Vliegt 'ie toch weer uit de bochtquote:
Ik ken iemand met borderline en zij is verre van dom maar ik zie haar niet snel een baan krijgen en op heeeeeeel veel andere fronten loopt zij vast, net als TS. Dat staat los van intelligentie.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:46 schreef Hyaenidae het volgende:
Dus ik vind het raar dat je geen baan kunt krijgen want dom ben je niet.
Het achterliggende idee van mijn voorgaande reactie. Wat Jemey hier zegt kan enorm veel helpen.quote:Nu is het zaak om uit te vinden wat het beste voor jou werkt. Wat mij heel erg heeft geholpen, is veel schrijven over alles wat er bij je op komt. Op een gegeven moment kwam er altijd wel een gedachte uit waardoor ik weer een stapje verder kwam.
Ja, gewoon erop los schrijven en de nuttige gedachten onderstrepen zodat je daar later een ordening in kunt brengen en ermee verder kan schrijvenquote:Op woensdag 20 maart 2013 10:09 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Het achterliggende idee van mijn voorgaande reactie. Wat Jemey hier zegt kan enorm veel helpen.
Ik heb er zeker wat aan!quote:
Dat wordt vaak gezegd, maar ik vind dat het voor iedereen persoonlijk is.quote:Op woensdag 20 maart 2013 15:24 schreef SEMTEX het volgende:
Het is slapper om in je oude situatie te blijven hangen, hulp zoeken is juist enorm moeilijk.
Bedoel je met 'mensen die altijd op anderen hebben geleund' jezelf?quote:Op woensdag 20 maart 2013 15:46 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Dat wordt vaak gezegd, maar ik vind dat het voor iedereen persoonlijk is.
Mensen die altijd op anderen hebben geleund, moeten juist leren het een keer zelf te doen.
Een beetjequote:Op woensdag 20 maart 2013 16:00 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Bedoel je met 'mensen die altijd op anderen hebben geleund' jezelf?
Dat zul je in de toekomst vanzelf goed gaan aanvoelen, omdat je dan beter weet hoe je in elkaar steekt. Dat is althans mijn ervaring. Het is inderdaad zoals jerney zegt, niet zo dat een therapeut uiteindelijk je problemen oplost, hij reikt alleen de handvatten aan. Dus geen enkele therapeut zal je 'helpen' je problemen op te lossen, ze laten jou alleen zien waar je de oplossingen kunt vinden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:52 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Een beetje
Ik heb er wel een ontzettende hekel aan afhankelijk te zijn, maar toch heb ik het idee dat ik mij zo opstel.
Ik heb tig hulpverleningsinstanties gehad. Elke keer mijn ziel en zaligheid laten zien, want ik dacht altijd: als ik zoveel mogelijk van mezelf vertel, kunnen ze mij vast helpen. En veel mensen vinden dat "zo knap van mij".
Maar is dat ook zo? Als je je kwetsbaarheden aan anderen laat zien, zullen anderen je als kwetsbaar beschouwen. Dat is in therapie misschien nuttig, maar in andere situaties totaal niet.
Hello mede INFP!quote:Op woensdag 20 maart 2013 08:43 schreef Gertje-Plongers het volgende:
ik vind het ook vreemd dat ze altijd vanuit de client denken en inderdaad niet de omgeving mee willen nemen. Al heeft het waarschijnlijk geen zin, en moet je inderdaad zelf door. Ze willen je natuurlijk zelfstandig en autonoom laten functioneren. Wat prima is natuurlijk maar als er vanuit beide partijen behoefte is om familietherapie te willen proberen dan lijkt mij dit zeker wenselijk, maar misschien ook wel onhaalbaar vanwege de ingesleten patronen en karakters, je kunt helaas mensen maar zeer moeilijk weer op de rails krijgen. Zoals je zelf wel merkt is het zeer moeilijk als je zelf problematiek hebt waar je hinder van ondervindt.
Ik geef ze in die zin wel gelijk als ze zeggen dat jij door moet met jezelf en met je leven. Het is namelijk makkelijker om het voor 1 persoon alles op de rit te krijgen dan om een dynamisch geheel weer op de rit te krijgen. Geef jezelf daarom voorrang en werk puur zelfstandig aan je doelen, mocht je dat lukken sta je zelf veel sterker in je schoenen om met de rest om te gaan.
Dat je zoveel vragenlijsten moet invullen is inderdaad ook om hun eigen bestaansrecht en effectiviteit te rechtvaardigen naar zorgverzekeringen toe, etc. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om jou leven en hoe je die zo leuk en hanteerbaar mogelijk kan leven. Soms zie je dingen ook pas na een periode en zie je dan pas het nut of effect van iets, niet te snel opgeven.
Als je echt het gevoel hebt dat ze daar alleen voor hun eigenbelang zitten, denk ik dat je er goed aan doet om eens rond te kijken voor een andere behandelaar. Eentje met een visie die aansluit op wat jij nodig hebt. Op deze manier is er toch geen vertrouwen en ik weet niet hoeveel zin dat heeft.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 02:10 schreef Pulzzar het volgende:
Inmiddels weer een keer bij therapie geweest. Wat ik al eerder zei: ik heb er echt wel wat aan. Maar het betreft alleen hoe ik met mijn emoties om moet gaan. Maar ik zit ook met mijn financiële toekomst: ik heb vrijwel geen zicht op hoe ik dat kan veranderen. Bij sollicitaties word ik afgewezen, puur om het feit dat ik al zolang een uitkering heb: ze zoeken liever niet iemand met een psychische achtergrond.
Ik zal voorlopig doorgaan met mijn behandeling, denk ik. Andere opties zie ik momenteel niet.
Maar waar ik mee zit: bij mij is borderline geconstateerd, dus ik word behandeld voor mijn borderline. Voor mijn gevoel word ik net zoals een salesman dat doet ervan overtuigd dat deze therapie het állerbeste is wat ik kan doen. Elke keer als ik twijfel, word er tegen me gezegd dat die twijfel komt door iets anders, dat ik daarmee mezelf saboteer enzo en dat ik vooral moet blijven.
Ik voel me er absoluut niet lekker bij. Bij sommigen van mijn groepsgenoten zie ik totaal geen vooruitgang. Ze komen maandenlang niet eens opdagen. Bij de meeste andere instanties geldt: na 3x no show no go. Je behandeling houdt dan op omdat het teveel weggegooid geld is en ook omdat het niet opdagen aangeeft dat je niet genoeg gemotiveerd bent om de behandeling te volgen. Dit vind ik streng doch rechtvaardig. Ik snap er daarom niks van dat mijn groepsgenoten nog steeds therapie krijgen, terwijl het duidelijk zat is dat ze er niks mee opschieten. Mijn therapeuten volgen een bepaald protocol en lijken vooral in eigenbelang te handelen en niet in het belang van de client.
En zo gaat het bij mij al een groot deel van mijn leven. Ik heb weet ik hoeveel soorten therapie gevolgd.
Ik denk dat ik moet leren mijn eigen beslissingen over mijn leven te maken. Sorry dat ik het zeg, dat zweverige gelul over dat de psycholoog handvaten aanreikt, heb ik al zo vaak gehoord. Maar het is te vaag en te cryptisch. Die zogenaamde handvaten krijg ik met al die experimentele therapieën niet aangereikt.
Ik vraag me af of er een beter alternatief bestaat dan therapie en psychologie.
Ik wilde dit stukje gewoon nog even quoten, want het is zo waar.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:46 schreef Canillas het volgende:
Vraag jezelf af; als jij geen problemen meer hebt met je gevoelens en emoties, wat voor problemen heb je dan nog? Als je gevoel je grootste struikelblok is, wil/moet je dat dan niet eerst oplossen en goed krijgen?
Dan zou ik dat in ieder geval eerst bespreken, als je het brengt als een vorm van bezigheidstherapie als voorbereiding op ooit weer 'gewoon' te kunnen werken dan lijkt me het niet meer dan redelijkquote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:54 schreef Nyota het volgende:
Vrijwilligerswerk naast je uitkering kan/mag niet altijd zomaar: ligt ook aan t soort uitkering geloof ik.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:56 schreef jerney het volgende:
Ik wilde dit stukje gewoon nog even quoten, want het is zo waar.
In zijn geheel een heel goede post.
Nee, zo denkt het UWV helaas niet. Bij een ZW nog wel, maar bij een WIA niet.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:58 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dan zou ik dat in ieder geval eerst bespreken, als je het brengt als een vorm van bezigheidstherapie als voorbereiding op ooit weer 'gewoon' te kunnen werken dan lijkt me het niet meer dan redelijk
http://www.uwv.nl/Particu(...)igerswerk/index.aspxquote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:29 schreef Nyota het volgende:
Nee, zo denkt het UWV helaas niet. Bij een ZW nog wel, maar bij een WIA niet.
Dus je wilt het zelf doen zodat je trots kan zijn maar als je handvaten krijgt om het zelf te gaan doen dan laat je je msbruiken 'arrogante blaaskaken die het lef hebben zichzelf hulpverlener te noemen maar alleen geld opstrijken over de rug van mijn problemen'?quote:
Jij bent het kind, zij de ouders. De rollen moeten niet omgedraaid worden (al klinkt dat wel akelig herkenbaar voor mezelf). Bekommet je om/richt je op jezelf, je ouders zouden volwassen mensen moeten zijn en moeten zichzelf helpen. Ik denk dat je teveel verwacht dat zij nog gaan veranderen en deel gaan uitmaken van de weg omhoog. Ik vrees echter dat dat niet meer gaat gebeuren. Juist door je van hen los te maken en jezelf niet langer naar beneden te laten halen, zul je merken dat je uit de put komt.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 02:24 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben vandaag naar begrafenis geweest en later ben ik geconfronteerd met dat mijn moeder dronken was. Het ging eerst een hele poos goed met haar, maar ze is terug bij af.
Ik reageer later nog wel als ik wat rustiger ben.
Ik denk dat TS dat al tig keer gedaan heeft en dat juist zijn probleem is.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:37 schreef jerney het volgende:
[..]
Als je echt het gevoel hebt dat ze daar alleen voor hun eigenbelang zitten, denk ik dat je er goed aan doet om eens rond te kijken voor een andere behandelaar. Eentje met een visie die aansluit op wat jij nodig hebt. Op deze manier is er toch geen vertrouwen en ik weet niet hoeveel zin dat heeft.
Ook vind ik het een beetje raar dat ze je niet schijnen te willen helpen bij je andere problemen, al is het maar dat ze je een instantie aanraden die je verder kan helpen met je problemen.
sowieso sterktequote:Op zaterdag 23 maart 2013 02:24 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben vandaag naar begrafenis geweest en later ben ik geconfronteerd met dat mijn moeder dronken was. Het ging eerst een hele poos goed met haar, maar ze is terug bij af.
Ik reageer later nog wel als ik wat rustiger ben.
Is inderdaad al heel vaak gebeurd. Voornamelijk individuele therapeuten, want dat zijn de eerste die je tegenkomt als je op zoek gaat naar professionele hulp. Als je met zo'n iemand praat, kan je tijdens het gesprek wel gemotiveerd raken en andere inzichten krijgen, maar als ik dan later weer naar buiten liep, verloor ik dat weer. Maar dat is uiteraard het hardnekkige van persoonlijkheidsstoornissen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:46 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik denk dat TS dat al tig keer gedaan heeft en dat juist zijn probleem is.
Hij is zich er niet bewust van. Hij is sowieso niet echt van emoties. Hij benadert alles heel erg rationeel. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik mij door zijn manier van doen gekwetst voel, begrijpt hij dat niet en moet ik dat gaan uitleggen. Maar ik heb ergens het gevoel dat hij het wel begrijpt, maar op die manier zich 'verdedigt'. Hij kan er niet tegen als iemand het met hem oneens is, want dat interpreteert hij als aanval.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:44 schreef Purplesparks het volgende:
Wel eens geprobeerd serieus gesprek aan te gaan met je pa en hem duidelijk gemaakt op normale toon dat je vindt dat hij je altijd naar beneden haalt? Misschien doet hij het ook wel bewust, maar het is mogelijk dat hij dat doet zonder er echt bij stil te staan?
Toch nog eens proberen dan zo'n gesprek met hem aan te gaan. Zorgen alleen dat jezelf daarbij ook niet kwaad wordt. En als hij om de boel heen blijft draaien hem er op terecht wijzen en hem een echt antwoord afdwingen. Misschien werkt het niet maar heb je het tenminste goed geprobeerd. Daarnaast ervaar jij het misschien dat hij je als teleurstelling ziet maar dat hoeft niet zo te zijn. Zoals je aangeeft, uit hij zijn emotie's slecht en dat kun je al snel verkeerd interpreteren.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:14 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Hij is zich er niet bewust van. Hij is sowieso niet echt van emoties. Hij benadert alles heel erg rationeel. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik mij door zijn manier van doen gekwetst voel, begrijpt hij dat niet en moet ik dat gaan uitleggen. Maar ik heb ergens het gevoel dat hij het wel begrijpt, maar op die manier zich 'verdedigt'. Hij kan er niet tegen als iemand het met hem oneens is, want dat interpreteert hij als aanval.
Het is me eigenlijk totaal niet duidelijk wat hij werkelijk van mij denkt. Aan de ene kant probeert hij mij te helpen, maar zijn manier van doen geeft aan dat hij moeite met mij heeft en dat hij mij als teleurstelling ziet.
Je kan proberen te zoeken naar een jobcoach, maak een CV als je geen opleiding hebt zoek een passende opleiding wat je interesseert.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:23 schreef Pulzzar het volgende:
Topic nummer zoveel over mijn problemen; als je andere topics van mij hebt gelezen, zal je er ook moe van worden waarschijnlijk![]()
Maar ik zie het nu gewoon ff helemaal niet meer zitten.
Ik zit in therapie, maar ik vraag me af wat ik daar überhaupt mee opschiet. Ik heb er wel wat aan, maar als de therapie afgelopen is, zijn er nog tal van problemen waar ze mij bij therapie niet hebben kunnen helpen.
Ik heb bijvoorbeeld wat problemen in de relatie met mijn ouders. In therapie heb ik namelijk geleerd dat ik door hen 'emotioneel ben verwaarloosd'. Dat klopt ook wel. Niet dat ze hun best niet hebben gedaan en ik wil ook geen eeuwige wrok naar hen koesteren ofzo. Maar emotionele steun en begrip heb ik wel van hun gemist. Maar als ik aan mijn therapeut vraag of mijn ouders op gesprek kunnen komen om de band te verbeteren, krijg ik als antwoord: "nee, het is jouw therapie en het gaat erom wat jij voelt en denkt".
Dus in therapie wordt er van mij verwacht dat ik ga janken hoe verschrikkelijk zielig ik ben en wat een ontzettende nare kutjeugd ik heb gehad. Maar ondertussen reageren mijn ouders nog hetzelfde zoals ze altijd hebben gedaan. Ze zijn zich er niet echt van bewust wat ze mij hebben 'aangedaan'.
Verder maak ik mij erg zorgen om mijn financiële toekomst. Ik heb al heel lang een uitkering. Het zal heel moeilijk voor mij worden om vanuit de situatie waarin ik nu zit naar een situatie te komen dat ik mijn inkomsten zelf kan verdienen met een baan waarbij ik mij op mijn plek voel. Bij therapie zeggen ze: "daar zijn we niet voor". Maar wie is daar dan wel voor? Die vage zweverige re-integratiebureaus?
Ik ben gediagnosticeerd met borderline. Borderliners lopen op alle fronten in hun leven vast. Daarom vind ik het heel erg jammer dat er alleen maar naar één front wordt gekeken, namelijk mijn gevoel en psyche. Er wordt niet gekeken naar praktische dingen en de omgeving wordt er ook niet bij betrokken.
Wat mijn omgeving betreft: ik zou het goed vinden dat o.a. mijn ouders en sommige vrienden ook hun verhaal kunnen doen. De therapeuten weten mijn situatie alleen vanuit mijn beleving, maar mijn beleving kan anders zijn dan die van anderen.
----------------
Maar wat wil ik met dit topic zeggen?
Ik voel me te afhankelijk van therapie. Ik zou het waarschijnlijk niet zonder therapie redden, want dan ga ik mij waarschijnlijk weer isoleren omdat ik mij dan depressief en angstig ga voelen. Maar anderzijds maakt de therapie mij afhankelijk. Altijd heeft een of andere therapeut gezegd hoe ik mij moet voelen, hoe ik naar de dingen moet kijken, dat ik vooral niet streng voor mezelf mag zijn en 'naar de dingen moet kijken die wél goedgaan'. Altijd krijg ik te horen dat ik kwetsbaar ben, dat ik weet ik hoeveel stoornissen heb. Maar als ik mij daardoor minderwaardig ga voelen, is het ook niet goed.
Ik geloof absoluut dat de therapeuten het goed met mij voorhebben en ik heb er wel wat aan. Maar ik geloof ook dat therapie wordt overschat. Ik begin het steeds meer te zien als een filosofie waar zoveel mensen in geloven dat het erkend wordt als wetenschap.
Wat heel frustrerend is, is dat wanneer ik het niet eens ben met mijn therapeut, die onenigheid meteen wordt toegewezen aan mijn stoornis. Volgens hen 'mentaliseer ik niet goed'. Maar zelf kijken ze niet naar hun fouten. Als patient word ik daar nooit serieus genomen: alles moet passen in wat zij vinden. Dus als ik zeg dat deze therapie niks voor mij is, word ik zo gemanipuleerd dat ik het uiteindelijk anders ga zien en zeg ik "nou, dan blijf ik wel". Totdat ik mij weer ga afvragen wat ik met die kut-therapie zal bereiken. En zij hun handje maar ophouden bij mijn verzekering, terwijl het godverdomme crisis is in het land.
--------------
Maar wat moet ik nou?
Hoe maak ik mij los van dat therapie- en zorgcirquit en ga ik mijn eigen leven leiden?
Ik heb niet een hele erge vorm van borderline. Het is niet zo dat ik heel extreem gekke dingen doe of kwaadaardig tegen mensen ben. Maar ik heb wel altijd problemen met mijn zelfbeeld gehad. Ik wist nooit goed wie ik was. Ik voelde mij anders dan anderen en idd heel erg minderwaardig. Ik zat heel erg met mijn seksualiteit in de knoop en had het idee dat ik nooit gelukkig kon zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:27 schreef Selfless het volgende:
[..]
Je kan proberen te zoeken naar een jobcoach, maak een CV als je geen opleiding hebt zoek een passende opleiding wat je interesseert.
Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je geen werk hebt. Maar probeer vrijwilligerswerk te doen en te focussen op werk en niet op jezelf van hoeveel problemen ik heb en hoe het allemaal in elkaar zit.
Ik weet niet wat voor soort borderline je hebt. Maar zoals ik het op wikipedia lees kan je een laag gevoel van eigenwaarde hebben.
Je moet jezelf eerst accepteren hoe je bent. Je bent prima het is prima zoals je bent. Vandaar uit kun je proberen om zelfstandiger te worden.
Bij je sollicitatie hoef je niet te vertellen over je psych. je kan er ook gewoon over zwijgen en je focussen op je kwaliteiten. Woon je op jezelf?
Je moet niet streven naar gelukkig zijn je wordt niet gelukkig. Het is niet zo van als je dit en dat hebt als je gaat studeren en als je gezond bent dan ben je pas gelukkig. Nee je moet gewoon alles accepteren en je zelf accepteren. Gewoon hoe je bent.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 23:20 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ik heb niet een hele erge vorm van borderline. Het is niet zo dat ik heel extreem gekke dingen doe of kwaadaardig tegen mensen ben. Maar ik heb wel altijd problemen met mijn zelfbeeld gehad. Ik wist nooit goed wie ik was. Ik voelde mij anders dan anderen en idd heel erg minderwaardig. Ik zat heel erg met mijn seksualiteit in de knoop en had het idee dat ik nooit gelukkig kon zijn.
Precies daar begint het bij je moet accepteren. Als je afgewezen wordt is niet erg. Gewoon accepteren als mensen je afwijzen je hoeft niet aardig gevonden of leuk gevonden te worden. Kijkt iemand je niet aan, wil iemand niet praten gewoon accepteren.quote:Ik was vroeger heel introvert en gesloten; zodoende dacht men dat ik misschien autistisch was, maar ze wisten niet waardoor ik me zo gesloten opstelde (ik wilde mijzelf niet blootgeven uit angst afgewezen te worden).
Ik kan je een advies geven accepteren.quote:Op den duur kreeg ik last van paniekaanvallen, depressies en woede-uitbarstingen. Toen ging ik hulp zoeken bij psychische hulpverlening, maar omdat mijn angst afgewezen heel erg diep zat, hielpen gesprekken met een 1e lijns psycholoog niet veel. Ik deed mijn best om tegenover de hulpverlening zo open mogelijk te zijn (want je kan immers niet geholpen worden als je dingen verzwijgt) maar ik schaamde mij zo erg voor mijn werkelijke problemen dat ik er onbewust omheen draaide. Ik deed echt mijn best, maar het zat te diep.
Discipline ja, maar een harde robot of machine worden nee je moet menselijker worden.quote:Zo gingen jaren voorbij en ik werd steeds gefrustreerder dat het leven wat jongeren normaal gesproken hebben (studeren, uitgaan, veel vrienden, seks, relaties) aan mij voorbij ging. [quote ]
1. Je moet jezelf niet vergelijken met betere mensen. Het liefst moet je je met niemand vergelijken. Maar als het toch moet vergelijk jezelf dan met mensen die het slechter hebben dan jij. Niet alleen materieel, maar ook psychisch.
2. Het komt nog een keer naar voren, maar je hoeft niet te voldoen aan deze normen van uitgaan, seks, veel vrienden etc. Gewoon accepteren dat je dat niet hebt en juist dat is perfect. Je hoeft geen competitie aan te gaan.[quote] Ik ging hulpverlener na hulpverlener af. Het werd zo erg dat de huisarts mij wilde laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis. Dat wilde ikzelf toen ook. Echter bij dat ziekenhuis zeiden ze "als we iedereen met een beetje paniek opnemen, moeten we half Nederland opnemen". Ik werd daar niet serieus genomen (maar dat is een probleem wat vaak voorkomt op dat soort plekken. Het is daar zo druk dat sowieso geen goede zorg kan worden gegeven.)[quote] Bij paniek aanvallen moet je het niet proberen te controleren. Je mag bang zijn er gaat niks mis. Ben je bang prima. Accepteert iemand je niet prima dat accepteer je.
[quote]Ik zat elke dag op de bank lamlendig TV te kijken. Dus ik kreeg vaak reacties van dat ik lui en een niksnut was. Dat vond ik ook van mijzelf; ik vond dat ik mij maar aanstelde en "wat harder moest worden". Ik zei dat vaak tegen mezelf in de hoop dat ik daardoor in actie kon komen mijn leven te veranderen. Maar het werkte averechts; ik werd er nog depressiever en vermoeider van. En daarbij had ik ook straatvrees.
Dat is fijn om te horenquote:Het gaat nu wel beter dan vroeger. Ik woon inmiddels wel op mezelf en voor mezelf zorgen en mijn administratie en huishouden gaat allemaal prima om dat bij te houden. Daarbij ga ik 3x per week naar de sportschool en anders dan vroeger kan ik dat nu wel volhouden.
Je moet psychische problemen niet groter maken dan het is accepteren en dan verder gaan. Wat betreft werk hoe oud ben je en heb je een diploma en welke richting hoeveel ervaring?quote:Maar ik weet niet beter dan dat mijn leven in het teken staat van psychische problemen. Vrijwilligerbaantjes heb ik ook gedaan en ik kreeg daar wel werkervaring, structuur en voldoening door. Maar het blijft toch anders dan 'echt werk'. Ik mis wat dat betreft heel veel ervaring.
Als ze je minderwaardig zien prima accepteren. Niks mis mee. normaal= norm van allemaal. Daar hoef jij niet aan te voldoen. Dat is bedacht. En wat betreft gezonde mensen ze hebben ook allemaal kwaaltjes die ze natuurlijk niet aan de grote klok gaan hangen hetzij psychisch het zij lichamelijk. En zo niet dan worden ze toch oud en ziek. Dat is het leven. De wereld bestaat niet alleen uit Nederland maar de wereld is breed er lopen allerlei soorten mensen rond mat allerlei culturen van chinezen tot afrikanen van zuid amerikanen tot arabieren. Ze zijn allemaal anders wat hier normaal is is ergens anders weer vreemd en wat daar vreemd is is hier normaal. Er lopen in grote steden ook "gekke/interessante"mensen rond Het is prima!quote:Ik wil misschien te snel en misschien is mijn wantrouwen naar mijn huidige behandelaars onterecht. Mijn angst is dat ze mij als minderwaardig mens zien die nooit hetzelfde zou kunnen bereiken dan 'normale gezonde mensen'.
Misschien weet ie gewoon niet wat ie met je aanmoet, zo'n puber die met zichzelf in de knoop zit.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:14 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Hij is zich er niet bewust van. Hij is sowieso niet echt van emoties. Hij benadert alles heel erg rationeel. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik mij door zijn manier van doen gekwetst voel, begrijpt hij dat niet en moet ik dat gaan uitleggen. Maar ik heb ergens het gevoel dat hij het wel begrijpt, maar op die manier zich 'verdedigt'. Hij kan er niet tegen als iemand het met hem oneens is, want dat interpreteert hij als aanval.
Het is me eigenlijk totaal niet duidelijk wat hij werkelijk van mij denkt. Aan de ene kant probeert hij mij te helpen, maar zijn manier van doen geeft aan dat hij moeite met mij heeft en dat hij mij als teleurstelling ziet.
Ik weet niet je persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten, maar je kan eens kijken naar Carrièretijgerquote:Op zondag 31 maart 2013 14:55 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben allang geen puber meer hoor. Ik ben waarschijnlijk een stuk ouder dan de meesten hier. (Dus ik schaam me een beetje mijn leeftijd te vermelden.)
Ik heb een MAVO-diploma en wat vakken op HAVO-niveau. Ik heb een paar jaar (vrijwillig, want betaald wilden ze mij niet geven (heel verhaal)) gewerkt als grafisch vormgever en ook vrijwillig cameraman voor lokale tv-omroep en verkoper in V&D. Uit SITO-toets vroeger bleek dat ik HAVO/atheneum kon doen.
Het is dus allemaal heel anders gelopen dan de bedoeling was. Ik had graag gewild dat ik discipline genoeg had om ondanks alles toch mijn studie te kunnen voltooien. Maar ik was ook extreem perfectionistisch en kon heel moeilijk plannen. Het hield bijvoorbeeld in dat ik mij op één vak kon concentreren en daar hele hoge cijfers bij haalde, maar aan de rest kwam ik niet toe. Dat loopt sowieso bij elke studie helemaal fout.
Ik zou nu niet fulltime kunnen werken, maar parttime bijvoorbeeld twee volle dagen zou ik wel aankunnen.
Wat ik moeilijk vind, is sowieso het solliciteren. Ik schaam me voor mijn CV, want er zitten een heleboel gaten in. Ik moet dan gaan uitleggen waarom dat komt, anders denken ze sowieso dat ik geen klap waard ben. Is ook confronterend voor mezelf, want ik voel me dan gewoon een loser. En ik voel me nog meer een loser als ik termen als depressie en borderline erbij ga halen. Niet iedereen neemt dat serieus. En eerlijk gezegd ikzelf ook niet helemaal. Ik wil sowieso niet naar mezelf gaan kijken zo van "ik ben zielig want ik heb borderline en daarom verdien ik een voorkeursbehandeling". Ik heb trouwens een hekel aan mensen die hun 'stoornis' als vrijbrief gebruiken.
Ik heb heel weinig vrienden. Een praatje maken met iemand lukt wel en als ik me op mijn gemak voel gaat ben ik zelfs nog wel extravert te noemen. Maar echt een band met iemand aangaan vind ik te moeilijk, omdat ik dan bang ben dat die persoon mij niet meer moet naarmate hij/zij me beter gaat kennen. Ik weet heel goed dat juist die gedachten de boosdoener zijn, maar het gevoel overheerst nog teveel.
Ik zou graag willen dat er hulp bestaat die wat concreter is. Niet alleem maar psychologie of betuttelende, maar ook sociaal-maatschappelijke trainingen. Iets of iemand die je beperkingen maar ook je mogelijkheden ziet en echt als doel heeft om je van A naar B te brengen.
Ik heb van die site gehoord, maar nog nooit gezien.quote:Op zondag 31 maart 2013 15:13 schreef Selfless het volgende:
[..]
Ik weet niet je persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten, maar je kan eens kijken naar Carrièretijger
Daar staan opleidingen kwaliteiten en ontwikkelpunten die je hebt.
Heb je al een beroepentest gedaan?
Een persoonlijkheidstest volgens de Big Five?
Wat bedoel je met sociaal- maatschappelijk training?
O ja al ben je 50 jaar je hoeft je niet voor te schamen. Bovendien is het anoniem
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |