abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124289957
Zoals de nickname al laat zien is dit een clone account, voor degenen die het originele account kennen, gelieve dat niet aan elkaar linken hier. Vragen waarom ik hier een clone gebruik worden in dit topic genegeerd.

Vorige topics:
K&W / Huis bouwen in Noorwegen
K&W / Huis bouwen in Noorwegen (deel 2)

Van dit:

Noord-West (zoals je het vanaf de straat ziet):

Noord-Oost:

Zuid-West:

Zuid-Oost (zoals je het huis vanuit het bos ziet)

En dit:

Via:

Naar dit:

Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_124290033
Ik heb even geen tijd om de OP aan te passen met nieuwe fotos, maar het laatste nieuws is dat de electricien morgen komt om op zolder te werken *G*
pi_124290495
Cool, in noorwegen hebben ze toch ook hele gave electrakasten waarin je met 1 knop al het licht in huis uit kan doen enzo?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124290706
quote:
3s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:35 schreef Deetch het volgende:
Cool, in noorwegen hebben ze toch ook hele gave electrakasten waarin je met 1 knop al het licht in huis uit kan doen enzo?
Dat kan in Nederland ook, heet de aardlekschakelaar :+
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_124290709
quote:
Kan in Nederland ook wel :P
pi_124290779
quote:
Een hoofdzekering bedoel je? Die hebben jullie vast ook.

Op licht sparen in een land waar je 9 van de 12 maanden (electrisch) stookt is weinig nuttig. Het "restproduct" is namelijk warmte. Dus met lampen aan heb je minder stroom nodig voor de verwarming.
Maargoed, nu ik een erg effectieve warmtepomp heb die me meer warmte per verbruikte Watt geeft dan een normale electrische verwarming is het wel nuttig om een keer over het lichtverbruik na te gaan denken.
pi_124294761
@bouwcloon. Waarom niet gekozen coor aardwarmte? Investering is meestal niet zo heel groot. Hier in Zweden doen ze het nu heel erg veel en al helemaal bij nieuwe huizen.

Overigens is de electriciteit erg goedkoop deze winter. Amper 4cent (omgerekend naar euro) per kwh afgelopen maand.

Wij hebben ook warmte pomp maar zou het niet graag willen hebben als hoofdverwarming.

We hebben nu mix van pellets, warmtepomp en later goede houtkachel
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_124311980
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:44 schreef Bouwclone het volgende:

[..]

Een hoofdzekering bedoel je? Die hebben jullie vast ook.

Op licht sparen in een land waar je 9 van de 12 maanden (electrisch) stookt is weinig nuttig. Het "restproduct" is namelijk warmte. Dus met lampen aan heb je minder stroom nodig voor de verwarming.
Maargoed, nu ik een erg effectieve warmtepomp heb die me meer warmte per verbruikte Watt geeft dan een normale electrische verwarming is het wel nuttig om een keer over het lichtverbruik na te gaan denken.
Nevermind, misschien was dat dan toevallig in het huis van vrienden van me in Stavanger.
Zij hadden een lichtknopje in de slaapkamer die via de centrale schakelkast in de meterkast alle lichten in het hele huis uitschakelde en het alarm aan. Ik dacht dat dat gebruikelijk was in Noorwegen maar blijkbaar niet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 20 maart 2013 @ 23:34:37 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_124319247
*O* nog een deel!

Ik wil ooit een huis bouwen naar Scandinavische standaarden wat betreft isolatie. Eigenlijk bizar dat dat nog niet ingeburgerd is in de rest van Europa, gezien de belachelijke stookkosten.
Resistance is futile.
pi_124323701
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:30 schreef Virus3000 het volgende:
Overigens is de electriciteit erg goedkoop deze winter. Amper 4cent (omgerekend naar euro) per kwh afgelopen maand.
Das 20% van ons. Hebbon! ;)
pi_124324558
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2013 15:30 schreef Virus3000 het volgende:
@bouwcloon. Waarom niet gekozen coor aardwarmte? Investering is meestal niet zo heel groot. Hier in Zweden doen ze het nu heel erg veel en al helemaal bij nieuwe huizen.

Wij hebben ook warmte pomp maar zou het niet graag willen hebben als hoofdverwarming.

We hebben nu mix van pellets, warmtepomp en later goede houtkachel
Mijn huis komt uit Zweden... en ik kreeg wel de keuze om deze warmtepomp (lucht->water) er uit te laten halen (want zat standaard in het pakket), maar dan zou ik daar geld voor moeten betalen. Om het NIET te krijgen. Dan neem ik hem liever wel en laat het ding zo'n 10-15 jaar zijn werk doen en daarna kan ik nog altijd een gat laten boren. Als secundaire verwarming hebben we een houtkachel.
Een lucht-lucht warmtepomp had ik hoe dan ook wel meteen laten vervangen overigens.

Toevallig net op de stroommeter gekeken en ik heb sinds augustus nog maar 15400 kWh verbruikt!
Vind ik niet slecht voor een groot huis die een hele poos een ongeisoleerde zolder heeft gehad.

quote:
3s.gif Op woensdag 20 maart 2013 21:33 schreef Deetch het volgende:

[..]

Nevermind, misschien was dat dan toevallig in het huis van vrienden van me in Stavanger.
Zij hadden een lichtknopje in de slaapkamer die via de centrale schakelkast in de meterkast alle lichten in het hele huis uitschakelde en het alarm aan. Ik dacht dat dat gebruikelijk was in Noorwegen maar blijkbaar niet.
Niet gebruikelijk, maar je kan het, net als in Nederland net zo gek maken als je zelf wil.
Ik kan mijn alarm ook met SMS aansturen, maar warmtepomp geloof ik ook, maar ik zie het nut er niet van.
quote:
2s.gif Op woensdag 20 maart 2013 23:34 schreef Seven. het volgende:
*O* nog een deel!

Ik wil ooit een huis bouwen naar Scandinavische standaarden wat betreft isolatie. Eigenlijk bizar dat dat nog niet ingeburgerd is in de rest van Europa, gezien de belachelijke stookkosten.
In Nederland kan je ook gewoon goed isoleren hoor, hoef je niet voor in een koud land te wonen.
Denemarken is extreem qua isolatieeisen, ik hoorde van een collega dat 60cm glaswol niet ongebruikelijk is! En dat terwijl het daar helemaal niet zo koud is meestal.
pi_124324874
De overloop is inmiddels al van wandcontactdozen voorzien *G*

En de electriciens hebben als aanbeveling om een 32 ampere zekering te plaatsen voor een extra stoppenkast in de garage. Dat zou dan stoppenkast nummer 3 worden in dit huis.
Eerst maar even de prijs afwachten voordat ik ja zeg.
pi_124327876
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 08:49 schreef Bouwclone het volgende:

In Nederland kan je ook gewoon goed isoleren hoor, hoef je niet voor in een koud land te wonen.
Denemarken is extreem qua isolatieeisen, ik hoorde van een collega dat 60cm glaswol niet ongebruikelijk is! En dat terwijl het daar helemaal niet zo koud is meestal.
60 cm is wel extreem dik! :o
Ik vond die 14 cm waarmee wij de zolder doen al behoorlijk, als we aan de milieueisen hadden willen voldoen om een "energiewaardig" huis oid te krijgen, had het minimaal 22,5 moeten zijn.
Hoe dik is het bij jou?
pi_124328433
wauw!!
pi_124329049
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:16 schreef Gwywen het volgende:

[..]

60 cm is wel extreem dik! :o
Ik vond die 14 cm waarmee wij de zolder doen al behoorlijk, als we aan de milieueisen hadden willen voldoen om een "energiewaardig" huis oid te krijgen, had het minimaal 22,5 moeten zijn.
Hoe dik is het bij jou?
Dikte ligt aan het materiaal dat je gebruikt natuurlijk. Sommige nieuwe materialen hebben isolerend effect dat 10 maal zo hoog is dan normaal glaswol, is alleen idioot duur (en nog niet op de markt).

Ik heb zelf op zolder glaswol dat 0,035W/mK is en dat dan in het schuine deel 35cm dik en in de "staande" delen 30cm dik.
Op de begane grond heb ik geen idee wat er gebruikt is, maar het is 30cm en de kelder is ook 30cm.
Totaal gezien kan mijn huis "energieklasse B" krijgen, waar A uitsluitend voor passieve huizen (dus zonder enige vorm van verwarming) gereserveerd is.
pi_124329167
Het vraagt wel veel ruimte, zo'n laag van 60 cm. Dat kan je in de stad niet verlangen, want dan moeten er huizen afgebroken worden of straten versmald.
pi_124329230
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:54 schreef Bouwclone het volgende:

[..]

Dikte ligt aan het materiaal dat je gebruikt natuurlijk. Sommige nieuwe materialen hebben isolerend effect dat 10 maal zo hoog is dan normaal glaswol, is alleen idioot duur (en nog niet op de markt).

Ik heb zelf op zolder glaswol dat 0,035W/mK is en dat dan in het schuine deel 35cm dik en in de "staande" delen 30cm dik.
Op de begane grond heb ik geen idee wat er gebruikt is, maar het is 30cm en de kelder is ook 30cm.
Totaal gezien kan mijn huis "energieklasse B" krijgen, waar A uitsluitend voor passieve huizen (dus zonder enige vorm van verwarming) gereserveerd is.
Ja, klopt natuurlijk. Wij hebben een energiedeskundige over de vloer gehad die bepaalde dat we met de meest hoogwaardige materialen een winst van 80% konden halen, daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan, dat krijg je niet voor elkaar met glaswol van de plaatselijke bouwmarkt.
We hebben nu voor een (betaalbaar) compromis gekozen, wat alsnog een besparing van zo'n 50% op de stookkosten oplevert.
Kost het niet veel ruimte, zulke dikke isolatie?
Die 14 cm van ons paste precies tussen de balken van het dak, als we dikker waren gegaan waren de kamers boven wat krapper geworden. ;)
pi_124329246
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:58 schreef Teslynd het volgende:
Het vraagt wel veel ruimte, zo'n laag van 60 cm. Dat kan je in de stad niet verlangen, want dan moeten er huizen afgebroken worden of straten versmald.
Ik woon niet in Denemarken.

En natuurlijk kan je dat wel verlangen, landelijk zelfs. Hoeft niks voor afgebroken te worden, moet je gewoon rekening mee houden als je nieuwbouw aan het plannen bent.
pi_124329321
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:00 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, klopt natuurlijk. Wij hebben een energiedeskundige over de vloer gehad die bepaalde dat we met de meest hoogwaardige materialen een winst van 80% konden halen, daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan, dat krijg je niet voor elkaar met glaswol van de plaatselijke bouwmarkt.
We hebben nu voor een (betaalbaar) compromis gekozen, wat alsnog een besparing van zo'n 50% op de stookkosten oplevert.
Kost het niet veel ruimte, zulke dikke isolatie?
Die 14 cm van ons paste precies tussen de balken van het dak, als we dikker waren gegaan waren de kamers boven wat krapper geworden. ;)
Ja, het kost ruimte, maar daar heb ik gelukkig meer dan genoeg van. De kleinste 2 (van de 4) slaapkamers op zolder zijn ca 14m2.
Met 1 radiator van 1000W hou ik het boven warm genoeg, zelfs al is het -15 buiten. Prima wat mij betreft. Dat zou niet kunnen zolder een pak isolatie.
pi_124329394
Warmte stijgt natuurlijk sowieso. Het moet alleen niet via het dak weer naar buiten vliegen.
Heb jij betonnen vloeren of hout? Het schijnt dat beton heel slecht isoleert, warmte uit de woonkamer vliegt zo naar boven. Bij ons heeft dat als "voordeel" dat we in de slaapkamers niet erg hoeven te stoken. ;)
Maar goed, wij wonen niet in een nieuw huis, als ik zelf had gebouwd had ik het anders aangepakt natuurlijk.
pi_124329489
Natuurlijk stijgt warmte, maar zonder de bijverwarming was het een graad of 10.
In de kelder heb ik een betonnen vloer, tussen de kelder en de begane grond hout (met 20cm glaswol) en tussen de begane grond en de zolder hetzelfde.

En de electriciens zijn inmiddels klaar met de overloop, trappegat en twee slaapkamers *G*
Ze werken goed door die jongens :D
pi_124336028

Nu de coax en utp nog...

3 nieuwe 15a zekeringen present *O*
Morgenvroeg wordt het aangesloten en meten ze alles door.
  donderdag 21 maart 2013 @ 20:17:30 #23
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_124348225
Mooi hoor :Y

Van wat voor materiaal zijn jouw wandjes nou gemaakt? De schroten-look-a-like wanden dus.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_124348636
Dat schrotenachtig spul is een soort MDF geloof ik. Zijn platen van 60x240.
En daarachter zit gips of OSB.
  donderdag 21 maart 2013 @ 20:27:47 #25
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_124348798
quote:
1s.gif Op donderdag 21 maart 2013 20:24 schreef Bouwclone het volgende:
Dat schrotenachtig spul is een soort MDF geloof ik. Zijn platen van 60x240.
En daarachter zit gips of OSB.
thanks!
Ik zit te twijfelen om zoiets op onze nog te verbouwen zolderwanden te knallen of losse schroten. (i.v.m. monteren van een schilderijtje, lampje e.d.)
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')