die hebben jullie vast ook.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:35 schreef Deetch het volgende:
Nevermind, misschien was dat dan toevallig in het huis van vrienden van me in Stavanger.quote:Op woensdag 20 maart 2013 13:44 schreef Bouwclone het volgende:
[..]
Een hoofdzekering bedoel je? Die hebben jullie vast ook.
Op licht sparen in een land waar je 9 van de 12 maanden (electrisch) stookt is weinig nuttig. Het "restproduct" is namelijk warmte. Dus met lampen aan heb je minder stroom nodig voor de verwarming.
Maargoed, nu ik een erg effectieve warmtepomp heb die me meer warmte per verbruikte Watt geeft dan een normale electrische verwarming is het wel nuttig om een keer over het lichtverbruik na te gaan denken.
Das 20% van ons. Hebbon!quote:Op woensdag 20 maart 2013 15:30 schreef Virus3000 het volgende:
Overigens is de electriciteit erg goedkoop deze winter. Amper 4cent (omgerekend naar euro) per kwh afgelopen maand.
Mijn huis komt uit Zweden... en ik kreeg wel de keuze om deze warmtepomp (lucht->water) er uit te laten halen (want zat standaard in het pakket), maar dan zou ik daar geld voor moeten betalen. Om het NIET te krijgen. Dan neem ik hem liever wel en laat het ding zo'n 10-15 jaar zijn werk doen en daarna kan ik nog altijd een gat laten boren. Als secundaire verwarming hebben we een houtkachel.quote:Op woensdag 20 maart 2013 15:30 schreef Virus3000 het volgende:
@bouwcloon. Waarom niet gekozen coor aardwarmte? Investering is meestal niet zo heel groot. Hier in Zweden doen ze het nu heel erg veel en al helemaal bij nieuwe huizen.
Overigens is de electriciteit erg goedkoop deze winter. Amper 4cent (omgerekend naar euro) per kwh afgelopen maand.
Wij hebben ook warmte pomp maar zou het niet graag willen hebben als hoofdverwarming.
We hebben nu mix van pellets, warmtepomp en later goede houtkachel
Niet gebruikelijk, maar je kan het, net als in Nederland net zo gek maken als je zelf wil.quote:Op woensdag 20 maart 2013 21:33 schreef Deetch het volgende:
[..]
Nevermind, misschien was dat dan toevallig in het huis van vrienden van me in Stavanger.
Zij hadden een lichtknopje in de slaapkamer die via de centrale schakelkast in de meterkast alle lichten in het hele huis uitschakelde en het alarm aan. Ik dacht dat dat gebruikelijk was in Noorwegen maar blijkbaar niet.
In Nederland kan je ook gewoon goed isoleren hoor, hoef je niet voor in een koud land te wonen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 23:34 schreef Seven. het volgende:
nog een deel!
Ik wil ooit een huis bouwen naar Scandinavische standaarden wat betreft isolatie. Eigenlijk bizar dat dat nog niet ingeburgerd is in de rest van Europa, gezien de belachelijke stookkosten.
60 cm is wel extreem dik!quote:Op donderdag 21 maart 2013 08:49 schreef Bouwclone het volgende:
In Nederland kan je ook gewoon goed isoleren hoor, hoef je niet voor in een koud land te wonen.
Denemarken is extreem qua isolatieeisen, ik hoorde van een collega dat 60cm glaswol niet ongebruikelijk is! En dat terwijl het daar helemaal niet zo koud is meestal.
Dikte ligt aan het materiaal dat je gebruikt natuurlijk. Sommige nieuwe materialen hebben isolerend effect dat 10 maal zo hoog is dan normaal glaswol, is alleen idioot duur (en nog niet op de markt).quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
60 cm is wel extreem dik!![]()
Ik vond die 14 cm waarmee wij de zolder doen al behoorlijk, als we aan de milieueisen hadden willen voldoen om een "energiewaardig" huis oid te krijgen, had het minimaal 22,5 moeten zijn.
Hoe dik is het bij jou?
Ja, klopt natuurlijk. Wij hebben een energiedeskundige over de vloer gehad die bepaalde dat we met de meest hoogwaardige materialen een winst van 80% konden halen, daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan, dat krijg je niet voor elkaar met glaswol van de plaatselijke bouwmarkt.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:54 schreef Bouwclone het volgende:
[..]
Dikte ligt aan het materiaal dat je gebruikt natuurlijk. Sommige nieuwe materialen hebben isolerend effect dat 10 maal zo hoog is dan normaal glaswol, is alleen idioot duur (en nog niet op de markt).
Ik heb zelf op zolder glaswol dat 0,035W/mK is en dat dan in het schuine deel 35cm dik en in de "staande" delen 30cm dik.
Op de begane grond heb ik geen idee wat er gebruikt is, maar het is 30cm en de kelder is ook 30cm.
Totaal gezien kan mijn huis "energieklasse B" krijgen, waar A uitsluitend voor passieve huizen (dus zonder enige vorm van verwarming) gereserveerd is.
Ik woon niet in Denemarken.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:58 schreef Teslynd het volgende:
Het vraagt wel veel ruimte, zo'n laag van 60 cm. Dat kan je in de stad niet verlangen, want dan moeten er huizen afgebroken worden of straten versmald.
Ja, het kost ruimte, maar daar heb ik gelukkig meer dan genoeg van. De kleinste 2 (van de 4) slaapkamers op zolder zijn ca 14m2.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:00 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, klopt natuurlijk. Wij hebben een energiedeskundige over de vloer gehad die bepaalde dat we met de meest hoogwaardige materialen een winst van 80% konden halen, daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan, dat krijg je niet voor elkaar met glaswol van de plaatselijke bouwmarkt.
We hebben nu voor een (betaalbaar) compromis gekozen, wat alsnog een besparing van zo'n 50% op de stookkosten oplevert.
Kost het niet veel ruimte, zulke dikke isolatie?
Die 14 cm van ons paste precies tussen de balken van het dak, als we dikker waren gegaan waren de kamers boven wat krapper geworden.
thanks!quote:Op donderdag 21 maart 2013 20:24 schreef Bouwclone het volgende:
Dat schrotenachtig spul is een soort MDF geloof ik. Zijn platen van 60x240.
En daarachter zit gips of OSB.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |